PDA

Bekijk Volledige Versie : Noam Chomsky grootste intellectueel



tr_imparator
12-11-05, 17:28
Noam Chomsky grootste intellectueel

Noam Chomsky is volgens een publiekspoll van het Britse tijdschrift Prospect en het Amerikaanse Foreign Policy de grootste publieke intellectueel ter wereld. Critici noemen het publieksonderzoek een 'intellectuele blunder'.

Chomsky kwam als winnaar naar voren, nadat via het internet uit een lijst van namen vijf favorieten konden worden gekozen. Aan de hand van de stemmen werd een 'top honderd' samengesteld. Chomsky, vermaard taalonderzoeker en criticus van het buitenlandbeleid van de Verenigde Staten, vergaarde 4.800 stemmen. De Italiaanse romanschrijver en estheticus Umberto Eco moest - met ruim tweeduizend stemmen minder - genoegen nemen met de tweede plaats. De Nederlandse Ayaan Hirsi Ali staat op 48.
Zoals altijd bij dergelijke lijstjes is de kritiek fors. Werd onlangs de BBC-poll naar de 'grootste filosoof aller tijden' (winnaar: Karl Marx) 'een dwaasheid' genoemd, nu typeert Arno Widmann, ondermeer vertaler van Eco in het Duits en chef van de opiniepagina's van de Berliner Zeitung de lijst als een 'intellectuele blunder van de eerste orde', waarbij populariteit belangrijker is dan daadwerkelijke intellectuele vaardigheden. Het zou verklaren waarom er nauwelijks jongeren en vrouwen op de lijst zijn te vinden, maar vooral Anglo-Amerikaanse blanke, mannelijke denkers die nog voor de oorlog zijn geboren - die laatste zijn eenvoudigweg bekender. Chomsky zelf was in ieder geval niet onder de indruk. In The Guardian stelde hij dat onder de stemmers 'waarschijnlijk veel van mijn vrienden te vinden zijn'.
Filosofen zijn goed vertegenwoordigd. Jürgen Habermas (7), Francis Fukuyama (21), Slavoj Zizek (23), Daniël Dennet (24), Richard Rorty (41), Martha Nussbaum (53), Peter Sloterdijk (78), en Alain Finkielkraut (81) zijn op de lijst te vinden.

(Trijsje Franssen )

filosofiemagazine.nl

de hele lijst: http://www.prospectmagazine.co.uk/intellectuals/results

tr_imparator
12-11-05, 17:32
46 Ayaan Hirsi Ali 546

54 Orhan Pamuk 393


:lol:


58 Tariq Ramadan


:rolleyes:

tr_imparator
12-11-05, 17:58
IK weet het..ik zie dat die baviaan en die pezevenk ook op de lijst staan. Dat wist ik eerst niet.