PDA

Bekijk Volledige Versie : VS zou geheime gevangenissen hebben in Oost-Europa



Wide-O
02-11-05, 14:30
VS zou geheime gevangenissen hebben in Oost-Europa

NEW YORK - De Amerikaanse geheime dienst CIA heeft enkele van zijn belangrijkste Al-Qaeda-verdachten vastgehouden en ondervraagd in een sovjetcomplex in Oost-Europa, zeggen Amerikaanse en buitenlandse functionarissen die van de praktijk op de hoogte zijn. De krant The Washington Post heeft dat gisteren op zijn website gemeld.

De geheime locatie maakt deel uit van een stelsel van geheime gevangenissen dat de CIA bijna vier jaar geleden heeft opgezet en dat zich op wisselende momenten uitspreidde over acht landen, waaronder Thailand, Afghanistan en enkele nieuwe democratieën in Oost-Europa. Ook op de basis in Guantanamo op Cuba waar de meeste Al-Qaeda-verdachten worden vastgehouden, bevindt zich een kleine dépendence.

De Washington Post zei van het bestaan van het geheime gevangenisnetwerk op de hoogte te zijn gebracht door huidige en voormalige inlichtingenfunctionarissen en diplomaten in verschillende landen. Het systeem is gebaseerd op samenwerking met buitenlandse inlichtingendiensten en strikte geheimhouding, zei de krant.

Zelfs de Congresleden die toezicht moeten houden op geheime operaties van de CIA hebben, op een enkele uitzondering na, geen weet van de ,,black sites'' (zwarte locaties), zoals de geheime detentiecentra in overheidsstukken worden genoemd.

Slechts een handjevol topfunctionarissen, onder wie de president, en enkele hoge inlichtingenchefs in de gastlanden zijn ervan op de hoogte. Met een beroep op de nationale veiligheid en de waarde van het systeem hebben de CIA en het Witte Huis het Congres ervan overtuigd niet te eisen dat de geheime dienst in het openbaar vragen beantwoordt over de omstandigheden waaronder gevangenen worden vastgehouden.

Er is dan ook niets bekend over wie er op de geheime locaties worden vastgehouden, welke ondervragingsmethoden op hen worden uitgeoefend en hoe wordt beslist wie vast blijft zitten en voor hoe lang.

Wide-O
02-11-05, 14:31
Vraagje: is er - los van alle morele issues die dit opwerpt - een reden waarom de gevangenen niet op US grondgebied worden vastgehouden. Een juridische wellicht ?

delirious
02-11-05, 14:39
Mac Martel.
Martel King.
Kentucky Fried Martel.

Waar zitten ze niet?

Juliette
02-11-05, 14:49
Geplaatst door Wide-O
Vraagje: is er - los van alle morele issues die dit opwerpt - een reden waarom de gevangenen niet op US grondgebied worden vastgehouden. Een juridische wellicht ?

Zou het niet meer iets zijn van: die gevangenen heel ver weg stoppen van lastige publieke opinie en pers enzo?

Dit vond ik: Amnesty over 4 jaar Guantanamo:

http://www.aivl.be/index.cfm?PageID=2072

Juridisch is dat dus veroordeeld maar 'de administratie' doet er niks mee.

waterfiets
02-11-05, 14:52
Geplaatst door Wide-O
Vraagje: is er - los van alle morele issues die dit opwerpt - een reden waarom de gevangenen niet op US grondgebied worden vastgehouden. Een juridische wellicht ?

Uiteraard: in de VS mag niet gemarteld worden en heeft de gevangene recht op een advocaat. Een andere reden zou kunnen zijn dat men zo beter geheim kan houden wie men in het gevang heeft? Het zou mij niet verbazen als zelfs het Rode Kruis niet weet wie daar zitten hetgeen in strijd is met de rechten van de mens.

Wide-O
02-11-05, 15:09
Geplaatst door Juliette
Zou het niet meer iets zijn van: die gevangenen heel ver weg stoppen van lastige publieke opinie en pers enzo?

Dit vond ik: Amnesty over 4 jaar Guantanamo:

http://www.aivl.be/index.cfm?PageID=2072

Juridisch is dat dus veroordeeld maar 'de administratie' doet er niks mee.

Bedankt voor de link - ik had wel al de Engelse versie gelezen.

Verzwijgen... dat gebeurt toch niet echt ? Zeker niet in Europa, maar in de VS media wordt Guantanamo toch ook niet echt "verzwegen". En laatst werd de link naar Marokko toch ook breed in de pers gebracht...

Daarnaast zijn er vast veel Ami's te vinden die het perfect normaal vinden dat mensen zonder rechten "een beetje ruw verhoord (ahum)" worden op hun eigen grondgebied. Ook zullen er best genoeg faciliteiten zijn in de US waar men stil en ongedwongen krijgsgevangenen kan vasthouden...

@waterfiets: Is Guantanamo officiëel VS-grondgebied ? Ik vermoed zelf ook dat de redenen puur juridisch zijn hoor, maar ik krijg het niet helemaal helder in mijn hoofd.

Als ik het me goed herinner is het Rode Kruis één keer binnengemogen op G., maar mochten ze onder geen beding met de gevangenen praten. Dat niet alleen de internationale regels worden geschonden, maar ook alle morele & menselijke staat voor mij buiten kijf.

Je moet natuurlijk niet lullig doen, en ik kan best begrijpen dat je een verdachte van een terroristische aanslag (voor zover die er bij zijn natuurlijk) een keer wat, kuch, harder aanpakt. Dat werkt zo in die kringen. Zeker als je denkt daar je "intelligence" mee te verhogen.

Maar op zo'n grote schaal, en zonder hen daarna toegang te geven tot de normale rechtsbedeling, dat is volgens mij nog nooit vertoond.

GiovanniHN
02-11-05, 15:14
Als ik het goed heb is Guantanamo wel Amerikaans grondgebied. Maar de gevangen daar zijn Prisoners of War en hebben daardoor wat minder rechten.

De geheime gevangenissen waar hierover gesproken wordt gaan veel verder, daar wordt elk grondrecht door de plee gespeeld.

Het artikel van The Washington Post geeft meer duidelijkheid. Kan je teruglezen op www.washingtonpost.com en op mijn weblog http://terrorisme.web-log.nl

Spoetnik
02-11-05, 15:53
Geplaatst door GiovanniHN
Als ik het goed heb is Guantanamo wel Amerikaans grondgebied. Maar de gevangen daar zijn Prisoners of War en hebben daardoor wat minder rechten.

Guantanamo is geen Amerikaanse grondgebied, het is een gebied dat geleased is van Cuba.

Voorts zijn de gevangenen daar geen prisoners of war (dan zouden ze onder geneve vallen) maar ze zijn 'enemy combatants'.

Wide-O
02-11-05, 15:59
Geplaatst door Spoetnik
Guantanamo is geen Amerikaanse grondgebied, het is een gebied dat geleased is van Cuba.

Voorts zijn de gevangenen daar geen prisoners of war (dan zouden ze onder geneve vallen) maar ze zijn 'enemy combatants'.

Een dépendence wordt het ergens genoemd.

Dat van die POW dacht ik ook al, omdat ze per definitie onder de CvG zouden vallen in dat geval.

Spoetnik
02-11-05, 16:38
Geplaatst door Wide-O
Een dépendence wordt het ergens genoemd.

U.S. Naval Station Guantanamo Bay, which covers 116 km² (approx. 45 mi²), is sometimes abbreviated as GTMO or "Gitmo". It was established in 1898, when the United States obtained control of Cuba from Spain at the end of the Spanish-American War, following the 1898 invasion of Guantanamo Bay. The U.S. government obtained a perpetual lease that began on February 23, 1903, from Tomás Estrada Palma, an American citizen, who became the first President of Cuba.

Bron: Wiki

Er staat ook nog wat info over de status van de gevangenen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Guantanamo_Bay

mark61
02-11-05, 23:59
Geplaatst door Wide-O
Vraagje: is er - los van alle morele issues die dit opwerpt - een reden waarom de gevangenen niet op US grondgebied worden vastgehouden. Een juridische wellicht ?

Gevangenen kunnen geen beroep doen op Amerikaanse wet, en rechten. Bron: BBC.

~Panthera~
03-11-05, 00:16
Zelfs de Congresleden die toezicht moeten houden op geheime operaties van de CIA hebben, op een enkele uitzondering na, geen weet van de ,,black sites'' (zwarte locaties), zoals de geheime detentiecentra in overheidsstukken worden genoemd.

Nou nog de "Black Planes" en we zijn er. :roker:

GiovanniHN
03-11-05, 17:28
Geplaatst door ~Panthera~
Zelfs de Congresleden die toezicht moeten houden op geheime operaties van de CIA hebben, op een enkele uitzondering na, geen weet van de ,,black sites'' (zwarte locaties), zoals de geheime detentiecentra in overheidsstukken worden genoemd.

Nou nog de "Black Planes" en we zijn er. :roker:


Die zijn er al, vliegtuigen die verdachten transporteren naar landen als Syrië, Saudi-Arabië en Egypte. En daar worden ze gemarteld.

Soldim
03-11-05, 17:40
Geplaatst door ~Panthera~
Zelfs de Congresleden die toezicht moeten houden op geheime operaties van de CIA hebben, op een enkele uitzondering na, geen weet van de ,,black sites'' (zwarte locaties), zoals de geheime detentiecentra in overheidsstukken worden genoemd.

Nou nog de "Black Planes" en we zijn er. :roker:

Wat ik niet snap is, dat wanneer er toch niemand van weet, het weinig uitmaakt of die gevangenissen in de VS, Mexico of in ieder geval ergens dichtbij zouden staan....

~Panthera~
03-11-05, 17:52
Geplaatst door Soldim
Wat ik niet snap is, dat wanneer er toch niemand van weet, het weinig uitmaakt of die gevangenissen in de VS, Mexico of in ieder geval ergens dichtbij zouden staan....


De conventie van Geneve bv.

Joesoef
03-11-05, 18:18
Geplaatst door GiovanniHN
Die zijn er al, vliegtuigen die verdachten transporteren naar landen als Syrië, Saudi-Arabië en Egypte. En daar worden ze gemarteld.


Niet alleen gemarteld. De verhalen zijn er, overheden geven toe, waar zijn de slachtoffers gebleven?

Soldim
03-11-05, 18:21
Geplaatst door ~Panthera~
De conventie van Geneve bv.

Tsja, maar die geldt net zo goed in Polen, Roemenie etc. Wanneer je je er niets van aantrekt, en dat geheim houdt, maakt het volgens mij weinig uit waar je dat doet.

Elke rechtbank zal zulke praktijken veroordelen - zelfs wanneer het een semi-erkende gevangenis als Guantanamo Bay betrefd hebben verschillende rechtbanken hun twijfels. Ik zie de voordelen van het vestigen in andere landen dan ook niet zo.

Het zal Bush en consorten natuurlijk overigens een zorg zijn wat ik ervan vind ;)

~Panthera~
03-11-05, 18:57
Geplaatst door Soldim
Tsja, maar die geldt net zo goed in Polen, Roemenie etc. Wanneer je je er niets van aantrekt, en dat geheim houdt, maakt het volgens mij weinig uit waar je dat doet.

Elke rechtbank zal zulke praktijken veroordelen - zelfs wanneer het een semi-erkende gevangenis als Guantanamo Bay betrefd hebben verschillende rechtbanken hun twijfels. Ik zie de voordelen van het vestigen in andere landen dan ook niet zo.

Het zal Bush en consorten natuurlijk overigens een zorg zijn wat ik ervan vind ;)

Wordt dus nu zoeken WAAR ze zijn.
En dan kunnen ze dus wel iets doen, want het is, denk ik, geen Amerikaans grondgebied.
Plus dat de desbetreffende regeringen dan goed de lul zijn.

Hoop je. :moe:

mark61
03-11-05, 19:43
Geplaatst door Soldim
Wat ik niet snap is, dat wanneer er toch niemand van weet, het weinig uitmaakt of die gevangenissen in de VS, Mexico of in ieder geval ergens dichtbij zouden staan....

In de VS kunnen gevangenen een beroep doen op de Amerikaanse 'rechtsstaat'. Ze hebben terecht ingeschat dat Polen en Roemenië geen rechtsstaten zijn. De VS zelf ws. ook niet, maar dat kan een hoop slechte publiciteit opleveren.

gh.wille
03-11-05, 23:22
Geplaatst door GiovanniHN
Die zijn er al, vliegtuigen die verdachten transporteren naar landen als Syrië, Saudi-Arabië en Egypte. En daar worden ze gemarteld.

Dat zijn toch overwegend ISLAMITISCHE landen , tja aldus resumerend
kunnen die blijkbaar zo goed martelen , dat dit een gewild export of is het nou import artikel is geworden ?
Het is omdat we blijkbaar nog niet op het idee zijn gekomen , om dat ook te gaan doen , kijk volgens de topic,s die ik heb gevolgd is het aantal,,kansarme en werkloze jongeren " het grootst onder de Moslim jongeren , dus als de bliksem die deal sluiten met de V.S snijd het mesje mooi van twee kanten , de lieve jeugd heeft een kolfje (werk ) naar hun hand ,en nog betaald ook , bovendien goed voor de broodnodige werkvoorziening haal je ze ook nog uit de bijstand , en van de straat .
Eind goed al goed ,
kijk zo is het toevallig ook maar eens een keer !
Wel de waarheid al is het niet zo leuk .
:wink:

gh.wille
03-11-05, 23:52
Geplaatst door MuMu
:melig2:
Mooie spreuk is dat.
Er was ook een televisieprogramma die zo heette als ik het goed heb. :blij:

Daar heb ik het ook van gejat , het was een satirisch programma , waarbij op een komische manier geen blad voor de mond werd genomen , en dat is als het ff kan ook mijn (stijl ) of wat er ook voor mag doorgaan.
Dat deden hun destijds ook en alles en iedereen werd op (hun) ongezouten manier , op hun vingers getikt ongeacht wie het was , vraag me af of dat programma nu nog kans zu hebben , in aan merking genomen dat de Heren, Barend en van Dorp ten aanschouwen van een groot kijkers publiekelijk werden belaagd door een aantal leden van een niet nader te noemen Motorclub ( ach het is een vereniging dus geen reclame ) het mag dus genoemd worden ; HELLS ANGELS .
De heren BAREND en van DORP , liep het dun zo uit hun broek , dat ze beide terstond tot het knaagdieren ras wat ook wel HAZEN word genoemd , promoveerden of is het nou degradeerden ?
Wie het weet mag het zeggen.

Ach zo WAS het toevallig ook maar eens een keer .

V.G.G.