PDA

Bekijk Volledige Versie : Libiër: brand Schiphol was ongeluk



Derrick
10-11-05, 14:22
Libiër: brand Schiphol was ongeluk

Van een verslaggever

DEN HAAG - De 25-jarige Libiër, die wordt verdacht van brandstichting in het detentiecentrum Schiphol-Oost, erkent dat hij de veroorzaker is van de brand in het cellencomplex.

Van opzet was echter geen sprake. De brand was een ongeluk, zo heeft hij, volgens zijn advocaat Robbert Ketwaru, tegenover de politie verklaard.

De Libiër, die daags na de brand het land zou worden uitgezet, ligt met tweedegraads brandwonden aan zijn handen, benen en gezicht in het Penitentiair Ziekenhuis in Scheveningen.

Volgens Ketwaru is hij niet alleen fysiek, maar ook mentaal ernstig aan toe. ''Hij is enorm geschrokken, zowel van de commotie die is ontstaan rond de brand als van zijn aanhouding. Hij heeft tijdens het verhoor afgelopen maandag verklaard dat hij de brand niet met opzet heeft aangestoken, maar dat er sprake is geweest van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.'' Hoe de brand precies is ontstaan, kan Ketwaru nog niet zeggen. ''Ik weet ook niet welke bewijzen justitie precies heeft.''

De advocaat noemt het 'onbegrijpelijk' dat zijn cliënt in zijn huidige toestand is verhoord. Volgens hem hield de 25-jarige Libiër 'een onsamenhangend betoog en kan getwijfeld worden aan de betrouwbaarheid van zijn verklaring'. ''Al heb ik uit zijn woorden op kunnen maken dat hij de brand in zijn cel niet met opzet heeft aangestoken.''

Derrick
10-11-05, 14:23
hij jokt zo erg dat de rook uit zijn oren komt

Elsschot
10-11-05, 14:33
in de brand, uit de brand

waterfiets
10-11-05, 14:34
Uit de woorden van de advocaat "niet met opzet aangestoken" maak ik wel op dat hij de brand per ongeluk heeft aangestoken. Ik bedoel, zo zou je het niet formuleren als je niks met de brand te maken hebt. Ja en of het al dan niet met opzet was dat kunnen experts beter uitmaken. Hij lijkt mij sowieso moeilijk te leven met dit idee voor die man; ook als het per ongeluk was. Ik hoop echter wel dat ze dat uit kunnen zoeken want als het met opzet is dan zou ik er nogal moeite mee hebben dat zo iemand bijvoorbeeld een verblijfsvergunning zou krijgen over de rug van een aantal doden.

Elsschot
10-11-05, 14:42
Geplaatst door waterfiets
want als het met opzet is dan zou ik er nogal moeite mee hebben dat zo iemand bijvoorbeeld een verblijfsvergunning zou krijgen over de rug van een aantal doden.

de spijker op zijn kop