PDA

Bekijk Volledige Versie : Pentagon geeft gebruik witte fosfor Irak toe



Wide-O
16-11-05, 11:46
Pentagon geeft gebruik witte fosfor Irak toe

WASHINGTON - Het Amerikaanse leger heeft inderdaad witte fosfor ingezet tegen opstandelingen in Irak. Dat gebeurde onder meer tijdens het beleg van Fallujah in november vorig jaar. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Defensie gisteren toegegeven.

Het ministerie ontkent echter dat het zeer brandbare fosfor in november in de stad Fallujah is gebruikt tegen burgers, zoals wordt beweerd in een onlangs uitgezonden Italiaanse documentaire.

,,Het werd gebruikt als een verbrandingswapen tegen vijandelijke strijders'', zegt woordvoerder luitenant-kolonel Barry Venable. Hij ontkent overigens dat witte fosfor een verboden chemisch wapen is.

Eerder hadden de VS nog ontkend dat ze fosfor in Fallujah hadden ingezet. kld

:knife_hea

~Panthera~
16-11-05, 11:51
:fuckit2: USA.

Wiggum
16-11-05, 12:03
"The combined effects of the fire and smoke - and in some case the terror brought about by the explosion on the ground - will drive them out of the holes so that you can kill them with high explosives," (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4440664.stm)

Vreselijk! De Amerikanen hebben toegegeven dat ze witte fosfor hebben gebruikt om de Rebellen uit huizen te jagen.

Maar het doden en verminken van elkaar met kogels en explosieven is natuurlijk prima. :rolleyes:

Spoetnik
16-11-05, 12:03
Het ministerie ontkent echter dat het zeer brandbare fosfor in november in de stad Fallujah is gebruikt tegen burgers


Er waren burgers aanwezig in Fallujah ten tijde de aanval, dus deze uitspraak is onzin.

Er zijn trouwens ook tientallen getuigeverhalen dat US mariniers mensen die de stad probeerde te ontvluchten via de rivier gewetenloos doodschoten.

Oeroeboeroe
16-11-05, 12:38
Het engste vind ik nog wel dat er ongetwijfeld mensen zijn die zich zullen verbazen over dit bericht.

Terwijl Colombiaanse keuterboertjes bijvoorbeeld al jaren vanuit de lucht tonnen landbouwgif over zich uitgestort krijgen van de Amerikanen (collateral damage in de War on Drugs).

Kal-El B.V
16-11-05, 12:52
Als het op mensen wordt gebruikt, of het nou soldaten of burgers zijn, dan is het gewoon een chemiche wapen. Dat het niet als chemische wapen te boek staat komt denk ik omdat men er vanuit gaat dat het alleen wordt gebruikt als middel om vijandelijke stellingen 'op te lichten'.

~Panthera~
16-11-05, 13:17
Geplaatst door Oeroeboeroe
Het engste vind ik nog wel dat er ongetwijfeld mensen zijn die zich zullen verbazen over dit bericht.

Terwijl Colombiaanse keuterboertjes bijvoorbeeld al jaren vanuit de lucht tonnen landbouwgif over zich uitgestort krijgen van de Amerikanen (collateral damage in de War on Drugs).


Yep, heerlijk he ? :moe:

Ik verbaas me nergens meer over.

lebanese
16-11-05, 13:30
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, heerlijk he ? :moe:

Ik verbaas me nergens meer over.

nee dat deed ik allang,dat fosfor wist ik allang,de vs geven pas toe als ze ZWAAR onder druk komen te staan,maar nee hoor,de arabieren zijn de TERRORISTEN,hoe kun je ooit amerika terrorist noemen? amerika bevrijdt burgers door de stad te bombarderen met fosfor,dat is gerechtigheid als amerika dat doet!

~Panthera~
16-11-05, 13:42
Geplaatst door lebanese
nee dat deed ik allang,dat fosfor wist ik allang,de vs geven pas toe als ze ZWAAR onder druk komen te staan,maar nee hoor,de arabieren zijn de TERRORISTEN,hoe kun je ooit amerika terrorist noemen? amerika bevrijdt burgers door de stad te bombarderen met fosfor,dat is gerechtigheid als amerika dat doet!


Eh...hallo, je doet net alsof ik een fan van Amerika ben. :confused:

lebanese
16-11-05, 13:52
Geplaatst door ~Panthera~
Eh...hallo, je doet net alsof ik een fan van Amerika ben. :confused:

nee is niet aanvallend bedoel schat,is bedoeld om je uitspraak te ondersteunen :fpetaf:

Wiggum
16-11-05, 16:51
Geplaatst door Spoetnik
Er waren burgers aanwezig in Fallujah ten tijde de aanval, dus deze uitspraak is onzin.

Er zijn trouwens ook tientallen getuigeverhalen dat US mariniers mensen die de stad probeerde te ontvluchten via de rivier gewetenloos doodschoten.

De burgers van Fallujah wisten dat de stad met geweld zou worden ingenomen en hebben ruimschoots de tijd gekregen om de stad te verlaten. De kleine minderheid die bleef wist dat ze een risico namen.

Nog nooit in de geschiedenis is er zoveel moeite gedaan om burgerslachtoffers te voorkomen bij het innemen van een stad.
Het doel is nooit geweest om burgerslachtoffers te maken.

Witte fosfor is onder deze omstandigheden gewoon toegestaan volgens de Geneefse Conventie.

Wiggum
16-11-05, 16:57
Geplaatst door Kal-El B.V
Als het op mensen wordt gebruikt, of het nou soldaten of burgers zijn, dan is het gewoon een chemiche wapen. Dat het niet als chemische wapen te boek staat komt denk ik omdat men er vanuit gaat dat het alleen wordt gebruikt als middel om vijandelijke stellingen 'op te lichten'.

Het is geen chemisch wapen, en dat is het nooit geweest. Het is alleen een zelf bedachte stok van een stel Amerika haters uit Italië om de VS mee te slaan.

Natuurlijk wordt dat door de plaatselijke Jihadi's meteen opgepikt.

Spoetnik
16-11-05, 17:06
Geplaatst door Wiggum
De burgers van Fallujah wisten dat de stad met geweld zou worden ingenomen en hebben ruimschoots de tijd gekregen om de stad te verlaten. De kleine minderheid die bleef wist dat ze een risico namen.

Nog nooit in de geschiedenis is er zoveel moeite gedaan om burgerslachtoffers te voorkomen bij het innemen van een stad.
Het doel is nooit geweest om burgerslachtoffers te maken.

Witte fosfor is onder deze omstandigheden gewoon toegestaan volgens de Geneefse Conventie.

Load of Bullshit. Die mensen die probeerden te vluchten toen de gevechten uitbraken, hele gezinnen werden genadeloos neergemaaid.

Oeroeboeroe
16-11-05, 17:12
Geplaatst door Wiggum
Het is geen chemisch wapen.

:moe: In strikt legistisch-juridische zin wellicht niet. Hoewel ik jurist ben, sta ik in dezen echter toch een meer feitelijke benadering voor.

Het spul doet mensen levend verbranden.

Nepjurist.

Oeroeboeroe
16-11-05, 17:12
.

Wiggum
16-11-05, 18:18
Geplaatst door Oeroeboeroe
:moe: In strikt legistisch-juridische zin wellicht niet. Hoewel ik jurist ben, sta ik in dezen echter toch een meer feitelijke benadering voor.

Het spul doet mensen levend verbranden.


Verdiep jezelf eens in "het spul" voordat je jezelf nog meer te kijk zet.

Morosian
16-11-05, 20:01
Het is maar goed dat er zoveel ooggetuigen van dit forum bij zijn geweest, zodat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat de Amerikanen schandalig oorlogvoeren en de Iraki's het juist heel netjes doen. De Amerikanen hebben nog een hoop te leren over oorlogsetiquette! De Iraki's gooien tenminste alleen gifgas over hun eigen volk.

mark61
16-11-05, 20:12
Geplaatst door Morosian
Het is maar goed dat er zoveel ooggetuigen van dit forum bij zijn geweest, zodat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat de Amerikanen schandalig oorlogvoeren en de Iraki's het juist heel netjes doen. De Amerikanen hebben nog een hoop te leren over oorlogsetiquette! De Iraki's gooien tenminste alleen gifgas over hun eigen volk.

Jij-bakken zijn hier al weer enige tijd uit de mode.

JHvandenHeuvel
16-11-05, 20:16
Geplaatst door Wiggum
Witte fosfor is onder deze omstandigheden gewoon toegestaan volgens de Geneefse Conventie.

Lees die dan maar eens goed na....

Maakt trouwens niet uit, die conventie is niet door de VS ondertekend. Die staan kennelijk boven alle wetten en kunnen zonder enige sanctie met voorbedachten rade en valse voorwendselen een soeverein land binnenvallen.

Al die kulargumenten van Bush en consorten lijken een beetje veel op die zinsnede van 1-9-1939 van een man met een klein snorretje: "Polen hat heute nacht zum erstenmal auf unserem eigenen Territorium auch mit bereits regulären Soldaten geschossen"

JHvandenHeuvel
16-11-05, 20:18
Geplaatst door Morosian
Het is maar goed dat er zoveel ooggetuigen van dit forum bij zijn geweest, zodat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat de Amerikanen schandalig oorlogvoeren en de Iraki's het juist heel netjes doen. De Amerikanen hebben nog een hoop te leren over oorlogsetiquette! De Iraki's gooien tenminste alleen gifgas over hun eigen volk.

Het merendeel van dat fraaie spul kwam trouwens ook uit de USA. De toenmalige president Reagan weigerde trouwens een motie uit het Congres te ondersteunen om Irak n.a.v. deze gifgas aanval sancties op te leggen. Beetje vreemd eigenlijk.....

Spoetnik
17-11-05, 11:35
Conventional Terror...
It sat on my PC desktop for five days.

The first day I read about it on the internet, on some site, my heart sank. White phosphorous in Falloojeh. I knew nothing about white phosphorous, of course, and a part of me didn’t want to know the details. I tried downloading the film four times and was almost relieved when I got disconnected all four times.

E. had heard about the film too and one of his friends S. finally brought it by on CD. He and E. shut themselves up in the room with the computer to watch the brief documentary. E. came out half an hour later looking pale- his lips tightened in a straight line, which is the way he looks when he’s pensive... thinking about something he'd rather not discuss.

“Hey- I want to see it too…” I half-heartedly called out after him, as he walked S. to the door.

“It’s on the desktop- but you really don’t want to see it.” E. said.

I avoided the computer for five days because every time I switched it on, the file would catch my eye and call out to me… now plaintively- begging to be watched, now angrily- condemning my indifference.

Except that it was never indifference… it was a sort of dread that sat deep in my stomach, making me feel like I had swallowed a dozen small stones. I didn’t want to see it because I knew it contained the images of the dead civilians I had in my head.

Few Iraqis ever doubted the American use of chemical weapons in Falloojeh. We’ve been hearing the terrifying stories of people burnt to the bone for well over a year now. I just didn’t want it confirmed.

I didn’t want it confirmed because confirming the atrocities that occurred in Falloojeh means verifying how really lost we are as Iraqis under American occupation and how incredibly useless the world is in general- the UN, Kofi Annan, humanitarian organizations, clerics, the Pope, journalists… you name it- we’ve lost faith in it.

I finally worked up enough courage to watch it and it has lived up to my worst fears. Watching it was almost an invasive experience, because I felt like someone had crawled into my mind and brought my nightmares to life. Image after image of men, women and children so burnt and scarred that the only way you could tell the males apart from the females, and the children apart from the adults, was by the clothes they are wearing… the clothes which were eerily intact- like each corpse had been burnt to the bone, and then dressed up lovingly in their everyday attire- the polka dot nightgown with a lace collar… the baby girl in her cotton pajamas- little earrings dangling from little ears.

Some of them look like they died almost peacefully, in their sleep… others look like they suffered a great deal- skin burnt completely black and falling away from scorched bones.

I imagine what it must have been like for some of them. They were probably huddled in their houses- some of them- tens of thousands of them- couldn’t leave the city. They didn’t have transport or they simply didn’t have a place to go. They sat in their homes, hoping that what people said about Americans was actually true- that in spite of their huge machines and endless weapons, they were human too.

And then the rain of bombs would begin… the wooooosh of the missiles as they fell and the sound of the explosion as it hit its target… and no matter how prepared you think you are for that explosion- it always makes you flinch. I imagine their children covering their ears and some of them crying, trying to cover up the mechanical sounds of war with their more human wails. I imagine that as the tanks got closer, and the planes got lower- the fear increased- and parents searched each other’s faces for a solution, for a way out of the horror. Some of them probably decided to wait it out in their homes, and others must have been desperate to get out- fearing the rain of concrete and steel and thinking their chances were better in the open air, than confined in the homes that could at any moment turn into their tombs.

That’s what we were told before the Americans came- it’s safer to be outside of the house during an air strike than it is to be inside of the house. Inside of the house, a missile nearby would turn the windows into millions of little daggers and walls might come crashing down. In the garden, or even the street, you’d only have to worry about shrapnel and debris if the bomb was very close- but what were the chances of that?

That was before 2003… and certainly before Falloojeh.

That was before men, women and children left their homes only to be engulfed in a rain of fire.

Last year I blogged about Falloojeh and said:

“There is talk of the use of cluster bombs and other forbidden weaponry.”

I was immediately attacked with a barrage of emails from Americans telling me I was a liar and that there was no proof and that there was no way Americans would ever do something so appalling! I wonder how those same people justify this now. Are they shocked? Or do they tell themselves that Iraqis aren’t people? Or are they simply in denial?

The Pentagon spokesman recently said:

"It's part of our conventional-weapons inventory and we use it like we use any other conventional weapon,"

This war has redefined ‘conventional’. It has taken atrocity to another level. Everything we learned before has become obsolete. ‘Conventional’ has become synonymous with horrifying. Conventional weapons are those that eat away the skin in a white blaze; conventional interrogation methods are like those practiced in Abu Ghraib and other occupation prisons…

Quite simply… conventional terror.
http://riverbendblog.blogspot.com/

De Iraakse opinie.

amOer
17-11-05, 12:20
in fallujah wonen minimaal 300 000 burgers ... waar kunnen die naar toe vluchten tijdens de slag om falluja ?!

en waarom noem je mensen die hun stadje verdedigen terroristen ?!