PDA

Bekijk Volledige Versie : Hebben moslims recht op eigen voorzieningen



memenk atkit
11-11-05, 08:45
Nu Pastors is vertrokken heeft Van den Anker als wethouder van Leefbaar Rotterdam het stokje overgenomen om uistpraken over moslims te doen. Zo zegt ze vandaag in trouw o.a.: "Moslims die hun echtgenotes verbieden Nederlandse taalles te volgen, moeten ’moreel’ worden uitgesloten van de samenleving. Ook moslims die hun dochter(s) ertoe dwingen met een geloofsgenoot te huwen, horen op morele gronden niet thuis in Nederland. De overheid en burgers onderling moeten deze moslims beargumenteerd laten weten: ’U bent moreel uitgesloten’. Tot sancties leidt dat niet, wel wordt zo duidelijk, dat opvattingen binnen een andere cultuur dan de Nederlandse hier niet gelden.„Vrouwenonderdrukking, vrouwenbesnijdenis, eerwraak, homoseksualiteit: wij stellen de normen en niet mensen die hun geloof misbruiken, of die aan dat geloof rechten denken te kunnen ontlenen die er niet zijn”, zegt Van den Anker. „Het mono-etnisch denken krijgen we keihard terug in ons gezicht. We zien de nieuwe verzuiling op ons afkomen. Die schreeuwt om aanpaken dat zullen we doen. ’We hebben recht op eigen thuiszorg, eigen arts, eigen school, alles eigen’: Groepen hebben geen rechten, dat hebben alleen individuen.” Bron: http://allochtonen.weblog.nl

Wat vinden jullie? Hebben allochtonen, waaronder moslims, recht op hun eigen voorzieningen? Ik vind van wel, maar een nieuwe zuil zie ik er niet van komen

Nelis70
11-11-05, 08:50
Geplaatst door memenk atkit
Nu Pastors is vertrokken heeft Van den Anker als wethouder van Leefbaar Rotterdam het stokje overgenomen om uistpraken over moslims te doen. Zo zegt ze vandaag in trouw o.a.: "Moslims die hun echtgenotes verbieden Nederlandse taalles te volgen, moeten ’moreel’ worden uitgesloten van de samenleving. Ook moslims die hun dochter(s) ertoe dwingen met een geloofsgenoot te huwen, horen op morele gronden niet thuis in Nederland. De overheid en burgers onderling moeten deze moslims beargumenteerd laten weten: ’U bent moreel uitgesloten’. Tot sancties leidt dat niet, wel wordt zo duidelijk, dat opvattingen binnen een andere cultuur dan de Nederlandse hier niet gelden.„Vrouwenonderdrukking, vrouwenbesnijdenis, eerwraak, homoseksualiteit: wij stellen de normen en niet mensen die hun geloof misbruiken, of die aan dat geloof rechten denken te kunnen ontlenen die er niet zijn”, zegt Van den Anker. „Het mono-etnisch denken krijgen we keihard terug in ons gezicht. We zien de nieuwe verzuiling op ons afkomen. Die schreeuwt om aanpaken dat zullen we doen. ’We hebben recht op eigen thuiszorg, eigen arts, eigen school, alles eigen’: Groepen hebben geen rechten, dat hebben alleen individuen.” Bron: http://allochtonen.weblog.nl

Wat vinden jullie? Hebben allochtonen, waaronder moslims, recht op hun eigen voorzieningen? Ik vind van wel, maar een nieuwe zuil zie ik er niet van komen

Chinezen hebben immers met hun restaurants ook hun eigen voorziening :)

Derrick
11-11-05, 08:50
snel integreren in de maatschappij, dat ontneemt zulke types alle aanleiding over je te spreken

observer
11-11-05, 08:56
mag je iemand die zijn vrouw isoleerd van de samenleving zelf isoleren? zou zeggen ja

N0bel
11-11-05, 09:19
Geplaatst door memenk atkit

Wat vinden jullie? Hebben allochtonen, waaronder moslims, recht op hun eigen voorzieningen? Ik vind van wel, maar een nieuwe zuil zie ik er niet van komen

Ik vraag me sterk af of 'alle allochtonen' hier iets voor voelen.
Maar als eigen voorzieningen moeten worden opgericht, waarom niet? Dan zal er wel flink gecollecteerd moeten worden onder allochtone (islamitische) voorstanders hiervan. Zodat eigen artsen-opleidingen gefinancierd kunnen worden. Idem dito met verpleegsters, geestelijke gezondheidszorg, bouw van ziekenhuizen en verplegingsinstuten, tandartsen, klinieken, noem maar op. Plus een eigen ziekenverzekeringssysteem, eigen donorregistratie, toezicht op medische zorg, medicijnen-wetgeving, enzovoorts.

Enfin, heel veel succes met de organisatie van dit alles. Als het lukt, zal het enorm schelen in de wachtlijsten van autochtone ziekenhuizen.

waterfiets
11-11-05, 09:25
Geplaatst door memenk atkit
Hebben allochtonen, waaronder moslims, recht op hun eigen voorzieningen? Ik vind van wel, maar een nieuwe zuil zie ik er niet van komen

Als ze het zelf betalen natuurlijk wel. Maar als je alle voorzieningen gescheiden aanbiedt dan wordt de zorg wel duurder lijkt mij? En ik weet ook niet welk doel die apartheid dient ? Integratie is officieel overheidsbeleid dus dan moet je beginnen bevolkingsgroepen juist niet van elkaar te scheiden. Maar aan de andere kant ... als Marokkanen graag bij andere Marokkanen in een verzorgingshuis willen en het maakt de zorg niet duurder. Tja, waarom niet. Uiteindelijk moet je ook niet te veel regelen als overheid en dingen aan de markt overlaten.

N0bel
11-11-05, 09:39
Geplaatst door waterfiets
Als ze het zelf betalen natuurlijk wel. Maar als je alle voorzieningen gescheiden aanbiedt dan wordt de zorg wel duurder lijkt mij? En ik weet ook niet welk doel die apartheid dient ? Integratie is officieel overheidsbeleid dus dan moet je beginnen bevolkingsgroepen juist niet van elkaar te scheiden. Maar aan de andere kant ... als Marokkanen graag bij andere Marokkanen in een verzorgingshuis willen en het maakt de zorg niet duurder. Tja, waarom niet. Uiteindelijk moet je ook niet te veel regelen als overheid en dingen aan de markt overlaten.

En dan kunnen de allochtone illegalen die niet verzekerd zijn, voortaan altijd daar terecht. Er zijn dan vast wel potjes om álle allochtonen te helpen.

Toch?

Elien
11-11-05, 09:46
Geplaatst door memenk atkit
Nu Pastors is vertrokken heeft Van den Anker als wethouder van Leefbaar Rotterdam het stokje overgenomen om uistpraken over moslims te doen. Zo zegt ze vandaag in trouw o.a.: "Moslims die hun echtgenotes verbieden Nederlandse taalles te volgen, moeten ’moreel’ worden uitgesloten van de samenleving. Ook moslims die hun dochter(s) ertoe dwingen met een geloofsgenoot te huwen, horen op morele gronden niet thuis in Nederland. De overheid en burgers onderling moeten deze moslims beargumenteerd laten weten: ’U bent moreel uitgesloten’. Tot sancties leidt dat niet, wel wordt zo duidelijk, dat opvattingen binnen een andere cultuur dan de Nederlandse hier niet gelden.„Vrouwenonderdrukking, vrouwenbesnijdenis, eerwraak, homoseksualiteit: wij stellen de normen en niet mensen die hun geloof misbruiken, of die aan dat geloof rechten denken te kunnen ontlenen die er niet zijn”, zegt Van den Anker. „Het mono-etnisch denken krijgen we keihard terug in ons gezicht. We zien de nieuwe verzuiling op ons afkomen. Die schreeuwt om aanpaken dat zullen we doen. ’We hebben recht op eigen thuiszorg, eigen arts, eigen school, alles eigen’: Groepen hebben geen rechten, dat hebben alleen individuen.” Bron: http://allochtonen.weblog.nl

Wat vinden jullie? Hebben allochtonen, waaronder moslims, recht op hun eigen voorzieningen? Ik vind van wel, maar een nieuwe zuil zie ik er niet van komen




zou ze meer gaan straffen

waterfiets
11-11-05, 10:38
Geplaatst door N0bel
En dan kunnen de allochtone illegalen die niet verzekerd zijn, voortaan altijd daar terecht. Er zijn dan vast wel potjes om álle allochtonen te helpen.

Toch?

Beetje vreemde reactie. Onverzekerde mensen kunnen nu al overal terecht.

sjaen
11-11-05, 14:39
Geplaatst door memenk atkit
Bron: http://allochtonen.weblog.nl

Wat vinden jullie? Hebben allochtonen, waaronder moslims, recht op hun eigen voorzieningen? Ik vind van wel, maar een nieuwe zuil zie ik er niet van komen

Ik vind van niet, ben zelfs tegen positieve discriminatie.

Zwarte Schaap
11-11-05, 14:46
Geplaatst door sjeng
Wij zijn in de eerste plaats allen burgers van nederland. En nederland heeft een judeo-christelijke/ humanistische traditie. Die moet dominant blijven. Omdat jij tot de judeo wereldje hoort is jouw bedje al gespreid en hoef jij je geen zorgen te maken. Voor het gemak sluit je de invloed van islamitische cultuur op Europa uit. Waarom geen Judeo/christelijke/humanistische/islamitische traditie? Voorts zijn culturen dynamisch en niet statisch. Verandering is essentieel.

Hitler wilde ook dat zijn cultuurtje dominant bleef en daar ging hij ver in.

Zwarte Schaap
11-11-05, 14:47
Geplaatst door sjaen
Ik vind van niet, ben zelfs tegen positieve discriminatie.

Jij bent zeker voor de eenheidsworst?

N0bel
11-11-05, 14:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat jij tot de judeo wereldje hoort is jouw bedje al gespreid en hoef jij je geen zorgen te maken. Voor het gemak sluit je de invloed van islamitische cultuur op Europa uit. Waarom geen Judeo/christelijke/humanistische/islamitische traditie? Voorts zijn culturen dynamisch en niet statisch. Verandering is essentieel.

Hitler wilde ook dat zijn cultuurtje dominant bleef en daar ging hij ver in.

Het gaat erom dat die culturen ook een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Als de kannibalen hier hun traditionele cultuur zouden willen toepassen, steken we daar ook een stokje voor.

N0bel
11-11-05, 14:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij bent zeker voor de eenheidsworst?

Jouw idee van geen eenheidsworst is 10 verschillende kleurtjes djellaba.

freya
11-11-05, 15:00
Geplaatst door sjeng
En nederland heeft een judeo-christelijke/ humanistische traditie. Die moet dominant blijven.

Wat een onzin. Als steeds meer mensen zich niet meer kunnen vinden in zo'n traditie dan wordt deze vanzelf aangepast.

Judeo/christelijk :rolleyes: Hoeveel practiserende joden en christenen zijn er ni eigenlijk nog? En zet dat eens tegenover praktiserende moslims, wicca's, hindoes enz.
Die nieuwe invloeden kun je niet uitvlakken, tenzij met rigide repressiemiddelen natuurlijk, maar dat zou weer ingaan tegen het humanistische gedeelte van jouw geliefde traditie.

N0bel
11-11-05, 15:02
Geplaatst door freya
Wat een onzin. Als steeds meer mensen zich niet meer kunnen vinden in zo'n traditie dan wordt deze vanzelf aangepast.

Judeo/christelijk :rolleyes: Hoeveel practiserende joden en christenen zijn er ni eigenlijk nog? En zet dat eens tegenover praktiserende moslims, wicca's, hindoes enz.
Die nieuwe invloeden kun je niet uitvlakken, tenzij met rigide repressiemiddelen natuurlijk, maar dat zou weer ingaan tegen het humanistische gedeelte van jouw geliefde traditie.

Nieuwe invloeden kun en moet je wel degelijk tegenhouden als ze de samenleving en het individu benadelen.

N0bel
11-11-05, 15:07
Geplaatst door MuMu
Fascisme (lees: vrijheidsbeknotting en toenemende censuur) moet je bestrijden.
Maar het is voor veel mensen vaak moeilijk te herkennen als fascisme.
Fascisme is namelijk net de duivel; deze kan zich ook in vele gedaantes vertonen. Ook in de gedaante van een onschuldige engel.

Laat ik het dan anders formuleren: zodra culturele tradities tegen onze Grondwet indruisen.

freya
11-11-05, 15:10
Geplaatst door N0bel
Nieuwe invloeden kun en moet je wel degelijk tegenhouden als ze de samenleving en het individu benadelen.

En wie bepaald wat er tegengehouden moet worden? Wat zijn de criteria voor benadelen?

Dolle Fatima
11-11-05, 15:39
Geplaatst door sjeng
dit stukje:


Zo zegt ze vandaag in trouw o.a.: "Moslims die hun echtgenotes verbieden Nederlandse taalles te volgen, moeten ’moreel’ worden uitgesloten van de samenleving. Ook moslims die hun dochter(s) ertoe dwingen met een geloofsgenoot te huwen, horen op morele gronden niet thuis in Nederland. De overheid en burgers onderling moeten deze moslims beargumenteerd laten weten: ’U bent moreel uitgesloten’. Tot sancties leidt dat niet, wel wordt zo duidelijk, dat opvattingen binnen een andere cultuur dan de Nederlandse hier niet gelden.„


ben ik het mee eens,
ik geloof niet in multiculturalisme in de zin van vrijwillige integratie en al helemaal niet in cultuur of moreel relativisme.
Maar of dat een taak van de overheid is, is weer een ander probleem.
Ik vind wel dat verschillende religies hun eigen voorzieningen mogen hebben zoals eigen religieuze scholen e.d. zolang er maar geen parallel maatschappij ontstaat.
Wij zijn in de eerste plaats allen burgers van nederland. En nederland heeft een judeo-christelijke/ humanistische traditie. Die moet dominant blijven.

Waarom moet dat dominant blijven?

N0bel
11-11-05, 15:46
Geplaatst door MuMu

Ik begreep al waar je op doelde. Daarom zei ik ook dat fascisme moet worden bestreden, want dat is een ander woord voor grondwetten/mensenrechten schenden.

Ik denk niet dat bijvoorbeeld minder rechten voor vrouwen ook onder fascisme vallen, vandaar dat ik het verduidelijkte.

sjaen
11-11-05, 15:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij bent zeker voor de eenheidsworst?

Gelijke monniken, gelijke kappen.

N0bel
11-11-05, 15:57
Geplaatst door MuMu

Vrouwen zijn geen mensen? :cheefbek:

Eigenlijk niet nee. Broedmachines met een afwasborstel, dat zijn 't. En dienares van de man.

sjaen
11-11-05, 15:59
Geplaatst door Dolle Fatima
Waarom moet dat dominant blijven?

Omdat anders de samenleving lees economie instort!

sjaen
11-11-05, 16:00
Geplaatst door MuMu
Daar ben ik ook groot tegenstander van. Het heeft nog nooit iets positiefs opgeleverd voor de achtergestelde groepen waarop dat werd toegepast.

Integendeel zelfs: het werkt heel stigmatiserend, het zorgt ervoor dat het slachtofferbeeld en dito rol in stand blijven, het is beledigend omdat men niet op kwaliteiten wordt beoordeeld maar op iets idioots als afkomst, huidskleur, geslacht etc.
Idiotere methode dan Positive Discriminatie kun je eigenlijk niet bedenken.

Het werkt totaal averechts en ik denk ook dat dat de verborgen agenda is die daar achter steekt. Daarom dwepen partijtjes als Groen Links ook zo met die bagger: het houdt de minima, allochtonen, moslims, vrouwen, enz. lekker zoet en het stigmatiseert ze nog verder de shit in.

Ze blijven lekker daar zitten waar ze zitten en komen geen stap vooruit op de maatschappelijke ladder. Koren op de molen van partijen als GL natuurlijk. STelletje rechtse ballen onder het mom van links. Paradoxale is dat veel allochtonen op GL stemmen. :D


:duim:

jan1974
11-11-05, 16:04
Geplaatst door memenk atkit
Hebben moslims recht op eigen voorzieningen?
Mijn wedervraag is dan direct: Wie gaat dat betalen?

memenk atkit
11-11-05, 19:08
Feitelijk hebben moslims natuurlijk al eigen voorzieningen. Er zijn diverse moskeeorganisaties en zelforganisaties die mantelzorg, voorlichting, taalcursussen e.d. bieden. Ongeveer de helft van die clubs krijgt daar subsidie voor; de rest betaalt het uit eigen zak.
Vergelijkbare organisaties van Nederlanders bestaan er ook in Australie, Canada en Nieuw-Zeeland...

Kiekeboe
12-11-05, 07:53
Geplaatst door memenk atkit
Feitelijk hebben moslims natuurlijk al eigen voorzieningen. Er zijn diverse moskeeorganisaties en zelforganisaties die mantelzorg, voorlichting, taalcursussen e.d. bieden. Ongeveer de helft van die clubs krijgt daar subsidie voor; de rest betaalt het uit eigen zak.
Vergelijkbare organisaties van Nederlanders bestaan er ook in Australie, Canada en Nieuw-Zeeland...

is meer dan genoeg. :D

Rabi'ah.
12-11-05, 08:56
Geplaatst door freya
Wat een onzin. Als steeds meer mensen zich niet meer kunnen vinden in zo'n traditie dan wordt deze vanzelf aangepast.

Judeo/christelijk :rolleyes: Hoeveel practiserende joden en christenen zijn er ni eigenlijk nog? En zet dat eens tegenover praktiserende moslims, wicca's, hindoes enz.
Die nieuwe invloeden kun je niet uitvlakken, tenzij met rigide repressiemiddelen natuurlijk, maar dat zou weer ingaan tegen het humanistische gedeelte van jouw geliefde traditie.

Helemaal mee eens.

Met die kanttekening, dat er volgens mij in absolute getallen in ieder geval meer praktiserende christenen dan moslims, wiccans en hindoes
zullen zijn.

Dat "judeo-christelijke" begrijp ik trouwens nooit zo goed.

Individuele joden hebben hun invloed gehad, maar de invloed van de joodse gemeenschap als geheel heeft zich beperkt tot wat eten en straattaal.

De meeste joden waren algauw geassimileerd.

De enige consistente traditie die joden en christenen in West-Europa aan elkaar verbond die ik kan bedenken, is de eeuwenoude traditie van de jodenvervolging.

sjaen
12-11-05, 11:34
Geplaatst door Rabi'ah.

Individuele joden hebben hun invloed gehad, maar de invloed van de joodse gemeenschap als geheel heeft zich beperkt tot wat eten en straattaal.

De meeste joden waren algauw geassimileerd.

De enige consistente traditie die joden en christenen in West-Europa aan elkaar verbond die ik kan bedenken, is de eeuwenoude traditie van de jodenvervolging.


Spinoza, Einstein, Freud

_h4T3D_sE7eN
12-11-05, 13:36
Geplaatst door Derrick
snel integreren in de maatschappij, dat ontneemt zulke types alle aanleiding over je te spreken

Ik denk dat jij als geen ander buiten de maatschappij staat. Dus zorg eerst maar eens dat je helemaal bij bent, voordat je naar anderen kijkt.

sjaen
12-11-05, 14:03
@MuMu

Rabi'ah had denk ik haar kortzichtig en sarcastische <mode> aanstaan. :knipoog:

Olive Yao
12-11-05, 18:09
Geplaatst door sjaen
Spinoza, Einstein, Freud
en Marx.

Rabi'ah.
12-11-05, 18:18
Geplaatst door sjaen
Spinoza, Einstein, Freud


Geplaatst door Olive Yao
en Marx.

Klopt. Maar dat waren, zoals ik al zei, individuele joden. :p

Olive Yao
12-11-05, 18:24
Geplaatst door Rabi'ah.
Klopt. Maar dat waren, zoals ik al zei, individuele joden. :p
Hoe zou de tenach (+/- oude testament) doorwerken in de koran?

sjaen
12-11-05, 19:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Klopt. Maar dat waren, zoals ik al zei, individuele joden. :p

Zo zie je maar, wat een enkel mens vermag
:tik: