PDA

Bekijk Volledige Versie : Hé, djellaba is gewoon 'n kledingstuk



MO_NL
14-11-05, 10:17
Hé, djellaba is gewoon 'n kledingstuk

Door CHRISTL VISSER

MARRAKECH - Het staatsbezoek van Willem-Alexander en Máxima aan Marokko is onder een goed gesternte begonnen.

Een kopje thee na aankomst op het vliegveld van Marrakesh. Foto ANP
1/3VOLGENDE
Ze brachten gisteravond namelijk regen mee. En daar zijn ze in het droge Marokko buitengewoon blij mee. Bij aankomst kreeg het prinselijk paar Marokkaanse thee en lekkernijen. Vandaag bezoeken zij koning Mohammed VI. Het staasbezoek duurt drie dagen.

Begrip voor stoere Marokkaanse knullen

,,Ik moet in Marokko toeristenprijzen betalen,’’ zegt rechtenstudente Nawal el Mahi uit Rotterdam een beetje verontwaardigd. Gisteren, op het grote plein van Marrakech, was het weer zover. ,,Alsof ze het ruiken dat ik uit Nederland kom.’’

Als ze in Rotterdam nou maar het gevoel had dat ze daar wel thuis was, was het niet zo erg. ,,Maar daar zei laatst iemand tegen me: zo doen we dat in óns land. Net of Nederland mijn land níet is.’’

Nawal is een van de twaalf jongeren – de ene helft allochtoon, de andere helft Nederlands - die in het kielzog van Willem-Alexander en Máxima een bezoek aan Marokko brengen op initiatief van het multicultureel instituut Forum. Het prinselijk paar begint vandaag aan zijn eerste dag, de jongeren zijn er sinds vrijdag.

Het is de bedoeling dat ze voor een deel gezamenlijk optrekken, met elkaar praten, van elkaar leren en vooroordelen, voor zover aanwezig, overboord zetten. In de groep zelf is dat overigens al aardig gelukt.

Sinds Maurice Geluk uit Rotterdam, 22 en student bestuurskunde, heeft gezien dat het in Marrakech wemelt van de mannen in djellaba, vindt hij het lang zo raar niet meer. ,,Het is gewoon een kledingstuk.’’

Maurice: ,,Wij in Nederland mogen studeren en weten dan vaak nóg niet wat we willen, en hier weten jongeren precies wat ze willen, maar kan het niet.''

Ook hun begrip voor die soms wel erg stoere Marokkaanse knullen met hun petjes en hun hemden die ze in Nederland tegenkomen, is toegenomen. Liza van der Aa uit Leiden, 19, student duurzame scheikunde: ,,Het maakt verschil als je de achtergronden kent. We kunnen nu ook door de ogen van de anderen kijken.’’

Door die van Malika Azghari (25) bijvoorbeeld, in het laatste jaar van de lerarenopleiding maatschappijleer in Tilburg. ,,Het is leuk om Marokko aan Nederlanders te laten zien. En het is ook goed dat zij een keer merken dat wij hier als buitenlanders worden beschouwd.’’

Ze verheugt zich op de ontmoetingen met Alexander en Máxima. ,,Ik wil wel eens weten wat zij nou denken van de aanhoudende negatieve publiciteit over Marokkanen en moslims. Je ziet op de tv altijd de extremen. Nooit eens gewone jongeren zoals wij.''

Nawal: ,,Ik wil niet worden vastgepind. Altijd die vragen. Wat vind je van Samir A.? Wat vind je van Mohammed B.?’’ Malika: ,,Wij zijn geen woordvoerder van de hele gemeenschap. Ik ben gewoon mezelf.’’

bron: AD

sjaen
14-11-05, 10:51
Geplaatst door MO_NL
Hé, djellaba is gewoon 'n kledingstuk


Sinds Maurice Geluk uit Rotterdam, 22 en student bestuurskunde, heeft gezien dat het in Marrakech wemelt van de mannen in djellaba, vindt hij het lang zo raar niet meer. ,,Het is gewoon een kledingstuk.’’

bron: AD

Lang geleden op vakantie (s) in Egypte, vond het prachtig (zou graag nog eens gaan) vond de kleding ook absoluut niet 'raar', maar hier in de polder! in dit kikkerlandje blijf ik het onpraktisch en exotisch vinden.

observer
14-11-05, 16:16
Ook hun begrip voor die soms wel erg stoere Marokkaanse knullen met hun petjes en hun hemden die ze in Nederland tegenkomen, is toegenomen. Liza van der Aa uit Leiden, 19, student duurzame scheikunde: ,,Het maakt verschil als je de achtergronden kent. We kunnen nu ook door de ogen van de anderen kijken.’’ kan iemand me uitleggen hoe je het gedrag van jongeren geboren in nederland kan uitleggen aan de hand van wat je in marokko (waar ze soms op vakantie zijn) ziet?

mijn buurman zijn ouders zijn ooit eens uit ivoorkust gekomen , begrijp hem zonder daar heen te gaan ook wel

Rabi'ah.
14-11-05, 16:20
Geplaatst door sjaen
Lang geleden op vakantie (s) in Egypte, vond het prachtig (zou graag nog eens gaan) vond de kleding ook absoluut niet 'raar', maar hier in de polder! in dit kikkerlandje blijf ik het onpraktisch en exotisch vinden.

In Egypte worden geen djellaba's, maar abaja's gedragen.

Ik denk dat dat te maken heeft met dat je ze daar meer ziet in het straatbeeld.

En djellaba's zijn juist heel praktisch, je ziet er altijd netjes en gekleed uit, ook al heb je eronder oude gevlekte kleren aan. :hihi:

Bij de weg, dat romantische polderidee van jou bestaat allang niet meer. Djellaba's zie je in de grote stad, waar het inmiddels doodnormaal is dat mensen verschillende soorten kleding dragen.

Rabi'ah.
14-11-05, 16:22
Geplaatst door observer
kan iemand me uitleggen hoe je het gedrag van jongeren geboren in nederland kan uitleggen aan de hand van wat je in marokko (waar ze soms op vakantie zijn) ziet?

mijn buurman zijn ouders zijn ooit eens uit ivoorkust gekomen , begrijp hem zonder daar heen te gaan ook wel

Helemaal mee eens. De cultuur heeft wel invloed, maar in de eerste plaats zijn mensen gewoon mensen. Bovendien vind ik Marokkanen uit Marokko heel anders dan die uit NL.

Rabi'ah.
14-11-05, 16:23
En tis waar, een djellaba is gewoon een kledingstuk, maar wordt hier weer eens gebruikt als symbool voor "het Vreemde". Yugh.

Moeten zelfs simpele dingen als jassen tegenwoordig gepolitiseerd worden? :jammer:

delirious
14-11-05, 16:23
Geplaatst door Rabi'ah.
Helemaal mee eens. De cultuur heeft wel invloed, maar in de eerste plaats zijn mensen gewoon mensen. Bovendien vind ik Marokkanen uit Marokko heel anders dan die uit NL.

In wat voor opzicht?

Rabi'ah.
14-11-05, 16:25
Geplaatst door delirious
In wat voor opzicht?

Ik vind Marokkanen uit Marokko erg Frans. Afstandelijker, minder spontaan. Seculierder. Minder bezig met Berbers-versus-Arabieren.

Degenen waar ik het nu over heb zijn die uit de steden en eerlijk gezegd ken ik er niet zoveel.

Maar dat is de indruk die ik uit mijn (beperkte) observatie kreeg.

delirious
14-11-05, 16:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vind Marokkanen uit Marokko erg Frans. Afstandelijker, minder spontaan. Seculierder. Minder bezig met Berbers-versus-Arabieren.

Degenen waar ik het nu over heb zijn die uit de steden en eerlijk gezegd ken ik er niet zoveel.

Maar dat is de indruk die ik uit mijn (beperkte) observatie kreeg.

Op die manier, zit wel wat in Rabi'ah.

Amparo
14-11-05, 16:28
Gaan scholieren nou 130 landen af om iedereen die in Nederland woont beter te kunnen begrijpen?

Rabi'ah.
14-11-05, 16:30
Geplaatst door Amparo
Gaan scholieren nou 130 landen af om iedereen die in Nederland woont beter te kunnen begrijpen?

Hmz, lijkt me wel wat, wereldreis op kosten van de staat onder het mom ban "integratie bevorderen".


:D

sjaen
14-11-05, 16:31
Geplaatst door Rabi'ah.
En tis waar, een djellaba is gewoon een kledingstuk, maar wordt hier weer eens gebruikt als symbool voor "het Vreemde". Yugh.

Moeten zelfs simpele dingen als jassen tegenwoordig gepolitiseerd worden? :jammer:

Ben nu eenmaal gehecht aan mijn bewegingsvrijheid, lijkt mij ondingen om te dragen, but hé, als je het prettig vind om zo rond te lopen

Rabi'ah.
14-11-05, 16:32
Geplaatst door sjaen
Ben nu eenmaal gehecht aan mijn bewegingsvrijheid, lijkt mij ondingen om te dragen, but hé, als je het prettig vind om zo rond te lopen

Nou, wat zeur je dan. :moe:

Amparo
14-11-05, 16:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz, lijkt me wel wat, wereldreis op kosten van de staat onder het mom ban "integratie bevorderen".



Word gemeenteraadslid. Hét boterbriefje voor onbeperkte airmiles.
Wel eerst aannemelijk maken dat alle immigranten even lastig zijn.

Rabi'ah.
14-11-05, 16:34
Geplaatst door Amparo
Word gemeenteraadslid. Hét boterbriefje voor onbeperkte airmiles.
Wel eerst aannemelijk maken dat alle immigranten even lastig zijn.

:lole:

Zwarte Kat
14-11-05, 16:34
Geplaatst door sjaen
Ben nu eenmaal gehecht aan mijn bewegingsvrijheid, lijkt mij ondingen om te dragen, but hé, als je het prettig vind om zo rond te lopen

Je weet niet wat je mist.
Vooral in de koude wintermaanden is een goede djellaba erg komfortabel.

Rabi'ah.
14-11-05, 16:36
Geplaatst door Zwarte Kat
Je weet niet wat je mist.
Vooral in de koude wintermaanden is een goede djellaba erg komfortabel.

Ik wil er 2. Een voor de zomer, een voor de winter. Maar aangezien ik specifieke eisen heb :ego: denk ik dat ik, als ik een keer naar Marokko ga, 2 op maat ga laten maken.

sjaen
14-11-05, 16:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Nou, wat zeur je dan. :moe:


Wie zeurt hier! :moe:

sjaen
14-11-05, 16:47
Geplaatst door Zwarte Kat
Je weet niet wat je mist.
Vooral in de koude wintermaanden is een goede djellaba erg komfortabel.

op de fiets!


:moeilijk:


:hihi:

Amparo
14-11-05, 16:52
Geplaatst door sjaen
op de fiets!


Zou mij ook niet lukken hoor. Ik heb 's op een hete dag in een pareo rondgereden, en dat kreng werd mooi opgeslurpt door de ketting. Stond ik op het drukste verkeersplein van Amsterdam, op zaterdagmiddag, in m'n onderbroek.

Amenzu
14-11-05, 16:53
Gentes Bereber

http://www.clubcamaleon4x4.com/Gentes-bereber%20Alto%20Atlas.jpg

Rabi'ah.
14-11-05, 16:53
Geplaatst door Amparo
Zou mij ook niet lukken hoor. Ik heb 's op een hete dag in een pareo rondgereden, en dat kreng werd mooi opgeslurpt door de ketting. Stond ik op het drukste verkeersplein van Amsterdam, op zaterdagmiddag, in m'n onderbroek.



:hihi:

sjaen
14-11-05, 23:48
Geplaatst door Amparo
Zou mij ook niet lukken hoor. Ik heb 's op een hete dag in een pareo rondgereden, en dat kreng werd mooi opgeslurpt door de ketting. Stond ik op het drukste verkeersplein van Amsterdam, op zaterdagmiddag, in m'n onderbroek.


http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a096.gif

Slimbo, die dinge zijn ook voor over je bikini te dragen...

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/e070.gif

observer
14-11-05, 23:52
Geplaatst door Zwarte Kat
Je weet niet wat je mist.
Vooral in de koude wintermaanden is een goede djellaba erg komfortabel. ware het niet dat de meeste marokkanen niet de genetische opmaak van pak en beet een schot hebben

bedoel is nu net fris vriest niet eens en elk marokkaans snotaapje loopt met dikke leren jas en een bleek neusje rond

als je die in een djellaba zet dan denk ik dat er nog wel meer bleek wordt