PDA

Bekijk Volledige Versie : Overlevenden Schipholbrand uitgezet



barfly
11-11-05, 00:12
DEN HAAG - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) hervat de uitzetting van de personen die de brand op Schiphol-Oost hebben overleefd. Dat zei de bewindsvrouw donderdag tijdens het spoeddebat in de Tweede Kamer over de nazorg voor de overlevenden.

Verdonk had de uitzetting vlak na de brand opgeschort, in ieder geval in afwachting van de uitkomsten van het technisch onderzoek naar de brand. Veel mensen zijn echter niet meer nodig voor het nog lopende onderzoek, zo heeft de bewindsvrouw van de technische recherche begrepen. Bovendien willen sommige mensen zelf ook terug naar hun herkomstland. Eventueel zal ze onder dwang laten uitzetten.

Woedend

De linkse oppositie reageerde woedend op de aankondiging. Enkele partijen hebben juist aangedrongen op een pardon voor de bij de brand betrokken vreemdelingen. Ze maken zich bovendien zorgen over de mensen die in een slechte geestelijke situatie verkeren door de traumatische gebeurtenis. De fracties namen het Verdonk ook zeer kwalijk dat zij dit zegt in een debat dat juist gaat over de zorg voor de overlevenden.

De bewindsvrouw stelde dat bij uitzetting altijd sprake is van individuele waarborgen. Na de schorsing vervolgde Verdonk haar spreektijd om nog uit te leggen dat het een zorgvuldige toetsing wordt, waarbij ze alle factoren over de calamiteit zal meewegen.

Hardheid

GroenLinks noemde de hervatting van een "ongekende hardheid" en vroeg in een motie om uitzettingen niet te hervatten zolang er geen onafhankelijk medisch en psychisch onderzoek is geweest. In ieder geval de PvdA steunt dat verzoek. De SP diende ook een motie in waarin wordt gevraagd om een speciale regeling voor de overlevenden.

Donner

De vreemdelingen die na de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost zijn overgebracht naar andere detentiecentra, hebben volgens minister Donner wel degelijk maximale zorg en begeleiding gekregen. Alles daarover is per individu gedocumenteerd en na te trekken. Mogelijk zijn er volgens de minister soms wel enige kleine dingen over het hoofd gezien.

Hij herkent zich echter niet in de beelden zoals die de afgelopen twee weken naar buiten zijn gekomen over de slechte opvang. De bewindsman bedankte zelfs de Tweede Kamer om hem in de gelegenheid te stellen "om dingen recht te zetten".

Signalen

De hele Tweede Kamer toonde zich bezorgd over de opvang en eiste opheldering van Donner en zijn collega Verdonk (Vreemdelingenzaken). Aanleiding waren signalen van VluchtelingenWerk Nederland, Tweede Kamerlid Vos van GroenLinks, getuigenissen in de media maar ook van rechters. Die hebben in enkele zaken de betrokken vreemdeling gelijk gegeven over een tekort aan begeleiding.

Maar volgens Donner hebben alle, volgens hem 248 illegalen, na hun overplaatsing direct een intake gekregen waarbij is gekeken of contact met een psycholoog wenselijk was. In deze fase is het echter niet goed om altijd en iedereen naar een psycholoog te sturen, aldus Donner, die verwees naar opvattingen van psychiaters.

De bewindsman baseert zich in zijn standpunt onder meer op een bezoek woensdag aan de bajesboot in Rotterdam, waar hij sprak met vier personen.

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/623720/11/Overlevenden_Schipholbrand_uitgezet.html)

Of je 't nou eens bent met Verdonk of niet. Je moet toegeven dat Verdonk de enige Nederlander is met ballen :duim:

~Panthera~
11-11-05, 00:18
Geplaatst door barfly

Of je 't nou eens bent met Verdonk of niet. Je moet toegeven dat Verdonk de enige Nederlander is met ballen :duim:



Yep, de Thatcher van de onderbuik, en daar hangen bij mannen nu eenmaal de ballen. :fpimp:

barfly
11-11-05, 00:20
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, de Thatcher van de onderbuik, en daar hangen bij mannen nu eenmaal de ballen. :fpimp:

Ik had inderdaad ook veel waardering voor Thatcher :D

~Panthera~
11-11-05, 00:21
Geplaatst door barfly
Ik had inderdaad ook veel waardering voor Thatcher :D


Dat dacht ik al.

Marsipulami
11-11-05, 00:37
Geplaatst door barfly


Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/623720/11/Overlevenden_Schipholbrand_uitgezet.html)

Of je 't nou eens bent met Verdonk of niet. Je moet toegeven dat Verdonk de enige Nederlander is met ballen :duim:

Ballen ? Verdonk lijkt me eerder de karakterloze eunuch die zich als een gedienstige slaaf onderwerpt aan de publieke opinie.

gh.wille
11-11-05, 01:12
Geplaatst door Marsipulami
Ballen ? Verdonk lijkt me eerder de karakterloze eunuch die zich als een gedienstige slaaf onderwerpt aan de publieke opinie.

JA,dat vond ik ook toen ze die voetballer meteen tot ,, Nederlander " benoemde , op aanraden van bijna 3/4 van de prominente NEDERLANDERS ! en de rest van de bevolking !

:lole:

jan1974
11-11-05, 01:35
Door de onviendelijke bejegening van Verdonk door links, wordt Rita als het ware de rechterflank uitgedrukt.
Links duwt RIta weg.

Links hoeft zich zelf dan niet zorgen te maken over de asielzoekers, het enige wat ze hoeven te doen in Verdonk en Donner overal de schuld van te geven.

Ik zeg niet dat alle linkse mensen dat doen, maar vele wel.

TonH
11-11-05, 01:39
Verdonk gedraagt zich in dit geval weer eens als een ambtenaar. Als een robot naar de letter de wet uitvoeren en in een taal waar je haren van overeind gaan staan en met dat alles de verantwoordelijkheid voor de beslissing om nu al weer te gaan uitzetten ver van zich leggend. Terwijl ze toch echt de eindverantwoordelijke is.

wytze
11-11-05, 12:47
Van onze verslaggevers Toine Heijmans, Kim van Keken

AMSTERDAM - Vrij, eindelijk vrij. En twee uur later in shock. De
Iraanse Massoed Ban Bersa (24) kan niet geloven dat minister Donner
van Justitie zegt dat de overlevenden van de Schiphol-brand maximale
zorg en begeleiding hebben gekregen. `Ik ben een gebroken mens.'

De uitgeprocedeerde asielzoeker zat vast in zijn cel tijdens de
brand. Hij zat tegenover de vleugel waar elf vreemdelingen omkwamen
in een vuurzee en dacht: `ik ga dood'. Getraumatiseerd is hij, en nu
ook illegaal. De rechter had beslist dat Massoed niet langer
vastgehouden mag worden op de Rotterdamse detentieboot. Hij had
uitgezet moeten worden en dat was justitie niet gelukt.

Donderdagavond werd hij rond zeven uur op straat gezet, zonder status
of verblijfsvergunning. En nu zit hij op het hoofdkwartier van Prime,
de vluchtelingenorganisatie die steeds telefonisch contact met hem
hield. `Misschien mag ik hier een nacht slapen, ik ben dakloos.' Maar
dat is niet zijn grootste frustratie. Massoed, die communicatie
studeert aan de Hogeschool van Utrecht, is verbijsterd over
Nederland, en vooral over het kabinet.

`Ik geloof het niet. Hoe kan minister Donner dat allemaal zeggen.
Wij krijgen geen goede zorg en dat hebben mensen hem ook gezegd.' De
minister bracht woensdag een bezoek aan de detentieboot en sprak met
vier overlevenden. `Ik wilde met hem praten, maar dat mocht niet.'
Donner zei donderdagavond in de Tweede Kamer dat hij had gesproken
met gedetineerden en van hen had gehoord dat ze een goede begeleiding
kregen. `Momen Nouri heeft met hem gesproken', zegt Massoed. `Die
heeft tegen de minister gezegd dat de zorg niet goed was.'

Massoed zelf vindt dat ook. Hij kreeg een medische indicatie op de
dag van de ramp. `Maar ze stelden geen vragen over de brand. Ze
vroegen of ik aids had en dat soort zaken.' Hij vroeg naar een
psycholoog, die volgens hem vier dagen later kwam. `Hij gaf me twee
slaaptabletten en zei dat ik het daarmee moest doen.' Twee dagen
daarna kwam `een goede psycholoog' langs.

De Iraanse student heeft sinds de ramp slapeloze nachten. Vooral de
cel beangstigde hem. `Voor het eerst in mijn leven dacht ik: was ik
maar niet geboren.' Zes dagen na de brand sprak Massoed een `goede
psycholoog'. `Maar vooral die boot was verschrikkelijk. Het regime is
daar helemaal niet ingesteld op personen die zo'n trauma hebben.'
Zijn laatste nacht maakte hij weer een brand mee. Ditmaal een kleine,
die snel was geblust. `Ik hoorde geschreeuw, raakte in paniek. Drie
kwartier later kwam een bewaarder die zei dat er niets aan de hand
was. Maar dat geloof ik niet meer. Die nacht op Schiphol zeiden ze
ook dat er niets aan de hand was.'

Bron: de Volkskrant, 11 november 2005

Dutchguy
11-11-05, 13:22
Ik zou ook liever zien dat de overigen hier ruimhartig asiel hadden gekregen. Het enige waar ik mee zit is dat hier een precedentwerking van uit zou kunnen gaan. Stel dat de getroffenen wel hier mochten blijven. Is het onlogisch om te veronderstellen dat zodra dit bekend wordt onder degenen die nog uitgezet zullen worden er meer brandjes gesticht zullen worden in de hoop eenzelfde behandeling te ondergaan? Als je niets te verliezen hebt is die stap wellicht niet zo groot en daar zou een gevaarlijke werking van uit kunnen gaan.

Zo maar een gedachte, vraag me af hoe andere prikkers hier tegenaan kijken.

TonH
11-11-05, 13:22
Ik heb gisteren met grote verbazing zitten kijken naar Donner in de Kamer. Hij was zo ongelovelijk pertinent in zijn bewering dat alle klachten en verhalen ongegrond waren. Hij kon, zij hij, ELK verhaal weerleggen met telefoonlijsten, kledinglijsten en dergelijke.

Loopt nu echt iedereen glashard te liegen? Want een minister zegt dit toch niet zomaar zo stellig?

(Hoor net weer een kamerlid van de Christen Unie die zeker weet dat in Kamp Zeist iemand WEL in de isoleer heeft gezeten etc. en voor haar is liegen toch echt een zonde.)

wytze
11-11-05, 13:28
NIET liegen is in de politiek eerder uitzondering dan regel, heb ik de indruk.

Tomas
11-11-05, 13:28
Geplaatst door TonH
Ik heb gisteren met grote verbazing zitten kijken naar Donner in de Kamer. Hij was zo ongelovelijk pertinent in zijn bewering dat alle klachten en verhalen ongegrond waren. Hij kon, zij hij, ELK verhaal weerleggen met telefoonlijsten, kledinglijsten en dergelijke.

Loopt nu echt iedereen glashard te liegen? Want een minister zegt dit toch niet zomaar zo stellig?

(Hoor net weer een kamerlid van de Christen Unie die zeker weet dat in Kamp Zeist iemand WEL in de isoleer heeft gezeten etc. en voor haar is liegen toch echt een zonde.)

Was echt verbazend. Maar er zal toch wel iemand zijn die die zogenaamde documentatie van Donner controleert? Hij kan wel wat roepen, maar wie controleert dat?

TonH
11-11-05, 13:31
Geplaatst door wytze
NIET liegen is in de politiek eerder uitzondering dan regel, heb ik de indruk.

Dat vind ik nou OOK weer onzin.

freya
11-11-05, 13:31
Geplaatst door TonH
Ik heb gisteren met grote verbazing zitten kijken naar Donner in de Kamer. Hij was zo ongelovelijk pertinent in zijn bewering dat alle klachten en verhalen ongegrond waren. Hij kon, zij hij, ELK verhaal weerleggen met telefoonlijsten, kledinglijsten en dergelijke.

Loopt nu echt iedereen glashard te liegen? Want een minister zegt dit toch niet zomaar zo stellig?

(Hoor net weer een kamerlid van de Christen Unie die zeker weet dat in Kamp Zeist iemand WEL in de isoleer heeft gezeten etc. en voor haar is liegen toch echt een zonde.)

Laat hem maar komen met die lijsten dan.
Moet binnen een week te regelen zijn toch?

Geen lijsten = leugenaar

TonH
11-11-05, 13:33
Geplaatst door Tomas
Was echt verbazend. Maar er zal toch wel iemand zijn die die zogenaamde documentatie van Donner controleert? Hij kan wel wat roepen, maar wie controleert dat?

Geen idee. Een meerderheid in de kamer steunt hem door dik en dun. Dus ALS hij de waarheid niet gezegd heeft, zal er wel een ambtenaar zijn werk niet goed gedaan hebben?

~Panthera~
11-11-05, 13:33
Geplaatst door TonH
Ik heb gisteren met grote verbazing zitten kijken naar Donner in de Kamer. Hij was zo ongelovelijk pertinent in zijn bewering dat alle klachten en verhalen ongegrond waren. Hij kon, zij hij, ELK verhaal weerleggen met telefoonlijsten, kledinglijsten en dergelijke.

Loopt nu echt iedereen glashard te liegen? Want een minister zegt dit toch niet zomaar zo stellig?

(Hoor net weer een kamerlid van de Christen Unie die zeker weet dat in Kamp Zeist iemand WEL in de isoleer heeft gezeten etc. en voor haar is liegen toch echt een zonde.)



Tuurlijk niet: Alle asielzoekers liegen. :moe:

wytze
11-11-05, 13:34
Geplaatst door TonH
Dat vind ik nou OOK weer onzin.



:blij: ach, misschien iets overdreven, maar ik heb het nu al zovaak meegemaakt dat politici gewoon keihard zitten te liegen. en politie ook.

Oeroeboeroe
11-11-05, 13:39
Geplaatst door jan1974
Links hoeft zich zelf dan niet zorgen te maken over de asielzoekers, het enige wat ze hoeven te doen is Verdonk en Donner overal de schuld van te geven. Ik zeg niet dat alle linkse mensen dat doen, maar vele wel.

:o Ik geef - als linkse medemens - Verdonk en Donner helemaal niet overal de schuld van.

:roker: Kamp, Dekker, Hoogervorst, Peijs, Zalm, De Geus, Van der Hoeven en Balkenende zijn minstens net zo schuldig!

TonH
11-11-05, 13:46
Geplaatst door ~Panthera~
Tuurlijk niet: Alle asielzoekers liegen. :moe:

Daar zou je desnoods nog vanuit kunnen gaan, wanneer je ze toch als criminelen ziet en ze hebben er een persoonlijk belang bij. Maar waarom dan advocaten, Vluchtelingenwerk Nederland en kamerleden ook staan te liegen vind ik toch wat raar. Hebben ze met elkaar om de tafel gezeten en afgesproken dat ze Donner voor gek zullen gaan zetten door massaal leugens te verspreiden?

Tomas
11-11-05, 13:47
Geplaatst door TonH
Geen idee. Een meerderheid in de kamer steunt hem door dik en dun. Dus ALS hij de waarheid niet gezegd heeft, zal er wel een ambtenaar zijn werk niet goed gedaan hebben?

Kweenie. Als aan het licht komt dat ie heeft gelogen trekken ze heel snel hun handen van 'm af. Da's namelijk besmettelijk.

Maar ik denk niet dat hier het laatste woord al over geproken is. Die schoonmoeder leek mij niet te stuiten.

TonH
11-11-05, 13:50
Geplaatst door Tomas
Kweenie. Als aan het licht komt dat ie heeft gelogen trekken ze heel snel hun handen van 'm af. Da's namelijk besmettelijk.

Maar ik denk niet dat hier het laatste woord al over geproken is. Die schoonmoeder leek mij niet te stuiten.

Ze keek wel fel, ja...

~Panthera~
11-11-05, 13:50
Geplaatst door TonH
Daar zou je desnoods nog vanuit kunnen gaan, wanneer je ze toch als criminelen ziet en ze hebben er een persoonlijk belang bij. Maar waarom dan advocaten, Vluchtelingenwerk Nederland en kamerleden ook staan te liegen vind ik toch wat raar. Hebben ze met elkaar om de tafel gezeten en afgesproken dat ze Donner voor gek zullen gaan zetten door massaal leugens te verspreiden?

Hoezo ?
Hebben vluchtelingenwerk en de advocaten ook gezegd dat de asielzoekers uit hun nek liepen te lullen dan ? :verward:

En mijn pet af voor die schoonmoeder, trouwens. :fpetaf:
Tenminste nog iemand met gevoel in haar donder.

TonH
11-11-05, 13:54
Geplaatst door ~Panthera~
Hoezo ?
Hebben vluchtelingenwerk en de advocaten ook gezegd dat de asielzoekers uit hun nek liepen te lullen dan ? :verward:

En mijn pet af voor die schoonmoeder, trouwens. :fpetaf:
Tenminste nog iemand met gevoel in haar donder.

Er nog steeds vanuit gaande dat een minister echt niet zo controleerbaar zal gaan staan liegen.

~Panthera~
11-11-05, 13:57
Geplaatst door TonH
Er nog steeds vanuit gaande dat een minister echt niet zo controleerbaar zal gaan staan liegen.


Nou, zo'n vertrouwen heb ik niet in die gasten. :moe:
Maar goed, de stront komt altijd vanzelf wel bovendrijven in het riool.

wytze
11-11-05, 14:20
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, zo'n vertrouwen heb ik niet in die gasten. :moe:




nee, ik ook niet. :roker:

wytze
11-11-05, 15:55
Amnesty International heeft op 8 november 2005 haar afschuw
uitgesproken over de slachtoffers van de brand op uitzetcentrum
Schiphol op 27 oktober 2005. Amnesty heeft daarbij haar bezorgdheid
uitgesproken over berichten over
de mogelijke slechte brandveiligheid en het schijnbaar niet opvolgen
van eerdere aanbevelingen daaromtrent;
mogelijk inadequaat optreden van het personeel van het centrum, mede
ten gevolge van een gebrekkige training;
de slechte communicatie door Justitie aan advocaten over het lot van
hun cliënten en een gebrekkige toegang hen te spreken of te bezoeken;
het mogelijk gemengd detineren van immigranten ('illegalen') en mensen
met een strafrechtelijk verleden ('bolletjesslikkers') en berichten
over het niet gescheiden detineren van mannen en vrouwen;
de gebrekkige opvang van de slachtoffers en voortdurende detentie van
de immigranten onder de slachtoffers.
Amnesty International verwelkomt de berichten van een diepgaand
onderzoek door verschillende instanties en vraagt de Nederlandse
overheid erop toe te zien dat naast de oorzaken over de brand en het
reddingswerk van het personeel, ook bovenstaande berichten bij de
onderzoeken worden betrokken.

Amnesty International roept de Nederlandse overheid op om alle
gedetineerde overlevenden zonder strafrechtelijke achtergrond
onmiddellijk en onvoorwaardelijk in vrijheid te stellen in afwachting
van de uitkomsten van het onderzoek. Aan alle overlevenden dient
alternatieve opvang te worden geboden met adequate voorzieningen voor
traumaverwerking en behandeling.

Op 17 november a.s. zal Amnesty International deelnemen aan een
landelijk initiatief van verschillende organisaties om de slachtoffers
te herdenken. Om 20.00 uur zal bij stadhuizen in diverse plaatsen in
Nederland twee minuten stilte in acht worden genomen voor de
slachtoffers. Iedereen is van harte welkom om hieraan deel te nemen.

Amnesty International is bezorgd over het toenemend gebruik van
vreemdelingendetentie in Nederland en Europa. Vreemdelingendetentie
duurt ook steeds langer. Amnesty International bracht eerder kritische
rapporten uit over Griekenland, Italië, Spanje en het Verenigd
Koninkrijk. Meer informatie treft u aan op www.amnesty.nl of
www.amnesty.org.

gh.wille
11-11-05, 18:36
Geplaatst door Dutchguy
Ik zou ook liever zien dat de overigen hier ruimhartig asiel hadden gekregen. Het enige waar ik mee zit is dat hier een precedentwerking van uit zou kunnen gaan. Stel dat de getroffenen wel hier mochten blijven. Is het onlogisch om te veronderstellen dat zodra dit bekend wordt onder degenen die nog uitgezet zullen worden er meer brandjes gesticht zullen worden in de hoop eenzelfde behandeling te ondergaan? Als je niets te verliezen hebt is die stap wellicht niet zo groot en daar zou een gevaarlijke werking van uit kunnen gaan.

Zo maar een gedachte, vraag me af hoe andere prikkers hier tegenaan kijken.

Daar kun je op wachten of liever gezegd er zijn al een paar die de gevangenen boot ,waar op ze zitten in de fik wilden te steken !
Daar in Rotterdam dachten ze blijkbaar , om op die manier ook een verblijfsvergunning te krijgen .
En als je de een geeft dan kun je de anderen in de toekomst ook niet weigeren.
V.G.G

wytze
11-11-05, 18:41
Geplaatst door gh.wille
Daar kun je op wachten of liever gezegd er zijn al een paar die de gevangenen boot ,waar op ze zitten in de fik wilden te steken !
.
V.G.G



is dat al aangetoond? is het onderzoek al afgerond? is er wel een onderzoek of is het feit dat de politie er van uitgaat dat het wel brandstichting zal zijn nu voldoende bewijs?