PDA

Bekijk Volledige Versie : Ons 'tuig'



Juliette
10-11-05, 13:17
In crisissen zoals de voorbije dagen in Frankrijk gaan de media al snel hun eigen titels geloven. Een rel in een voorstad van Parijs wordt snel en pakkend vertaald als 'Parijs in brand'. Televisieverslaggevers brengen hun stand-ups met brandende autowrakken en vuilbekkende jongeren op de achtergrond. Waarna de taal steeds fermer wordt en uiteindelijk de president de Raad voor Binnenlandse Veiligheid samenroept en hier en daar al iets wordt gemompeld over 'het inzetten van het leger'. Vijf uitgebrande autowrakken in Sint-Gillis moeten dan aantonen dat het gedruppel in Brussel, als gevolg van de regen in Parijs, is begonnen.

Een tweetal weken geleden liep de situatie uit de hand nadat in Clichy-sous-Bois, in de Parijse banlieue, twee tieners ervandoor gingen om een mogelijke politiecontrole te ontwijken. Op hun vlucht doken ze een elektriciteitscabine in, waar ze door een schok van 20.000 volt werden geveld, met de dood tot gevolg. Die avond maakten tientallen jongeren amok, er werd met stenen gegooid, auto's gingen in vlammen op. Luttele uren later werd bij de televisiekijkers de indruk gewekt dat de jonge banlieusards aan hun versie van Mei '68 waren begonnen - want ook die vergelijking werd in de media snel gemaakt. De Franse minister van Binnenlandse Zaken Nicolas Sarkozy had het over 'tuig' dat hij in geen tijd van de straat zou blazen. Sarkozy is presidentskandidaat. Hij weet dat een beetje potig uit de schors komen altijd aanslaat bij de gemiddelde Fransman aan de zinc.

Een snelle blik op de officiële politierapporten leert dat sinds 1 januari van dit jaar, tot de dag van de dood van de twee jongens in Clichy-sous-Bois, in heel Frankrijk ruim 28.000 auto's in brand waren gestoken. Daarnaast telde de politie voor heel het territorium van de republiek 70.000 gevallen van geweldpleging en meer dan 400 confrontaties tussen jeugdbenden.

Een auto in brand steken is voor nieuwe bendeleden in de voorsteden een overgangsrite. Elk jaar worden in Straatsburg, tijdens de nacht van oud naar nieuw, meer auto's in brand gestoken dan de voorbije dagen in Clichy-sous-Bois.

De rellen die zich vandaag in Frankrijk voordoen kunnen op elk moment in tal van Europese steden losbarsten. Onlangs was het Engelse Birmingham het toneel van gewelddadige etnische confrontaties. Europa heeft al zijn menselijke mi-sère, vaak in de gedaante van kansarme gelukzoekers uit Afrika en Oost-Europa, bijeengeveegd aan de randen van de grote steden. Wat vroeger de bidonvilles heetten, noemen politici en sociologen nu de voorsteden.

Daar leven nu al minstens twee generaties die er op elk moment van de dag aan worden herinnerd dat ze tweederangsburgers zijn, en die weten dat hen niks anders wacht dan mislukking.

Er wordt vaak op gewezen dat de werkloosheid onder de migrantenjongeren in Frankrijk twee keer hoger ligt dan onder de autochtone jongeren. Dat is bij ons niet anders. Elke bediende van de VDAB kan perfect uitleggen hoe dat komt.

Intussen stapelen ontgoocheling en wrok zich op. De vaders van de jongeren, die hierheen kwamen in het kader van contracten tussen West-Europese en Noord-Afrikaanse landen, zitten nu ook werkloos thuis en vinden geen argumenten meer om hun zonen van de straat te houden.

In die voorsteden voltrok zich onder de moslims - in Frankrijk alleen al gaat het om zes miljoen mensen - een pseudo-religieuze en wellicht daarom zo succesvolle én gevaarlijke vergeestelijking van de politiek. Terwijl Europa zich terugtrekt op zijn minima, uit angst voor het verlies van de verworven rijkdom.

Wij bouwen voor talloos veel miljoenen betonnen ecoducten langs onze autowegen om padden en wild toe te laten ongehavend de overkant te bereiken. Maar we slagen er niet in een loopplankje aan te leggen om de werkloze jongeren uit het moeras te trekken.

Onze grondwetten garanderen nochtans aan alle Europese burgers, dus ook aan de bewoners van de randsteden, het recht op politiek en maatschappelijk welzijn. Die grondrechten geven het systeem de kracht om zich aan te passen aan nieuwe behoeften, om waar nodig een nieuwe afspraak - een new deal - te maken met 'het tuig'. Want het is wel óns tuig.

rik van cauwelaert

Copyright Knack Online

freya
10-11-05, 14:15
Geplaatst door Juliette

Wij bouwen voor talloos veel miljoenen betonnen ecoducten langs onze autowegen om padden en wild toe te laten ongehavend de overkant te bereiken. Maar we slagen er niet in een loopplankje aan te leggen om de werkloze jongeren uit het moeras te trekken.


:blij:

Derrick
10-11-05, 14:17
de natuur moet geholpen worden. De zogenaamd kansloze jongeren moeten zich door tomeloze inzet hun eigen kansen creeren

~Panthera~
10-11-05, 14:34
Terwijl Europa zich terugtrekt op zijn minima, uit angst voor het verlies van de verworven rijkdom.
Wij bouwen voor talloos veel miljoenen betonnen ecoducten langs onze autowegen om padden en wild toe te laten ongehavend de overkant te bereiken. Maar we slagen er niet in een loopplankje aan te leggen om de werkloze jongeren uit het moeras te trekken.


:roker:

freya
10-11-05, 14:52
Geplaatst door Derrick
De zogenaamd kansloze jongeren moeten zich door tomeloze inzet hun eigen kansen creeren

Ik vind dat altijd zo'n domme redenering.

Elke maatschappij heeft altijd een onderklasse gehad. Er bestaat geen enkele samenleving waarin iedereen de reele kans heeft om op de sociale ladder te stijgen. Niet allemaal tegelijk bedoel ik dan. Het zijn alleen uitzonderingen die zich omhoog kunnen werken.

Als iedereen werkelijk dezelfde kansen had dan zou de bevolking bestaan uit uitsluitend succesvolle ondernemers en managers die allemaal in vrijstaande villa's wonen.

Dream on. :rolleyes:

Wide-O
10-11-05, 15:32
Rechtse rakkers van Knack :verward:

Dolle Fatima
10-11-05, 15:35
Geplaatst door freya
Ik vind dat altijd zo'n domme redenering.

Elke maatschappij heeft altijd een onderklasse gehad. Er bestaat geen enkele samenleving waarin iedereen de reele kans heeft om op de sociale ladder te stijgen. Niet allemaal tegelijk bedoel ik dan. Het zijn alleen uitzonderingen die zich omhoog kunnen werken.

Als iedereen werkelijk dezelfde kansen had dan zou de bevolking bestaan uit uitsluitend succesvolle ondernemers en managers die allemaal in vrijstaande villa's wonen.

Dream on. :rolleyes:

http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a075.gif

~Panthera~
10-11-05, 15:39
Geplaatst door freya
Ik vind dat altijd zo'n domme redenering.

Elke maatschappij heeft altijd een onderklasse gehad. Er bestaat geen enkele samenleving waarin iedereen de reele kans heeft om op de sociale ladder te stijgen. Niet allemaal tegelijk bedoel ik dan. Het zijn alleen uitzonderingen die zich omhoog kunnen werken.

Als iedereen werkelijk dezelfde kansen had dan zou de bevolking bestaan uit uitsluitend succesvolle ondernemers en managers die allemaal in vrijstaande villa's wonen.

Dream on. :rolleyes:


Precies.

assassijn
10-11-05, 20:07
Geplaatst door freya
Ik vind dat altijd zo'n domme redenering.

Elke maatschappij heeft altijd een onderklasse gehad. Er bestaat geen enkele samenleving waarin iedereen de reele kans heeft om op de sociale ladder te stijgen. Niet allemaal tegelijk bedoel ik dan. Het zijn alleen uitzonderingen die zich omhoog kunnen werken.

Als iedereen werkelijk dezelfde kansen had dan zou de bevolking bestaan uit uitsluitend succesvolle ondernemers en managers die allemaal in vrijstaande villa's wonen.

Dream on. :rolleyes:

Kont + voet = kontschoppen:wijs:

jan1974
10-11-05, 20:20
Onzin allemaal, sommigen komen uit het werk en gaan dan 's avonds gezellig relletje trappen.

Het is toch ook tuig, het schiet zelfs al op de politie. Een beetje met vuurwerk en brandbommen zitten spelen. Deze gasten hebben gewoon naar de verkeerde zenders zitten kijken. Nou nog een palestina-sjaaltje en het verhaal is helemaal compleet.

Orakel
10-11-05, 20:46
Geplaatst door jan1974
Onzin allemaal, sommigen komen uit het werk en gaan dan 's avonds gezellig relletje trappen.

Het is toch ook tuig, het schiet zelfs al op de politie. Een beetje met vuurwerk en brandbommen zitten spelen. Deze gasten hebben gewoon naar de verkeerde zenders zitten kijken. Nou nog een palestina-sjaaltje en het verhaal is helemaal compleet.

Het is op dat moment ook 'tuig' en gedraagt zich ook als zodanig. Daar dingt niemand op af. Het gaat om de oorzaken. Want wat zijn volgens jou de oorzaken?
Of is de kwalificatie 'tuig' een voldoende en valide analyse waar de Franse regering vervolgens beleid op kan maken?

aishaghandaisha
10-11-05, 20:56
Geplaatst door Orakel
Het is op dat moment ook 'tuig' en gedraagt zich ook als zodanig. Daar dingt niemand op af. Het gaat om de oorzaken. Want wat zijn volgens jou de oorzaken?
Of is de kwalificatie 'tuig' een voldoende en valide analyse waar de Franse regering vervolgens beleid op kan maken?

Nee.
Niemand is verantwoordelijk voor de krankzinnigheid van een ander.

freya
10-11-05, 21:03
Geplaatst door jan1974
Onzin allemaal, sommigen komen uit het werk en gaan dan 's avonds gezellig relletje trappen.

het zijn net voetbalhooligans bedoel je?


Het is toch ook tuig, het schiet zelfs al op de politie. Een beetje met vuurwerk en brandbommen zitten spelen. Deze gasten hebben gewoon naar de verkeerde zenders zitten kijken. Nou nog een palestina-sjaaltje en het verhaal is helemaal compleet.

De Romeinen hadden ook al te maken met rellend gepeupel, keken die ook al TV of werden die opgefokt door de gladiatorengevechten?

jan1974
10-11-05, 21:04
Ik zie niet zo veel verschil tussen dit tuig en voetbalhooligans.

Jongeren die zich als tuig gedragen mag je toch wel tuig noemen.

De eerste stap naar een oplossing is altijd om de dingen gewoon bij de naam te noemen en er niet om heen te draaien.

aishaghandaisha
10-11-05, 21:08
Geplaatst door freya



De Romeinen hadden ook al te maken met rellend gepeupel, keken die ook al TV of werden die opgefokt door de gladiatorengevechten?

Guttegut. Hoe ver wil je teruggaan in de geschiedenis?
Vind het fijn dat je het voor ons moslims wilt opnemen.
Maar wel reeël blijven graag.

jan1974
10-11-05, 21:12
Geplaatst door freya
het zijn net voetbalhooligans bedoel je?

De Romeinen hadden ook al te maken met rellend gepeupel, keken die ook al TV of werden die opgefokt door de gladiatorengevechten?
Ja

De politieke kliek in Parijs houd liever de macht, en ze lokken de rellen ook een beetje uit.

Oppositie op straat lijkt voor de machthebbers veel minder bedreigend dan oppositie in het debat. In Rome zal het denk ik precies zo gegaan zijn.

freya
10-11-05, 23:08
Geplaatst door aishaghandaisha
Guttegut. Hoe ver wil je teruggaan in de geschiedenis?
Vind het fijn dat je het voor ons moslims wilt opnemen.
Maar wel reeël blijven graag.

Ik neem het in dit geval absoluut niet op voor moslims.

A/ deze rellen hebben niet met islam te maken er doen net zo goed christenen en atheisten aan mee.

B/ ik zeg nergens dat deze jongeren zich niet als tuig gedragen, ik zeg hier alleen dat ik het belachelijk vind om de TV de schuld te geven van een verschijnsel dat al zo oud als de mensheid is.