PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschillende soorten islam: Marokkanen versus niet-Marokkanen.



Rabi'ah.
12-11-05, 18:05
Een interessante post, geplaatst door Futbolista op WSDB. Doel is om de overeenkomsten en verschillen tussen Marokkaanse "(volks)islam" en niet-Marokkaanse (Arabische of Amazigh mag ook) islam te bespreken.

Iedereen die hierover iets zinnigs te melden heeft, gelieve posts alhier te pleuren. :)


Geplaatst door Futbolista_fem
Hoe meer ik hen spreek, hoe meer ik het idee krijg dat zij de vredelievende 'variant' van Islam aanhangen. Contradictio? Islam is per definitie vredelievend zullen velen denken, maar daar doel ik niet op.

Of zijn zij té vrijzinnig?

:)

Marsipulami
12-11-05, 18:12
Geplaatst door Rabi'ah.



Hoe meer ik hen spreek, hoe meer ik het idee krijg dat zij de vredelievende 'variant' van Islam aanhangen.

Wie zijn "hen" en "zij" in deze post ?

Rabi'ah.
12-11-05, 18:25
Geplaatst door Marsipulami
Wie zijn "hen" en "zij" in deze post ?

Niet-Marokkanen, met name Nigerianen, Indonesiers en Bosniers.

Zie ook:

http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=161278

assassijn
12-11-05, 18:29
Wat een ongelooflijk domme post :moe:

Mijn islam is beter dan die van jou. Nee, mijn islam is beter dan die van jou:moe:

Rabi'ah.
12-11-05, 18:34
Geplaatst door assassijn
Wat een ongelooflijk domme post :moe:

Mijn islam is beter dan die van jou. Nee, mijn islam is beter dan die van jou:moe:

:wtf: Wat is er nou weer dom aan om de islambeleving in verschillende culturen te vergelijken?

assassijn
12-11-05, 18:42
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf: Wat is er nou weer dom aan om de islambeleving in verschillende culturen te vergelijken?

Omdat bepaalde mensen, met een bepaalde afkomst, bij voorbaat al in een hokje worden gestopt:moe:
Er wordt gesproken over een 'vredelievende' variant, en dus moet er een niet-vredelievende variant zijn. Ja, ik ben Marokkaan, ja ik ben moslim, en nee ik laat mij niet in het hokje niet-vredelievende variant van de islam aanhanger stoppen omdat ik geboren ben in een bepaald land.
:moe:

Rabi'ah.
12-11-05, 18:51
Geplaatst door assassijn
Omdat bepaalde mensen, met een bepaalde afkomst, bij voorbaat al in een hokje worden gestopt:moe:
Er wordt gesproken over een 'vredelievende' variant, en dus moet er een niet-vredelievende variant zijn. Ja, ik ben Marokkaan, ja ik ben moslim, en nee ik laat mij niet in het hokje niet-vredelievende variant van de islam aanhanger stoppen omdat ik geboren ben in een bepaald land.
:moe:

Niet zo op je teentjes getrapt. Futbolista schreef dat ze die indruk had, niet dat het waar was.

Daar kan nou juist over worden gediscussieerd.

Marsipulami
12-11-05, 18:53
Ik denk dat er wat Marokkanen betreft wel een verschil zit tussen de "beleden" en de "beleefde" islam. De beleden islam is een osamabinladenachtige doctrine. Echter, in de praktijk wordt er op nogal een 'katholieke' (elastische) manier met die beleden doctrine en regels omgesprongen.

Rabi'ah.
12-11-05, 19:00
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat er wat Marokkanen betreft wel een verschil zit tussen de "beleden" en de "beleefde" islam. De beleden islam is een osamabinladenachtige doctrine. Echter, in de praktijk wordt er op nogal een 'katholieke' (elastische) manier met die beleden doctrine en regels omgesprongen.

Daar ben ik het niet mee eens. De meerderheid van de Marokkanen is absoluut geen salafist en belijdt dus geen osamabinladendoctrine.

Hoogstens een traditioneel sunnitische, vermengd met volksislam, maar dat laatste wordt in Nederland steeds minder.

Wat ik wel met je eens ben is dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk, maar dat is niet specifiek Marokkaans. En zeker niet specifiek katholiek. :rolleyes: :fpuh:

Amenzu
12-11-05, 19:58
Geplaatst door assassijn
Wat een ongelooflijk domme post :moe:

Mijn islam is beter dan die van jou. Nee, mijn islam is beter dan die van jou:moe:

Daar gaat het niet om? Maar er zijn degelijk verschillen. De interpertatie in Noord AFrika is anders dan elders. Maar dat is niet bijzonder, vandaar dat er zo veel stromingen zijn. In sommige gevallen zien ze elkaar als vijanden. Denk hierbij aan de sommige soennieten die shieten als ketters zien. Het geldt ook voor de alevieten en yeziditen, enzovoorts. In Marokko heeft de hoge raad van de islamitische geleerden bijvoobeeld AL Qaida en Salfiyya Jihadiya Als vijanden van islam verklaard.

Het gaat nog verder, er is zelfs verschil tussen de islam van de Berbers in Nederland, waar ze te maken hebben met imams uit syrië en de islam van de Berbers in Noord MArokko. Daar noem spreken ze ook over Hollandse islam. Vooral mensen die je hier ziet met die zwarte gewaden uit SA. Die kennen ze daar niet. Met die kleding hoort trouwens ook een stroming. Dat is het wahhabisme dat dankzij olie dollars ge-exporteerd is door SA. In Arif komt het niet voor.

Er zijn dus verschillen in interpertaties, ook door invloed van tradities en cultuur.

TENACH
12-11-05, 20:19
Geplaatst door Amenzu
Daar gaat het niet om? Maar er zijn degelijk verschillen. De interpertatie in Noord AFrika is anders dan elders. Maar dat is niet bijzonder, ..............
Er zijn dus verschillen in interpertaties, ook door invloed van tradities en cultuur.

Ik denk dat je het aan Hirsi Ali moet vragen....die weet volgens verdonk heeeeel erg veel over de islam. Bijv. vrouwenbesnijdenis....ik denk dat er weinig naffer girls rondlopen zonder K*T kleppen. In Somalie lopen ze zowat allemaal met een gat zonder kleppen.

Toen ze het had over jongensbesnijdenis, e.e.a. om de moslims zoals gewoonlijk tegen hun scheenbeen te schoppen, kreeg ze alle joden op haar dak. :fuckit2:
Ja...moslims hebben soms zelfde gewoonten als joden :confused:

Tomas
12-11-05, 20:26
Geplaatst door Rabi'ah.

Wat ik wel met je eens ben is dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk, maar dat is niet specifiek Marokkaans. En zeker niet specifiek katholiek. :rolleyes: :fpuh:

Mars bedoelt dat je dat veel vaker ziet bij katholieken dan bij protestanten. Zo was er laatst een bijbelquiz op tv, met groepen katholieken, protestanten en ongelovigen. De katholieken scoorden het aller aller slechtst en de protestanten zoals verwacht het best.

Katholieken gaan veel losser met hun religie om. Een protestant neemt het veel vaker veel serieuzer. Een katholiek besteedt het min of meer uit aan de deskundigen.

Daarom zijn protestanter enerzijds veel duidelijker en helderder in hun persoonlijke geloofsbeleving, maar vaak ook niet te pruimen door dat serieuze gezeik. Katholieken zijn eigenlijk niet goed te pijlen wat hun geloof betreft, zijn ook vaak veel makkelijker wat dit betreft. Maar kunnen daar entegen wel weer opeens aartsonservatief uit de hoek komen met onduidelijke en vage links naar de bijbel. Het is dan meer een gevoel dan een onderbouwde bijbelse overtuiging zoals je die bij protestanten dus ziet.

Mars zelf is een vreemde uitondering wat dit betreft.

Amenzu
12-11-05, 22:11
Ik ben het helemaal met je eens. Vrouwenbesnijdenis komt bij de Berbers niet voor. En als jonegns besnijdenis niet voorkwam bij de joden dan was het wel verboden geworden. Zij zegt ergere zaken dan pastoors, maar zij wordt niet weg gestuurd.


Geplaatst door TENACH
Ik denk dat je het aan Hirsi Ali moet vragen....die weet volgens verdonk heeeeel erg veel over de islam. Bijv. vrouwenbesnijdenis....ik denk dat er weinig naffer girls rondlopen zonder K*T kleppen. In Somalie lopen ze zowat allemaal met een gat zonder kleppen.

Toen ze het had over jongensbesnijdenis, e.e.a. om de moslims zoals gewoonlijk tegen hun scheenbeen te schoppen, kreeg ze alle joden op haar dak. :fuckit2:
Ja...moslims hebben soms zelfde gewoonten als joden :confused:

mark61
13-11-05, 03:50
Geplaatst door TENACH
Ik denk dat je het aan Hirsi Ali moet vragen....die weet volgens verdonk heeeeel erg veel over de islam. Bijv. vrouwenbesnijdenis....ik denk dat er weinig naffer girls rondlopen zonder K*T kleppen. In Somalie lopen ze zowat allemaal met een gat zonder kleppen.

Leuk dat je je zo fijnzinnig over het onderwerp uitlaat. Overigens kan je je er beter even in verdiepen en je dan realiseren dat de essentie bestaat in verwijdering van de clitoris.

Maar somehow lijkt me dat aan jou niet besteed.

Eigenlijk maakt het met mensen zoals jij geen fuck uit of er vrouwenbesnijdenis is in Marokko of niet.

contradictio
15-11-05, 12:48
Geplaatst door assassijn
Omdat bepaalde mensen, met een bepaalde afkomst, bij voorbaat al in een hokje worden gestopt:moe:
Er wordt gesproken over een 'vredelievende' variant, en dus moet er een niet-vredelievende variant zijn. Ja, ik ben Marokkaan, ja ik ben moslim, en nee ik laat mij niet in het hokje niet-vredelievende variant van de islam aanhanger stoppen omdat ik geboren ben in een bepaald land.
:moe:


ik snap/deel je allergie.....




Al-Hujurat [49:13]
íóÇ ÃóíøõåóÇ ÇáäøóÇÓõ ÅöäøóÇ ÎóáóÞúäóÇßõã ãøöä ÐóßóÑò æóÃõäËóì æóÌóÚóáúäóÇßõãú ÔõÚõæÈðÇ æóÞóÈóÇÆöáó áöÊóÚóÇÑóÝõæÇ Åöäøó ÃóßúÑóãóßõãú ÚöäÏó Çááøóåö ÃóÊúÞóÇßõãú Åöäøó Çááøóåó Úóáöíãñ ÎóÈöíÑñ

49:13 O mankind! We created you from a single (pair) of a male and a female, and made you into nations and tribes, that ye may know each other (not that ye may despise (each other). Verily the most honoured of you in the sight of Allah is (he who is) the most righteous (atqaakoem = meest gelovige=godvruchtigste ) of you . And Allah has full knowledge and is well acquainted (with all things).

sienia
15-11-05, 13:01
Titel van deze topic wakkert alleen al allergie aan. Hoezo versus? Dat impliceert dat er een winner en verliezer is, dus een 'goede' en een 'slechte'.
Ik ben van Marokkaanse afkomst en ik weiger mijn beleving van de islam in een hokje te stoppen. Of het te vergelijken met moslims uit andere delen van de wereld, of zelfs maar in Nederland.

Ik vind de gedachte dat je geloofsbeleving iets persoonlijks is wel een hele mooie. Verder kijk ik liever naar de overeenkomsten dan naar de verschillen in de zin van goed beter best.