PDA

Bekijk Volledige Versie : niet-winkel dag za 26 nov



freya
17-11-05, 10:05
Zaterdag 26 november:

Wat is de Niet-Winkeldag?

Vrolijk èn kritisch protest


Elk jaar wordt eind november wereldwijd de Internationale Niet-Winkeldag gehouden: een dag van vrolijk en kritisch protest tegen de Westerse overconsumptie en de invloed van reclame op ons dagelijks leven.
'Buy Nothing Day' wordt ook gevierd in Australië, België, Canada, Duitsland, Engeland, Finland, Ierland, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Polen, Slovenië, de Verenigde Staten en Zweden. En sinds 2000 ook in Japan.

De bedoeling van Niet-Winkeldag is simpel en duidelijk: Een oproep aan consumenten in de rijkere delen van de wereld om een dag per jaar niet te gaan winkelen, uit protst tegen de cultuur van 'meer-meer-meer'. De dag vraagt om bezinning over de gevolgen van de Westerse overconsumptie en de gevolgen daarvan voor het milieu en voor de mondiale verschillen tussen rijk en arm in de wereld.
De Niet-Winkeldag heeft een sterk symbolisch karakter. In tal van landen vragen actievoerders op vrolijke en opvallende wijze aandacht voor het fenomeen Niet-Winkeldag.

Activiteiten in Nederland
In Nederland speelt de Niet-Winkeldag zich vooral op straat af. De actievormen zijn zeer divers: van demonstratief niet-winkelen tot het houden van straat-enquetes onder het winkelend publiek, straattheater, muziek, het inrichten van een kadootjes-omruilkraam of het uitdelen van doosjes 'geluk'.
Alle activiteiten worden georganiseerd door plaatselijke groepen, die zich bezighouden met milieu, vrede, ontwikkelingssamenwerking en kritisch consumeren. Onder de initiatiefnemers en organisatoren zijn opvallend veel jongeren. Ook kerkelijke organisaties laten zich niet onbetuigd.
De Niet-Winkeldag wordt in Nederland gecoördineerd door Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling.

http://www.koopniets.nl/algemeen.htm

Bofko
17-11-05, 10:25
Geplaatst door freya
demonstratief niet-winkelen

"Doet u mij geen pond kaas aub"

:cheefbek:

freya
17-11-05, 10:26
Geplaatst door Bofko
"Doet u mij geen pond kaas aub"

:cheefbek:

:duim:

Tomas
17-11-05, 10:48
Geplaatst door Bofko
"Doet u mij geen pond kaas aub"

:cheefbek:

Mag het ietsje minder zijn?

Mark
17-11-05, 10:52
bah winkelen is sowieso voor vrouwen en homos.

Ik heb daar geen tijd voor want ik moet werken :ego:

Tomas
17-11-05, 10:54
Geplaatst door Mark
bah winkelen is sowieso voor vrouwen en homos.

Ik heb daar geen tijd voor want ik moet werken :ego:

Niet zo denigrerend, die mogen ook wel eens het gevoel hebben dat ze iets nuttigs doen, hoor.

Mark
17-11-05, 10:59
Geplaatst door Tomas
Niet zo denigrerend, die mogen ook wel eens het gevoel hebben dat ze iets nuttigs doen, hoor.

help de wereld

koop een dag niks

en haal het de volgende dag in

you can make the difference! :wohaa:

Imperatrice
17-11-05, 11:03
Geplaatst door Mark
help de wereld

koop een dag niks

en haal het de volgende dag in

you can make the difference! :wohaa:


:haha:

Exactly my thought :jumping:

Bofko
17-11-05, 11:09
Geplaatst door Tomas
Mag het ietsje minder zijn?

" Yes sir, het is een bijzonder dag dus het mag ook geen 4 ons zijn"

TonH
17-11-05, 21:14
Geplaatst door Mark
bah winkelen is sowieso voor vrouwen en homos.

Ik heb daar geen tijd voor want ik moet werken :ego:

Jij stuurt toch je Indiërs? :verward: