PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders zijn de snelste koks



Bofko
08-11-05, 11:01
AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders draaien het snelst een maaltijd in elkaar. Gemiddeld roeren ze veertig minuten per dag in de pannen. Dat komt jaarlijks neer op ongeveer 243 uur achter het fornuis.
Russen besteden de meeste tijd aan koken. Dagelijks meer dan anderhalf uur. Omgerekend is dat bijna 600 uur per jaar.

Dit blijkt dinsdag uit een internationaal onderzoek van meubelconcern IKEA. Veertienduizend mensen uit 27 landen in Europa, Azië en Noord-Amerika deden er aan mee. Gemiddeld blijken zij 61 minuten per dag aan koken te besteden.
Nog altijd koken vrouwen vaker dan mannen. Slechts 15 procent van de respondenten geeft aan dat de man in het huishouden ook kookt. Hiervan is het grootste deel alleenstaand. De Japanse man blijkt het meest rolbevestigend als het gaat om keukenactiviteiten. Slechts in 4 procent van de gevallen neemt hij achter het fornuis plaats. In Nederland is dat ruim 20 procent.

Italiaanse keuken
De Italiaanse keuken is in de onderzochte landen met 28 procent de meeste populaire keuken. Ook Nederlanders geven de voorkeur aan Italiaans eten. Italianen blijken overigens de meeste tijd in de keuken door te brengen. Dat wil zeggen niet alleen voor koken, maar ook voor andere activiteiten, zoals keuvelen, knutselen of werken. Zij zitten er gemiddeld drie uur en elf minuten per dag.

Het onderzoek leverde verder nog een aantal zeer uiteenlopende wetenswaardigheden op. Zo lurken twee van de drie Tsjechen direct uit het pak als ze dorst hebben (in ons land één op drie). Daarnaast drinken mannen twee keer zo vaak uit het pak als vrouwen.

Verder: bijna 80 procent van de Japanners nuttigt het diner voor de tv, tegen 33 procent in Nederland. Van alle West-Europeanen maken Nederlanders het meeste gebruik van afhaalmaaltijden. En één op de vijf Chinezen eet het liefst vegetarisch (hier één op de vijftien).
Weet ten slotte ook dat 33 procent van de Finnen geregeld naakt of slechts in ondergoed gekleed de maaltijd klaar maakt.

nu.nl

Derrick
08-11-05, 11:25
Geplaatst door Bofko
AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders draaien het snelst een maaltijd in elkaar.

Dit blijkt dinsdag uit een internationaal onderzoek van meubelconcern IKEA.

nu.nl

Ik hoop toch niet dat IKEA na de uitkomsten van haar onderzoek het aanbod in de food-corner van haar winkels zal veranderen. Zeker de gehaktballetjes per kilozak moeten tot in lengte van jaren voor iedereen te bereiken zijn

TonH
08-11-05, 11:39
Geplaatst door Bofko
AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders draaien het snelst een maaltijd in elkaar.


:moe:

Joesoef
08-11-05, 12:33
Welke Nederlanders :leuk:

sjaen
08-11-05, 13:01
Lasagne Verde van Super de Boer in de oven, spinazie a la créme op 't gas, vers zalmmootje in de pan en hatseflats! met glaasje witte wijn in 20 min. zit je te smullen.

et_2000nl
08-11-05, 13:08
Ik denk dat de IKEA marokkanen niet in het onderzoek heeft betrokken. Mijn wettige wederhelft staat 24 uur per dag (- 8 uur in slaapkamer) volgens traditie in de keuken.

Bofko
08-11-05, 13:30
Geplaatst door Bofko
AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders draaien het snelst een maaltijd in elkaar.


Geplaatst door TonH
:moe:


Geplaatst door sjaen
hatseflats! :duim:

Wat sommigen hebben tegen een overheerlijke én snel geprepareerde (dus efficiente) maaltijd is mij ten ene male onduidelijk.

TonH
08-11-05, 13:57
Geplaatst door et_2000nl
Ik denk dat de IKEA marokkanen niet in het onderzoek heeft betrokken. Mijn wettige wederhelft staat 24 uur per dag (- 8 uur in slaapkamer) volgens traditie in de keuken.

Ik dacht net dat je wettige wederhelft weer op reis was... :D

Welkom t'rug?

TonH
08-11-05, 14:03
Geplaatst door Bofko
:duim:

Wat sommigen hebben tegen een overheerlijke én snel geprepareerde (dus efficiente) maaltijd is mij ten ene male onduidelijk.

Ik kan een tomatensaus in 10 minuten maken:

gehakt rul bakken in wat olijfolie, ui erbij en glazig laten worden, tomaten in stukjes erbij (of uit blik), zout, peper, mespunt kaneel en wat oregano erbij en klaar.

Ik kan ook het gehakt 10 minuten onder voortdurend roeren rul bakken in olijfolie. Dan veranderd de hele smaak van het gehakt. Het krijgt een overheerlijke geur. Dan de ui even meebakken. Tomaten ontvellen en klein snijden. Erbij doen. Kruiden met zout, peper, mespunt kaneel en oregano erbij. Dan een half kopje water of witte wijn erbij. Deksel erop en pan op heel laag vuur een uurtje laten stoven. Klaar.

Proef dán het verschil eens. Zelfde ingrediënten. :chef: