PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Samir A. plande aanslag op El Al-vliegtuig'



magden_david
04-11-05, 22:12
fok.nl

Uitgegeven: 4 november 2005 22:36
Laatst gewijzigd: 4 november 2005 22:57

HILVERSUM - Een netwerk rond terreurverdachte Samir A. , bestaande uit vijf tot tien personen, was van plan om "een aanslag te plegen op politici in de ochtend waarna andere personen uit het netwerk met geweld zich toegang zouden verschaffen tot een overheidsgebouw om ondermeer explosieven tot ontploffing te brengen. De betrokkenen zijn bereid om een zelfmoordaanslag uit te voeren en zich daarbij op te offeren".

Deze informatie is afkomstig uit een ambtsbericht van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AVID) van 7 oktober waarover het televisieprogramma Nova beschikt. Nova citeerde vrijdag ook uit de videoboodschap van de 19-jarige Samir A., waarop hij afscheid neemt van familie en vrienden.


Bomaanslag

De politie hield A. samen met zes andere terreurverdachten op 14 oktober aan. Twee van hen zijn inmiddels op vrije voeten. Justitie verdenkt Samir A. van voorbereiding van moord op politici en voorbereiding van een bomaanslag op een overheidsgebouw, het gebouw van de AIVD.

Wapens

Volgens de dienst was Samir op zoek naar "tien kalasjnikovs, twee pistolen met dempers en tien gordels met explosieven, die werken op batterijen". Een aantal leden van het netwerk zou al beschikken over (handvuur)wapens. Het netwerk was volgens de AIVD van plan om een aanslag te plegen voor de behandeling van het hoger beroep tegen Samir A. in een oude terreurzaak, die op 31 oktober is begonnen.

Een dag voor de aanhouding van de terreurverdachten schrijft de AIVD in een ambtsbericht dat de dienst uit vertrouwelijke bronnen heeft vernomen dat het netwerk mogelijk beschikt over handgranaten en automatische wapens. Ook maakt de AIVD op 13 oktober melding van een video-opname van een testament van Samir A.

Betrokken

Uit stukken in het dossier blijkt volgens Nova dat de AIVD en de politie Samir op de voet hebben gevolgd sinds 6 april, de dag dat hij door de rechtbank in Rotterdam werd vrijgesproken van het voorbereiden van aanslagen in Nederland. Zo zou hij op 26 juli zijn gezien in het Haagse park Overvoorde, waar omwonenden een explosie hadden gehoord. Twee dagen later stelt de AIVD in een ambtsbericht dat "Samir A. op dit moment actief betrokken is bij islamitische terroristische activiteiten".

Vliegtuig

Volgens een informant van de Amsterdamse politie wilde Samir A. met een groep jonge Marokkanen uit Amsterdam-West in augustus een aanslag plegen op een vliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al op Schiphol. Het bericht van de politie vermeldt dat geen oordeel over de betrouwbaarheid van deze informatie kan worden gegeven.


Op de videoboodschap richt Samir A. ondermeer het woord tot de regering. "Ik zeg jullie dat er tussen ons en jullie alleen de taal van het zwaard zal gelden tot jullie moslims met rust laten en de weg van de vrede kiezen."

Emotioneel

Ook heeft hij een boodschap aan het Nederlandse volk. "Wij zullen wraak nemen voor elke moslim die gesneuveld is terwijl hij de eenheid van Allah aan het verdedigen was. Jullie worden als strijders beschouwd, omdat jullie deze regering hebben gekozen. Jullie vermogens en jullie bloed zijn voor ons veroorloofd (legitiem)." Op de video is te zien dat Samir af en toe emotioneel is.

S@deeQ
04-11-05, 22:20
Die el-altje hoef je niet eens neer te halen , die komen vanzelf uit de lucht vallen in de bijlmer :auw2:

waterfiets
05-11-05, 07:38
Gordels met explosieven die werken op batterijen. Welke soorten gordels kan de zelfmoordenaar dan uit kiezen? ... enfin het schijnt dat hij al besteld had en dat de bestelling onderweg was. Maar ik vermoed dat ze dit korte lontje nu wel een tijdje opsluiten.

Joesoef
05-11-05, 08:19
Geplaatst door waterfiets
Gordels met explosieven die werken op batterijen. Welke soorten gordels kan de zelfmoordenaar dan uit kiezen? ... enfin het schijnt dat hij al besteld had en dat de bestelling onderweg was. Maar ik vermoed dat ze dit korte lontje nu wel een tijdje opsluiten.



Ja. De gordel was onder rembours toegestuurd alleen had ie niet voldoende geld in huis.

Mark
05-11-05, 09:02
Geplaatst door Joesoef
Ja. De gordel was onder rembours toegestuurd alleen had ie niet voldoende geld in huis.

Hij had gewoon moeten zeggen tegen de postbode dat zijn vermogens hem zijn geoorloofd.

Joesoef
05-11-05, 10:51
Geplaatst door Mark
Hij had gewoon moeten zeggen tegen de postbode dat zijn vermogens hem zijn geoorloofd.


In iedergeval niet zijn verstandelijke vermogen.

freya
05-11-05, 11:13
In NOVA werd gezegd dat de politie hoopt de bestelde wapens nog ergens te vinden.
Na deze uitzending lijkt mij de kans hierop bijzonder klein :vreemd:

mark61
05-11-05, 11:17
Geplaatst door magden_david
... terwijl hij de eenheid van Allah aan het verdedigen was.

Ik begrijp dit soort taal nooit. Kan iemand me uitleggen wat hier staat?

delirious
05-11-05, 11:35
Dit is echt te vermoeiend voor woorden.
Fokkin half NL geilt op een 19 jarig rukkertje ,die zich god himself waant en in de zevende hemel is door al deze freaking aandacht.

Even triest is de topicstarter, met zijn copy-paste-fokzin-onzin , tieft een end op.
Geobserdeerde gek.

mark61
05-11-05, 11:42
Tsja, je moet wat als er geen nieuws is. Geef toe, het is lekker sensationeel allemaal. En Echt Nederlands Nieuws. Ze moeten in de rest van de wereld niet denken dat hier nooit wat gebeurt.

Bofko
05-11-05, 11:47
Geplaatst door mark61
Tsja, je moet wat als er geen nieuws is. Geef toe, het is lekker sensationeel allemaal. En Echt Nederlands Nieuws. Ze moeten in de rest van de wereld niet denken dat hier nooit wat gebeurt.

Ik zie eerder de media ´in opdracht´ van een angstige publiek zo veel mogelijk en zo bombastisch mogelijk bewijslast presenteren. Want wie wil hem nou voor een derde keer zien vrijkomen ?

MaRiaH
05-11-05, 11:49
Geplaatst door Bofko
Ik zie eerder de media ´in opdracht´ van een angstige publiek zo veel mogelijk bewijslast presenteren. Want wie wil hem nou voor een derde keer zien vrijkomen ?

precies.
dat korte lontje is een vrije Samirleving onwaardig.

freya
05-11-05, 12:00
Leuke info op de site van NOVA

http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=1016198&cftoken=42268718&ln=nl&fuseaction=nieuws.details&kolumn_id=6239

Ik heb nog ff geen mening :cheefbek:

M-sab3a
05-11-05, 12:29
als samir a een terrorist is? dan is hij een domme terrorist. die moet je laten gaan.
en afwachten of hij de kerncentrale kan opblazen. als dat lukt.
dan is hij de grootste en de slimste terrorist allertijden

lebanese
05-11-05, 12:53
[i]Gordels met explosieven die werken op batterijen. Welke soorten gordels kan de zelfmoordenaar dan uit kiezen? ... [/B]

gucci,armani,versace? :wohaa:

assassijn
05-11-05, 13:07
Deze informatie klopt dus niet. Via een anonieme bron heb ik juist begrepen dat Samir A kernwapens in z'n bezit heeft, en van plan is om 12 kernbommen binnen korte tijd in Nederland af te laten gaan.

Joesoef
05-11-05, 16:14
Ik heb in iedergeval een sig.