PDA

Bekijk Volledige Versie : CBS: 251.000 schoolverlaters in 2004



Tomas
07-11-05, 12:50
CBS: 251.000 schoolverlaters in 2004

Uitgegeven: 7 november 2005 12:35

VOORBURG - In 2004 waren er 251.000 jongeren die te vroeg zijn gestopt met school. Dat is 40 procent van alle jongeren die geen onderwijs meer volgen. Onder de drop-outs bedraagt de werkloosheid 17 procent. Van de jongeren die wel een goed diploma hebben, zit een op de tien zonder baan.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag publiceerde. Vorige week meldde het ministerie van Onderwijs nog dat er in 2004 108.000 voortijdige schoolverlaters waren. Het grote verschil tussen de cijfers schrijft het CBS toe aan een andere manier van meten. Het CBS baseert zich op een steekproef onder de bevolking, het ministerie gaat af op cijfers van de instellingen die voortijdig schoolverlaten registreren.


Drop-outs begeven zich minder vaak op de arbeidsmarkt. Bijna een op de vijf jongeren die voortijdig stopte met school, behoorde in 2004 niet tot de beroepsbevolking, tegenover 7 procent van de jongeren die wel een goed diploma haalden.

Nederland telt 1,9 miljoen mensen tussen de 15 en 24 jaar. Ruim tweederde van hen zit nog op school, de overige 626.000 volgt geen onderwijs meer. Van de groep van 251.000 die er voortijdig mee ophield, heeft bijna tweederde nooit een opleiding gevolgd waarmee ze uitzicht hadden op minimaal een diploma op mbo-2 niveau. Dit geld als norm voor voortijdig schoolverlaten.

(c) www.nu.nl

mark61
07-11-05, 14:57
Kijk, dit is nou uiterst belangrijk en sensationeel nieuws.

Maar dat interesseert dan weer geen hond.

Terwijl het 10 Parijstopics vervangt.

Tomas
07-11-05, 15:04
Geplaatst door mark61
Kijk, dit is nou uiterst belangrijk en sensationeel nieuws.

Maar dat interesseert dan weer geen hond.

Terwijl het 10 Parijstopics vervangt.

Hoe zullen deze cijfers eruit zien in de parijze voorsteden?

mark61
07-11-05, 15:06
Geplaatst door Tomas
Hoe zullen deze cijfers eruit zien in de parijze voorsteden?

Saskia Dekkers, onze vrouw in de voorsteden, had het over een groep waarin iedereen een schooldiploma had, maar de helft werkloos was.

Die socioloog Chambon gisteren in Buitenhof had het over veel schooluitval.

Ik ben dan nog s bang dat een middelbare-schooldiploma niet meer voldoende is.

Tomas
07-11-05, 15:22
Geplaatst door mark61
Saskia Dekkers, onze vrouw in de voorsteden, had het over een groep waarin iedereen een schooldiploma had, maar de helft werkloos was.

Die socioloog Chambon gisteren in Buitenhof had het over veel schooluitval.

Ik ben dan nog s bang dat een middelbare-schooldiploma niet meer voldoende is.

Er zitten m.i. dan ook 2 kanten aan een te lage opleiding in west europa: enerzijds moet dat voorkomen worden, maar anderzijds zal je ook werk binnen je grenzen moeten hebben voor laaggeschoolden. Je kunt ze niet naar het buitenland sturen.

Nog even los trouwens of het behaalde niveau van dropouts wel het echte probleem is. Ik denk namelijk dat de oorzaken daarvan het werkelijke probleem is. Waarom ga je voortijdig van school af?

mark61
07-11-05, 18:31
Geplaatst door Tomas
Er zitten m.i. dan ook 2 kanten aan een te lage opleiding in west europa: enerzijds moet dat voorkomen worden, maar anderzijds zal je ook werk binnen je grenzen moeten hebben voor laaggeschoolden. Je kunt ze niet naar het buitenland sturen.

Nog even los trouwens of het behaalde niveau van dropouts wel het echte probleem is. Ik denk namelijk dat de oorzaken daarvan het werkelijke probleem is. Waarom ga je voortijdig van school af?

Allebai ja.

Tomas
07-11-05, 19:06
Havisten nieuwe probleemgroep op de arbeidsmarkt

Uitgegeven: 7 november 2005 16:02

GRONINGEN - Havisten vormen een nieuwe probleemgroep op de arbeidsmarkt. Dat stelt hoogleraar J. van Dijk van de Rijksuniversiteit Groningen. Een havodiploma alleen is niet voldoende om een baan te vinden, aldus de professor maandag. Hij baseert zijn stellingname op de jongste werkgelegenheidscijfers.

"Opvallend veel havisten en vwo'ers kunnen geen baan vinden", concludeert Van Dijk uit de cijfers. "Neem daarbij het gegeven dat bijna alle vwo'ers doorstromen naar het hbo en WO, dan ligt het probleem dus bij de havisten. Een havodiploma is onvoldoende om nog aan de slag te komen."


Vmbo'ers is kampen al langer met dezelfde problematiek. Van hen wordt verwacht dat zij nog minstens twee jaar doorleren om een zogenaamde startkwalificatie te behalen, bij havo-leerlingen is dat niet het geval. "Er worden nu allerlei programma's losgelaten om vmbo'ers langer op school te houden. Havo'ers zouden direct mee genomen moeten worden in die programma's. Anders creëren we grote problemen", aldus Van Dijk.

(c) www.nu.nl

mark61
07-11-05, 19:11
Gek dat wij de enige twee zijn die het centrale probleem interessant vinden. Mmm, geen sensatie natuurlijk.

~Panthera~
07-11-05, 19:15
Een havodiploma alleen is niet voldoende om een baan te vinden, aldus de professor maandag. Hij baseert zijn stellingname op de jongste werkgelegenheidscijfers.



Maar als je maar WIL....................... :lachu:

Jullie moeten niet zo zijken. :moe:

mark61
07-11-05, 19:17
Geplaatst door ~Panthera~
Een havodiploma alleen is niet voldoende om een baan te vinden, aldus de professor maandag. Hij baseert zijn stellingname op de jongste werkgelegenheidscijfers.

Maar als je maar WIL....................... :lachu:

Jullie moeten niet zo zijken. :moe:

Wa bedoel je? Iedereen moet gewoon lekker werkloos worden?

~Panthera~
07-11-05, 20:00
Geplaatst door mark61
Wa bedoel je? Iedereen moet gewoon lekker werkloos worden?


Nee, maar er zijn gewoon niet genoeg banen voor iedereen.
Dat is jaren geleden al gezegd, en toch blijft men er maar in hangen dat "iedereen" wel een baan zou kunnen vinden, als ie maar wil.
En dat "lekker" kun je ook wel vergeten met die paar euro's die je dan hebt, als je werkeloos bent.

tr_imparator
07-11-05, 20:48
Geplaatst door mark61
Saskia Dekkers, onze vrouw in de voorsteden, had het over een groep waarin iedereen een schooldiploma had, maar de helft werkloos was.

Die socioloog Chambon gisteren in Buitenhof had het over veel schooluitval.

Ik ben dan nog s bang dat een middelbare-schooldiploma niet meer voldoende is.


Het interesseert je blijkbaar enorm. (Heb je bij verschillende topics iets in de achtergrond erover horen `praten`)

Ben benieuwd wat je te vertellen hebt over dit onderwerp... :roker:
(ik dacht ik vraag het maar)

mark61
07-11-05, 23:23
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, maar er zijn gewoon niet genoeg banen voor iedereen.

Dat weet ik niet. En al helemaal niet of dat onvermijdelijk is. Als die vergrijzing doorzet moet dat snel afgelopen zijn.

Lekker is anders.

Oeroeboeroe
07-11-05, 23:28
Geplaatst door mark61
Dat weet ik niet. En al helemaal niet of dat onvermijdelijk is. Als die vergrijzing doorzet moet dat snel afgelopen zijn.

Lekker is anders.

Qua werkgelegenheid wordt de vergrijzing nog een zegen, inderdaad. Voorts hebben Mark61 en Tomas natuurlijk gelijk dat alles begint met opvoeding en onderwijs.

:hihi: Snap ik de essentie van het probleem nu ook?

mark61
07-11-05, 23:33
Geplaatst door Oeroeboeroe
Qua werkgelegenheid wordt de vergrijzing nog een zegen, inderdaad. Voorts hebben Mark61 en Tomas natuurlijk gelijk dat alles begint met opvoeding en onderwijs.

:hihi: Snap ik de essentie van het probleem nu ook?

Denk het wel. Nou nog even bedenken hoe we 1,3 miljard Chinezen en 1 miljard Indiërs buiten de deur houden. Door eerder over te stappen op alternatieve energiebronnen, denk ik. Maar voordat dat doordringt...