PDA

Bekijk Volledige Versie : De soap van het Arabisch cultureel centrum in Amsterdam



freya
12-11-05, 11:55
Er zijn in Amsterdan ondertussen misntens 3 initiatieven op tot de oprichting van een Arabisch/Midden-Oosters/ islamitisch cultuur/informatie centrum te komen.

Dit is er 1 van:



De sprankelende Levante.


Job Van Amerongen - 18 september 2005
In december 2004 sprak ik voor het eerst met Dalila en Sara. Amsterdammers met een missie. Ze hadden zich, zo vertelden ze gepassioneerd, ten doel gesteld het eerste Nederlands Oriëntaals Instituut voor Kunst en Cultuur met internationale uitstraling in Amsterdam op te richten. In hartje Amsterdam,bij voorkeur op het terrein van (nu nog) het Gemeentearchief aan de Amsteldijk. De kracht van hun presentatie was enorm. Zou de politiek hun passie delen? Deze volksvertegenwoordiger was in ieder geval om.

Korte tijd na onze eerste ontmoeting was de stichting De Levante geboren. Een stichting die zich richt op kunst en cultuur in brede zin: levenswijze, culturele en artistieke tradities en geschiedenis. Vanuit een humanistische visie. Met als doel ’het slaan van bruggen’ tussen het Oosten en het Westen. Ook de plaatselijke politiek raakte langzaam maar zeker begeesterd door de plannen. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota in Oud-Zuid sprak de deelraad de wens uit, dat De Levante een plek krijgt aan de Amsteldijk.

Nog nooit heb ik een zin uit een wervingsfolder - ’het bevorderen van een interactieve en dynamische dialoog tussen de culturen’ – mooier gevisualiseerd zien worden dan zaterdagavond 17 september. De Levante presenteerde zich aan een groter publiek. Er waren pannenkoeken met boter en honing. Er was Marokkaanse thee. De Turkse cabaretière ’Funda’ trad op met een fantastische act. Een schitterend - jawel - Limburgs chanson over de schoonheid van Amsterdam Een buikdanser met een onvoorstelbaar mooie en sensuele show. En een werkelijk spetterende disco. Het was onmogelijk niet te dansen.

Veel jong publiek. Prachtig gekleed en divers. Het ontroerde me. Samen feesten als voorbode van (meer en beter) samen leven. Amsterdam 2020 was opeens veel minder een onbereikbaar vergezicht. Het gaat allemaal goed komen.

In december 2002 gaf stadsdeelwethouder Jaensch (VVD) de deelraad de opdracht vooral te dromen over de toekomst van het Archiefterrein aan de Amsteldijk. Wie droomt over ’snel rijk worden’, ziet alleen maar kantoorpanden en dure koopwoningen voor zich. De Partij van de Arbeid in Oud-Zuid droomt (hardop) anders. Wij willen permanente tentoonstellingen. Concerten, toneelstukken en films. Een mediatheek. Studiedagen en lezingen. Werkruimten voor kunstenaars. Evenementen met allure. En natuurlijk een eetcafé. Wij willen kortom De Levante! Een uniek initiatief op een unieke locatie. Een kans die de Amsterdamse politiek niet mag laten lopen.

Job van Amerongen
Deelraad PvdA Oud-Zuid

http://www.amsterdam.pvda.nl/nieuwsbericht/2218

freya
12-11-05, 11:58
Leuk initiatief denk ik dan. :tik:

Maar dan lees ik deze reactie eronder :verward:



filiaal
gepost op: maandag 19 september 2005 - 14:24:15

Job Van Amerongen schreef:

"In december 2004 sprak ik voor het eerst met Dalila (....) Korte tijd na onze eerste ontmoeting was de stichting De Levante geboren."

Afgaand op de sleutelfiguren lijkt stichting De Levante een filiaal van stichting Magenta. Magenta is landelijk bekend van het omstreden Meldpunt Discriminatie Internet.

Voorzitter van deze club is GroenLinks deelraadslid B.Y. - zich Koning noemend - Cadat.

Dalila, a.k.a. Dalila Nemla = Dalila Zahaf = Radija Zahaf, is het "mysterieuze vierde bestuurslid" (Netkwesties, Peter Olsthoorn, 22 januari 2004).
carl calisti


Cadat is toch ook een grote beste vriend van onze Ron?
Of juist niet? :confused:

waterfiets
12-11-05, 12:01
En doel is dan om 2 subsidiepotjes op te strijken?

freya
12-11-05, 12:09
Geplaatst door waterfiets
En doel is dan om 2 subsidiepotjes op te strijken?

Weet ik veel, het lijkt er nu op dat het een race om 1 subsidiepot is.

Ze willen allemaal ongeveer hetzelfde, maar dan net ff anders.


Ik vind dat een centrum dat eerlijke info geeft over islam en islamitische cultuur wel hoog nodig is in Nederland :)
Ik hoop dan ook dat men uiteindelijk zal kunnen samenwerken met elkaar.

freya
12-11-05, 14:38
:cheefbek:

Nou ja zeg, wat een tam zooitje is het hier.

Een paar maanden geleden ging het er heel wat feller aan toe op de weblog van Hans luiten, de stadsdeelvoorzitter die een van de plannen initieerde :argwaan:

Rabi'ah.
12-11-05, 18:45
Achja, what's new. De fitna rouleert, en de gierigheid voor subsidies ook.

Ik zou het zeer positief vinden als er eindelijk eens een serieus ( :moe: ) instituut zou worden opgericht met informatie over de islam en de islamitische culturEN.

Alleen moet die informatie dan wel objectief, juist en volledig zijn en moet er ruimte zijn voor ALLE stromingen en culturen.

Dus niet alleen de sunnitische islam en zeker niet alleen de Arabische cultuur, aangezien de Arabieren maar 13% van het totaal aantal moslims op de wereld uitmaken.

Mijns inziens zou de nadruk of op de culturen moeten liggen, of op het geloof.

Verder zou bekeken moeten voor wie de informatie bestemd is. Voor niet-moslims, of voor moslims? En komt de nadruk dan te liggen op de geloofspraktijk, of op de geloofsleer?


Kortom, er valt nog genoeg over te zeggen.

Olive Yao
12-11-05, 19:31
Geplaatst door freya
Er zijn in Amsterdan ondertussen misntens 3 initiatieven op tot de oprichting van een Arabisch/Midden-Oosters/ islamitisch cultuur/informatie centrum te komen.

Dit is er 1 van:


de stichting De Levante geboren. Een stichting die zich richt op kunst en cultuur in brede zin: levenswijze, culturele en artistieke tradities en geschiedenis. Vanuit een humanistische visie.
Is 't nou islamitisch of humanistisch?

freya
12-11-05, 20:48
Geplaatst door Olive Yao
Is 't nou islamitisch of humanistisch?

De Levante is seculier en wil zich uitsluitend op kunst richten.

Een ander initiatief is bv 'het huis van de islam' dat zich dus meer op islam zal richten.

TonH
15-11-05, 00:18
Geplaatst door freya
Er zijn in Amsterdan ondertussen misntens 3 initiatieven op tot de oprichting van een Arabisch/Midden-Oosters/ islamitisch cultuur/informatie centrum te komen.

Dit is er 1 van:

Zijn er DRIE verschillende initiatieven die ieder zo'n centrum willen opzetten? :verward:

Ik hoorde van een initiatief van vrouwen...

freya
15-11-05, 10:02
Geplaatst door TonH
Zijn er DRIE verschillende initiatieven die ieder zo'n centrum willen opzetten? :verward:

Ik hoorde van een initiatief van vrouwen...

En zijn dat weer andere vrouwen dan de dames van de Levante?

Dan zou dat nr 4 zijn :D

Voor zover ik nu weet wil 1 zich dus richten op kunst, een ander meer op islam en is weer een ander bezig met de landelijke politiek, terwijl de eerst 2 zich in eerste instantie op Amsterdan richt(t)en.

En dan is Al Hizjra er ook nog :verward:

TonH
15-11-05, 12:01
Geplaatst door freya
En zijn dat weer andere vrouwen dan de dames van de Levante?

Dan zou dat nr 4 zijn :D

Voor zover ik nu weet wil 1 zich dus richten op kunst, een ander meer op islam en is weer een ander bezig met de landelijke politiek, terwijl de eerst 2 zich in eerste instantie op Amsterdan richt(t)en.

En dan is Al Hizjra er ook nog :verward:

Nee, dat zijn, geloof ik tenminste, dezelfde... *zucht* :verward:

Dank voor de info, zoiets vreesde ik al. :fpetaf:

Ron Haleber
15-11-05, 14:12
Geplaatst door freya
Leuk initiatief denk ik dan. :tik:

Maar dan lees ik deze reactie eronder :verward:
................

Cadat is toch ook een grote beste vriend van onze Ron?
Of juist niet? :confused:

Cadat heeft me van zijn weblog geband...

Verder stuurt hij dames op me af die me voor antisemiet uitschelden. Maar ja, dat doen ze Gretta nu eenmaal ook...

Lijkt me dus toch niet dat ik hem als mijn "grote beste vriend" kan beschouwen.


In elk geval zal hij bij jouw (en mijn) NPK niet als "grote beste vriend" worden gezien... Of hebben Knoop en Max v. W. zich als lid aangemeld? :rolleyes:

:zwaai:

TonH
15-11-05, 14:55
Geplaatst door Ron Haleber
Cadat heeft me van zijn weblog geband...

Verder stuurt hij dames op me af die me voor antisemiet uitschelden. Maar ja, dat doen ze Gretta nu eenmaal ook...

Lijkt me dus toch niet dat ik hem als mijn "grote beste vriend" kan beschouwen.


In elk geval zal hij bij jouw (en mijn) NPK niet als "grote beste vriend" worden gezien... Of hebben Knoop en Max v. W. zich als lid aangemeld? :rolleyes:

:zwaai:

Mag ik hieruit concludern dat jij dus niks weet over die verschillende clubs...?