PDA

Bekijk Volledige Versie : Fotografie vraag



Tomas
08-11-05, 11:40
Heeft ieder merk spiegelreflex zijn eigen sluiting? Of zijn lenzen soms onderling uitwisselbaar. Zo ja, is daar ergens een overzicht van?

Derrick
08-11-05, 11:43
ja, er zijn verschillende fittingen voor Nikon-Canon-Minolta etc.

TonH
08-11-05, 11:57
Je kunt voorzetringen krijgen om lenzen uit te wisselen, maar dan werkt de autofocus niet meer. Die AF-punten zitten volgens mij altijd op een andere plek.

Tomas
08-11-05, 12:01
Geplaatst door TonH
Je kunt voorzetringen krijgen om lenzen uit te wisselen, maar dan werkt de autofocus niet meer. Die AF-punten zitten volgens mij altijd op een andere plek.

Jammer. Toch bedankt. Kijk wel in het vervolg een beetje uit waar je rijdt en wat je zoal meesleurt, ja?

TonH
08-11-05, 12:07
Geplaatst door Tomas
Jammer. Toch bedankt. Kijk wel in het vervolg een beetje uit waar je rijdt en wat je zoal meesleurt, ja?

Ach het was maar een Poolse...

Tomas
08-11-05, 12:11
Geplaatst door TonH
Ach het was maar een Poolse...

Ik maak er toch ook geen drama van?

TonH
08-11-05, 12:14
Geplaatst door Tomas
Ik maak er toch ook geen drama van?

Ik ook niet. Heb nog even lopen kijken naar compatibel omdat ik ooit had gelezen dat er merken zouden zijn. Vond dat Canon en Kodak vanaf vorig jaar samenwerken en in 2002 werd dat al aangekondigd voor Olympus en Kodak. Maar of dat inmiddels al zover is?

Tomas
08-11-05, 12:25
Geplaatst door TonH
Ik ook niet. Heb nog even lopen kijken naar compatibel omdat ik ooit had gelezen dat er merken zouden zijn. Vond dat Canon en Kodak vanaf vorig jaar samenwerken en in 2002 werd dat al aangekondigd voor Olympus en Kodak. Maar of dat inmiddels al zover is?

Ik heb een pentax uit ongeveer 1999. Ik wil graag mijn lenzen houden voor een nieuwe digitale body. Maar de pentax body is rete duur in vergelijking met de rest.

TonH
08-11-05, 12:34
Geplaatst door Tomas
Ik heb een pentax uit ongeveer 1999. Ik wil graag mijn lenzen houden voor een nieuwe digitale body. Maar de pentax body is rete duur in vergelijking met de rest.

Oh, ik dacht dat de Pentax in prijs te vergelijken was met Canon en Nikon?

Tomas
08-11-05, 12:49
Geplaatst door TonH
Oh, ik dacht dat de Pentax in prijs te vergelijken was met Canon en Nikon?

Ik had een tijdje niet meer gekeken en zie dat ie flink in prijs is gedaald. Maar nog altijd ietjse duurder dan een vergelijkbare canon of olympus met lenzen. Dus waarom zou ik dan een pentax doen?

Derrick
08-11-05, 13:18
Geplaatst door Tomas
Ik heb een pentax uit ongeveer 1999. Ik wil graag mijn lenzen houden voor een nieuwe digitale body. Maar de pentax body is rete duur in vergelijking met de rest.

Volgens mij ligt de CCD in een digi-body op een andere brandpuntsafstand dan de traditionele film (opp. van CCD is veel kleiner dan fomaat van negatieffilm. Daarmee zijn de normale AF- lenzen niet meer goed te gebruiken op je digitale body

Tomas
08-11-05, 13:31
Geplaatst door Derrick
Volgens mij ligt de CCD in een digi-body op een andere brandpuntsafstand dan de traditionele film (opp. van CCD is veel kleiner dan fomaat van negatieffilm. Daarmee zijn de normale AF- lenzen niet meer goed te gebruiken op je digitale body

Bij pentax wel. En volgens mij bij de meeste spiegelreflex leverancier.

TonH
08-11-05, 14:10
Geplaatst door Tomas
Ik had een tijdje niet meer gekeken en zie dat ie flink in prijs is gedaald. Maar nog altijd ietjse duurder dan een vergelijkbare canon of olympus met lenzen. Dus waarom zou ik dan een pentax doen?

Omdat je de pentax lenzen al hebt?

TonH
08-11-05, 14:15
Geplaatst door Derrick
Volgens mij ligt de CCD in een digi-body op een andere brandpuntsafstand dan de traditionele film (opp. van CCD is veel kleiner dan fomaat van negatieffilm. Daarmee zijn de normale AF- lenzen niet meer goed te gebruiken op je digitale body

Zoals Tomas al zegt: bij Pentax wel. En bij Nikon ook.

Die brandpuntsafstand is niet echt een probleem. Ik heb een 28-300mm lens van m'n analoge op m'n digitale Nikon gezet. Door die veranderde brandpuntsafstand heb ik nu in de praktijk een 40-400mm lens.
Ben dus wel m'n groothoek kwijt, da's het nadeel. Maar gelukkig werd bij de D70 een fantastische 18-70mm meegeleverd. Dus probleem opgelost.

Klein puntje nog. Een lens die voor analoge fotografie is ontworpen kan langs de randen een wat donkerder opname geven. Dit komt omdat de het licht niet zo parrallel naar binnen valt als zou moeten. In de praktijk merk IK er echter niks van. Zal wel aan het soort lens liggen.