PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse Machismo



Robotta
06-11-05, 23:44
En dus is het eerste wat migranten aanschaffen bij hun aankomst een schotelantenne, 'als navelstreng met het vaderland'.

BOUAZZA: Dat is natuurlijk een prachtige manier om je af te sluiten van de maatschappij waarin je leeft. Het heeft iets heel verstards en koppigs. Veel migranten proberen tegen de bierkaai op een soort verbintenis met hun land van herkomst in stand te houden, ze proberen een nieuw Marokko binnen Nederland te creëren.

Geldt dat ook nog voor de tweede en de derde generatie?

BOUAZZA: Marokkaanse jongens die hier geboren zijn, mogen doen en laten wat ze willen. Maar ook al deugen ze van geen kanten, ze zullen wel de hele tijd op hun zusje letten om de eer van de familie te bewaken. Machismo wordt binnen de Marokkaanse gemeenschap nog altijd overgeleverd van vader op zoon. Ik denk niet dat daar gauw verandering in zal komen. Integendeel: welke man voelt zich niet prettig in de rol van de baas?

Veel Marokkaanse meisjes pikken dat toch niet meer?

BOUAZZA: O nee? Mijn hart gaat uit naar al die meisjes van zeventien die nog altijd met hoofddoekjes rondlopen. Denkt u echt dat dat een vrije keuze is? Ik vind dat de slachtoffers - in dit geval: de vrouwen - nog altijd veel te weinig aandacht krijjgen. Men ziet liever Marokkaanse crimineeltjes als slachtoffer. In mijn ogen is de criminaliteit onder Marokkaanse jongens niets anders dan een uit zijn voegen gegroeid machismo. Het is één groot blok testosteron. We hebben in Nederland nu langzamerhand de vierde generatie Marokkanen, en wat ik om me heen zie, is voornamelijk domheid en fanatisme. Waar zijn de Marokkanen met zelfkritiek?

Voor het hele artikel
http://www.dacht het niet niet.com/mediacontrole/interviewhafidbouazza29102003.html

Dit zie ik heel vaak om me heen, marokkaanse jongens die alleen maar bezig zijn met macho gedrag tegenover elkaar. De 1 is nog stoerder dan de ander, ze hebben het alleen maar over de nieuwste telefoons, kleren en nog meer "aardse dingen". En van zo'n groepje jongens straalt dan zo'n onwijs negatieve vipe uit. Ik denk dan, wat bezielt die jongens om zo zich te gedragen. Als ik eerlijk ben, dan heb ik inmiddels een afkeer gekregen van die groepjes macho's. Kan iemand mij uitleggen hoe dit ontstaan is? Begrijp me goed, ik ben hier om iets te leren niet om kwaad bloed te kweken. Wat vinden jullie van de uitleg in het artikel hierboven.

Robotta

tr_imparator
07-11-05, 00:13
Tum podem extulit horridulum