PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Pijn orthodoxe moslims erkennen'



Marsipulami
04-11-05, 23:32
'Pijn orthodoxe moslims erkennen'

Gepubliceerd op vrijdag 04 november 2005

TILBURG (ANP) - Sommige orthodoxe moslims hebben verwerpelijke opvattingen, maar het zijn geen verwerpelijke mensen. Achter de agressie die ze vaak tentoonspreiden, zit pijn die erkend moet worden. ,,Wij zeggen nu eigenlijk voortdurend tegen hen: u deugt niet.''

Dat zei de liberale moslimtheoloog Mohamed Ajouaou vrijdag tijdens een studiemiddag aan de Universiteit van Tilburg. Hij benadrukte dat over ,,verwerpelijke'' opvattingen en daden als het doden van 'ongelovigen', discriminatie van vrouwen en homo's en religieus gemotiveerd huiselijk geweld geen compromis mogelijk is. ,,Die moeten veroordeeld worden.''

Hij heeft geregeld gesprekken met orthodoxe moslims die bijvoorbeeld met grote agressie beweren dat liberale geloofsgenoten de islam kapotmaken. ,,Ik dwing me dan om de discussie voort te zetten, ook al word ik afgedaan als iemand die verkeerde dingen zegt. Achter hun agressie zit pijn die ik me probeer voor te stellen'', aldus Ajouaou, adviseur van de welzijnsorganisatie Prisma Brabant en publicist.

Hij is er naar eigen zeggen nog niet achter waar die pijn uit bestaat. Ze zou iets te maken kunnen hebben met een onzekere identiteit. Zijn pleidooi voor inlevingsvermogen geldt overigens niet voor radicale imams, benadrukte Ajouaou. ,,Dat zijn doorgewinterde ideologen. Die moet je gewoon bestrijden.''