PDA

Bekijk Volledige Versie : Abou Jahjah over de rellen in Frankrijk



appie187
05-11-05, 16:40
Abou Jahjah over de rellen in Frankrijk

starttijd=00:17:40&speelduur=00:20:15

Rellen in Parijs:
De onlusten in Parijs breiden zich uit naar andere Franse steden en het harde politieoptreden lijkt het geweld alleen maar verder aan te wakkeren. Wie zijn precies de daders, wat willen ze bereiken en hoe kan de geest weer in de fles komen?
Een debat hierover met Dyab Abu Jahjah, voorman van de Arabisch Europese Liga (AEL) en Laurent Chambom, Franse socioloog die werkzaam is in Nederland.

bron: Buitenhof


Eindelijk mogen we deze politieke zwaargewicht weer in actie zien, verheug me op hetgeen hij naar zal brengen morgen. Gelukkig zien de mensen bij Buitenhof in dat je niet heen kunt om deze man.

Rabi'ah.
05-11-05, 18:50
Vernederingen zijn hier een dagelijkse ervaring

Socioloog Laurent Mucchielli over de rellen in Parijse voorsteden


De slechte economische situatie vormt volgens socioloog Laurent Mucchielli de echte oorzaak voor de rellen in de Parijse voorsteden. Politie en politiek willen dat liever niet horen.

Door onze correspondent René Moerland


PARIJS. Als er gevochten wordt in de voorsteden, en er dan ook nog politieke strijd uitbreekt over de benadering van jongeren, heeft Laurent Mucchielli (37) het druk. De socioloog en historicus, directeur van het Instituut voor sociologisch onderzoek naar recht en strafrechtelijke instituties, geldt als kenner van geweld in de voorsteden en het publieke debat daarover. Hij publiceerde onder meer Violences et insécurité. Fantasmes et réalités dans le débat français. Per e-mail beantwoordde hij enige vragen.

In Nederland zijn zorgen over radicalisering van islamitische jongeren, in Groot-Brittannië zijn er rassenrellen. Wat is er specifiek aan de Franse rellen?

,,Het gaat niet om etniciteit en religie bij de rellen die we nu zien. Dat zijn verklaringen die voortkomen uit angst en onbegrip voor de echte problemen die sinds zo'n twintig jaar de toestand in de volkswijken heeft verslechterd. Het grootste probleem is de economische situatie. In politiek en media gaan de commentaren over de kleine schommelingen in werkloosheid tussen acht en negen procent onder de gehele beroepsbevolking.

,,Maar die cijfers zeggen niets over de dagelijkse werkelijkheid van werkloosheid van jongeren in de volkswijken. In sommige wijken bedraagt de werkloosheid van jonge mannen zonder diploma's en met laagopgeleide vaders rond de 50 procent. En als we de gevolgen konden meten van discriminatie naar woonplaats en huidskleur, zou dat werkloosheidpercentage waarschijnlijk nog groter zijn. Die economische realiteit is cruciaal om te begrijpen hoe de gevoelens van woede, onrechtvaardigheid en uitsluiting van die jongeren permanent worden gevoed.''

Berust de haat tegen de politie in de voorsteden daadwerkelijk op misstanden of op de behoefte om eigen wangedrag te maskeren?

,,Het debat over het geweld waarmee de politie optreedt is de vertaling van het bredere conflict tussen een deel van de jongeren en de politie, dat ook een echt probleem is. Sinds het eerste effect van het repressievere optreden in 2002 en 2003 is weggeëbd, wordt de dagelijkse praktijk bepaald door politiecontroles die jongeren ervaren als controles gebaseerd op uiterlijk, en dus als vernederingen. En dan er is ook het kat-en-muisspel tussen opgeschoten jongens en agenten, wat kennelijk ook de achtergrond was van het drama in Clichy-sous-Bois.

,,Zo is er al jaren sprake van een vicieuze cirkel, waarin de politie gevangen zit. Niemand heeft de politieke moed om die cirkel te benoemen en te doorbreken, want dat zou kunnen leiden tot een grondige hervorming van het politieoptreden in Frankrijk. En dat zou zonder twijfel niet goed vallen bij de politiebonden, zeker niet bij de bond van politiecommissarissen, de belangrijkste gesprekspartner en raadgever van de minister van Binnenlandse Zaken, die ook een rol heeft gespeeld in het mislukken van de invoering van wijkpolitie.''

Leidt de ferme taal van Sarkozy alleen tot woede, of dwingt hij zo ook respect af?

,,Dat is nog een vernedering erbij, bovenop de dagelijkse vernederingen in het economische leven en de contacten met de politie. Die jongeren ervaren een algehele politieke en symbolische vernedering, die rechtstreeks voorvloeit uit de uitlatingen van de minister van Binnenlandse Zaken, die mensen te pas en te onpas uitmaakt voor 'gespuis' en 'bandieten'.

Waarom verbreiden de onlusten zich dit keer zo?

,,Door de gecombineerde ervaring van de drie typen vernederingen die ik noemde. Die ervaring is wijd verbreid in al die wijken waar nu rellen zijn. En het risico bestaat dat nieuwe dramatische gebeurtenissen de komende maanden weer diezelfde collectieve emoties zullen losmaken. Dat is trouwens al vaker gebeurd, zoals in oktober in de Vaulx-en-Velin, de regio rond Lyon, maar die gebeurtenissen hebben niet zoveel aandacht van media en politiek gekregen.''

Volgens Sarkozy is het geweld niet spontaan, maar goed georganiseerd. Werkt dat zo, bij zulke rellen?

,,Dat verhaal is tegelijk onjuist, schandalig en contraproductief. Het is onjuist omdat het aantal jongeren dat in opstand komt veel groter is dan het kleine aantal dat gewend is crimineel gedrag te vertonen. Natuurlijk, er zijn groepjes kleine criminelen die van de situatie gebruik maken om hun gewelddadigheid de vrije loop te laten. Maar het is schandalig de rellen terug te brengen tot een probleem van criminaliteit. Daarmee ontken je al die echte problemen. Zo ga je door met het vernederen van die jongeren, in plaats van te proberen een antwoord te vinden op de vragen die zij oproepen.

,,De minister van Binnenlandse Zaken is ongetwijfeld intelligent genoeg om dat te begrijpen, maar hij verkoopt dat soort praat kennelijk met een electoraal doel. Zulke taal is contraproductief omdat ze wrok van de jongeren alleen maar erger kan maken.''

Hoe groot acht u de kans dat de haat tegen de overheid leidt tot de groei van invloed van moslim-radicalen, zoals wordt gesuggereerd?

,,Er is een enorm verschil tussen de angst voor de islam en de werkelijke aard van de invloed van de islam in de volkswijken. Die radicale groepen zijn splinters waar de politie voortdurend op let. De meeste gelovigen hebben niets gewelddadigs. Zij spelen juist een rol in het voorkomen van geweld en het oplossen van criminaliteit. Het is tijd om op te houden met het demoniseren van de islam en begrip op te gaan brengen voor de behoefte aan begrip en waardigheid, die de bevolkingsgroepen uit Noord-Afrika nodig hebben.''

Is er een terechte vrees voor het ontstaan van een langdurige stadsguerrilla, voor het steeds verder uitbreiden van de opstand?

,,Als we willen dat de jongeren rustiger worden, moeten we ze eerst zeggen dat ze gehoord worden, en dat men hun woede en vernedering begrijpt. Dat wil niet zeggen dat men criminele daden moet goedpraten, maar wel dat men hun schreeuw van revolte en leed serieus neemt. En daarna moet aan hen worden uitgelegd wat er gedaan wordt om daadwerkelijk hun kansen te vergroten om een plaats te vinden in het economische en sociale leven. Dat betekent echt iets gaan doen aan de schooluitval en de werkgelegenheid, want zonder oplossingen daarvoor blijft voor hen de deur gesloten naar sociale integratie en zelfontplooiing, via huisvesting, consumptie en het stichten van een gezin.''


bron: NRC

Imperatrice
05-11-05, 18:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zal kijken.

Hoe laat is het?
In de nacht zijn de herhalingen rond kwart voor 1.

Dutchguy
05-11-05, 19:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zal kijken.

Hoe laat is het?

12:00 uur op Ned. 3

Eerst de zomertijd en nu dit, ik ben jouw persoonlijke zandloper. :D

Oeroeboeroe
05-11-05, 19:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zal kijken.

Hoe laat is het?

12.00 uur, Ned. 3.

Rabi'ah.
05-11-05, 19:35
Geplaatst door Dutchguy
12:00 uur op Ned. 3

Eerst de zomertijd en nu dit, ik ben jouw persoonlijke zandloper. :D

:hihi:

Ja sorry, mijn tijdsbesef is een beetje in de war geloof ik. :D

Rabi'ah.
05-11-05, 19:36
Om 12:00 heb ik een afspraak. :moe:

Oeroeboeroe
05-11-05, 19:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Om 12:00 heb ik een afspraak. :moe:

Zie dan het antwoord van Imperatrice.

sjaen
05-11-05, 20:25
Geplaatst door appie187


Eindelijk mogen we deze politieke zwaargewicht weer in actie zien, verheug me op hetgeen hij naar zal brengen morgen. Gelukkig zien de mensen bij Buitenhof in dat je niet heen kunt om deze man.

Ik dacht dat die kameleon naar Syrié verhuisd was

Rabi'ah.
05-11-05, 20:34
Geplaatst door sjaen
Ik dacht dat die kameleon naar Syrié verhuisd was

Nee, voorzover ik weet is hij teruggegaan naar Libanon.

freya
05-11-05, 20:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, voorzover ik weet is hij teruggegaan naar Libanon.

Welnee hij woont gewoon in Brussel hoor.

freya
05-11-05, 20:50
Geplaatst door appie187
Rellen in Parijs:
De onlusten in Parijs breiden zich uit naar andere Franse steden en het harde politieoptreden lijkt het geweld alleen maar verder aan te wakkeren. Wie zijn precies de daders, wat willen ze bereiken en hoe kan de geest weer in de fles komen?
Een debat hierover met Dyab Abu Jahjah, voorman van de Arabisch Europese Liga (AEL) en Laurent Chambom, Franse socioloog die werkzaam is in Nederland.

bron: Buitenhof


Eindelijk mogen we deze politieke zwaargewicht weer in actie zien, verheug me op hetgeen hij naar zal brengen morgen. Gelukkig zien de mensen bij Buitenhof in dat je niet heen kunt om deze man.

:)
Ik hoop dat dit niet eenmalig zal zijn maar dat DAJJ zich weer echt in het debat zal mengen.

Rabi'ah.
05-11-05, 21:07
Geplaatst door freya
Welnee hij woont gewoon in Brussel hoor.

:wtf:

O?

Ik dacht toch echt dat ik zoiets gehoord had.

freya
05-11-05, 21:11
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf:

O?

Ik dacht toch echt dat ik zoiets gehoord had.

Er wordt zoveel gezegd :cheefbek:

Rabi'ah.
05-11-05, 21:16
Geplaatst door freya
Er wordt zoveel gezegd :cheefbek:

Ja, dat weet ik.

Maar aangezien ik noch de tijd, noch de energie en eigenlijk ook niet (meer) de interesse heb om me in the whereabouts en het wel en wee van DAJJ en zijn organisatie te verdiepen, moet ik het van de "officiële" berichten hebben.

freya
05-11-05, 21:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, dat weet ik.

Maar aangezien ik noch de tijd, noch de energie en eigenlijk ook niet (meer) de interesse heb om me in the whereabouts en het wel en wee van DAJJ en zijn organisatie te verdiepen, moet ik het van de "officiële" berichten hebben.

Ik hou hem nog altijd in de smiezen. Want eerlijk gezegd moet ik bij elk debat waar ik weer eens met kromme tenen in de zaal zit met heimwee aan hem denken en hoop dan dat hij snel zijn comeback zal maken.

freya
05-11-05, 21:34
The French way
Saturday 05 November 2005 6:21:48 am

By Dyab Abou Jahjah

Anybody who is following the debate about how to deal with multiculturality in Europe would have certainly noticed that something called “the French example” was becoming to be very popular around the continent. An example of assimilation politics that is typical of the French state through its long history of internal and external colonialism. Added to assimilation, is a firm stance against religious expression in public spheres, a militant interpretation of secularism, and a fist of iron on security issues.

Since the AEL started being active in France 3 years ago, we were very aware of the hard context created by the “ French approach”. Assimilation was on the move, The Islamic veil debate was raging and the reality in the “citees” was socially a disaster and the whole context was violent, very violent. I remember that our choice then was to deal with France slowly, very slowly.

In these three years our activists there were confronted with riots on regular basis, In Paris, Lyon and in Lilles. Nothing special, the regular outburst of anger after the police shoots someone like a rabit in a chase for example, or similar events of French cowboyism that is by no means less intense than that of the Americans. They were also confronted with aggression by Zionist para-military groups that attack pro-Palestine demonstration with knives and Iron bars. The Betar and the Jewish defense League both are notorious in France for their preference of the muscled approach.

We were also regularly confronted with girls denied access to school for wearing a veil. With Police harassment, insults, racist remarks but above all 50 percent unemployment among the youth in the immigrant neighborhoods. Housing that is even under third world standards (you all remembers the fires killing dozens of immigrants recently ) a sense of total disintegration of what makes you a human being on economic, social, cultural and religious levels.

It is a context of absolute oppression, and the irony is that this oppression is done under the pretext of defending the republican values.
What republican values? Are we talking about the three values of liberty, equality, fraternity?
Or did the republic change its values since it has been a colonizer of other peoples? What was left of the republican values of France after its colonialism in Algeria and the rest of Africa? And even if France did survive its colonial period as a democracy at least at home, will it survive its immigration issue and stay a democracy?


I do believe in the three values of the French republic, and I do believe also in a certain chronological sequence linking them one to the other.
The first value is indeed Liberty, and that contains freedom from the basic needs of the body, and the needs of security but also freedom to chose, to think, to live according to your own ideals in respect of others and their ideals. Once liberty is guaranteed equality becomes possible, Equality in chances and if possible in outcome. Equality creates a context where discrimination is a total absurdity; exclusion is unheard of and racial hierarchy a crime.
Once living in such a context Fraternity will be a fact, self evidence. Cohesion in society will be the norm, mutual loyalty to the community of citizens will be enormous and all other problems will be dealt with through dialogue and empathy. Extreme ideas whether they are those of the far-right or those of Fundamentalists and religious fanatics will be marginalized and find no social unrest to feed upon.


But in France of today, you can find no Liberty, certainly no equality and anything but fraternity. France betrayed its republican values and embraced the values of oppression, social exclusion and internal war mongering.
The French example is nothing but an example of repression and heavy handed policing. This can keep things calm for a while, a little while, but eventually the pressured will explode.


In a country like France, the scale of anything is larger than let’s say Belgium or the Netherlands. Millions of immigrants and immigrant descendants live in the country and an important segment of them forms a new under-class. The riots of this week, regardless of the incidental frame of trigger and style, are a soft expression of the situation that I have just described. I say a soft expression, because it can be harder, and if nothing changes it will be harder.

It is not about criminals defending their influence zones and wanting to create no-go zones. It is not about Muslim fundamentalist networks creating a new kind of urban terrorism. These claims are both ridiculous and populist. The French aristocratic class during the pre-revolutionary period in France was also referring to the small riots here and there that preceded the revolution as acts of thugs and criminals. They did not realize that these riots were little storms preceding the hurricane that was looming.
This is about a no future generation crying for justice and demanding it in French revolutionary style, the French way.

http://www.arabeuropean.org/live/index.php/federal/news/the_french_way?eZSESSIDfederal=2c819f18219a2fe1eff 5ab20f53c5ed0

Rabi'ah.
05-11-05, 21:42
Geplaatst door freya
Ik hou hem nog altijd in de smiezen. Want eerlijk gezegd moet ik bij elk debat waar ik weer eens met kromme tenen in de zaal zit met heimwee aan hem denken en hoop dan dat hij snel zijn comeback zal maken.

Eerlijk gezegd denk ik dat dat ijdele hoop is.

Maar het geeft niet.

Er zijn genoeg andere mensen, zoals b.v. Ahmed Marcouch, Mohammed Jabri e.a. die uitstekend in staat zijn gebleken in het publieke debat hun mondje te roeren. :wink:

Desalniettemin was (en is) hij een bijzonder scherp debater. Alleen daarmee kom je er echter niet en dat is wel gebleken uit de gang van zaken rond de AEL in Nederland en België van de afgelopen paar jaar.

Juliette
05-11-05, 22:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, dat weet ik.

Maar aangezien ik noch de tijd, noch de energie en eigenlijk ook niet (meer) de interesse heb om me in the whereabouts en het wel en wee van DAJJ en zijn organisatie te verdiepen, moet ik het van de "officiële" berichten hebben.

Hij woont echt in Brussel momenteel. Maar ik betwijfel of hij zich nog snel in het openbare debat zal mengen. En dat betreur ik wel een beetje.

freya
05-11-05, 22:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat ijdele hoop is.

Maar het geeft niet.

Er zijn genoeg andere mensen, zoals b.v. Ahmed Marcouch, Mohammed Jabri e.a. die uitstekend in staat zijn gebleken in het publieke debat hun mondje te roeren. :wink:



Ik vind Marcouch ook een topper, maar hij is echt niet zo'n goed spreker als DAJJ.

Mohammed Jabri, komt soms aardig uit de hoek, maar is geen debater.

Arvid
05-11-05, 23:11
Geplaatst door freya
Ik vind Marcouch ook een topper, maar hij is echt niet zo'n goed spreker als DAJJ.

Mohammed Jabri, komt soms aardig uit de hoek, maar is geen debater.

Die DAJJ is hetzelde als Filip de Winter. Allebei heel goed in debatteren, maar beiden wolven in schaapskleren.

MaRiaH
05-11-05, 23:19
Ik ben het niet vaak met Arvid eens, maar nu wel.
Die abou vind ik ook een wolf in schaapskleren.

en er zijn zoveel mensen die em op handen dragen.
eng fenomeen.

Hij heeft zeker charisma en dat is een gevaarlijke combi.

waterfiets
05-11-05, 23:36
Geplaatst door MaRiaH

Die abou vind ik ook een wolf in schaapskleren.


Waarom nu? Iemand die Filip de Winter aanraadt maar het land te verlaten als hij niet tevreden is in België daar kan ik wel om lachen. Alleen zijn groupies deden vaak nogal opgefokt.

MaRiaH
05-11-05, 23:41
Geplaatst door waterfiets
Waarom nu? Iemand die Filip de Winter aanraadt maar het land te verlaten als hij niet tevreden is in België daar kan ik wel om lachen. Alleen zijn groupies deden vaak nogal opgefokt.

ja die groupies.. die zijn nog enger.. :kotsen:

Overigens kan ik deze "grap" van hem zeker waarderen..
maar ik vind zijn intenties nu eenmaal niet zuiver..
iets klopt er niet aan hem.. en zijn boodschap is niet zijn doel. :wtf:

Ik geef toe dat het ook gebaseerd is op intuitie.. en die heeft me nog nooit bedrogen. :blij:

freya
06-11-05, 09:55
Geplaatst door MaRiaH
ja die groupies.. die zijn nog enger.. :kotsen:

Overigens kan ik deze "grap" van hem zeker waarderen..
maar ik vind zijn intenties nu eenmaal niet zuiver..
iets klopt er niet aan hem.. en zijn boodschap is niet zijn doel. :wtf:

Ik geef toe dat het ook gebaseerd is op intuitie.. en die heeft me nog nooit bedrogen. :blij:

Wat is er volgens jou dan mis met zijn intenties?
Wat is zijn doel dan wel?

mark61
06-11-05, 10:41
Begrijp alleen niet waarom zijn communiqués tegenwoordig in Vlaams-Engels moeten.

mulan
06-11-05, 11:56
Geplaatst door Arvid
Die DAJJ is hetzelde als Filip de Winter. Allebei heel goed in debatteren, maar beiden wolven in schaapskleren.

Oefff ook vermoeiend al die wolven in schaapskleren. :moe:
De Winter is anders als Abou Jahjah.Aangezien iedereen hier toch op gevoel schijnt af te gaan doe ik dat ook maar even.Als iemand charisma heeft ben je dus afgeschreven tegenwoordig?

mulan
06-11-05, 11:58
Geplaatst door mark61
Begrijp alleen niet waarom zijn communiqués tegenwoordig in Vlaams-Engels moeten.

En dat zou in welke taal moeten?

appie187
06-11-05, 12:06
Tijdens het debat werd de camera op Pechtold gericht, je kon aan zijn houding zien dat hij het eens was met hetgeen Jahjah zei over het debat in Nederland en dat de taferelen in Parijs hier ook zouden kunnen overslaan, zij het dat hier in Nederland de uitsluiting marginaler is dan in Frankrijk.

Ron Haleber
06-11-05, 12:07
DAJJ was uitstekend in zijn analyse. Dus zeker geen populistische wolf zoals hier gekwaakt wordt:

Want zijn betoog sloot naadloos aan bij de Franse outsider-socioloog die hij als partner kreeg toegewezen.

Opvallend was dat hij de Islam als oorzaak van zich afwierp net als de socioloog... Het gng niet om moslims maar om werkeloze Franse jongeren. Geen etnisch-religieus conflikt dus. [wel iets anders dus als we hier op maroc-nl te horen krijgen van de slachtoffers]



Een ideaal voorbeeld dus van een ZAKELIJK - zelfs wetenschappelijk verantwoord te noemen debat. :)

DAJJ had contact en overleg gehad met de AEL's in de Franse suburbs.

Hij ried hen aan niet om de kalmte te bewerken maar het verzet te politiseren en hooligans daarbij uit te sluiten. Prima!



Ook zijn NL-analyse met pro's en contra's was goed te delen! :wow:

Dat de toon van het debat hier hard was o.k - maar DAJJ zei: pas op voor eenzelfde harde draai in ons beleid! :fplet:

freya
06-11-05, 12:11
Geplaatst door Ron Haleber
DAJJ was uitstekend in zijn analyse. Dus zeker geen populistische wolf zoals hier gekwaakt wordt:

Want zijn betoog sloot naadloos aan bij de Franse outsider-socioloog die hij als partner kreeg toegewezen.

Opvallend was dat hij de Islam als oorzaak van zich afwierp net als de socioloog... Het gng niet om moslims maar om werkeloze Franse jongeren. Geen etnisch conflikt dus. [wel iets anders dus als we op maroc-nl te horen krijgen van de slachtoffers]

Een voorbeeld dus van een ZAKELIJK - zelfs wetenschappelijk verantwoord te noemen debat.

Ook zijn NL-analyse met pro's en contra's was goed te delen! :wow:

Het was idd weer eens een genoegen om hem te horen spreken :)

mark61
06-11-05, 12:52
Geplaatst door mulan
En dat zou in welke taal moeten?

Nederlands, Arabisch of Frans? Of echt Engels?

mark61
06-11-05, 12:54
Uitstekend optreden van Abou Jahjah en Chambon.

Enig minpunt is gebrek aan debat wegens volledig met elkaar eens, maar ze hadden dan ook gelijk.

Sterkste vond ik DAJJ's: sommige analyses worden saai, maar ze blijven gewoon waar.

mark61
06-11-05, 12:58
Geplaatst door Ron Haleber
Hij ried hen aan niet om de kalmte te bewerken maar het verzet te politiseren en hooligans daarbij uit te sluiten. Prima!

Ik meen te begrijpen dat de politieke uitsluiting van de 'nieuwe Fransen' totaal is. Veel erger dan in B, NL, D of GB. Uit die landen ken ik wel 'allo' parlementsleden. Uit F niet.

Sowieso kan je het daar in de politiek wel vergeten als je niet op de ENA of wat is het hebt gezeten, daggik. Of is dat veranderd?


Ook zijn NL-analyse met pro's en contra's was goed te delen! :wow:

Dat de toon van het debat hier hard was o.k - maar DAJJ zei: pas op voor eenzelfde harde draai in ons beleid! :fplet:

In feite liet hij zien dat Mo B niet zozeer het resultaat was van Paars beleid, als wel de uitzondering. Maar het is maar wat je wilt zien, natuurlijk.

waterfiets
06-11-05, 13:42
Geplaatst door Ron Haleber

Dat de toon van het debat hier hard was o.k - maar DAJJ zei: pas op voor eenzelfde harde draai in ons beleid! :fplet:

Nu in wezen zei hij dat die draai hier al gemaakt wordt en dat ben ik niet met hem eens als het om het beleid in onze voorsteden gaat. Daar gaat zeer veel geld en aandacht naartoe en is ook zeker een punt van aandacht voor de politiek. We hebben zelfs een minister voor grote stedenbeleid.

Maar verder vond ik zijn betoog erg goed en helder.

Overigens gaat het hier ook om een economisch probleem op wereldniveau: steeds meer arbeid uit Europa verdwijnt naar China en Azië en daar is ook met goed locaal beleid niet zo maar een oplossing voor.

mark61
06-11-05, 13:46
Geplaatst door waterfiets
Nu in wezen zei hij dat die draai hier al gemaakt wordt en dat ben ik niet met hem eens als het om het beleid in onze voorsteden gaat. Daar gaat zeer veel geld en aandacht naartoe en is ook zeker een punt van aandacht voor de politiek. We hebben zelfs een minister voor grote stedenbeleid.

Dat is waar, maar dat gebeurt in stilte. Dat is niet de schreeuwerige meur die uit Den Haag optrekt.


Overigens gaat het hier ook om een economisch probleem op wereldniveau: steeds meer arbeid uit Europa verdwijnt naar China en Azië en daar is ook met goed locaal beleid niet zo maar een oplossing voor.

Yep. De hele Franse voorstadpopulatie mag de middelbare school hebben afgemaakt, dat is simpelweg niet genoeg.

Al las ik dat de schooluitval ook daar schrikbarend is.

Wat niet wegneemt dat, zoals Chambon en ik dacht ook DAJJ al zeiden, de nieuwe Fransen perfect geïntegreerd zijn, maar helaas de oude Fransen niet. Daar is geen geld en beleid tegen opgewassen. Of toch? Zoals Chambon zei: anonieme CVs, wet Samen, ...

Arvid
06-11-05, 14:19
Geplaatst door mulan
Oefff ook vermoeiend al die wolven in schaapskleren. :moe:
De Winter is anders als Abou Jahjah.Aangezien iedereen hier toch op gevoel schijnt af te gaan doe ik dat ook maar even.Als iemand charisma heeft ben je dus afgeschreven tegenwoordig?

Zie je de overeenkomsten tussen de Winter en Jahjah niet?
Ik geloof ze allebei niet, volgens mij hebben ze een 'hidden agenda'. Call it intuition or whatever. Ik vind die fortuyn-achtige charismatische figuren maar niets, geef mij maar leiders die dat niet hebben.

waterfiets
06-11-05, 15:34
Geplaatst door MuMu
Leiders die het nóg beter kunnen verbergen bedoel je.. :haha:

Of Pechtold zeker ... ik vond hem ronduit komisch maar hij kan daar zelf niet zoveel aan doen. Overigens was ik het best eens met veel wat hij zei maar hij werkt altijd nogal op mijn lachspieren om de een of andere reden. Volgens mij wil hij binnen enkele jaren de leider van D66 zijn en weet hij dat amper te verbergen.

Ron Haleber
06-11-05, 17:52
Geplaatst door mark61
Ik meen te begrijpen dat de politieke uitsluiting van de 'nieuwe Fransen' totaal is. Veel erger dan in B, NL, D of GB. Uit die landen ken ik wel 'allo' parlementsleden. Uit F niet.

Sowieso kan je het daar in de politiek wel vergeten als je niet op de ENA of wat is het hebt gezeten, daggik. Of is dat veranderd?



Lijkt mij niet. Zelfs in Marokko moet je een degelijke franse doctorsgraad hebben om een gewaardeerd universiteitsprofessor te kunnen worden....



Geplaatst door mark61

In feite liet hij zien dat Mo B niet zozeer het resultaat was van Paars beleid, als wel de uitzondering. Maar het is maar wat je wilt zien, natuurlijk.

Die opmerking was van de Franse socioloog. Die vond Mo B een nitwit... Bekjk het vanavond maar in de herhaling!

DAJJ is te veel politicus om zich nu al te duidelijk over de Hofstadtertjes als groep uit te laten - waarover nog steeds geen hard bewijs op tafel ligt. Tenslotte moet 'zijn' alternatief, de MDP hier nog gepresenteerd worden... :jammer:

Blijkbaar wachten ze ermee tot Sinterklaas - vol verwachting klopt ons hart! :confused:

Ron Haleber
06-11-05, 18:00
Geplaatst door Arvid
Zie je de overeenkomsten tussen de Winter en Jahjah niet?
Ik geloof ze allebei niet, volgens mij hebben ze een 'hidden agenda'. Call it intuition or whatever. Ik vind die fortuyn-achtige charismatische figuren maar niets, geef mij maar leiders die dat niet hebben.

Dan voel je je blijkbaar lekker thuis bij Balkellende en zijn saaie zakkenvullende VVDers.


DAJJ een 'hidden agenda'...??? Wat een onzin. Zijn kracht is juist dat hij zonder aanzien des persoon gewoon recht voor zijn raap de waarheid zegt over maatschappelijke zaken...

Jammer dat daarom de Marokkanen niet op hem stemmen! Die eisen een kontlikker. En dat is DAJJ juist niet...!

Rabi'ah.
06-11-05, 21:05
Geplaatst door freya
Ik vind Marcouch ook een topper, maar hij is echt niet zo'n goed spreker als DAJJ.

Mohammed Jabri, komt soms aardig uit de hoek, maar is geen debater.

Eens.

Van Mohammed Jabri kan ik vooral de humor erg waarderen. :haha:

freya
06-11-05, 22:21
Geplaatst door Ron Haleber

Jammer dat daarom de Marokkanen niet op hem stemmen! Die eisen een kontlikker. En dat is DAJJ juist niet...!

Veel marokkanen lopen nu toch weer weg met Mohamed Rabae en die trekt de laatste tijd zijn mond toch ook behoorlijk open.

Magoed, die is vooral populair bij de 1e generatie nog steeds.


DAJJ moet gewoon terug in het Nederlandse debat, zo'n stem is gewoon nodig.

Zwarte Schaap
06-11-05, 22:30
Geplaatst door Ron Haleber
Jammer dat daarom de Marokkanen niet op hem stemmen! Die eisen een kontlikker. En dat is DAJJ juist niet...!

Waar basseer je dat op? Dit is een ernstige leugen. Normaal gesproken is de kritiek op de Marokkanen dat ze de geijkte leidertjes bountys en uncle Tom's noemen en nu is het ineens dat Marokkanen kontelikkers eisen.

freya
07-11-05, 00:21
Geplaatst door MuMu
"Fortuin was een populist want hij was een spreekbuis voor de onderstroom in de maatschappij, waar voordien geen politieke partij voor was"

Wanneer en waar heeft hij dat zo gezegd?






Enne .......... pas op dat je niet door de MPS mand valt :hihi:

Ron Haleber
07-11-05, 07:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waar basseer je dat op? Dit is een ernstige leugen. Normaal gesproken is de kritiek op de Marokkanen dat ze de geijkte leidertjes bountys en uncle Tom's noemen en nu is het ineens dat Marokkanen kontelikkers eisen.

Ik baseer dit op het feit dat DAJJ zich in België tweemaal verkiesbaar heeft gesteld. Eerst met Resist. Daarna met de MDP... Maar dat hij nauwelijks stemmen heeft getrokken. Ook niet in Antwerpen waar de AEL zeer actief en goed georganiseerd is...

Ook een AEL-lid hier betreurde het, maar kon mij er geen reden voor noemen...


Mij lijkt dat de rechtstatelijkheid - de rechten en plichten van het burgerschap - waar DAJJ ook voor rebellen sterk aan vasthoudt, zijn achterban niet erg aanspreekt omdat het een beroep doet op de eigen verantwoordelijkheid en niet inspeelt op het slachtofferschap... :wow:


Maar ik hoor graag een andere aanvaardbare verklaring als het maar geen etnische is... :fpetaf:

waterfiets
07-11-05, 09:09
Geplaatst door MuMu

Meneer JahJah zelf gaat hiermee met gemak (volkomen blind voor zijn eigen populistische aanpak) voorbij aan zijn eigen positie, hij vormt namelijk op dezelfde wijze een spreekbuis voor een onderstroom waar voordien geen politieke partij voor was.
Hij doet zelf niets anders dan aanspraak maken op de onderbuikgevoelens van allochtonen...


Nou ik vind dat juist wat minder geworden bij Jahjah als ik hem gisteren aanhoorde. Uiteraard richt hij zich wel op een achterstandsgroep maar eigenlijk toch niet anders dan Marijnissen dat doet. Met andere woorden, ik vond hem politiek juist wat volwassener geworden.

Shemharosh
07-11-05, 11:29
Die lijkenpikker van een quasifascist met zijn magnetronanalyses moet oprotten.Die lul doet zich voor als de messia!!!de opstand in Parijs is gerechtvaardigd en oprecht en abou Jajah met zijn clubje heeft er niks mee te maken en ze moeten met hun vuile vingers ervanaf blijven!!!
hij wil het politiseren zegt ie!!!nu de mensen de hete kastanjes uit het vuur aan het halen zijn,wil ie ermee vandoor zeker!!!en met alle eer gaan strijken....als ik hem was dan zal ik lekker bij mijn tante in Griekenland blijven want hij loopt risico om gelenchd te worden als hij zich gaat laten zien in die buurten.Politiek is het laatste wat die jongens nodig hebben....nou!laten we uitgaan van de beste bedoelingen!!!!wat kan hij betekenen voor die jongens behalve uit zijn nek lullen en schreeuwen als de hardste.Mensen zijn in opstand gekomen omdat ze willen beslissen over hun eigen lot en Abou jajah werpt zich op als degenne die daarover wil gaan waken!!!wat een bloedzuiger zeg!!!

en om te zeggen dat die opstandelingen alleen maar in opsatnd gekomen zijn tegen de staat en de politie is ook een leugen:ze zijn in opstand gekomen tegen alle soort autoriteit ook die van hun eigen ouders,want om te zeggen dat het allemaal koek en ei is in die gemeenschappen en dat de politie de enige is de pret verpest is kant en klare lariekoek:criminele bendes regeren die wijken,meisjes worden verkracht in kelders en levend verbrand,jongens in hun bloei worden als zelfmoordenaars naar Irak gestuurd....die mensen daar hebben mensen uit hun eigen midden nodig die dat zich aantrekken met oprechtheid en visie,niet een bobo en quasi-intelectuel die ze ff een lesje komt leren in mediageilheid.

freya
07-11-05, 11:49
Geplaatst door Ron Haleber
Ik baseer dit op het feit dat DAJJ zich in België tweemaal verkiesbaar heeft gesteld. Eerst met Resist. Daarna met de MDP... Maar dat hij nauwelijks stemmen heeft getrokken. Ook niet in Antwerpen waar de AEL zeer actief en goed georganiseerd is...


Als het gemeenteraadsverkiezingen waren geweest, had hij voldoende voorkeursstemmen voor een zetel.
Landelijk had AEL te weinig aanhang en ze werden zo ongeveer doodgezwegen door de media de 2e keer. Weinig kans om meer aanhang te werven dus.


Ook een AEL-lid hier betreurde het, maar kon mij er geen reden voor noemen...

Nee dat verklaart alles natuurlijk :rolleyes:



Mij lijkt dat de rechtstatelijkheid - de rechten en plichten van het burgerschap - waar DAJJ ook voor rebellen sterk aan vasthoudt, zijn achterban niet erg aanspreekt omdat het een beroep doet op de eigen verantwoordelijkheid en niet inspeelt op het slachtofferschap... :wow:

Wat voor persoonlijke frustratie zit je hier nu weer af te reageren?


Maar ik hoor graag een andere aanvaardbare verklaring als het maar geen etnische is... :fpetaf:

De boodschap van de AEL werd in een iets te hard jasje verpakt en bovendien werd elk woord dat verkeerd uitgelegd kon worden ook breed uitgemeten in de media, uit context en verkeerd geinterpreteerd uiteraard.
Heb je het boek van je grote beste vriend Benzakour hierover nooit gelezen dan?

Verder werd AEL Nederland geleid door mensen die heel goedwillend waren, maar geen idee hadden hoe je bepaalde zaken moet aanpakken. Er stonden heel wat mensen met kromme tenen aan de kant die graag hadden willen helpen en adviseren, maar die waren weer niet echt welkom in de club, want die moest zo nodig emanciperen en alles zelf doen. En andere mensen wilden niet hun nek uitsteken voor een club met zo'n radicaal imago, die waren bang voor problemen met werk enz.

freya
07-11-05, 13:55
Geplaatst door MuMu
Het gaat mij erom dat hij precies datgene doet en vertegenwoordigt wat hij wijlen Fortuin kwalijk neemt. :rolleyes:

Je hoeft niet met mij te praten hoor. Liever niet zelfs :)

Maar je zou je wel veplicht moeten voelen om aan bronvermelding te doen, zeker als daar om gevraagd wordt. En dan zou het niet moeten uitmaken wie die vraag stelt. Zo kinderachtig zijn we hier toch nog zeker niet? :vierkant:

freya
07-11-05, 14:41
Geplaatst door ibrahimmm
Dooddoener nr.1.
Bronvermelding...
Uit eigen bron niet goed genoeg?


In dit geval absoluut niet nee.

Ik volg DAJJ al jaren op de voet en ik kan me niet herinneren hem dit ooit zo te hebben horen zeggen.

Je kunt iemand niet aanvallen op iets waarvan je alleen maar denkt dat hij/zij dat wel ongeveer zo bedoeld zal hebben. En dat waarschijnlijk op basis van wat je uit de media hebt opgepikt.

Of wil je zeggen dat Mumu DAJJ dit heeft horen zeggen in een persoonlijk gesprek?

lebanese
07-11-05, 17:15
akhhhhhhhhhh ja abou jahjah..

nu kunnen we eindelijk hebben ove 1 politicus in europa die tenminste inhoud in zn kop heeft

Adonis
07-11-05, 17:16
Geplaatst door freya
Welnee hij woont gewoon in Brussel hoor.



Antwerpen bedoel je.

lebanese
07-11-05, 17:18
Geplaatst door lebanese
akhhhhhhhhhh ja abou jahjah..

nu kunnen we eindelijk hebben ove 1 politicus in europa die tenminste inhoud in zn kop heeft

en shemharosh,ga ga je bilspleet verschonen ik ruik em vanaf hier

Julien
07-11-05, 17:21
ik zal maar (als enige :D) ontopic reageren;

goed debat. ik was in t begin bang dat die Franse socioloog wat populistisch en anti-islam zou zijn. Maar hij was het juist voor 95% eens met Abu Jahjah. Ik was het ook met hun analyse eens.
(mooi accent had hij trouwens :hihi: )

Ron Haleber
07-11-05, 17:51
Geplaatst door Julien
ik zal maar (als enige :D) ontopic reageren;

goed debat. ik was in t begin bang dat die Franse socioloog wat populistisch en anti-islam zou zijn. Maar hij was het juist voor 95% eens met Abu Jahjah. Ik was het ook met hun analyse eens.
(mooi accent had hij trouwens :hihi: )

Het heeft wel een hele dag moeten duren voor je het in de gaten had...

Maar ja, onze naffers staan daar niet alleen in.

Net als hun arabisch is het frans van de derde generatie Franzosen hier te lande ook meer Hoog Haarlemmerdijks dan wat men in Frankrijk onder franse taal verstaat!... :schreeuw:

:zwaai:

freya
07-11-05, 18:07
En vanavond ook op canvas

Morgen beter.
Elke dag omstreeks 23.20u.

Maandag 7 november 2005
Rellen als in Frankrijk zijn ook bij ons mogelijk
Het begon, als een fait divers, in een buitenwijk van Parijs. Tien dagen en elf nachten later staat heel Frankrijk in rep en roer en is het eerste dodelijke slachtoffer gevallen. Het einde van het straatgeweld is nog niet in zicht.

Zijn rellen van die aard ook bij ons mogelijk, in Brussel of in Antwerpen, waar grote migrantengemeenschappen wonen? De meeste waarnemers haasten zich om op die vraag 'neen' te antwoorden. Bij ons liggen de zaken anders: is er minder armoe, minder uitsluiting. Zeggen ze. Maar maken we onszelf niets wijs?





De nieuwe politieke cultuur is op sterven na dood
CD&V-kamerlid Pieter De Crem wil zijn hoofd opnieuw op een reclamebord van twintig vierkante meter zien prijken. En liefst al tegen de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Nochtans was de afschaffing van die grote borden bijna tien jaar geleden het sluitstuk van een reeks maatregelen die komaf zouden maken met de oude politieke vormen en gedachten.

Het Agusta-schandaal en de Witte Mars hadden het land dooreen geschud. Cumul, politiek gebakkelei en buitensporige uitgaven moesten voor eens en voor altijd verdwijnen. Wat schiet er nog over van die nobele ideeën? En hebben ze ooit echt wel geleefd in de Wetstraat?

De gasten
Tim Pauwels ontvangt Pieter De Crem van de CD&V en Abou Jahjah van de Arabisch-Europese Liga
De opiniemakers vandaag zijn Carl Devos (politoloog) en Khadija Zamouri (onderwijsbegeleidster uit Brussel).

http://www.canvas.be/canvas_master/programmas/terzakelaat/c_terzakelaat_vandaag/index.shtml

freya
07-11-05, 19:16
Geplaatst door Adonis
Antwerpen bedoel je.

Als ik Brussel zeg dan bedoel ik ook Brussel :moe:

Ron Haleber
08-11-05, 08:16
Geplaatst door freya
En vanavond ook op canvas

Morgen beter.
Elke dag omstreeks 23.20u.

Maandag 7 november 2005
Rellen als in Frankrijk zijn ook bij ons mogelijk
[B]De gasten
Tim Pauwels ontvangt Pieter De Crem van de CD&V en Abou Jahjah van de Arabisch-Europese Liga
B]

http://www.canvas.be/canvas_master/programmas/terzakelaat/c_terzakelaat_vandaag/index.shtml

Ik kan bij de Belgen nergens een mogelijkheid vinden om die video te herzien... In NL is dat bijna voor elk progr. mogelijk.

Is die zogenaamd Hollandse afgesloten zuinige koekjestrommel dus eigenlijk veel meer typisch Belgisch??? :gechoquee

Julien
08-11-05, 12:09
Geplaatst door Ron Haleber
Het heeft wel een hele dag moeten duren voor je het in de gaten had...

Maar ja, onze naffers staan daar niet alleen in.

Net als hun arabisch is het frans van de derde generatie Franzosen hier te lande ook meer Hoog Haarlemmerdijks dan wat men in Frankrijk onder franse taal verstaat!... :schreeuw:

:zwaai:

ik heb in de 10 andere topics al duidelijk m'n mening gegeven, vandaar dat ik ff niet in dit topic reageerde ;)

maar had ik nou goed begrepen dat deze Franse socioloog bezig is een politieke partij op te richten? Ik vond hem wel goed in het debat, dus ik zou het wel toejuichen

Ik snap trouwens niet wat je bedoelt in je 3e alinea... ik ken persoonlijk geen 3e generatie Fransen. Jij wel?

Zwarte Schaap
08-11-05, 12:24
Geplaatst door Ron Haleber
Ik baseer dit op het feit dat DAJJ zich in België tweemaal verkiesbaar heeft gesteld. Eerst met Resist. Daarna met de MDP... Maar dat hij nauwelijks stemmen heeft getrokken. Ook niet in Antwerpen waar de AEL zeer actief en goed georganiseerd is...

Ook een AEL-lid hier betreurde het, maar kon mij er geen reden voor noemen...

Mij lijkt dat de rechtstatelijkheid - de rechten en plichten van het burgerschap - waar DAJJ ook voor rebellen sterk aan vasthoudt, zijn achterban niet erg aanspreekt omdat het een beroep doet op de eigen verantwoordelijkheid en niet inspeelt op het slachtofferschap... :wow:

Maar ik hoor graag een andere aanvaardbare verklaring als het maar geen etnische is... :fpetaf:

Je gaat niet in op wat ik vraag. Ik vroeg jou waar basseer je je uitspraak op dat Marokkanen kontelikkers eisen. Het argument dat je geeft is dat abujahajah het niet goed gedaan heeft in de verkiezingen. Ik kan daar niet uit concluderen dat marokkanen dus kontelikkers eisen. IK vind dit dus van jouw kant een misdadige opmerking dat Marokkanen kontelikkers eisen.

Ik snap niet dat jij zulke domme uitspraken kunt doen ronnieboy. Dat je met het gemak van de wereld zomaar allerlei zaken aan elkaar koppelt maar waarbij de conclusie al vaststaat de Marokkanen deugen niet.


Jammer dat daarom de Marokkanen niet op hem stemmen! Die eisen een kontlikker. En dat is DAJJ juist niet...!

Adonis
08-11-05, 16:17
Geplaatst door freya
Als ik Brussel zeg dan bedoel ik ook Brussel :moe:



Hij woont niet in Brussel. Waar heb je in godsnaam die informatie vandaan?

freya
08-11-05, 19:33
Geplaatst door Adonis
Hij woont niet in Brussel. Waar heb je in godsnaam die informatie vandaan?

O.a. uit een aantal recente interviews met hem.

En hoe kom jij aan je info dat hij weer terug naar Antwerpen is gegaan?

Shemharosh
08-11-05, 20:59
Geplaatst door Shemharosh
Die lijkenpikker van een quasifascist met zijn magnetronanalyses moet oprotten.Die lul doet zich voor als de messia!!!de opstand in Parijs is gerechtvaardigd en oprecht en abou Jajah met zijn clubje heeft er niks mee te maken en ze moeten met hun vuile vingers ervanaf blijven!!!
hij wil het politiseren zegt ie!!!nu de mensen de hete kastanjes uit het vuur aan het halen zijn,wil ie ermee vandoor zeker!!!en met alle eer gaan strijken....als ik hem was dan zal ik lekker bij mijn tante in Griekenland blijven want hij loopt risico om gelenchd te worden als hij zich gaat laten zien in die buurten.Politiek is het laatste wat die jongens nodig hebben....nou!laten we uitgaan van de beste bedoelingen!!!!wat kan hij betekenen voor die jongens behalve uit zijn nek lullen en schreeuwen als de hardste.Mensen zijn in opstand gekomen omdat ze willen beslissen over hun eigen lot en Abou jajah werpt zich op als degenne die daarover wil gaan waken!!!wat een bloedzuiger zeg!!!

en om te zeggen dat die opstandelingen alleen maar in opsatnd gekomen zijn tegen de staat en de politie is ook een leugen:ze zijn in opstand gekomen tegen alle soort autoriteit ook die van hun eigen ouders,want om te zeggen dat het allemaal koek en ei is in die gemeenschappen en dat de politie de enige is de pret verpest is kant en klare lariekoek:criminele bendes regeren die wijken,meisjes worden verkracht in kelders en levend verbrand,jongens in hun bloei worden als zelfmoordenaars naar Irak gestuurd....die mensen daar hebben mensen uit hun eigen midden nodig die dat zich aantrekken met oprechtheid en visie,niet een bobo en quasi-intelectuel die ze ff een lesje komt leren in mediageilheid.

Shemharosh
08-11-05, 21:10
Geplaatst door lebanese
en shemharosh,ga ga je bilspleet verschonen ik ruik em vanaf hier

ik had gehoopt dat de syriers je goed hadden opgevoed... niet dus.........hopen dat de joden of de turken beter werk gaan afleveren!!!
tuurlijk gaan ze dat doen!!!....doen ze altij toch?

Ron Haleber
08-11-05, 23:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je gaat niet in op wat ik vraag.

Ik ging wel degelijk in op wat je vroeg.

Alleen wil jij zoals gewoonlijk niet op de zaak ingaan die ter discusie staat. Maar gaat de boodschapper van het onaangename nieuws beschuldigen. jammer, dit zijn we al gewend sinds Sophocles - 2500 jaar geleden...

Voor jou waren er natuurlijk tientallen alternatieven voor DAJJ waar Marokkanen op hadden kunnen stemmen...

Natuurlijk noem je die ons niet, want ze bestaan niet! :fpotver:

Zwarte Schaap
08-11-05, 23:44
Geplaatst door Ron Haleber
Ik ging wel degelijk in op wat je vroeg.

Alleen wil jij zoals gewoonlijk niet op de zaak ingaan die ter discusie staat. Maar gaat de boodschapper van het onaangename nieuws beschuldigen. jammer, dit zijn we al gewend sinds Sophocles - 2500 jaar geleden...

Voor jou waren er natuurlijk tientallen alternatieven voor DAJJ waar Marokkanen op hadden kunnen stemmen...

Natuurlijk noem je die ons niet, want ze bestaan niet! :fpotver:

Hierbij is wederom vastgesteld dat Ronnieboy zwetst over Marokkanen en doelbewust negatieve vooroordelen verspreidt die hij niet kan bewijzen.

Het is te gek om los te lopen dat zo een gefrustreerd figuur zich de rol aanmeet als marokko/islamoloog. Het enige wat klopt is dat ie loog.

Ron Haleber
09-11-05, 09:43
ZS, weer eens je oude goedkope discussietechniek:

iedereen die het niet met je eens is, zonder argument afschilderen als zwetser en leugenaar.


Ik trok op grond van de feiten - DAJJ en de Marokkanen - een conclusie. Maar stelde daarbij tevens duidelijk:
"Maar ik hoor graag een andere aanvaardbare verklaring als het maar geen etnische is... :fpetaf: ".


Van jou hoor ik dus geen enkele andere aanvaardbare verklaring en inderdaad enkel maar argumentloos beledigend gezwets... :ergleuk:



Ik had het kunnen weten en had niet op je in moeten gaan. Want ik stelde me veel eerder al duidelijk achter Frank van Gemert op die zei:

"ik praat niet meer met jou, ZS want het is je toch niet om een discussie te doen!" :kwaad:

freya
09-11-05, 09:56
Geplaatst door Ron Haleber
ZS, weer eens je oude goedkope discussietechniek:

iedereen die het niet met je eens is, zonder argument afschilderen als zwetser en leugenaar.


Ik trok op grond van de feiten - DAJJ en de Marokkanen - een conclusie. Maar stelde daarbij tevens duidelijk:
"Maar ik hoor graag een andere aanvaardbare verklaring als het maar geen etnische is... :fpetaf: ".


Van jou hoor ik dus geen enkele andere aanvaardbare verklaring en inderdaad enkel maar argumentloos beledigend gezwets... :ergleuk:



Ik had het kunnen weten en had niet op je in moeten gaan. Want ik stelde me veel eerder al duidelijk achter Frank van Gemert op die zei:

"ik praat niet meer met jou, ZS want het is je toch niet om een discussie te doen!" :kwaad:

Niet zo zitten zeiken Ron.
Ik heb wel ander argumenten gegeven en daar heb je ook niet op gereageerd.

Ik moet ZS dus gelijk geven dat het er op lijkt dat je hier alleen maar ff lekker Marokkanen komt afzeiken. Vooral omdat de argumenten die ik hier geef absoluut niet nieuw zijn en jij op de hoogte moet zijn van deze info. En toch doe je (opnieuw) een ongenuanceerde uitspraak, die alleen maar gebaseerd lijkt te zijn op jouw persoonlijke frustraties met Marokkanen.

Ron Haleber
09-11-05, 10:37
Geplaatst door freya
En toch doe je (opnieuw) een ongenuanceerde uitspraak, die alleen maar gebaseerd lijkt te zijn op jouw persoonlijke frustraties met Marokkanen.

Gezien jouw persoonlijke frustraties met Marokkanen is mij bovenstaande ongenuanceerde uitspraak volkomen begrijpelijk!

freya
09-11-05, 11:41
Geplaatst door Ron Haleber
Gezien jouw persoonlijke frustraties met Marokkanen is mij bovenstaande ongenuanceerde uitspraak volkomen begrijpelijk!

Tot jouw grote droefenis weet jij nog steeds maar bitter weinig over mijn persoonlijke ervaringen met wat dan ook :melig:


Dus het is mij een raadsel waar dit op slaat :vreemd:


:zwaai:

Ron Haleber
09-11-05, 12:59
Geplaatst door freya
Tot jouw grote droefenis weet jij nog steeds maar bitter weinig over mijn persoonlijke ervaringen met wat dan ook :melig:


Dus het is mij een raadsel waar dit op slaat :vreemd:


:zwaai:

Beste Freya, de door jou in eerste instantie gedane insinuatie - die ik daarna op jou betrok / dat genoegen / raadsel is vanzelfsprekend geheel wederzijds! :melig:

Zwarte Schaap
09-11-05, 13:09
Geplaatst door Ron Haleber
ZS, weer eens je oude goedkope discussietechniek:

iedereen die het niet met je eens is, zonder argument afschilderen als zwetser en leugenaar.

Ik trok op grond van de feiten - DAJJ en de Marokkanen - een conclusie. Maar stelde daarbij tevens duidelijk:
"Maar ik hoor graag een andere aanvaardbare verklaring als het maar geen etnische is... :fpetaf: ".

Van jou hoor ik dus geen enkele andere aanvaardbare verklaring en inderdaad enkel maar argumentloos beledigend gezwets... :ergleuk:

Ik had het kunnen weten en had niet op je in moeten gaan. Want ik stelde me veel eerder al duidelijk achter Frank van Gemert op die zei:

"ik praat niet meer met jou, ZS want het is je toch niet om een discussie te doen!" :kwaad:

Niks goedkope techniek, wie stelt moet bewijzen. Jij komt hier een drol poepen op de Marokkanen en verwacht dat wij het voor je gaan opruimen.

Je hebt nog steeds niet bewezen waarom Marokkanen kontenlikkers zijn. Dat ze niet massaal op Abu Jahjah gestemd hebben is geen argument om ze dus maar gelijk te stellen aan kontelikkers. Daarmee bewijs je dat je een pleurisschijnheiltje bent die gewoon graag Marokkanen hier komt bashen door weerzinwekkende leugens te verspreiden.

Daar kan van Gemert je niet bij helpen.

Zwarte Schaap
09-11-05, 13:34
Geplaatst door MuMu
Dat is mij ook opgevallen.

Jammer, want zulke goedkope maniertjes om de openheid over dit soort onderwerpen in de kiem te smoren heeft zo'n jongen toch niet nodig?

Maargoed, iedereen met goede hersencapaciteiten maakt zich van tijd tot tijd weleens "schuldig" aan onderpresteren, nietwaar?

Toch blijft het jammer, dat er niet zelden zo ongenuanceerd, stigmatiserend en op de persoon moet worden gespeeld, door velen hier op het forum (zeker niet alleen door ZS). :verveeld:

Flikkert op met je nutteloze commentaar. Als het nu ergens op gebasseerd zou zijn zou ik nog wat van mee kunnen nemen. In deze discussie laat ik de marokkanen niet door een nutteloze nitwits kontelikkers noemen. Ben je helemaalgek geworden. Ik weet heus wel wanneer ik zwak sta, maar in deze is de heer Ronnieboy gewoonweg hopeloos verloren.

freya
09-11-05, 13:35
Geplaatst door Ron Haleber
Beste Freya, de door jou in eerste instantie gedane insinuatie - die ik daarna op jou betrok / dat genoegen / raadsel is vanzelfsprekend geheel wederzijds! :melig:

:vreemd: Weet je dat wel zeker Ron?! :hihi:

Julien
09-11-05, 13:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niks goedkope techniek, wie stelt moet bewijzen. Jij komt hier een drol poepen op de Marokkanen en verwacht dat wij het voor je gaan opruimen.

Je hebt nog steeds niet bewezen waarom Marokkanen kontenlikkers zijn. Dat ze niet massaal op Abu Jahjah gestemd hebben is geen argument om ze dus maar gelijk te stellen aan kontelikkers. Daarmee bewijs je dat je een pleurisschijnheiltje bent die gewoon graag Marokkanen hier komt bashen door weerzinwekkende leugens te verspreiden.

Daar kan van Gemert je niet bij helpen.

alsof jij nooit "bashende" opmerkingen maakt :o over bijv. joden, homo's of net weer in een ander topic over de Franse regering.

De pot verwijt de ketel..etcetera

Zwarte Schaap
09-11-05, 14:04
Geplaatst door Julien
alsof jij nooit "bashende" opmerkingen maakt :o over bijv. joden, homo's of net weer in een ander topic over de Franse regering.

De pot verwijt de ketel..etcetera

Flikkert toch op joh fransoose chiwawa. Waar blijf je dan met je kritiek in dat topic? Altijd dat mieterige gehuil zonder enige argument.

Ron Haleber
09-11-05, 14:05
Geplaatst door freya
:vreemd: Weet je dat wel zeker Ron?! :hihi:

Freya het leven is altijd vol verrassingen!

Wie weet behoren we dus - zonder dat ik er weet van heb - toch nog tot elkaars kennissenkring? :haha:

Jij kunt het weten want via de foto's op mijn site ben ik voor jou goed herkenbaar! En ik tast bij jou volkomen in het duister...

Je maakt me wel erg nieuwsgierig... Bij de reunie van Leidse Mark was je er in elk geval niet :wat?!:

Adonis
09-11-05, 14:18
Geplaatst door freya
O.a. uit een aantal recente interviews met hem.

En hoe kom jij aan je info dat hij weer terug naar Antwerpen is gegaan?



Dan wil ik die zien.

Nogmaals hij woont niet in Brussel, waarschijnlijk nog steeds in Antwerpen.

freya
09-11-05, 14:27
Geplaatst door Adonis
Dan wil ik die zien.

Nogmaals hij woont niet in Brussel, waarschijnlijk nog steeds in Antwerpen.

Hoe weet jij dat zo zeker?
Heb je het telefoonboek van Brussel doorgespit? :hihi:
Helaas, hij heeft vast wel een geheim nummer :lachu:

Google zelf maar ff naar recente artikelen. :moe:

Julien
09-11-05, 14:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Flikkert toch op joh fransoose chiwawa. Waar blijf je dan met je kritiek in dat topic? Altijd dat mieterige gehuil zonder enige argument.

gefrustreerd ventje dat nergens wordt geaccepteerd.. ik heb wel gereageerd met argumenten in dat topic.

freya
09-11-05, 15:03
Een zo gaat deze discussie alweer helemaal nergens meer over .


Weet iemand nog een intelligente opmerking te maken over DAJJ en/of de rellen in Parijs?

Julien
09-11-05, 15:16
Geplaatst door freya
Een zo gaat deze discussie alweer helemaal nergens meer over .


het andere topic over de rellen in Parijs gaat ook nergens meer over. En ook daar is ZwarteSchaap aan het tekeergaan, tegen Mark61.. en hier tegen RonHaleber. ZS blijft maar op de man spelen, zwaar irritant.

freya
09-11-05, 15:33
Geplaatst door Julien
het andere topic over de rellen in Parijs gaat ook nergens meer over. En ook daar is ZwarteSchaap aan het tekeergaan, tegen Mark61.. en hier tegen RonHaleber. ZS blijft maar op de man spelen, zwaar irritant.

Doe alleen ZS dat? :argwaan:


:zegniets:

echnaton
09-11-05, 16:42
Geplaatst door freya
Doe alleen ZS dat? :argwaan:


:zegniets:

Nee, jij ook.

Jez
09-11-05, 16:47
Geplaatst door freya
Een zo gaat deze discussie alweer helemaal nergens meer over .


Weet iemand nog een intelligente opmerking te maken over DAJJ en/of de rellen in Parijs?

Ik wacht mijn vriendin af die er ter plekke als verslaggever zit. Lijkt me een stuk zinniger dan al dit natte-vingergewauwel in de periferie, op Julien na dan, die weet tenminste wat.

Wide-O
09-11-05, 16:54
Geplaatst door Adonis
Dan wil ik die zien.

Nogmaals hij woont niet in Brussel, waarschijnlijk nog steeds in Antwerpen.

Niet dat het een ruk uitmaakt, maar hij woont wel degelijk in Brussel met z'n vriendin, dixit himself een paar keer in de Belgiese pers.

(Ongetrouwd nog wel, tfoe!. )

Hij wilde zich daarnaast vooral concentreren op AEL Frankrijk (lang voor de rellen) en vervolgens wilde ie binnen afzienbare tijd terug naar Libanon, om ook daar in de politiek te gaan.

freya
09-11-05, 16:56
Geplaatst door Wide-O


(Ongetrouwd nog wel, tfoe!. )



Keurig islamitisch getrouwd hoor :student:

Wide-O
09-11-05, 16:59
Geplaatst door Julien
het andere topic over de rellen in Parijs gaat ook nergens meer over. En ook daar is ZwarteSchaap aan het tekeergaan, tegen Mark61.. en hier tegen RonHaleber. ZS blijft maar op de man spelen, zwaar irritant.

Nou, ik wil nog wel FF on topic.

Wat mij het meest verbaasde vorige zondag is dat DAJJ kennelijk doorhad dat ook hij daar op dit moment niets kon gaan doen. M.a.w. dat de woede en chaos zo groot was, dat ook zijn discours nergens zou aanvaard worden op dit moment.

Dat vond ik wel schokkend en tegelijk beangstigend.

Vraagje Julien: is het waar dat de RER niet tot in de betreffende banlieus komt ?

Wide-O
09-11-05, 17:02
Geplaatst door freya
Keurig islamitisch getrouwd hoor :student:

Ik geloof je zo :hihi: Mea Culpa. Maar toch had ie het op een gegeven moment over z'n vriendin. Maar mijn geheugen is een zeef, en ik heb de bron niet meer :droef:

Ik moet nog ergens die Deng hebben liggen ...

Enfin, zelfs dat is petit-histoire natuurlijk. Ik vind het een slechte zaak dat ie België wil verlaten.

mark61
09-11-05, 17:12
http://www.paris.org/Metro/gifs/rer01.map.jpg

Zie zo gauw alleen Aulnay-s-Bois van de bekende namen.

Julien
09-11-05, 17:33
Geplaatst door Wide-O
Vraagje Julien: is het waar dat de RER niet tot in de betreffende banlieus komt ?

klopt voor een deel. Clichy is wel goed bereikbaar per metro maar de meeste banlieues, zoals Trappes, hebben geen metroverbinding. Wat de redenen daarvoor zijn, weet ik niet precies. Maar het is wel 1 van de kritiekpunten die de jongeren uit die banlieues hebben.

Zwarte Schaap
09-11-05, 18:15
Geplaatst door Julien
het andere topic over de rellen in Parijs gaat ook nergens meer over. En ook daar is ZwarteSchaap aan het tekeergaan, tegen Mark61.. en hier tegen RonHaleber. ZS blijft maar op de man spelen, zwaar irritant.

Ik laat mijn volk geen kontelikkers noemen door een oude poot zonder enig argument. Nooit ! Dat jullie graag in elkaars aars wroeten is jullie probleem maar dat zegt niets over hoe de discussies hier verlopen. Jullie eigen inbreng wordt maar al te snel vergeten. Voorlopig kan elke schijnheiltje de wind van voren verwachten als hij mijn afkomst en identiteit met leugens door het slijk haalt.

Wide-O
09-11-05, 18:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik laat mijn volk geen kontelikkers noemen door een oude poot zonder enig argument. Nooit ! Dat jullie graag in elkaars aars wroeten is jullie probleem maar dat zegt niets over hoe de discussies hier verlopen. Jullie eigen inbreng wordt maar al te snel vergeten. Voorlopig kan elke schijnheiltje de wind van voren verwachten als hij mijn afkomst en identiteit met leugens door het slijk haalt.

Het is "kontlikkers".

Verder heb ik niet zo veel met je fantasieën.

Wide-O
09-11-05, 18:22
Geplaatst door Julien
klopt voor een deel. Clichy is wel goed bereikbaar per metro maar de meeste banlieues, zoals Trappes, hebben geen metroverbinding. Wat de redenen daarvoor zijn, weet ik niet precies. Maar het is wel 1 van de kritiekpunten die de jongeren uit die banlieues hebben.

Heel moeilijk om er achter te komen wat die kritiek precies is dus. Maar sociale wanhoop lijkt me nog steeds het meest logisch.

Olive Yao
09-11-05, 19:19
Geplaatst door Shemharosh
Die lijkenpikker van een quasifascist met zijn magnetronanalyses moet oprotten.Die lul doet zich voor als de messia!!!de opstand in Parijs is gerechtvaardigd en oprecht en abou Jajah met zijn clubje heeft er niks mee te maken en ze moeten met hun vuile vingers ervanaf blijven!!!
hij wil het politiseren zegt ie!!!nu de mensen de hete kastanjes uit het vuur aan het halen zijn,wil ie ermee vandoor zeker!!!en met alle eer gaan strijken....als ik hem was dan zal ik lekker bij mijn tante in Griekenland blijven want hij loopt risico om gelenchd te worden als hij zich gaat laten zien in die buurten.Politiek is het laatste wat die jongens nodig hebben....nou!laten we uitgaan van de beste bedoelingen!!!!wat kan hij betekenen voor die jongens behalve uit zijn nek lullen en schreeuwen als de hardste.Mensen zijn in opstand gekomen omdat ze willen beslissen over hun eigen lot en Abou jajah werpt zich op als degenne die daarover wil gaan waken!!!wat een bloedzuiger zeg!!!

en om te zeggen dat die opstandelingen alleen maar in opsatnd gekomen zijn tegen de staat en de politie is ook een leugen:ze zijn in opstand gekomen tegen alle soort autoriteit ook die van hun eigen ouders,want om te zeggen dat het allemaal koek en ei is in die gemeenschappen en dat de politie de enige is de pret verpest is kant en klare lariekoek:criminele bendes regeren die wijken,meisjes worden verkracht in kelders en levend verbrand,jongens in hun bloei worden als zelfmoordenaars naar Irak gestuurd....die mensen daar hebben mensen uit hun eigen midden nodig die dat zich aantrekken met oprechtheid en visie,niet een bobo en quasi-intelectuel die ze ff een lesje komt leren in mediageilheid.
ff JahJah hieruit weglaten:


de opstand in Parijs is gerechtvaardigd en oprecht – Politiek is het laatste wat die jongens nodig hebben .... nou! – Mensen zijn in opstand gekomen omdat ze willen beslissen over hun eigen lot – en om te zeggen dat die opstandelingen alleen maar in opstand gekomen zijn tegen de staat en de politie is ook een leugen: ze zijn in opstand gekomen tegen alle soort autoriteit ook die van hun eigen ouders, want om te zeggen dat het allemaal koek en ei is in die gemeenschappen en dat de politie de enige is de pret verpest is kant en klare lariekoek: criminele bendes regeren die wijken, meisjes worden verkracht in kelders en levend verbrand, jongens in hun bloei worden als zelfmoordenaars naar Irak gestuurd ... die mensen daar hebben mensen uit hun eigen midden nodig die dat zich aantrekken met oprechtheid en visie,
Laurent Mucchielli + Shemharosh = goed beeld

Zwarte Schaap
09-11-05, 19:43
Geplaatst door Wide-O
Het is "kontlikkers".

Verder heb ik niet zo veel met je fantasieën.

Alleen de echte kontelikker weet zijn naam foutloos te schrijven.

Olive Yao
09-11-05, 19:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Alleen de echte kontelikker weet zijn naam foutloos te schrijven.
Is t niet kontenlikker?

Wide-O
09-11-05, 22:49
Hmmm... volgens het Groene Boekje wellicht wel :watte?:

freya
09-11-05, 22:58
Geplaatst door Wide-O
. Ik vind het een slechte zaak dat ie België wil verlaten.

Voorlopig is ie er nog en hij doet het weer goed op TV :)

Volgens mij heeft ie er wel weer zin in en is hij dus uit zijn (begrijpelijke) dipje, laten we maar gewoon hopen dat hij dat onzalige terug naar Libanon plan vergeet als hij gewoon weer lekker bezig is hier.

:rood:

Morosian
10-11-05, 03:02
Tsjonge, wat zijn we weer snel aangebrand. Iemand gebruikt een scheldwoordje en meteen is er weer stress. Poepchinees, kontlikker, geitenneuker, ik snap niet waarom dat tot zoveel opwinding kan leiden. Scheldwoorden worden altijd gebruikt door de verbaal minder sterken onder ons. Zij zoeken hun toevlucht tot krachttermen omdat ze geen andere manier zien om hun frustratie en woede te verwoorden. Ik ben dan ook eerder geneigd medelijden te hebben met de achtergebleven verstandelijke vermogens van iemand die mij uitscheldt, dan dat ik boos word over het schelden op zich. Als mensen eens wat minder opgefokt op elkaar zouden reageren dan zouden we heel wat meer met elkaar kunnen bereiken.

Over het onderwerp; wat mij betreft is Abu de Islamitische Geert Wilders. Beiden zijn mono-visionair en buitengewoon voorspelbaar. Abu is de betere redenaar met meer charisma, en daarmee is hij ook veel gevaarlijker dan Geert. Dat zal ook de reden zijn dat Abu veel meer groupies heeft.

Voor wat betreft de rellen in Frankrijk; Ik geloof dat er al 2500 auto's van onschuldige burgers in vlammen zijn opgegaan. Het is prima om boos te zijn, maar waarom moet er altijd van alles vernield worden? Hebben die auto's er iets mee te maken? Wat een onmetelijke domheid, fascinerend.

freya
10-11-05, 13:33
Geplaatst door Morosian

Over het onderwerp; wat mij betreft is Abu de Islamitische Geert Wilders. Beiden zijn mono-visionair en buitengewoon voorspelbaar. Abu is de betere redenaar met meer charisma, en daarmee is hij ook veel gevaarlijker dan Geert.

Waarin zit het gevaar van DAJJ volgens jou?

freya
10-11-05, 14:00
Geplaatst door MuMu
Abu JahJah is net zo mediageil en populistisch als Geert Wilders idd.
Ze verwijten elkaar datgene waar ze zich zelf aan schuldig maken, echt dolkomisch! :gniffel:

Ik hoor DAJJ zijn analyses regelmatig onderbouwen met steekhoudende argumenten, feiten en vooral cijfers. Verder blijkt keer op keer dat andere wetenschappers dezelfde analyses maken.

Toch wordt hij steeds opnieuw met domme retoriek beschuldigd van holle retoriek :rolleyes:

freya
10-11-05, 14:27
Geplaatst door MuMu
Ja.

heldere argumentatie :duim:

Miss Ben taieb
10-11-05, 22:48
Euhhh mensen aboe jah jah is niet van brussel maar van antwerpen.
wou ik even laten weten :belgie:

freya
10-11-05, 22:52
Geplaatst door Miss Ben taieb
Euhhh mensen aboe jah jah is niet van brussel maar van antwerpen.
wou ik even laten weten :belgie:

Doe hem de groeten als je hem daar tegenkomt dan :rolleyes:

:zwaai:

Miss Ben taieb
10-11-05, 22:57
Zal ik zeker doen inschallah :duim: Ik zie hem wel vaak hierzo heb zelfs les gehad van hem over islam echt kei goed.
spijitg dat die opleiding is gestopt.
groetjes uit belgie

freya
10-11-05, 23:03
Geplaatst door Miss Ben taieb
Zal ik zeker doen inschallah :duim: Ik zie hem wel vaak hierzo heb zelfs les gehad van hem over islam echt kei goed.
spijitg dat die opleiding is gestopt.
groetjes uit belgie

En hoe lang is dat geleden?


BTW DAJJ en les over de islam??? :vreemd:

Miss Ben taieb
10-11-05, 23:11
Dat is een tijdje geleden hoor dat ik les van die kreeg in antwerpen>
dat was zo over de islam zo kennis op doen.bergijp je ??

freya
10-11-05, 23:14
Geplaatst door Miss Ben taieb
Dat is een tijdje geleden hoor dat ik les van die kreeg in antwerpen>
dat was zo over de islam zo kennis op doen.bergijp je ??


DAJJ lijkt mij niet bepaald een islamgeleerde :zozo:

Enne je hebt dus gemist dat hij naar Brussel in verhuisd.

Miss Ben taieb
10-11-05, 23:18
NEEE nee je begrijpt mij verkeerd hij woont nog altijd in antwerpen is niet naar brussel verhuist, zijn lessen zijn gewoon gestopt iemand anders geef dat nu in zijn plaats daarmee vindt ik dat erg> begrijp je

freya
10-11-05, 23:20
Geplaatst door Miss Ben taieb
NEEE nee je begrijpt mij verkeerd hij woont nog altijd in antwerpen is niet naar brussel verhuist, zijn lessen zijn gewoon gestopt iemand anders geef dat nu in zijn plaats daarmee vindt ik dat erg> begrijp je

Hij heeft dus gelogen in diverse interviews wil je zeggen?

Miss Ben taieb
10-11-05, 23:28
Wat bedoel je daarmee meid begrijp je even niet????

freya
10-11-05, 23:36
Geplaatst door Miss Ben taieb
Wat bedoel je daarmee meid begrijp je even niet????

Hij heeft zelf in een aantal recente interviews gezegd dat hij naar Brussel is verhuisd en dat het hem daar uitstekend bevalt.

Als jij tot voor kort nog les ven hem had, zou je dat toch wel kunnen weten :rolleyes:

Miss Ben taieb
10-11-05, 23:47
Is een tijdje geleden dat ik les van hem had een lang tijd>kan hoor dat die verhuist is naar brussel zal het eens rond vragen.ok
groetjes

freya
12-11-05, 13:13
En vanavond alweer DAJJ op tv:


Zijn de extremisten onder ons?
Terwijl half Frankrijk al nachtenlang brutaal wordt wakkergeschud door gewelddadige rassenrellen, begint in Brussel het proces tegen moslimextremisten die vanuit ons land de terreuraanslagen in Madrid zouden hebben gepland. Iedereen lijkt het er al lang over eens dat dat de integratie van de allochtone gemeenschap mislukt is, maar nu pas voelen we hoe gevaarlijk dat is. In ons land zijn er voorlopig nog geen relletjes, maar lijkt er onderhuids wat aan de hand. Verschillende waarnemers binnen de moslimgemeenschap maken zich ongerust over de radicalisering van de moslimjongeren. Ook als ze niet openlijk in opstand komen tegen hun achteruitstelling, dan zijn ze nog altijd een gemakkelijke prooi voor fundamentalistische opruiers. Kunnen aanslagen zoals in Londen ook bij ons, en zijn woelige migrantenwijken het gedroomde rekruteringsterrein voor terroristen uit de Arabische wereld?

Deze week trekt Jan Leyers naar de Frontlijn in Molenbeek, waar Brussels parlementslid Fouad Ahidar, zelf een moslim, zijn eigen wijk niet meer herkent. Hij ziet hoe vlotte moslimjongens met lange baarden en extreme ideeën terugkeren van een bedevaart naar Afghanistan, hoort hoe radicale imams ook bij ons haat preken tegen het Westen en ziet dat jongeren worden aangemoedigd om het Westen te straffen voor het onrecht dat moslims wereldwijd wordt aangedaan. Aan tafel discussiëren terreurbestrijder Glenn Audenaert, Berings gemeenteraadslid Selahattin Koçak en AEL-boegbeeld Dyab Abou Jahjah.


Frontlijn, zaterdag 12 november om 22u15. Op Canvas, met Jan Leyers.

http://www.telesaurus.be/frontlijn/

freya
13-11-05, 13:10
heeft nog iemand gekeken gisteren?

Iedereen was het weer in grote lijnen met elkaar eens. Wat een verademing om eens een expert in islamterrorisme te horen spreken die steeds weer benadrukte dat die terreur is gebaseerd op een verwrongen ideologie die in feite niets met islam te maken heeft.
Vergelijk dat eens met idioot H Jansen :duizelig:

En voor alle DAJJ-haters hier zal het wel moeilijk te verteren zijn dat hij dit keer het laatste woord kreeg en de presentator toen zei: En met deze wijze woorden sluiten wij af" :hihi:

Ron Haleber
13-11-05, 23:50
Ja ik zag het. Vond het erg verhelderend dat Dyab bij het oreren van imams in slaap viel omdat zij helemaal niets te zeggen hebben behalve over de textielislam en of je wel of niet goud mag dragen...

Wide-O
14-11-05, 06:54
Nee, heb het gemist.

Hoe kwam Selahattin Koçak er van af ? Hij is een maand of 2 geleden landelijk bekend geworden door z'n deelname in de quizz "De Slimste Mens ter Wereld".

Jan Leyers doet dit soort dingen heel goed. Niet evident voor iemand die tot voor kort eigenlijk als popster door het leven ging (Soulsister).

Ik zag wel gisteren toevallig een debat op France5. Het programma "Ripostes" - Banlieues : miroir des peurs françaises ?

Deelnemers:

Alain Finkielkraut

Philosophe, Alain Finkielkraut est l'auteur, entre autres, de Nous autres, modernes, publié chez Ellipses Marketing, et Battements du monde, avec Peter Sloterdijk, chez Fayard.


Tariq Ramadan

Islamologue de nationalité suisse, Tariq Ramadan est actuellement professeur invité au Saint Antony's College de l'université d'Oxford, au Royaume-Uni. Il est l'auteur, entre autres, de l'ouvrage intitulé Islam : le face à face des civilisations, publié chez Tawhid.


Jacques Julliard

Historien et journaliste, Jacques Julliard est aussi directeur d'études à l'Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales et directeur délégué de la rédaction du Nouvel Observateur. Son dernier ouvrage, Le malheur français, publié aux éditions Flammarion est en librairie depuis le 24 octobre 2005.

Karim Amellal

Essayiste, Karim Amellal, est l'auteur de Discriminez-moi !, paru aux éditions Flammarion.


Djida Tazdaït

Ancienne députée européenne, Djida Tazdaït est membre fondateur et aujourd'hui porte-parole du Mouvement des musulmans laïques de France.

Hamida Bensadia

Féministe, militante des Droits de l'homme et ancienne responsable de SOS Racisme, Hamida Bensadia est aujourd'hui membre d'Alternative citoyenne et chargée de mission en Seine-Saint-Denis.

Beetje rommelig, soms wel vuurwerk. Ik probeerde heel erg om enge fundi-trekken bij Tariq Ramadan te ontdekken, maar ik vond niet meteen iets :hihi: Heel beschaafde debater. Finkielkraut daarentegen kwam erg "hevig" over, genre "wat zijn jullie toch dom" :nerveus:

http://www.france5.fr/ripostes/007564/11/130037.cfm

Eén van de stellingen die naar voor kwamen is dat men wellicht te veel geprobeerd heeft om een totale assimilatie tot stand te brengen in de "Republiek", zonder culturele diversiteit te onderkennen. Terwijl hier heel vaak wordt geroepen dat juist die multi-culturaliteit een vloek is.

mark61
14-11-05, 07:21
Geplaatst door Wide-O
Hoe kwam Selahattin Koçak er van af ? Hij is een maand of 2 geleden landelijk bekend geworden door z'n deelname in de quizz "De Slimste Mens ter Wereld".

Daarin deed ie het niet best. :vreemd:


Finkielkraut daarentegen kwam erg "hevig" over, genre "wat zijn jullie toch dom" :nerveus:

Alain is een beetje een griezel.


Eén van de stellingen die naar voor kwamen is dat men wellicht te veel geprobeerd heeft om een totale assimilatie tot stand te brengen in de "Republiek", zonder culturele diversiteit te onderkennen. Terwijl hier heel vaak wordt geroepen dat juist die multi-culturaliteit een vloek is.

Probeerde ik vannacht Julien ook nog uit te leggen, maar die wil er niet aan. Die noemt dat integratie.

Wide-O
14-11-05, 07:45
Geplaatst door mark61
Probeerde ik vannacht Julien ook nog uit te leggen, maar die wil er niet aan. Die noemt dat integratie.

Lees ik straks nog even. Ik denk dat het om de juiste mix gaat tussen volwaardig "burger" worden - dat doet Fr. wel goed in die zin dat er een soort band ontstaat met "de Republiek" - en volledige assimilatie - daar gaat Fr. uit de bocht IMHO, bijvoorbeeld met het hoofddoekjesverbod op school. "Men" is dus Frans geworden, maar "men" kan niet deelnemen aan de beloofde beloning daarvoor (werk, huisvesting, acceptatie etc...) Tegelijk is er steeds die ondertoon van non-acceptatie (racisme), zien ze dat hun ouders eigenlijk volledig tussen twee stoelen zijn gevallen (of hun grote broers) en onstaat er een totale onthechting, agressief nihilisme zeg maar.


Boeiend aan zo'n debat in een andere "setting" is dat er toch heel veel verschillen zijn. Het woord "Islam" is geloof ik niet één keer gevallen, of ik moet juist weggekeken hebben.

Het debat ging over het contract tussen al dan niet "nieuwe" Fransen en de Republiek, en vice versa. Conclusie was dat de staat wel probeert zijn deel van de overeenkomst na te komen, maar daar niet in slaagt. Waarom dat is werd niet helemaal duidelijk, maar werd wel aangevoeld als erg belangrijk om te weten te komen. Bakken geld helpen niet in ieder geval.

De presentator probeerde ook nog even van "maar jullie zijn zelf toch allemaal geslaagde "allochtonen". Dat werd nogal afgebrand :hihi: "Het is niet omdat er een paar witte raven zijn dat we daarmee het debat over kansarmoede kunnen afsluiten"...

Wat ik wat minder geslaagd vond was de suggestie om eens in België te gaan kijken - daar deden ze het vast beter :maf: Grappig om vast te stellen dat elk individueel land denkt dat het elders wel beter zal gaan.

et_2000nl
14-11-05, 08:15
Geplaatst door Ron Haleber
Dan voel je je blijkbaar lekker thuis bij Balkellende en zijn saaie zakkenvullende VVDers.


DAJJ een 'hidden agenda'...??? Wat een onzin. Zijn kracht is juist dat hij zonder aanzien des persoon gewoon recht voor zijn raap de waarheid zegt over maatschappelijke zaken...

Jammer dat daarom de Marokkanen niet op hem stemmen! Die eisen een kontlikker. En dat is DAJJ juist niet...!

Ron,

Dat marokkanen niet massaal op DAJJ stemmen heeft niet zo zeer te maken met zijn persoonlijkheid, noch met zijn analyse en oplossingen. Het heeft te maken met het feit dat ie niet in staat is gebleken een goede groep mensen om hem heen te organiseren die zijn visie en analyse delen en daar iets constructiefs mee te doen. Zijn leiderschaps kwaliteiten ontbreken, leiderschap is een van de vele eigenschappen waarop mensen besluiten om op iemand te stemmen/steunen.

Als je je daar niet in vind wil niet zeggen dat je een kontlikker eist. Dat is te simpel. Het feit dat er veel te veel kontenlikkers zijn komt puur door het feit dat veel te veel van deze kontenlikkers afhankelijk zijn van subsidie. Hun falende beleid heeft mede geleid tot de huidige situatie en zullen vanuit hun tunnelvisie niet in staat zijn enige contructieve bijdrage te leveren. Afschaffen die subsidie, houd zelf je broek maar omhoog. Alleen dan zullen de echte marokkaanse/allochtone leiders opstaan en herkend worden wat leid tot een constructief debat en uiteindelijk oplossingen.

Ron Haleber
14-11-05, 09:12
Geplaatst door et_2000nl


Ron,

Dat marokkanen niet massaal op DAJJ stemmen heeft niet zo zeer te maken met zijn persoonlijkheid, noch met zijn analyse en oplossingen. Het heeft te maken met het feit dat ie niet in staat is gebleken een goede groep mensen om hem heen te organiseren die zijn visie en analyse delen en daar iets constructiefs mee te doen.



2000, dat het op dit punt fout gaat, daarin ben ik het met je eens!

Het grote probleem is het opbouwen en trainen van een goed kader! Ik had daar zelfs van maroc.nl meer initiatief verwacht...

Maar het spijt me juist daar ligt een taak ook van de overheid.

Informatie en training van kader is absoluut noodzakelijk. Anders kom je in een chaos als die in Frankrijk terecht. Zonder woordvoerders van organisaties die de rebellie kunnen verwoorden en als interlocuteur, intermediair kunnen optreden...! Zonder zo'n kader krijg je sowieso chaos!



Zijn leiderschaps kwaliteiten ontbreken, leiderschap is een van de vele eigenschappen waarop mensen besluiten om op iemand te stemmen/steunen.

Waarop baseer je dit? Misschien ken jij DAJJ en zijn bestuur van dichtbij? Maar mij lijkt hij een nagenoeg perfect leider:

Charismatisch, een intellectueel met goede dossierkennis en politiek uitstekend gevormd met ervaring tot vanuit Libanon - praat ministers met argumenten onder tafel.

Daarnaast is hij ook een doortastend activist! En iemand voor wie burgerschap centraal staat - dat bleek ook weer op Canvas...

Kortom een zeldzame witte raaf die hoog in eer moet worden gehouden. Noem mij anders een alternatief voor hem...? :wow:



[QUOTE]Als je je daar niet in vind wil niet zeggen dat je een kontlikker eist. Dat is te simpel. Het feit dat er veel te veel kontenlikkers zijn komt puur door het feit dat veel te veel van deze kontenlikkers afhankelijk zijn van subsidie. Hun falende beleid heeft mede geleid tot de huidige situatie en zullen vanuit hun tunnelvisie niet in staat zijn enige contructieve bijdrage te leveren. Afschaffen die subsidie, houd zelf je broek maar omhoog. Alleen dan zullen de echte marokkaanse/allochtone leiders opstaan en herkend worden wat leid tot een constructief debat en uiteindelijk oplossingen.[/ QUOTE]

Dit is dus onderdeel van het ideale program van de AEL waar ik vanaf het begin mee sympathiseer...



Het probleem van kontlikker - een hot issue wat ik aansneed - zie ik meer ontstaan uit de verdeeldheid die onuitroeibaar lijkt. Ieder persoon schuift zijn eigen ideeën naar voren en wil alleen gehoor en medewerking geven aan wie daarin meegaat. Dat bedoelde ik...

De eindeloze ruzies over Arabier en/of Berber moeten toch niet belemmeren dat Marokkanen samen één sterke vuist maken? Idem dito de ruzies over het verschil in islamopvatting...?

In een politieke club zul je nu eenmaal altijd compromissen moeten sluiten... En juist DAJJ is daartoe in staat (zie zijn Resist-poging).

Het wachten is nog steeds of er een MPD komt en wie dat gaat trekken. Ik vrees ondertussen het ergste...


2000, gezien je tekst moet je m.i. wel beseffen dat afzien van subsidie een ideaal is. :tranen:

Alleen al voor degelijke kadertraining moet - zoals ik al zei - de overheid bijspringen met faciliteiten! En ook de algemene politieke en religieuze vorming van jongeren - juist op websites - is verregaand een overheidstaak. :nl:


Ook Maroc.nl zou veel meer van de mogelijkheden die de overheid daartoe biedt, gebruik moeten maken.

In opdracht van MO_NL tastte ik die mogelijkheden af - maar kreeg jammer genoeg daarna geen respons meer van ons bestuur. Had o.m. verkennend overleg met het stadsbestuur (er lagen nog een paar ton op de plank) en ook met imam Abdulwahid die er tijd voor zei te hebben gereserveerd... Maar onze secretaris hakte de knoop niet door en ging niet mee naar B&W... :huil:

Jammer! Ik hoop dat iemand anders het dus weer eens probeert... :nerveus:

et_2000nl
14-11-05, 09:37
Geplaatst door Ron Haleber
[B]2000, dat het op dit punt fout gaat, daarin ben ik het met je eens!

Het grote probleem is het opbouwen en trainen van een goed kader! Ik had daar zelfs van maroc.nl meer initiatief verwacht...

Maar het spijt me juist daar ligt een taak ook van de overheid.

Informatie en training van kader is absoluut noodzakelijk. Anders kom je in een chaos als die in Frankrijk terecht. Zonder woordvoerders van organisaties die de rebellie kunnen verwoorden en als interlocuteur, intermediair kunnen optreden...! Zonder kader krijg je sowieso chaos!

Marokkanen moeten zelf maar hun broek ophouden. Subsidie houd de kontenlikkers in stand. Een AEL met subsidie kontenlikkers lijkt me fataal. Ik ben het niet oneens met je stelling over trainen, het organiseren van een goed kader enz. Maar waarom is dat een verantwoordelijkheid van de overheid. Dat is een verantwoordelijkheid van de AEL. Mocht die groep niet bij machte zijn dan kan subsidie op zijn plaats zijn. Het is niet zo dat de marokkaanse gemeenschap dat niet is. Bij elke moskee word gecollecteerd. Niet voor de AEL, maar voor een moskee in Marokko. De status die dat binnen de marokkaanse gemeenschap geeft is vele malen groter dan de status die het je geeft je in te zetten voor de AEL. Mensen werken volgens het "What's in it for me", principe en denken dat de AEL niets voor hun bijdraagt. Dat mag perceptie zijn. In deze is perceptie de realiteit. Het falen dat dat kader er niet is mag de marokkaanse gemeenschap zichzelf verwijten, niet de overheid. Ik heb geen behoefte aan nog een groepje pennenlikkende subsidie eikels.





Waarop baseer je dit? Misschien ken jij DAJJ en zijn bestuur van dichtbij? Maar mij lijkt hij een nagenoeg perfect leider:

Charismatisch, een intellectueel met goede dossierkennis en politiek uitstekend gevormd - praat ministers onder tafel.

Daarnaast ook een doortastend activist! Iemand voor wie burgerschap centraal staat - dat bleek ook weer op Canvas...

Kortom een zeldzame witte raaf die hoog in eer moet worden gehouden. Noem mij anders een alternatief voor hem...? :wow:

Geen zin om een alternatief te noemen, dat word een discussie om persoonlijkheden en niet om de doelen die ze na staan. Ja DAJJ heeft bepaalde leiderschaps kwaliteiten. Maar er is gebleken dat ie daarmee te veel verkeerde mensen aantrekt. Je bent als leider niet alleen verantwoordelijk voor de dingen die je zegt en doet, maar ook voor de dingen die dat oproept. En dat zijn mijn insziens te vaak de verkeerde mensen geweest. Daarmee heeft ie misschien een verkeerd beeld over zich af geroepen. Ik heb niks tegen DAJJ, slechts tegen de vele loosers die ie om zich heen heeft/had verzameld. Dat reken ik hem aan. Dat wil niet zeggen dat ik hem niet beoordeel op de kwaliteiten die hij wel bezit, slechts op de kwaliteiten die hij niet bezit. Ik denk dat dat de reden is dat ie niet massaal gesteund word. Sheppi is nou niet iemand waar marokkanen op zitten te wachten. En ja die is weg. Een groot leider doet een antecedenten onderzoek, het was hem niet overkomen. Hij heeft dus zelf bijgedragen aan zijn eigen slechte beeldvorming.




Dit is dus onderdeel van het ideale program van de AEL waar ik vanaf het begin mee sympathiseer...



Het probleem van kontlikker - een hot issue wat ik aansneed - zie ik meer ontstaan uit de verdeeldheid die onuitroeibaar lijkt. Ieder persoon schuift zijn eigen ideeën naar voren en wil alleen gehoor en medewerking geven aan wie daarin meegaat.

De eindeloze ruzies over Arabier en/of Berber moeten toch niet belemmeren dat Marokkanen samen één sterke vuist maken? Idem dito over verschil in islamopvatting...

In een politieke club zul je nu eenmaal altijd compromissen moeten sluiten... En juist DAJJ is daartoe in staat (zie zijn Resist-poging).

Het wachten is nog steeds of er een MPD komt en wie dat gaat trekken. Ik vrees het ergste...


2000, gezien je tekst moet je m.i. wel beseffen dat afzien van subsidie een ideaal is. :tranen:

Alleen al voor degelijke kadertraining moet - zoals ik al zei - de overheid bijspringen met faciliteite! En ook de algemene politieke en religieuze vorming van jongeren - juist op websites - is verregaand een overheidstaak. :nl:


Ook Maroc.nl zou veel meer van de mogelijkheden die de overheid daartoe biedt, gebruik moeten maken. In opdracht van MO_NL tastte ik die af - maar kreeg jammer genoeg daarna geen respons meer van ons bestuur. Had o.m. verkennend overleg met het stadsbestuur (er lagen nog een paar ton op de plank) en ook met imam Abdulwahid die er tijd voor zei te hebben... :huil:

Jammer! Ik hoop dat iemand anders het dus weer eens probeert... :nerveus:

Ik ben niet in principe tegen subsidie. De marokkaanse gemeenschap is niet rijk of vermogend, zij steunen wel degelijk 'maatschappelijke' doelen. Islamitische scholen, een moskee in het thuisland, enz. Ze stellen zelf de prioriteit niet om AEL massaal te steunen. Zo ook dus maroc.nl blijkbaar niet, misschien moet ik zelf de beurs maar een keer opentrekken. Ik neem het gebruiken van maroc.nl voor lief, zonder dat ik daar zelf consequenties uittrek. Dat kan ik mezelf kwalijk nemen. Is de overheid verantwoordelijk voor het zetten van prioriteiten. Subsidie beleid heeft, een uitzondering daar gelaten, toch niet het gewenste resultaat opgeleverd en zal dat in de toekomst dus ook niet doen.

freya
14-11-05, 09:53
Geplaatst door et_2000nl
Ron,

Dat marokkanen niet massaal op DAJJ stemmen heeft niet zo zeer te maken met zijn persoonlijkheid, noch met zijn analyse en oplossingen. Het heeft te maken met het feit dat ie niet in staat is gebleken een goede groep mensen om hem heen te organiseren die zijn visie en analyse delen en daar iets constructiefs mee te doen.

Hier kan ik het alleen maar eens zijn.


Zijn leiderschaps kwaliteiten ontbreken, leiderschap is een van de vele eigenschappen waarop mensen besluiten om op iemand te stemmen/steunen.

Hij mist niet zozeer leiderschapskwaliteiten, hij mist organisatietealent.
Andere politiekleiders hebben een hele organisatie achter zich staan die zorgt voor de opbouw van de club. Dat is wat bij de AEL ontbrak (in Nederland althans, over Belgie kan ik niet oordelen) men wilde te veel te snel, zonder de juiste structuur.


Afschaffen die subsidie, houd zelf je broek maar omhoog. Alleen dan zullen de echte marokkaanse/allochtone leiders opstaan en herkend worden wat leid tot een constructief debat en uiteindelijk oplossingen.

Hier spreek je jezelf tegen. DAJJ doet het principieel zonder subsidie, maar krijgt te weinig steun uit de gemeenschap.

freya
14-11-05, 10:04
Geplaatst door Ron Haleber
Alleen al voor degelijke kadertraining moet - zoals ik al zei - de overheid bijspringen met faciliteiten! [/B]

Er is in Amsterdan nu het nieuwe initiatief Moslim Jongeren Amsterdam. Ik ben heel benieuwd of daar iets constructiefs gaat uitkomen of dat dit gaat verzanden in een clubje dat alleen mag komen opdraven als de gemeente een goede beurt wil maken.

Dit is nl een initiatief van de Gemeente, die heeft jongeren die actief zijn in moskeeen verzameld en er 2 profi organisatiebuto's opgezet om de boel uit de klei te trekken.
Ik hoop dat deze jongeren hun kans zullen grijpen en de boel echt zullen overnemen en vooral een eigen geluid zullen laten horen. Maar ja, als je afhankelijk bent van subsidies vooel je je al snel verplicht om gewoon te doen wat er van je verwacht wordt.




En ook de algemene politieke en religieuze vorming van jongeren - juist op websites - is verregaand een overheidstaak. :nl:

Dit is dus het laatste waar de overheid zich mee zou moeten mogen bemoeien!

Laat dat huis van de islam maar van de grond komen. Eens kijken wat die kunnen bijdragen.

freya
14-11-05, 10:17
Geplaatst door et_2000nl
Marokkanen moeten zelf maar hun broek ophouden. Subsidie houd de kontenlikkers in stand. Een AEL met subsidie kontenlikkers lijkt me fataal. Ik ben het niet oneens met je stelling over trainen, het organiseren van een goed kader enz. Maar waarom is dat een verantwoordelijkheid van de overheid. Dat is een verantwoordelijkheid van de AEL. Mocht die groep niet bij machte zijn dan kan subsidie op zijn plaats zijn. Het is niet zo dat de marokkaanse gemeenschap dat niet is. Bij elke moskee word gecollecteerd. Niet voor de AEL, maar voor een moskee in Marokko. De status die dat binnen de marokkaanse gemeenschap geeft is vele malen groter dan de status die het je geeft je in te zetten voor de AEL. Mensen werken volgens het "What's in it for me", principe en denken dat de AEL niets voor hun bijdraagt. Dat mag perceptie zijn. In deze is perceptie de realiteit. Het falen dat dat kader er niet is mag de marokkaanse gemeenschap zichzelf verwijten, niet de overheid. Ik heb geen behoefte aan nog een groepje pennenlikkende subsidie eikels.



Als ik dit zo lees, dan denk ik wel: Waarom heeft ET zelf nooit hulp geboden aan de AEL? :moeilijk:
Ik herinner mij ellenlange discussies waarin je de ene na de andere reden wist te verzinnen om toch maar vooral niet de handen uit de mouwen te hoeven steken :zozo:
Om kadertrainingen te verzorgen zijn er mensen zoals jij nodig, maar als die niet willen.............



Geen zin om een alternatief te noemen, dat word een discussie om persoonlijkheden en niet om de doelen die ze na staan. Ja DAJJ heeft bepaalde leiderschaps kwaliteiten. Maar er is gebleken dat ie daarmee te veel verkeerde mensen aantrekt. Je bent als leider niet alleen verantwoordelijk voor de dingen die je zegt en doet, maar ook voor de dingen die dat oproept. En dat zijn mijn insziens te vaak de verkeerde mensen geweest. Daarmee heeft ie misschien een verkeerd beeld over zich af geroepen. Ik heb niks tegen DAJJ, slechts tegen de vele loosers die ie om zich heen heeft/had verzameld. Dat reken ik hem aan. Dat wil niet zeggen dat ik hem niet beoordeel op de kwaliteiten die hij wel bezit, slechts op de kwaliteiten die hij niet bezit. Ik denk dat dat de reden is dat ie niet massaal gesteund word. Sheppi is nou niet iemand waar marokkanen op zitten te wachten. En ja die is weg. Een groot leider doet een antecedenten onderzoek, het was hem niet overkomen. Hij heeft dus zelf bijgedragen aan zijn eigen slechte beeldvorming.

De beste stuurlui staan aan wal.
Je verwacht nogal wat van 1 persoon. Niet alleen moet die een ideologie uitwerken en van het ene interview naar het andere debat rennen. Nee tegelijkertijd moet hij ook een organisatie opbouwen en degelijk antecedentenonderzoek uitvoeren. Voor dat soort dingen had hij mensen met capaciteiten om zich heen nodig en juist die mensen bleven massaal aan de kant staan om lekker commentaar te leveren. Bang om hun nek uit te steken.


Maar je hebt nog een kans :hihi:
Het bestuur van AEL.NL schijnt op hun gat te liggen, dus dit is mss een mooi moment om alsnog in te stappen en de theorie die je hierboven verkondigd in praktijk te gaan brengen. :p

et_2000nl
14-11-05, 11:00
Geplaatst door freya
Als ik dit zo lees, dan denk ik wel: Waarom heeft ET zelf nooit hulp geboden aan de AEL? :moeilijk:
Ik herinner mij ellenlange discussies waarin je de ene na de andere reden wist te verzinnen om toch maar vooral niet de handen uit de mouwen te hoeven steken :zozo:
Om kadertrainingen te verzorgen zijn er mensen zoals jij nodig, maar als die niet willen.............

Hi Habiba, ga je Ron steunen?....

Niet waar, mijn kritiek hier mag je ook zien als handen uit de mouwen steken. Ik heb altijd constructieve kritiek geleverd, jaja soms met krachttermen. AEL activisten prikten hier vrolijk mee. Ik kan kadertrainingen opdringen, geen zin in. Als jij en Ron roepen dat die nodig zijn kan ik dat beamen. Het feit dat dat niet gebeurd is meer de AEL verantwoordelijke zelf te verwijten dan wie dan ook.




De beste stuurlui staan aan wal.
Je verwacht nogal wat van 1 persoon. Niet alleen moet die een ideologie uitwerken en van het ene interview naar het andere debat rennen. Nee tegelijkertijd moet hij ook een organisatie opbouwen en degelijk antecedentenonderzoek uitvoeren. Voor dat soort dingen had hij mensen met capaciteiten om zich heen nodig en juist die mensen bleven massaal aan de kant staan om lekker commentaar te leveren. Bang om hun nek uit te steken.
Mag ik je vragen wat DAJJ ooit gedaan heeft met mijn emails die je hem namens mij gestuurd hebt?


Maar je hebt nog een kans :hihi:
Het bestuur van AEL.NL schijnt op hun gat te liggen, dus dit is mss een mooi moment om alsnog in te stappen en de theorie die je hierboven verkondigd in praktijk te gaan brengen. :p

Flauw hoor. Het is een bekend fenomeen dat ik in mijn eentje en jij ook niet kan bestrijden. Als een ideologie, de emancipatie van europees arabieren in dit geval, te veel verkeerde mensen aantrekt heeft dat een contraproductief effect. Dat is helaas een feit, kan er niks aan veranderen. Dit feit heeft geleid dat de 'goede' wegblijven. Jammer, soms moet je constateren dat edele idealen hun doel niet bereiken meestal door verkeerd leiderschap. Daar kun je 100 redenen voor opnoemen waarom dat niet is gebeurd, je kunt er niet mijn verantwoordelijkheid van maken omdat ik me er niet voor heb ingezet, of andere die de capaciteiten wel hebben maar 'niks' gedaan hebben.

Daarnaast moet ik helaas constateren dat die europese arabieren helemaal niet zo zitten te wachten op die zogenaamde emancipatie. Ze snappen niet dat er een direkte relatie is tussen hun eigen situatie en het gebrek van die emancipatie. Dat proces heeft tijd nodig. DAJJ ziet dat wel. Zijn visie is niet veel anders dan de Dolle Mina's, de jongeren emancipatie in de 60-ties enz. Zijn tijd dus ver vooruit. De geschiednis leert ons dat dat bijna altijd zo'n jaar of tien duurt, dat besef. Er is dus nog hoop.

Daarnaast, in tegenstijd met wat vele denken en beweren. De groep arabisch europeanen zijn helemaal niet zo revolutionair. Dat helpt zeker niet mee. Dat in tegenstelling tot de andere emancipatie golven die we in de afgelopen 30-40 jaar hebben meegemaakt.

freya
14-11-05, 11:45
Geplaatst door et_2000nl
Hi Habiba, ga je Ron steunen?....

Wat is dat nu weer voor een rare insinuatie?! :loens:


Niet waar, mijn kritiek hier mag je ook zien als handen uit de mouwen steken. Ik heb altijd constructieve kritiek geleverd, jaja soms met krachttermen. AEL activisten prikten hier vrolijk mee. Ik kan kadertrainingen opdringen, geen zin in. Als jij en Ron roepen dat die nodig zijn kan ik dat beamen. Het feit dat dat niet gebeurd is meer de AEL verantwoordelijke zelf te verwijten dan wie dan ook.

Er is een verschil tussen opdringen en aanbieden en dat laatste heb jij, voor zover ik weet, ook niet gedaan.
De AEL verantwoordelijken hadden , op DAJJ na, allemaal zelf kadertrainingen nodig, dus wat verwijt je hen nu?



Flauw hoor. Het is een bekend fenomeen dat ik in mijn eentje en jij ook niet kan bestrijden. Als een ideologie, de emancipatie van europees arabieren in dit geval, te veel verkeerde mensen aantrekt heeft dat een contraproductief effect. Dat is helaas een feit, kan er niks aan veranderen. Dit feit heeft geleid dat de 'goede' wegblijven. Jammer, soms moet je constateren dat edele idealen hun doel niet bereiken meestal door verkeerd leiderschap. Daar kun je 100 redenen voor opnoemen waarom dat niet is gebeurd, je kunt er niet mijn verantwoordelijkheid van maken omdat ik me er niet voor heb ingezet, of andere die de capaciteiten wel hebben maar 'niks' gedaan hebben.

En ik vind het flauw van al die mensen die zeggen wel de ideeen van DAJJ te delen dat zij hem verwijten dat hij hen niet heeft kunnen motiveren om zich bij hem aan te sluiten.

Als je het werkelijk zulke goede ideeen vind en als je het zo belangrijk vindt dat deze voor het voetlicht komen, dan is het wel heel gemakzuchtig om anderen alle kooltjes uit het vuur te laten halen.
Iedereen kon zien (aankomen) dat het niet goed ging met de AEL, maar als er een handjevol mensen met de juiste capaciteiten waren ingesprongen in die club, ipv alleen maar commentaar te leveren, dan had het heel anders kunnen lopen.


Daarnaast moet ik helaas constateren dat die europese arabieren helemaal niet zo zitten te wachten op die zogenaamde emancipatie. Ze snappen niet dat er een direkte relatie is tussen hun eigen situatie en het gebrek van die emancipatie. Dat proces heeft tijd nodig. DAJJ ziet dat wel. Zijn visie is niet veel anders dan de Dolle Mina's, de jongeren emancipatie in de 60-ties enz. Zijn tijd dus ver vooruit. De geschiednis leert ons dat dat bijna altijd zo'n jaar of tien duurt, dat besef. Er is dus nog hoop.

Daarnaast, in tegenstijd met wat vele denken en beweren. De groep arabisch europeanen zijn helemaal niet zo revolutionair. Dat helpt zeker niet mee. Dat in tegenstelling tot de andere emancipatie golven die we in de afgelopen 30-40 jaar hebben meegemaakt.

Ik denk niet dat er tijd is om nog 10 jaar te wachten op de emancipatie van de Europese Arabieren en moslims.

et_2000nl
14-11-05, 12:15
Geplaatst door freya
Wat is dat nu weer voor een rare insinuatie?! :loens:

Het feit dat ik je Habiba noemde of dat je een steun van Ron bent? Vergeef me mijn cynisme, nu dus ook.....




Er is een verschil tussen opdringen en aanbieden en dat laatste heb jij, voor zover ik weet, ook niet gedaan.
De AEL verantwoordelijken hadden , op DAJJ na, allemaal zelf kadertrainingen nodig, dus wat verwijt je hen nu?

De mensen die daar toen zaten moeten het eerst zelf zien als hun prioriteit. Dat bedoelde ik te zeggen. Als ze dat gezien hadden, hadden die trainingen er wel gekomen. Ze hebben misschien goede dingen gedaan, maar niet de goede dingen. Het verschil tussen die twee is de prioriteiten die je stelt. Ik 'verwijt' niets, dat woord is te krachtig. Ik constateer slechts dat die prioriteiten verkeerd waren. Daar kon en kan ik niks aan bijdragen, dat moeten ze zelf inzien.




En ik vind het flauw van al die mensen die zeggen wel de ideeen van DAJJ te delen dat zij hem verwijten dat hij hen niet heeft kunnen motiveren om zich bij hem aan te sluiten.

Een kilo zout zou wonderen doen de flauwte op te lossen. Toch is een groot onderdeel van leiderschap dat je de juiste mensen weet te motiveren. Heb ik op pagina 1 in alle boeken over leiderschap mogen lezen. En dat is nou precies het probleem wat ik je probeer aan te geven.


Als je het werkelijk zulke goede ideeen vind en als je het zo belangrijk vindt dat deze voor het voetlicht komen, dan is het wel heel gemakzuchtig om anderen alle kooltjes uit het vuur te laten halen.
Iedereen kon zien (aankomen) dat het niet goed ging met de AEL, maar als er een handjevol mensen met de juiste capaciteiten waren ingesprongen in die club, ipv alleen maar commentaar te leveren, dan had het heel anders kunnen lopen.

Ben ik deels met je eens, ik kan nu ook makkelijk "zie je wel" kunnen roepen. Dat doe ik niet. Het zou een self-fullfilling prophecy zijn, dat snap ik.
Feit is dat het niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Dat vind ik jammer. Maar er zullen alternatieven komen. Daar zet ik mezelf voor in, te prematuur om te delen. Alles op zijn tijd.



Ik denk niet dat er tijd is om nog 10 jaar te wachten op de emancipatie van de Europese Arabieren en moslims.

Het is al een jaar of wat bezig, plus het feit dat het revolutionair zal zijn ipv evolutionair zal wel een positief effect op de tijd hebben.

freya
14-11-05, 12:33
Geplaatst door et_2000nl
Het feit dat ik je Habiba noemde of dat je een steun van Ron bent? Vergeef me mijn cynisme, nu dus ook.....

Het een is wishfull thinking en het ander is ronduit belachelijk.
Welke wat is mag je nu helemaal zelf bedenken :fpuh:



De mensen die daar toen zaten moeten het eerst zelf zien als hun prioriteit. Dat bedoelde ik te zeggen. Als ze dat gezien hadden, hadden die trainingen er wel gekomen. Ze hebben misschien goede dingen gedaan, maar niet de goede dingen. Het verschil tussen die twee is de prioriteiten die je stelt. Ik 'verwijt' niets, dat woord is te krachtig. Ik constateer slechts dat die prioriteiten verkeerd waren. Daar kon en kan ik niks aan bijdragen, dat moeten ze zelf inzien.

Die mensen konden helemaal niet zelf prioriteiten stellen, die zaten in de maalstroom van een niet te stuiten mediahype.
Al voordat de club was opgericht, werd er geroepen dat deze verboden moest worden. Al voordat het bestuur was gepresenteerd, stond er
een interview in NRC.

Zie dat allemaal maar eens te handelen, als je nieuwkomer bent in dat spelletje. :duizelig:



Een kilo zout zou wonderen doen de flauwte op te lossen. Toch is een groot onderdeel van leiderschap dat je de juiste mensen weet te motiveren. Heb ik op pagina 1 in alle boeken over leiderschap mogen lezen. En dat is nou precies het probleem wat ik je probeer aan te geven.

Op zich heb je wel een punt. Maar ik vind nog steeds dat de commentatoren aan de kant ook iets verweten kan worden.




Ben ik deels met je eens, ik kan nu ook makkelijk "zie je wel" kunnen roepen. Dat doe ik niet. Het zou een self-fullfilling prophecy zijn, dat snap ik.
Feit is dat het niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Dat vind ik jammer. Maar er zullen alternatieven komen. Daar zet ik mezelf voor in, te prematuur om te delen. Alles op zijn tijd.

Nu maak je me wel heel nieuwsgierig :strik:

Voorlopig hoop ik maar dat DAJJ de strijd niet helemaal zal opgeven en dat hij een paar nieuwe mensen met de juiste capaciteiten aan zich zal weten te binden.



Het is al een jaar of wat bezig, plus het feit dat het revolutionair zal zijn ipv evolutionair zal wel een positief effect op de tijd hebben.

Revolutie :schok:

Ron Haleber
14-11-05, 12:34
Ron: En ook de algemene politieke en religieuze vorming van jongeren - juist op websites - is verregaand een overheidstaak .


Geplaatst door freya
Dit is dus het laatste waar de overheid zich mee zou moeten mogen bemoeien!

Laat dat huis van de islam maar van de grond komen. Eens kijken wat die kunnen bijdragen.

Dat huis van de Islam of van Marokko is nu juist het bewijs van wat jij zegt te verwerpen. Corrigeer dus je tegenspraak.


Verder ben ik het in grote lijn erg eens met de zaken die je over de AEL en over DAJJ zegt tegen et2000...

Men schopt van buitenaf al te gemakkelijk tegen hen aan... :dood:

freya
14-11-05, 12:47
Geplaatst door Ron Haleber
Dat huis van de Islam of van Marokko is nu juist het bewijs van wat jij zegt te verwerpen. Corrigeer dus je tegenspraak.


Het stimuleren van politieke en religieuze vorming van jongeren is een overheidstaak.

Maar die vorming an sich, daar dient de overheid zich verre van te houden.

et_2000nl
14-11-05, 12:48
Geplaatst door freya
[B]Het een is wishfull thinking en het ander is ronduit belachelijk.
Welke wat is mag je nu helemaal zelf bedenken :fpuh:

Als jij het maar weet ;-) Je bent heerlijk scherp vandaag habiba ;)




Die mensen konden helemaal niet zelf prioriteiten stellen, die zaten in de maalstroom van een niet te stuiten mediahype.
Al voordat de club was opgericht, werd er geroepen dat deze verboden moest worden. Al voordat het bestuur was gepresenteerd, stond er
een interview in NRC.

Zie dat allemaal maar eens te handelen, als je nieuwkomer bent in dat spelletje. :duizelig:

Daar heb je een goed punt. De media hype heeft inderdaad de 'goede' niet geholpen zich massaal in te zetten. Maar je maakt er een veel te groot punt van. De eerste rock-bands zijn ook verboden geweest. Nu is het gemeengoed. Het falen van de AEL wil niet zeggen dat hun doel, het emanciperen van arabisch europeanen voorbij is. Integendeel, het gaat om het doel. Daar is de AEL een speler in geweest, de stormram, nu is het tijd voor anderen daar iets mee te doen. Die emancipatie is het doel, het in stand houden van de AEL niet. De AEL is/was slechts een middel.



Op zich heb je wel een punt. Maar ik vind nog steeds dat de commentatoren aan de kant ook iets verweten kan worden.

Wat DAJJ tegen had was de tijd. De acceptatie voor een emancipatie beweging was er niet. Die is er nu wel. Lullig voor hem.


Nu maak je me wel heel nieuwsgierig :strik:

Eerst de juiste mensen, dan de rest.... Die les heb ik voor mijn geboorte al geleerd.... ;)


Voorlopig hoop ik maar dat DAJJ de strijd niet helemaal zal opgeven en dat hij een paar nieuwe mensen met de juiste capaciteiten aan zich zal weten te binden.

Ik hoop het.... Ik kan me voorstellen dat de frustratie groot is, zijn strijdbaarheid siert hem echter.


Revolutie :schok:

Tijd is de meest onderschatte factor in veranderingsprocessen. Evolutie!

freya
14-11-05, 16:53
Geplaatst door et_2000nl
Het falen van de AEL wil niet zeggen dat hun doel, het emanciperen van arabisch europeanen voorbij is. Integendeel, het gaat om het doel. Daar is de AEL een speler in geweest, de stormram, nu is het tijd voor anderen daar iets mee te doen. Die emancipatie is het doel, het in stand houden van de AEL niet. De AEL is/was slechts een middel.


Dat vind ik een hoopvolle analyse :tik:

Het gaat mij niet zo zeer om het voortbestaan van AEL, maar wel om het blijven deelnemen van DAJJ aan het maatschappelijk debat. Zeker zolang er nog steeds geen echte vervanger voor hem is, heeft hij nog steeds een belangrijke rol te spelen. Iemand moet het zeggen toch?

Maar als jij nou het stokje overneemt, kan hij fijn terug naar Libanon, waar hij zo naar schijnt te verlangen :strik: :p

Rabi'ah.
14-11-05, 16:58
Geplaatst door freya


Het gaat mij niet zo zeer om het voortbestaan van AEL, maar wel om het blijven deelnemen van DAJJ aan het maatschappelijk debat. Zeker zolang er nog steeds geen echte vervanger voor hem is, heeft hij nog steeds een belangrijke rol te spelen. Iemand moet het zeggen toch?


DAJJ is als persoon niet zo belangrijk. Het gaat om de inhoud. En die kan ook best door iemand anders vertolkt worden.

Zoals jij het stelt, lijkt het alsof hij de redder/Messias van de arme, verdoolde moslimpjes is.

Terwijl er genoeg andere moslims zijn die ook prima in staat zijn om de rechten van moslims in het publieke debat te verdedigen.

freya
14-11-05, 17:02
Geplaatst door Rabi'ah.
DAJJ is als persoon niet zo belangrijk. Het gaat om de inhoud. En die kan ook best door iemand anders vertolkt worden.

Zoals jij het stelt, lijkt het alsof hij de redder/Messias van de arme, verdoolde moslimpjes is.

:haha: Hail DAJJ! :handbang:





:auw2:


Terwijl er genoeg andere moslims zijn die ook prima in staat zijn om de rechten van moslims in het publieke debat te verdedigen.

Daar hebben we het in ditzelfde topic al eens over gehad en toen kwamen we niet ver met de alternatieven.
Wat niet wil zeggen dat er niet morgen een onbekend talent zou kunnen opstaan.



Zoals ET bv :staart:

Wide-O
14-11-05, 17:09
Geplaatst door freya
Dat vind ik een hoopvolle analyse :tik:

Het gaat mij niet zo zeer om het voortbestaan van AEL, maar wel om het blijven deelnemen van DAJJ aan het maatschappelijk debat. Zeker zolang er nog steeds geen echte vervanger voor hem is, heeft hij nog steeds een belangrijke rol te spelen. Iemand moet het zeggen toch?

Maar als jij nou het stokje overneemt, kan hij fijn terug naar Libanon, waar hij zo naar schijnt te verlangen :strik: :p

DAJJ is uitgespeeld Freya. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ie in z'n jeugdige beginners-mood, foutjes heeft gemaakt. Politiek is niet hetzelfde als activisme. Hij heeft in B. baanbrekend werk verricht, in NL denk ik wat minder. Maar hij is verbrand. Niet door z'n ideeën, maar door de mensen die hij rond zich verzameld heeft.

Het siert hem dat ie dat ook snapt.

Ik snap wel dat je een "fan" van 'm bent, en ik heb zelf ook zoiets van "ja, jammer, hij had best veel te vertellen". Hij wordt nu grappig genoeg ook steeds beter & beter in de debatten op TV enzo.

De analyse die Ron & ET maken is nog niet zo slecht. Politiek gezien dan. He will be missed, maar DAJJ is "a man of the past" als je het totale debat in ogenschouw neemt.

Ze zitten beiden (Ron & ET) wel met het probleem dat er opnieuw iemand moet opstaan die de mensen intrigeert. Die het establishment tegen de schenen schopt. Dat kon DAJJ dus wel. Heel goed. Nou ja, cynisch genoeg, werd dat vooral bij linkse autochtonen gesmaakt, zo bleek :( Niet bij zijn doelpubliek. En daar zit zijn "fout".

Maar die nieuwe DAJJ staat wel weer op, politiek is niet altijd alleen maar about individuals, hoewel ze wel meespelen.

freya
14-11-05, 17:17
Geplaatst door Wide-O
DAJJ is uitgespeeld Freya. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ie in z'n jeugdige beginners-mood, foutjes heeft gemaakt. Politiek is niet hetzelfde als activisme. Hij heeft in B. baanbrekend werk verricht, in NL denk ik wat minder. Maar hij is verbrand. Niet door z'n ideeën, maar door de mensen die hij rond zich verzameld heeft.

Het siert hem dat ie dat ook snapt.

Ik snap wel dat je een "fan" van 'm bent, en ik heb zelf ook zoiets van "ja, jammer, hij had best veel te vertellen". Hij wordt nu grappig genoeg ook steeds beter & beter in de debatten op TV enzo.

De analyse die Ron & ET maken is nog niet zo slecht. Politiek gezien dan. He will be missed, maar DAJJ is "a man of the past" als je het totale debat in ogenschouw neemt.

Ze zitten beiden (Ron & ET) wel met het probleem dat er opnieuw iemand moet opstaan die de mensen intrigeert. Die het establishment tegen de schenen schopt. Dat kon DAJJ dus wel. Heel goed. Nou ja, cynisch genoeg, werd dat vooral bij linkse autochtonen gesmaakt, zo bleek :( Niet bij zijn doelpubliek. En daar zit zijn "fout".

Maar die nieuwe DAJJ staat wel weer op, politiek is niet altijd alleen maar about individuals, hoewel ze wel meespelen.

Jij schrijft iemand wel heel gemakkelijk af zeg.

Hoeveel politici hebben er geen fouten gemaakt en hebben daarna ook gewoon weer een comeback gekend?



Trouwens is het de analyse van Ron en ET dat DAJJ helemaal is uitgespeeld???

Wide-O
14-11-05, 17:18
Geplaatst door Rabi'ah.
DAJJ is als persoon niet zo belangrijk. Het gaat om de inhoud. En die kan ook best door iemand anders vertolkt worden.


Ik ben het met je eens (en dat is geen dig naar Freya)

Maar je mag 'm ook niet onderschatten. De woede zit zo diep, dat er toch echt iemand nodig is die spijkers met koppen slaat. Die buiten de gebaande paden durft te stappen. DAJJ deed dat, zonder in de afgrond te donderen.

Ik hoop echt dat er iemand (of meerdere iemanden) opstaat die dit (de woede) kan kanaliseren voordat mijn 10 jaar oude Volvo in de fik staat ;) Boutade, maar wel heel waar.

Ik geloof overigens wel dat DAJJ "geflikt" is. Zoals wij dat in den Belgique zeggen.

Wide-O
14-11-05, 17:21
Geplaatst door freya
Jij schrijft iemand wel heel gemakkelijk af zeg.

Hoeveel politici hebben er geen fouten gemaakt en hebben daarna ook gewoon weer een comeback gekend?



Trouwens is het de analyse van Ron en ET dat DAJJ helemaal is uitgespeeld???

Zucht.

Ik laat het daar maar bij.

Stel normale vragen als je wilt debatteren. No one needs groupies.

Rabi'ah.
14-11-05, 17:23
Geplaatst door Wide-O
Ik ben het met je eens (en dat is geen dig naar Freya)

Maar je mag 'm ook niet onderschatten. De woede zit zo diep, dat er toch echt iemand nodig is die spijkers met koppen slaat. Die buiten de gebaande paden durft te stappen. DAJJ deed dat, zonder in de afgrond te donderen.

Ik hoop echt dat er iemand (of meerdere iemanden) opstaat die dit (de woede) kan kanaliseren voordat mijn 10 jaar oude Volvo in de fik staat ;) Boutade, maar wel heel waar.

Ik geloof overigens wel dat DAJJ "geflikt" is. Zoals wij dat in den Belgique zeggen.

Als er iemand is die DAJJ niet onderschat, ben ik het wel.

Ik ben het nog steeds wel met de meeste van zijn ideëen eens, alleen vind ik de manier waarop er bij de AEL gewerkt werd niet al te slim.


Ik heb bij de AEL heel veel goede dingen meegemaakt en ook veel geleerd.

Desalniettemin heb ik ook een aantal nare teleurstellingen te verwerken gekregen, waardoor ik af en toe bijna ga denken dat het allemaal voor niks is geweest. :jammer:

freya
14-11-05, 17:32
Geplaatst door Wide-O
Zucht.

Ik laat het daar maar bij.

Stel normale vragen als je wilt debatteren. No one needs groupies.

Pardon?

Waar slaat dit op?

Wide-O
14-11-05, 17:36
Geplaatst door Rabi'ah.
Als er iemand is die DAJJ niet onderschat, ben ik het wel.

Ik ben het nog steeds wel met de meeste van zijn ideëen eens, alleen vind ik de manier waarop er bij de AEL gewerkt werd niet al te slim.


Ik heb bij de AEL heel veel goede dingen meegemaakt en ook veel geleerd.

Desalniettemin heb ik ook een aantal nare teleurstellingen te verwerken gekregen, waardoor ik af en toe bijna ga denken dat het allemaal voor niks is geweest. :jammer:

Teleurstellingen horen erbij Raab. Meen ik. Tis politiek. Dit soort dingen gaan nooit "according to plan".

De man heeft iets gestart. Jij gaat het verder zetten. Of meewerken aan. Of juist verbeteren.

Go for it.

Wide-O
14-11-05, 17:39
Geplaatst door freya
Pardon?

Waar slaat dit op?

Op jouw gebrek om een normale conversatie te willen houden.

Kun je me precies aanduiden waar ik DAJJ "gemakkelijk van me afschrijf" ?

Doe nou 's normaal, FFS.

Rabi'ah.
14-11-05, 17:40
Geplaatst door Wide-O
Teleurstellingen horen erbij Raab. Meen ik. Tis politiek. Dit soort dingen gaan nooit "according to plan".

De man heeft iets gestart. Jij gaat het verder zetten. Of meewerken aan. Of juist verbeteren.

Go for it.

I know.

Sinds kort ben ik definitief gestopt daar. Ben toch tot de conclusie gekomen dat de aanpak van de AEL niet de meest constructieve is.

freya
14-11-05, 17:48
Geplaatst door Wide-O
Op jouw gebrek om een normale conversatie te willen houden.


Ga jij nu ook al beginnen? :moe:

Waar voer ik in dit topic geen normale cobversatie als ik even vragen mag? :moe:


Kun je me precies aanduiden waar ik DAJJ "gemakkelijk van me afschrijf" ?

Met statements als:


DAJJ is uitgespeeld Freya . Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ie in z'n jeugdige beginners-mood, foutjes heeft gemaakt. Politiek is niet hetzelfde als activisme. Hij heeft in B. baanbrekend werk verricht, in NL denk ik wat minder. Maar hij is verbrand. Niet door z'n ideeën, maar door de mensen die hij rond zich verzameld heeft.



Doe nou 's normaal, FFS.

Mag ik dat ook even aan jou vragen.

En kan je vooral je denigrerende en sexistische opmerkingen over groupies achterwege laten :mad:

Ik ben het spuugzat dat mensen steeds maar blijven aanvoeren dat interesse voor iemand als DAJJ alleen maar voortkomt uit een soort puberale meisjesgeilheid, ipv uit begrip voor zijn standpunten.
Zo zijn er al heel wat mensen behoorlijk in mijn achting gedaald. :moe:

Wide-O
14-11-05, 17:51
Geplaatst door Rabi'ah.
I know.

Sinds kort ben ik definitief gestopt daar. Ben toch tot de conclusie gekomen dat de aanpak van de AEL niet de meest constructieve is.

Heb je'm zelf hier al 's over gemaild ?

Wide-O
14-11-05, 17:52
Geplaatst door freya
En kan je vooral je denigrerende en sexistische opmerkingen over groupies achterwege laten :mad:


Nee, die was keihard zo bedoeld.

Rabi'ah.
14-11-05, 17:53
Geplaatst door Wide-O
Heb je'm zelf hier al 's over gemaild ?

Nee.

Is complete tijdverspilling gebleken.

Ik en anderen hebben deze zaken zovaak aangekaart, maar er werd stomweg niet op gereageerd.

Jammer dan. De oplossing voor de huidige problematiek is noch afhankelijk van 1 persoon, noch van 1 organisatie.

Insha'Allah zal er ter vervanging iets/iemand anders voor in de plaats komen; als de tijd er écht rijp voor is, gebeurt het vanzelf.

Wide-O
14-11-05, 18:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee.

Is complete tijdverspilling gebleken.

Ik en anderen hebben deze zaken zovaak aangekaart, maar er werd stomweg niet op gereageerd.

Jammer dan.

Jammer dat te horen. Meen ik. Maar dat neemt niet weg dat je moet doorzetten.

freya
14-11-05, 18:09
Geplaatst door Wide-O
Nee, die was keihard zo bedoeld.

En waarop was deze gebaseerd als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?

Maar wat ik mij nog veel meer afvraag is waar die beschuldiging dat ik hier geen normaal gesprek zou voeren zo plotseling vandaan komt.

:loens:

Ron Haleber
14-11-05, 22:20
Geplaatst door freya
Het stimuleren van politieke en religieuze vorming van jongeren is een overheidstaak.

Maar die vorming an sich, daar dient de overheid zich verre van te houden.

Freya, daarin ben ik het met je eens als je met de vorming-op-zich de inhoudelijkheid bedoelt en de manier waarop.

Maar ik zie niet in waarom de overheid als daarover door de doelgroep beslist is, geen faciliteiten ervoor zou mogen/moeten bieden.


Ik reageer wat laat want de maroc-mail werkte niet...

et_2000nl
14-11-05, 22:22
Geplaatst door Wide-O
DAJJ is uitgespeeld Freya. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ie in z'n jeugdige beginners-mood, foutjes heeft gemaakt. Politiek is niet hetzelfde als activisme. Hij heeft in B. baanbrekend werk verricht, in NL denk ik wat minder. Maar hij is verbrand. Niet door z'n ideeën, maar door de mensen die hij rond zich verzameld heeft.

Het siert hem dat ie dat ook snapt.

Ik snap wel dat je een "fan" van 'm bent, en ik heb zelf ook zoiets van "ja, jammer, hij had best veel te vertellen". Hij wordt nu grappig genoeg ook steeds beter & beter in de debatten op TV enzo.

De analyse die Ron & ET maken is nog niet zo slecht. Politiek gezien dan. He will be missed, maar DAJJ is "a man of the past" als je het totale debat in ogenschouw neemt.

Ze zitten beiden (Ron & ET) wel met het probleem dat er opnieuw iemand moet opstaan die de mensen intrigeert. Die het establishment tegen de schenen schopt. Dat kon DAJJ dus wel. Heel goed. Nou ja, cynisch genoeg, werd dat vooral bij linkse autochtonen gesmaakt, zo bleek :( Niet bij zijn doelpubliek. En daar zit zijn "fout".

Maar die nieuwe DAJJ staat wel weer op, politiek is niet altijd alleen maar about individuals, hoewel ze wel meespelen.

Goh ik en Ron, Ron en ik zo U wilt in een zin. Wat een eer voor Ron :) (Sorry kon het niet laten.)

freya
15-11-05, 10:27
Geplaatst door Ron Haleber


Maar ik zie niet in waarom de overheid als daarover door de doelgroep beslist is, geen faciliteiten ervoor zou mogen/moeten bieden.



Het gevaar zit er natuurlijk altijd in dat zodra een organisatie een politiek geluid laat horen dat bij de overheid niet goed valt, de subsidie wordt ingetrokken. Je zit daarmee toch op een hellend vlak.

Hetzelfde geldt voor religie natuurlijk. In de praktijk zal het zo zijn dat bv een soefie-club veel meer kans maakt op subsitie dan een selefie- club. Het leger de Heils meer dan de Pinkstergemeente. Katholieke jongeren meer dan jonge wicca's.
Indirect bepaald de overheid dus wel welke vormen van religie succesvol zijn en welke niet.
En dat vind ik geen goede zaak.

Ron Haleber
15-11-05, 10:50
Geplaatst door freya
Het gevaar zit er natuurlijk altijd in dat zodra een organisatie een politiek geluid laat horen dat bij de overheid niet goed valt, de subsidie wordt ingetrokken. Je zit daarmee toch op een hellend vlak.



Dat geloof ik niet. Het KMAN waar ik in participeerde, heeft altijd felle acties tegen de overheid gevoerd.

Aan de decennia-lange subsidies van het KMAN kwam pas een afbouw en eind toen den Haag beval dat alle etnisch gebonden subsidies moesten verdwijnen. Men diende op te gaan in de algemene organisaties en voorzieningen.... Idem het ACB...



Hetzelfde geldt voor religie natuurlijk. In de praktijk zal het zo zijn dat bv een soefie-club veel meer kans maakt op subsitie dan een selefie- club. Het leger de Heils meer dan de Pinkstergemeente. Katholieke jongeren meer dan jonge wicca's.
Indirect bepaald de overheid dus wel welke vormen van religie succesvol zijn en welke niet.
En dat vind ik geen goede zaak.

Erg onwaarschijnlijk... Noem mij soefi-clubs die subsidie ontvangen. ik zal het meteen melden aan imam Van Bommel!

Het ligt anders als ze zich op erkend maatsch. werk e.d. richten - voor dat soort onderdelen gelden algemene regels net als voor isl. scholen.

Selefie-clubs werden en worden gespekt door S.A. Vraag het Mo Cheppih...

freya
15-11-05, 11:02
Geplaatst door Ron Haleber
Dat geloof ik niet. Het KMAN waar ik in participeerde, heeft altijd felle acties tegen de overheid gevoerd.

Aan de decennia-lange subsidies van het KMAN kwam pas een afbouw en eind toen den Haag beval dat alle etnisch gebonden subsidies moesten verdwijnen. Men diende op te gaan in de algemene organisaties en voorzieningen.... Idem het ACB...


Het NPK daarintegen heeft altijd de grootste moeite om de eindjes aan elkaar te knopen met hun inpopulaire anti-zionistische standpunt.




Erg onwaarschijnlijk... Noem mij soefi-clubs die subsidie ontvangen. ik zal het meteen melden aan imam Van Bommel!

Het waren maar voorbeelden, geen concrete gevallen.


Het ligt anders als ze zich op erkend maatsch. werk e.d. richten - voor dat soort onderdelen gelden algemene regels net als voor isl. scholen.

Selefie-clubs werden en worden gespekt door S.A. Vraag het Mo
Cheppih...


Zeg eens eerlijk. Stel (stel dus!) dat er een selefieclub een project start om arme gezinnen in Amsterdam van voedselpakketten te voorzien.
En een protestantse club start net zo'n project.

Er is maar een klein subsidiepotje beschikbaar. Wie maakt de meeste kans deze te krijgen?

Ron Haleber
15-11-05, 11:19
Geplaatst door freya
Het NPK daarintegen heeft altijd de grootste moeite om de eindjes aan elkaar te knopen met hun inpopulaire anti-zionistische standpunt.



Ik wist niet dat het CIDI dus wel overheidssubsidie krijgt. Noem me het bedrag, dan zal ik er meteen werk van maken!

Gretta ontvangt natuurlijk ook tonnen aan subsidies? Jammer dat die gruwelijke Knoop en Van Weezel daar niet ff fijntjes op ingingen!

Benzakour had ik trouwens aangeraden daar maar niet over te beginnen...




Zeg eens eerlijk. Stel (stel dus!) dat er een selefieclub een project start om arme gezinnen in Amsterdam van voedselpakketten te voorzien.
En een protestantse club start net zo'n project.

Er is maar een klein subsidiepotje beschikbaar. Wie maakt de meeste kans deze te krijgen?

Er is politieke controle op subsidies. onder meer door de Gemeenteraad...

Wat zit er trouwens in dat Selefie-pakket? Ben erg benieuwd!


Ik zou in Trouw een artikel over jouw ernstig miskende Selefieclub plaatsen! Of het Bil@l laten doen - is die trouwens naar SA vertrokken? :wink:

Siah
18-11-05, 12:56
http://www.maroc.nl/photopost/data/500/28887Desclozeaux_Jean.jpg
by Jean Desclozeaux

et_2000nl
18-11-05, 13:06
Geplaatst door Siah
http://www.maroc.nl/photopost/data/500/28887Desclozeaux_Jean.jpg
by Jean Desclozeaux

Hij is leuk..... Poppetje heeft alleen verkeerde kleur.....

Rourchid
20-11-05, 15:04
Geplaatst door Ron Haleber

Had o.m. verkennend overleg met het stadsbestuur (er lagen nog een paar ton op de plank) en ook met imam Abdulwahid die er tijd voor zei te hebben gereserveerd...



Geplaatst door Ron Haleber

Er is politieke controle op subsidies. onder meer door de Gemeenteraad...


De(ze) allesbepalende interne strijd woedt niet in de woestijnen van het Arabisch schiereiland, waar de wereld voor het eerst met de boodschap van de islam kennismaakte, maar in de opkomende hoofdsteden van de moslimwereld - Teheran, Cairo, Damascus en Jakarta - en in de wereldsteden van Europa en de Verenigde Staten in New York, Londen, Parijs en Berlijn -, waar deze boodschap door groepen islamitische immigranten van de eerste en tweede generatie opnieuw gedefinieerd wordt.
(Reza Aslan, Geen god dan God; p. 331)

Ron Haleber
20-11-05, 17:57
Geplaatst door Joacim
De(ze) allesbepalende interne strijd woedt niet in de woestijnen van het Arabisch schiereiland, waar de wereld voor het eerst met de boodschap van de islam kennismaakte, maar in de opkomende hoofdsteden van de moslimwereld - Teheran, Cairo, Damascus en Jakarta - en in de wereldsteden van Europa en de Verenigde Staten in New York, Londen, Parijs en Berlijn -, waar deze boodschap door groepen islamitische immigranten van de eerste en tweede generatie opnieuw gedefinieerd wordt.
(Reza Aslan, Geen god dan God; p. 331)

Joacim ik vind je toch wel erg ideologisch gefixeerd...

Het zou best kunnen dat over de toekomst van de islam in Europa beslist wordt... Denk aan T. Ramadan...


Ik gun jou best al jouw gedroomd sektarisch terrorisme met bloedbaden in die jouw verweg kernlanden. Geniet maar fijn van al dat kafirbloed...

Maar de islam is geen obscure terroristische sekte, in tegendeel een echte wereldgodsdienst met in principe universele waarden.... Die schiet dus eerder wortel in Europa. Gelukkig vergeet je niet dat deel van de wereld te noemen...

De USA met Bush & Co. zie ik niet zitten - dat moet je me uitleggen..


Indonesia ken ik trouwens goed.

Mijn vrienden in de Nahdatul ulema en de anderen in de Mohammadia zijn het daarin met mij eens. Ook zij staan voor de universele mensenrechten en vreedzame godsdienstbroederschap net als de mainstream in Europa...

Rourchid
20-11-05, 19:03
Geplaatst door Ron Haleber

Joacim ik vind je toch wel erg ideologisch gefixeerd...


Dat zie je - zoals gebruikelijk- weer eens helemaal verkeerd; het gaat niet om ideologische fixatie maar om geografische precisie.

Geplaatst door Ron Haleber

Het zou best kunnen dat over de toekomst van de islam in Europa beslist wordt...


Ik behoor tot degenen die vinden dat de toekomst van de islam en de rest van de wereld al in Europa beslist is.

Geplaatst door Ron Haleber

Denk aan T. Ramadan...


Ik denk regelmatig aan de broeder Tariq en hij ook aan mij!

Geplaatst door Ron Haleber

Maar de islam is geen obscure terroristische sekte,


Klopt en dat blijft zo zolang als de islam jou buiten de deur weet te houden.

Geplaatst door Ron Haleber

De USA met Bush & Co. zie ik niet zitten - dat moet je me uitleggen..


Er bestaat geen enkel verband tussen George W. Bush en het Amerikaanse volk.

Geplaatst door Ron Haleber

Indonesia ken ik trouwens goed.


Dat denken er wel meer.

Ron Haleber
20-11-05, 19:32
Geplaatst door Joacim
Dat zie je - zoals gebruikelijk- weer eens helemaal verkeerd; het gaat niet om ideologische fixatie maar om geografische precisie.



Hopelijk zijn dat voor jou verschillende zaken...


Ik behoor tot degenen die vinden dat de toekomst van de islam en de rest van de wereld al in Europa beslist is.

Daarin zijn we het dus eens...


Ik denk regelmatig aan de broeder Tariq en hij ook aan mij!

Ik sta versteld :gechoquee Maar doe Tariq de hartelijke groeten en de beste wensen van de Hollander die op het KIT een debat met hem aanging over de teksten van zijn boek!


Maar de islam is geen obscure terroristische sekte, /// Klopt en dat blijft zo zolang als de islam jou buiten de deur weet te houden.

Vraag maar aan Tariq of ik een gevaar ben met: Maar de islam is geen obscure terroristische sekte, in tegendeel een echte wereldgodsdienst met in principe universele waarden....


Er bestaat geen enkel verband tussen George W. Bush en het Amerikaanse volk.

Dat geloof ik echt niet. Die stomme sukkels hebben die godvergeten lul nu al 2 maal tot president gekozen...! :fuckit2:


Indonesia ken ik trouwens goed.
/// Dat denken er wel meer.

Joacim, hoe vaak heb jij lesgegeven op Indonesische universiteiten in Jakarta en in Djokja?

Je hebt er nooit een voet aan de grond gezet! :droef:

Rourchid
20-11-05, 19:51
Geplaatst door Ron Haleber

Joacim, hoe vaak heb jij lesgegeven op Indonesische universiteiten in Jakarta en in Djokja?

Leeftijdsdiscriminatie is een wereldwijd probleem.
Zijn er trouwens ook niet-Indonesische universiteiten in Jakarta en/of Djokja?

Geplaatst door Ron Haleber

Je hebt er nooit een voet aan de grond gezet! :droef:
Het internet kan vele fysieke verplaatsingen vervangen.

Ron Haleber
20-11-05, 20:41
Geplaatst door Joacim
Leeftijdsdiscriminatie is een wereldwijd probleem.


Als je er studeerde, weet je nog meer dan ik met dat lesgeven. Leeftijd speelt geen rol....


Zijn er trouwens ook niet-Indonesische universiteiten in Jakarta en/of Djokja?

Volgens mij niet... Maar als je er wil studeren, vraag het Meuleman van de Isl. Uni Schiedam.

Of Martin van Bruinesse. Of mail het INIS in Leiden.




Het internet kan vele fysieke verplaatsingen vervangen.

Ja ik heb ook wel mooie dromen - maar dat is wel erg ver van de realiteit...

Rourchid
20-11-05, 23:38
Geplaatst door Ron Haleber

Ja ik heb ook wel mooie dromen - maar dat is wel erg ver van de realiteit...
Aan droomvergelijking doe ik alleen maar met mensen die ik goed ken.
Maar over internet en onderwijs gesproken; bij www.fortuynpolitiek.nl is (tevergeefs) getracht 'De verweesde samenleving' online te bespreken en men is uiteraard gestruikeld over hoofdstuk 13.
Een stichtelijk boek alhier (online) bespreken lijkt me nuttige bijdrage aan de doelstellingen van maroc.nl
Zelf denk ik met name aan "Geen god dan God' van Reza Aslan waarin hij naar mijn mening een superbe uiteenzetting geeft van de de geschiedenis van pre-islamitisch Arabië tot en met 11 september 2001.
Een stuk geschiedenis waarvan iedere zelfbewuste Moslim of in de Islam geïnteresseerde het gegund is om kennis van te nemen.
Uiteraard is het internet niet zaligmakend maar aan de andere kant is het ook verstandig om de mogelijkheden die je hebt - en die je hier voor het grijpen hebt - niet onbenut te laten.