PDA

Bekijk Volledige Versie : Fransen en Nederlanders: tolerant en xenofoob



Derrick
08-11-05, 09:47
Fransen en Nederlanders: tolerant en xenofoob


Van onze verslaggever Bart Jungmann

AMSTERDAM - De getto’s zijn groter in Frankrijk, maar in Nederland sterker etnisch bepaald. Er zijn daar meer gemengde huwelijken. In beide landen is geen sprake van integratie.


Volgens de Franse socioloog Laurent Chambon kan de klassenstrijd, die nu in Frankrijk woedt, overal ontbranden

Is Transvaal, een wijk in oostelijk Amsterdam, zo’n plek waar de vlam ook in de pan kan slaan? ‘Zou goed kunnen’, zegt Laurent Chambon, terwijl hij de buurt monstert. Sterker nog: ‘Zou heel goed kunnen.’

We lopen door de Pretoriusstraat, een keten van voornamelijk allochtone middenstand. Aan de einder ligt de Linnaeusstraat waar Theo van Gogh aan het mes werd geregen. Transvaal is een krakkemikkige wijk, voornamelijk bewoond door Marokkanen, Turken en Surinamers. De uitzichtloosheid wordt vandaag geaccentueerd door een loodgrijs wolkendek. We strijken neer in café De Snor.

Laurent Chambon is een Franse socioloog, geboren en getogen in een voorstad van Parijs waar het nu al ruim een week lang elke nacht dondert. ‘Gelukkig gaf mijn moeder me een flinke schop toen ik eenmaal groot genoeg was. Alle jongens die achterbleven zijn nu werkloos of beveiligingsbeambte.’ Zeven jaar geleden belandde Chambon vanwege de liefde in Nederland en is er vanwege een andere liefde nooit meer weggegaan. Hij heeft zich verdiept in de integratievraagstukken van Frankrijk en Nederland en is daarvan niet optimistischer geworden.

Kortweg komen zijn bevindingen hierop neer: Fransen mogen tolerant zijn, Frankrijk is xenofoob. Nederland mag tolerant zijn, de Nederlanders zijn xenofoob. Per saldo komt het op hetzelfde neer: van integratie is geen sprake. ‘De Fransen verklaarden na de moord op Theo van Gogh het Nederlandse model van multiculturele coëxistentie failliet. Nu zeggen de Nederlanders hetzelfde over het Franse model, maar het is allemaal onzin. Het heeft niets te maken met modellen maar met een houding.’

Laurent Chambon stelt zichzelf ten voorbeeld. Al jaren probeert hij aan de bak te komen in Nederland, maar het lukt niet. ‘Nederlanders kiezen voor mensen die ze kennen of denken te kennen. En dan ben ik nog een blanke Europeaan. Moet je nagaan hoe het is voor iemand met een kleurtje.’

Anders dan de Nederlandse getto’s zijn die in Frankrijk dat vooral in fysiek opzicht: onherbergzaam beton, waar het openbaar vervoer zich niet waagt. Ze werden in de jaren zestig uit de grond gestampt om goedkoop werkvolk onderdak te bieden. De Nederlandse getto’s zijn veel kleinschaliger, maar veel sterker etnisch bepaald. Waar gemengde huwelijken in Frankrijk de normaalste zaak van de wereld zijn, zijn ze in Nederland uitzonderlijk. ‘Frankrijk is altijd al een migratieland geweest en heeft een veel groter absorptievermogen.’

Is dat het voordeel van het koloniale verleden, een gedeelde taal en cultuur? ‘De eerste generatie Algerijnen sprak nauwelijks Frans. Het is alleen maar te danken aan het Franse schoolsysteem. Franse kinderen zitten van ’s morgens vroeg tot ’s avonds op school en zo leert iedereen de taal perfect spreken. De jongeren die bij de rellen betrokken zijn, voelen zich ook volledig Frans.’

Daarom is het volgens hem ook onzin de islam als factor te beschouwen Maar ook zegt hij: ‘Het geloof is het enige waaraan Arabieren nog respect kunnen ontlenen.’

Wat zich momenteel afspeelt in de verarmde buurten van Frankrijk is volgens Laurent Chambon niets anders dan een klassenstrijd tussen mensen die niets hebben en een elite die niets wil afstaan. Die strijd kan overal in Europa ontbranden en zou in Nederland een stuk heftiger kunnen zijn doordat er ook een etnische component aan vast zit. De minderheden worden niet alleen in sociaal-economisch opzicht buitengesloten, maar zijn ook in het maatschappelijke verkeer tweederangs medeburgers.

Buiten is de lucht opgeklaard en Laurent Chambon monstert nog één keer de buurt. Hij zou hier tien keer liever wonen dan in Osdorp. Die buitenwijk associeert hij met hondengekerm en middenklasse. Hij gruwt: ‘Echt Nederlands.’

MaRiaH
08-11-05, 10:02
Geplaatst door Derrick

Wat zich momenteel afspeelt in de verarmde buurten van Frankrijk is volgens Laurent Chambon niets anders dan een klassenstrijd tussen mensen die niets hebben en een elite die niets wil afstaan.

à la revolution Française.
nu de guillotine nog herinvoeren.

http://www.digischool.nl/kleioscoop/guillotine.jpg

Derrick
08-11-05, 10:14
Geplaatst door MaRiaH
[B]à la revolution Française.
nu de guillotine nog herinvoeren.
]

deep-down zullen vele immigranten en illegalen deze gevoelens niet ontkennen

delirious
08-11-05, 10:15
Geplaatst door Derrick
deep-down zullen vele immigranten en illegalen deze gevoelens niet ontkennen

Verklaar nader.

waterfiets
08-11-05, 10:17
Ik moest wel lachen toen ik Abu Jahjah gisteren op de belgische televisie nogal wat complimenten zag maken ten aanzien van het Nederlands beleid in dit kader en dit tot voorbeeld stelde van België. Afgelopen zondag was hij in Buitenhof toch heel wat kritischer op de nederlandse televisie.

MaRiaH
08-11-05, 10:20
Geplaatst door delirious
Verklaar nader.

Zeg dat wel... want .. :wow:

MaRiaH
08-11-05, 10:21
Geplaatst door waterfiets
Ik moest wel lachen toen ik Abu Jahjah gisteren op de belgische televisie nogal wat complimenten zag maken ten aanzien van het Nederlands beleid in dit kader en dit tot voorbeeld stelde van België. Afgelopen zondag was hij in Buitenhof toch heel wat kritischer op de nederlandse televisie.

Ik zei toch... hij waait met de wind mee.. :stout:

observer
08-11-05, 10:25
wat mij opviel (en ik weet niet of dat algemeen is) dat die marokaans belgische mevrouw perfect vlaams sprak incl dat grappige accent

als ik marokkanen hoor is het altijd zelfs bij de beter opgeleide duidelijk te horen dat ze anders praten, je zal over de telefoon geen 30 tellen voor de gek gehouden worden in ieder geval

Derrick
08-11-05, 10:26
Geplaatst door MaRiaH
Zeg dat wel... want .. :wow:

touchy touchy

delirious
08-11-05, 10:40
Geplaatst door Derrick
touchy touchy

Geef eens antwoord op mijn vraag.

Derrick
08-11-05, 10:48
Geplaatst door delirious
Geef eens antwoord op mijn vraag.

De veelgeprezen vredelievende Islam en haar vertegenwoordigers lopen nu niet echt de straten van Parijs plat in een anti-geweldsdemonstratie tegen de relschoppers (grotendeels afkomstig uit N.Afrika)

Dit sterkt inderdaad het vermoeden dat de meeste immigranten en revolutietje niet zo erg zouden vinden

delirious
08-11-05, 11:10
Geplaatst door Derrick
[B]De veelgeprezen vredelievende Islam en haar vertegenwoordigers lopen nu niet echt de straten van Parijs plat in een anti-geweldsdemonstratie tegen de relschoppers (grotendeels afkomstig uit N.Afrika)

Man lul niet zo krom.
Dat een deel van de relschoppers toevallig Moslims is, wil nog niet zeggen dat het een Islam issue is. (hoe graag je dit ook wilt)
Dit is een sociaal/economisch probleem, een probleem voor de Franse regering.
Zij zijn bij machte om iets te doen aan de discriminatie, werkloosheid en slechte huisvesting. Hiermee bagetaliseer ik het probleem niet, maar verbaas me telkens weer over het feit dat de Islam er iedere keer wordt bij gehaald.




Dit sterkt inderdaad het vermoeden dat de meeste immigranten en revolutietje niet zo erg zouden vinden

Hou het maar op vermoeden.

assassijn
08-11-05, 12:26
Geplaatst door delirious
Man lul niet zo krom.
Dat een deel van de relschoppers toevallig Moslims is, wil nog niet zeggen dat het een Islam issue is. (hoe graag je dit ook wilt)
Dit is een sociaal/economisch probleem, een probleem voor de Franse regering.
Zij zijn bij machte om iets te doen aan de discriminatie, werkloosheid en slechte huisvesting. Hiermee bagetaliseer ik het probleem niet, maar verbaas me telkens weer over het feit dat de Islam er iedere keer wordt bij gehaald.




Hou het maar op vermoeden.

Onze amoebe is de kleine revolutie hier na de moord op van Gogh zeker vergeten:wijs:
Islamitische gebouwen die in de hens werden gestoken door rellende moslims.

Tomas
08-11-05, 12:37
Geplaatst door assassijn
Onze amoebe is de kleine revolutie hier na de moord op van Gogh zeker vergeten:wijs:
Islamitische gebouwen die in de hens werden gestoken door rellende moslims.

Dankzij dat onderschrift van jou weet ik weer dat jij dat jokkende jochie bent. Niet dat het relevant is in dit topic ofzo. Maar dan weet je het effect ervan. Mocht je dat ontgaan.

Derrick
08-11-05, 12:55
Geplaatst door assassijn
Onze amoebe is de kleine revolutie hier na de moord op van Gogh zeker vergeten:wijs:
Islamitische gebouwen die in de hens werden gestoken door rellende moslims.


in een ander discussie op dit forum:



Ik ook, geblockt for ever! De nederlandse bevolking wacht op rellen en brandschtingen voor dat ze gebant wordt! En geloof me die gaan er komen.... De vlam zal straks goed in de pan slaan!

__________________
De wereld is van iedereen en iedereen is van de wereld.



QED

delirious
08-11-05, 13:00
Geplaatst door Derrick
in een ander discussie op dit forum:


QED

Zet de hele link erop, en wees eens duidelijk.
Who/what the fok is QED?

Derrick
08-11-05, 13:05
Geplaatst door delirious
Zet de hele link erop, en wees eens duidelijk.
Who/what the fok is QED?

http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=160579&perpage=15&display=&pagenumber=2


QED; dat leerde je al in de eerste klas middelbare school (Wiskunde)

delirious
08-11-05, 13:19
Geplaatst door Derrick
http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=160579&perpage=15&display=&pagenumber=2


QED; dat leerde je al in de eerste klas middelbare school (Wiskunde)

Oja, idioot haal er een quote bij van 1 individu. (zeer sterk)

Denk je dat ik je niet door heb? (amadeus)


OEQ

Derrick
08-11-05, 13:22
Geplaatst door delirious


(amadeus)





fout, probeert u het nog eens

delirious
08-11-05, 13:24
Geplaatst door Derrick
fout, probeert u het nog eens

Tieft maar een end op, ga maar bij Stormfront spelen.

Tomas
08-11-05, 13:25
Geplaatst door delirious
Zet de hele link erop, en wees eens duidelijk.
Who/what the fok is QED?

't is latijn voor iets in de geest van "zoals ik hierbij aantoon". De latijnse woorden weet ik niet meer, iets van: "Qued eratum demonstratum." ofzoiets. Maar ik heb het dan ook nooit op school geleerd hoor.

Derrick
08-11-05, 13:28
Geplaatst door Tomas
't is latijn voor iets in de geest van "zoals ik hierbij aantoon". De latijnse woorden weet ik niet meer, iets van: "Qued eratum demonstratum." ofzoiets. Maar ik heb het dan ook nooit op school geleerd hoor.

quod erat demonstrandum

MaRiaH
08-11-05, 14:06
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Hoe komt een xenofoob land in no-time aan 2 miljoen immigranten, van wie grote gedeelten niet eens opgeleid zijn of geschoold. Terwijl er niet eens genoeg werk is voor ongeschoolden, in dat xenofobe land.

Over welk land heb je het nou?