PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaans opinieblad weer hoge boete



MO_NL
11-11-05, 13:17
Marokkaans opinieblad weer hoge boete

http://img121.echo.cx/img121/3091/couv1733nb.jpg

Het Franstalige Marokkaanse opinieblad TelQuel moet wederom tienduizenden euro's boete betalen op last van de rechter.

De Marokkaanse pers vermoedt een complot tegen de persvrijheid. De regering wordt beticht van een poging het kritische weekblad om zeep te helpen. In drie maanden tijd is het onafhankelijk weekblad twee keer veroordeeld wegens smaad.

De Marokkaanse pers is verbijsterd over het vonnis. Tientallen journalisten kwamen tijdens een manifestatie voor het redactielokaal hun steun betuigen aan TelQuel.

Bron: het Parool

Hoe groot is de censuur in Marokko?

Amenzu
11-11-05, 13:37
Wie denkt dat er persvrijheid in Marokko is, is naief of onwetend. De censuur in Marokko is aan d eorde van de dag.

Het is niet mogelijk om persvrijheid te hebben in een land dat geregeerd wordt door rrn dictatorilae, totalitaire Arabisch nationalistich/racistisch regime ...

Zwarte Schaap
11-11-05, 15:34
Weekblad TelQuel wordt met wurgvonnissen de nek omgedraaid

Pers is vrij in Marokko, tot de rode lijn

In Marokko kan tegenwoordig in de pers over veel worden geschreven dat vroeger taboe was. Maar niet over alles, zo merkte het blad TelQuel.

Door onze correspondent Steven Adolf

CASABLANCA, 11 NOV. Wie gisteren de hoofdredacteur en columnist van TelQuel, Marokko's grootste onafhankelijke weekblad, in het beklaagdenbankje voor de rechter zag staan, zou wellicht anders kunnen denken. Maar er is volgens hoofdredacteur Ahmed Benchemsi (31) wel degelijk persvrijheid in Marokko. Anders had TelQuel het afgelopen jaar nooit de spraakmakende artikelen kunnen publiceren over seks, het salaris van de koning en allerlei andere onderwerpen die nog niet zo heel lang geleden in Marokko volstrekt taboe waren. Jammer alleen, zegt Benchemsi, dat niet alle machthebbers dat ook waarderen. En dus hebben Marokkaanse rechters TelQuel in twee aanklachten bijna twee miljoen dirham (180.000 euro) aan boetes wegens smaad en laster opgelegd. Bankroet ligt op de loer. ,,De boodschap is duidelijk'' zegt Benchemsi. ,,Wie de rode lijn overschrijdt, wordt financieel afgemaakt.''

Te midden van een leger aan advocaten en journalisten diende gisteren voor het gerechtshof in Casablanca het hoger beroep van TelQuel tegen de eerste monsterboete van ruim een miljoen dirham. Na een uurtje debatteren, waarbij de advocaten van beide partijen elkaar de loef proberen af te steken, besluit de rechter de zitting te verdagen. Hlima Assali, parlementariër van een klein partijtje uit de Midden-Atlas, was als eisende partij niet komen opdagen en wordt alsnog opgeroepen. Op de trappen van het gerechtsgebouw laat Benchemsi zich na afloop tussen zijn journalisten fotograferen terwijl hij het V-teken maakt. ,,Dit punt hebben we binnen, al moeten we afwachten hoe het verder loopt.''

De zaak begon als een bagatel. Gedeputeerde Hlima Assali herkende zichzelf in een stukje van een columnist van TelQuel, waarin de draak werd gestoken met een anonieme parlementariër die na een verleden als lokale volkszangeres via haar relaties in het parlement terecht was gekomen. Niets aan de hand, Ronald Reagan had het tenslotte als derderangs Western-acteur ook tot president weten te brengen, grapte het commentaar. Assali stapte beledigd naar de rechter. ,,Het leek een ridicule zaak'', herinnert Benchemsi zich. Dat veranderde echter radicaal toen de rechter hem veroordeelde tot een boete van ruim een miljoen dirham en twee maanden gevangenisstraf.

De kwestie werd een schandaal nadat TelQuel eind vorige maand andermaal een boete van bijna een miljoen dirham kreeg opgelegd wegens de publicatie van een bericht over mogelijke fraude bij een hulpfonds voor kinderen. Het gerucht, dat in politiekringen de ronde deed en door vier bladen werd gepubliceerd, was onjuist. TelQUel publiceerde een correctie en bood excuses aan. Toch kreeg het weekblad een boete die negen keer hoger lag dan bij zijn collegabladen.

Voor Benchemsi is het duidelijk: het betreft hier een gecoördineerde actie om het weekblad de nek om te draaien. Wie er achter zit is minder duidelijk. Maar met zijn vaak humoristisch getoonzette commentaren op de heilige huisjes van de macht heeft TelQuel een keur aan vijanden gemaakt. Het koninklijk huis zelf bijvoorbeeld. De gedetailleerde reportage over het koninklijke budget, waarin zelfs de royale post van het koninklijke paardenvoer niet aan de aandacht ontsnapte, werd niet erg gewaardeerd. Wat koning Mohammed volgens Benchemsi evenwel pas goed kwaad maakte was het ongevraagde advies aan de vorst om iets te doen aan diens televisietoespraken. ,,Het is in klassiek Arabisch, dat vrijwel niemand goed begrijpt en hij leest het op van een papiertje zonder in de camera te kijken. Waarom zou hij als koning geen media-adviseur kunnen nemen?'', aldus Benchemsi.

De wurgvonnissen tegen TelQuel volgen na eerdere publicatieverboden van de weekbladen Le Journal en Demain. Demain verdween definitief na een spotprent over de koning; ex-hoofdredacteur Ali Lmrabet werd deze zomer bestraft met een werkverbod van tien jaar. TelQuel besloot na de vonnissen terug te vechten. Niet alleen werd een steunsite op internet ingericht (www.soutientelquel.com) die tot dusver 14.000 handtekeningen ophaalde, ook publiceerde het blad deze week een uitgebreide reportage over Marokko's falende rechtssysteem. Onder de titel 'Justitie, de helse machine' wordt een dramatisch beeld geschetst van overbelaste en onbetrouwbare rechtbanken, waar rechters graag hun oor te luisteren leggen bij wat de machthebbers goed dunkt. Benchemsi: ,,Zolang we kunnen schrijven, zullen we het zeker niet laten.''

Bron: NRC-Handelsblad 11/11/05

Sallahddin
11-11-05, 17:21
Geplaatst door MO_NL
Marokkaans opinieblad weer hoge boete

http://img121.echo.cx/img121/3091/couv1733nb.jpg

Het Franstalige Marokkaanse opinieblad TelQuel moet wederom tienduizenden euro's boete betalen op last van de rechter.

De Marokkaanse pers vermoedt een complot tegen de persvrijheid. De regering wordt beticht van een poging het kritische weekblad om zeep te helpen. In drie maanden tijd is het onafhankelijk weekblad twee keer veroordeeld wegens smaad.

De Marokkaanse pers is verbijsterd over het vonnis. Tientallen journalisten kwamen tijdens een manifestatie voor het redactielokaal hun steun betuigen aan TelQuel.

Bron: het Parool

Hoe groot is de censuur in Marokko?



Uitstekend krant,hoor,lees ik af & toe,een krant met ballen:
behandelde ondewerpen gaan v.d.status v.de monarchie tot aan sex in de ogen v.Marokkanen!!!
Er is wel een bepaalde mate v.vrijheid v.meninsuiting in de Marokkaanse pers ,in ieder geval beter dan onder Hassan 2 en veel beter dan veel ander arabishe landen,kan nog beter dus en moet er geknockt voor worden....

Sallahddin
11-11-05, 17:35
Geplaatst door Amenzu
Wie denkt dat er persvrijheid in Marokko is, is naief of onwetend. De censuur in Marokko is aan d eorde van de dag.

Het is niet mogelijk om persvrijheid te hebben in een land dat geregeerd wordt door rrn dictatorilae, totalitaire Arabisch nationalistich/racistisch regime ...

Brother,je overdrijvt een beetje toch ,zie je dat niet?
Er is nog geen democratie in Marokko,maar toch geen echt totalitair of dictatoriaal regime!!!
Wat bedoel je met racistish regime eigenlijk???
We hebben de hekel aan die monarchie en er zijn veel dingen die moeten veranderen en snel ook maar dat moet geleidelijk(step by step) gebeuren...

Ron Haleber
12-11-05, 09:03
Geplaatst door MO_NL
Marokkaans opinieblad weer hoge boete
Het Franstalige Marokkaanse opinieblad TelQuel moet wederom tienduizenden euro's boete betalen op last van de rechter.

De Marokkaanse pers vermoedt een complot tegen de persvrijheid.

Hoe groot is de censuur in Marokko?




Precies hetzelfde geleidelijke financiële wurgen van een kritisch nationaal tijdschrift gebeurde onder Hassan II met het unieke en beroemde LAMALIF .

Dit blad werd ook van tijd tot tijd verboden en met boetes onmogelijk gemaakt. Toen het al te populair werd, was het afgelopen.


De redacteuren vertelden mij dat een beperkte oplage onder studenten en politieke intellectuelen nog wel getolereerd werd.

Maar toen het blad zich echt verbreedde onde alle lagen van de bevoking vond HET PALEIS de grens bereikt, de kritiek onverdraaglijk en verbood het blad.



De aanleiding is dan bijkomstig. In het geval van Lamalif waren het openhartige intervieuws over Marokkaans sexueel (homo-schnandknaap-) gedrag in Marrakech. Weliswaar een zeer hot isue zoals van deze site bekend is. Een prachtige aanleiding dus om wegens het schenden van de "eer van het Marokkaanse Volk" een blad definitief te kunnen verbieden! [ zelfs deze opmerking hier is al gevaarlijk, schendt een taboe en kan tot het bekende schelden op mij leiden...]

De voorzitter van de Marokkaanse sociologen Mohamed Guessous vertelde in A'dam op mijn verzoek (na overleg met hem bij hem thuis in Rabat) op een door mijzelf georganiseerd universitair UvA-congres in 1985 dat er drie Heilige Taboe-zaken zijn in Marokko en voor Marokkanen in het algemeen:

1. Godsdienst. 2 Sexualiteit. en 3. Politiek - met name de monarchistische constitutie.


Het is dus eigenlijk wel juist om in dit geval over censuur te praten. Maar men moet niet vergeten dat de autoriteiten nauw aansluiten bij de populaire, algemeen geaccepteerde gevoelens van de Marokkanen.


Zonder emancipatie van de bevolking zal er nooit vrijheid van meningsuiting bij de Marokkaanse gemeenschap bestaan.

Welk regime dan ook zal gebruik blijven maken van "de breed bestaande vooroordelen" om de persvrijheid te beknotten... Genoeg moralistische autoriteiten - die ik hier niet hoef te noemen - dienen zich aan om vrijheid te bestrijden. En het een hangt nu eenmaal met het ander samen. Censuur komt niet zomaar uit de lucht vallen.



Ik denk dat voorzitter MO_NL hier in zijn verontwaardiging met zijn vraag aan ons te snel en al te gemakkelijk aan voorbijgaat.

En wel omdat deze taboezaken ook het beleid op zijn eigen site raken... En over die verantwoordelijkheid voor emancipatie, daar heeft hij het natuurlijk liever niet over, want dat zal hem niet in dank worden afgenomen... :fplet:

Amenzu
13-11-05, 14:56
Koning: heerser die wil moderniseren


Willem Alexander en Maxima gaan voor een koninklijk bezoek naar Marokko. Volgens Planet Internet is het nog de vraag of ze ook koning Z.K.H. Mohammed VI daadwerkelijk zullen ontmoeten. De macht van koning Mohammed VI is niet te vergelijken met die van koningin Beatrix. De Marokkaans koning staat aan het hoofd van het leger, benoemt zelf de rechterlijke macht en de premier en hij kan op elk moment het parlement naar huis sturen, zo staat in de grondwet. Julie van Traa noemt hem een absolute heerser, maar wel eentje die wil moderniseren. Een uitgebreid artikel van haar staat op Planet Internet.
http://www.maghrebmagazine.nl/2005/11/12/koning-heerser-die-wil-moderniseren/



Geplaatst door Sallahddin
Brother,je overdrijvt een beetje toch ,zie je dat niet?
Er is nog geen democratie in Marokko,maar toch geen echt totalitair of dictatoriaal regime!!!
Wat bedoel je met racistish regime eigenlijk???
We hebben de hekel aan die monarchie en er zijn veel dingen die moeten veranderen en snel ook maar dat moet geleidelijk(step by step) gebeuren...

Hawa
13-11-05, 16:16
Nog niet zolang geleden als je als Marokkaan hier in Nederland zich kritisch ging bewegen in huidige Marokaanse politiek kwam je duur te staan. Vrijheid van menigsuiting was taboe! En nu! OOk! Vooral die mannen die hun vrouwen achterlaten in land van herkomst. Die schreeuwen steen en been. Fatima het land uit,en grote bek,autoritaire stelstel van man t.o.v. de vrouw. De vrouwen moeten vrij zijn dan kan echt democratie worden begonnen. Mar in Marokko weelt het fundamendalisme hoog tij. Waarom! Dat moeten jullie zelf wel kunnen onderschrijven. Van al die onwetenden,is niet zo moeilijk om Jihad te bewerkstelligen. Kijk naar Algerije,jullie buurland! Hoeveel bloed zit niet aaan de sikkel. Welke sikkel dan! Kijk er wordt een dialoog op gang gebracht. Oke! Is prachtig. Maar al die sukkels die de democratische waardeen niet zo zien als dde Koning,daar is echte hersenen voor nodig,om eigen land niet in discrediet te brengen. Laten we lezen en schrijven,naar school,werk,je eigen inkomsten om je gezin te onderhouden.In Nederland gaat het al verkeeerd,niet iedereen neemt deel aan samenleving,ook niet in Marokko.! Je roots! Je weten! Je eigen democratische idee,wil niet zeggen dat iedereen dat deelt. Mar ik heb wel een idee dat Marokko wel op goede weg is. Doe nu maar rustig met je weekbladen en leg maar uit hoe het nu wel zit. Als je je medemensen voor je eigen gewin wilt meeleven,is het nog steeds wel zo dat je wel begrip kunt opbrengen voor al die achtergestelden. En zo is het nu ook hier in Nederland! We moeten midden weg volgen en langzaam en voorzichtig onze vrijheden die ook moeten gelden voor de armlastigen,die niet eens weten,laat staan lezen en schrijven,je kan het woord van Allah zoals ze geleerd hebben niet in een vrijheid zoals je eigen vrijheid creeerd binnen hun harten berijken..Alleen de vrouwen zijn toegankelijk voor vrijheid,die zitten altijd onder het juk van onvrijheid...Alle begin is moeilijk..maar doe dan eens rustig....Voor de Koning die wel voor vrijheid is...Zoals de Koning van Jordanie gemangeld is door al die geneuzel tussen Joodse loby en die fundamentalistische kliek.....er moet een wig zijn....maar alom voorzichtig...insha Allah!!

Mohajir
13-11-05, 22:36
Geplaatst door Sallahddin
Uitstekend krant,hoor,lees ik af & toe,een krant met ballen :
behandelde ondewerpen gaan v.d.status v.de monarchie tot aan sex in de ogen v.Marokkanen!!!
Er is wel een bepaalde mate v.vrijheid v.meninsuiting in de Marokkaanse pers ,in ieder geval beter dan onder Hassan 2 en veel beter dan veel ander arabishe landen,kan nog beter dus en moet er geknockt voor worden.... hebje nu ook al kranten met ballen, ik word toch oud voor deze wereld. ik kan nauwlijks de ontwikkeling bij benen

Mohajir
13-11-05, 22:57
Beste Ronie, je haalt veel zaken door elkaar:
1 kranten kunnen in marokko vandaag de dag veel meer publiceren dan onder het regime van H2.
2 kranten in Marokko publiceren vooral voor de elite van randstand in Marokko (fes, laaraysh, casa, marakkesch en terug bij fes) kennen nauwlijks taboes, in marokko wordt de islam meer bekriteseerd dan ooit in NL, Marokkanen zouden doen. ergste moppen over geloof, allah, en islam heb ik in Marokko gehoord en niet hier. helaas is de vrijheid van spreken over islam de laatste 5 jaar aan het verminderen.
3 hoewel de boete voor voor de Telquel idd buiten propotie is, heeft de redacteur de privesfeer van mensen aangetast. ook de vrijheid van meningsuiting heeft grenzen.
4 in Marokko zijn ze nog aan het oefenen met democratie, vrijheid van meningsuiting enz. daar maken veel actoren fouten: rechters (moeten leren onafhankelijk oordeel te geven, zijn ze helaas daarin heel traag) journalisten moeten leren dat ze niet alles kunnen scchrijven, maar dat ergens een grens is, zeker als het gaat om privesfeer van mensen, politici moeten leren kwetsbaar op te stellen
ik natuurlijk door gaan, maar ik ga vanuit dat een slime man als jij de boodschap inmiddels hebt begrepen. rest me nog een opmerking te maken: kun je aub dat soort onzin over jou gespreken met prof. in hun huis achterweg laten. het is niet de eerste keer dat ik jou betrap op aanvoering van bewijs van jouw bekwaamheid of een beroep doen op `sterke bronnen'. je hoefte me (mij in iedere geval) niet te overtuigen van jouw netwerk in Marokko of bij Marokkadamen. ik weet genoeg.


Geplaatst door Ron Haleber
Precies hetzelfde geleidelijke financiële wurgen van een kritisch nationaal tijdschrift gebeurde onder Hassan II met het unieke en beroemde LAMALIF .

Dit blad werd ook van tijd tot tijd verboden en met boetes onmogelijk gemaakt. Toen het al te populair werd, was het afgelopen.


De redacteuren vertelden mij dat een beperkte oplage onder studenten en politieke intellectuelen nog wel getolereerd werd.

Maar toen het blad zich echt verbreedde onde alle lagen van de bevoking vond HET PALEIS de grens bereikt, de kritiek onverdraaglijk en verbood het blad.



De aanleiding is dan bijkomstig. In het geval van Lamalif waren het openhartige intervieuws over Marokkaans sexueel (homo-schnandknaap-) gedrag in Marrakech. Weliswaar een zeer hot isue zoals van deze site bekend is. Een prachtige aanleiding dus om wegens het schenden van de "eer van het Marokkaanse Volk" een blad definitief te kunnen verbieden! [ zelfs deze opmerking hier is al gevaarlijk, schendt een taboe en kan tot het bekende schelden op mij leiden...]

De voorzitter van de Marokkaanse sociologen Mohamed Guessous vertelde in A'dam op mijn verzoek (na overleg met hem bij hem thuis in Rabat) op een door mijzelf georganiseerd universitair UvA-congres in 1985 dat er drie Heilige Taboe-zaken zijn in Marokko en voor Marokkanen in het algemeen:

1. Godsdienst. 2 Sexualiteit. en 3. Politiek - met name de monarchistische constitutie.


Het is dus eigenlijk wel juist om in dit geval over censuur te praten. Maar men moet niet vergeten dat de autoriteiten nauw aansluiten bij de populaire, algemeen geaccepteerde gevoelens van de Marokkanen.


Zonder emancipatie van de bevolking zal er nooit vrijheid van meningsuiting bij de Marokkaanse gemeenschap bestaan.

Welk regime dan ook zal gebruik blijven maken van "de breed bestaande vooroordelen" om de persvrijheid te beknotten... Genoeg moralistische autoriteiten - die ik hier niet hoef te noemen - dienen zich aan om vrijheid te bestrijden. En het een hangt nu eenmaal met het ander samen. Censuur komt niet zomaar uit de lucht vallen.



Ik denk dat voorzitter MO_NL hier in zijn verontwaardiging met zijn vraag aan ons te snel en al te gemakkelijk aan voorbijgaat.

En wel omdat deze taboezaken ook het beleid op zijn eigen site raken... En over die verantwoordelijkheid voor emancipatie, daar heeft hij het natuurlijk liever niet over, want dat zal hem niet in dank worden afgenomen... :fplet:

Ron Haleber
14-11-05, 12:07
Geplaatst door Mohajir
Beste Ron, je haalt veel zaken door elkaar:
1 kranten kunnen in marokko vandaag de dag veel meer publiceren dan onder het regime van H2.
2 kranten in Marokko publiceren vooral voor de elite van randstand in Marokko (fes, laaraysh, casa, marakkesch en terug bij fes) kennen nauwlijks taboes, in marokko wordt de islam meer bekriteseerd dan ooit in NL, Marokkanen zouden doen. ergste moppen over geloof, allah, en islam heb ik in Marokko gehoord en niet hier. helaas is de vrijheid van spreken over islam de laatste 5 jaar aan het verminderen.



Ondanks dat ik wel andere geluiden hoor, wil ik je op dit punt niet gaan bestrijden. Wel spreekt het laatste punt boekdelen gezien wat ik eerder opmerkte.


3 hoewel de boete voor voor de Telquel idd buiten propotie is, heeft de redacteur de privesfeer van mensen aangetast. ook de vrijheid van meningsuiting heeft grenzen.

Ik vind de parodie van een parlementslid allerminst "aantasten van de privesfeer van mensen". Hier te lande wordt zelfs de koningin geparodieert...



4 in Marokko zijn ze nog aan het oefenen met democratie, vrijheid van meningsuiting enz. daar maken veel actoren fouten: rechters (moeten leren onafhankelijk oordeel te geven, zijn ze helaas daarin heel traag) journalisten moeten leren dat ze niet alles kunnen scchrijven, maar dat ergens een grens is, zeker als het gaat om privesfeer van mensen, politici moeten leren kwetsbaar op te stellen
ik natuurlijk door gaan, maar ik ga vanuit dat een slime man als jij de boodschap inmiddels hebt begrepen.

Ik moet constateren dat ze in Marokko al 50 jaar "aan het oefenen zijn met democratie" maar dat ze ermee tot nog toe maar weinig resultaten boeken. Ik sta niet alleen in die constatering...

De belangrijkste zaken die ik je noemde blijven zo nog steeds onbespreekbaar...



rest me nog een opmerking te maken: kun je aub dat soort onzin over jou gespreken met prof. in hun huis achterweg laten. het is niet de eerste keer dat ik jou betrap op aanvoering van bewijs van jouw bekwaamheid of een beroep doen op `sterke bronnen'. je hoefte me (mij in iedere geval) niet te overtuigen van jouw netwerk in Marokko of bij Marokkadamen. ik weet genoeg.

Jij bewijst hiermee geen enkele notie te hebben van wat journalistiek is!

Die onwetendheid komt hier wel meer voor - viel me al op...

Journalisten en/of mensen die nieuwsfeiten melden, dienen hun bronnen te noemen. Zodat controleerbaar is of hun beweringen betrouwbaar en waar zijn.

Blijkbaar is dat voor jou niet nodig en wil jij op je woord geloofd worden... Dat vind ik een mateloze overschatting van jezelf.

En dat levert ons over aan het roddelcircuit van 'hearsay'.....


Op websites noem ik daarom dus altijd mijn bronnen en zegslieden / en ook hoe het bericht plaatsvond.

Dan kun je zelf beslissen of je mij wil geloven.


Dit schijnt hier steeds grote verbazing te wekken en opgevat te worden als opscheppen. :auw2:

Het zij zo. ik ga me niet over die domheid en achterlijke onwetendheid opwinden...

ik citeerde dus voor de betrouwbaarheid van mijn bericht de toespraak die de voorzitter Guessous van de Mar. sociologen - na mijn voorbereiding bij hem thuis - hield op de UvA.


Blijkbaar wekt het feit dat iemand interessante mensen kent, bij jou en sommige anderen een hete golf van jalouzie en woede op... :verveeld:


Raadpleeg dus maar via je huisarts een psycholoog om van je complex af te komen. Ik wens je verder veel geluk met je frustraties... :vreemd:

Amenzu
14-11-05, 14:38
Ron,
Het is een schijndemocratie. In een land waar rechters nog steeds te koop zijn, is er geen democratie. M.aw. je positie en macht bepalen de zaak. Je kunt van alles en nog wat zeggen, maar er is gewoonweg geen democratie in Marokko.

In een artikel op BBC werd gezegd dat M6, op papier meer recht heeft dan zijn pa. Omdat meer minsiteries en sleutel posities onder zijn directe gezag liggen.

Hoe kan je over democratie, als EEN man een gekozen regering naar huis kan sturen. Hij wordt tevens gezien als de leider van de msolims.





Geplaatst door Ron Haleber
Ondanks dat ik wel andere geluiden hoor, wil ik je op dit punt niet gaan bestrijden. Wel spreekt het laatste punt boekdelen gezien wat ik eerder opmerkte.



Ik vind de parodie van een parlementslid allerminst "aantasten van de privesfeer van mensen". Hier te lande wordt zelfs de koningin geparodieert...




Ik moet constateren dat ze in Marokko al 50 jaar "aan het oefenen zijn met democratie" maar dat ze ermee tot nog toe maar weinig resultaten boeken. Ik sta niet alleen in die constatering...

De belangrijkste zaken die ik je noemde blijven zo nog steeds onbespreekbaar...




Jij bewijst hiermee geen enkele notie te hebben van wat journalistiek is!

Die onwetendheid komt hier wel meer voor - viel me al op...

Journalisten en/of mensen die nieuwsfeiten melden, dienen hun bronnen te noemen. Zodat controleerbaar is of hun beweringen betrouwbaar en waar zijn.

Blijkbaar is dat voor jou niet nodig en wil jij op je woord geloofd worden... Dat vind ik een mateloze overschatting van jezelf.

En dat levert ons over aan het roddelcircuit van 'hearsay'.....


Op websites noem ik daarom dus altijd mijn bronnen en zegslieden / en ook hoe het bericht plaatsvond.

Dan kun je zelf beslissen of je mij wil geloven.


Dit schijnt hier steeds grote verbazing te wekken en opgevat te worden als opscheppen. :auw2:

Het zij zo. ik ga me niet over die domheid en achterlijke onwetendheid opwinden...

ik citeerde dus voor de betrouwbaarheid van mijn bericht de toespraak die de voorzitter Guessous van de Mar. sociologen - na mijn voorbereiding bij hem thuis - hield op de UvA.


Blijkbaar wekt het feit dat iemand interessante mensen kent, bij jou en sommige anderen een hete golf van jalouzie en woede op... :verveeld:


Raadpleeg dus maar via je huisarts een psycholoog om van je complex af te komen. Ik wens je verder veel geluk met je frustraties... :vreemd:

Ron Haleber
14-11-05, 22:28
Geplaatst door Amenzu
Ron,
Het is een schijndemocratie. In een land waar rechters nog steeds te koop zijn, is er geen democratie. M.aw. je positie en macht bepalen de zaak. Je kunt van alles en nog wat zeggen, maar er is gewoonweg geen democratie in Marokko.

In een artikel op BBC werd gezegd dat M6, op papier meer recht heeft dan zijn pa. Omdat meer minsiteries en sleutel posities onder zijn directe gezag liggen.

Hoe kan je over democratie, als EEN man een gekozen regering naar huis kan sturen. Hij wordt tevens gezien als de leider van de msolims.

Amenzu, je hebt volkomen gelijk! Zelfs zo'n dwaas politiek proces als tegen Tel Quel kan niet plaatsvinden zonder de goedkeuring van het Paleis...

De politicologen Abdallah Saaf en Moh. Tozy hebben in hun boeken scherpe kritiek op de schijndemocratie en de monarchie gegeven.

Sabi Moussaoui vertelde me dat Tozy zelfs deze week op het HITIB in A'dam was.

Mohajir
14-11-05, 23:29
Geplaatst door Ron Haleber
Ondanks dat ik wel andere geluiden hoor, wil ik je op dit punt niet gaan bestrijden. Wel spreekt het laatste punt boekdelen gezien wat ik eerder opmerkte. ik beweer niet dat je geen andere geluiden zult horen. alleen is mij niet duidelijk over welke punt je precies hebt de 1ste of 2de. dat over silam de laatste jaren minder wordt gesproken heeft niet zo zeer met het regime te maken, maar daar begint ook angst te heersen voor op de holgeslagen moslims die denken dat ze islam en allah in bescherming te nemen door burgers te doden

Geplaatst door Ron Haleber
Ik vind de parodie van een parlementslid allerminst "aantasten van de privesfeer van mensen". Hier te lande wordt zelfs de koningin geparodieert... als je goed geluisterd hebt naar jouwe bronnen, dan had je wel geweten dat het blad het zwaarst straf kreeg wegen tenonrecht beschuldigen van een minister en niet alleen het parlementslid. overigens blijft het een feit dat ook ik vind dat het blad zwaar straf heeft gekregen. een veroordeling tot het betalen van 1 dirham had de marokkaanse rechtspraak gesierd. Maar ach het Zwitserse leven bereik je niet met een afstandbediening. 40 jaar slopen van onafhankelijk rechtspraak, die er nooit bestond laat aardige sporen na.
en natuurlijk wordt hier geparodieert op de koningin, heb ik soms beweert dat het niet zo is, of wil je van Marokko een kopie van NL maken

Geplaatst door Ron Haleber
Ik moet constateren dat ze in Marokko al 50 jaar "aan het oefenen zijn met democratie" maar dat ze ermee tot nog toe maar weinig resultaten boeken. Ik sta niet alleen in die constatering... ten 1ste jemoet nix, ten 2de je praat over 50 jaar incl. 50 jaar Tazmamartsysteem. het rollenspel in die periode is mislukt. de oefening is opnieuw begonnen. en er is maar een garantie dat dit keer niet gaat mislukken: burgers daar terplekke niet gaan geloven dat met de afstandbediening het Zwitserse leven kan bereiken zoals je zelf schijnt te denken
Geplaatst door Ron Haleber
De belangrijkste zaken die ik je noemde blijven zo nog steeds onbespreekbaar...

je noemde deze 3 zaken: 1. Godsdienst. 2 Sexualiteit. en 3. Politiek. ten 1ste dit zijn jouw obsessie, ten 2de het bespreken van deze 3 zaken zal zeker geen brood op de plank leveneren voor 30 miljoen burgers, geen dak boven het hoofd en geen zwitsers leven. het bespreken van deze 3 onderwerpen komen altijd na het bereiken van het zwitsers leven en niet andersom, ten 3de ik heb niet beweerd dat alles in Marokko bespreekbaar, maar in vergelijking met periode H2 is veel bespreekbaar geworden. Jij wilt natuurlijk mijnbronnen weten: ik zou zeggen de ontelbare dag- en week- en maandbladen. misschien zal het jou lukken om een paar van die bladen te krijgen van jou Marokkaanse bronnen in Adam

Geplaatst door Ron Haleber Jij bewijst hiermee geen enkele notie te hebben van wat journalistiek is! sorry ik had idd geen enkele notie hier te maken te hebben met een journalist en zeker niet met wat journalistiek is. ik zal volgende keer rekeing mee houden
Geplaatst door Ron Haleber

Die onwetendheid komt hier wel meer voor - viel me al op... moet ik dit als feit beschouwen of als mening: als het feit is, wil ik graag jouwe bronnen kennen, of zal ik volstaan met jouwe posting
Geplaatst door Ron Haleber

Journalisten en/of mensen die nieuwsfeiten melden, dienen hun bronnen te noemen. Zodat controleerbaar is of hun beweringen betrouwbaar en waar zijn.dus als ik wil controleren of de feiten die je presenteerde kloppen, zou ik de professor Dendon bellen, sory mij prepy is op en voorlopig kan ik niet opwaarderen. Maar even een paar feitjes van jouwe hand en de bronnen die je je opgaf. in andere topic had je dit beweert:
Later bond ik de kat de bel aan door te zeggen dat vanuit mn contacten met Marokkanen die weten wat er onder hun groep jongeren leeft, mij duidelijk is dat er best wel tegen de duizend jongeren in A'dam kunnen zijn (of veel meer) die MoB als hun grote held zien. Maar dat natuurlijk niet voor een NL-camera zeggen omdat de Nederlanders ze het dan verwijten en boos over ze heen vallen kun je misschien even de adressen van jouwe contacten hier melden zodat ik bij hen langs gaan om te hen over de waarheidsgehalte van jouwe feiten te bevragen. of kun je als journalist volstaan met mijn contacten en dan beweren dat er tegen 1000 of meer marokkanen die bouyirie als hun held beschouwen en tevens beweren dat deze marokkanen niet voor de camera hetzelfde bewering willen doen ......... in dat geval heb je idd sterke bronnen.

Geplaatst door Ron Haleber
Blijkbaar is dat voor jou niet nodig en wil jij op je woord geloofd worden... Dat vind ik een mateloze overschatting van jezelf. ik volsta met een linkverwijzing (als het nodig is), aangezien ik geen professoren ken en ook geen contacten heb die me precies kunnen uitrekenen hoeveel fans Bouyirie heeft. trouwens als ik deze contacten zou hebben, zou ik die niet echt vertrouwen: want of ze spreken de waarheid niet omdat ze die niet kennen of ze kennen de waarheid en dus maken ze onderdeel van die fanclub. en met die clubleden zou ik niet snel willen praten. ik zal hooguit aangifte doen bij de politie


Geplaatst door Ron Haleber En dat levert ons over aan het roddelcircuit van 'hearsay'.....en kennelijk kun je ook volstaan met contacten binnen
Geplaatst door Ron Haleber


Op websites noem ik daarom dus altijd mijn bronnen en zegslieden / en ook hoe het bericht plaatsvond.

Dan kun je zelf beslissen of je mij wil geloven.


Dit schijnt hier steeds grote verbazing te wekken en opgevat te worden als opscheppen. :auw2:

Het zij zo. ik ga me niet over die domheid en achterlijke onwetendheid opwinden...

ik citeerde dus voor de betrouwbaarheid van mijn bericht de toespraak die de voorzitter Guessous van de Mar. sociologen - na mijn voorbereiding bij hem thuis - hield op de UvA.


Blijkbaar wekt het feit dat iemand interessante mensen kent, bij jou en sommige anderen een hete golf van jalouzie en woede op ... :verveeld:


Raadpleeg dus maar via je huisarts een psycholoog om van je complex af te komen. Ik wens je verder veel geluk met je frustraties... :vreemd: ik ben even bij psycholoog geweest, naar het schijnt kan hij mij niet helpen. mijn ziektebeeld zeer comlex, het is een combo van domheid, achterlijke onwetendheid, jaloezie, woede en frustraties van ene ronie die maar niet wil beseffen dat ie geen indruk op me kan maken met zijn onzin

Ron Haleber
15-11-05, 09:59
Geplaatst door Mohajir


1. ik beweer niet dat je geen andere geluiden zult horen. alleen is mij niet duidelijk over welke punt je precies hebt de 1ste of 2de. dat over silam de laatste jaren minder wordt gesproken heeft niet zo zeer met het regime te maken, maar daar begint ook angst te heersen voor op de holgeslagen moslims die denken dat ze islam en allah in bescherming te nemen door burgers te doden



Beste Mohajir, zoals je de zaken nu formuleert, lijken ze me redelijker, open voor dialoog en kan ik er meestal een eind in meegaan. Ik zal me dus voor mijn ten behoeve van duidelijkheid wat al te scherpe ad hominem reply aan het einde van mijn vorig betoog moeten verontschuldigen...

Ik ga puntsgewijs op je zaken in.

1. Mijn punt was idd de islam. Voor wat betreft de 'op hol geslagen moslims' ben ik het dus eens. Alhoewel moslims als Yassine hun kritiek ook rationeel onder woorden brengen - herinner je zijn laatste brief aan Mo6 over het nutteloze kapitaal van het Paleis.


2. als je goed geluisterd hebt naar jouwe bronnen, dan had je wel geweten dat het blad het zwaarst straf kreeg wegen tenonrecht beschuldigen van een minister en niet alleen het parlementslid.

Fideel van je dat je de minister van financiën in bescherming neemt voor zijn homo-escapades... Hier stortte de hele Marokkaanse pers zich hongerig op met sensationeel verlekkerd genoegen... Idd schandalig!


3. overigens blijft het een feit dat ook ik vind dat het blad zwaar straf heeft gekregen. een veroordeling tot het betalen van 1 dirham had de marokkaanse rechtspraak gesierd. Maar ach het Zwitserse leven bereik je niet met een afstandbediening. 40 jaar slopen van onafhankelijk rechtspraak, die er nooit bestond laat aardige sporen na.

Hierin ben ik het geheel met je eens. Hoewel ik vermoed dat de Franse rechtsspraak voorzover die werd toegepast - superieur was aan de tribale dorpstribunalen van de 'orf-rechtsspraak'...




4. ten 1ste jemoet nix, ten 2de je praat over 50 jaar incl. 50 jaar Tazmamartsysteem. het rollenspel in die periode is mislukt. de oefening is opnieuw begonnen. en er is maar een garantie dat dit keer niet gaat mislukken: burgers daar terplekke niet gaan geloven dat met de afstandbediening het Zwitserse leven kan bereiken zoals je zelf schijnt te denken

Jouw Zwitserleven kan m.i. ook op beperkter schaal mogelijk zijn als de primaire mensen- en vakbondsrechten maar gerespecteerd worden.

Het ervoor opgerichte ministerie bedoelde hieraan vorm te geven met een mensenrechtstrijder aan het hoofd. Maar werd al weer gauw als staatssecretariaat gedegradeerd tot slavenkolonie van het Paleis.



5. je noemde deze 3 zaken: 1. Godsdienst. 2 Sexualiteit. en 3. Politiek. ten 1ste dit zijn jouw obsessie, ten 2de het bespreken van deze 3 zaken zal zeker geen brood op de plank leveneren voor 30 miljoen burgers, geen dak boven het hoofd en geen zwitsers leven. het bespreken van deze 3 onderwerpen komen altijd na het bereiken van het zwitsers leven en niet andersom,

Niet met je eens - et ligt juist omgekeerd! Ik vind daarbij de mensenrechtorganisaties als AMDH / OMDH aan mijn zijde.

Pas op garantie van Recht kun je welvaart bouwen... Kijk naar China waar de ontrechting en verelendung van de boeren bij toenemende welvaart ook en zelfs sterker doorgaat - Dat is dus de weg niet!



6. ten 3de ik heb niet beweerd dat alles in Marokko bespreekbaar, maar in vergelijking met periode H2 is veel bespreekbaar geworden. Jij wilt natuurlijk mijnbronnen weten: ik zou zeggen de ontelbare dag- en week- en maandbladen. misschien zal het jou lukken om een paar van die bladen te krijgen van jou Marokkaanse bronnen in Adam

Hassan II was een leipe zakkenvuller die met name voor het buitenland [France - U.S.A.] een progressieve façade nodig had om daarmee door te gaan.

Hij huurde toen de socialistische banneling Si Abderrahman daarvoor in. Veel Marokkanen hadden die list wel door... Vraag het sociologen als Moh. Boudoudou of politici als Saaf...



7. sorry ik had idd geen enkele notie hier te maken te hebben met een journalist en zeker niet met wat journalistiek is. ik zal volgende keer rekeing mee houden moet ik dit als feit beschouwen of als mening: als het feit is, wil ik graag jouwe bronnen kennen, of zal ik volstaan met jouwe postingdus als ik wil controleren of de feiten die je presenteerde kloppen, zou ik de professor Dendon bellen, sory mij prepy is op en voorlopig kan ik niet opwaarderen.

Het gaat niet om de gewichtigheid van personen. Maar Marokko bestaat niet uit onwetende boeren. Er is daar een actief intellectueel leven van intellectuelen o.a. aan universiteiten. Dit dien je te weten en te volgen...

Je zou de boeken en artikelen van die mensen dus moeten lezen om dat te begrijpen. ik kan het ook niet helpen dat ze die in het arabisch en het frans schrijven...

Daarom ontgaat de 3e generatie hier meestal wat daar gebeurt... Idd zal je dus wat van die docenten als Guessous gelezen moeten hebben om Marokkanen op waarde te kunnen schatten. En om de waarde van hun mening te kunnen plaatsen...




8. Maar even een paar feitjes van jouwe hand en de bronnen die je je opgaf. in andere topic had je dit beweert: kun je misschien even de adressen van jouwe contacten hier melden zodat ik bij hen langs gaan om te hen over de waarheidsgehalte van jouwe feiten te bevragen. of kun je als journalist volstaan met mijn contacten en dan beweren dat er tegen 1000 of meer marokkanen die bouyirie als hun held beschouwen en tevens beweren dat deze marokkanen niet voor de camera hetzelfde bewering willen doen ......... in dat geval heb je idd sterke bronnen.

ik volsta met een linkverwijzing (als het nodig is), aangezien ik geen professoren ken en ook geen contacten heb die me precies kunnen uitrekenen hoeveel fans Bouyirie heeft. trouwens als ik deze contacten zou hebben, zou ik die niet echt vertrouwen: want of ze spreken de waarheid niet omdat ze die niet kennen of ze kennen de waarheid en dus maken ze onderdeel van die fanclub. en met die clubleden zou ik niet snel willen praten. ik zal hooguit aangifte doen bij de politie


Dit gaat dus over Amsterdam en wel de populariteit van MoB.

Ik vertelde bijv. over moskee-gangers in Zeeburg. Ik noem maar Ahmed Marcouch en Mustapha El Djidian die me dit vertelden. Dat ze namelijk schrokken van wat ze van de Mar. jongeren hoorden. Ahmed Mesri kun je ook raadplegen. Loop eens langs op het Turkse centrum Günesj en praat met de mix van mensen daar.

Ook bevriende Mar. arbeiders deden me er een boekje over open en ze waarschuwen me nog steeds ernstig met oppassen voor wat ik zeg...



Verder weet je dat ook Cohen zich doodschrok en wit wegtrok... En toen een uitgebreid onderzoek liet instellen op scholen onder de fans van Bouyeri... Aanleiding was o.m. de leerlingenlijst met handtekeningen die in A'dam West circuleerde voor solidariteit met Bouyeri.


Sabi Moussaoui, leider van het Mar. jogerencentrum Argan op de Overtoom wijdt er momenteel een aantal vrijdagavonden aan! O.M. over radicalisering en identiteit. Ga daar dus naartoe...!

Sabi vertelde mij dat Ned. politici als Boris Dittrich van D66 na eerdere toezegging, vaak weer afzeggen vanwege angst hun mening te geven... Ik adviseer hem op afstand en hoop hemte helpen.

Hij probeert nu DAJJ te krijgen. Tariq Ramadan zit vol tot februari. Komt dus pas later op de agenda...


Ook bij de oude Marokkaanse dynosaurussen als Abdou Menebhi kun je voor dit onderwerp terecht - zo op EMCEMO bij het Oosterpark En wel deze vrijdag om 19.30...


Mohajir hopelijk heb ik je een beetje tevreden gesteld?

Mohajir
15-11-05, 21:53
hoewel ik hier en daar met jou van mening verschil, zijn we over het algemeen met elkaar eens. als je in vervolg discussie die artsen en psygologen achterweg laat (want je gebruikt ze regelmatig), kunnen we uitstekend met elkaar discussieren, merk ik. en ik ga discussies met anderen niet aan om tevreden te zijn. want ik ben bang dat als ik tevrden zou zijn, de kans groot zal zijn dat ik dan achterover zou leunen. dat doen namelijk tevreden mensen. en daar pas ik wel voor

Hawa
17-11-05, 09:43
Ik ben bang dat ze bang zijn voor fundamentalisten. Als je docu.keek van Alexander en Maxima en daar die mooie cafe/disco of wat zag met blote ruggen van mooie dames,dat mag dus wel weer. Ik gelloof niet dat die fundies dat zo erg waarderen,denk ik. Die zitten ook in de ooppositie. Je kan wel vooruitgang willen bewerkstelligen en iedereen op de korrel nemen,maar dat is toch niet voor iedereen weggelegd. Als je naar straatkinderen,armoede en het reilen en zeilen kijkt,waar dde meerderheid nog niet kan lezen en schrijven,dan is het niet zo moeilijk om de boel op te hitsen. De Koning heeft toch meer vrijheden gegeven voor de vrouwen,wordt dat in dank afgenomen dan door die ortherdoxie. Die lopen echt wel naar imaam om hun huwelijk te ontkrachtten. Ze lopen daar met zijn allen op een zijden draad. Als die weekblad zoveel dirhams kan betalen voor hun persvrijheid kunnen ze ook iets doen aan armoede toch! Je kan veel lezen op internet,dus de waarheid komt altijd wel aan het ligt. Ik hoop echter wel dat persvrijheid,en gewoon zeggen wat je kunt zeggen door blijft gaan,anders!

Nelis70
17-11-05, 10:02
Geplaatst door Hawa
Nog niet zolang geleden als je als Marokkaan hier in Nederland zich kritisch ging bewegen in huidige Marokaanse politiek kwam je duur te staan. Vrijheid van menigsuiting was taboe! En nu! OOk! Vooral die mannen die hun vrouwen achterlaten in land van herkomst. Die schreeuwen steen en been. Fatima het land uit,en grote bek,autoritaire stelstel van man t.o.v. de vrouw. De vrouwen moeten vrij zijn dan kan echt democratie worden begonnen. Mar in Marokko weelt het fundamendalisme hoog tij. Waarom! Dat moeten jullie zelf wel kunnen onderschrijven. Van al die onwetenden,is niet zo moeilijk om Jihad te bewerkstelligen. Kijk naar Algerije,jullie buurland! Hoeveel bloed zit niet aaan de sikkel. Welke sikkel dan! Kijk er wordt een dialoog op gang gebracht. Oke! Is prachtig. Maar al die sukkels die de democratische waardeen niet zo zien als dde Koning,daar is echte hersenen voor nodig,om eigen land niet in discrediet te brengen. Laten we lezen en schrijven,naar school,werk,je eigen inkomsten om je gezin te onderhouden.In Nederland gaat het al verkeeerd,niet iedereen neemt deel aan samenleving,ook niet in Marokko.! Je roots! Je weten! Je eigen democratische idee,wil niet zeggen dat iedereen dat deelt. Mar ik heb wel een idee dat Marokko wel op goede weg is. Doe nu maar rustig met je weekbladen en leg maar uit hoe het nu wel zit. Als je je medemensen voor je eigen gewin wilt meeleven,is het nog steeds wel zo dat je wel begrip kunt opbrengen voor al die achtergestelden. En zo is het nu ook hier in Nederland! We moeten midden weg volgen en langzaam en voorzichtig onze vrijheden die ook moeten gelden voor de armlastigen,die niet eens weten,laat staan lezen en schrijven,je kan het woord van Allah zoals ze geleerd hebben niet in een vrijheid zoals je eigen vrijheid creeerd binnen hun harten berijken..Alleen de vrouwen zijn toegankelijk voor vrijheid,die zitten altijd onder het juk van onvrijheid...Alle begin is moeilijk..maar doe dan eens rustig....Voor de Koning die wel voor vrijheid is...Zoals de Koning van Jordanie gemangeld is door al die geneuzel tussen Joodse loby en die fundamentalistische kliek.....er moet een wig zijn....maar alom voorzichtig...insha Allah!!

hoeveel heb je gesnoven toen je dit schreef?

Hawa
17-11-05, 10:04
Dan ben jij mank zeker!!