PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijdrage As Siddieq-school bedreigd



et_2000nl
09-11-05, 23:36
Bron: http://www.at5.nl/index.asp?newsid=12572

Bijdrage As Siddieq-school bedreigd

Minister Van der Hoeven (Onderwijs) dreigt de geldkraan van de islamitische basisschool As Siddieq in De Baarsjes dicht te draaien. Dit kan betekenen dat de school moet sluiten.
As Siddieq maakt nog steeds te weinig werk van integratie van de leerlingen, stelde de onderwijsinspectie deze zomer vast. De minister gaf de school onlangs een laatste waarschuwing.
Tot nu toe kan de minister de overheidsbijdrage alleen stopzetten als het onderwijs ver onder de maat is. In januari wordt een nieuwe wet van kracht die dit ook mogelijk maakt als een school te weinig doet aan integratie.

et_2000nl
09-11-05, 23:39
Afschaffen dat bijzondere onderwijs. Alleen openbaar onderwijs, zijn we ook gelijk verlost van dat achterlijke christelijke en katholieke onderwijs.

BTW, op deze school worden meisjes vanaf 6 jaar VERPLICHT een hoofddoek te dragen. Wat nou vrije keus?

Max Stirner
09-11-05, 23:46
Geplaatst door et_2000nl
Afschaffen dat bijzondere onderwijs. Alleen openbaar onderwijs, zijn we ook gelijk verlost van dat achterlijke christelijke en katholieke onderwijs.



:handbang:

MaRiaH
09-11-05, 23:53
Geplaatst door et_2000nl
Afschaffen dat bijzondere onderwijs.

Eens.

Geloof belijden buiten de schoolmuren.
geloofsuitingen niet welkom op openbare school
wel bespreken in informatieve zin.

Bovendien alle kinderen uit alle wijken verplichten in de wijk naar school te gaan ter bevordering van de wederzijdse integratie.

et_2000nl
10-11-05, 00:01
Geplaatst door MaRiaH
Eens.

Geloof belijden buiten de schoolmuren.
geloofsuitingen niet welkom op openbare school
wel bespreken in informatieve zin.

Bovendien alle kinderen uit alle wijken verplichten in de wijk naar school te gaan ter bevordering van de wederzijdse integratie.

Van mij mogen ze een reli uur hebben, van mij part vier uur per week, als voor ingebakken compromis. Geloofsuitingen mag ook. Wil je zelf een hoofddoek dragen, je doet maar. Wil je een kruis om je nek, mij stoort het niet, wil je een keppeltje op, je doet maar. Voor de rest, alle lessen moeten zo zijn als in het huidige openbare onderwijs. Het is belachelijk dat een christelijke school de leer van Darwin niet hoeft te onderwijzen, omdat ze daar moeite mee hebben.

Een strikt postcode beleid/wijk beleid hebben ze in amerika, en dat werkt bepaald niet goed. Je moet mensen die de mogelijkheid blijven geven te kiezen op basis van kwaliteit.

MaRiaH
10-11-05, 00:10
Geplaatst door et_2000nl
Van mij mogen ze een reli uur hebben, van mij part vier uur per week, als voor ingebakken compromis. Geloofsuitingen mag ook. Wil je zelf een hoofddoek dragen, je doet maar. Wil je een kruis om je nek, mij stoort het niet, wil je een keppeltje op, je doet maar. Voor de rest, alle lessen moeten zo zijn als in het huidige openbare onderwijs. Het is belachelijk dat een christelijke school de leer van Darwin niet hoeft te onderwijzen, omdat ze daar moeite mee hebben.

Een strikt postcode beleid/wijk beleid hebben ze in amerika, en dat werkt bepaald niet goed. Je moet mensen die de mogelijkheid blijven geven te kiezen op basis van kwaliteit.

dan krijg je dus weer zwarte en witte scholen..
Ik zie dat liever gemengd, dat is een voordeel voor alle leerlingen.

sjaen
10-11-05, 00:17
Geplaatst door et_2000nl
Het is belachelijk dat een christelijke school de leer van Darwin niet hoeft te onderwijzen, omdat ze daar moeite mee hebben.



Nu nog de klepel vinden

et_2000nl
10-11-05, 00:21
Geplaatst door MaRiaH
dan krijg je dus weer zwarte en witte scholen..
Ik zie dat liever gemengd, dat is een voordeel voor alle leerlingen.

Het probleem is, je hebt zwarte en witte wijken. Dus postcode beleid sluit zwarte en witte scholen niet uit, het werkt het in de hand. Wat ik in america zie is dat huizen prijzen stijgen aan de hand van de kwaliteit van een school in de buurt. Dat zal hier ook gebeuren. Dat maakt het alleen nog maar moeilijker om als je je kind met alle geweld en om wat voor rede dan ook op een school in een andere wijk wil laten studeren, je moet verhuizen. En mensen in de sociale onderklasse zijn vaak niet bij machte om in die wijk waar een betere school is te verhuizen. Je bent dan gedoemd tot de school die in je wijk staat. Geloof me, het werkt daar in ieder geval niet. Misschien kan het hier wel met andere regels werken....

MaRiaH
10-11-05, 00:24
Geplaatst door et_2000nl
Het probleem is, je hebt zwarte en witte wijken. Dus postcode beleid sluit zwarte en witte scholen niet uit, het werkt het in de hand.

Ja dat zat ik me net ook te bedenken...

dan zullen ze quota moeten hanteren, ook omslachtig en moet je afkomst gaan registeren..

Nou ja, ben nu te moe er nog over na te denken, maar ik vind iig. dat het goed zou zijn als het leerlingenbestand een afspiegeling van de samenleving zou moeten zijn.

et_2000nl
10-11-05, 00:32
Geplaatst door MaRiaH
Ja dat zat ik me net ook te bedenken...

dan zullen ze quota moeten hanteren, ook omslachtig en moet je afkomst gaan registeren..

Nou ja, ben nu te moe er nog over na te denken, maar ik vind iig. dat het goed zou zijn als het leerlingenbestand een afspiegeling van de samenleving zou moeten zijn.

Mee eens, maar idd ook te moe om ff de oplossing te vinden....

Soldim
10-11-05, 01:03
Geplaatst door et_2000nl
Het probleem is, je hebt zwarte en witte wijken. Dus postcode beleid sluit zwarte en witte scholen niet uit, het werkt het in de hand. Wat ik in america zie is dat huizen prijzen stijgen aan de hand van de kwaliteit van een school in de buurt.


Het systeem voor postcode afhankelijkheid werk zo voor lagere scholen. Voor middelbaar onderwijs is het ingewikkelder. Zowel afstand tot de school als scores in bepaalde testen tellen. Dus hoe verder iemand weg woont hoe beter hij/zij moet presteren om op een goede school toegelaten te worden.

Ook is er, zowat om de hoek waar ik woon, een speciale school voor intelligente achterstands kinderen. Postcode maakt daarvoor geen klap uit, intelligentie en een inkomens-bovengrens bepalen de toelating.

De lagere school hier vlakbij schijnt goed te zijn ondanks het feit dat er kinderen met 40 verschillende nationaliteiten naar toe gaan ... multi culturee/ multi etnisch hoeft dus niet meteen slecht te betekenen!

mark61
10-11-05, 07:43
Geplaatst door et_2000nl
Afschaffen dat bijzondere onderwijs. Alleen openbaar onderwijs, zijn we ook gelijk verlost van dat achterlijke christelijke en katholieke onderwijs.

BTW, op deze school worden meisjes vanaf 6 jaar VERPLICHT een hoofddoek te dragen. Wat nou vrije keus?

Yo!

Couscousje
10-11-05, 07:53
Geplaatst door et_2000nl
BTW, op deze school worden meisjes vanaf 6 jaar VERPLICHT een hoofddoek te dragen. Wat nou vrije keus?

True.

Door dat soort praktijken heb ik 17 jaar rondgelopen met zo een geval op mijn hoofd, omdat ik gewoonweg niet beter wist.

Zogenaamd geen dwang in religie: nou, hoe wil je dat anders noemen?

Cc

observer
10-11-05, 08:09
Geplaatst door Couscousje
True.

Door dat soort praktijken heb ik 17 jaar rondgelopen met zo een geval op mijn hoofd, omdat ik gewoonweg niet beter wist.

Zogenaamd geen dwang in religie: nou, hoe wil je dat anders noemen?

Cc terwijl zelfs deze atheist weet dat als er al iets over verplicht in de koran zou staan dat alleen voor vrouwen zou gelden en niet voor kinderen

religie = macht en macht is vrijwel altijd dwang


De lagere school hier vlakbij schijnt goed te zijn ondanks het feit dat er kinderen met 40 verschillende nationaliteiten naar toe gaan ... multi culturee/ multi etnisch hoeft dus niet meteen slecht te betekenen! soldim, dat zal ongetwijfeld komen omdat ze zich op les geven concentreren en niet op multi dit en multi dat

het belang van actieve ouders die betrokken zijn bij de opvoeding van hun kinderen wordt vaak ook enorm onderschat

et_2000nl
10-11-05, 08:27
Geplaatst door Couscousje
True.

Door dat soort praktijken heb ik 17 jaar rondgelopen met zo een geval op mijn hoofd, omdat ik gewoonweg niet beter wist.

Zogenaamd geen dwang in religie: nou, hoe wil je dat anders noemen?

Cc

Het verbaast mij toch dat vooral mannen het nodig vinden om die vrije keuze zo te benadrukken.... Ik zelf maak idd in mijn omgeving ook mee dat mocht er al geen sprake zijn van verplichting door een school er een maatschappelijke verplichting heerst. Tevens constateer ik dat er een grote groep meiden/vrouwen is die met veel trots zo'n 'geval' dragen. Ze doen maar, zolang het maar niet geboden en/of verboden word.

Daar naast hoor ik veel prikkers hier met hand en tand dit bijzonder onderwijs systeem verdedigen. Uit onderzoek blijkt waar vaak de extra financien vandaan komen. Dat is niet door de vaak door sociale achterstand getijsterde ouders, noch door de moskee om de hoek. Er zijn nogal wat 'foute' landen die de vrijheid van ons systeem kunnen gebruiken om geld te storten in die zogenaamde stichtingen die deze scholen zijn. Da's moeilijk te controleren. Voor niks gaat de zon op, ze zullen aan hun stortingen eisen stellen. Da's het grootste gevaar. De transparantie ontbreekt. Nu heeft de overheid daar een stokje voor gestoken, inmenging van buitenlandse stichtingen mag niet. Nu zie je dus allerlei stichtingen in Nederland als paddestoelen uit het niets opkomen, die vanuit Nederland die stortingen doen, waar ze zelf hun geld vandaan krijgen maakt dan weer niet uit. Hoe naief kun je zijn.

In Marokko willen zo ook geen inmenging van Saudi's in hun school systeem, en terecht. Een schoolbestuur moet autonoom zijn. In Nederland schijnt dat niet echt te hoeven.

Dutchguy
10-11-05, 08:46
Geplaatst door et_2000nl
Afschaffen dat bijzondere onderwijs. Alleen openbaar onderwijs, zijn we ook gelijk verlost van dat achterlijke christelijke en katholieke onderwijs.



Dat zeg ik al jaren. :duim:

et_2000nl
10-11-05, 08:52
Geplaatst door Dutchguy
Dat zeg ik al jaren. :duim:

Oeps, bijna vergeten, ik mag niet discrimineren, we mogen de joodse scholen niet vergeten.

David
10-11-05, 08:55
Geplaatst door et_2000nl
Oeps, bijna vergeten, ik mag niet discrimineren, we mogen de joods scholen niet vergeten.


Precies, die moeten net zo goed worden afgeschaft. Het is zo'n lgisch idee. Geen 'speciale' scholen meer, maar gewoon allemaal openbare scholen. Wat is dat toch in dit land met die onnozele verzuiling?

et_2000nl
10-11-05, 09:00
Geplaatst door David
Precies, die moeten net zo goed worden afgeschaft. Het is zo'n lgisch idee. Geen 'speciale' scholen meer, maar gewoon allemaal openbare scholen. Wat is dat toch in dit land met die onnozele verzuiling?

Hoho, verzuiling is niks mis mee, het is het niveau waarin dat door slaat, we kunnen niet verwachten dat iedereen zich maar moet confirmeren met de grijze massa.

David
10-11-05, 09:03
Geplaatst door et_2000nl
Hoho, verzuiling is niks mis mee, het is het niveau waarin dat door slaat, we kunnen niet verwachten dat iedereen zich maar moet confirmeren met de grijze massa.


Okay, het niveau van verzuiling dan. Jezus, het is pas tien uur, ik zit aan m'n eerste bak koffie en heb voor het eerst in drie weken een ochtend vrij. Vergeef me m'n foute nuanceringen, please! :D

Dutchguy
10-11-05, 09:05
Geplaatst door David
Okay, het niveau van verzuiling dan. Jezus, het is pas tien uur, ik zit aan m'n eerste bak koffie en heb voor het eerst in drie weken een ochtend vrij. Vergeef me m'n foute nuanceringen, please! :D
Ah de geur van ECHTE koffie, zit noodgedwongen achter de senseo. :ninja:

David
10-11-05, 09:08
Geplaatst door Dutchguy
Ah de geur van ECHTE koffie, zit noodgedwongen achter de senseo. :ninja:


Wat is er mis met de Ethiopische Kaffa Senseo? Niets. Ik zal verdomme jouw subsidie eens stopzetten als je zo doorgaat! Vrijheid van Koffie is een groot goed in dit land. Populist! Extremist! :fpuh:

et_2000nl
10-11-05, 09:19
Geplaatst door David
Wat is er mis met de Ethiopische Kaffa Senseo? Niets. Ik zal verdomme jouw subsidie eens stopzetten als je zo doorgaat! Vrijheid van Koffie is een groot goed in dit land. Populist! Extremist! :fpuh:

Ik ben inmiddels met mijn 4-de of 5-de bak espresso bezig.... Heerlijk!!!!

David
10-11-05, 09:20
Geplaatst door et_2000nl
Ik ben inmiddels met mijn 4-de of 5-de bak espresso bezig.... Heerlijk!!!!

Ik heb nu twee bakken op, en ben niet meer zo cranky. :melig:

Mark
10-11-05, 09:28
Geplaatst door et_2000nl
Het verbaast mij toch dat vooral mannen het nodig vinden om die vrije keuze zo te benadrukken.... Ik zelf maak idd in mijn omgeving ook mee dat mocht er al geen sprake zijn van verplichting door een school er een maatschappelijke verplichting heerst. Tevens constateer ik dat er een grote groep meiden/vrouwen is die met veel trots zo'n 'geval' dragen. Ze doen maar, zolang het maar niet geboden en/of verboden word..

Voor de strijd van de trotse bewuste hoofddoekdraagsters moeten degenen die hun mooie verhalen onderuit halen met verhalen over gedwongen zijn maar geslachtofferd worden. :zozo:

Nelis70
10-11-05, 09:31
Geplaatst door observer
terwijl zelfs deze atheist weet dat als er al iets over verplicht in de koran zou staan dat alleen voor vrouwen zou gelden en niet voor kinderen

religie = macht en macht is vrijwel altijd dwang

in atheisme is ook macht
in de dierenwereld is ook macht
in de politiek is ook macht
eigenlijk worden in elke cultuur machtsspelletjes gespeeld.
Door jouw uitspraak suggereer je dat alleen in de religie machtsspelletjes gespeeld worden. Het is een vieze uitspraak. Dus ik maak ervan:
Afzetten tegen religie is vies. Vies moet schoongemaakt worden.


soldim, dat zal ongetwijfeld komen omdat ze zich op les geven concentreren en niet op multi dit en multi dat

het belang van actieve ouders die betrokken zijn bij de opvoeding van hun kinderen wordt vaak ook enorm onderschat

Mark
10-11-05, 09:32
Geplaatst door et_2000nl
Daar naast hoor ik veel prikkers hier met hand en tand dit bijzonder onderwijs systeem verdedigen. Uit onderzoek blijkt waar vaak de extra financien vandaan komen. Dat is niet door de vaak door sociale achterstand getijsterde ouders, noch door de moskee om de hoek. Er zijn nogal wat 'foute' landen die de vrijheid van ons systeem kunnen gebruiken om geld te storten in die zogenaamde stichtingen die deze scholen zijn. Da's moeilijk te controleren. Voor niks gaat de zon op, ze zullen aan hun stortingen eisen stellen. Da's het grootste gevaar. De transparantie ontbreekt. Nu heeft de overheid daar een stokje voor gestoken, inmenging van buitenlandse stichtingen mag niet. Nu zie je dus allerlei stichtingen in Nederland als paddestoelen uit het niets opkomen, die vanuit Nederland die stortingen doen, waar ze zelf hun geld vandaan krijgen maakt dan weer niet uit. Hoe naief kun je zijn.


Op de knieen voor de saudische meesters.... :)

en als je goed kont kan likken dan krijg je als beloning een mooie nieuwe vleugel aan je gebouw.

et_2000nl
10-11-05, 09:41
Geplaatst door Mark
Op de knieen voor de saudische meesters.... :)

en als je goed kont kan likken dan krijg je als beloning een mooie nieuwe vleugel aan je gebouw.

Ach krijgen ze ons niet op de knieen door dat achterhoede gevecht via islamitische scholen dan krijgen ze ons wel op de knieen via de olie prijzen.... Shell vaart er wel bij....

Mark
10-11-05, 09:51
Geplaatst door et_2000nl
Ach krijgen ze ons niet op de knieen door dat achterhoede gevecht via islamitische scholen dan krijgen ze ons wel op de knieen via de olie prijzen.... Shell vaart er wel bij....

We kunnen ook beter het hele arabische schiereiland her-kolonialiseren...


Eigen schuld, moeten ze maar niet op onze olie gaan wonen :fplet:

et_2000nl
10-11-05, 09:53
Geplaatst door Nelis70
in atheisme is ook macht
in de dierenwereld is ook macht
in de politiek is ook macht
eigenlijk worden in elke cultuur machtsspelletjes gespeeld.
Door jouw uitspraak suggereer je dat alleen in de religie machtsspelletjes gespeeld worden. Het is een vieze uitspraak. Dus ik maak ervan:
Afzetten tegen religie is vies. Vies moet schoongemaakt worden.

Mensen hebben een identiteit nodig, die hangen ze vaak op aan religie/overtuiging. Daardoor behoren ze tot een groep en hebben ze meer macht omdat ze denken namens die hele groep te spreken. Dat is menselijk gedrag, dat kun je niet uitsluiten. Dat is dus onafhankelijk van religieus of niet.

Tevens zijn er mensen die denken dat ze aan de hand van die identiteit superieuriteit kunnen ontlenen, mijn groep is beter dan die ander enz.

Er zijn te weinig mensen die beseffen dat identiteit en superieuriteit twee aparte fenomenen zijn. Mocht er al menselijke superieuriteit zijn dan is dat omdat de homo sapiens meent te kunnen denken in tegenstelling tot elke andere levensvorm. Elke andere segmentatie zou niet mogen mogen leiden tot superieuriteit, hetzij religie, etniciteit, sexe, to name a view.

Als dusdanig is het afzetten tegen religie niet vies, zolang het maar gaat om het bestrijden van de superieuriteit en niet het bestrijden van de identiteit.

In mijn eigen superieuriteit begrijp ik dat vele deze analyse door gebrek aan intellectuele vermogens niet helemaal kunnen volgen. Nederig zal ik het U vergeven!

et_2000nl
10-11-05, 10:03
Geplaatst door Mark
We kunnen ook beter het hele arabische schiereiland her-kolonialiseren...


Eigen schuld, moeten ze maar niet op onze olie gaan wonen :fplet:

Waarom het westen ooit gedacht heeft dat kolonisatie passe is, is mij ook volkomen onduidelijk. Elke randdebiel kan toch zien dat al die arme stakkers daar veel beter van worden.

Geen oosten meer, alleen nog maar het westen, het klinkt bijna als een utopie. Toch zal het kompas op mijn bidkleedje het er moeilijk mee hebben om het oosten te blijven vinden.... Misschien moeten we maar overwegen op met onze knieen naar het westen te gaan liggen, vind Bush helemaal niet erg. We hebben al een aantal europese leiders die dat doen, Blair/Balkenende. Ik heb ze nooit gezien als de groten der aarde, maar dankzij jou Mark zal ik mijn mening herzien....

Nelis70
10-11-05, 10:06
Geplaatst door et_2000nl
Mensen hebben een identiteit nodig, die hangen ze vaak op aan religie/overtuiging. Daardoor behoren ze tot een groep en hebben ze meer macht omdat ze denken namens die hele groep te spreken. Dat is menselijk gedrag, dat kun je niet uitsluiten. Dat is dus onafhankelijk van religieus of niet.

Tevens zijn er mensen die denken dat ze aan de hand van die identiteit superieuriteit kunnen ontlenen, mijn groep is beter dan die ander enz.

Er zijn te weinig mensen die beseffen dat identiteit en superieuriteit twee aparte fenomenen zijn. Mocht er al menselijke superieuriteit zijn dan is dat omdat de homo sapiens meent te kunnen denken in tegenstelling tot elke andere levensvorm. Elke andere segmentatie zou niet mogen mogen leiden tot superieuriteit, hetzij religie, etniciteit, sexe, to name a view.

Als dusdanig is het afzetten tegen religie niet vies, zolang het maar gaat om het bestrijden van de superieuriteit en niet het bestrijden van de identiteit.

In mijn eigen superieuriteit begrijp ik dat vele deze analyse door gebrek aan intellectuele vermogens niet helemaal kunnen volgen. Nederig zal ik het U vergeven!

Dank voor je vergeving. Je mag ons overigens ook wel jullie noemen.

Ik vrees echter dat velen (dus niet vele) jouw analyse niet kunnen volgens door het onnodig dure taalgebruik, en de spelfouten daarin (met spelfouten in te duur taalgebruik bewijs je jezelf geen dienst), en door de werkelijk waardeloze argumentatie.

Dutchguy
10-11-05, 10:07
Geplaatst door David
Wat is er mis met de Ethiopische Kaffa Senseo? Niets. Ik zal verdomme jouw subsidie eens stopzetten als je zo doorgaat! Vrijheid van Koffie is een groot goed in dit land. Populist! Extremist! :fpuh:

Ik heb geen Ethiopische Kaffa Senseo. :cool:

observer
10-11-05, 10:13
Geplaatst door Nelis70
in atheisme is ook macht
in de dierenwereld is ook macht
in de politiek is ook macht
eigenlijk worden in elke cultuur machtsspelletjes gespeeld.
Door jouw uitspraak suggereer je dat alleen in de religie machtsspelletjes gespeeld worden. Het is een vieze uitspraak. Dus ik maak ervan:
Afzetten tegen religie is vies. Vies moet schoongemaakt worden. atheisme op zich niet, je hebt wel atheistische ideologieen zoals communisme die eigenlijk van hun ideologie ook een soort religie maken (zie maar de cultus van vereering rond bv mao)

macht is inderdaad overal

echter in de dierenwereld is macht gebaseerd op kwaliteit, sterke leeuw is baas,

in politiek is (tenminste hier) macht niet absoluut zelfs in landen met een 2 partijen systeem is er vaak onderhandelen nodig om een doel te bereiken, sterken nog geen enkele politieke partij (ok mischien sgp) claimt het enige ware idee te hebben

georganiseerde religie claimt dat per definitie, immers jouw geloof klopt dus kan de rest niet kloppen, hoe bereik je dat door machtiger te worden (of de ander dood te slaan natuurlijk)

ik claim dus niet dat alleen religieen machtspellen spelen, ik claim wel dat het nergens anders met zo'n absolute overtuiging van eigengelijk gebeurd

Nelis70
10-11-05, 10:35
Geplaatst door observer
atheisme op zich niet, je hebt wel atheistische ideologieen zoals communisme die eigenlijk van hun ideologie ook een soort religie maken (zie maar de cultus van vereering rond bv mao)

Ik zei dan ook: in atheisme...



macht is inderdaad overal

check



echter in de dierenwereld is macht gebaseerd op kwaliteit, sterke leeuw is baas,

Dus kracht is kwaliteit? Dus het recht van de sterkste is gelijk aan het recht van de beste? Lijkt mij een onhoudbare stelling.



in politiek is (tenminste hier) macht niet absoluut zelfs in landen met een 2 partijen systeem is er vaak onderhandelen nodig om een doel te bereiken, sterken nog geen enkele politieke partij (ok mischien sgp) claimt het enige ware idee te hebben

georganiseerde religie claimt dat per definitie, immers jouw geloof klopt dus kan de rest niet kloppen, hoe bereik je dat door machtiger te worden (of de ander dood te slaan natuurlijk)

Er zijn behoorlijk wat religieuzen die iets niet beweren de absolute waarheid in pacht te hebben.



ik claim dus niet dat alleen religieen machtspellen spelen, ik claim wel dat het nergens anders met zo'n absolute overtuiging van eigengelijk gebeurd

mmm, Jezus was behoorlijk religieus, toch was hij niet erg op macht belust.
dat z'n (soms zelfbenoemde) volgelingen er regelmatig een rommeltje van maken, tja.

Misschien helpt het als jij eerst een aangeeft wat jij onder religie verstaat:

Onder religie (Religare, Latijn voor verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een macht of manifestaties van een macht óf een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel of essentie. In monotheïstische religies wordt het begrip godsdienst vaak ook gebruikt.

Nelis70
10-11-05, 10:36
Geplaatst door observer
georganiseerde religie claimt dat per definitie, immers jouw geloof klopt dus kan de rest niet kloppen, hoe bereik je dat door machtiger te worden (of de ander dood te slaan natuurlijk)

Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten

et_2000nl
10-11-05, 10:45
Geplaatst door Nelis70
Dank voor je vergeving. Je mag ons overigens ook wel jullie noemen.

Ik vrees echter dat velen (dus niet vele) jouw analyse niet kunnen volgens door het onnodig dure taalgebruik, en de spelfouten daarin (met spelfouten in te duur taalgebruik bewijs je jezelf geen dienst), en door de werkelijk waardeloze argumentatie.

Dank voor de spellcheck en het is volgen niet volgens. Overigens ben ik het met je eens dat duur taalgebruik niet altijd een dienst bewijst.

Mag ik je er op wijzen dat je een handige techniek gebruikt, je bekritiseerd de vorm niet de argumenten. Die noem je slechts waardeloos, zonder argumentatie.

Nelis70
10-11-05, 11:56
Geplaatst door et_2000nl
Dank voor de spellcheck en het is volgen niet volgens.

Dank.
Ik bedoelde niet een verschrijving, maar het consequent verkeerd spellen van bv het woord superioriteit.


Overigens ben ik het met je eens dat duur taalgebruik niet altijd een dienst bewijst.

Mag ik je er op wijzen dat je een handige techniek gebruikt, je bekritiseerd de vorm niet de argumenten. Die noem je slechts waardeloos, zonder argumentatie.


Ja, daar mag je mij op wijzen.
Een conclusie is een eindresultaat. Naar een conclusie werk je toe. Dat noem je dan een argumentatie. Wanneer een argumentatie een conclusie niet rechtvaardigt, dan heeft het weinig zin om over die conclusie te praten.
Voorbeeld: Binnen een godsdienst kan macht een rol spelen, dus (conclusie) alle godsdienst is fout.

Ik heb het idee dat jouw argumentatie in je verhaal over religie als los zand aan elkaar hangt.

Nu ga ik in op jouw verhaal, ik pik de eerste zinnen eruit:

Mensen hebben een identiteit nodig, die hangen ze vaak op aan religie/overtuiging. Daardoor behoren ze tot een groep en hebben ze meer macht omdat ze denken namens die hele groep te spreken.

Hier voeg je aan religie al overtuiging toe. Terwijl je oorspronkelijk stelling alleen om religie ging. Met overtuiging voeg je zo ongeveer de rest van de mensheid al toe tot je groep. Terwijl je in je uitspraak specifiek religie gelijk stelde aan macht.

Daarnaast zeg je dat mensen die hun identiteit ophangen aan een religie, en daardoor tot een groep behoren, meer macht hebben. Dat snap ik niet. Over wie hebben ze meer macht?

Dat is menselijk gedrag, dat kun je niet uitsluiten. Dat is dus onafhankelijk van religieus of niet. Tevens zijn er mensen die denken dat ze aan de hand van die identiteit superieuriteit kunnen ontlenen, mijn groep is beter dan die ander enz.

Het woordje 'Tevens' daarna suggereert dat je over een nieuwe groep mensen gaat praten, dat er sprake is van een opsomming. Maar dat is er helemaal niet. Dat soort dingen maakt je betoog lastig te volgen.

et_2000nl
10-11-05, 12:44
Ik bedoelde niet een verschrijving, maar het consequent verkeerd spellen van bv het woord superioriteit.

Ik vind een spellings discussie van minder belang....


Ja, daar mag je mij op wijzen.
Een conclusie is een eindresultaat. Naar een conclusie werk je toe. Dat noem je dan een argumentatie. Wanneer een argumentatie een conclusie niet rechtvaardigt, dan heeft het weinig zin om over die conclusie te praten.
Voorbeeld: Binnen een godsdienst kan macht een rol spelen, dus (conclusie) alle godsdienst is fout.

Dat laatste is geen stelling van mij.


Ik heb het idee dat jouw argumentatie in je verhaal over religie als los zand aan elkaar hangt.

Dat mag je vinden, vind het tegenargument belangrijker dan een hole kreet.


Nu ga ik in op jouw verhaal, ik pik de eerste zinnen eruit:

Mensen hebben een identiteit nodig, die hangen ze vaak op aan religie/overtuiging. Daardoor behoren ze tot een groep en hebben ze meer macht omdat ze denken namens die hele groep te spreken.

Hier voeg je aan religie al overtuiging toe. Terwijl je oorspronkelijk stelling alleen om religie ging. Met overtuiging voeg je zo ongeveer de rest van de mensheid al toe tot je groep. Terwijl je in je uitspraak specifiek religie gelijk stelde aan macht.

Er zijn meer facetten om je identiteit aan af te leiden. Etniciteit bijvoorbeeld. Dat ik mij slechts beperk tot deze twee is omdat de discussie daar overging. Ik stel in mijn uitspraak religie niet gelijk aan macht. Het uitvoeren van je religie, maar zo ook het uitvoeren van een overtuiging, zoals bijvoorbeeld socialisme heeft niets met macht te maken. Wel het fenomeen van het instituut dat altijd om bv religies heen hangt. Het vaticaan voor de katholieken enz. Daar is waar de groep van gelijkgezinden zich begeeft op het pad van de macht. Er zijn vele manieren macht te verkrijgen. Een grote groep mensen mobiliseren is daar 1 van en vervolgens roepen dat je je mening baseert op je vele volgelingen.


Daarnaast zeg je dat mensen die hun identiteit ophangen aan een religie, en daardoor tot een groep behoren, meer macht hebben. Dat snap ik niet. Over wie hebben ze meer macht?

Heb ik hierboven al proberen uit te leggen.



Dat is menselijk gedrag, dat kun je niet uitsluiten. Dat is dus onafhankelijk van religieus of niet. Tevens zijn er mensen die denken dat ze aan de hand van die identiteit superieuriteit kunnen ontlenen, mijn groep is beter dan die ander enz.

Het woordje 'Tevens' daarna suggereert dat je over een nieuwe groep mensen gaat praten, dat er sprake is van een opsomming. Maar dat is er helemaal niet. Dat soort dingen maakt je betoog lastig te volgen. [/B]

Het is toch niet zo moeilijk. Het eerste stuk gaat over identiteit, het volgende gedeelte over de effecten die daardoor kunnen ontstaan verbonden door het woordje tevens. Mijn stelling is dat religieuse identiteit leid tot religieuse instituten die vervolgens hun macht kunnen gaan gebruiken. Een goed voorbeeld is het winkel sluitingstijden beleid. Die is nog steeds gebaseerd op christelijke normen en waarde. Als jouw religie voor jou betekent dat jij vind dat je op zondag niet zou mogen winkelen, dan winkel je niet. De vraag is of je andere die deze overtuiging niet hebben die wil moet opleggen middels een winkels sluitings wet. Dat is onafhankelijk van het feit of mensen die die mening hebben de minderheid of meerderheid zijn. Er is niemand die je dwingt om WEL boodschappen te doen. En daar komt het woord superieur om de hoek kijken. Ik geef toe soms verkeerd vervoegd, daarvoor mijn welgemeende excuus als je je daar aan stoorde.

observer
10-11-05, 12:46
Dus kracht is kwaliteit? Dus het recht van de sterkste is gelijk aan het recht van de beste? Lijkt mij een onhoudbare stelling. we hebben het over de dieren wereld waar aspecten als kracht/slimheid inderdaad de norm zijn


Er zijn behoorlijk wat religieuzen die iets niet beweren de absolute waarheid in pacht te hebben. religieuzen mischien wel, religies niet, immers er kan toch maar 1 de ware zijn (is bevoorbeeld de koran niet het enige echte absolute ware woord van god?)


mmm, Jezus was behoorlijk religieus, toch was hij niet erg op macht belust. ah maar jezus was geen onderdeel van die godsdienst die is pas later uit zijn naam opgericht, op zijn best was hij een leraar, mischien zelfs wel een opstandige ook aangezien hij zich hard tegen de heersende religieuze machthebbers verzette


Misschien helpt het als jij eerst een aangeeft wat jij onder religie verstaat: een organisatie met als doel een geloofsovertuiging uit te dragen en gelovigen te organiseren

voor mij is religie het tegenovergestelde van geloof, geloof is een 1 op 1 band met je schepper, religie een veel band met een organisatie die je schepper zegt te vertegenwoordigen


Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten nou nee nelis meer zoals de waard de geschiedenis heeft gelezen schat hij zijn gasten in