PDA

Bekijk Volledige Versie : Gevangenisstraf voor eten tijdens ramadan



MO_NL
04-11-05, 11:33
Gevangenisstraf voor eten tijdens ramadan

Een Algerijnse rechtbank heeft vier mannen een gevangenisstraf opgelegd, omdat zij in een restaurant hadden geluncht tijdens de heilige maand van de ramadan. Gedurende de ramadan mogen moslims tussen zonsop- en zonsondergang niet eten.

De overtreders werden schuldig bevonden aan openbare godslastering. De restaurantmanager heeft zes maanden cel opgelegd kregen, en de anderen elk drie maanden. Dit is niet de eerste keer dat iemand berecht en veroordeeld is voor eten tijdens de ramadan.

Een van de advocaten verdedigde zijn cliënt door te zeggen dat er geen sprake was van publieke minachting van religie, omdat ze in een restaurant aten. ''Als ze buiten hadden gegeten, dan zou het openbare godslastering zijn geweest. Ze aten echter binnenshuis'', aldus de advocaat. Hij zei ook dat andere mensen die in het restaurant aten niet gearresteerd werden.

In de regio houdt men een handtekeningenactie om de mannen onmiddellijk vrij te laten. Tegelijkertijd stelt een krant dat de zaak een vorm van inquisitie door de overheid is. Net voordat de ramadan een maand geleden startte zijn agenten restaurants langsgegaan met de waarschuwing overdag geen eten en drinken te serveren. Ze dreigden dat overtreders zouden worden berecht.

Bron: BBC News

Elien
04-11-05, 11:37
Geplaatst door MO_NL
Gevangenisstraf voor eten tijdens ramadan

Een Algerijnse rechtbank heeft vier mannen een gevangenisstraf opgelegd, omdat zij in een restaurant hadden geluncht tijdens de heilige maand van de ramadan. Gedurende de ramadan mogen moslims tussen zonsop- en zonsondergang niet eten.

De overtreders werden schuldig bevonden aan openbare godslastering. De restaurantmanager heeft zes maanden cel opgelegd kregen, en de anderen elk drie maanden. Dit is niet de eerste keer dat iemand berecht en veroordeeld is voor eten tijdens de ramadan.

Een van de advocaten verdedigde zijn cliënt door te zeggen dat er geen sprake was van publieke minachting van religie, omdat ze in een restaurant aten. ''Als ze buiten hadden gegeten, dan zou het openbare godslastering zijn geweest. Ze aten echter binnenshuis'', aldus de advocaat. Hij zei ook dat andere mensen die in het restaurant aten niet gearresteerd werden.

In de regio houdt men een handtekeningenactie om de mannen onmiddellijk vrij te laten. Tegelijkertijd stelt een krant dat de zaak een vorm van inquisitie door de overheid is. Net voordat de ramadan een maand geleden startte zijn agenten restaurants langsgegaan met de waarschuwing overdag geen eten en drinken te serveren. Ze dreigden dat overtreders zouden worden berecht.

Bron: BBC News



zoals mn vader t zegt laat ze lkkr, doen t voor zichzelf niet voor een ander

Zwarte Kat
04-11-05, 13:26
In de ambassade van Libanon is mij ooit eens een visum geweigerd omdat ik het gore lef had om tijdens ramadan een broodje te eten tijdens het urenlange wachten op een visum aanvraag.
:cheefbek:

mark61
04-11-05, 13:29
Geplaatst door Zwarte Kat
In de ambassade van Libanon is mij ooit eens een visum geweigerd omdat ik het gore lef had om tijdens ramadan een broodje te eten tijdens het urenlange wachten op een visum aanvraag.
:cheefbek:

De 40% christenen in Libanon houden ook verplicht ramadan? Of was het toch je haar?

Bofko
04-11-05, 13:47
Een dergelijk bericht las ik vorig jaar in Maleisie over een identieke overtreding aldaar en waar men ongeveer dezelfde straffen hanteerde.
Maleisie is voor 60% islamitisch, heeft een rechtssysteem wat gebaseerd is op het Britse systeem maar hanteert daarnaast ook de sharia voor moslims. Moslims zijn verplicht een identificatiebewijs bij zich te dragen dat vermeld dat ze moslim zijn. De andere etnische bevolkingsgroepen (25% Chinees en 8 % Indisch) zijn niet verplicht een id bij zich te hebben en kunnen ook gewoon eten tijdens ramadan.

Toch een vreemde gewaarwording die ongelijke behandelingen en die dubbele maatstaven voor burgers van één land.

Zwarte Kat
04-11-05, 13:48
Geplaatst door mark61
De 40% christenen in Libanon houden ook verplicht ramadan? Of was het toch je haar?

Geen idee of die christenen in Libanon aan ramadan doen. Ik heb het helaas niet met mn eigen ogen mogen bekijken in tegenstelling tot mijn 2 reisgenoten.
Naast dat broodje zal ook wel mn haar en mn kleding parten hebben gespeeld ja.
Easy target voor dat zeikerige ambassade personeel

mark61
04-11-05, 13:50
Geplaatst door Zwarte Kat
Geen idee of die christenen in Libanon aan ramadan doen. Ik heb het helaas niet met mn eigen ogen mogen bekijken in tegenstelling tot mijn 2 reisgenoten.
Naast dat broodje zal ook wel mn haar en mn kleding parten hebben gespeeld ja.
Easy target voor dat zeikerige ambassade personeel

Ben er ook wel s geweest, naar volk. Naarder dan de SA ambassade in ieder geval. Daar moest ik altijd niet-joodverklaringen afhalen die zogenaamd afgeschaft zijn.

Zwarte Kat
04-11-05, 14:09
Geplaatst door mark61
Ben er ook wel s geweest, naar volk. Naarder dan de SA ambassade in ieder geval. Daar moest ik altijd niet-joodverklaringen afhalen die zogenaamd afgeschaft zijn.

Ambassade personeel zijn een apart slag mensen.
Raar gedoe bij de SA ambassade over die niet jood-verklaringen. Normaal volstaat het toch om geen stempels uit Israhel in je paspoort te hebben dacht ik. Maar dat was voor hun dus niet goed genoeg begrijp ik. Moest je geen kennis uit SA garant laten stellen voor je verblijf? Een soort van zakenrelatie. Dat moest ik namelijk wel waardoor de aanvraag niet doorging.
Iran is/was (vroeger) een pain in the ass voor visums. Brieven schrijven naar Tehran en dan doodleuk geen antwoord terug krijgen en dus ook geen visum.....
:D En laat ik over Libiya maar niet beginnen want die hebben geen ambassades en het dichtsbijzijnde volksburo is in België maar die doen weer geen visum aanvragen die moet je dan weer voor een paar honderd euro los troggelen bij een obscuur toeristen burootje in Nederland waarbij je de paspoort in het arabisch moet laten vertalen.
Afijn, ik heb het gehad met dat gedoe......
Geef mij maar Amsterdam :cool:

mark61
04-11-05, 14:14
Geplaatst door Zwarte Kat
Ambassade personeel zijn een apart slag mensen....
Geef mij maar Amsterdam :cool:

:hihi:

Nee, het ging over transportdocumenten, niet visa.

Zwarte Kat
04-11-05, 14:19
Geplaatst door mark61
:hihi:

Nee, het ging over transportdocumenten, niet visa.


:gechoquee Zeg dat dan meteen!
Zit ik hier voor niks mijn visum-leed uit te storten in deze topic...
Maar dan nog blijven die niet-jood verklaringen weird........

Mark
04-11-05, 14:21
In qatar is het tijdens ramadan verboden in het openbaar te eten, drinken, roken of kauwgom kauwen.

Of je nou moslim of niet bent.

observer
04-11-05, 15:55
Moslims zijn verplicht een identificatiebewijs bij zich te dragen dat vermeld dat ze moslim zijn. De andere etnische bevolkingsgroepen (25% Chinees en 8 % Indisch) zijn niet verplicht een id bij zich te hebben en kunnen ook gewoon eten tijdens ramadan.

Toch een vreemde gewaarwording die ongelijke behandelingen en die dubbele maatstaven voor burgers van één land.. laat verdonk het maar niet horen

mark61
04-11-05, 16:25
Geplaatst door Bofko
Moslims zijn verplicht een identificatiebewijs bij zich te dragen dat vermeld dat ze moslim zijn. De andere etnische bevolkingsgroepen (25% Chinees en 8 % Indisch) zijn niet verplicht een id bij zich te hebben en kunnen ook gewoon eten tijdens ramadan.

En als je nou beweert geen moslim te zijn? Moet je dan later je ID komen laten zien?

Bofko
04-11-05, 17:27
:moeilijk: Oef foutje. Kleine correctie op mijn verhaal over Maleisie.
Iedere Maleisische burger is wel verplicht een ID bij zich te hebben maar alleen voor moslims staat er expliciet bij dat het moslims zijn.


Geplaatst door mark61
En als je nou beweert geen moslim te zijn? Moet je dan later je ID komen laten zien?

Daarmee is deze vraag dus overbodig geworden. Maar hij heeft wel de korrektie ´getriggerd ´. :fpetaf:

Los daarvan denk ik dat een oprechte moslim de leugen van het zeggen :" ik ben geen moslim" , en dat tegen een geloofsgenoot, met de priemende ogen van Allah in de rug, niet over zijn lippen kan krijgen.
Een iets minder oprechte moslim , zou dat misschien wel kunnen maar kan via getuigenissen van anderen door de mand vallen. De gevolgen daarvan lijken me ook geen pretje.

Soldim
04-11-05, 17:38
Geplaatst door MO_NL
Een Algerijnse rechtbank heeft vier mannen een gevangenisstraf opgelegd, omdat zij in een restaurant hadden geluncht tijdens de heilige maand van de ramadan. Gedurende de ramadan mogen moslims tussen zonsop- en zonsondergang niet eten.

De overtreders werden schuldig bevonden aan openbare godslastering.

't Is eigenlijk de schuld van het westen (vooral Frankrijk!) die het dictatoriale regime dat dit soort recht ondersteund in stand houd!

mark61
04-11-05, 19:50
Geplaatst door Bofko
Los daarvan denk ik dat een oprechte moslim de leugen van het zeggen :" ik ben geen moslim" , en dat tegen een geloofsgenoot, met de priemende ogen van Allah in de rug, niet over zijn lippen kan krijgen.
Een iets minder oprechte moslim , zou dat misschien wel kunnen maar kan via getuigenissen van anderen door de mand vallen. De gevolgen daarvan lijken me ook geen pretje.

Tsja, tis lastig. Maar het gaat de overheid geen klap aan hoe de burger denkt zijn geloof te moeten invullen. Dat vinden moslims nl. ook wel s.

mark61
04-11-05, 19:50
Geplaatst door Soldim
't Is eigenlijk de schuld van het westen (vooral Frankrijk!) die het dictatoriale regime dat dit soort recht ondersteund in stand houd!

Dat regime is zo heidens als wat. Denk dat ze proberen de popi jopie uit te hangen bij de fundi's. Denk niet dat die erin trappen.

Rabi'ah.
04-11-05, 19:54
Geplaatst door mark61
Maar het gaat de overheid geen klap aan hoe de burger denkt zijn geloof te moeten invullen.

Eens.

Julien
04-11-05, 23:09
Geplaatst door mark61
Ben er ook wel s geweest, naar volk. Naarder dan de SA ambassade in ieder geval. Daar moest ik altijd niet-joodverklaringen afhalen die zogenaamd afgeschaft zijn.

is dat echt zo?????????????????????
of bedoel je toevallig niet-israelisch?

Als het wel over niet-jood gaat, wat een racistisch kutland is dat Saoedie Arabië dan. Aanpakken dat land.

mark61
05-11-05, 10:41
Geplaatst door Julien
is dat echt zo?????????????????????
of bedoel je toevallig niet-israelisch?

Als het wel over niet-jood gaat, wat een racistisch kutland is dat Saoedie Arabië dan. Aanpakken dat land.

Tsja, dat heet niet-israelisch. Maar ze bedoelen eigenlijk dat andere.