PDA

Bekijk Volledige Versie : Sint maarten



et_2000nl
09-11-05, 21:46
Plaats hier je reakties om nieuwkomers te helpen om zij die het nog niet kennen niet met een verassing te confronteren op 11 november.

Inleiding:

Bron: http://www.vanharte.nl/kal_sintmaarten.htm

Sint Maarten wordt gevierd op 11 november. Het is een feest van goedheid en deemoed. Kinderen gaan op deze dag met lantaarns langs de deuren en vragen om een snoep of fruit. Sint Maarten wordt niet in heel Nederland gevierd. Vooral in de uiterst zuidelijke en noordelijke provincies, Drenthe, Overijssel en plaatsen met een Maartenskerk is het feest een traditie.



Dus mocro vrienden, het is niet OK om je resten harira in die zak te pleuren.

Overigens zie ik de laatste tijd ook nogal wat marokkaanse kinderen vrolijk mee sint maartenen. Ik denk dat dit haram is, het is nl een wel heel erg christelijke traditie. Het schijnt wel weer een marokkaanse traditie te zijn om als een Robin Hood die zakken met snoep van die kinderen te moeten afpakken....

Mocht je nog andere ideen hebben, deel die dan.

vlegeltje
09-11-05, 22:10
Geplaatst door et_2000nl
Mocht je nog andere ideen hebben, deel die dan.

Je vergeet het vuur.
Met Sint Maarten wordt een grote fik gebouwd, het Sint Maartensvuur.
Niet te verwarren met DE vuur.

Heeft nog iets te maken met de oude Germanen en hun heidense gebruiken. Maar daar weet Freya wel meer over.

Definitely shirk.

et_2000nl
09-11-05, 22:17
Geplaatst door vlegeltje
Je vergeet het vuur.
Met Sint Maarten wordt een grote fik gebouwd, het Sint Maartensvuur.
Niet te verwarren met DE vuur.

Heeft nog iets te maken met de oude Germanen en hun heidense gebruiken. Maar daar weet Freya wel meer over.

Definitely shirk.

Ohhhh maar fikkie steken kan ik goed, ik was laats bij vrienden in Parijs en.... Nou ja, de rest is bekend....

vlegeltje
09-11-05, 22:22
Geplaatst door et_2000nl
Ohhhh maar fikkie steken kan ik goed, ik was laats bij vrienden in Parijs en.... Nou ja, de rest is bekend....

Dat dacht ik al. Dat die zich in de datum vergist hebben. Maar het is dus vrijdag as. Wel ff de auto in de garage zetten dan.

et_2000nl
09-11-05, 22:26
Geplaatst door vlegeltje
Dat dacht ik al. Dat die zich in de datum vergist hebben. Maar het is dus vrijdag as. Wel ff de auto in de garage zetten dan.

Dus het is gewoon een uit de de hand gelopen Sint Maartensvuur. Jeempie wat een aandacht dan allemaal. Sjips, weer 100 sociologen werkeloos.

freya
10-11-05, 00:07
Geplaatst door et_2000nl
Ik denk dat dit haram is, het is nl een wel heel erg christelijke traditie.

Welnee is hartstikke heidens, door de christenen ingelijft.
Maar dat maakt het niet minder haram natuurlijk :haha:

freya
10-11-05, 00:09
Geplaatst door vlegeltje
Je vergeet het vuur.
Met Sint Maarten wordt een grote fik gebouwd, het Sint Maartensvuur.
Niet te verwarren met DE vuur.

Heeft nog iets te maken met de oude Germanen en hun heidense gebruiken. Maar daar weet Freya wel meer over.

Definitely shirk.

:strik:

Wide-O
10-11-05, 00:12
Sinteeh Metteuh van de ruggenugte...

Hey, de man deelde zijn mantel.

et_2000nl
10-11-05, 00:22
Geplaatst door freya
Welnee is hartstikke heidens, door de christenen ingelijft.
Maar dat maakt het niet minder haram natuurlijk :haha:

Aha, net zo als de kerstboom dus....

Overigens, per land zijn er oude gebruiken die nu in het nederlandse gezien worden als islamitisch maar dat niet zijn. Voor de goede orde, tijdens de islamisering van delen van Afrika zijn oude afrikaanse tradities helemaal niet met een zwaard verdreven. De vrouwenbesnijdenis is daar een voorbeeld van, maar ook geesten verdrijven via het verbranden van kruiden en mineralen, gebeurt in marokko bijna in elk huis, terwijl het een oud traditioneel afrikaans gebruik is. Ook geloven ze in veel islamitische landen in het 'boze oog, daar is geen islamitische verklaring voor te vinden'. Het lijkt dus dat de islam en het christendom wederom vele raakvlakken heeft. Dat je door het compleet uitroeien van oude tradities de bevolking niet bekeerd krijgt. Het laten behouden van oorspronkelijke tradities is niet voor niets. Ik wou dat ze daar in Den Haag ook eens aan denken.....

Soldim
10-11-05, 01:48
Geplaatst door et_2000nl
Aha, net zo als de kerstboom dus....

Overigens, per land zijn er oude gebruiken die nu in het nederlandse gezien worden als islamitisch maar dat niet zijn. Voor de goede orde, tijdens de islamisering van delen van Afrika zijn oude afrikaanse tradities helemaal niet met een zwaard verdreven.

.....

Het lijkt dus dat de islam en het christendom wederom vele raakvlakken heeft. Dat je door het compleet uitroeien van oude tradities de bevolking niet bekeerd krijgt. Het laten behouden van oorspronkelijke tradities is niet voor niets. Ik wou dat ze daar in Den Haag ook eens aan denken.....

Dat las ik laatst ergens (volgens mij in een Mohamed biographie/levensverhaal) ook over de Ramadan. Maar heb nog geen onafhankelijke bron gevonden die het bevestigde. Wel het een en ander over een maand voor vredesverdragen of zo....

et_2000nl
10-11-05, 02:08
Geplaatst door Soldim
Dat las ik laatst ergens (volgens mij in een Mohamed biographie/levensverhaal) ook over de Ramadan. Maar heb nog geen onafhankelijke bron gevonden die het bevestigde. Wel het een en ander over een maand voor vredesverdragen of zo....

De Ramadan is echt helemaal islamitisch. De islam is vrij rigide in tijd, zo moet je bidden op vaste tijden, en hebben maanden speciale betekenissen, alles bepaald door de stand van de maan en of zon. De islam gebruikt maan maanden. De westerse of juliaanse kalender zonnemaanden. Daarom verspringt de ramadan per juliaanse maand. Eigenlijk is het christendom de enige religie die zonnemaanden gebruikt. De meeste andere beschavingen en religies gebruikten voornamelijk maan maanden.

Wat ik denk wat je bedoeld, is dat het principe van maan maanden al voor de islam in gebruik was. Het hebben van tradities omtrent maanstanden en zonnestanden is ook niet uniek voor de islam. Sommige tradities die al voor Mohammed van toepassing waren worden nu omdat of in de koran of in soerah's staan nu als islamitisch gezien.

N0bel
10-11-05, 02:12
Geplaatst door et_2000nl
De Ramadan is echt helemaal islamitisch. De islam is vrij rigide in tijd, zo moet je bidden op vaste tijden, en hebben maanden speciale betekenissen, alles bepaald door de stand van de maan en of zon. De islam gebruikt maan maanden. De westerse of juliaanse kalender zonnemaanden. Daarom verspringt de ramadan per juliaanse maand. Eigenlijk is het christendom de enige religie die zonnemaanden gebruikt. De meeste andere beschavingen en religies gebruikten voornamelijk maan maanden.

Wat ik denk wat je bedoeld, is dat het principe van maan maanden al voor de islam in gebruik was. Het hebben van tradities omtrent maanstanden en zonnestanden is ook niet uniek voor de islam. Sommige tradities die al voor Mohammed van toepassing waren worden nu omdat of in de koran of in soerah's staan nu als islamitisch gezien.

Ja ja ja. Blablabla. Aanbidden van Allah dit en Allah dat. En ondertussen leeft uw broeder Schaap illegaal en in onzekerheid.

De ware moslim sta op en ontferme zich over hem.

Wortel
10-11-05, 09:19
Overigens zie ik de laatste tijd ook nogal wat marokkaanse kinderen vrolijk mee sint maartenen. Ik denk dat dit haram is, het is nl een wel heel erg christelijke traditie. Het schijnt wel weer een marokkaanse traditie te zijn om als een Robin Hood die zakken met snoep van die kinderen te moeten afpakken....

Prima dat ze mee Sint Maartenen toch. En hoezo zou iets haram zijn omdat het een heel christelijke traditie zou zijn. Er zijn wel meer gestalten in de christelijke traditie die binnen de Islam een eervolle plaats hebben.

Robin Hood is trouwens ook erg christelijk, want die logeerde ooit nog eens bij Richard Leeuwenhart, en die laatste was weer erg bekend bij Salah ad Din.. :wink:

et_2000nl
10-11-05, 09:44
Geplaatst door N0bel
Ja ja ja. Blablabla. Aanbidden van Allah dit en Allah dat. En ondertussen leeft uw broeder Schaap illegaal en in onzekerheid.

De ware moslim sta op en ontferme zich over hem.

Wie is de ware moslim en wie bepaald dat? Bent U Allah?

Ik ontferm me al jaren over mijn broeder Schaap. Het feit dat ie mij negeert is zijn eigen keuze. Schaap kan goed omgaan met zijn tegenstanders en ook met de ja-knikkers. Mensen die met dezelfde koran er een andere interpretatie en/of mening op na houden heeft ie veel moeite mee. Da's een bekend fenomeen bij marrokanen/moslims, ze negeren het liever, en waren zij bij machte dan sloegen ze het liever de kop in.

Al dat gelul dat het zo moeilijk in Nederland is voor moslims. Dan doe je mee aan de verkeerde beeldvorming wat mensen als Pastors, Wilders, AHA enz nou net willen. Ik ken werkelijk geen islamitisch land waar je de vrijheid hebt om je geloof uit te voeren zoals in vele westerse landen. Vrijheid van religie, inclusief dus de islam, is in de grondwet opgenomen. Ik zie draken van moskeen uit de grond gestampt worden, wil U het turks, marrokkaans of traditioneel, U vind een architect op Uw weg die U door de nederlandse regels heen sluist. Tevens is er geen islamitisch land in de wereld waar zo veel islam stromingen zonder al te veel moeite naast elkaar leven, in de meeste landen slaan ze elkaar liever de hersens in. Ik kan niet ontkennen dat er spanningen zijn. Daarbij moet je populisme en pragmatiek van elkaar blijven scheiden, dat probeer ik te doen. Het populisme is niet alleen in de nederlandse politiek geslopen, ook in de nederlandse moslims.

Je kunt niet illegaal in Nederland zijn, wie bepaald wat illegaal is?

et_2000nl
10-11-05, 09:47
Geplaatst door Wortel
Prima dat ze mee Sint Maartenen toch. En hoezo zou iets haram zijn omdat het een heel christelijke traditie zou zijn. Er zijn wel meer gestalten in de christelijke traditie die binnen de Islam een eervolle plaats hebben.

Robin Hood is trouwens ook erg christelijk, want die logeerde ooit nog eens bij Richard Leeuwenhart, en die laatste was weer erg bekend bij Salah ad Din.. :wink:

Haram of niet, ik Sint Maarten vrolijk mee met mijn kinderen. Wat ik het leukste vind is wel de reaktie van de mensen waar je aan de deur komt. Van de een krijg je karig 1 uit een zak M&M gepeuterd chocolaatje, van de ander een handvol snoep. Yep, zo leer je je buren kennen. Prachtig is de blik in de ogen van je kinderen die je aankijken met een blik van, heb ik daar de longen uit mijn lijf voor gezongen....

David
10-11-05, 10:01
Geplaatst door et_2000nl
Haram of niet, ik Sint Maarten vrolijk mee met mijn kinderen. Wat ik het leukste vind is wel de reaktie van de mensen waar je aan de deur komt. Van de een krijg je karig 1 uit een zak M&M gepeuterd chocolaatje, van de ander een handvol snoep. Yep, zo leer je je buren kennen. Prachtig is de blik in de ogen van je kinderen die je aankijken met een blik van, heb ik daar de longen uit mijn lijf voor gezongen....


Ik kom uit een katholiek dorp. Wij gingen altijd zingen op 2e of 3e kerstdag, verkleed als Maria, Josef en een pop als Jezus. Mijn zus was een jaar engel, maar daarna wilde ze niet meer. Ze stond voor schut, vond ze terecht. Ik had de vleugels geknutseld waardoor ze er eerder uitzag alsof ze een rol in 'Alien' wilde.
Op 11 november werd altijd de nieuwe prins carnaval gekozen. Met de bijbehorende dorps-ruzies.

et_2000nl
10-11-05, 10:20
Geplaatst door David
Ik kom uit een katholiek dorp. Wij gingen altijd zingen op 2e of 3e kerstdag, verkleed als Maria, Josef en een pop als Jezus. Mijn zus was een jaar engel, maar daarna wilde ze niet meer. Ze stond voor schut, vond ze terecht. Ik had de vleugels geknutseld waardoor ze er eerder uitzag alsof ze een rol in 'Alien' wilde.
Op 11 november werd altijd de nieuwe prins carnaval gekozen. Met de bijbehorende dorps-ruzies.

En, hebben jullie nog trauma's overgehouden aan deze frobel activiteiten?

David
10-11-05, 10:23
Geplaatst door et_2000nl
En, hebben jullie nog trauma's overgehouden aan deze frobel activiteiten?


Nee, dat valt eigenlijk reuze mee. Ik frobel nog steeds, alleen word ik er nu voor betaald.

freya
10-11-05, 11:19
Geplaatst door Soldim
Dat las ik laatst ergens (volgens mij in een Mohamed biographie/levensverhaal) ook over de Ramadan. Maar heb nog geen onafhankelijke bron gevonden die het bevestigde. Wel het een en ander over een maand voor vredesverdragen of zo....

Volgens mij ben je in de war met de hadj, de bedevaart.
Dat is een directe voortzetting van heidense gebruiken en was in pre-islamitische tijden ook al een tijd waarin geen wapens gedragen mochten worden.