PDA

Bekijk Volledige Versie : Maroc.NL-ers geciteerd in kranten over Franse rellen



MO_NL
08-11-05, 18:26
Maroc.NL-ers geciteerd in kranten over Franse rellen

Hier is het ook op het internet nog rustig


Dinsdag 8 november 2005 - Op Marokkaanse en islamitische internetfora zoals maroc.nl, moslim.nl, elqalem.nl worden de rellen in Parijs van neutraal commentaar voorzien. Vooralsnog ziet niemand het vuur naar Nederland overslaan. Zo worden vooral de verschillen tussen de Nederlandse steden en de getto’s van Parijs benadrukt.

Ene MaRiah beschrijft op maroc.nl bijvoorbeeld de voorsteden van Marseille, waar ze ooit was. Al Sawt vult aan dat die voorsteden in niets op de Amsterdamse Bijlmer lijken. Weer iemand anders: „Die Franse achterbuurten zijn inderdaad ongelofelijk armoedig en smerig. Vuil ligt meters hoog opgestapeld en de woningen zien er niet uit. Ik kan me voorstellen dat je in dat soort wijken, als de politie niet bepaald je vriend is, makkelijk over te halen bent om te gaan rellen.“.



Volgens Mohamed el Aissati, voorzitter van maroc.nl en Mohammed Jabri, columnist bij elqalem.nl, is de situatie in Parijs niet met die in Nederland te vergelijken. „De sociaal-economische situatie van veel jongeren in Frankrijk is veel slechter dan die van jongeren in Nederland,“ aldus El Aissati. „Maar als de regering dit restrictieve beleid doorzet, kan het hier ook misgaan.“

Ook Jabri vindt dat de Nederlandse regering veel meer zou moeten doen aan de uitsluiting van Marokkaanse jongeren op de arbeidsmarkt. Toch ziet hij rellen zoals in Frankrijk hier niet snel gebeuren. „Daarvoor zijn de moslims in Nederland veel te decadent.“

In Frankrijk hebben relschoppers wel de weg naar het internet weten te vinden. In het Zuid-Franse Aix-en-Provence arresteerde de politie drie zestienjarige jongens omdat die op hun weblogs anderen opriepen om mee te doen aan de rellen die al bijna twee weken aan de gang zijn. Dat heeft minister Pascal Clément (justitie) gisteren verteld tijdens een persconferentie over de rellen. De blogs waarom het ging waren te lezen via een website van het jongerenradiostation Skyrock.

De politie heeft gezegd dat de rellen steeds meer een georganiseerd karakter krijgen omdat de relschoppers met elkaar communiceren via mobiele telefoons en internet.

bron: BN

Het_Is_Lent
08-11-05, 18:38
Geplaatst door MO_NL
Maroc.NL-ers geciteerd in kranten over Franse rellen

Hier is het ook op het internet nog rustig

bron: BN

:nerveus:

L@vita

Wide-O
08-11-05, 18:55
Geplaatst door MO_NL
Volgens Mohamed el Aissati, voorzitter van maroc.nl en Mohammed Jabri, columnist bij elqalem.nl, is de situatie in Parijs niet met die in Nederland te vergelijken. „De sociaal-economische situatie van veel jongeren in Frankrijk is veel slechter dan die van jongeren in Nederland

Bounties ! :ego:

Tomas
08-11-05, 18:56
Geplaatst door Wide-O
Bounties ! :ego:

Ja, wat zullen die straks verbaasd opkijken als de rellen hier ook beginnen.

Wide-O
08-11-05, 19:03
Wacht maar tot Submission II uitkomt.

MaRiaH
08-11-05, 21:42
Ik ben geciteerd... :zweep:

:rotpc:

Oeroeboeroe
08-11-05, 21:44
Geplaatst door MaRiaH
Ik ben geciteerd... :zweep:

:rotpc: :fpimp: Mag ik je handtekening?

MaRiaH
08-11-05, 21:53
Geplaatst door Oeroeboeroe
:fpimp: Mag ik je handtekening?

Van "ene" MaRiaH?? :haha:

Oeroeboeroe
08-11-05, 21:59
Geplaatst door MaRiaH
Van "ene" MaRiaH?? :haha: :fpimp: Ik ken maar "ene" MaRiaH!

Julien
08-11-05, 23:35
Geplaatst door MO_NL
[SIZE=4][B]Volgens Mohamed el Aissati, voorzitter van maroc.nl en Mohammed Jabri, columnist bij elqalem.nl, is de situatie in Parijs niet met die in Nederland te vergelijken. „De sociaal-economische situatie van veel jongeren in Frankrijk is veel slechter dan die van jongeren in Nederland,“ aldus El Aissati. „Maar als de regering dit restrictieve beleid doorzet, kan het hier ook misgaan.“

Ook Jabri vindt dat de Nederlandse regering veel meer zou moeten doen aan de uitsluiting van Marokkaanse jongeren op de arbeidsmarkt. Toch ziet hij rellen zoals in Frankrijk hier niet snel gebeuren. „Daarvoor zijn de moslims in Nederland veel te decadent.“

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. De sociaal-economische situatie van jongeren in de banlieues is dan wel slechter dan in Nederlandse achterstandswijken, maar dat geldt niet alleen voor moslims, bovendien kun je ook zeggen dat de allochtone jongeren in Frankrijk juist beter geintegreerd zijn.. dus dat het Franse integratieproces beter gelukt is dan het Nederlandse proces.
Marokkanen en Algerijnen zijn in Frankrijk vaker gemengd gehuwd dan in Nederland en in Frankrijk gaan ze ook meer met andere etnische groepen (en autochtonen) om dan in Nederland.

Ook met Jabri ben ik het niet eens. Nederlandse moslims zijn echt niet decadenter dan Franse moslims.

MO_NL
09-11-05, 00:28
de werkeloosheidscijfers spreken voor zichzelf dunkt me:

50% voor de allochtone jeugd in Frankrijk versus rond de 20% voor de Nederlandse allochtone jeugd.

delirious
09-11-05, 00:34
Geplaatst door MaRiaH
Van "ene" MaRiaH?? :haha:

Goed bezig "ene" MaRiaH :hihi:

mark61
09-11-05, 07:59
Geplaatst door MO_NL
de werkeloosheidscijfers spreken voor zichzelf dunkt me:

50% voor de allochtone jeugd in Frankrijk versus rond de 20% voor de Nederlandse allochtone jeugd.

Dat is in de banlieus, overall is het:

9.2% unemployment rate for people of French origin
14% unemployment for people of foreign origin (adjusted for education)
5% overall unemployment for university graduates
26.5% unemployment for "North African" university graduates
Source: Insee

Tomas
09-11-05, 08:04
Geplaatst door mark61

26.5% unemployment for "North African" university graduates
Source: Insee

Is daar nog meer over te zeggen? Betekent university in frankrijk hetzelfde als in nederland? Gaat het om een opvallend veel verkeerd gekozen studierichting? Hoe kan dat nou?

Julien
09-11-05, 12:56
Geplaatst door MO_NL
de werkeloosheidscijfers spreken voor zichzelf dunkt me:

50% voor de allochtone jeugd in Frankrijk versus rond de 20% voor de Nederlandse allochtone jeugd.

ja, in de banlieue van Parijs. Maar daaruit kun je niet gelijk concluderen dat de sociaal-economische positie van allochtone jongeren in Frankrijk slechter is dan in Nederland. Dat vind ik veels te kort door de bocht.

mark61
09-11-05, 16:57
Geplaatst door Tomas
Is daar nog meer over te zeggen? Betekent university in frankrijk hetzelfde als in nederland? Gaat het om een opvallend veel verkeerd gekozen studierichting? Hoe kan dat nou?

Ik kan zo gauw niks vinden op www.insee.fr (het Franse CBS)

Interessant is wel dat meer 'immigrés' een hogere (uni en hbo) opleiding hebben dan auto's. Op de 5 niveaus daaronder, tot aan geen enkel diploma of lagere school (?) aan toe, scoren imm. gemiddeld 2x zo slecht als aut. Zo heeft 25% van de auto's max. lagere school, tegen 50% van de imm. Wat een getallen. Das de bevolking van 15-64.

http://www.insee.fr/fr/ffc/chifcle_fiche.asp?ref_id=NATSOS07236

Ik had die cijfers van de bbc-site:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4399748.stm

Ik denk niet dat de statistieken antwoord op jouw vragen zullen geven.

mark61
09-11-05, 16:59
Geplaatst door MO_NL
de werkeloosheidscijfers spreken voor zichzelf dunkt me:

50% voor de allochtone jeugd in Frankrijk versus rond de 20% voor de Nederlandse allochtone jeugd.

Volgens het Franse CBS ongeveer 23% in het hele land. Die 50% is van de voorsteden. Vrouwen meer dan mannen.

Wide-O
09-11-05, 17:07
Geplaatst door mark61
Volgens het Franse CBS ongeveer 23% in het hele land. Die 50% is van de voorsteden. Vrouwen meer dan mannen.

Volgens mij was het dan nog de groep tussen 16 en 25.

Niet dat dat uitmaakt verder.

mark61
09-11-05, 17:21
Geplaatst door Wide-O
Volgens mij was het dan nog de groep tussen 16 en 25.

Niet dat dat uitmaakt verder.

Zekerlijk, het ging oorspronkelijk over die 50%. Jongeren waren dat.

Vanaf 25>64 zijn de cijfers veel lager.

gh.wille
09-11-05, 17:26
Geplaatst door mark61
Volgens het Franse CBS ongeveer 23% in het hele land. Die 50% is van de voorsteden. Vrouwen meer dan mannen.

Merkwaardig , want in Nederland zijn het juist de MOSLIM meisje en vrouwen die het meeste studeren , ook halen zij in (doorsnee) genomen sneller hun rijbewijs .
Veel Moslima,s zijn ook hoger geschoold , en dat terwijl ze toch evenveel of misschien zelfs minder kans hebben als hun broeders .

Zijn de meisjes dan toch slimmer ?

:blij:

Olive Yao
09-11-05, 18:38
Geplaatst door Tomas
Is daar nog meer over te zeggen? Betekent university in frankrijk hetzelfde als in nederland? Gaat het om een opvallend veel verkeerd gekozen studierichting? Hoe kan dat nou?
Eén factor is: met een opleiding zul je al gauw een betere baan verwachten en liever niet werk doen onder je opleidingsniveau.
En dan blijkt vaak dat dat niet lukt.

Maar dan snap ik die cijfers nog niet ...

Olive Yao
09-11-05, 18:53
Geplaatst door Julien
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. De sociaal-economische situatie van jongeren in de banlieues is dan wel slechter dan in Nederlandse achterstandswijken, maar dat geldt niet alleen voor moslims, bovendien kun je ook zeggen dat de allochtone jongeren in Frankrijk juist beter geintegreerd zijn.. dus dat het Franse integratieproces beter gelukt is dan het Nederlandse proces.
Marokkanen en Algerijnen zijn in Frankrijk vaker gemengd gehuwd dan in Nederland en in Frankrijk gaan ze ook meer met andere etnische groepen (en autochtonen) om dan in Nederland.

Ook met Jabri ben ik het niet eens. Nederlandse moslims zijn echt niet decadenter dan Franse moslims.
Misschien speelt een rol dat het in Frankrijk allemaal veel groter is dan in Nederland. Een banlieu is vaak veel groter dan een nederlandse achterstandswijk. Veel meer mensen. Grotere afstanden, letterlijk en figuurlijk, tussen groepen mensen.

Het duurt ook vaak langer voor de overheid zich ergens mee gaat bemoeien. De parijse huizen die in september afbrandden - er zijn veel van zulke huizen - in Nederland zou de overheid dan al tussenbeide gekomen zijn denk ik.

mark61
09-11-05, 19:52
Geplaatst door Olive Yao
De parijse huizen die in september afbrandden - er zijn veel van zulke huizen - in Nederland zou de overheid dan al tussenbeide gekomen zijn denk ik.

Jah, dat zie je aan het adequate optreden na een brandje hier onlangs.

Frankrijk heeft miljarden in de voorsteden gepompt. Maar veel dingen zijn met geld alleen niet op te lossen.

_h4T3D_sE7eN
09-11-05, 22:59
Geplaatst door MO_NL
„Daarvoor zijn de moslims in Nederland veel te decadent.“ [/B]

:wtf: ...

Het moge weer eens duidelijk zijn dat de Nederlandse media weinig kaas heeft gegeten van mensen goed citeren. :jammer:

Julien
09-11-05, 23:01
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:wtf: ...

Het moge weer eens duidelijk zijn dat de Nederlandse media weinig kaas heeft gegeten van mensen goed citeren. :jammer:

ik vond het al een vreemde (en onterechte) uitspraak ;)

Wide-O
09-11-05, 23:07
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:wtf: ...

Het moge weer eens duidelijk zijn dat de Nederlandse media weinig kaas heeft gegeten van mensen goed citeren. :jammer:

You *are* new at this aren't you :p

Enfin, ik blijf er bij: bounty :D

_h4T3D_sE7eN
09-11-05, 23:09
Julien: ach ja, ben het gewend ondertussen. :moe:



Geplaatst door Wide-O
You *are* new at this aren't you :p

Enfin, ik blijf er bij: bounty :D


:ego: !!


Ff ontopic: had dus gezegd dat de islamitische gemeenschap te stabiel is en vergeleken met Frankrijk kwalitatief gezien een te goede levenstandaard heeft om zo'n onrust te veroorzaken. Maar wel dat er iets gedaan moet worden aan de tweedeling op voornamelijk de arbeidsmarkt, anders zijn hier de rapen ook gaar.

Het zal wel ruimtegebrek zijn geweest. Zo zie je maar, El Aissati is veel belangrijker dan ik ben. :(

Wide-O
09-11-05, 23:21
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ff ontopic: had dus gezegd dat de islamitische gemeenschap te stabiel is en vergeleken met Frankrijk kwalitatief gezien een te goede levenstandaard heeft om zo'n onrust te veroorzaken. Maar wel dat er iets gedaan moet worden aan de tweedeling op voornamelijk de arbeidsmarkt, anders zijn hier de rapen ook gaar.

Het zal wel ruimtegebrek zijn geweest. Zo zie je maar, El Aissati is veel belangrijker dan ik ben. :(

Ja, nou ja, zonder op de rangorde in te willen gaan :ego:

Het leek me al wat kort door de bocht. Ik vond DAJJ het al met al redelijk genuanceerd verwoorden zondag.

Arbeidsmarkt, ja, absoluut, maar heb je ook dat topic gezien hier over schoolverlaters ? Da's nog meer griezelen IMHO.