PDA

Bekijk Volledige Versie : Crimineeltjes zijn niet zo gelovig



Derrick
10-11-05, 09:42
Crimineeltjes zijn niet zo gelovig

door Floor Ligtvoet
De Rotterdamse wethouder Pastors moest vertrekken. Zijn uitspraken over criminele moslims zijn ook niet hard te maken, zeggen wetenschappers.

DEN HAAG - Criminoloog Hans Werdmijlder kreeg gisteren een telefoontje van de assistent van Marco Pastors, de zojuist afgetreden wethouder van Leefbaar Rotterdam. Of hij misschien gegevens had die de omstreden uitspraken van Pastors konden bewijzen. De wethouder had in een interview de suggestie gewekt dat moslims alleen van niet-moslims stelen en nu had hij kennelijk dringend behoefte aan onderbouwing hiervan.

,,Maar aan dat soort feiten en cijfers kan ik Pastors niet helpen,'' zegt Werdmijlder, die al jaren onderzoek doet naar de achtergronden van het criminele gedrag van moslimjongeren. ,,Dergelijke feiten zijn er niet.'' Andere wetenschappers bevestigen dat.

Volgens Werdmijlder speelt religie helemaal niet zo'n doorslaggevende rol in het criminele gedrag. ,,Als Marokkanen niet van andere Marokkanen stelen, is dat omdat de onderlinge sociale controle daar veel groter is. De groenteboer kent misschien wel zijn vader. En als die achter de diefstal komt, zijn de rapen gaar.''

Er zijn wel moslimcrimineeltjes die zeggen: 'Ik luister alleen naar Allah en mijn vader', aldus Werdmijlder. Maar in de Marokkaanse gemeenschap worden 'religieuze' argumenten voor diefstal helemaal niet serieus genomen. ,,Het slaat nergens op. Wat weten die jongetjes nu van de moslimreligie? In de Koran staat juist dat je niet mág stelen.''

Onder Marokkaanse jongeren komen wel anti-blanke sentimenten voor, zegt Werdmijlder. Als ze vaker blanken zouden bestelen dan moslims, kan dat een van de verklaringen zijn. ,,Andere Marokkanen bestempelen het gedrag van deze jonge criminelen soms ook als racisme.''

De jonge Marokkaanse dieven gaan er namelijk al bij voorbaat van uit dat ze zelf gediscrimineerd worden door blanken, en nemen daarom bijvoorbeeld tegen blanke agenten de houding aan van 'wat heb jij over mij te zeggen?', aldus Werdmijlder.

Ook de Tilburgse islamoloog Herman Beck bestrijdt dat religie een rol speelt in het criminele gedrag. ,,De islam verbiedt stelen.'' Maar religie is wel een handig excuus om je eigen fouten en wandaden te verzachten, zegt Beck de afgetreden Rotterdamse wethouder na. Zo pleit je jezelf vrij van je verantwoordelijkheid. ,,De gemiddelde conservatieve moslim vindt echter dat een dief zich nooit op de Koran kan beroepen. Die wijst diefstal af'', aldus Beck.

Ook bij de politie is niets van religieuze motieven van criminelen bekend. Bij dieven gaat het toch ook vooral om de buit 'zonder aanziens des persoons', meent Cees den Bakker, woordvoerder van het Nederlands Politie-instituut (NPI). Er zijn geen harde cijfers voor, maar zijn algemene indruk is dat criminelen zich niet door religieuze motieven laten leiden. Ook moslims niet. Het NPI begint binnenkort met een onderzoek naar het slachtofferschap onder allochtonen. ,,Daarin nemen we de vraag mee of ze ook van elkaar stelen.''

MaRiaH
10-11-05, 09:45
Geplaatst door Derrick
Crimineeltjes zijn niet zo gelovig
.

DEN HAAG - Criminoloog Hans Werdmijlder kreeg gisteren een telefoontje van de assistent van Marco Pastors, de zojuist afgetreden wethouder van Leefbaar Rotterdam. Of hij misschien gegevens had die de omstreden uitspraken van Pastors konden bewijzen. De wethouder had in een interview de suggestie gewekt dat moslims alleen van niet-moslims stelen en nu had hij kennelijk dringend behoefte aan onderbouwing hiervan.


Wat een zwakte bod zeg... :melig:

Tomas
10-11-05, 10:01
Geplaatst door MaRiaH
Wat een zwakte bod zeg... :melig:

Het lijkt mij nog altijd een leuk idee om een bedrijfje op te richten voor argumenten. Waar je dus argumenten kunt kopen voor je stelling. Ik denk dat heel veel politici daar interesse in hebben.

observer
10-11-05, 10:06
Er zijn wel moslimcrimineeltjes die zeggen: 'Ik luister alleen naar Allah en mijn vader', aldus Werdmijlder. Maar in de Marokkaanse gemeenschap worden 'religieuze' argumenten voor diefstal helemaal niet serieus genomen. ,,Het slaat nergens op. Wat weten die jongetjes nu van de moslimreligie? In de Koran staat juist dat je niet mág stelen.'' maar dat is juist het punt

pastors zei niet dat de koran stelen goed vond, hij zei dat sommige jongeren religie als excuus gebruiken, gebrek aan kennis etc veranderd daar niets aan

MaRiaH
10-11-05, 10:07
Geplaatst door Tomas
Het lijkt mij nog altijd een leuk idee om een bedrijfje op te richten voor argumenten. Waar je dus argumenten kunt kopen voor je stelling. Ik denk dat heel veel politici daar interesse in hebben.

Dat is een gat in de markt zeg!!
Doen!!!!! :melig2:

MaRiaH
10-11-05, 10:09
Geplaatst door observer
maar dat is juist het punt

pastors zei niet dat de koran stelen goed vond, hij zei dat sommige jongeren religie als excuus gebruiken, gebrek aan kennis etc veranderd daar niets aan

Maar dat doen ze dus duidelijk niet volgens de criminologen.
Ze weten heus wel dat stelen niet mag in hun religie..
deze crimineeltje zijn helemaal niet gelovig.. bandiet

mulan
10-11-05, 10:11
Geplaatst door Tomas
Het lijkt mij nog altijd een leuk idee om een bedrijfje op te richten voor argumenten. Waar je dus argumenten kunt kopen voor je stelling. Ik denk dat heel veel politici daar interesse in hebben.

Juist zo van 4 argumenten*50 euro + 2 hardnekkige bewijzen*125 euro = 450 euro!...En als je gemiddeld vaker inkopen doet kun je sparen voor een extra argument.

Ik ga stoppen met school.

Tomas
10-11-05, 10:15
Geplaatst door mulan
Juist zo van 4 argumenten*50 euro + 2 hardnekkige bewijzen*125 euro = 450 euro!...En als je gemiddeld vaker inkopen doet kun je sparen voor een extra argument.

Ik ga stoppen met school.

Jij had allang moeten stoppen met school. Nog een tip: voor bewijzen moet je echt in de 10 zoniet 100 duizenden euro's gaan rekenen. Die zijn echt heel kostbaar. Succes.

mulan
10-11-05, 10:54
Geplaatst door Tomas
Jij had allang moeten stoppen met school. Nog een tip: voor bewijzen moet je echt in de 10 zoniet 100 duizenden euro's gaan rekenen. Die zijn echt heel kostbaar. Succes.

Je hebt gelijk.Ik ben nieuw in deze business vandaar.Zullen we samenwerken? (niet zo gemeen,gewoon Ja zeggen)

Stoppen met school?Ik?Nee joh het gaat net zo goed.

et_2000nl
10-11-05, 11:05
Het is wel grappig om te zien dat de verklaringen van crimineel gedrag vaak naar etnische en/of religieuse gronden word gezocht. Die discussie hebben ze in de top dagen van de KKK in de US ook gehad. De KKK is geworden tot een ongehoord groepje mafkezen. Ook zij konden mbv statistiek aantonen dat zwarten zich meer bezig hielden met criminaliteit. Er is daar in ieder geval gebleken dat dat veel meer op sociaal maatschappelijke gronden gebaseerd was/is dan op etnische.

Elk land heeft het recht om het wiel opnieuw uit te vinden, ware het niet omdat anders de verjaardags discussies zo vreselijk saai worden als er niet meer over dit onderwerp kan worden gesproken en de Pastors analyse.

Tomas
10-11-05, 11:16
Geplaatst door mulan
Je hebt gelijk.Ik ben nieuw in deze business vandaar.Zullen we samenwerken? (niet zo gemeen,gewoon Ja zeggen)

Stoppen met school?Ik?Nee joh het gaat net zo goed.

Is goed. Dan kan jij voor de linkse en ik voor de rechtse partijen argumenten zoeken. Dan kunnen we mooi dezelfde naslagwerken en onderzoekjes delen.

Tomas
10-11-05, 11:17
Geplaatst door et_2000nl

Elk land heeft het recht om het wiel opnieuw uit te vinden, ware het niet omdat anders de verjaardags discussies zo vreselijk saai worden als er niet meer over dit onderwerp kan worden gesproken en de Pastors analyse.

Je bedoelt generatie ipv land?

En ja, je gaat maar 1 keer in je leven naar een politiekcorrecte verjaardag. Daarna nooit meer.

mulan
10-11-05, 11:18
Geplaatst door Tomas
Is goed. Dan kan jij voor de linkse en ik voor de rechtse partijen argumenten zoeken. Dan kunnen we mooi dezelfde naslagwerken en onderzoekjes delen.

Prima. :tik:

et_2000nl
10-11-05, 11:24
Geplaatst door Tomas
Je bedoelt generatie ipv land?

En ja, je gaat maar 1 keer in je leven naar een politiekcorrecte verjaardag. Daarna nooit meer.

Of generatie per land....

Idd saai.... Nu moet ik toe geven, naar een verjaardag gaan waar te veel 'Nederlanders' zijn is ook niet echt leuk meer:

"Wat vind jij nou van de aanslag op de twin towers/moord van TvG/De Hofstadgroep?" "Goed he die Ayaan Hirschi Ali, daar zullen 'jullie' wel heel erg blij mee zijn?" "Goh, waarom draagt jouw vrouw geen hoofddoek?"

Na drie keer heb je dat ook het wel gehad. Ik heb geleerd om te zeggen dat ik bij de belastingdienst werk, dan laten ze je wel met rust.....

Tomas
10-11-05, 11:30
Geplaatst door et_2000nl
Of generatie per land....

Of om de 10 jaar per regio.



Idd saai.... Nu moet ik toe geven, naar een verjaardag gaan waar te veel 'Nederlanders' zijn is ook niet echt leuk meer:

"Wat vind jij nou van de aanslag op de twin towers/moord van TvG/De Hofstadgroep?" "Goed he die Ayaan Hirschi Ali, daar zullen 'jullie' wel heel erg blij mee zijn?" "Goh, waarom draagt jouw vrouw geen hoofddoek?"

Na drie keer heb je dat ook het wel gehad. Ik heb geleerd om te zeggen dat ik bij de belastingdienst werk, dan laten ze je wel met rust.....

Weet je wat mij nou zo ergert aan die buitenlanders? Mij worden nooit, maar dan ook nooit vragen gesteld. Ik moet mijn mening er altijd met geweld ergens tussen flikkeren. En jullie krijgen alle aandacht en alle vragen. En dan is het dus weer niet goed. Het is ook nooit goed.

mulan
10-11-05, 11:35
Geplaatst door Tomas
Weet je wat mij nou zo ergert aan die buitenlanders? Mij worden nooit, maar dan ook nooit vragen gesteld. Ik moet mijn mening er altijd met geweld ergens tussen flikkeren. En jullie krijgen alle aandacht en alle vragen. En dan is het dus weer niet goed. Het is ook nooit goed.

Alle beroemdheden hebben er op een gegeven moment ook even genoeg van en gaan dan naar Thailand om daar tot rust te komen met een of ander lokaal vaag spiritueel gedoe.Dat hebben wij niet,ik vind dat we eigenlijk een vergoeding van jullie moeten krijgen.

Tomas
10-11-05, 11:37
Geplaatst door mulan
Alle beroemdheden hebben er op een gegeven moment ook even genoeg van en gaan dan naar Thailand om daar tot rust te komen met een of ander lokaal vaag spiritueel gedoe.Dat hebben wij niet,ik vind dat we eigenlijk een vergoeding van jullie moeten krijgen.

Jullie hebben de hadj.

En breek me de bek niet open over de financiele vergoedingen waar jullie daaaarnaaaast ook nog 's recht op menen te hebben.

et_2000nl
10-11-05, 11:52
Of om de 10 jaar per regio.

Is goed voor je bureau voor argumenten. Kun je elke 10 jaar dezelfde dokumenten gebruiken....



Weet je wat mij nou zo ergert aan die buitenlanders? Mij worden nooit, maar dan ook nooit vragen gesteld. Ik moet mijn mening er altijd met geweld ergens tussen flikkeren. En jullie krijgen alle aandacht en alle vragen. En dan is het dus weer niet goed. Het is ook nooit goed. [/B]

Jeempie wat erg voor je. Je bent met recht een slachtoffer van al die buitenlanders. Er zijn vast manieren om dat op slinkse wijze te exploiteren.