PDA

Bekijk Volledige Versie : Intolerantie tegenover spelende kinderen stijgt



Marsipulami
16-11-05, 11:15
Intolerantie tegenover spelende kinderen stijgt


Spelende kinderen op straat worden steeds vaker als overlast beschouwd. Dat is een van de opmerkelijkste vaststellingen in het zevende jaarverslag van het Kinderrechtencommissariaat, dat kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove vandaag heeft voorgesteld.

Het voorbije jaar ontving de ombudsdienst van het Kinderrechtencommissariaat 954 meldingen. In vergelijking met vorige jaren is het aantal klachten sterk gestegen in verhouding met het aantal vragen. Heel vaak gaat het om problemen die door volwassenen mee worden veroorzaakt. De probleemsituaties waarover wordt geklaagd, spelen zich in meer dan de helft van de gevallen af in het gezin en voor meer dan 10 procent op school en in de hulpverlening. (dwm) BELGA

Elien
16-11-05, 11:20
spelletjes van vroeger kun je inderdaad tegenwoordig maar beter niet meer spelen...belletje trek, sneeuwballen gevecht, zelfs verstoppertje spelen, jammer

~Panthera~
16-11-05, 11:23
Geplaatst door Marsipulami
Intolerantie tegenover spelende kinderen stijgt


Spelende kinderen op straat worden steeds vaker als overlast beschouwd. Dat is een van de opmerkelijkste vaststellingen in het zevende jaarverslag van het Kinderrechtencommissariaat, dat kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove vandaag heeft voorgesteld.

Het voorbije jaar ontving de ombudsdienst van het Kinderrechtencommissariaat 954 meldingen. In vergelijking met vorige jaren is het aantal klachten sterk gestegen in verhouding met het aantal vragen. Heel vaak gaat het om problemen die door volwassenen mee worden veroorzaakt. De probleemsituaties waarover wordt geklaagd, spelen zich in meer dan de helft van de gevallen af in het gezin en voor meer dan 10 procent op school en in de hulpverlening. (dwm) BELGA



Gewoon doodschieten, doen we hier in Nederland ook. :moe:

DE oplossing voor alle problemen tegenwoordig.

Tomas
16-11-05, 11:24
Tja. Ouderen ook al. Eigenlijk wordt iedereen onderhand als overlast gezien. Maar ik kan me daar wel wat voorstellen als ik zie hoeveel ruimte er in een stad overblijft naast het wonen. Bar weinig.

Tomas
16-11-05, 11:25
Geplaatst door ~Panthera~
Gewoon doodschieten, doen we hier in Nederland ook. :moe:

DE oplossing voor alle problemen tegenwoordig.

Afgestapt van het in de fik steken?

Bofko
16-11-05, 11:25
De publieke ruimte alsmede de mentaliteit zijn inmiddels zo aangeharkt dat kinderen alleen nog maar mogen spelen in daartoe ingerichte speelruimtes.

Tomas
16-11-05, 11:27
Geplaatst door Bofko
De publieke ruimte alsmede de mentaliteit zijn inmiddels zo aangeharkt dat kinderen alleen nog maar mogen spelen in daartoe ingerichte speelruimtes.

Volgens mij komt het een dus door het ander. Het komt dus allemaal door ruimtegebrek.

Elien
16-11-05, 11:28
Geplaatst door Bofko
De publieke ruimte alsmede de mentaliteit zijn inmiddels zo aangeharkt dat kinderen alleen nog maar mogen spelen in daartoe ingerichte speelruimtes.


die niemand in zn tuin wil hebben..laat staan al die kruisende kinderen...

Bofko
16-11-05, 11:30
Geplaatst door Tomas
Volgens mij komt het een dus door het ander. Het komt dus allemaal door ruimtegebrek.

Klopt. Ruimtegebrek leidt tot korte lontjes.

~Panthera~
16-11-05, 11:32
Geplaatst door Tomas
Afgestapt van het in de fik steken?


Dat kan je wel aan de regering toevertrouwen.
Zijn ze beter in dan ik.

TonH
16-11-05, 11:34
Geplaatst door Bofko
Klopt. Ruimtegebrek leidt tot korte lontjes.

Daarom wordt er nog steeds gepleit voor 'verdicht bouwen'.

Tomas
16-11-05, 11:35
Geplaatst door ~Panthera~
Dat kan je wel aan de regering toevertrouwen.
Zijn ze beter in dan ik.

Ik heb het ook helemaal niet over je kwaliteiten.

Bofko
16-11-05, 11:41
Geplaatst door TonH
Daarom wordt er nog steeds gepleit voor 'verdicht bouwen'.

Even mijn vorige opmerking nuanceren. Ruimtegebrek is ´subjectief´ ruimtegebrek. Hoe hoger de welvaart hoe groter de behoefte aan grotere ruimte. Dus dat geeft een oplopende spaning met het toenemende inwoneraantal.

´verdicht bouwen´ is een hot issue hier in Tilburg. Door de wegvallen de textielfabrieken en oude arbeiderswoningen ontstaat hier veel ´open´ ruimtes in de stad. Deze ruimtes worden nu in hoog tempo door projectontwikkelaars volgebouwd met appartementenflats van 6 hoog.
´Inbreiding´ wordt het ook wel genoemd.

TonH
16-11-05, 12:22
Geplaatst door Bofko
Even mijn vorige opmerking nuanceren. Ruimtegebrek is ´subjectief´ ruimtegebrek. Hoe hoger de welvaart hoe groter de behoefte aan grotere ruimte. Dus dat geeft een oplopende spaning met het toenemende inwoneraantal.

´verdicht bouwen´ is een hot issue hier in Tilburg. Door de wegvallen de textielfabrieken en oude arbeiderswoningen ontstaat hier veel ´open´ ruimtes in de stad. Deze ruimtes worden nu in hoog tempo door projectontwikkelaars volgebouwd met appartementenflats van 6 hoog.
´Inbreiding´ wordt het ook wel genoemd.

Hier worden de termen verdicht bouwen en inbreiding vooral gebruikt bij het extra bebouwen van groenstroken tussen de huizen in de westelijke tuinsteden. Panden worden daar afgebroken en dichter op elkaar gezet.
Binnen de Ring A10 gebeurd dat bijna niet, hoewel er af en toe wel plannen zijn om de binnentuinen vol te bouwen. In Oud Zuid is dat nu niet meer toegestaan.

Je eerste alinea beschrijft goed wat je ook hier kunt constateren. In de Concertgebouwbuurt zijn regelmatig hoog oplopende conflicten omdat kinderen (zo'n jaar of acht) op de stoepen of pleintjes voetballen.
De klagers eisen op steeds hogere toon dat de overheid maatregelen neemt om dat te verhinderen (extra bloembakken op de stoep, bordjes met verboden te voetballen etc.).
Die mensen kopen voor veel geld in die buurt een pand en willen niet accepteren dat ze in een stad wonen maar willen dorpse rust of zo...