PDA

Bekijk Volledige Versie : Fractieleider GroenLinks hangt anti-Verdonkposter op



Alim
15-11-05, 09:00
NIJMEGEN/AMSTERDAM - Fractieleider W. van Eck van GroenLinks in Nijmegen hangt een poster met de tekst ''Reisbureau Rita, arrestatie deportatie crematie adequaat tot het bittere eind'' achter het raam van zijn woning en in de fractiekamer van zijn partij in het Nijmeegse stadhuis. Van Eck wil daarmee protesteren tegen politie en justitie, die sinds een week posters met voor minister Verdonk (Integratie) beledigende teksten in beslag nemen.

Van Eck heeft burgemeester Ter Horst van Nijmegen maandagavond in een open brief laten weten dat hij zich ''schaamt dat de vrijheid van meningsuiting door het optreden van de politie is beperkt''. ''De overheid hoort niet selectief bepaalde meningen uit de samenleving weg te filteren. Dat lijkt in strijd te zijn met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM)'', zo schrijft Van Eck.

De fractieleider van de grootste partij in Nijmegen rekent er aldus zijn brief op dat het ophangen van de gewraakte poster ''geen aanleiding geeft tot huisvredebreuk, zoals dat bij niemand in onze stad het geval zou moeten zijn.'' Vorige week viel de politie binnen bij woonwerkpand De Grote Broek in Nijmegen om een stapel posters in beslag te nemen. Een dag later arresteerde de politie een actievoerder, die het pamflet voor de camera van de regionale omroep wilde laten zien.

Een aantal krakers stapt naar de rechter uit onvrede over het weghalen van hun spandoeken. Het kort geding dient vrijdag voor de rechtbank in Amsterdam, liet advocaat Schuckink Kool namens hen weten. De raadsman heeft een dagvaarding doen uitgaan waarin hij de Staat, burgemeester Cohen van Amsterdam en burgemeester Ter Horst van Nijmegen daagt.

De afgelopen week ontstond in de hoofdstad ophef, omdat de politie spandoeken van kraakpanden verwijderde met grove leuzen over Verdonk. Op de doeken stonden teksten als 'Verdonk, nog steeds geen bloed aan je handen?' en 'Levend verbrand, Rita bedankt'. Spandoeken met deze tekst hangen in Nijmegen nog wel. Ook in Den Bosch deden zich volgens de advocaat vergelijkbare situaties voor.

Justitie betitelt de teksten als smaad. Minister Verdonk heeft hiertegen inmiddels ook aangifte gedaan. Burgemeester Cohen liet al eerder weten dat de beledigende leuzen in het licht van de dreigende situatie rondom Verdonk niet zijn toegestaan.

De krakers voelen zich echter aangetast in hun vrijheid van meningsuiting. De advocaat wil nu dat de rechter de gedaagden verbiedt de spandoeken en posters weg te halen. (ANP)

Derrick
15-11-05, 09:04
Ja, Nijmegen. Daar wordt samen met enkele gehuchten in oost-Groningen nog het linkse geloof beleden.

Wakker worden

~Panthera~
15-11-05, 09:44
Geplaatst door Alim
NIJMEGEN/AMSTERDAM - Fractieleider W. van Eck van GroenLinks in Nijmegen hangt een poster met de tekst ''Reisbureau Rita, arrestatie deportatie crematie adequaat tot het bittere eind'' achter het raam van zijn woning en in de fractiekamer van zijn partij in het Nijmeegse stadhuis. Van Eck wil daarmee protesteren tegen politie en justitie, die sinds een week posters met voor minister Verdonk (Integratie) beledigende teksten in beslag nemen.

Van Eck heeft burgemeester Ter Horst van Nijmegen maandagavond in een open brief laten weten dat hij zich ''schaamt dat de vrijheid van meningsuiting door het optreden van de politie is beperkt''. ''De overheid hoort niet selectief bepaalde meningen uit de samenleving weg te filteren. Dat lijkt in strijd te zijn met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM)'', zo schrijft Van Eck.

De fractieleider van de grootste partij in Nijmegen rekent er aldus zijn brief op dat het ophangen van de gewraakte poster ''geen aanleiding geeft tot huisvredebreuk, zoals dat bij niemand in onze stad het geval zou moeten zijn.'' Vorige week viel de politie binnen bij woonwerkpand De Grote Broek in Nijmegen om een stapel posters in beslag te nemen. Een dag later arresteerde de politie een actievoerder, die het pamflet voor de camera van de regionale omroep wilde laten zien.

Een aantal krakers stapt naar de rechter uit onvrede over het weghalen van hun spandoeken. Het kort geding dient vrijdag voor de rechtbank in Amsterdam, liet advocaat Schuckink Kool namens hen weten. De raadsman heeft een dagvaarding doen uitgaan waarin hij de Staat, burgemeester Cohen van Amsterdam en burgemeester Ter Horst van Nijmegen daagt.

De afgelopen week ontstond in de hoofdstad ophef, omdat de politie spandoeken van kraakpanden verwijderde met grove leuzen over Verdonk. Op de doeken stonden teksten als 'Verdonk, nog steeds geen bloed aan je handen?' en 'Levend verbrand, Rita bedankt'. Spandoeken met deze tekst hangen in Nijmegen nog wel. Ook in Den Bosch deden zich volgens de advocaat vergelijkbare situaties voor.

Justitie betitelt de teksten als smaad. Minister Verdonk heeft hiertegen inmiddels ook aangifte gedaan. Burgemeester Cohen liet al eerder weten dat de beledigende leuzen in het licht van de dreigende situatie rondom Verdonk niet zijn toegestaan.

De krakers voelen zich echter aangetast in hun vrijheid van meningsuiting. De advocaat wil nu dat de rechter de gedaagden verbiedt de spandoeken en posters weg te halen. (ANP)


:duim: :boogie:

observer
15-11-05, 13:06
het is natuurlijk wachten tot ergens iemand een soortgelijke poster over moslims ophangt

kijken of de reacties dan hetzelfde zijn

ik denk M. Smit in rotterdam

Elien
15-11-05, 13:16
Geplaatst door observer
het is natuurlijk wachten tot ergens iemand een soortgelijke poster over moslims ophangt

kijken of de reacties dan hetzelfde zijn

ik denk M. Smit in rotterdam


kaaskoppe humor om te huilen

Sahara
15-11-05, 13:45
Geplaatst door Derrick
Ja, Nijmegen. Daar wordt samen met enkele gehuchten in oost-Groningen nog het linkse geloof beleden.

Wakker worden

Niet iedereen is een rechtse neo-nazi zoals je MOFFENHOND!

plexus
15-11-05, 13:57
Geplaatst door Sahara
Niet iedereen is een rechtse neo-nazi zoals je MOFFENHOND!

moffenhond?
mof-fen (de ~, ~fen)
1 kokervormig bontje om de handen warm te houden eventueel voor je hond..bv

TonH
15-11-05, 14:28
Inmiddels heeft het artikel op Telegraaf.nl al bijna 400 reacties opgeroepen en een aansluitend artikel is ook hard op weg naar dat getal.

Ik heb eens de moeite genomen dat door te lezen. Wanneer je dan de naam Van Eck door Verdonk zou vervangen zou je al drie keer achter de tralies hebben gezeten. Enkele malen wordt hij er namelijk daadwerkelijk met de dood bedreigt. Eén van de dreigers wil hem en z'n vrouw een brandende autoband om de nek hangen. En verder moeten zo'n beetje alle GroenLinkser het land uit...

De haat die uit die reactie spreekt heeft me toch verbaasd. Dat dat in Nederland zo ongelovelijk diep zit zeg. Het lijkt verder wel of een groot deel van die reageerders bijna hopen dat iemand Verdonk wat aandoet, omdat daarmee hun verwachting zal worden waargemaakt. Heel vreemd...

observer
15-11-05, 21:50
Geplaatst door TonH
IDe haat die uit die reactie spreekt heeft me toch verbaasd. Dat dat in Nederland zo ongelovelijk diep zit zeg. Het lijkt verder wel of een groot deel van die reageerders bijna hopen dat iemand Verdonk wat aandoet, omdat daarmee hun verwachting zal worden waargemaakt. Heel vreemd... ach het was een gl loco burgermeester die de kortnuiten van volkert g heeft ingelicht zodat ze bewijs konden vernietigen dus verbaast me niets

barfly
15-11-05, 21:56
Geplaatst door TonH
Inmiddels heeft het artikel op Telegraaf.nl al bijna 400 reacties opgeroepen en een aansluitend artikel is ook hard op weg naar dat getal.

Ik heb eens de moeite genomen dat door te lezen. Wanneer je dan de naam Van Eck door Verdonk zou vervangen zou je al drie keer achter de tralies hebben gezeten. Enkele malen wordt hij er namelijk daadwerkelijk met de dood bedreigt. Eén van de dreigers wil hem en z'n vrouw een brandende autoband om de nek hangen. En verder moeten zo'n beetje alle GroenLinkser het land uit...

De haat die uit die reactie spreekt heeft me toch verbaasd. Dat dat in Nederland zo ongelovelijk diep zit zeg. Het lijkt verder wel of een groot deel van die reageerders bijna hopen dat iemand Verdonk wat aandoet, omdat daarmee hun verwachting zal worden waargemaakt. Heel vreemd...

Dat zijn mensen met een problematische achtergrond. Waarschijnlijk slachtoffer van een te snel veranderende maatschappij. Ik gok laag opleidingsniveau of middelbaar maar werkloos. Zoiets.

Derrick
15-11-05, 23:01
Geplaatst door Sahara
Niet iedereen is een rechtse neo-nazi zoals je MOFFENHOND!

ik heb niet eens een hond, wel 2 poezen

TonH
15-11-05, 23:46
Geplaatst door observer
ach het was een gl loco burgermeester die de kortnuiten van volkert g heeft ingelicht zodat ze bewijs konden vernietigen dus verbaast me niets

Het was de conservatief katholieke en Fransman Balthazar Gerards die Willem van Oranje vermoorde... maar wat heeft dat alles met die posters te maken?

observer
15-11-05, 23:57
Geplaatst door TonH
Het was de conservatief katholieke en Fransman Balthazar Gerards die Willem van Oranje vermoorde... maar wat heeft dat alles met die posters te maken? tja er is ook een kamerlid wat toendertijd directeur was van een organisatie die de taartengooiers van fortuyn subsidieerde

wat ik er mee bedoel is dat de geschiedenis zich herhaald

wachten is op de gek

Derrick
15-11-05, 23:59
Dode bij schietpartij Nijmegen

Uitgegeven: 15 november 2005 23:51
NIJMEGEN - Bij een schietpartij in het centrum van Nijmegen is dinsdagavond een man om het leven gekomen. Dat heeft een woordvoerster van de politie Gelderland-Zuid bevestigd. Over de identiteit van het slachtoffer kon ze nog niets zeggen.

Volgens de zegsvrouw is er nog niets bekend over de toedracht en over de dader of daders. De technische recherche verricht sporenonderzoek.

Derrick
16-11-05, 00:00
het gaat daar helemaal verkeerd

TonH
16-11-05, 00:23
Geplaatst door observer
tja er is ook een kamerlid wat toendertijd directeur was van een organisatie die de taartengooiers van fortuyn subsidieerde

wat ik er mee bedoel is dat de geschiedenis zich herhaald

wachten is op de gek

Ook gij Brutus? Wil je ook zo graag dat er een gek iemand een kogel door z'n kop schiet zodat je kunt zeggen: "Zie je wel?"

Het creëren van een creapy sfeer lukt al aardig. Straks wordt Roel van Duijn weer ontvoert en legt Nieuw Rechts weer bommen...

TonH
16-11-05, 00:25
Geplaatst door Derrick
het gaat daar helemaal verkeerd

Wat bedoel je?

~Panthera~
16-11-05, 00:37
Geplaatst door TonH
Ook gij Brutus? Wil je ook zo graag dat er een gek iemand een kogel door z'n kop schiet zodat je kunt zeggen: "Zie je wel?"

Het creëren van een creapy sfeer lukt al aardig. Straks wordt Roel van Duijn weer ontvoert en legt Nieuw Rechts weer bommen...


Weet je wat ik denk, zo langzamerhand ? maak elkaar allemaal maar af in dit land. :fuckit2:
Volgens mij wil iedereen dat, als ik alles zo lees.

vlegeltje
16-11-05, 12:23
Burgemeester Ter Horst duldt Verdonk-poster
Door onze verslaggeefster
De Gelderlander

NIJMEGEN - Burgemeester Ter Horst van Nijmegen laat een poster tegen het beleid van minister Verdonk voorlopig hangen in de fractiekamer van GroenLinks in het stadhuis.

Ook de politie grijpt niet in, omdat de kamer geen openbare ruimte is en geen ramen heeft met uitzicht op straat. Fractieleider Wouter van Eck van GroenLinks wil met de poster, die hij ook thuis heeft opgehangen, 'uiting geven aan onvrede omdat de vrijheid van meningsuiting in onze stad wordt ingeperkt'.

De politie heeft op een groot aantal plekken in Nijmegen posters verwijderd met de tekst 'Reisbureau Rita: arrestatie-deportatie-crematie; adequaat tot het bittere einde.'

In Amsterdam dient vrijdag een kort geding tegen de staat, Ter Horst en de Amsterdamse burgemeester Cohen. Activisten willen voorkomen dat nog meer posters worden weggehaald. Ter Horst vindt dat ze niet de aangewezen persoon is om voor de rechter te verschijnen. Haar woordvoerder Arian Kuil: "Het OM vond dat er sprake was van een strafbaar feit en dan moet de politie ingrijpen. Dit is meegedeeld, maar er is niet over vergaderd met de burgemeester erbij."

Hoogleraar rechtsfilosofie Arend Soeteman vindt dat de overheid de posters terecht weghaalt. "Politici moeten tegen een stootje kunnen. Maar deze teksten zijn wel erg bar. Verdonk wordt neergezet als een mensenverbrandster, terwijl zij de brand in het detentiecentrum van Schiphol niet heeft aangestoken."

Soeteman vindt het onverantwoord zo op de persoon te spelen in een tijd waarin politici zich moeten beveiligen. Van Eck van GroenLinks: "De tekst is op het randje. Maar ik vind dat in een democratische samenleving ook boude uitspraken en satire mogen. Nu treedt de overheid op als een meningenpolitie die heel selectief filtert, want andere boude uitspraken worden wel toegestaan."

Het raadslid vindt 't 'normaal' politiek beleid aan bewindspersonen te koppelen. "Dat gebeurt altijd. Door bepaalde meningen op te jagen, krijg je meer escalatie." De politie is volgens justitie in Arnhem gisteren gaan kijken bij de woning van Van Eck, maar zag toen geen poster. Volgens het raadslid hangt hij er wel, maar is die slechts vanaf een parkeerterrein zichtbaar.

Intussen zijn ook anti-Verdonkleuzen gesignaleerd op een geluidswal in Elst. GroenLinks heeft het initiatief genomen voor een wake voor de Schiphol-slachtoffers. Die wake is morgenavond om acht uur bij gemeentehuizen in Nederland.


=============================

POSTERACTIE
GroenLinks- fractieleider Wouter van Eck onder vuur in de raad

Vervolg van pagina Binnenland
Door onze verslaggever
De Gelderlander
NIJMEGEN

De Nijmeegse Groen_ Links- fractieleider Wouter van Eck heeft gisteravond zware kritiek gehad in de eigen gemeenteraad. Diens actie om in het stadhuis een omstreden protestposter tegen minister Rita Verdonk op te hangen, kwam hem zelfs op een symbolische motie van wantrouwen te staan. Die was afkomstig van de VVD.
De liberalen wilden Van Eck uit zijn functie als vice- voorzitter zetten ofwel zijn rol als eerste plaatsvervanger in de gemeenteraad van burgemeester Ter Horst. Uiteindelijk haalde de motie het niet, maar dat was pas het geval nadat vrijwel alle partijen flink hun gal hadden gespuwd.
Gemeenschappelijke teneur: Van Eck heeft de grenzen van het betamelijke overschreden met zijn posteractie. Als fractievoorzitter van de grootste partij en iemand die als vice- voorzitter van de raad een belangrijke publieke functie voor de stad bekleedt, is dat, zo werd gezegd, ongepast.
Voor de VVD was het daarom duidelijk. Fractieleider Peter- Paul Leferink op Reinink: ¸ „ Wat betreft de VVD is de rol van de heer Van Eck als vice- voorzitter van deze gemeenteraad uitgespeeld.”
CDA- leider Richard Preijers verweet Van Eck dat hij alleen maar uit was op een publiciteitsstunt.
De PvdA vond het ophangen van de poster bovendien prematuur.
Ton van Vroenhoven: „ Van Eck had net zo goed de uitkomst van het kort geding kunnen afwachten dat vrijdag wordt gehouden.”
Ben van Hees van Nijmegen Nu betreurde dat Van Eck voor de tweede keer Nijmegen op een volgens hem ongewenste manier in het nieuws bracht: „ Eerst met de suv’s, nu met Verdonk.”
Het doelwit zelf toonde zich allerminst onder de indruk: „ De poster is ook niet mijn smaak, maar het is wel onjuist dat- ie overal wordt verwijderd. Ik heb met mijn actie dan ook alleen een signaal willen afgeven.” Dat hij zich als publiek figuur meer op de vlakte moet houden, vindt Van Eck onzin: „ Als publiek figuur ben ik ook onderdeel van het maatschappelijk debat. Dingen moet je scherp kunnen zeggen. De grens wordt pas overschreden als sprake is van smaad.
Gelukkig is het nog steeds de rechter die daarover gaat.”
Dat hem mogelijk de rol van vice- voorzitter zou worden ontnomen, deerde Van Eck ook al niet.
„ Die vervul ik nimmer met plezier. Ik ben er niet op gebrand om die functie te blijven beoefenen. U ziet maar hoe u stemt.”
Die stemming viel uiteindelijk toch nog uit ten gunste van de GroenLinks- fractieleider. De PvdA steunde uiteindelijk met SP, D66 en de eigen GroenLinks_ fractie alsnog voor aanblijven van Van Eck als vice- voorzitter.

wytze
16-11-05, 13:24
Misschien had ie een poster op moeten hangen met de tekst:

"Rita, ze hopen dat je kanker krijgt zodat ze op je graf kunnen komen pissen. Hou je rug recht!
Je Theo"

:roker:



Laat de burgemeester in de rest van de stad nu ook de posters met rust?

TonH
16-11-05, 14:17
starttijd=00:00:01&speelduu

r=00:05:00

GroenLinks Nijmegen vergadert over Verdonk-posters
Toeval of niet, maar op de avond dat Sevčke werd doodgeschoten, vergaderde de gemeenteraad over twee posters die opgehangen zijn door de fractievoorzitter van GroenLinks, posters die gericht zijn tegen minister Verdonk. Eerder zijn er dergelijke posters verwijderd, in Nijmegen en Amsterdam. Ze zouden beledigend zijn voor de minister. Vrijdag wordt er zelfs een rechtszaak over gevoerd. Voor fractievoorzitter Van Eck van GroenLinks juist reden om ze op te hangen. AVerslaggever Bas Gemmink vanuit Nijmegen.

Max Stirner
16-11-05, 14:40
Van mij mag Van Eck die poster ophangen: vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, zelfs voor Duitsers (of praten alle Nijmegenaren zo?) met een Lothar Matthaus-kapsel.

Maar suggereren dat Verdonk persoonlijk en expres die asielzoekers heeft gecremeerd, vinnik nogal zwakzinnig en ranzig.

wytze
16-11-05, 15:06
Geplaatst door Max Stirner

Maar suggereren dat Verdonk persoonlijk en expres die asielzoekers heeft gecremeerd, vinnik nogal zwakzinnig en ranzig.


Over smaak valt te twisten, maar op zich is Verdonk natuurlijk verantwoordelijk voor het snoeiharde asielbeleid dat nu in dit land gevoerd wordt. en je kunt zeggen dat de brand een gevolg is van dat snoeiharde beleid denk ik.
politici bij naam aanspreken tav hun beleid is een heel normale zaak in dit land.

Max Stirner
16-11-05, 18:54
Geplaatst door wytze [/i]
[B]Over smaak valt te twisten

Das waar. Zelfs over wansmaak.


maar op zich is Verdonk natuurlijk verantwoordelijk voor het snoeiharde asielbeleid dat nu in dit land gevoerd wordt.

Das nog maar de vraag. Zij voert het uit, maar het beleid is grotendeels ontwikkeld door oa Cohen


en je kunt zeggen dat de brand een gevolg is van dat snoeiharde beleid denk ik.

Ik heb het idee dat het in essentie gewoon een dramatisch ongeluk was....net als Volendam bijv.

Het wangedrag van die Securicor-bewakers doet me de rillingen over de rug lopen, maar of je dat direct Verdonk kan verwijten vraag ik me af.

observer
16-11-05, 19:08
Geplaatst door wytze
Over smaak valt te twisten, maar op zich is Verdonk natuurlijk verantwoordelijk voor het snoeiharde asielbeleid dat nu in dit land gevoerd wordt. en je kunt zeggen dat de brand een gevolg is van dat snoeiharde beleid denk ik.
politici bij naam aanspreken tav hun beleid is een heel normale zaak in dit land. wetten zijn door theezeefje cohen door de 2e kamer geloodst met steun van alle grote partijen incl pvda

dus wie is er nu verantwoordelijk

en btw ton H

Nieuw Rechts weer bommen welke heb je het over enige bomaanslagen die ik ken zijn die van rara

vlegeltje
16-11-05, 19:16
Geplaatst door observer
welke heb je het over enige bomaanslagen die ik ken zijn die van rara


laatst gewijzigd: 09-11-2004 00:30
Bomaanslag op islamitische school Eindhoven
In Eindhoven is gistermorgen vroeg bij een islamitische school een bom ontploft. Daardoor werd de ingang van de school ernstig beschadigd.

Ruiten gesprongen
Er raakte bij de explosie niemand gewond. Door de kracht van de explosie zijn er ook ruiten van woningen in de omgeving van de Tariek Ibnoe Ziyad-school gesprongen. De politie denkt dat de aanslag te maken heeft met de moord op Theo van Gogh.

http://www.rtl.nl/


Alweer vergeten?

Lekker he? Zo'n selectief geheugen.

TonH
17-11-05, 00:31
Geplaatst door observer
wetten zijn door theezeefje cohen door de 2e kamer geloodst met steun van alle grote partijen incl pvda

dus wie is er nu verantwoordelijk

en btw ton H
welke heb je het over enige bomaanslagen die ik ken zijn die van rara

Het is ook vast geen toeval dat Cohen begonnen is die spandoeken weg te halen.

En ja btw... zo kunnen we nog even doorgaan. Vlegeltje heeft nog een leuke van nieuw rechts.

Weet je overigens dat die nieuwrechtse klootzak die Van Duijn toen ontvoerde en later die bom legde voor die ontvoering nooit vervolgd is. Van Duijn kon het niet gedaan krijgen dat zijn aanklacht in behandeling genomen werd. De politie stuurde hem weg. Zelfs de burgermeester weigerde er iets aan te doen. En gisteravond zei die klootzak lachend dat hij het gedaan had... Kun je je voorstellen hoe Van Duijn zich nu voelt, zelfs na 35 jaar?

Eigenlijk is er in al die tijd niks veranderd... :moe:

observer
17-11-05, 08:43
Geplaatst door vlegeltje
Alweer vergeten?

Lekker he? Zo'n selectief geheugen. je had het over een organisatie en bij weten is nooit iets in die sfeer gevonden

wytze
17-11-05, 10:17
Geplaatst door Max Stirner


Das nog maar de vraag. Zij voert het uit, maar het beleid is grotendeels ontwikkeld door oa Cohen

Ik heb het idee dat het in essentie gewoon een dramatisch ongeluk was....net als Volendam bijv.

Het wangedrag van die Securicor-bewakers doet me de rillingen over de rug lopen, maar of je dat direct Verdonk kan verwijten vraag ik me af.


Het nu geheel afschuiven op cohen is echt te makkelijk. alsof Verdonk niet zelf keuzes maakt in deze. Zo had ze zeker een generaal pardon kunnen afgeven en ze had ook de ruimte om de wet te wijzigen en aan te passen.

In essentie een dramatisch ongeluk misschien maar het gevoerde beleid: snelle bouw cellencomplex zonder op alle voorschriften en procedures te letten, geen gedegen training en voorbereiding van bewakers, hebben de gevolgen groter doen zijn dan nodig was geweest.

vlegeltje
17-11-05, 12:54
Geplaatst door observer
je had het over een organisatie en bij weten is nooit iets in die sfeer gevonden

Ik had het nergens over, TonH had het over nieuw rechts.


Artikel uit Eindhovens Dagblad van 13-04-2005
Kuijs over bomaanslag school:
’Recherche had bijna oplossing’

Door FLEUR BESTERS

Woensdag 13 april 2005 - EINDHOVEN – De recherche was met de aanhouding van twee Eindhovenaren ’heel dicht’ bij de oplossing van de bomaanslag op de islamitische basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad in Eindhoven. Achter de aanslag zit hoogstwaarschijnlijk een georganiseerde groep. Dat zegt korpschef L. Kuijs van de regiopolitie.


Het rechercheteam, dat op zijn hoogtepunt uit 22 mensen bestond, is onlangs ontbonden. Volgens Kuijs waren er nog te weinig aanknopingspunten om verder te zoeken. Het verdachte tweetal (18 en 21 jaar) moest in december en januari kort na de aanhouding alweer vrij worden gelaten wegens gebrek aan bewijs.

Justitie heeft al een beslissing genomen over het al dan niet alsnog vervolgen van het duo, maar heeft de verdachten daar nog niet van op de hoogte gesteld. Een woordvoerder wilde het besluit gisteren daarom niet bekendmaken.

Kuijs vreest dat de aanslag in de nacht van 7 op 8 november het werk is van een georganiseerde groep. „Tot nu toe zie je dat de meeste van die zaken in Nederland die wel zijn opgelost, het werk van kwajongetjes zijn. Het is fijn als je dat zeker weet. Maar wij dachten in een heel andere richting, meer richting een georganiseerde groep.“

Beide mannen ontkennen iets met het leggen van de bom te maken te hebben. Een van hen is wel betrokken geweest bij een eerdere bomaanslag in 2003 op dezelfde school. In zijn woning zijn na zijn aanhouding rechtse pamfletten in beslag genomen.

Tegen het tweetal is vervolgens echter onvoldoende bewijs verzameld. „En in Nederland is er voor de rechter nog altijd een verschil tussen vermoedens zoals wij die hadden en bewijzen die je nodig hebt“, stelt de korpschef.

Impact

De aanslag op de basisschool in de Frankrijkstraat had eind vorig jaar een flinke impact in de stad. Dat maakt het politieonderzoek volgens de korpschef niet extra bijzonder. „Het is voor ons net zo belangrijk als andere zaken. Maar als je zelf sterke vermoedens hebt over verdachten, dan is het erg vervelend als het niet lukt om voldoende bewijsmateriaal te verzamelen.“

Verschillende getuigenoproepen via regionale en landelijke media hebben volgens de korpschef onvoldoende opgeleverd.


Ze hebben die lui moeten laten lopen, net als bij Samir A. was er te weinig bewijs. Maar ik vraag me af of deze extreem rechtse figuren worden 'verstoord' net als ze bij de 'Hofstadgroep' hebben gedaan.

Dat jij blind bent voor extreem rechtse terreur interesseert mij eigenlijk niet. Dat de overheid er al meer dan 35 jaar blind voor is, dat verontrust mij wel.