PDA

Bekijk Volledige Versie : Brand Schiphol lijkt te zijn aangestoken



barfly
05-11-05, 18:04
Brand Schiphol lijkt te zijn aangestoken

Van onze verslaggevers Toine Heijmans, Kim van Keken

AMSTERDAM - De brand in het detentiecentrum op Schiphol-Oost is ontstaan in de cel van een 25-jarige gevangene uit Libië. Hij ligt nog zwaargewond in het ziekenhuis. Er zijn aanwijzingen dat de man het vuur heeft aangestoken.

Dat blijkt uit een reconstructie van de Volkskrant, gemaakt op basis van gesprekken met overlevenden, bewaarders, brandweer, marechaussee, advocaten en nabestaanden. De Libische man was op 24 oktober ingesloten en zou de dag na de brand worden uitgezet. Hij zat alleen in zijn cel, waarschijnlijk op last van de medische dienst. De meeste gevangen waren met twee man ingesloten.

Tegen de man is nog geen strafrechtelijk onderzoek ingesteld, aldus zijn advocaat. Dat zal pas gebeuren als het onderzoek van het Openbaar Ministerie naar de brand is afgerond en daartoe aanleiding is. Tot vrijdagmiddag werd de Libiër beademd en kunstmatig in slaap gehouden vanwege de ernst van zijn verwondingen.

Een afspraak met zijn advocaat ging de woensdag voorafgaand aan de brand niet door, omdat hij iemand op bezoek had. Volgens bewaarders heeft hij later die middag een aansteker gehaald op de afdeling waar persoonlijke spullen liggen van de gevangenen. Rond middernacht brak brand uit in zijn cel, nummer 11 van afdeling K. De brand sloeg over, waardoor elf gedetineerden omkwamen; er vielen vijftien gewonden.

De brandweer kon de gevangenis volgens bronnen moeilijk bereiken omdat de eerste bluswagen niet door de sluis kwam die toegang geeft tot het complex. Er was een misverstand over de werking van de hekken, waarvan er één dicht moest zijn om de ander te kunnen openen.

Vrijdag maakte de Haarlemse rechtbank bekend dat vier gedetineerden die de brand overleefden vrijuit gaan. Zij werden na de brand, met 264 andere overlevenden, overgebracht naar andere detentiecentra.

Advocaat Roethof stelt dat een van zijn cliënten, die verdacht wordt van cocaïnesmokkel, op humanitaire gronden is vrijgesteld. De rechter oordeelde dat zij vrijdagmiddag om vier uur vrijgesteld mocht worden. Ze mag bij haar moeder in Den Haag verblijven in afwachting van haar strafzaak.

De ministers Verdonk en Donner zijn dinsdag bij een herdenkingsbijeenkomst. Het is nog onbekend waar die wordt gehouden en hoe die eruit gaat zien.

Bron: www.volkskrant.nl

Dat zou toch wel sneu zijn. Heeft die jongeman fikkie gestookt in z'n cel met 11 doden ten gevolge.

Juliette
05-11-05, 21:01
Dat zou toch wel sneu zijn. Heeft die jongeman fikkie gestookt in z'n cel met 11 doden ten gevolge.

Weinig relevant in het geheel van het debat lijkt me.

Als de overheid ervoor kiest om asielzoekers aan de luchthaven op te sluiten moeten die cellen ook maar brandveilig zijn met de nodige controlemiddelen.

Je weet nooit of zo iemand om weet ik veel welke reden iets stom wil doen.

Hoe komt zo'n gast trouwens aan spullen om een fikkie te stoken?

gh.wille
05-11-05, 21:45
Geplaatst door Juliette
Weinig relevant in het geheel van het debat lijkt me.

Als de overheid ervoor kiest om asielzoekers aan de luchthaven op te sluiten moeten die cellen ook maar brandveilig zijn met de nodige controlemiddelen.

Je weet nooit of zo iemand om weet ik veel welke reden iets stom wil doen.

Hoe komt zo'n gast trouwens aan spullen om een fikkie te stoken?

Daar zal ik ff antwoord op geven , voor dat een ander dit doet , kijk het zit n.l zo : zo als je weet zijn wij NEDERLANDERS de beroersten niet , en zeker niet voor onze (troeteldieren ) ,,koosnaampje " voor gevangenen .
Minister Verdonk had al herhaaldelijk gevraagd om deze ,,(sjofele) in vergelijking met andere gevangenissen ".
Te voorzien van douche ,bad en koelkastje voor het bier etc , ook de t.v was niet helemaal tof (gewoon ) beeld snappie ,en bovendien werden er geen uitstapjes georganiseerd ! zoals rondje IJsselmeer met na afloop een diner etc, bovendien was er niet eens een sauna en de bar ontbrak ook nog , logisch he DAT ZE DAN WEL FF EEN PEUKIE OF EEN ZELFMEEGESMOKKELDE JOINT op mochten steken .
Met alle gevolgen van dien , als er dan ook nog eentje op het idee komt om de boel in de fik te steken ( om op die manier paniek te zaaien ,en wat dan weer mogelijkheid bood op ontsnapping , of misschien wel overplaatsing naar een MODERNE BAJES , enz ,enz enz,
Kijk nu zijn we waar we wezen moeten ; VERDONK is de boosdoenster zij had nooit mogen toestaan (gedogen heet dat ) dat er een peuk op gestoken mocht worden ,laat staan een JOINT !
CONCLUSSIE MOORD MET VOORBEDACHTE RADEN !

:vingers:

Juliette
05-11-05, 21:55
Geplaatst door gh.wille
Daar zal ik ff antwoord op geven , voor dat een ander dit doet , kijk het zit n.l zo : zo als je weet zijn wij NEDERLANDERS de beroersten niet , en zeker niet voor onze (troeteldieren ) ,,koosnaampje " voor gevangenen .
Minister Verdonk had al herhaaldelijk gevraagd om deze ,,(sjofele) in vergelijking met andere gevangenissen ".
Te voorzien van douche ,bad en koelkastje voor het bier etc , ook de t.v was niet helemaal tof (gewoon ) beeld snappie ,en bovendien werden er geen uitstapjes georganiseerd ! zoals rondje IJsselmeer met na afloop een diner etc, bovendien was er niet eens een sauna en de bar ontbrak ook nog , logisch he DAT ZE DAN WEL FF EEN PEUKIE OF EEN ZELFMEEGESMOKKELDE JOINT op mochten steken .
Met alle gevolgen van dien , als er dan ook nog eentje op het idee komt om de boel in de fik te steken ( om op die manier paniek te zaaien ,en wat dan weer mogelijkheid bood op ontsnapping , of misschien wel overplaatsing naar een MODERNE BAJES , enz ,enz enz,
Kijk nu zijn we waar we wezen moeten ; VERDONK is de boosdoenster zij had nooit mogen toestaan (gedogen heet dat ) dat er een peuk op gestoken mocht worden ,laat staan een JOINT !
CONCLUSSIE MOORD MET VOORBEDACHTE RADEN !

:vingers:

Zei ik iets over Verdonk of over joints of over moord met voorbedachte rade? :moe:

gh.wille
06-11-05, 00:30
Geplaatst door Juliette
Zei ik iets over Verdonk of over joints of over moord met voorbedachte rade? :moe:

NEE, afblijven dat zeg ik ! goed lezen ik geef slechts een mijn inziens redelijk voor de hand liggende uitleg weer , waar de meeste lezers het mee eens zijn , gezien de uitlatingen in div topic,s over dit onderwerp .
Het is ook nooit goed , geef ik RITA ff een beste veeg uit de pan ,en krijg ik weer de bout op m,n kop , vanavond was er ook al een (misverstand ) dat krijg je he met die domme overjarige HOLLANDERS .
zoals ik !

:D

barfly
06-11-05, 07:05
Geplaatst door Juliette
Weinig relevant in het geheel van het debat lijkt me.

Als de overheid ervoor kiest om asielzoekers aan de luchthaven op te sluiten moeten die cellen ook maar brandveilig zijn met de nodige controlemiddelen.

Je weet nooit of zo iemand om weet ik veel welke reden iets stom wil doen.

Hoe komt zo'n gast trouwens aan spullen om een fikkie te stoken?

Het is betrekkelijk eenvoudig om een aansteker en bijvoorbeeld sigaretten mee te smokkelen een cel in. Een bewaker heeft echt niet iedere keer zin om in een onderbroek te moeten graaien. Als iemand dus z'n cel in de fik weet te steken (matras) dan kan een bewaking/justitie etc daar niet veel tegen doen behalve de matras en andere brandbare zaken als lectuur niet meer toestaan. Met andere woorden de zaak zal stukken minder vriendelijk worden in een lege betonnen cel ipv dat er nog wat in de cel aanwezig is. Volgens mij dus wel belangrijk in het debat.