PDA

Bekijk Volledige Versie : Linkse activist in Nijmegen gedood



Mark
16-11-05, 05:28
Linkse activist in Nijmegen gedood

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

In het centrum van Nijmegen is dinsdagavond een 41-jarige linkse activist om het leven gebracht. De man werd even na 21:00 uur in de Van Welderenstraat middels twee pistoolschoten van het leven beroofd.

Het slachtoffer stond bekend om zijn jarenlange strijd tegen onrecht dat met name door de politie en de voormalige Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), nu AIVD, zou zijn aangedaan. Hij leidde ook een werkgroep die de foute behandeling van arrestanten aan de kaak stelde.

Het is nog te vroeg om te stellen dat de man om zijn politieke ideologie is vermoord. Er is ook nog geen verdachte aangehouden. Technisch onderzoek moet de toedracht van de schietpartij duidelijk maken.

Update 05:51
Het slachtoffer is activist/journalist/publicist Louis Sévèke, die onder meer verbonden was aan het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (OBIV), voorzitter was van de Vereniging Steunpunt Inzage PID-Nijmegen en juridisch adviseur was van diverse krakers.

Ook zat Sévèke in de 'Werkgroep Klachten Politieoptreden' en verrichtte hij samen met buro Jansen & Janssen kritisch onderzoek naar de werkwijze van de Nederlandse geheime dienst AIVD.

Bron: Teletekst / Politie.nl / e.a

Joesoef
16-11-05, 06:47
Wie heeft daar nu belang bij?

nard
16-11-05, 08:55
Geplaatst door Joesoef
Wie heeft daar nu belang bij?

Voorop dat niemand belang hoort te hebben bij de dood van een ander.

Je wil zeggen dat niemand last kan hebben van zo'n vriendelijke linkse wereldverbeteraar?
Verdiep je es in de geschiedenis van links en ultra-links en stel je dan de vraag; zijn er sowieso nog mensen die geen last van hen hebben?

sjaen
16-11-05, 08:56
in en in triest

Joesoef
16-11-05, 08:57
Geplaatst door nard
Voorop dat niemand belang hoort te hebben bij de dood van een ander.

Je wil zeggen dat niemand last kan hebben van zo vriendelijke linkse wereldverbeteraar?

Wat is last?

Joesoef
16-11-05, 09:00
Geplaatst door nard
Voorop dat niemand belang hoort te hebben bij de dood van een ander.

Je wil zeggen dat niemand last kan hebben van zo'n vriendelijke linkse wereldverbeteraar?
Verdiep je es in de geschiedenis van links en ultra-links en stel je dan de vraag; zijn er sowieso nog mensen die geen last van hen hebben?

Tekst stiekum editten.

Gisteren op NL3 een aardige docu over de Amsterdamse metro en de bouw er van. Gemeente raadsleden die ontvoerd werden, bommem die vroegtijdig werden onderschept. Daar zat links niet achter, rechts.
De kogel kwam van rechts.

nard
16-11-05, 09:05
Geplaatst door Joesoef
Tekst stiekum editten.

Gisteren op NL3 een aardige docu over de Amsterdamse metro en de bouw er van. Gemeente raadsleden die ontvoerd werden, bommem die vroegtijdig werden onderschept. Daar zat links niet achter, rechts.
De kogel kwam van rechts.

:)

O maar ultra-rechts onderschat ik niet hoor.

nard
16-11-05, 09:11
Geplaatst door Joesoef
Wat is last?

Dan moet ik algemene uitspraken over een groep gaan doen, terwijl het hier gaat om de moord van een mens. Is niet handig.

Maar wel algemeen bekend hoeveel en hoeveel soorten last links kan bezorgen. Grenzeloos.

freya
16-11-05, 09:11
Vreemde zaak, deze man schreef kritische artikelen over de AIVD en wordt dan 2x door het hoofd geschoten.

Dat is een liquidatie dus, of een moord vanwege het vrije woord kan je het natuurlijk ook noemen.

nard
16-11-05, 09:17
Geplaatst door freya
Vreemde zaak, deze man schreef kritische artikelen over de AIVD en wordt dan 2x door het hoofd geschoten.

Dat is een liquidatie dus, of een moord vanwege het vrije woord kan je het natuurlijk ook noemen.

Waar staat het verband tussen het eerste en het tweede deel van je eerste zin?

Kan ook wel wat verzinnen hoor:
Het is algemeen gemeengoed dat ultra-linkse mensen nogal es in foute kringen komen en grof persoonlijk geweld niet schuwen. Kijk even op je gemak naar verschillende GL- en SP-ers in de IIe Kamer met hun stinkende verleden.
En dat zijn dan nog mensen die in de openbaarheid voor het forum opereren. Kan je nagaan, wat er onder het oppervlak huist.

Zou er van zoiets sprake zijn bij deze man?

Zo, nu ben ik even suggestief geweest als jij.

Bar
16-11-05, 09:19
Geplaatst door freya
Vreemde zaak, deze man schreef kritische artikelen over de AIVD en wordt dan 2x door het hoofd geschoten.

Dat is een liquidatie dus, of een moord vanwege het vrije woord kan je het natuurlijk ook noemen.

Ik zie dat de moord al is opgelost.
Knap hoor, en zo snel al!

TonH
16-11-05, 09:53
Derrick was gisterenavond al op de hoogte kennelijk... :verward:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=2421458#post2421458


Volgens De Volkskrant zou de man het volgende hebben aangezwengeld:

"Onlangs publiceerde hij in NRC Handelsblad nog een artikel over het bericht dat een medewerker van de inlichtingendienst AIVD granaten zou hebben geleverd aan leden van de Hofstadgroep, het netwerk rond Mohammed B, de moordenaar van cineast Theo van Gogh."

Maar ik ben benieuwd wat daar in Nijmegen gebeurd is.

Bar
16-11-05, 09:57
Geplaatst door TonH
Derrick was gisterenavond al op de hoogte kennelijk... :verward:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=2421458#post2421458


Maar die is dan ook Oberinspektor.
Zo iemand weet van dit soort zaken natuurlijk veel meer dan wij gewone stervelingen.

vlegeltje
16-11-05, 10:03
Nijmeegse activist Sévèke doodgeschoten

NIJMEGEN - In Nijmegen is dinsdagavond de plaatselijk bekende politieke activist Louis Sévèke doodgeschoten. Dat hebben bekenden van het slachtoffer en de politie in de nacht van dinsdag op woensdag bevestigd.

Sévèke werd in de Van Welderenstraat in het centrum met twee schoten om het leven gebracht. Over de toedracht van de schietpartij is nog niets bekend.

Hij liep rond half tien door de straat toen plotseling een schutter tevoorschijn kwam. Het is niet duidelijk of het om moord met voorbedachte rade gaat. Een woordvoerster van de politie wilde of kon daar nog niets over zeggen. Technisch onderzoek moet nog meer duidelijkheid geven over de toedracht van de schietpartij. Voor zover bekend is er nog niemand aangehouden. De politie doet woensdag buurtonderzoek.

Het 41-jarige slachtoffer was een linkse activist die al geruime tijd bekendheid genoot in Nijmegen als strijder tegen onrecht dat met name door de politie zou zijn aangedaan. Hij richtte de werkgroep Steunpunt Informatiedienst Politie Nijmegen (SIP Nijmegen) op. Deze werkgroep heeft met succes talloze processen gevoerd tegen het onnodig bijhouden van dossiers van politiek actieve mensen door wat toen nog de Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD) heette. Onder meer door inspanningen van SIP Nijmegen hebben in de jaren negentig veel mensen inzage gekregen in gegevens die de BVD over hen had bijgehouden en die hen parten speelden bij sollicitaties.

Sévèke leidde ook de Werkgroep Klachten Politieoptreden (WKP). Deze werkgroep bestreed de wettelijk onjuiste behandeling van arrestanten. De werkgroep kwam onlangs nog in het landelijke nieuws door een klacht over het tijdens protestacties aanhouden van mensen die geen identiteitsbewijs bij zich hadden.

Het slachtoffer onderhield veel contacten met andere activisten in Nijmegen. Hij kwam geregeld in woonwerkpand De Grote Broek. De politie viel de afgelopen dagen meerdere keren bij dit gebouw en andere actiepanden in Nijmegen binnen wegens het tonen van posters tegen het beleid van minister Verdonk (Integratie).

Vrienden van het slachtoffer hebben geschokt gereageerd op de gebeurtenis. Zij zijn volgens zegslieden kort na de schietpartij bijeen gekomen op drie verschillende plaatsen in Nijmegen waar de man vaak kwam, onder andere bij Sévèkes woning in de Nijmeegse wijk Bottendaal. (ANP)

vlegeltje
16-11-05, 10:04
''t Is feest, er staat een partytent'

Door JAAP VAN ESSEN

NIJMEGEN - Het is een beeld dat de laatste weken veelvuldig te zien was, op de televisie dan. Op beelden uit Amsterdam na alweer een koelbloedige afrekening in het criminele circuit. Een straat, een wit laken en daaronder het slachtoffer.

Gisteravond, even na negen uur, klonken er twee schoten in de Van Welderenstraat, hartje centrum van Nijmegen. Omwonenden en cafébezoekers denken bij het eerste schot eerst aan vuurwerk, maar horen enkele seconden later nog een knal.

Dan zien ze een man op straat liggen. Op de stoep, precies op de hoek bij de Eilbrachtstraat. Een blanke man van middelbare leeftijd. 'Uit zijn hoofd kwam bloed. De plas werd snel steeds groter', meldt een getuige die in een nabijgelegen café aan het darten was. Andere getuigen, vooral studenten die de bovenverdiepingen van de fraaie negentiende-eeuwse panden bewonen, hebben meer gezien. Na het eerste schot keken zij nieuwsgierig naar buiten en zagen de dader een tweede maal schieten.

Daarna liep de schutter weg, vrij kalm, met een sporttas in zijn hand. Onduidelijk blijft of die tas afkomstig was van het slachtoffer. Ook het opgegeven signalement loopt nogal uiteen. De een rept over een donkere man, maar de meesten zeggen dat het om een blanke schutter ging.

Hoe dan ook, van al te veel paniek bij de getuigen en omwonenden is geen sprake. Veelvuldig worden de camera's van de mobiele telefoons gebruikt voor een foto. Anderen gebruiken hun gsm om bekenden te melden wat ze zien. 'Ja èèècht. Een afrekening, bij ons in de straat. Ik zweer het'. Een groepje studenten onderbreekt de foto-sessie als de pizakoerier zich bij hun deur meldt. 'Pizza!', wordt er geschreeuwd en iedereen spoedt zich naar de maaltijd. En een man schreeuwt luidkeels in zijn mobiel: "'t Is feest, ze hebben een partytent opgezet."

Dat gebeurt overigens pas na ruim een uur. Want overduidelijk loopt de coördinatie bij de politie niet bijster soepel.

De politie is snel ter plaatse, maar zet aanvankelijk vooral de toegang tot de Tweede Walstraat (150 meter verderop) met heel veel mensen af, terwijl op de Van Welderenstraat welgeteld één agent de rood-witte linten moet bewaken. Tientallen nieuwsgierigen kunnen het stoffelijk overschot dat slechts met een laken is bedekt, daarom tot een meter of vijftien naderen.

Tegen middernacht meldt een woordvoerster van de politie 'dat er een grootscheeps onderzoek gaande is'.

Over de identiteit van slachtoffer danwel dader kan of wil men geen enkele mededeling doen.

De Gelderlander

vlegeltje
16-11-05, 10:07
Geplaatst door Joesoef
Wie heeft daar nu belang bij?

De Verdonk-Jugend?

De AIVD?


Want overduidelijk loopt de coördinatie bij de politie niet bijster soepel.

mark61
16-11-05, 10:12
Ik denk niet dat NL al is afgedaald tot bananenrepubliek, al scheelt het soms niet veel.

Dr worden wel vaker onwaarschijnlijke personen aangevallen. Meestal verwisseling door slecht researchende huurmoordenaar. BMW van Amsterdamse kunstenaar?

vlegeltje
16-11-05, 10:24
Geplaatst door mark61
Ik denk niet dat NL al is afgedaald tot bananenrepubliek, al scheelt het soms niet veel.

Dr worden wel vaker onwaarschijnlijke personen aangevallen. Meestal verwisseling door slecht researchende huurmoordenaar. BMW van Amsterdamse kunstenaar?

Denk jij dat Wouter van Eck het beoogde slachtoffer was?

De pc's en het archief van Sévèke zullen nu wel door de politie grondig worden onderzocht...
Dat komt dan mooi uit voor de politie...

mark61
16-11-05, 10:26
Geplaatst door vlegeltje
Denk jij dat Wouter van Eck het beoogde slachtoffer was?

De pc's en het archief van Sévèke zullen nu wel door de politie grondig worden onderzocht...
Dat komt dan mooi uit voor de politie...

Kweenie. Lijkt ie niet op iemand anders, die S.?

wytze
16-11-05, 10:31
Politiek activist doodgeschoten in Nijmegen

NIJMEGEN - In Nijmegen is dinsdagavond een 41-jarige plaatselijk bekende
politiek activist doodgeschoten. Bekenden van het slachtoffer hebben
bevestigd dat het gaat om Louis Seveke. De man is in de Van Welderenstraat
in het centrum met twee schoten om het leven gebracht. Getuigen zeggen dat
het slachtoffer in zijn hoofd is geschoten en ter plaatse overleed aan zijn
verwondingen.

Over de aanleiding voor de schietpartij is nog niets bekend. Politie en
technische recherche zijn tot in de vroege ochtenduren bezig geweest met
onderzoek op en rond de plek van het incident. Er zijn veel mensen die iets
hebben gezien of gehoord, omdat in de Van Welderenstraat veel restaurants en
café's zijn gevestigd. Bovendien wonen er veel studenten in kamers boven
winkels. Volgens getuigen zou een man met een sporttas direct na de
schietpartij zijn weggelopen. De politie begint naar verwachting later op de
woensdag met een buurtonderzoek.

De activist liep rond negen uur door de straat toen plotseling een schutter
tevoorschijn kwam. Of er werkelijk sprake is geweest van een gerichte
aanslag op Seveke kon een woordvoerster van de politie woensdagmorgen nog
niet zeggen. Er is nog niemand aangehouden.

De linkse activist was al zeker twintig jaar bekend in Nijmegen. Hij begon
als kraker en actievoerder en zette zich in tegen onrecht dat met name door
de politie zou zijn aangericht. Hij richtte de werkgroep Steunpunt
Informatiedienst Politie Nijmegen (SIP Nijmegen) op. Deze werkgroep heeft
met succes talloze processen gevoerd tegen het onnodig bijhouden van
dossiers van politiek actieve mensen door wat toen nog de Binnenlandse
Veiligheids Dienst BVD heette. Onder meer door inspanningen van SIP Nijmegen
hebben in de jaren negentig veel mensen inzage gekregen in gegevens die de
BVD over hen had bijgehouden en die hen parten speelden bij sollicitaties.

De doodgeschoten man leidde ook de Werkgroep Klachten Politieoptreden (WKP).
Deze werkgroep bestreed de wettelijk onjuiste behandeling van arrestanten.
De werkgroep kwam onlangs nog in het landelijke nieuws door een klacht over
het tijdens acties aanhouden van mensen die geen identiteitsbewijs bij zich
hadden.

Seveke onderhield veel contacten met andere activisten in Nijmegen. Hij kwam
geregeld in woonwerkpand De Grote Broek. De politie viel de afgelopen dagen
meermalen bij dit gebouw en andere actiepanden in Nijmegen binnen wegens het
vertonen van posters tegen het beleid van minister Verdonk (Integratie). Of
de anti-Verdonkactie iets met de schietpartij te maken heeft, was
woensdagmorgen nog niet bekend.

Vrienden van het slachtoffer hebben geschokt gereageerd op de gebeurtenis.
Zij zijn volgens zegslieden kort na de schietpartij bijeen gekomen op drie
verschillende plaatsen in Nijmegen waar de man vaak kwam, onder andere bij
zijn woning in de Nijmeegse wijk Bottendaal. Later in de week organiseren
zij een herdenkingsbijeenkomst.

freya
16-11-05, 10:32
Geplaatst door vlegeltje


De pc's en het archief van Sévèke zullen nu wel door de politie grondig worden onderzocht...
Dat komt dan mooi uit voor de politie...

Ik lees dat daar idd al mee begonnen is ja. Sporenonderzoek ter plaatse lijkt mij toch eerste prioriteit, zo'n PC regent niet weg toch?

wytze
16-11-05, 10:34
oh het topic bestaat al zie ik. Dan kan deze wel weg.

freya
16-11-05, 10:36
Kan je tegenwoordig zelf doen geloof ik.

Klik maar eens op wijzig bericht

wytze
16-11-05, 10:43
Geplaatst door freya
Kan je tegenwoordig zelf doen geloof ik.

Klik maar eens op wijzig bericht



nee, dat lukt me niet.

wytze
16-11-05, 10:56
Heftige sh*t dit nieuws. De kans lijkt op het eerste gezicht groot dat hij is geliquideerd vanwege zijn onderzoek naar de veiligheidsdiensten.
Ik had recentelijk nog contact met hem in een andere zaak.

vlegeltje
16-11-05, 10:58
Geplaatst door freya
Ik lees dat daar idd al mee begonnen is ja. Sporenonderzoek ter plaatse lijkt mij toch eerste prioriteit, zo'n PC regent niet weg toch?

Politieke activist in centrum van Nijmegen doodgeschoten
Van onze internetredactie
de Volkskrant

AMSTERDAM - Bij een schietpartij in de Van Welderenstraat in het centrum van Nijmegen is dinsdagavond de 41-jarige politieke activist en oud-kraker Louis Sévèke vermoord. Volgens ooggetuigen is er even na negen uur twee keer gericht op Sévèke geschoten. Van de dader ontbreekt elk spoor.

Sévèke, die een eigen bureau had, het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (OBIV), zou door een man zijn beschoten die in een portiek op hem stond te wachten. Sévèke kwam dinsdagavond net van een vergadering in kraakpand De Grote Broek toen hij werd neergeschoten. Een politieagent vond hem.

Over de aanleiding voor de schietpartij is nog niets bekend. Of er werkelijk sprake is geweest van een gerichte aanslag op Seveke kon een woordvoerster van de politie woensdagmorgen nog niet zeggen. Er is nog niemand aangehouden.


Politie en technische recherche zijn tot in de vroege ochtenduren bezig geweest met onderzoek op en rond de plek van het incident. Het lichaam van het slachtoffer is naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gebracht.

De politie heeft net na de moord huiszoeking gedaan in het kantoor van Sévèke. De computers zijn onderzocht. Sévèke was zo'n twintig jaar politiek actief, niet alleen in Nijmegen maar ook landelijk.

Onlangs publiceerde hij in NRC Handelsblad nog een artikel over het bericht dat een medewerker van de inlichtingendienst AIVD granaten zou hebben geleverd aan leden van de Hofstadgroep, het netwerk rond Mohammed B, de moordenaar van cineast Theo van Gogh.

Een deel van de gemeenteraad van Nijmegen, die ’s avonds bijeen was, kreeg het nieuws te horen via de burgemeester van Nijmegen, Guusje ter Horst.

Direct na de schietpartij werd gisteravond de onmiddellijke omgeving van de Van Welderenstraat afgesloten. De technische recherche was tot laat in de nacht bezig met een uitgebreid sporenonderzoek en een buurtonderzoek.

Sévèke stond onder meer bekend als kleurrijke kraker die in de jaren tachtig al veel met studentengroepen samenwerkte. Ook dit jaar was hij nog zeer actief in de krakerswereld.

Politiek Nijmegen reageerde geschokt op de gewelddadige dood van Sévèke. Het was vannacht nog onduidelijk of het ging om een afrekening of om een moord. Volgens vrienden van Sévèke zou niet hij het doelwit zijn geweest, maar bevond hij zich op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

Sévèke was actief in de werkgroep klachten politieoptreden. Hij hielp in oktober nog mee aan een aangifte tegen een Nijmeegse politieagent die meineed zou hebben gepleegd.

===============================

Niet alleen is er "net na de moord" huiszoeking gedaan, maar "een politieagent vond hem" terwijl er allerlei getuigen waren van de moord.

Stond die politieagent er soms bij te kijken?

freya
16-11-05, 11:13
Geplaatst door wytze
nee, dat lukt me niet.

ik krijg een kadertje met dit bovenaan mijn scherm als ik op wijzigen heb geklikt:

verwijderen?
Vink om dit bericht te verwijderen het linker vakje aan en klik dan op de rechter knop.
Let wel: het verwijderen van dit bericht zal de gehele discussie verwijderen als dit het eerste bericht in de discussie is.

met een knop 'verwijder nu'


Jij niet? :confused:

~Panthera~
16-11-05, 11:16
Vreemd. :cheefbek:


Hier een getuige verhaal.



15 november 2005
Getuige van moord
Nooit gedacht dat ik ooit een berichtje op deze weblog zou plaatsen met een titel van dergelijke strekking. Het is me echter een klein uur geleden gebeurd. Ik was naar een presentatie van een schrijfwedstrijd geweest (overigens geen prijs), toen ik te voet terugliep naar mijn kamer. Ik keek nog op mijn horloge en zag dat het iets over negen was. Toen hoorde ik een keiharde knal. Ik wist niet wat het was of waar het vandaan kwam dus liep ik gewoon door. Toen zag ik hoe op een hoek van de straat een man een pistool (of revolver, hoe het ook heet) op een liggende man richt. Weer een keiharde knal en er komt vuur uit het wapen. Een jongen die ik tegemoet loop, rent op me af en roept 'Terug! Terug! Rennen!' Ik duik samen met in een portiek van een café en hij belt de politie. Het duurt even voordat de politie er is , en even later een ambulance. Er worden linten gezet en als ik naar mijn kamer loop, zie ik hoe de politie om het slachtoffer staat en er bloed uit zijn hoofd stroomt. Hij ligt in een houding waarbij je kunt denken dat hij nog levend is, maar je weet dat het niet zo kan zijn. Ik vertel aan een huisgenoot mijn verhaal en even later ga ik naar buiten om een verklaring af te leggen bij een politieagent.
Terwijl ik hier mijn verhaal schrijf, is de hele straat met linten afgezet. Ik denk terug aan het moment van het tweede schot. Het is onwerkelijk. Je gelooft niet dat dit echt voor je ogen gebeurd. Als je in de portiek van het café staat, tril je van top tot teen en dringt het besef langzaam tot je door.
Dit is geen fictie, dit is geen mooi of indrukwekkend verhaal. Dit is onwerkelijke werkelijkheid. Ik kan er niets meer aan toevoegen. Alleen dan dat ik hier pas anderhalve week woon en sowieso al slecht sliep.
posted by w. at 21:47

wytze
16-11-05, 11:16
Geplaatst door freya
ik krijg een kadertje met dit bovenaan mijn scherm als ik op wijzigen heb geklikt:

verwijderen?
Vink om dit bericht te verwijderen het linker vakje aan en klik dan op de rechter knop.
Let wel: het verwijderen van dit bericht zal de gehele discussie verwijderen als dit het eerste bericht in de discussie is.

met een knop 'verwijder nu'


Jij niet? :confused:




ja krijg ik ook , maar daarna staat het bericht er nog.
Nou ja. 2 topics over Louis mag best eigenlijk.

Joesoef
16-11-05, 11:27
:wtf:

TonH
16-11-05, 11:29
De politie en het gemeentebestuur van Nijmegen houden woensdagmiddag een persconferentie over de moord.

wytze
16-11-05, 11:45
Opinie


Overheid moet eigen rol bij `terreur' niet verdoezelen


Louis Sévèke

Als een deel van de veronderstelde terreur op het conto van haar eigen medewerkers geschreven kan worden, moet de overheid absolute openheid van zaken geven, vindt Louis Sévèke.

Zwaarbewapende politiemensen van een bijzondere eenheid bewaken een pand waar die nacht een terreuractie zou kunnen gaan plaatsvinden. Het huis zelf wordt ook van binnen bewaakt door vier politiemensen. Deze agenten weten niet beter dan dat het huis doelwit kan zijn van een relatief onschuldige actie. Om 5.20 uur die nacht gebeurt het dan: een bom explodeert en slaat een gat in de gevel van het pand. De bewakers in het huis blijven ternauwernood ongedeerd. Ze zijn later razend: de geheime dienst bleek te hebben geweten dat er een bomaanslag op het huis ging plaatsvinden. Maar daarvan had men de bewakers geen mededeling gedaan.

Gaat dit over een actie van de `Hofstadgroep' in het `Nederland in de greep van terreur', anno 2005? Nee. Plaats van handelen is het Gelderse dorpje Renkum. Datum: 29 februari 1980. Doelwit: het huis van een Nederlandse hoofdofficier van justitie. De aanslag wordt opgeëist door een groep die zich het Rood Volksverzet noemt. De groep houdt de desbetreffende justitie-autoriteit verantwoordelijk voor het afdekken van de mishandeling door bewakers van een gevangenzittende `kameraad'.

Vorige week werd door publicaties in NRC Handelsblad en een uitzending van Netwerk bekend dat handgranaten, die gebruikt zijn door mensen die volgens justitie tot de `Hofstadgroep' zouden behoren, geleverd zouden zijn door een agent van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Deze man, B. genoemd, zou figureren in verschillende terrorisme-onderzoeken, maar nooit aangehouden zijn. Dat wil zeggen: tot de publicaties. Nu zit hij vast. Netwerk opende met de veronderstelling dat het eigenlijk te absurd voor woorden is: ,,Een medewerker van de AIVD, die handgranaten geeft aan een groep mannen die ze beschouwt als levensgevaarlijk.''

Die praktijk behoort echter tot de werkwijzen van een dienst als de AIVD. Het voorbeeld aan het begin van dit stuk is er één uit de praktijk van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), de voorganger van de AIVD. De zelfbekende BVD-agent Cees van Lieshout zou nauw bij de actie betrokken zijn geweest. Deze man, een kleine crimineel die zelf over een vuurwapen beschikte, infiltreerde eind jaren zeventig/begin jaren tachtig in het met de Duitse RAF sympathiserende Rood Verzetsfront en andere radicaal-linkse groepen. Hij was betrokken bij verschillende (pogingen tot bom-) aanslagen en zette daar ook toe aan. Meermaals heeft hij met, nietsvermoedende, medeactivisten geprobeerd wapens en explosieven te bemachtigen of te maken. Zelden werd hij vervolgd. Uiteindelijk is hij, na ontmaskering, met hulp van de BVD gaan rentenieren op het Griekse eiland Kreta.

Uit onderzoek naar infiltratie door de BVD in vooral linkse actiegroepen in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw blijkt het geval van BVD-agent Van Lieshout niet op zich te staan. In augustus 1973 probeerde de dienst via een agent, codenaam Hagendoorn, een vuurwapen aan een lid van de Rode Jeugd te slijten. In het voorjaar van 1984 probeerde de BVD-agent John Wood vredesactivisten aan te zetten tot gewelddadige actie. Hij leurde onder hen onder meer met op een Belgische luchtmachtbasis ontvreemde granaten. Eind jaren tachtig nam een Nijmeegse BVD-agent, codenaam Jaffa, meermaals deel aan vernielingen en een bijna-brandstichting bij Shell-stations. Hij werd nooit gepakt, evenmin als zijn medeactivisten. In 1990 probeerde BVD-agent Hans D. activisten aan te zetten tot vernielingen bij sociale diensten. Later pleegde deze man samen met een, weer nietsvermoedende, medeactivist vernielingen op een kazerne in het Brabantse Vught. In hetzelfde jaar benaderde de dienst een Wageningse student plantkunde met het verzoek deel te nemen aan gewelddadige acties tegen het Shell-concern en lid te worden van groepen die vernielingen aanrichtten op proefvelden voor gentechnologie.

Het betreft een gangbare manier van handelen door en voor de geheime dienst: het laten groeien van een agent, onder intensieve coaching door de dienst, in een groep waarvan gedacht wordt dat deze staatsgevaarlijke activiteiten ontplooit. Niet zelden gaat dit gepaard met het plegen van of het aanzetten tot strafbare feiten. Tot 2002 was deze methode in feite illegaal. Zoals voor alle werkwijzen van de dienst ontbrak immers een wettelijke basis. Met de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002 (Wiv) is die wettelijke basis er gekomen. Het parlement stemde in met onder meer de bepaling, in artikel 21, dat agenten van de dienst zich – onder omstandigheden – schuldig mogen maken aan strafbare feiten. Geen enkel misdrijf is daarbij uitgesloten.

Eind 1998 werd een motie van het Tweede-Kamerlid Kalsbeek (PvdA) aangenomen, waarin het parlement uitsprak dat ten behoeve van de opsporing niet samengewerkt zou mogen worden met criminele burgerinfiltranten. Dit wegens het processuele afbreukrisico, de oncontroleerbaarheid en het risico dat al snel sprake zou kunnen zijn van uitlokking. Kamerleden van PvdA en VVD verklaarden in dezelfde periode echter dat de BVD wel criminele burgerinfiltranten kon inzetten. Dat is alleen al vreemd, omdat de inzet van agenten door de BVD/AIVD nog veel minder te controleren valt dan de inzet van infiltranten in het strafproces. Minister Donner maakte in maart 2003 een expliciete uitzondering voor de inzet van criminele burgerinfiltranten als het gaat om de terrorismebestrijding.

In het verleden is er meermaals uit parlementaire, juridisch-wetenschappelijke en onderzoeksjournalistieke hoek op gewezen dat de inzet van dergelijke agenten grote risico's met zich meebrengt. Daarbij is onder meer verwezen naar de hiervoor genoemde casus. Maar natuurlijk ook naar de inzet van infiltranten in grote onderzoeken naar drugscriminaliteit.

Als grote voorbeeld in negatieve zin mag nog steeds de, door de commissie-Van Traa in het midden van de jaren negentig ontrafelde IRT-affaire gelden. De Nederlandse overheid bleek zelf, middels criminele burgerinfiltranten, grote partijen (hard)drugs te importeren. Het uitvoeren van politiek gemotiveerde aanslagen, mede op instigatie van agenten van geheime diensten, is tijdens de Koude Oorlog vaak gezien als onderdeel van de zogenoemde strategie van de spanning. Dat concept gaat ervan uit dat een door aanslagen murw gemaakte bevolking en volksvertegenwoordiging repressieve maatregelen tegen en een grote controle over (groepen van) burgers zullen accepteren.

Voor het bestaan van zo'n strategie in Nederland anno 2005 bestaat geen bewijs. Maar het gebruikte geweld door enkele terrorismeverdachten in combinatie met de – door sommige media ondersteunde – bangmakerij door de overheid van de bevolking, kan tot een vergelijkbaar resultaat leiden: acceptatie van – sec beschouwd – onnodige inperkingen van de grondrechten van (groepen van) burgers.

Nu wordt aannemelijk dat de geheime dienst mogelijk een doorslaggevende rol (het leveren van de wapens) heeft gespeeld in die geweldsontwikkeling. In een tijd waarin het bon ton is het woord terreur in de mond te nemen en waarin ook sprake is van zich – toch werkelijk tot op heden alleen in het (verre) buitenland – voltrekkende daadwerkelijke terreur en contraterreur, past dan geen selectieve openheid.

Als de overheid ervoor kiest zelf nadrukkelijk de trom te roeren, op het moment dat zij zogeheten terreurverdachten aanhoudt, als zij criminele burgerinfiltranten inzet, die kunnen leuren met wapens of explosieven, en als de overheid ook van de burgers verwacht waakzaam te zijn, dan dient zij zelf absolute openheid van zaken te geven, als aannemelijk wordt dat ten minste een deel van de veronderstelde terreur op het conto van haar eigen medewerkers geschreven zou kunnen worden.

NRC 3 november 2005

vlegeltje
16-11-05, 11:46
Geplaatst door TonH
De politie en het gemeentebestuur van Nijmegen houden woensdagmiddag een persconferentie over de moord.

Wordt zometeen live uitgezonden op radio Nijmegen.

Zou in principe te beluisteren moeten zijn op http://www.radionijmegen.nl

Maar ik zie dat de server al plat ligt...

TonH
16-11-05, 11:52
Geplaatst door vlegeltje
Wordt zometeen live uitgezonden op radio Nijmegen.

Zou in principe te beluisteren moeten zijn op http://www.radionijmegen.nl

Maar ik zie dat de server al plat ligt...

http://www.omroepgelderland.nl/ Doet het nu WEL.

Persconferentie is begonnen...

~Panthera~
16-11-05, 11:55
Geplaatst door TonH
http://www.omroepgelderland.nl/ Doet het nu WEL.

Persconferentie is begonnen...


:fpetaf:

Spoetnik
16-11-05, 11:58
Geplaatst door wytze
In hetzelfde jaar benaderde de dienst een Wageningse student plantkunde met het verzoek deel te nemen aan gewelddadige acties tegen het Shell-concern en lid te worden van groepen die vernielingen aanrichtten op proefvelden voor gentechnologie.


Volkert studeerde toch ook in Wageningen? Hmm.. nothing to see here, move along.

wytze
16-11-05, 12:12
Geplaatst door Spoetnik
Volkert studeerde toch ook in Wageningen? Hmm.. nothing to see here, move along.



Volkert was met name bekend door het aanspannen van procedures bij de Raad van State tegen uitbreiding van varkensboerderijen. Hij was daar uiterst succesvol mee.

Sallahddin
16-11-05, 12:12
Geplaatst door Mark
Linkse activist in Nijmegen gedood


Bron: Teletekst / Politie.nl / e.a
Gepubliceerd: woensdag 16 november 2005 @ 03:42 - Laatst bijgewerkt: 16 november @ 05:51
Crusty2004, digitaljet en prospero hadden ons via de nieuws-submit te melden:

In het centrum van Nijmegen is dinsdagavond een 41-jarige linkse activist om het leven gebracht. De man werd even na 21:00 uur in de Van Welderenstraat middels twee pistoolschoten van het leven beroofd.

Het slachtoffer stond bekend om zijn jarenlange strijd tegen onrecht dat met name door de politie en de voormalige Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), nu AIVD, zou zijn aangedaan. Hij leidde ook een werkgroep die de foute behandeling van arrestanten aan de kaak stelde.



Eventueele verdachten:Politie & AIVD...Triest!!!!!!!!
Het is nog te vroeg om te stellen dat de man om zijn politieke ideologie is vermoord. Er is ook nog geen verdachte aangehouden. Technisch onderzoek moet de toedracht van de schietpartij duidelijk maken.

Update 05:51
Het slachtoffer is activist/journalist/publicist Louis Sévèke, die onder meer verbonden was aan het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (OBIV), voorzitter was van de Vereniging Steunpunt Inzage PID-Nijmegen en juridisch adviseur was van diverse krakers.

Ook zat Sévèke in de 'Werkgroep Klachten Politieoptreden' en verrichtte hij samen met buro Jansen & Janssen kritisch onderzoek naar de werkwijze van de Nederlandse geheime dienst AIVD.

MaRiaH
16-11-05, 12:43
Ik denk dat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was..

of in het verkeerde circuit verkeerde..

Trouwens de van welderenstraat is niet echt een lekker straatje om doorheen te wandelen, daar gebeurt altijd wel wat.

ben erg benieuwd wat hier uitkomt.

wytze
16-11-05, 12:55
Geplaatst door MaRiaH
Ik denk dat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was..

of in het verkeerde circuit verkeerde..

Trouwens de van welderenstraat is niet echt een lekker straatje om doorheen te wandelen, daar gebeurt altijd wel wat.

ben erg benieuwd wat hier uitkomt.



hi verkeerde in het circuit van linkse activisten.
vooralsnog lijkt het op een gerichte liquidatie.

Bar
16-11-05, 13:12
Geplaatst door wytze
hi verkeerde in het circuit van linkse activisten.
vooralsnog lijkt het op een gerichte liquidatie.

Zo klaar als een klontje.
In Nederland worden tenslotte aan de lopende band linkse activisten geliquideerd.

vlegeltje
16-11-05, 13:18
Geplaatst door MaRiaH
Trouwens de van welderenstraat is niet echt een lekker straatje om doorheen te wandelen, daar gebeurt altijd wel wat.

De Van Welderenstraat is een gezellige winkelstraat met een aantal cafe's. 100 meter verderop in de Vlaamse Gas zitten een aantal koffieshops. Maar sinds daar camerabewaking is gebeurd daar ook niet veel schokkends meer.

wytze
16-11-05, 13:19
Geplaatst door Bar
Zo klaar als een klontje.
In Nederland worden tenslotte aan de lopende band linkse activisten geliquideerd.




nee het is niet zo klaar als een klontje, maar als je de getuigenverklaring leest dan lijkt het wel gericht.

er zijn niet veel activisten die zich intensief met het handelen van de veiligheidsdiensten bezighouden. eerder andersom.

Tomas
16-11-05, 13:26
Geplaatst door vlegeltje
De Van Welderenstraat is een gezellige winkelstraat met een aantal cafe's. 100 meter verderop in de Vlaamse Gas zitten een aantal koffieshops. Maar sinds daar camerabewaking is gebeurd daar ook niet veel schokkends meer.

Nou en? het gaat hier wel over Nijmegen. Ik hoop dat gelderland nu eindelijk eens inziet dat ze dat criminele stukje aan de limburgers terug moeten geven. Die zullen er blij mee zijn. In beide provincies gaat het criminaliteits cijfer naar benden. Win-win.

MO_NL
16-11-05, 13:33
Reactie van een bekende van het slachtoffer

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

bron: RTL-Nieuws

~Panthera~
16-11-05, 13:55
Wist de man iets teveel soms ? :stout:

TonH
16-11-05, 14:02
Overheid moet eigen rol bij 'terreur' niet verdoezelen

Als een deel van de veronderstelde terreur op het conto van haar eigen medewerkers geschreven kan worden, moet de overheid absolute openheid van zaken geven, vindt Louis Sévèke.


Zwaarbewapende politiemensen van een bijzondere eenheid bewaken een pand waar die nacht een terreuractie zou kunnen gaan plaatsvinden. Het huis zelf wordt ook van binnen bewaakt door vier politiemensen. Deze agenten weten niet beter dan dat het huis doelwit kan zijn van een relatief onschuldige actie. Om 5.20 uur die nacht gebeurt het dan: een bom explodeert en slaat een gat in de gevel van het pand. De bewakers in het huis blijven ternauwernood ongedeerd. Ze zijn later razend: de geheime dienst bleek te hebben geweten dat er een bomaanslag op het huis ging plaatsvinden. Maar daarvan had men de bewakers geen mededeling gedaan.

Gaat dit over een actie van de 'Hofstadgroep' in het 'Nederland in de greep van terreur', anno 2005? Nee. Plaats van handelen is het Gelderse dorpje Renkum. Datum: 29 februari 1980. Doelwit: het huis van een Nederlandse hoofdofficier van justitie. De aanslag wordt opgeëist door een groep die zich het Rood Volksverzet noemt. De groep houdt de desbetreffende justitie-autoriteit verantwoordelijk voor het afdekken van de mishandeling door bewakers van een gevangenzittende 'kameraad'.

Vorige week werd door publicaties in NRC Handelsblad en een uitzending van Netwerk bekend dat handgranaten, die gebruikt zijn door mensen die volgens justitie tot de 'Hofstadgroep' zouden behoren, geleverd zouden zijn door een agent van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Deze man, B. genoemd, zou figureren in verschillende terrorisme-onderzoeken, maar nooit aangehouden zijn. Dat wil zeggen: tot de publicaties. Nu zit hij vast. Netwerk opende met de veronderstelling dat het eigenlijk te absurd voor woorden is: ,,Een medewerker van de AIVD, die handgranaten geeft aan een groep mannen die ze beschouwt als levensgevaarlijk.''

Die praktijk behoort echter tot de werkwijzen van een dienst als de AIVD. Het voorbeeld aan het begin van dit stuk is er één uit de praktijk van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD), de voorganger van de AIVD. De zelfbekende BVD-agent Cees van Lieshout zou nauw bij de actie betrokken zijn geweest. Deze man, een kleine crimineel die zelf over een vuurwapen beschikte, infiltreerde eind jaren zeventig/begin jaren tachtig in het met de Duitse RAF sympathiserende Rood Verzetsfront en andere radicaal-linkse groepen. Hij was betrokken bij verschillende (pogingen tot bom-) aanslagen en zette daar ook toe aan. Meermaals heeft hij met, nietsvermoedende, medeactivisten geprobeerd wapens en explosieven te bemachtigen of te maken. Zelden werd hij vervolgd. Uiteindelijk is hij, na ontmaskering, met hulp van de BVD gaan rentenieren op het Griekse eiland Kreta.

Uit onderzoek naar infiltratie door de BVD in vooral linkse actiegroepen in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw blijkt het geval van BVD-agent Van Lieshout niet op zich te staan. In augustus 1973 probeerde de dienst via een agent, codenaam Hagendoorn, een vuurwapen aan een lid van de Rode Jeugd te slijten. In het voorjaar van 1984 probeerde de BVD-agent John Wood vredesactivisten aan te zetten tot gewelddadige actie. Hij leurde onder hen onder meer met op een Belgische luchtmachtbasis ontvreemde granaten. Eind jaren tachtig nam een Nijmeegse BVD-agent, codenaam Jaffa, meermaals deel aan vernielingen en een bijna-brandstichting bij Shell-stations. Hij werd nooit gepakt, evenmin als zijn medeactivisten. In 1990 probeerde BVD-agent Hans D. activisten aan te zetten tot vernielingen bij sociale diensten. Later pleegde deze man samen met een, weer nietsvermoedende, medeactivist vernielingen op een kazerne in het Brabantse Vught. In hetzelfde jaar benaderde de dienst een Wageningse student plantkunde met het verzoek deel te nemen aan gewelddadige acties tegen het Shell-concern en lid te worden van groepen die vernielingen aanrichtten op proefvelden voor gentechnologie.

Het betreft een gangbare manier van handelen door en voor de geheime dienst: het laten groeien van een agent, onder intensieve coaching door de dienst, in een groep waarvan gedacht wordt dat deze staatsgevaarlijke activiteiten ontplooit. Niet zelden gaat dit gepaard met het plegen van of het aanzetten tot strafbare feiten. Tot 2002 was deze methode in feite illegaal. Zoals voor alle werkwijzen van de dienst ontbrak immers een wettelijke basis. Met de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002 (Wiv) is die wettelijke basis er gekomen. Het parlement stemde in met onder meer de bepaling, in artikel 21, dat agenten van de dienst zich - onder omstandigheden - schuldig mogen maken aan strafbare feiten. Geen enkel misdrijf is daarbij uitgesloten.

Eind 1998 werd een motie van het Tweede-Kamerlid Kalsbeek (PvdA) aangenomen, waarin het parlement uitsprak dat ten behoeve van de opsporing niet samengewerkt zou mogen worden met criminele burgerinfiltranten. Dit wegens het processuele afbreukrisico, de oncontroleerbaarheid en het risico dat al snel sprake zou kunnen zijn van uitlokking. Kamerleden van PvdA en VVD verklaarden in dezelfde periode echter dat de BVD wel criminele burgerinfiltranten kon inzetten. Dat is alleen al vreemd, omdat de inzet van agenten door de BVD/AIVD nog veel minder te controleren valt dan de inzet van infiltranten in het strafproces. Minister Donner maakte in maart 2003 een expliciete uitzondering voor de inzet van criminele burgerinfiltranten als het gaat om de terrorismebestrijding.

In het verleden is er meermaals uit parlementaire, juridisch-wetenschappelijke en onderzoeksjournalistieke hoek op gewezen dat de inzet van dergelijke agenten grote risico's met zich meebrengt. Daarbij is onder meer verwezen naar de hiervoor genoemde casus. Maar natuurlijk ook naar de inzet van infiltranten in grote onderzoeken naar drugscriminaliteit.

Als grote voorbeeld in negatieve zin mag nog steeds de, door de commissie-Van Traa in het midden van de jaren negentig ontrafelde IRT-affaire gelden. De Nederlandse overheid bleek zelf, middels criminele burgerinfiltranten, grote partijen (hard)drugs te importeren. Het uitvoeren van politiek gemotiveerde aanslagen, mede op instigatie van agenten van geheime diensten, is tijdens de Koude Oorlog vaak gezien als onderdeel van de zogenoemde strategie van de spanning. Dat concept gaat ervan uit dat een door aanslagen murw gemaakte bevolking en volksvertegenwoordiging repressieve maatregelen tegen en een grote controle over (groepen van) burgers zullen accepteren.

Voor het bestaan van zo'n strategie in Nederland anno 2005 bestaat geen bewijs. Maar het gebruikte geweld door enkele terrorismeverdachten in combinatie met de - door sommige media ondersteunde - bangmakerij door de overheid van de bevolking, kan tot een vergelijkbaar resultaat leiden: acceptatie van - sec beschouwd - onnodige inperkingen van de grondrechten van (groepen van) burgers.

Nu wordt aannemelijk dat de geheime dienst mogelijk een doorslaggevende rol (het leveren van de wapens) heeft gespeeld in die geweldsontwikkeling. In een tijd waarin het bon ton is het woord terreur in de mond te nemen en waarin ook sprake is van zich - toch werkelijk tot op heden alleen in het (verre) buitenland - voltrekkende daadwerkelijke terreur en contraterreur, past dan geen selectieve openheid.

Als de overheid ervoor kiest zelf nadrukkelijk de trom te roeren, op het moment dat zij zogeheten terreurverdachten aanhoudt, als zij criminele burgerinfiltranten inzet, die kunnen leuren met wapens of explosieven, en als de overheid ook van de burgers verwacht waakzaam te zijn, dan dient zij zelf absolute openheid van zaken te geven, als aannemelijk wordt dat ten minste een deel van de veronderstelde terreur op het conto van haar eigen medewerkers geschreven zou kunnen worden.


http://www.nos.nl/nosjournaal/images/161105_seveke_tcm44-201385.jpg

Louis Sévèke is werkzaam bij het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (OBIV) te Nijmegen.

NRC, 3 november 2005

© Op dit artikel berust auteursrecht

MaRiaH
16-11-05, 14:32
weet iemand nu al meer?

Sahara
16-11-05, 14:42
Geplaatst door Joesoef
Wie heeft daar nu belang bij?

AVID, misschien?

Sahara
16-11-05, 14:48
Het stinkt hier naar AVID......

wytze
16-11-05, 15:09
Geplaatst door Sahara
Het stinkt hier naar AVID......


Onderstaand commentaar is van de site van "De Vrije" en suggereert dat de AIVD betrokken is bij de moord op Fortuin, van Gogh en nu ook bij deze moord.



"Laten we ons even afvragen wie er baat heeft gehad bij de moord op Pim Fortuijn. Dit verhaal komt altijd uit de kringen van mensen die niet de Groningse wetenschappelijk-medewerker hebben gekend, de schrijver bij de SUN, de student-activist met zijn speciale stijl: "de kogel kwam van links".
Laten deze ongeletterde types eens uitleggen in hoeverre "links" geprofiteerd heeft van deze moord. Waarschijnlijk te veel gevraagd. Het enige dat ik heb kunnen waarnemen na 6 mei 2002 is dat VVD en CDA - in navolging van staatsseretaris Cohen die de reeks Reisbureaus geopend heeft en Wim "Shell/TNT/INGbank" Kok - de lijn van xenofobie en pseudo-nationalisme van harte hebben voortgezet.

Intermezzo: U bent hier niet bij de "linkse kerk". Die zit in de raad van commissarissen bij de nutsbedrijven die zij heeft verkwanseld. Of bazelt over de bevordering van flexibele ontslagregels.

Kwam de kogel, kwamen de messteken tegen Theo van Gogh van links? Je moet wel heel ver van de politieke wereld af zijn (minder drinken, valt aan te bevelen) om dit te verkondigen.

Ik verwacht niet van het RTL-SBS-kijkvee dat ze Tomas Ross' Zesde mei hebben gelezen. En al helemaal niet dat ze de laatste door Theo van Gogh voltooide film hebben gezien (het was knap leeg in die bioscoopzaal). Ik ga de clou niet weggeven. Ik doe dit in zoverre door aansluitend op wat ik eerder op deze site gezegd heb over de moord op Louis Seveke: ik vermoed dat de kogel in alle drie de gevallen uit dezelfde hoek kwam. En dat de laatst vermoorde de spijker op zijn kop sloeg met zijn laatstverschenen kranteartikel. Het is hem wellicht fataal geworden. Zelfs als het om "een vergissing" gaat - wat de zaak alleen maar verdachter zou maken.

Tentjes om plaatsen waar mensen die zich ergens over uitspraken en die in het openbaar terechtgesteld zijn: dit noemen wij terreur. En het beste terreurapparaat in dit land is de staat. Dat is overigens niet per se het zelfde als de regering."

vlegeltje
16-11-05, 18:17
Ik ben vanmiddag even wezen kijken in de van Welderenstraat.

Er liggen wat bakstenen opgestapeld. Daarop bloemen. Een paar kaarsen. Een foto van Louis hangt erboven.

Er stonden wat mensen bij. Een vrouw moest huilen.

MaRiaH
16-11-05, 18:19
NIJMEGEN - De politie hoopt dat getuigen dinsdagavond foto's hebben gemaakt van de schietpartij in de Van Welderenstraat in Nijmegen, waarbij de 41-jarige politieke activist Louis Seveke om het leven kwam. Diverse buurtbewoners zeggen dat zij gezien hebben dat mensen foto's maakten met hun mobiele telefoon.

De politie heeft, aldus een woordvoerster woensdag, een speciaal telefoonnummer (024 - 3276000) geopend, waar getuigen zich kunnen melden. Ook zijn 25 rechercheurs woensdagmorgen begonnen met een uitgebreid buurtonderzoek in het centrum van Nijmegen. Volgens de zegsvrouw van de politie is het nog volstrekt onduidelijk of er sprake is geweest van een gerichte aanslag op de activist of een liquidatie. In het onderzoek wordt voorlopig niets uitgesloten, zegt zij.


Schutter

Louis Seveke werd dinsdagavond door twee kogels in zijn hoofd getroffen. Hij overleed volgens de politie ter plaatse aan zijn verwondingen. Getuigen zeggen dat de schutter opeens tevoorschijn kwam uit een portiek en zijn wapen richtte. Na de schoten zou deze man met een sporttas in de hand weggelopen zijn. Hoewel diverse mensen de schietpartij zagen, is voor zover bekend niemand achter de schutter aan gegaan.

De technische recherche is tot woensdagmorgen vroeg bezig geweest met sporenonderzoek in de winkelstraat. De politie wil niet kwijt of daarbij iets is gevonden dat zou kunnen wijzen op een afrekening.

Schok

In politieke kringen in Nijmegen is geschokt gereageerd op de dood van de activist. Seveke was al jaren bekend als bestrijder van onrecht door politie, justitie en andere overheden. Hij stond tevens bekend als een vriendelijk mens. Of er een openbare herdenking voor de doodgeschoten man komt, was woensdag rond het middaguur nog niet bekend.

vlegeltje
16-11-05, 18:25
Sévèke was luis in de pels van AIVD


De vandaag doodgeschoten Louis Sévèke was een gerespecteerd activist die zich verzette tegen ondermijning van de rechtsstaat.


Door een onzer redacteuren

NRC

ROTTERDAM, 16 NOV. De 41-jarige Louis Sévèke, die gisteren in Nijmegen werd doodgeschoten, was een linkse activist die op de barricaden stond, maar vooral via het systeem dat hij bekritiseerde en met argumenten zijn gelijk probeerde te halen.

Sévèke ging daarbij zeer gedegen te werk, zeggen niet alleen actievoerders, maar ook juristen die met hem samenwerkten. ,,Iets tot op de bodem uitzoeken, daar was hij extreem goed in'', zegt Wil van der Schans van het Amsterdamse Buro Jansen en Janssen, dat net als het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten van Sévèke in Nijmegen, veel kritische verhalen publiceerde over politie en veiligheidsdiensten.

Sévèke was ,,erg gedreven'', zegt collega-actievoerder en gemeenteraadslid Mathias van Hunik (SP) uit Nijmegen. ,,Hij stond altijd vooraan als het ging om onrecht.'' In een persconferentie vandaag noemde de Nijmeegse burgemeester Guusje ter Horst Sévèke een ,,luis in de pels'' die ,,buitengewoon effectief, maar ook op bescheiden wijze en nooit voor zichzelf'' voor zijn idealen opkwam.

Zijn strijd strekte zich uit van het bekritiseren van de inbreuk van de overheid op het privéleven van burgers, het juridisch ondersteunen van krakers en milieuactivisten, tot het onderzoeken van werkwijze van politie en veiligheidsdiensten. Sévèke heeft volgens Van Hunik ,,veel onthuld waar sommige mensen niet blij mee waren''.

De activist ontpopte zich als kritisch kenner van de werkwijze van veiligheidsdiensten en politie. Op de opiniepagina's van verschillende kranten leverde Sévèke vaak kritiek op de werkwijze van de AIVD en de voorganger hiervan, de BVD. In zijn laatste stuk in deze krant, op 3 november, richtte hij zich op de risico's van het toestaan van strafbare handelingen door infiltranten van de veiligheidsdienst. Hij reageerde toen op berichten dat een van de leden van de Hofstadgroep een infiltrant van de AIVD zou zijn.

In 1999 had zijn onderzoeksbureau Operatie Homerus uitgebracht, een reconstructie over hoe BVD-agent Cees van Lieshout (codenaam Homerus) in de Nijmeegse kraakbeweging infiltreerde.

Sévèke bepleitte herhaaldelijk strengere controle op de werkwijze van de veiligheidsdienst. Zeker gezien de toegenomen invloed van ,,oncontroleerbare'' AIVD-informatie op rechtszaken en politieonderzoeken zou de dienst ,,meer met de billen bloot moeten''. Zo schreef hij twee jaar geleden in Trouw: ,,Het blind varen op informatie, die in het geheim verkregen is - vaak van mensen die een persoonlijk belang hebben bij het verstrekken van bepaalde, soms gekleurde, informatie - bergt grote risico's in zich. Risico's die niet in een rechtsstaat passen. Het gevaar onschuldigen te veroordelen is dan groot.''

Een ingezonden stuk in deze krant eind 2003 verleidde zowel de AIVD als minister Remkes (Binnenlandse Zaken) tot een reactie.

De politieke aandacht voor de dreiging van terroristische aanslagen en de maatregelen die daaruit voortvloeiden, leidden volgens Sévèke tot een aantasting van het rechtssysteem. De AIVD deed daaraan mee met rapporten die de islam op ,,stereotype'' wijze beschreven en ,,problematiseerde''.

Sévèke verzette zich ook tegen het verzamelen van persoonsdossiers door veiligheidsdiensten. Regelmatig eiste hij via de rechter openbaarmaking op van de dossiers. Dat deed hij bijvoorbeeld toen bleek dat de politie dossiers bijhield van milieu-activisten die protesteerden tegen de komst van de Betuwelijn. Het duurde vier jaar voordat de Raad van State Sévèke gelijk gaf. Toen waren de dossiers al vernietigd.

Amparo
16-11-05, 18:29
Het lijkt mij glashelder dat het de AIVD is die lastige mensen onopvallend liquideert.

Amparo
16-11-05, 18:35
Morgen schokkend nieuws. Dan doen ze sexy op het lichaam.

MaRiaH
16-11-05, 19:13
Geplaatst door Amparo
Morgen schokkend nieuws. Dan doen ze sexy op het lichaam.

je bedoelt vast sectie.. :hihi:

Amparo
16-11-05, 19:19
Geplaatst door MaRiaH
je bedoelt vast sectie.. :hihi:

:rolleyes:

Er zitten echt te veel Belgen hier.

Zwarte Kat
16-11-05, 19:33
Ik hoorde zonet dat er hier in Amsterdam mensen in het linkse circuit bedreigd zijn en dat hun hetzelfde zou overkomen als Seveke.
Radio Patapoe is via de mail ook al bedreigd.
Gaat lekker... :cheefbek:

MaRiaH
16-11-05, 19:34
Geplaatst door Amparo
:rolleyes:

Er zitten echt te veel Belgen hier.

wat is er mis met Belgen?
beetje respectloos grapje is het wel over iemand die dood is.. vind je niet? Ik dacht dat zal toch geen opzet zijn..? :verward:

MaRiaH
16-11-05, 19:35
Geplaatst door Zwarte Kat
Ik hoorde zonet dat er hier in Amsterdam mensen in het linkse circuit bedreigd zijn en dat hun hetzelfde zou overkomen als Seveke.
Radio Patapoe is via de mail ook al bedreigd.
Gaat lekker... :cheefbek:

hmmmzz. wordt steeds vager..

MaRiaH
16-11-05, 19:36
Geplaatst door vlegeltje
De Van Welderenstraat is een gezellige winkelstraat met een aantal cafe's. 100 meter verderop in de Vlaamse Gas zitten een aantal koffieshops. Maar sinds daar camerabewaking is gebeurd daar ook niet veel schokkends meer.

Noem je dat een gezellige winkelstraat? :verrassin

eh.. ik weet niet of je daar wel eens s avonds komt als de nacht valt..
maar dan is het toch ff wat anders dan overdag..
Juist omdat het Vlaamse gas videobewaking heeft..
2e wallstraat is ook niet mis. :wink:

vlegeltje
16-11-05, 19:58
Geplaatst door MaRiaH
Noem je dat een gezellige winkelstraat? :verrassin

eh.. ik weet niet of je daar wel eens s avonds komt als de nacht valt..
maar dan is het toch ff wat anders dan overdag..
Juist omdat het Vlaamse gas videobewaking heeft..
2e wallstraat is ook niet mis. :wink:

Ik kom daar regelmatig. Ook 's avonds. Daar zit een uitstekend italiaans restaurant. Goeie wijn hebben ze daar ook. Schuin tegenover de moordplaats.

D'r hangen wat junks rond, van de opvang om de hoek. Big deal.

vlegeltje
16-11-05, 19:58
http://www.burojansen.nl/artikelen_louis.htm

MaRiaH
16-11-05, 20:00
Geplaatst door vlegeltje
Ik kom daar regelmatig. Ook 's avonds. Daar zit een uitstekend italiaans restaurant. Goeie wijn hebben ze daar ook. Schuin tegenover de moordplaats.

D'r hangen wat junks rond, van de opvang om de hoek. Big deal.

Het is de vraag of dat een big deal is.. misschien mislukte overval door zeer gestresste junk?

Ik geloof echt niet die à la CIA spannende verhalen over de AIVD..
mocht het wel zo zijn - dan verkeer ik tegen die tijd in grote :schok:

Een aantal jaar geleden is er ook een Nijmeegse PVDA wethouder neergestoken door een gek in de Tempelier, bleek ook geen complot
of politieke aanslag
dus voor er allemaal complottheorieen ontstaan, wacht ik ff het onderzoek af.

Overigens is Seveke zeker geen onbekende in Niimegen en zijn kroegen.. Het kan vanalles zijn..

vlegeltje
16-11-05, 20:06
Geplaatst door MaRiaH
misschien mislukte overval door zeer gestresste junk?

Ik geloof echt niet die a la CIA spannende verhalen over de AIVD..
mocht het wel zo zijn - dan verkeer ik tegen die tijd in grote :schok:



:D

Tsja, laten we maar niet speculeren.

De reacties bij geenstijl en fok zijn trouwens ook lekker fris... :kotsen:

~Panthera~
16-11-05, 20:08
Geplaatst door vlegeltje
Tsja, laten we maar niet speculeren.

De reacties bij geenstijl en fok zijn trouwens ook lekker fris... :kotsen:



Zeker weer "geweldig" dat er een "slinkse rat" is vermoord ?

MaRiaH
16-11-05, 20:09
Geplaatst door vlegeltje
Tsja, laten we maar niet speculeren.

De reacties bij geenstijl en fok zijn trouwens ook lekker fris... :kotsen:

meen je dat nou?
walgelijk zeg!

MaRiaH
16-11-05, 20:19
Hmmz het meeste is gewist en verwijderd..

~Panthera~
16-11-05, 20:22
Geplaatst door MaRiaH
Hmmz het meeste is gewist en verwijderd..


De kogel kwam van rechts.
*gnagnagnagna, nu mogen wij een keer*

RokerT 16-11-05 @ 15:19



:kotsen:

MaRiaH
16-11-05, 20:40
Geplaatst door ~Panthera~
De kogel kwam van rechts.
*gnagnagnagna, nu mogen wij een keer*

RokerT 16-11-05 @ 15:19



:kotsen:

walgelijk he?
ik heb alleen ff op fok gelezen, daar hebben ze het meeste verwijderd.

~Panthera~
16-11-05, 20:47
Geplaatst door MaRiaH
walgelijk he?
ik heb alleen ff op fok gelezen, daar hebben ze het meeste verwijderd.


Strontfront reakties.

Amparo
16-11-05, 21:04
Geplaatst door MaRiaH
wat is er mis met Belgen?
beetje respectloos grapje is het wel over iemand die dood is.. vind je niet? Ik dacht dat zal toch geen opzet zijn..? :verward:

Zoveel dooien: tis een beetje overkill.

vlegeltje
17-11-05, 18:14
Dood Seveke:extremistische reacties

NIJMEGEN - De website vaarwel.nl heeft meer dan 10 procent van de condoliances voor de dinsdagavond gedode Nijmegenaar Louis Sivhke moeten verwijderen. Dat liet de site donderdag weten. Veel van die reacties waren volgens de site rechts-extremistisch. Daarnaast werden er doodsbedreigingen geuit aan het adres aan fractievoorzitter Van Eck van GroenLinks. In totaal hebben ruim 4700 mensen het condolianceregister van de linkse activist gelezen. Ruim 300 daarvan hebben een bericht achtergelaten. Daarvan heeft de site dus meer dan 10 procent moeten verwijderen. (Bron: www.omroepgelderland.nl)

17-11-2005 16:46

~Panthera~
17-11-05, 18:21
Geplaatst door vlegeltje
Dood Seveke:extremistische reacties

NIJMEGEN - De website vaarwel.nl heeft meer dan 10 procent van de condoliances voor de dinsdagavond gedode Nijmegenaar Louis Sivhke moeten verwijderen. Dat liet de site donderdag weten. Veel van die reacties waren volgens de site rechts-extremistisch. Daarnaast werden er doodsbedreigingen geuit aan het adres aan fractievoorzitter Van Eck van GroenLinks. In totaal hebben ruim 4700 mensen het condolianceregister van de linkse activist gelezen. Ruim 300 daarvan hebben een bericht achtergelaten. Daarvan heeft de site dus meer dan 10 procent moeten verwijderen. (Bron: www.omroepgelderland.nl)

17-11-2005 16:46


Het was gewoon te walgelijk om te lezen. :moe:
:kotsen:

vlegeltje
17-11-05, 18:36
Geplaatst door ~Panthera~
Het was gewoon te walgelijk om te lezen. :moe:
:kotsen:


Fractievoorzitter Van Eck van GroenLinks heeft schijt aan al die doodsbedreigingen. Hij wil geen beveiliging. Dat is tenminste niet zo'n mietje als die Wilders.

~Panthera~
17-11-05, 18:44
Geplaatst door vlegeltje
Fractievoorzitter Van Eck van GroenLinks heeft schijt aan al die doodsbedreigingen. Hij wil geen beveiliging. Dat is tenminste niet zo'n mietje als die Wilders.


Vind ik knap van hem. :duim:
Heb je die bedreigingen gelezen, van dat Rechtse gajes ? :moe:
Leef je in 1 land mee. :kotsen:

mark61
17-11-05, 19:24
Geplaatst door vlegeltje
Fractievoorzitter Van Eck van GroenLinks heeft schijt aan al die doodsbedreigingen. Hij wil geen beveiliging. Dat is tenminste niet zo'n mietje als die Wilders.

Vertel die verdomde commie cultuurbarbaren dat het condolé ance is.

Ik wil niet brutaal zijn, maar het risico van rechts-extremistische Attentaten is statistisch gezien wat kleiner dan 'linkse' danwel 'islamitische'.

Tot nu toe dan misschien. Krijg er rillingen van.

assassijn
17-11-05, 21:00
Onze Fortuynistische vrienden zijn eveneens zeer vrolijk door dit hele gebeuren.

http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?TOPIC_ID=41645

TonH
17-11-05, 23:23
Telegraaf, do 17 nov 2005, 22:07
Politie zoekt mannen in rode auto
NIJMEGEN - De politie in Nijmegen is op zoek naar twee mannen die dinsdagavond in een donkerrode Opel Vectra in de Van Welderenstraat zaten. Rond het tijdstip dat activist Louis Sévèke is doodgeschoten stapte een van de mannen uit. Direct nadat getuigen een knal hoorden, stapte die man weer in en reed de auto snel weg.

Dat heeft een woordvoerder van het rechercheteam donderdagavond bekendgemaakt. De politie zoekt tevens de bestuurder van een donkere auto, die na het eerste schot op Sévèke door de straat is gereden.

Veel getuigen hebben de politie verteld over een man met een sporttas, die direct na de dodelijke schietpartij wegliep. De politie hoopt mensen te vinden die gezien hebben dat een man met een sporttas zich opvallend gedroeg in het centrum van Nijmegen. „Misschien was hij rennend op de vlucht of heeft hij zich even ergens met die tas verborgen”, zo suggereert de woordvoerder.

Volgens getuigen kwam de schutter ineens uit een portiek tevoorschijn en richtte hij zijn wapen op de activist. Die raakte hij met twee schoten. Sévèke overleed ter plaatse.

De 41-jarige man kwam dinsdagavond van een vergadering in voormalig kraakpand De Grote Broek. Nog geen 300 meter verderop is hij doodgeschoten. De politie wil weten wie Louis Sévèke dinsdagavond even voor negen uur heeft gezien. „Misschien was hij in gezelschap van anderen. Het kan zijn dat iemand iets is opgevallen in zijn gedrag of in dat van anderen”, aldus de woordvoerder.

De politie heeft sinds woensdagmorgen een kleine vijftig getuigen gehoord en tientallen meldingen binnengekregen op een speciale telefoonlijn. Het staat volgens de politie nog steeds niet vast of de dood van Sévèke een afrekening is geweest of dat de Nijmegenaar toevallig slachtoffer van een schietpartij is geworden.

nard
18-11-05, 00:17
Geplaatst door mark61
Vertel die verdomde commie cultuurbarbaren dat het condolé ance is.

Ik wil niet brutaal zijn, maar het risico van rechts-extremistische Attentaten is statistisch gezien wat kleiner dan 'linkse' danwel 'islamitische'.

Tot nu toe dan misschien. Krijg er rillingen van.


Tssk. Eerste verstandige opmerking in de hele draad.

Links heeft een bijzonder lage drempel t.a.v. het gebruik dan wel het in stilte stimuleren van geweld. Tot en met mensen op IIe Kamer niveau toe. Smerige slangenkuil.
Magoed, daar is deze man niet meer mee geholpen. Vreselijk.

De reden dat hij is omgebracht staat voor mij trouwens nog helemaal niet zo vast als hier gesuggereerd wordt.

jan1974
18-11-05, 10:19
Geplaatst door vlegeltje
Fractievoorzitter Van Eck van GroenLinks heeft schijt aan al die doodsbedreigingen. Hij wil geen beveiliging. Dat is tenminste niet zo'n mietje als die Wilders.
TvG deed ook altijd "stoer" over beveiliging. Het kan je duur komen te staan.

Hopelijk kan deze moord uiteindelijk een positief effect hebben.

Rechts heeft 2 moorden meegemaakt, en nu links ook een.

Het kan een een soort gemeenschappelijk gevoel van afkeuring geven, links kan zich beter in rechts inleven en andersom.

observer
18-11-05, 12:00
Geplaatst door jan1974
TvG deed ook altijd "stoer" over beveiliging. Het kan je duur komen te staan.

Hopelijk kan deze moord uiteindelijk een positief effect hebben.

Rechts heeft 2 moorden meegemaakt, en nu links ook een.

Het kan een een soort gemeenschappelijk gevoel van afkeuring geven, links kan zich beter in rechts inleven en andersom. eerst nog maar zien dat zijn links zijn de reden was

hij zat bv vroeger ook in panden waar eta leden zich schuilhielden en deed ook onderzoek naar criminelen

et_2000nl
18-11-05, 12:04
Geplaatst door mark61
Ik denk niet dat NL al is afgedaald tot bananenrepubliek, al scheelt het soms niet veel.

Dr worden wel vaker onwaarschijnlijke personen aangevallen. Meestal verwisseling door slecht researchende huurmoordenaar. BMW van Amsterdamse kunstenaar?

Enige verschil, een bananebrepubliek laat zich niet leiden door moraal, in Nederland zijn we die nu aan het 'ontwikkelen'....

et_2000nl
18-11-05, 12:10
Heb een paar dagen het nieuws niet kunnen volgen....

Ik denk dat we geen film over deze moord kunnen verwachten van Theo van Gogh die op geheel eigen wijze, zoals in 0605, een complot kan ontrafellen.

mark61
18-11-05, 12:25
Geplaatst door et_2000nl
Enige verschil, een bananebrepubliek laat zich niet leiden door moraal, in Nederland zijn we die nu aan het 'ontwikkelen'....

In bananenrepublieken gaat het ook altijd over het Vaderland, het Geloof en de Leider. No worries there.

freya
18-11-05, 12:26
Geplaatst door et_2000nl
Enige verschil, een bananebrepubliek laat zich niet leiden door moraal, in Nederland zijn we die nu aan het 'ontwikkelen'....

:haha:

et_2000nl
18-11-05, 12:28
Geplaatst door jan1974
TvG deed ook altijd "stoer" over beveiliging. Het kan je duur komen te staan.

Hopelijk kan deze moord uiteindelijk een positief effect hebben.

Rechts heeft 2 moorden meegemaakt, en nu links ook een.

Het kan een een soort gemeenschappelijk gevoel van afkeuring geven, links kan zich beter in rechts inleven en andersom.

Ik ben misschien simpel, volgens mijn berekeningen hebben rechts en links drie moorden meegemaakt. Maar ik ben niet zo goed in tellen....

et_2000nl
18-11-05, 12:29
Geplaatst door freya
:haha:

We zijn een ontwikkelings land. :hihi: