PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabische vrouwen aan de top: Saoedische oplossingen



MO_NL
07-11-05, 11:00
Saoedische oplossingen (I)
Arabische vrouwen aan de top

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Een primeur in Tegenlicht: voor het eerst heeft een Nederlandse vrouw toestemming om te filmen in Saoedi-Arabië. Programmamaker Bregtje van der Haak gaat (gesluierd) op reis en onderzoekt in een persoonlijke road movie hoe werkende vrouwen in Saoedi-Arabië de grenzen van het mogelijke opzoeken.

Saoedi-Arabië is het meest conservatieve land van de Arabische wereld. De invloed van de fundamentalistische islam op de maatschappij is er groter dan waar ook ter wereld. Vrouwen hebben geen stemrecht, ze zijn verplicht om van top tot teen gesluierd te gaan, ze mogen geen auto rijden en kunnen alleen onder begeleiding van een mannelijke voogd het land verlaten.

Recent lijkt de regering stapvoets enkele hervormingen door te voeren om vrouwen te laten participeren in de economie. Tegen die achtergrond kreeg Tegenlicht de unieke kans om kennis te maken met een aantal vooraanstaande carrièrevrouwen in dit fascinerende land.

Van der Haak gaat met open vizier op zoek naar de realiteit van de werkende vrouw in de Saoedische samenleving. Hoe gaan sterke vrouwen om met de beperkte ruimte die hen is toegestaan? Ze gaat op bezoek bij Dr Zeinab Abotalib, hoofd van de afdeling kunstmatige bevruchting in een academisch ziekenhuis en ooit de eerste medische studente aan een Saoedische universiteit. Ook maakt Van der Haak kennis met Captain Hanadi Hindi, de eerste vrouwelijke piloot (die niet mag autorijden) en haar kansen heeft gekregen van de liberale en puissant rijke Prins Alwaleed bin Talal, die vrouwen op zijn manier ondersteunt. De prins nodigt de crew uit in zijn 'luxe woestijnkamp en introduceert ze aan de geheel vrouwelijke hofhouding in zijn palies.

Onder begeleiding van het Ministerie van Informatie ontmoet Van der Haak verder nieuwslezeres Sama Shahwan en de in religieus opzicht uiterst correcte Suzan Zawawi, journalist voor een veelgelezen krant. Tenslotte toont de vrouwelijke projectontwikkelaar Hessa Aloun haar de vergevorderde plannen voor een megaproject in Jeddah: een 'vrouwenstad' waar 10.000 vrouwen geheel gescheiden van mannen kunnen leven en werken.

zondag 6 november 2005 20:55 Net 3
zaterdag 12 november 2005 11:00 Net 3 (Herhaling)

Chretienne
07-11-05, 16:32
Ik heb de aflevering gezien..top! Neemt direct enigszins het stereotype beeld weg over de Islamitische Arabische vrouw in Saoudi Arabia die bij menig Nederlander heerst.

Dolle Fatima
07-11-05, 17:49
Deze aflevering was echt tien keer beter als die van vorige week.
Leuk om te zien.

mark61
07-11-05, 17:58
Ik vond het een volkomen oninformatief programma. Dat er voor de elite wel redelijk te leven valt wisten we al.

Ik vond wel 'Suzan' een boeiende naam voor een Saoedische. Zou ze eigenlijk wel Saoedisch zijn?

De bewering dat Arabische vrouwen niet autorijden sloeg natuurlijk nergens op.

Waarom bij de tv plotsklaps vrouwen niet meer gesluierd hoefden te zijn, en ondanks strikte elektronische scheiding der geslachten ze vrolijk bij elkaar in en uit liepen behoefde wel wat toelichting.

Wat die Syrische ervan vond werd niet duidelijk, die mocht het echte werk doen, maar liever niet in beeld, anders kwam heldin Bregtje aandacht tekort.

Bizar land.

Dolle Fatima
07-11-05, 18:09
Veel saoudiers geven hun kinderen westerse voornamen. ze zijn helemaal weg van het westen namelijk, als het maar buiten de grenzen blijft.

mark61
07-11-05, 18:13
Geplaatst door Dolle Fatima
Veel saoudiers geven hun kinderen westerse voornamen. ze zijn helemaal weg van het westen namelijk, als het maar buiten de grenzen blijft.

:hihi: Nou ja, de dingetjes willen ze wel, de ideetjes niet. Zelden zo'n onbeschaamd zootje materialisten bijelkaar gezien. En maar vroom doen.

Dolle Fatima
07-11-05, 18:17
Geplaatst door mark61
:hihi: Nou ja, de dingetjes willen ze wel, de ideetjes niet. Zelden zo'n onbeschaamd zootje materialisten bijelkaar gezien. En maar vroom doen.

jep, tis raar volk

toch zou ik er best kunnen wonen. lekker rustig op straat........geen sloggi borden..........

mark61
07-11-05, 22:20
Geplaatst door Dolle Fatima
jep, tis raar volk

toch zou ik er best kunnen wonen. lekker rustig op straat........geen sloggi borden..........

Na als dat het hinderlijkste was...

Mark
08-11-05, 08:16
Geplaatst door Dolle Fatima
jep, tis raar volk

toch zou ik er best kunnen wonen. lekker rustig op straat........geen sloggi borden..........

lekker rustig op straat?

Tomas
08-11-05, 08:18
Geplaatst door Mark
lekker rustig op straat?

Zijn vrouwen daar dan niet weggesanneerd uit het straatbeeld?