PDA

Bekijk Volledige Versie : Schaarbeek maakt zich klaar voor rellen (5 politieagenten gewond)



Marsipulami
05-11-05, 15:12
Vijf politieagenten gewond bij schermutseling in Schaarbeek

BRUSSEL 05/11 (BELGA) = Vijf politieagenten van de zone Brussel-Noord zijn zaterdagochtend gewond geraakt bij een vechtpartij in Schaarbeek. Dat werd zaterdag vernomen bij de politie. Een van de agenten zou twee dagen werkonbekwaam zijn. Zaterdagochtend merkte een politiepatrouille in Schaarbeek een individu op die tegen een wagen aan het plassen was. De politieagenten vroegen de man de wagen proper te maken. Daarop ontstond een meningsverschil.

Enkele jongeren kwamen uit een nabijgelegen café en provoceerden de agenten. Ze zouden ermee gedreigd hebben om rellen te starten zoals in Frankrijk als de politie niet zou vertrekken. Twee personen, onder wie de man die tegen het voertuig heeft geplast, werden opgepakt en zijn ter beschikking gesteld van het Brusselse parket.

Max Stirner
05-11-05, 15:22
Geplaatst door Marsipulami
Vijf politieagenten gewond bij schermutseling in Schaarbeek

BRUSSEL 05/11 (BELGA) = Vijf politieagenten van de zone Brussel-Noord zijn zaterdagochtend gewond geraakt bij een vechtpartij in Schaarbeek. Dat werd zaterdag vernomen bij de politie. Een van de agenten zou twee dagen werkonbekwaam zijn. Zaterdagochtend merkte een politiepatrouille in Schaarbeek een individu op die tegen een wagen aan het plassen was. De politieagenten vroegen de man de wagen proper te maken. Daarop ontstond een meningsverschil.

Enkele jongeren kwamen uit een nabijgelegen café en provoceerden de agenten. Ze zouden ermee gedreigd hebben om rellen te starten zoals in Frankrijk als de politie niet zou vertrekken. Twee personen, onder wie de man die tegen het voertuig heeft geplast, werden opgepakt en zijn ter beschikking gesteld van het Brusselse parket.


Was te verwachten.

De Brusselse voorsteden wemelen ook van dat `kansarme` geteisem.

Juliette
05-11-05, 15:36
Geplaatst door Max Stirner
Was te verwachten.

De Brusselse voorsteden wemelen ook van dat `kansarme` geteisem.

Kvind je aanhalingstekens ongepast. Zo'n situatie krijg je als je die voorsteden jarenlang laat verworden tot vuilbakken van de samenleving.

magden_david
05-11-05, 15:46
Geplaatst door Juliette
Kvind je aanhalingstekens ongepast. Zo'n situatie krijg je als je die voorsteden jarenlang laat verworden tot vuilbakken van de samenleving.

ooit van EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID gehoord?
wordt echt doodziek van die klaagcultuur.
achter mijn buurt zit de blanke "kansarme" buurt. tuig van de richel. als je te lui bent om naar school te gaan, om zelf verantwoordelijk te zijn kom dan niet klagen dat " de maatschappij" je geen kansen biedt. het meest trieste is dat mensen tegen dat uitschot nog zeggen " och arme is de maatschappij gemeen tegen je geweest" .

Max Stirner
05-11-05, 15:49
Geplaatst door Juliette
Kvind je aanhalingstekens ongepast. Zo'n situatie krijg je als je die voorsteden jarenlang laat verworden tot vuilbakken van de samenleving.


Ik heb ze heel bewust geplaatst.

Die jongeren hebben 20.000 x zoveel kansen als 90% van de rest van de wereldbevolking.....ze hebben bovendien 20.000 x zoveel kansen als hun ouders hadden.

Dus ze moeten niet zo zielig doen en de boel niet lopen vern**ken voor mensen die wel wat van hun leven willen maken.

magden_david
05-11-05, 15:51
Geplaatst door Max Stirner
Ik heb ze heel bewust geplaatst.

Die jongeren hebben 20.000 x zoveel kansen als 90% van de rest van de wereldbevolking.....ze hebben bovendien 20.000 x zoveel kansen als hun ouders hadden.

Dus ze moeten niet niet zo zielig doen en de boel niet lopen vern**ken voor mensen die wel wat van hun leven willen maken.

het is mijn ogen niets anders dan chantage door geteisem. Hier onderhandel je niet meer mee op het moment dat je dat wel doet kan je als staat inpakken. dit is tirranie

~Panthera~
05-11-05, 15:54
Geplaatst door Max Stirner
Ik heb ze heel bewust geplaatst.

Die jongeren hebben 20.000 x zoveel kansen als 90% van de rest van de wereldbevolking.....ze hebben bovendien 20.000 x zoveel kansen als hun ouders hadden.

Dus ze moeten niet niet zo zielig doen en de boel niet lopen vern**ken voor mensen die wel wat van hun leven willen maken.

En jij denkt dat met het bovenste mensen ook 20.000 keer meer intelligentie hebben gekregen ?
Dat krijg je nl gratis en daar heb je het maar mee te doen.
En dan is het al gauw afgelopen in deze maatschappij.
Want dan hebben ze je niet meer nodig.
Daar ooit aan gedacht ?
Want dat heeft niets met "verantwoordelijkheid" te maken.
Ook al ben je nog zo verantwoordelijk, dan kun je het vergeten.
Dat is geen zijken, maar de keiharde realiteit.

observer
05-11-05, 16:00
Geplaatst door Max Stirner
Ik heb ze heel bewust geplaatst.

Die jongeren hebben 20.000 x zoveel kansen als 90% van de rest van de wereldbevolking.....ze hebben bovendien 20.000 x zoveel kansen als hun ouders hadden.

Dus ze moeten niet zo zielig doen en de boel niet lopen vern**ken voor mensen die wel wat van hun leven willen maken. zoals bill cosby laatst zei, ik wordt doodziek van al die mensen die denken dat je vooruit komt door geld van de blanken aan te nemen, vooruit kom je door hard werken en niet een ander de schuld te geven

neem die franse sukkels wat hebben ze gedaan, bedrijven in de fik gestoken, dus die komen ook niet meer terug, nog meer werkloosheid

Juliette
05-11-05, 16:04
Geplaatst door magden_david
ooit van EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID gehoord?
wordt echt doodziek van die klaagcultuur.
achter mijn buurt zit de blanke "kansarme" buurt. tuig van de richel. als je te lui bent om naar school te gaan, om zelf verantwoordelijk te zijn kom dan niet klagen dat " de maatschappij" je geen kansen biedt. het meest trieste is dat mensen tegen dat uitschot nog zeggen " och arme is de maatschappij gemeen tegen je geweest" .

Yep. Eigen verantwoordelijkheid is in dit soort discussies DE dooddoener geworden om als maatschappij schuld van je af te schuiven op individuen.

En ik denk niet dat elke arme 'tuig van de richel', of 'te lui om naar school te gaan' is. Kansarmoede is een heel complex en heel reëel iets. Maar je hoort mij dat geteisem dat rel schopt niet verdedigen. Ver van.

Ik denk wel dat er in die voorsteden nog veel meer mensen wonen in erbarmelijke omstandigheden die geen rel schoppen.

Max Stirner
05-11-05, 16:17
Geplaatst door Juliette


Ik denk wel dat er in die voorsteden nog veel meer mensen wonen in erbarmelijke omstandigheden die geen rel schoppen.


Zo erbarmelijk zijn die leefomstandigheden nu ook weer niet. In ieder geval onvergelijkbaar veel beter dan in iedere willekeurige stad in de 3e Wereld.

Het is dat asociale, onopgevoede tuig dat die voorsteden tot zulke nare plaatsen maakt.

Juliette
05-11-05, 16:20
Geplaatst door Max Stirner
Zo erbarmelijk zijn die leefomstandigheden nu ook weer niet. In ieder geval onvergelijkbaar veel beter dan in iedere willekeurige stad in de 3e Wereld.



Klopt. Maar mensen vergelijken nu eenmaal in het overgrote deel van de gevallen hun situatie met 'meer nabije' toestanden. Heeft in de menswetenschap een specifieke benaming waar ik ff niet kan opkomen.

Juliette
05-11-05, 16:23
Het is dat asociale, onopgevoede tuig dat die voorsteden tot zulke nare plaatsen maakt.

Ik denk dat een veelheid aan factoren, waarvan eigen verantwoordelijkheid er één is, dat geteisem maakt tot wat het geworden is.

sjaen
05-11-05, 16:26
Geplaatst door Max Stirner
Zo erbarmelijk zijn die leefomstandigheden nu ook weer niet. In ieder geval onvergelijkbaar veel beter dan in iedere willekeurige stad in de 3e Wereld.

Het is dat asociale, onopgevoede tuig dat die voorsteden tot zulke nare plaatsen maakt.


http://www.cosgan.de/images/more/bigs/g081.gif

Max Stirner
05-11-05, 16:53
Geplaatst door Juliette
Ik denk dat een veelheid aan factoren, waarvan eigen verantwoordelijkheid er één is, dat geteisem maakt tot wat het geworden is.


Een totaal gebrek aan sociale controle en samenhang in de buurt is een belangrijke factor denk ik.

Mijn zwager komt uit Champigny sur Marne - niet echt een ghetto, maar ook bepaald geen paradijsje - en heeft daar veel vrienden gehad die altijd hun best deden op school, sport beoefenden etcetc.. Op hun 17e of 18e reden ze ineens in een BMW en hadden ze bergen geld. Het klassieke Boyz in the Hood-verhaal dus.

Vrijwel niemand die hen op de vingers tikte ....angst, onverschilligheid en desinteresse waren troef.

Orakel
05-11-05, 17:24
Geplaatst door magden_david
ooit van EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID gehoord?
wordt echt doodziek van die klaagcultuur.
achter mijn buurt zit de blanke "kansarme" buurt. tuig van de richel. als je te lui bent om naar school te gaan, om zelf verantwoordelijk te zijn kom dan niet klagen dat " de maatschappij" je geen kansen biedt. het meest trieste is dat mensen tegen dat uitschot nog zeggen " och arme is de maatschappij gemeen tegen je geweest" .

Dat klaagcultuur-verwijt begint anders ook aardig sleets te raken.
Ben je een beetje bekend met de onderwijswereld? En dan m.n. het vmbo-circuit? Ga anders es te rade bij een aantal prikkers hier, want die verdienen er geloof ik hun brood.
Even een korte schets:
sinds het Weer Samen Naar School-echec hebben we te maken met klassen van tussen de 25 en 30 leerlingen die samen een bont gezelschap van gebruiksaanwijzingen vormen: randje zwakbegaafden, adhd-ers, pdd-nos-ers, overvraagde pubers en overwerkte docenten welke ondersteund worden door onprofessionele klassen-assistenten.

Om het werkbaar te houden en goed te kunnen scoren bij de jaarlijkse visitatiecommissie, worden de 'moeilijken' of van school af gelazered (wat niet zomaar mag), oneigenlijk lang geschorst of in een time-out voorziening gestopt waarbij het 'svoorhands duidelijk is dat time-out een eufemisme is voor van school flikkeren. Namelijk nooit de bedoeling dat ze terug mogen komen om hun recht op onderwijs te verzilveren.
Dan hebben we het dus over jongens en meisjes van, pakkum beet, 13 tot 17 jaar, met gedragsproblemen en een enorm vaardigheidstekort.
Op die leeftijd al uitgerangeerd worden omdat volwassenen je zat zijn en niet met je om kunnen gaan, maakt het wat gratuit om het te hebben over eigen verantwoordelijkheid en de 20.000 kansen die de samenleving hen biedt.

En ja, de maatschappij is inderdaad gemeen tegen hen geweest. Gemeen tegen dat Somalische jongentje van 14 dat op geen enkele school meer welkom is omdat de scholen een zogenaamde 'gentlemens-agreement' hebben: wat jij van school stuurt komt er bij ons niet.

Gemeen tegen die Antilliaanse jongen die in het weekend in de kroeg een schoolgenoot knock-out sloeg, vanwege een ruzie om een meissie en dus totaal niet met de school an sich te maken had.

Gemeen tegen die Surinamer die een pompstation had overvallen op zaterdagavond en daarom van school gestuurd werd.

Alle 3 kan ik wijzen op hun verantwoordelijkheid en hen ermee om de oren slaan, maar op geen enkele wijze is uit te leggen of te rechtvaardigen dat hun onderwijscarriere naar de bliksem is.

Sallahddin
05-11-05, 19:25
Geplaatst door Marsipulami
Vijf politieagenten gewond bij schermutseling in Schaarbeek

BRUSSEL 05/11 (BELGA) = Vijf politieagenten van de zone Brussel-Noord zijn zaterdagochtend gewond geraakt bij een vechtpartij in Schaarbeek. Dat werd zaterdag vernomen bij de politie. Een van de agenten zou twee dagen werkonbekwaam zijn. Zaterdagochtend merkte een politiepatrouille in Schaarbeek een individu op die tegen een wagen aan het plassen was. De politieagenten vroegen de man de wagen proper te maken. Daarop ontstond een meningsverschil.

Enkele jongeren kwamen uit een nabijgelegen café en provoceerden de agenten. Ze zouden ermee gedreigd hebben om rellen te starten zoals in Frankrijk als de politie niet zou vertrekken. Twee personen, onder wie de man die tegen het voertuig heeft geplast, werden opgepakt en zijn ter beschikking gesteld van het Brusselse parket.


Tja....Frankrijksrellen geven ideeen,blijkbaar!!!
Wat moet ik toch denken v.het bovenstaande verhaal?,......maar toch weet iedereen dat er altijd verschillende versies v.hetzelfde verhaal zijn:elementair zou je zeggen,vooraal dat de belgish cops somms wel immigrant-"allergish" ,brutaal en grof zijn in hun optreden als er immigranten in het spel zijn
Soms,de"behavior" v.sommigen immigranten geeft er aanleiding toe of vragen erom om niet"netjes" behandeld te worden door de "orde handhavers":de politie moet haar werk kunnen doen toch?
Orde handhavers tussen haakjes soms,want bepaalde agenten zijn in het algemeen "trouble makers" instead en sensatie zoekers vooraal als ze in botsing komen met allochtonen!
Nou,we zien en weten dat de relatie politie-allochtoon in westerse Europa,dus ook in Nederland, niet zonder problemen verloopt,sterker nog:de" twee" zijn niet bepaald verliefd op elkaar,integendel en de communicatie tussen beiden is zeker zoek!!!:
Huston,we have a problem...a huge & a very serious one!!!
Tijdbommen kunnen exploderen net als die v."the suburbs of"Parijs !!!
Dat vraagt om oplossingen,"nieuw beleid"...blablabla!!!
er moet er een remedie voor uitgevonden worden!
Niet vanzelfsprekend of makkelijk,uiterrard!!!
Soms zijn er kleine" revoluties" nodig om gehoord te kunnen worden precies net als die die aan de gang zijn in Frankrijk!!!
Nederland is misschien aan de vooravond of misschien niet,v.een soortgelijk kleine "revolutie"!!!
Het terrein is er rijp voor,volgens mij!!!
Wat we nooit moeten vergeten is het volgende, hoe eenvoudig of enelementair het ook is:
Immigranten zijn ook mensen!!!...met dignity & the rest!!!
Misschien is het wel nodig en wel nu om deze kleine revolutie te starten!!!hahahahahahahah!!!
Niet grappig ,hoor!!!:
Een gezegde weet ik niet meer v.welk land luidt:
Te veel zorgen maakt soms tot lachen!!!...of misschien ben ik gewoon te "high",wie weet?hahahahahaha!!!!
Ik ben benieuwd naar de reacties op deze "provocatie",hahaha!!!
Niet uitschelden ,he,het is hier "safe" ervoor,maar wel op ....STRAAT???,
want ,Genoeg is genoeg!!!of zoals de Fransen het zo mooi zeggen:On en a ras le bol!!!!

Oeroeboeroe
05-11-05, 19:36
Geplaatst door Juliette
Yep. Eigen verantwoordelijkheid is in dit soort discussies DE dooddoener geworden om als maatschappij schuld van je af te schuiven op individuen.

En ik denk niet dat elke arme 'tuig van de richel', of 'te lui om naar school te gaan' is. Kansarmoede is een heel complex en heel reëel iets. Maar je hoort mij dat geteisem dat rel schopt niet verdedigen. Ver van.

Ik denk wel dat er in die voorsteden nog veel meer mensen wonen in erbarmelijke omstandigheden die geen rel schoppen.

:duim:

Oeroeboeroe
05-11-05, 19:45
Geplaatst door MuMu
Was dat niet Nostradamus met zijn mooie korte broek die destijds heeft voorzien dat er in onze tijd "vele brandhaarden verspreid over het hele continent" ontstoken zouden worden??

Best apart. :fpimp:

Jij bedoelt Nostradamus met zijn strakke groene broek.

Als je tenminste doelt op het bekende (onderstaande) nummer van Hans Teeuwen.

http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/n010.gif

Nostradamus


Zijn naam was Nostradamus, hij kon heel goed voorspellen
Daar kon je hem bij wijzen van spreken midden in de nacht voor bellen
Maar ik weet dat dat niet waar is, bespaar me dus uw hoop, want in de
tijd van Nostradamus was er nog geen telefoon

Refrein:
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed

JAAA
Zijn naam was Nostradamus, soms ging hij naar een cafee, en dan ging hij daar een heleboel stennis lopen trappen. En dan zeiden de mensen tegen Nostradamus misschien kan je dan wel goed voorspellen maar dat wil dan dus niet zeggen dat je dan automatisch ook gelijk heel veel stennis kan gaan lopen trappen.

Refrein:
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed

JAAA
Zijn naam was Nostradamus, Hij werd een keer gevraagd of hij wilde
figureren in een speelfillum, Maar toen had Nostradamus geen tijd en
da's toen niet door gegaan.

Refrein:
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed
JAAA
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed

JAAA
Zijn naam was Nostradamus, hij hij hij vond dat als je een huisdier aan-
schaft dat je er dan ook wel de verantwoordelijkheid voor moest dragen.
Terwijl eigenlijk zou hij daar niks over moeten zeggen, want hij had zelf
twee sint Bernard honden en die liet hij bijna nooit uit.

Refrein:
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed
JAAA
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed

JAAA
Zijn naam was Nostradamus, Hij had ook een achterneef en die had een
electriciteits winkel, en toen wilde Nostradamus daar vakantie werk gaan doen maar het hoefde niet.

Refrein:
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed
JAAA
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed

JAAA
Zijn naam was Nostradamus, Hij droeg zoals ik al zei, heel vaak strakke
groene broeken. Dan zeiden de mensen altijd, zou je niet eens een keer
een andere broek aan doen. Maar toen zij Nostradamus altijd "Ik maak zelf wel uit wat voor broeken dak (dat ik) aan trek.

Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed
AU!!
Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo'n strakke groene broek,
die stond 'm goed
Die stond hem goed
Strakke groene broek
Die stond hem goed goed goed
Strakke groene broek
Met een dikke bobbel jaa
Strakke groene broek
dikke dikke dikke bobbel
Strakke groene broek
Die dikke lul van Nostradamus Jeah!
Die dikke vette zweterige lul van Nostradamus JAAA!
En allemaal lekkere dikke wijve naaie Nostradamus JAAA!
En dan ook nog goed voorspellen JAAAAAAA!

observer
05-11-05, 19:45
Gemeen tegen die Antilliaanse jongen die in het weekend in de kroeg een schoolgenoot knock-out sloeg, vanwege een ruzie om een meissie en dus totaal niet met de school an sich te maken had.

Gemeen tegen die Surinamer die een pompstation had overvallen op zaterdagavond en daarom van school gestuurd werd.

Alle 3 kan ik wijzen op hun verantwoordelijkheid en hen ermee om de oren slaan, maar op geen enkele wijze is uit te leggen of te rechtvaardigen dat hun onderwijscarriere naar de bliksem is.
vreemd ik snap het namelijk wel en jij hebt het niet uit kunnen leggen

het heeft namelijk niets met verantwoordelijkheid te maken maar alles met dat scholen nu eenmaal geen geweldadige leerlingen en criminelen willen hebben

sjaen
05-11-05, 20:11
Geplaatst door Orakel
Dat klaagcultuur-verwijt begint anders ook aardig sleets te raken.
Ben je een beetje bekend met de onderwijswereld? En dan m.n. het vmbo-circuit? Ga anders es te rade bij een aantal prikkers hier, want die verdienen er geloof ik hun brood.
Even een korte schets:
sinds het Weer Samen Naar School-echec hebben we te maken met klassen van tussen de 25 en 30 leerlingen die samen een bont gezelschap van gebruiksaanwijzingen vormen: randje zwakbegaafden, adhd-ers, pdd-nos-ers, overvraagde pubers en overwerkte docenten welke ondersteund worden door onprofessionele klassen-assistenten.

Om het werkbaar te houden en goed te kunnen scoren bij de jaarlijkse visitatiecommissie, worden de 'moeilijken' of van school af gelazered (wat niet zomaar mag), oneigenlijk lang geschorst of in een time-out voorziening gestopt waarbij het 'svoorhands duidelijk is dat time-out een eufemisme is voor van school flikkeren. Namelijk nooit de bedoeling dat ze terug mogen komen om hun recht op onderwijs te verzilveren.
Dan hebben we het dus over jongens en meisjes van, pakkum beet, 13 tot 17 jaar, met gedragsproblemen en een enorm vaardigheidstekort.
Op die leeftijd al uitgerangeerd worden omdat volwassenen je zat zijn en niet met je om kunnen gaan, maakt het wat gratuit om het te hebben over eigen verantwoordelijkheid en de 20.000 kansen die de samenleving hen biedt.

En ja, de maatschappij is inderdaad gemeen tegen hen geweest. Gemeen tegen dat Somalische jongentje van 14 dat op geen enkele school meer welkom is omdat de scholen een zogenaamde 'gentlemens-agreement' hebben: wat jij van school stuurt komt er bij ons niet.

Gemeen tegen die Antilliaanse jongen die in het weekend in de kroeg een schoolgenoot knock-out sloeg, vanwege een ruzie om een meissie en dus totaal niet met de school an sich te maken had.

Gemeen tegen die Surinamer die een pompstation had overvallen op zaterdagavond en daarom van school gestuurd werd.

Alle 3 kan ik wijzen op hun verantwoordelijkheid en hen ermee om de oren slaan, maar op geen enkele wijze is uit te leggen of te rechtvaardigen dat hun onderwijscarriere naar de bliksem is.

Wel ja, nu zijn de scholen de schuldigen

magden_david
05-11-05, 20:24
Geplaatst door Orakel
Dat klaagcultuur-verwijt begint anders ook aardig sleets te raken.
Ben je een beetje bekend met de onderwijswereld? En dan m.n. het vmbo-circuit? Ga anders es te rade bij een aantal prikkers hier, want die verdienen er geloof ik hun brood.
Even een korte schets:
sinds het Weer Samen Naar School-echec hebben we te maken met klassen van tussen de 25 en 30 leerlingen die samen een bont gezelschap van gebruiksaanwijzingen vormen: randje zwakbegaafden, adhd-ers, pdd-nos-ers, overvraagde pubers en overwerkte docenten welke ondersteund worden door onprofessionele klassen-assistenten.

Om het werkbaar te houden en goed te kunnen scoren bij de jaarlijkse visitatiecommissie, worden de 'moeilijken' of van school af gelazered (wat niet zomaar mag), oneigenlijk lang geschorst of in een time-out voorziening gestopt waarbij het 'svoorhands duidelijk is dat time-out een eufemisme is voor van school flikkeren. Namelijk nooit de bedoeling dat ze terug mogen komen om hun recht op onderwijs te verzilveren.
Dan hebben we het dus over jongens en meisjes van, pakkum beet, 13 tot 17 jaar, met gedragsproblemen en een enorm vaardigheidstekort.
Op die leeftijd al uitgerangeerd worden omdat volwassenen je zat zijn en niet met je om kunnen gaan, maakt het wat gratuit om het te hebben over eigen verantwoordelijkheid en de 20.000 kansen die de samenleving hen biedt.

En ja, de maatschappij is inderdaad gemeen tegen hen geweest. Gemeen tegen dat Somalische jongentje van 14 dat op geen enkele school meer welkom is omdat de scholen een zogenaamde 'gentlemens-agreement' hebben: wat jij van school stuurt komt er bij ons niet.

Gemeen tegen die Antilliaanse jongen die in het weekend in de kroeg een schoolgenoot knock-out sloeg, vanwege een ruzie om een meissie en dus totaal niet met de school an sich te maken had.

Gemeen tegen die Surinamer die een pompstation had overvallen op zaterdagavond en daarom van school gestuurd werd.

Alle 3 kan ik wijzen op hun verantwoordelijkheid en hen ermee om de oren slaan, maar op geen enkele wijze is uit te leggen of te rechtvaardigen dat hun onderwijscarriere naar de bliksem is.

Als ik kijk naar mijn ouders en grootouders groeiden die op zonder ene rooie cent, armoede alom; geen sociaal werker om je handje vast te houden, geen sociale uitkeringen en de alom geroemde sociale ochesie viel ook best tegen als niemand een cent had. Deze mensen hebben door keihard te werken en zelf hun lot te verbeteren nederland opgebouwd. En de mensen van nu hebben WEL een kans op een mooie opleiding ongeacht sociale klasse, hebben wel sociale werkers om hun hand vast te houden en wel een uitkering als het nodig is. Waarom dan zou ik 1 druppel medelijden hebben als zij besluiten een pompstation te overvallen, zich toe te eigenen wat niet van hun is en daar de consequentie van moeten dragen?
is het misschien niet een teveel aan steun van de overheid die verwende kinderen maakt?

Mijn schoonmoeder geeft les aan compleet onopgevoed gajus, ik hebhet met ze doen want zonder opvoeding komje nergens. maar al die begeleiders geven die kids wel het gevoel van uitstel van executie. er kan altijd wel gepraat worden, bemmiddeld, er is altijd wel een pleister te vinden. help je ze daarmee? moet er niet een generatie opgroeien die zuiver d evruchtne van zijn wangedrag proeft om aan hun kinderen een echte wijze les mee te geven?
waarom slecht gedrag belonen?

magden_david
05-11-05, 20:24
Geplaatst door MuMu

Mensen doen niet zomaar vanuit het niets zo destructief.
Dat geloof ik niet. :vierkant:

er zijn genoeg mensen die puur voor de lol een ander in elkaar meppen. helaas....

Juliette
05-11-05, 20:25
Geplaatst door sjaen
Wel ja, nu zijn de scholen de schuldigen

Da's het probleem net.

In dit soort complexe materies is niemand echt en alleen, uitsluitend 'schuldig'. Niet de individuen, niet de scholen, niet de maatschappij, niet de politie, niet de rechters, niet de regering, ...

Alleen wel iedereen een beetje.

Maar er is wel een gigantisch probleem dat opgelost moet worden.

magden_david
05-11-05, 20:34
Geplaatst door MuMu
voorzover wij kunnen kijken is dat "voor de lol" maar er zit natuurlijk altijd iets achter. Psychisch is zo iemand echt niet in orde.
Wat er aan de hand is kun je niet gemakkelijk in 1 keer raden, maar DAT er iets aan de hand is, staat zo vast als een huis.
Dat bedoelde ik met "Mensen doen niet zomaar vanuit het niets zo destructief".

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

elke handeling, behalve de biologisch autonome zoals ademhalen, behoevt een innerlijke motivatie hoe banaal ook. Waarom kan lol niet zo'n motivatie zijn? welke natuurwet stelt dat de mens in principe altijd is geneigd naar het moreel goede? je hebt nu eenmaal mensen die voor de kick andere in elkaar meppen.

Mark
05-11-05, 20:37
Zolang het niet in mijn buurt gebeurt kan ik veel tolerantie opbrengen voor deze rellen.

Juliette
05-11-05, 20:39
Geplaatst door Mark
Zolang het niet in mijn buurt gebeurt kan ik veel tolerantie opbrengen voor deze rellen.

Kan je niet s checken of de lokale autoriteiten in Doha wat van deze relschoppers kunnen gebruiken? Herverdeling enzo. :tik:

Mark
05-11-05, 20:43
Geplaatst door Juliette
Kan je niet s checken of de lokale autoriteiten in Doha wat van deze relschoppers kunnen gebruiken? Herverdeling enzo. :tik:

Relschoppers in Doha worden kordaat aangepakt.....

Juliette
05-11-05, 20:47
Geplaatst door Mark
Relschoppers in Doha worden kordaat aangepakt.....

De barbaarsere aanpak bedoel je? Handjes afgehakt, levenslang, steniging, een beetje gemarteld bij ondervraging? Zoiets?

Iets wat heel wat mensen hier ook wel zien zitten. Zolang het hun maar niet overkomt.

gh.wille
05-11-05, 21:05
Geplaatst door Orakel
Dat klaagcultuur-verwijt begint anders ook aardig sleets te raken.
Ben je een beetje bekend met de onderwijswereld? En dan m.n. het vmbo-circuit? Ga anders es te rade bij een aantal prikkers hier, want die verdienen er geloof ik hun brood.
Even een korte schets:
sinds het Weer Samen Naar School-echec hebben we te maken met klassen van tussen de 25 en 30 leerlingen die samen een bont gezelschap van gebruiksaanwijzingen vormen: randje zwakbegaafden, adhd-ers, pdd-nos-ers, overvraagde pubers en overwerkte docenten welke ondersteund worden door onprofessionele klassen-assistenten.

Om het werkbaar te houden en goed te kunnen scoren bij de jaarlijkse visitatiecommissie, worden de 'moeilijken' of van school af gelazered (wat niet zomaar mag), oneigenlijk lang geschorst of in een time-out voorziening gestopt waarbij het 'svoorhands duidelijk is dat time-out een eufemisme is voor van school flikkeren. Namelijk nooit de bedoeling dat ze terug mogen komen om hun recht op onderwijs te verzilveren.
Dan hebben we het dus over jongens en meisjes van, pakkum beet, 13 tot 17 jaar, met gedragsproblemen en een enorm vaardigheidstekort.
Op die leeftijd al uitgerangeerd worden omdat volwassenen je zat zijn en niet met je om kunnen gaan, maakt het wat gratuit om het te hebben over eigen verantwoordelijkheid en de 20.000 kansen die de samenleving hen biedt.

En ja, de maatschappij is inderdaad gemeen tegen hen geweest. Gemeen tegen dat Somalische jongentje van 14 dat op geen enkele school meer welkom is omdat de scholen een zogenaamde 'gentlemens-agreement' hebben: wat jij van school stuurt komt er bij ons niet.

Gemeen tegen die Antilliaanse jongen die in het weekend in de kroeg een schoolgenoot knock-out sloeg, vanwege een ruzie om een meissie en dus totaal niet met de school an sich te maken had.

Gemeen tegen die Surinamer die een pompstation had overvallen op zaterdagavond en daarom van school gestuurd werd.

Alle 3 kan ik wijzen op hun verantwoordelijkheid en hen ermee om de oren slaan, maar op geen enkele wijze is uit te leggen of te rechtvaardigen dat hun onderwijscarriere naar de bliksem is.

De oplossing ligt voor de hand :een ( AL gemene ) school op richten waar al die huftertjes lekker bij elkaar kunnen niks nutten , helaas is er geen leraar te vinden die voor een dergelijke klas wil staan , zelfs niet meteen een kogelvrij vest aan denk ik !
Andere oplossing de (DIENSTPLICHT ) weer in voeren , zonder militairen opleiding want daar zijn ze te stom en te gevaarlijk voor drillen die hap , of stuur ze maar een reisje mee als afwasser bij de Marine , kijken hoeveel praatjes ze hebben als ze kreupel van de zeeziekte hun darmen uit hun strot proberen te persen ,en dan het schijthuis schoon laten maken , wat ze als regel zelf bevuild hebben .

Van die lui kan ik :kotsen2:

ronald
05-11-05, 22:15
Ik denk dat 80 % van jeugd dat nu in een of ander gesticht of heropvoedingsoord wordt gesleurd over 10 jaar de autoriteiten op hun blote knieen zullen danken voor deze zet.

Orakel
06-11-05, 16:47
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Terwijl deze jongens toch uitstekende voorbeeldfuncties hebben voor de andere leerlingen. Ze zouden beslist op school moeten kunnen blijven :-\


Geplaatst door observer
vreemd ik snap het namelijk wel en jij hebt het niet uit kunnen leggen

het heeft namelijk niets met verantwoordelijkheid te maken maar alles met dat scholen nu eenmaal geen geweldadige leerlingen en criminelen willen hebben


Geplaatst door sjaen
Wel ja, nu zijn de scholen de schuldigen

:moe:
Oorzaken aanwijzen is wat anders dan wandaden ontschuldigen. Er bestaat een knoert van een verschil tussen het aanwijzen van een zekere causaliteit en het ontslaan van verantwoordelijkheid als het gaat om wan- en misdaden. En ik zag dat De Slegte de jaren-50 leesplankjes in de aanbieding heeft, hoewel ik twijfel over het nut en de noodzaak ervan in het onderhavige geval.
En ja, scholen zijn verplicht deze leerlingen op school te houden of er zorg voor te dragen dat ze elders onderwijs krijgen.
Scholen mogen een leerling niet uitschrijven alvorens deze elders ingeschreven is. De Leerplichtwet werkt namelijk nog steeds 2 kanten op.
Maar misschien is het een goede zaak om 15-jarigen gewoon van school te flikkeren en vervolgens van ze te verlangen dat ze het redden in de maatschappij? Een soort street-wise-entrepeneurschap van ze te verwachten?
Een hoog 'eens een dief altijd een dief'-gehalte. Fijn roepen dat het hun eigen schuld is, de eigen handen in maatschappelijke onschuld wassen en gillen om zware straffen.
We never escaped the fifties.


Geplaatst door magden_david
En de mensen van nu hebben WEL een kans op een mooie opleiding ongeacht sociale klasse, hebben wel sociale werkers om hun hand vast te houden en wel een uitkering als het nodig is.

Geen faire kans op een opleiding als ze een iets te ingewikkelde gebruiksaanwijzing hebben, ze motten niks hebben van sociaal werkers en uitkeringen worden tegenwoordig in beginsel pas vanaf 21 verstrekt.
Hoe dat in Frankrijk en Belgie werkt, weet ik eerlijk gezegd niet. Mars?
En for the sake of the argument: niet iedere drop-out of schoolverlater warmt zich op een gure herfstavond aan de gloed van een romatisch knisperend Renault 5-je, in de idyllische geborgenheid van een pitoreske banlieu.
Daar tegenover staat een groep die het wel doet. Daar moet behalve repressie dus ook iets aan preventie gedaan worden. En daarvoor dient men de oorzakelijke mechanismen te kennen.


Waarom dan zou ik 1 druppel medelijden hebben als zij besluiten een pompstation te overvallen, zich toe te eigenen wat niet van hun is en daar de consequentie van moeten dragen?

We hoeven ook geen greintje medelijden met ze te hebben, da's heel de issue niet. We hoeven ze niet met een krakeling en schouderklopje het politieburo uit te sturen. Maar we hoeven ook niet vanuit ons eigen analytisch onvermogen, frustraties en ressentimenten anderen voor goed af te schrijven.


moet er niet een generatie opgroeien die zuiver d evruchtne van zijn wangedrag proeft om aan hun kinderen een echte wijze les mee te geven?
waarom slecht gedrag belonen?

Hmm, de 'rock-bottom-theorie'. Werkt nie. Is al dan niet formeel geprobeerd en leidt tot transgenerationele armoede en wangedrag: 4 generaties uitkeringsafhankelijken b.v.
Daar komt bij dat we met een dergelijke insteek zekers medeverantwoordelijk zijn voor misdragingen. Immers, we weten het en grijpen bewust niet in.

Orakel
06-11-05, 16:50
Geplaatst door gh.wille
De oplossing ligt voor de hand :een ( AL gemene ) school op richten waar al die huftertjes lekker bij elkaar kunnen niks nutten , helaas is er geen leraar te vinden die voor een dergelijke klas wil staan , zelfs niet meteen een kogelvrij vest aan denk ik !
Andere oplossing de (DIENSTPLICHT ) weer in voeren , zonder militairen opleiding want daar zijn ze te stom en te gevaarlijk voor drillen die hap , of stuur ze maar een reisje mee als afwasser bij de Marine , kijken hoeveel praatjes ze hebben als ze kreupel van de zeeziekte hun darmen uit hun strot proberen te persen ,en dan het schijthuis schoon laten maken , wat ze als regel zelf bevuild hebben .

Van die lui kan ik :kotsen2:

:hihi:

Ouwe ijzervretert. Leg die kattestaart maar fijn weer terug, want dat helpt geen flikker. Echt, kielhalen en als scheepsmaatjes naar de Verre Oost sturen heb ook geen zin.
Van al die spartaanse werkkampen en militairistische voettochten is gebleken dat ze niet effectief zijn.
Ook die fijne Lubbers-kampementen en jeugdgevangenissen halen weinig uit. Binnen 5 jaar valt 70% in het oude delictgedrag.

Orakel
06-11-05, 17:02
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Goed, dat haalt allemaal niks uit dus. Zo'n ongeleid projectiel in de klas houden dan maar? Hoe zit het dan met kinderen die wél wat willen leren op school en vooruit willen komen? Moeten die opgescheept worden van dat soort figuren in de klas bij wie niks helpt?
Leerlingen worden niet zomaar van school gegooid hoor: daar moet je echt je best voor doen. Om dan een andere klas ermee op te zadelen, is van de zotte.
Deze jongeren verklooien het voor zichzelf: ze moeten niet de kans krijgen om het voor anderen ook te verklooien.

Ga met je mee. 15 jaar, misdragen, moeilijk en een enorme etter. Lazeren we van school af. En dan wat?

Orakel
06-11-05, 17:11
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Geen idee, want niks schijnt bij die jongens te helpen. Beste wat je kunt doen is de rest van de klas wél die kans te gunnen. Wat moet je anders?

Dat klerejonk bij de groep houden en zorgen dat ie vatbaar blijft voor sociale pressie. Zorgen dat ze wat te verliezen hebben.
Dat dat geen sinecure is, een pain in the ass voor de rest is en klauwen met geld aan bebaarde en sandalendragende pijprokers kost, geef ik grif toe.
Dat er niet-leerbare gasten tussen zitten die niet anders willen ook.
Maar een maatschappij die denkt deze gasten een lesje te kunnen leren door ze af te wijzen of uit te sluiten, leert hen daarmee geen lesje. Die bevestigt hem juist in hun wrok en haat.
Het zou mij een lief ding waard zijn als het speciaal onderwijs weer in ere werd hersteld, evenals de werkgelegenheidsbanen voor jongeren.

I'm out, ff wat eten. Kijken of ik meer in huis heb dan een tösti.

Arvid
06-11-05, 17:28
Geplaatst door Orakel
Dat klerejonk bij de groep houden en zorgen dat ie vatbaar blijft voor sociale pressie. Zorgen dat ze wat te verliezen hebben.
Dat dat geen sinecure is, een pain in the ass voor de rest is en klauwen met geld aan bebaarde en sandalendragende pijprokers kost, geef ik grif toe.


Wat een erbarmelijk waardeloos idee, in welke twilight zone leef jij? Een klerejonk moet je uit de groep verwijderen, de groep mag daaronder NOOIT lijden. Daar moet geen concessies aan worden gedaan. Een crimineel laat je toch ook niet lekker in de maatschappij rondhuppelen?

Een sinecure is om deze kindjes samen in een klas te zetten en her op te voeden, bootcamp idee. Werkt veel beter en goede leerlingen hoeven er niet onder te lijden.

Orakel
06-11-05, 17:39
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Je kunt een klas + leraar niet in gijzeling houden met dergelijk wangedrag omdat wrok & haat op de loer liggen.

Hoeft ook niet, maar uit een klas zetten is wat anders dan uit het hele onderwijsbestel zetten. Ongekwalificeerd en al. Waarna we vervolgens gaan klagen dat we hun uitkering moeten ophoesten.
Tijdelijk 'isoleren' is prima, gedrasproblemen (therapeutisch of medicinaal) behandelen is ook best, crimineel gedrag laten volgen door gevangenisstraf of jeugd-tbs is ook heel fijn. Maar daarna? Scholen hebben gelijk als ze zeggen dat zij ze niet willen hebben? Dan hebben uitzendburo's dat ook? En werkgevers? Woningbouwstichtingen? Volkstuinverenigingen? En de plaatselijke dartclub niet te vergeten. Als die je al niet wil hebben, dan rest je niets anders dan auto's in de fik zetten. Het liefst toyota yarissen en suzuki alto's. Bestuurders daarvan moesten ze sowieso verplciht een buskaart geven.


Ja, tis een pain in the ass voor de rest, inderdaad. Je mag mij ouders aanwijzen die het prettig vinden om hun kinderen de hele dag bloot te stellen aan zo'n stuiterend brok ettergedrag.
Een kind opvoeden is al moeilijk genoeg tegenwoordig; ze laten leren ook. Om de klas in dienst te stellen van onopvoedbare mispunten die toch niks willen leren, is aardig bedacht door de bebaarde en sandalen dragende pijprokers, maar in de praktijk pakt dat heel anders uit. Dan halen de ouders hun kinderen gewoon van die school en zoeken een rustiger leeromgeving uit. Wie kan ze ongelijk geven. Jij?

Ja, ik. Want ouders vormen een arrogant volkje dat ruksichtloos en consumentistisch van zich afblaat, tot het hun eigen kind betreft. Als hun eigen Pipi Hangkous grienend thuikomt omdat ze gepest wordt vanwege haar beugelbekkie, dan staan ze als eerste om de stoep te gillen om sociale cohesie.
Not in my backyard, dat soort types. Types Woutertje Bos. Zwarte scholen moet kunnen, als ik mijn kind er maar niet op hoef te doen.

Orakel
06-11-05, 17:45
Geplaatst door Arvid
Wat een erbarmelijk waardeloos idee, in welke twilight zone leef jij? Een klerejonk moet je uit de groep verwijderen, de groep mag daaronder NOOIT lijden. Daar moet geen concessies aan worden gedaan. Een crimineel laat je toch ook niet lekker in de maatschappij rondhuppelen?

Nee? Krijgt iedere crimineel levenslang dan? Denk groot, vrind. Met groep wordt hier dus niet (alleen) gedoeld op een klas brugpiepers. Groep is dat geheel waar jij en ik ook onderdeel van uit maken, of je nou wil of niet.
Maar redeneer ff met jou mee: klerejonk met rotgedrag. Uit de groep zetten, yes? Sommigen zijn daar vatbaar voor en matigen hun gedrag om geaccepteerd te worden. Wat doen we met die anderen die zich bevestigd zien in hun beeld dat de anderen ze niet moeten?
Laten stikken?


Een sinecure is om deze kindjes samen in een klas te zetten en her op te voeden, bootcamp idee. Werkt veel beter en goede leerlingen hoeven er niet onder te lijden.

Het is inderdaad een sinecure om die kindjes samen in de klas te zetten, want dat maag niet meer van de overheid want dat kost teveel centjes. Het (speciaal onderwijs) kost minder dan het aanschaffen van wat Tomahawks, maar toch kost het teveel.
En bootcamps werken prima aan de stamtafel en op verjaardagen. In de time-warp daarbuiten doen ze het echt niet.
Nano nano.

Orakel
06-11-05, 17:56
Geplaatst door 151 Nobelprizes
[B]Sociale pressie als positieve uitwerking op ontspoorde kids, is echt een belabberd idee - want bedacht door buitenstaanders.

Sociale pressie wordt nochthans het werkbare bestandsdeel genoemd van de bootcamps waar de bovenbuurman zo op kickt. Jullie ouwe korpschef en die van Utrecht zwoeren namelijk bij de Glen Mills en Den Engh. Daar laten ze geen jongentjes toe die niet gevoelig zijn voor groepsdruk, zoals pyromanen en zedendelinquenten.


Het zijn dan namelijk de mede-leerlingen zélf die dag in dag uit, jaar in jaar uit, de consequenties van zo'n beslissing moeten dragen.

Gezin, klas, voetbalclub, wijk, samenleving. Zelfde groepsdynamica. Sluit er 1 uit en hij houdt zich op een gegeven moment niet langer aan de spelregels.


Hoe bestaat het dat men schoolgaande kinderen verantwoordelijk wil maken voor de 'opvoeding' van een losgeslagen etter.

:verward:

Orakel
06-11-05, 18:02
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Een andere klas opzadelen met onhandelbare leerlingen is ook een slecht idee. Waarom moeten mede-leerlingen voor de gevolgen opdraaien van waardeloze opvoedingen?

They already do.


Willen dergelijke uitvallers zo graag naar school dan? Laat ze dan een LOI-cursus volgen thuis

LOI ( :verward: ) is volwassenenonderwijs.


Lastige collega's is nog altijd iets heel anders dan lastige leerlingen: die kunnen het leerklimaat in een klas flink verzuren. Of andere leerlingen meeslepen in hun neerval - en wie draait daarvoor op?

Uitsluiten uit onderwijs maakt dat ze nooit collega's zullen worden. Daar draaien we met ze allen voor op. Scheelt alleen dat we er meestentijds geen last van hebben.


]...het is zaak voor ouders dat op te vangen en voor leraren om dat zo veel mogelijk in de hand te houden[/U] . Maar het is bepaald geen vergelijk met crimineel wangedrag van de etters zoals we nu bespreken.

Schooluitval is crimogene factor nummer 1. Met stip.
De goegemeente redeneert echter net als scholen: "da kan wel zo zijn, assut maar niet bij mij in de buurt is".

ronald
06-11-05, 18:03
Het is al eerder genoemd, dat het ministerie in hun bezuinigings drift met leuke ideetjes kwamen om maar weer samen naar school te gaan. Kinderen die met hun leren en gedrag buiten de boot vallen moesten maar met fuistdikke bewijzen komen. Je moet eerst in allerlei molens zitten en plat zijn getest eer je naar een PI-school zou mogen. Intussen "zwerven" vele moeilijk handelbare jongeren maar een beetje "te verzieken", "te lanterfanten" en "zichzelf in hun onkunde weten te bevestigen". Eer de bom mag barsten heeft een zo'n leerling allang velen en vele leermomenten weten te verzieken en de rest lijdt daar gewoon onder. Een dominant gedragsgestoord kind weegt niet op tegenover een hele klas "brave" leerlingen. De leerkracht is een kunstenaar die dit zooitje mag runnen. Sommigen slagen er redelijk goed in, velen verlangen weer terug naar het oude bijzonder onderwijs. Laten we wel wezen, in zo'n omgeving met gelijksoortige probleemkinderen is natuurlijk wel een zeer consequent regime te hanteren die je in een normale klas natuurlijk niet hoeft en mag hanteren. In zo'n klas staan twee leerkrachten die een relatief kleine groep begeleid in de klas. In zo'n klas houden ze meer rekening om meer lichamelijk bezig te zijn dan hoofdzakelijk in de bank te moeten zitten. In zo'n klas denken ze al in een bepaalde (redelijke) toekomst verwachting en carriere. In zo'n klas schrikt niemand of reageert niemand panisch als er een loopt te vloeken of te schelden.
Kortom....aan de ene kant creeert het ministerie klasse terroristen en aan de andere kant weet het ministerie ook wel waar het aan ligt: ...de centen.

Orakel
06-11-05, 18:07
Geplaatst door ronald
Het is al eerder genoemd, dat het ministerie in hun bezuinigings drift met leuke ideetjes kwamen om maar weer samen naar school te gaan. Kinderen die met hun leren en gedrag buiten de boot vallen moesten maar met fuistdikke bewijzen komen. Je moet eerst in allerlei molens zitten en plat zijn getest eer je naar een PI-school zou mogen. Intussen "zwerven" vele moeilijk handelbare jongeren maar een beetje "te verzieken", "te lanterfanten" en "zichzelf in hun onkunde weten te bevestigen". Eer de bom mag barsten heeft een zo'n leerling allang velen en vele leermomenten weten te verzieken en de rest lijdt daar gewoon onder. Een dominant gedragsgestoord kind weegt niet op tegenover een hele klas "brave" leerlingen. De leerkracht is een kunstenaar die dit zooitje mag runnen. Sommigen slagen er redelijk goed in, velen verlangen weer terug naar het oude bijzonder onderwijs. Laten we wel wezen, in zo'n omgeving met gelijksoortige probleemkinderen is natuurlijk wel een zeer consequent regime te hanteren die je in een normale klas natuurlijk niet hoeft en mag hanteren. In zo'n klas staan twee leerkrachten die een relatief kleine groep begeleid in de klas. In zo'n klas houden ze meer rekening om meer lichamelijk bezig te zijn dan hoofdzakelijk in de bank te moeten zitten. In zo'n klas denken ze al in een bepaalde (redelijke) toekomst verwachting en carriere. In zo'n klas schrikt niemand of reageert niemand panisch als er een loopt te vloeken of te schelden.
Kortom....aan de ene kant creeert het ministerie klasse terroristen en aan de andere kant weet het ministerie ook wel waar het aan ligt: ...de centen.

:fplet: :duim:

Arvid
06-11-05, 18:12
Geplaatst door Orakel
Nee? Krijgt iedere crimineel levenslang dan? Denk groot, vrind. Met groep wordt hier dus niet (alleen) gedoeld op een klas brugpiepers. Groep is dat geheel waar jij en ik ook onderdeel van uit maken, of je nou wil of niet.
Maar redeneer ff met jou mee: klerejonk met rotgedrag. Uit de groep zetten, yes? Sommigen zijn daar vatbaar voor en matigen hun gedrag om geaccepteerd te worden. Wat doen we met die anderen die zich bevestigd zien in hun beeld dat de anderen ze niet moeten?
Laten stikken?

Het is inderdaad een sinecure om die kindjes samen in de klas te zetten, want dat maag niet meer van de overheid want dat kost teveel centjes. Het (speciaal onderwijs) kost minder dan het aanschaffen van wat Tomahawks, maar toch kost het teveel.
En bootcamps werken prima aan de stamtafel en op verjaardagen. In de time-warp daarbuiten doen ze het echt niet.
Nano nano.

Ik vind het belang van een groep personen belangrijker dan 1 persoon.
Bovendien, vergeet niet dat de gedragsuitingen van een crimineel of een klerejong in de klas vrijwillig en van henzelf zijn. Niemand dwingt hen zo te gedragen of zelfs een misdaad te begaan.
Je hebt nog steeds de vraag niet beantwoord: waarom zou de groep moeten lijden onder 1 persoon? Waarom is het belang van die ene 1 persoon belangrijker dan het belang van de rest van de klas?
En niemand heeft het over laten stikken. Kinderen die van school worden getrapt (eigen keuze) kunnen terecht bij instituten voor moeilijk handelbare kinderen.

Jouw twilight zone genaamd 'hoe naief kun je zijn' is houdt klerejonks in de klas, door zogenaamde sociale pressie wordt ie superlief en deelt weldra wekelijks snoep uit in de klas. De realiteit is helaas precies het omgekeerd.

Orakel
06-11-05, 18:14
Geplaatst door 151 Nobelprizes
[B]Welaan. Wat bedoel je dan met sociale pressie? Wie moet dat regelen?

Jij en ik. En de sgool.



Nou doe je het weer: :fpuh:



schoolgaande leerlingen gelijkstellen aan volwassenen.

Het zijn de aspirant volwassenen en die hebben dezelfde groepsdynamica.


Het gaat er mij om dat ik pertinent van mening ben dat je leerlingen niet mag misbruiken om de rotte appelen te corrigeren.

Eensch (ten dele), maar dat is niet het 'twistpunt'. Wel dat lastige mensen (leerlingen) dan maar naar de periferie van een (deel van een0 samenleving gebonjourd worden, omdat de rest er niet mee om kan gaan of last van heeft. Mag best hoor, maar laten we dan ook niet verongelijkt doen achteraf. (nee geen excuus, oorzaak).


We hebben het hier ook niet over plaaggeestjes, toch? Maar over klerejonken, so to speak, die van elke school worden gerot
1 school is genoeg. Daarna is het goeddeels finito. Daar begon de discussie mee.

Me eten is klaar. Toedels.

Bar
06-11-05, 23:04
Geplaatst door Orakel
Ga met je mee. 15 jaar, misdragen, moeilijk en een enorme etter. Lazeren we van school af. En dan wat?

De goeie ouwe Tuchtschool.

Waar is die ook alweer gebleven?

observer
06-11-05, 23:20
dat is een beetje dezelfde oogklep strategie die hier rotterdam met de pauluskerk is gedaan

mensen die zooooo bezig zijn met hun specieke probleemgroep dat je daarvoor 500000 mensen als minder belangrijk beschouwen

dat is wat je krijgt als je zo'n type in een klas houd "want dat is zo goed voor hem"je slachtoffert 20 anderen

Orakel
07-11-05, 06:31
Geplaatst door observer
dat is een beetje dezelfde oogklep strategie die hier rotterdam met de pauluskerk is gedaan

mensen die zooooo bezig zijn met hun specieke probleemgroep dat je daarvoor 500000 mensen als minder belangrijk beschouwen

dat is wat je krijgt als je zo'n type in een klas houd "want dat is zo goed voor hem"je slachtoffert 20 anderen

:droef: 3 keer zelfs. Volgens mij is dat wat Freud 'wiederholungszwang' noemde; ons herhalen conform het reeds geschiede.

1. oogkleppen is het schoonvegen van je eigen stoep, je niet bekommeren om waar het stof terecht komt en je wentelen in de zelfgenoegzame illussie dat het probleem dan opgelost is. Je ziet het immers niet meer.

2. niemand heeft het over anderen die minder belangrijk zijn. Het is juist in hun belang.

3. het gaat niet om in een klas houden, maar om het in het onderwijsbestel houden.
Het willens en wetens kinderen uit dit bestel flikkeren resulteert in wat jij 'het slachtofferen van anderen' noemt.