PDA

Bekijk Volledige Versie : Willem, Theo, Marrakech



Nelis70
16-11-05, 18:15
MARRAKECH - De moord op Theo van Gogh leeft ontzettend in Marokko. Dat heeft prins Willem-Alexander gemerkt tijdens zijn driedaagse reis door het land, in het kader van de 400-jarige betrekkingen met Nederland. Hij en zijn vrouw sloten het bezoek woensdagmiddag af.

De woede over de moord kwam vooral aan de orde tijdens een gesprek met leerlingen van een lyceum in Marrakech, een soort 'school met de Koran'.

Excuses

Daar bood een jongen zijn excuses aan. "Ik zei dat hij dat niet moest doen, hij kon er toch niets aan doen. Het was wel een goede kans om het onderwerp aan te snijden en te weten te komen hoe het hier leeft. Ze zitten er erg mee, dat was wel hartverwarmend", aldus de prins. Volgens hem ervaren jonge islamieten een daad als deze als "veel erger dan een belediging van het geloof".

Contacten

Contacten met jongeren waren aan de orde van de dag tijdens de reis. Twaalf van hen kwamen uit Nederland mee, zes van Marokkaanse en zes van Nederlandse origine. Alexander: "Het was een wild idee, afgelopen zomer geboren, en nu heel positief uitgepakt."

De jongeren ontmoetten Marokkaanse leeftijdgenoten en leerden van de prins en prinses over waterbeheer en microkredieten, leningen voor kleine zelfstandigen in de Derde Wereld. Máxima: "Wij hebben ook veel profijt van hén gehad. Ze waren vertalers, we hoorden wat hun issues zijn en wat gemeenschappelijk is met de jongeren hier."

In alle gevallen praten ze over misschien trouwen en over toekomstperspectieven, merkte de prinses. Volgens Alexander zijn de overeenkomsten in aantal groter dan de verschillen. Willem-Alexander vond de reis een "mooi weerzien" met Marrakech. Hij was er met Máxima al eens privé geweest. Alexander was er ook al in 2000 voor een officieel bezoek. Toen nodigde hij Mohammed VI uit voor een reis naar Nederland. Die zei toen "ja", maar is nog niet geweest. "Hij wil nog steeds", aldus Alexander nu.

Marrakech

Het prinselijk bezoek speelde zich vooral af in Marrakech, omdat daar juist nu het een en ander op het terrein van waterbeheer en microkrediet te doen was. Toen het plan werd opgevat om daar mede in het kader van de betrekkingen heen te gaan, leek het het paar leuk de jongeren mee te nemen, de jeugd met wie ze samen de toekomst tegemoet gaan.

Of ze het vaker zullen doen, is niet duidelijk. "Het was deze keer zo vanzelfsprekend, met al die Marokkaanse Nederlanders in huis", aldus Máxima. Een herhaling is niet helemaal uitgesloten, maar dan moet zo'n jongerenmissie wel echt bij de reis passen. De prinses zet zich nu nog in voor het microkrediet, maar niet meer voor lang. Ook haar werk voor het participatieteam van de commissie PaVEM heeft ze afgesloten. "Ik wil me meer richten op jongeren, integratie en identiteitsvorming." Ze weet alleen nog niet hoe een en ander precies gestalte zal gaan krijgen.

Populair

Bij de meegereisde jongeren zijn de prins en prinses in elk geval razend populair. Malika: "Ik dacht dat hij een stijve hark was, maar hij is spontaan en stelt je meteen op je gemak. Ik heb veel van hem opgestoken over het waterbeheer en over Marokko. Over Marokko weet hij meer dan ik", aldus het meisje van Marokkaanse origine.

"De prinses is ook heel open." Als Malika al geen Oranjeklant was geweest, dan was ze het nu wel geworden. Het prinselijk paar heeft er in het twaalftal fans voor het leven bijgekregen. Nawal, Maurice, Tarek, Mohsin en de anderen, ze zijn allemaal even enthousiast over het paar en over de hele reis. Malika: "Ik heb zoveel geleerd, ik moet het nog laten bezinken." Dat geldt voor de meesten.

Wat ze in elk geval allemaal weten, is dat de leeftijdsgenoten die ze in Marokko hebben ontmoet, in de islam ruimte zien voor dialoog. Ze gaan hoopvol naar huis. "Máxima zei ook: je moet altijd hoop blijven houden."

Freejax
16-11-05, 18:51
Volstrekt oninteressant onderwerp?

Goodnight
16-11-05, 20:04
Geplaatst door Freejax
Volstrekt oninteressant onderwerp?



Laat dit ook meteen je eerste bericht zijn...ahum.


Nog enige argumentatie voor deze uitermate 'ínteressante' conclusie?

waterfiets
16-11-05, 20:22
Ach ik vond het wel aandoenlijk dat dit zo leeft in Marokko ....

mark61
16-11-05, 20:46
Ik kreeg kromme tenen toen ik die bende Hollandse vandalen de mdina zag afbreken op tv. Wat een vertoning.

Amparo
16-11-05, 20:53
Geplaatst door mark61
Ik kreeg kromme tenen toen ik die bende Hollandse vandalen de mdina zag afbreken op tv. Wat een vertoning.

Dat je dan sinds Parijs nog tenen hébt.

mark61
16-11-05, 20:55
Geplaatst door Amparo
Dat je dan sinds Parijs nog tenen hébt.

Parijs is a long way from here. In any case stonden mijn landslui daar niet te rioten.

Orakel
16-11-05, 20:56
Geplaatst door Nelis70
MARRAKECH -

Willem-Alexander vond de reis een "mooi weerzien" met Marrakech. Hij was er met Máxima al eens privé geweest. Alexander was er ook al in 2000 voor een officieel bezoek. Toen nodigde hij Mohammed VI uit voor een reis naar Nederland. Die zei toen "ja", maar is nog niet geweest.

:zegniets:

Amparo
16-11-05, 20:57
Geplaatst door mark61
Parijs is a long way from here. In any case stonden mijn landslui daar niet te rioten.

Staat Willem net druk uit te leggen dat alles aangaande TvG buiten dat aardige jongetje om gaat, ga jij de zaken weer omdraaien.

MaRiaH
16-11-05, 20:58
Geplaatst door mark61
Parijs is a long way from here. In any case stonden mijn landslui daar niet te rioten.

:schrik:

mark61
16-11-05, 21:15
Geplaatst door Amparo
Staat Willem net druk uit te leggen dat alles aangaande TvG buiten dat aardige jongetje om gaat, ga jij de zaken weer omdraaien.

Als je bedoelt dat die banlieusards landgenoten zijn van een of andere Marraaksji, nope.

nard
16-11-05, 23:44
Geplaatst door Nelis70


Excuses

Daar bood een jongen zijn excuses aan. "Ik zei dat hij dat niet moest doen, hij kon er toch niets aan doen. Het was wel een goede kans om het onderwerp aan te snijden en te weten te komen hoe het hier leeft. Ze zitten er erg mee, dat was wel hartverwarmend", aldus de prins. Volgens hem ervaren jonge islamieten een daad als deze als "veel erger dan een belediging van het geloof".



Touching!

:)