PDA

Bekijk Volledige Versie : Chirac belooft ferme aanpak rellen



barfly
14-11-05, 21:21
PARIJS - De rellen in Franse voorsteden hebben volgens de Franse president Jacques Chirac een "diepe malaise" en een "nationale identiteitscrisis" aan het licht gebracht. Frankrijk zal daar ferm en eerlijk op reageren, aldus het staatshoofd maandagavond in zijn eerste toespraak tot het volk sinds het begin van de onrust die voorsteden al twee weken lang teistert.

De prioriteit ligt bij het herstellen van de openbare orde, zei Chirac. Iedereen die aan de rellen heeft deelgenomen, zal voor het gerecht worden gebracht, bezwoer de president. Justitie zal volgens hem "geen zwakheid" tonen.

Nieuwe wet

Door verlenging met drie maanden van de noodtoestand in de geteisterde departementen krijgen ook de lokale overheden de kans het geweld uit te bannen. Het kabinet besloot maandag onder leiding van Chirac tot een nieuwe wet, omdat volgens de huidige wetgeving alleen een noodtoestand van twaalf dagen mogelijk is. De wet wordt dinsdag voorgelegd aan het parlement.

Sterke daling

Met de verlengde noodtoestand probeert de Franse regering grip te krijgen op de wanorde in de buitenwijken van de grote steden, waar in de nacht van zondag op maandag opnieuw vandalen en relschoppers actief waren. De politie meldde wel een sterke daling van het aantal incidenten en brandstichtingen. Niettemin gingen 284 auto's in vlammen op en arresteerde de politie 212 mensen.

Situatie

Terwijl Chirac enerzijds harde maatregelen tegen de relschoppende jongeren benadrukte, beloofde hij er alles aan te doen om de situatie in arme wijken van Franse steden te verbeteren. Er moet een einde komen aan de problemen met woningen, werkloosheid en de discriminatie, volgens de president "een gif in de Franse maatschappij".

Vrijwilligersprogramma

Frankrijk zal onder meer een vrijwilligersprogramma opzetten om kansarme jongeren aan een baan te helpen. Deelnemers krijgen van talrijke sectoren van de maatschappij ondersteuning en training, aldus Chirac. Over twee jaar moeten daardoor al 50.000 jongeren zijn geholpen. Ook moet de regering meer doen tegen illegale immigratie en mensenhandel, die de president een "moderne vorm van slavernij" noemde.

Chirac had zich sinds het uitbreken van de rellen slechts twee keer publiekelijk uitgelaten over de kwestie. Critici verwijten hem een gebrek aan leiderschap in deze voor Frankrijk moeilijke tijden.

Gestraft

De president meldde verder dat de ouders van jonge relschoppers die hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen, gestraft zullen worden. De locoburgemeester van een voorstad van Parijs nam maandag alvast een voorschot op de woorden van Chirac door sociale voorzieningen voor families van relschoppende jongeren stop te zetten. Het gaat om gemeentelijke uitkeringen om de schoolkantine, ziektekosten en rekeningen voor gas, water en elektriciteit te betalen.

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/625758/21/Chirac_belooft_ferme_aanpak_rellen.html)

Goh Chirac kruipt nu al uit z'n hol om d'r wat van te vinden... Lekker op tijd...

mark61
14-11-05, 21:50
Geplaatst door barfly
De locoburgemeester van een voorstad van Parijs nam maandag alvast een voorschot op de woorden van Chirac door sociale voorzieningen voor families van relschoppende jongeren stop te zetten. Het gaat om gemeentelijke uitkeringen om de schoolkantine, ziektekosten en rekeningen voor gas, water en elektriciteit te betalen.

Zo doe je dat. Zal ze leren. Zonder eten naar bed. Mag ook wel, want het is knap koud zo zonder verwarming. De tv doet het trouwens toch niet zo zonder stroom. Je zou bijna de straat opgaan om je verkleumde handjes te warmen aan een brandende auto.


Goh Chirac kruipt nu al uit z'n hol om d'r wat van te vinden... Lekker op tijd...

Hij ister fantastisch snel bij inderdaad. Het land staat in brand en de president ligt onder zijn bed met zijn vingers in zijn oren.

barfly
14-11-05, 22:00
Geplaatst door mark61
Zo doe je dat. Zal ze leren. Zonder eten naar bed. Mag ook wel, want het is knap koud zo zonder verwarming. De tv doet het trouwens toch niet zo zonder stroom. Je zou bijna de straat opgaan om je verkleumde handjes te warmen aan een brandende auto. Inderdaad, hoe verzint ie 't? Die lui zijn boos omdat ze kennelijk behoorlijk worden achter gesteld (even daargelaten of ze dan andermans auto's in de fik moeten steken natuurlijk) en dan gaat meneer de president gewoon de kale kippen plukken door ze te dreigen met sancties... Daar zullen die relschoppers wel van schrikken. Afgezien dat 't waarschijnlijk juridisch niet door de beugel kan.




Hij ister fantastisch snel bij inderdaad. Het land staat in brand en de president ligt onder zijn bed met zijn vingers in zijn oren. Sneuje toestand idd.

gh.wille
14-11-05, 22:32
Geplaatst door barfly
Inderdaad, hoe verzint ie 't? Die lui zijn boos omdat ze kennelijk behoorlijk worden achter gesteld (even daargelaten of ze dan andermans auto's in de fik moeten steken natuurlijk) en dan gaat meneer de president gewoon de kale kippen plukken door ze te dreigen met sancties... Daar zullen die relschoppers wel van schrikken. Afgezien dat 't waarschijnlijk juridisch niet door de beugel kan.
Sneuje toestand idd.

Ik denk wel dat als je kl*te onderhand van je lijf vriezen , dat de lust voor deze knaapjes wel iets minder zal worden ,en bij erge vorst is het gebruik van een ,,waterkanon " ook een probaat middel !

:lole:

gh.wille
14-11-05, 22:34
Geplaatst door gh.wille
Ik denk wel dat als je kl*te onderhand van je lijf vriezen , dat de lust voor deze knaapjes wel iets minder zal worden ,en bij erge vorst is het gebruik van een ,,waterkanon " ook een probaat middel !

:lole:

p.s zal je ff voor wezen : dan gaan ze tenminste allemaal gelijk op hun bek , dus ook de Politie ! :haha:

MaRiaH
14-11-05, 22:35
ik denk dat het JUIST de rellen zal aanwakkeren...

het zal de strijdlust doen oplaaien.. :droef:

barfly
14-11-05, 22:39
Geplaatst door gh.wille
p.s zal je ff voor wezen : dan gaan ze tenminste allemaal gelijk op hun bek , dus ook de Politie ! :haha:

Laatst was op 't Journaal of Netwerk aan de orde dat de Franse politie qua moraal aan de grond zit.

Wel nachten doorhalen maar inmiddels een Eric O geval, een wout die te hard tekeer ging. Vooral de jetlag is moordend voor je psychische uithoudingsvermogen.

Amparo
14-11-05, 22:41
Geplaatst door MaRiaH
ik denk dat het JUIST de rellen zal aanwakkeren...

het zal de strijdlust doen oplaaien..

Ze moeten wel doorpyromanen tot ze een martelaar hebben natuurlijk. Nog een met een gouden hart en twee banen.

Orakel
14-11-05, 22:53
Geplaatst door barfly
PARIJS - De president meldde verder dat de ouders van jonge relschoppers die hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen, gestraft zullen worden.

Wat een onmacht spreekt hier uit. Ben benieuwd hoe ze willen vaststelen dat de ouders hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen.

Amparo
14-11-05, 22:56
Geplaatst door Orakel
Wat een onmacht spreekt hier uit. Ben benieuwd hoe ze willen vaststelen dat de ouders hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen.

Meerderheid gearresteerden was minderjarig: thuishouden of zo. Of ouders zijn onmachtig.
Verder kunnen we er gevoeglijk van uitgaan dat het allemaal welopgevoede kinderen zijn.

Julien
14-11-05, 23:02
Geplaatst door barfly

Terwijl Chirac enerzijds harde maatregelen tegen de relschoppende jongeren benadrukte, beloofde hij er alles aan te doen om de situatie in arme wijken van Franse steden te verbeteren. Er moet een einde komen aan de problemen met woningen, werkloosheid en de discriminatie, volgens de president "een gif in de Franse maatschappij".

Vrijwilligersprogramma

Frankrijk zal onder meer een vrijwilligersprogramma opzetten om kansarme jongeren aan een baan te helpen. Deelnemers krijgen van talrijke sectoren van de maatschappij ondersteuning en training, aldus Chirac. Over twee jaar moeten daardoor al 50.000 jongeren zijn geholpen. Ook moet de regering meer doen tegen illegale immigratie en mensenhandel, die de president een "moderne vorm van slavernij" noemde.


Dit was net zo'n belangrijk punt in de toespraak van Le Président. Er wordt dus ook wat gedaan aan de belabberde situatie in de banlieue van veel jongeren :duim:

delirious
14-11-05, 23:05
Viel me op dat de geintervieuwde Fransen op straat vrij rustig bleven.
Kan van alles zijn natuurlijk.

Amparo
14-11-05, 23:07
Geplaatst door delirious
Viel me op dat de geintervieuwde Fransen op straat vrij rustig bleven.
Kan van alles zijn natuurlijk.


Drugs. Prozac. Flesje wijn of twee.

observer
15-11-05, 00:03
Geplaatst door Amparo
Meerderheid gearresteerden was minderjarig: thuishouden of zo. Of ouders zijn onmachtig.
Verder kunnen we er gevoeglijk van uitgaan dat het allemaal welopgevoede kinderen zijn. ik las een stuk over een jongen die 15 was en in de cel gezet werd

iets later gevolgd door zijn moeder die zoals ze zeiden haar zoon beter had moeten opvoeden

sjaen
15-11-05, 00:48
14-11-2005, 09:55 AMTrouw, deVerdieping| religie_filosofie - ’Ik beschrijf hoe mensen echt zijn’
Pagina 1 van 2http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article36588.ece/%26rsquo%3BIk+beschrijf+hoe++mensen+echt+zijn%26rs quo%3B
deVerdieping | religie & filosofie | 14-11-2005
’Ik beschrijf hoe mensen echt zijn’
Interview
door Yoram Stein
De vlijmscherpe Engelse cultuurcriticus Theodore Dalrymple was in Nederland voor de Nexus-conferentie over ’de goede samenleving’
en ’het verraad van de intellectuelen’. Zijn nieuwe boek ’Beschaving, of wat ervan over is’ verscheen deze week. Trouw sprak met de
in Frankrijk wonende psychiater over de rellen in de Franse steden. ,,Intellectuelen willen de rauwe werkelijkheid van de samenleving
waarin ze leven niet onder ogen zien."
Wat is er over van de beschaving? Wie de boeken van de Britse psychiater Theodore Dalrymple leest, moet het ergste vrezen.
Jarenlang werkte hij als arts in een gevangenis en een ziekenhuis van een Engelse sloppenwijk. Wat hij daar dagelijks meemaakte
aan geestelijke armoede, was schrijnender dan de ergste fysieke armoede die hij in Afrika en Azië als arts van dichtbij had gezien.
Dalrymple legt uit hoe het gekomen is dat hij als psychiater niet langer individuen onderzoekt, maar de samenleving als geheel. „Ik
werkte in een ziekenhuis waar 1200 zelfmoordpogingen per jaar werden gedaan. Omdat het mijn baan was, sprak ik met deze
mensen over hun leven, en er bleek psychiatrisch niet veel aan de hand te zijn. Wat er verkeerd was, was de manier waarop ze
leefden. Dus ik vroeg me af: waarom leven ze zoals ze doen?”
Zijn uitwerking van deze vraag beviel Engelse uitgevers niet. Zij weigerden zijn boek over het leven van de onderklasse uit te geven;
in Nederland is zijn boek een succes. ’Leven aan de onderkant’ beleeft hier inmiddels zijn derde druk. Dalrymple begrijpt niet waarom
hij in Engeland als reactionair wordt weggezet. „Wijzen op het zeer lage peil van onderwijs dat mensen in de sloppenwijken genieten,
zie ik niet als rechts of links, het is simpelweg de werkelijkheid.”
Waarom voelen mensen zich dan onprettig door zijn boeken? „Het is sentimentaliteit”, antwoordt Dalrymple. „De meeste mensen in
Engeland willen blijven geloven dat alle problemen komen van de autoriteiten, dat geen probleem kan komen van gewone mensen,
en dat gewone mensen altijd goed zijn. Als de autoriteiten hun niet zulke vreselijke dingen zouden aandoen, zouden gewone mensen
niet alleen goed, maar zelfs geweldig zijn. Ik beschrijf hoe mensen werkelijk zijn. Wat kun je bijvoorbeeld zeggen van een
drugsverslaafde die gevonden wordt na het nemen van een overdosis? Hij ademt niet meer en hij wordt naar het ziekenhuis gebracht
waar zijn leven wordt gered. Als hij wakker wordt, zijn de eerste woorden die hij tegen de dokter zegt [Dalrymple fluistert]: ’geef me
een peuk, jij gore hoer’. Wat kun je daarvan zeggen? Kun je zeggen: dit is aantrekkelijk? Het is het soort gedrag dat je steeds meer
ziet in Engeland en niemand geeft er commentaar op.”
Volgens Dalrymple ontbreekt het de mensen die in de onderklasse leven – zoals de mensen die we de afgelopen weken in Frankrijk
auto’s in brand hebben zien steken – niet aan materiële welvaart. Ze hebben genoeg geld om te eten en te drinken, en velen hebben
dankzij illegale activiteiten de nieuwste elektronische gadgets en de hipste sportkleding weten te bemachtigen. Maar hun levens zijn
leeg en doelloos.
Gedeeltelijk komt dat volgens Dalrymple door de verzorgingsstaat die deze mensen in de onderklasse als huisdieren in leven houdt
door hun uitkeringen te verstrekken waarmee ze kortstondig genot kunnen beleven. De enige middelen waarmee de onderklasse
volgens zijn beschrijving haar verveling bestrijdt, zijn het consumeren van grote hoeveelheden drank en drugs, het opzoeken van
steeds gewelddadiger en misdadiger kicks, en het aangaan van steeds weer nieuwe seksuele relaties, waardoor de meeste kinderen
geboren worden in gezinnen waarin het woord ’vader’ geen betekenis meer heeft, behalve dan in strikt biologische zin.
Maar een nóg belangrijker oorzaak voor de leegte in de levens van miljoenen mensen in de westerse wereld is volgens Dalrymple te
danken aan de intellectuelen die bezeten zijn geraakt van het idee dat alle cultuurschatten uit het verleden moeten worden
vernietigd, of ’gedeconstrueerd’, zoals dat in postmodern jargon heet.
Daardoor is er geen standaard meer van beschaving waaraan mensen in de onderklasse zich kunnen optrekken. „Het ontbreken van
zo’n standaard doet volgens de politiek- correcte opvatting iets goeds: het garandeert dat niemand meer tekort kan schieten. Maar
het opheffen van standaarden in het onderwijs zorgt bijvoorbeeld voor desastreuze gevolgen. Een van de redenen voor de rellen in
Frankrijk is dat 75 procent van de jongeren in de sloppenwijken slaagt voor een eindexamen waarvoor in 1970 slechts vijftien
procent slaagde. Dit eindexamen stelt natuurlijk niets meer voor, maar die jongens begrijpen dat niet en voelen zich onrechtvaardig
behandeld. Dat is ook het grote voordeel van elitair onderwijs: je geeft mensen een ticket om aan de ellende van een Clichy-sous-
Bois te ontsnappen. En als dan vijf procent erin slaagt om er op eigen kracht bovenop te komen, dan gaat daarvan ook een positief
voorbeeld uit voor de anderen.”
Boos is Dalrymple eigenlijk alleen op de intellectuelen en de politici, niet op de mensen uit de onderklasse zelf. „Het politiek correcte
dogma luidt dat alle culturen gelijkwaardig zijn, en dat het daarom niet uitmaakt of je je leven wijdt aan drugsverslaving en
criminaliteit of aan iets anders. Volgens de avant-garde is het zelfs beter om iets destructiefs te doen dan om te proberen een
burgerlijk bestaan te leiden, want ’taboes doorbreken is altijd goed’. Maar sommige taboes, zoals het taboe op het koken van baby’s
in hete olie, is misschien zo gek nog niet. Dat is wat ik de intellectuelen dan ook verwijt: ze zijn zonder na te denken over de
consequenties voor de samenleving stelselmatig bezig zich te verzetten tegen alles wat we uit het verleden geërfd hebben.”
Het thema van de Nexus-conferentie, ’Het verraad van de intellectuelen’, is dan ook een kolfje naar Dalrymple’s hand. In zijn vorige
boek ’Leven aan de onderkant’ moesten met name de sociale wetenschappers eraan geloven, omdat zij in hun theorieën consequent
de vrije wil van mensen achterwege laten. Dat mensen een vrije keuze hebben, is namelijk niet met meetinstrumenten vast te
leggen, terwijl zaken als inkomen, sekse, genetisch materiaal en zelfs racisme wel te meten zijn, en daarom in de logica van de
sociale wetenschappers ook betere verklaringen zijn.
Deze ideeën dringen via de massamedia door naar de onderklasse, waar ze tot een ware tragedie leiden. De gedetineerde cliënten
van Dalrymple zeggen hierdoor stuk voor stuk dat ze slachtoffers zijn in plaats van daders. Volgens hen kunnen ze er niets aan doen
dat ze iemand vermoord hebben. ’Het mes ging erin, dokter’, is de veelzeggende titel van een van de hoofdstukken uit zijn eerste
boek.
Zijn nieuwe boek ’Beschaving, of wat ervan over is’ analyseert het verraad van de intellectuelen en estheten nog diepgaander. De
revolutionaire drang van Virginia Woolf en Karl Marx om alles kapot te maken; het perverse verlangen om taboes te doorbreken en
zo de morele standaard omlaag te halen van mensen als D.H. Lawrence en Marilyn Manson, analyseert hij met scherpe pen.
Daartegenover staan de tijdloze lessen in beschaving van mensen als Shakespeare, Toergenjev en Stefan Zweig. De mens is niet van
nature geneigd tot het goede, leert Dalrymple met deze essays. We moeten zuinig zijn op onze beschaving. Want als alle beschaving
verdwenen is, rest alleen nog de leegte.
Dalrymple vertelt hoe veel intellectuelen reageren op de rauwe werkelijkheid die hij in de sloppenwijken aantrof. „De eerste reactie
is: ’het gebeurt niet’. ’Je overdrijft’. ’Je bent er bewust naar op zoek gegaan’, enzovoorts. De tweede verdedigingslinie is: ’het is altijd
14-11-2005, 09:55 AMTrouw, deVerdieping| religie_filosofie - ’Ik beschrijf hoe mensen echt zijn’
Pagina 2 van 2http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article36588.ece/%26rsquo%3BIk+beschrijf+hoe++mensen+echt+zijn%26rs quo%3B
is: ’het gebeurt niet’. ’Je overdrijft’. ’Je bent er bewust naar op zoek gegaan’, enzovoorts. De tweede verdedigingslinie is: ’het is altijd
al zo erg geweest.’ Het maakt dan niet uit dat het dertig jaar geleden nog niet zo erg was. Om de een of andere reden is de
vergelijking met 260 jaar geleden relevanter dan de vergelijking met dertig jaar geleden.”
„Dan is de derde verdedigingslinie: wat maakt het überhaupt uit? Ik was aan het praten met een kunstredactrice van een bekend
links tijdschrift, en ik had het over het onaantrekkelijke gedrag van mensen die in het openbaar dronken zijn, dat je bijvoorbeeld ziet,
als je op een vrijdag of een zaterdagnacht naar een willekeurige Engelse stad gaat, en daar mensen in de goot ziet kotsen. En zij zei:
wat maakt het nu uit dat ze dat doen? Het kan toch weer schoongemaakt worden? En ik dacht: wat is er gebeurd met een land
waarin je met behulp van zeer sterke filosofische principes moet beargumenteren dat het verkeerd is om te kotsen in de goot? En dan
gaat het niet om één persoon, maar om duizenden. Toen ik opgroeide, had je geen argumenten nodig om te bewijzen dat het
verkeerd was om in de goot te kotsen. Het werd algemeen geaccepteerd dat je zoiets niet deed. En nu wordt zoiets filosofisch
onderzocht zodat je tot het cartesiaanse punt moet komen van waaruit het mogelijk is om met behulp van zuiver logische
redeneringen te bewijzen dat het verkeerd is om in de goot te kotsen. Wat kan ik zeggen? Ik ben dan gewoon sprakeloos.”