PDA

Bekijk Volledige Versie : Columnist NRC, Frits Abrahams vrijgesproken van godslastering



Zwarte Schaap
17-11-05, 12:07
„Column in de NRC niet godslasterlijk”

VEENENDAAL - NRC Handelsblad zal voor een column van Frits Abrahams niet vervolgd worden wegens godslastering. Dat heeft het openbaar ministerie in Rotterdam besloten.

De Bond tegen het vloeken deed eind februari aangifte tegen de krant. Aanleiding was de column ”Onze Lieve Heer”, waarin Abrahams God als een wrede, tirannieke kindermoordenaar afschilderde.

De Rotterdamse hoofdofficier van Justitie H. A. van Brummen erkent nu dat „alhoewel betreffende uitlatingen als honend zijn aan te merken, niet kan worden gesteld dat het de bedoeling van de auteur was om te krenken.” Daarom heeft de hoofdofficier de zaak geseponeerd.

De Bond tegen het vloeken beriep zich op de artikelen 147, 147a en 137a van het Wetboek van Strafrecht. Die artikelen betreffen godslastering en belediging. Volgens justitie „moeten uitlatingen, hoewel op zichzelf mogelijk grievend en kwetsend, contextueel dienen te worden begrepen en dat daarmee het beledigende karakter eraan kan komen te ontvallen.”

Directeur R. van de Poll van de Bond tegen het vloeken zegt desgevraagd nog niet te weten of de bond bij het gerechtshof in Den Haag in beroep gaat tegen de beslissing van het Rotterdamse OM.

„Het ging er ons in deze zaak om dat duidelijk werd wat wel en niet als godslasterlijk moet worden opgevat. Het is jammer dat onze overwegingen terzijde zijn gelegd. Artikel 147 is een lege doos geworden. In een ver verleden is er nog wel iets met die wet gedaan, maar momenteel wordt dat artikel hoe langer hoe meer uitgehold. Dat kan toch nooit de bedoeling van een wet zijn.”

Precies een jaar geleden sprak een ruime Kamermeerderheid zich nog uit tegen het schrappen van het lasterverbod uit het Wetboek van Strafrecht. Een D66-motie om het artikel te schrappen, kreeg behalve van die partij steun van VVD, LPF en de eenmansfracties van Lazrak en Wilders.

Bron: Reformatorisch Dagblad 17/11/05

Elien
17-11-05, 12:13
„Het ging er ons in deze zaak om dat duidelijk werd wat wel en niet als godslasterlijk moet worden opgevat. Het is jammer dat onze overwegingen terzijde zijn gelegd. Artikel 147 is een lege doos geworden. In een ver verleden is er nog wel iets met die wet gedaan, maar momenteel wordt dat artikel hoe langer hoe meer uitgehold. Dat kan toch nooit de bedoeling van een wet zijn.”



dat noemen ze tegenwoordig vrijheid van blabla, blijkbaar zien hun dit pas,

Ron Haleber
17-11-05, 13:30
Geplaatst door Elien
„dat noemen ze tegenwoordig vrijheid van blabla, blijkbaar zien hun dit pas,


Nou hier dan de column van onze stoute Frits!


Het is verschrikkelijk! Frits moet straf krijgen!

Frits moet in de hoek staan, strafregels schrijven hoor!

Frits niet meer doen hoor anders krijg je een draai om je oren van de Pastoor of van onze Mars...!

Frits, pas maar op... Ik ga ons Sjuultje roepen en het hem vertellen! Dan stuurt ie papa Chirac op je af net als op die stoute beurs...


datum: 20-01-2005 | rubriek: Dag | pagina: 24

Onze Lieve Heer

Frits Abrahams

Het boekje lag in een mand voor het antiquariaat te wachten op de gelukkige vinder. Verscholen tussen allerlei oninteressante schoolboekjes uit de jaren zeventig. Ook dit was een schoolboekje, maar uit een ander tijdperk.

Het heette Omhoog, `leesboek voor de jeugd', geschreven door Jos.M. Reynders en het was in 1907 uitgegeven door Stoomdrukkerij v/h R.K. Jongensweeshuis te Tilburg en F.H.J. Bekker te Amsterdam. Achterin stond het imprimatur - de toestemming om een geschrift af te laten drukken - van de bisschop.

Bijna een eeuw geleden nu. Mijn ouders konden het op hun lagere school gelezen hebben. Als ze later als ouders even steil in de roomse leer waren geweest als Jos.M. Reynders, zou ik nu elke aflevering van deze rubriek beginnen met een `Wees gegroet, Maria'.

Zo'n simpel boekje laat zien hoe we onze kinderen nog geen eeuw geleden opvoedden - hersenspoelden is eigenlijk een beter woord - met een genadeloos fundamentalisme dat we nu op geen enkele lagere school, en zeker de islamitische niet, zouden dulden.

De god in dit soort boekjes, hoewel louter aangeduid als Onze Lieve Heer, is een wrede, tirannieke god. Hij geeft niet, hij neemt alleen maar. Neem het hoofdstukje `Hé, die En-gel!'. Ik lees het even voor aan de kleine bengels thuis.

,,Hé, En-gel-tje, waar vliegt ge heen?''

,,Naar bo-ven, naar bo-ven, naar den he-mel!''

,,Wat draagt gij daar zoo zacht in uw arm?''

,,Dat is een kind-je van de men-schen. Daar be-ne-den, uit dat dorp-je bij de beek, heb ik het ge-haald.''

,,Waar-om neemt gij dat mee?''

,,Onze Lieve Heer wou dat bij zich in den he-mel hebben, en toen is het kind-je gestorven. Nu neem ik het mee, zijn ziel-tje.''

,,En-gel, mag ik mee-vlie-gen?''

,,Heb nog maar ge-duld, kind; ik kom u wel eens ha-len.''

,,Zoo? Mij ha-len? Wan-neer?''

,,Als gij sterft. Al-le men-schen, die braaf af-ster-ven, kom ik ha-len; want... ik ben de en-gel van den goe-den dood.''

,,Dag En-gel, tot la-ter dan!''

Nu zouden we zeggen: ,,Onze Lieve Heer, die geile beer, liet een kindje doden en kwam zo in de hemel aan zijn gerief met dit kindjelief.''

En wie hebben we daar? Klein Kaat-je! Die is ook al dood, helaas. Zij, zeven jaar oud, staat nu voor de hemel met haar engelbewaarder. Petrus komt kijken. ,,Ook al eens iets goeds ge-daan?'' vraagt Petrus. ,,Al-tijd braaf ge-weest? Eer-bie-dig ge-be-den en goed ge-hol-pen?'' Nee, niet altijd, moet de engelbewaarder toegeven. ,,Ja maar'', zegt Petrus, ,,waar-mee heeft die klei-ne meid haar fou-ten weer goed-ge-maakt?''

,,Hei-li-ge A-pos-tel'', zegt de engelbewaarder, ,,dit ar-me meis-je mor-de en klaag-de nooit, al kreeg zij soms droog brood en al liep zij op bloo-te voet-jes, of al wa-ren de men-schen ooit hard tegen haar.''

,,O, als 't zoo is, kom dan maar bin-nen!'' zegt Petrus.

Binnen zit Onze Lieve Heer al ongeduldig te wachten. Hij lust nog wel een lief kindje.

Trefwoord: Katholicisme; Levensbeschouwing; Religie; Christendom


Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.

freya
17-11-05, 13:41
Geplaatst door Ron Haleber
braaf af-ster-ven


Hoe doe je dat afsterven?
Zoals tijdens een hongersnood misschien, met bosjes tegelijk?


Ah ik zie hier iig al wat braaf is :duizelig:


,,dit ar-me meis-je mor-de en klaag-de nooit, al kreeg zij soms droog brood en al liep zij op bloo-te voet-jes, of al wa-ren de men-schen ooit hard tegen haar.''

Zie ook het maschala topic voor een modernere invulling hiervan.
:aanwal:

echnaton
17-11-05, 13:43
Als hij hetzelfde over de islamitische Allah had gezegd, had hij nu lijfwachten in kunnen huren.

MaRiaH
17-11-05, 13:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
„Column in de NRC niet godslasterlijk”



Nou prima uitspraak.
ik zie de godslastering niet.
dat is vrijheid van meningsuiting.

MaRiaH
17-11-05, 13:54
Geplaatst door echnaton
Als hij hetzelfde over de islamitische Allah had gezegd, had hij nu lijfwachten in kunnen huren.

Dat zijn het temperament en de macho cultuur en het niet gewend zijn aan kritiek, sarcasme en de geldende beleefdheidsvormen.

Er zijn er dan inderdaad wel weer een paar met een erg kort lontje die het recht in eigen willen nemen, helaas.

Wortel
17-11-05, 13:58
Het gedachtegoed waartegen onze columnist stelling neemt is van hetzelfde laken een pak als die sukkel van een pastor -niet te verwarren met PastorS- die op de vraag naar het bittere raadsel van het sterven van kinderen antwoordde: "God houdt niet van verwelkte bloemen".
Dat is wat mij betreft een Pastoraaltheologie van lik mijn vestje, maar onze columnist mist hier mijns inziens wel de bron van waaruit dit gedachtegoed ooit is voortgekomen.
Het verwijt van genadeloos fundamentalisme is bijgevolg op zijn minst een genadeloos anachronisme.

Elien
17-11-05, 13:58
Geplaatst door MaRiaH
Dat zijn het temperament en de macho cultuur en het niet gewend zijn aan kritiek, sarcasme en de geldende beleefdheidsvormen.

Er zijn er dan inderdaad wel weer een paar met een erg kort lontje die het recht in eigen willen nemen, helaas.


klinkklare onzin meid wat je nou zegt
wat maakt volgens jou godslastering dan? is alles macho gedrag?...waar wordt de grens getrokken?

Mill
17-11-05, 14:05
vrijgesproken

Wel zorgvuldig blijven, Reformatorisch Dagblad. Hij is niet vrijgesproken.

vlegeltje
17-11-05, 14:28
Geplaatst door echnaton
islamitische Allah

Een mooi voorbeeld van een pleonasme.

Zwarte Schaap
17-11-05, 14:44
Geplaatst door MaRiaH
Dat zijn het temperament en de macho cultuur en het niet gewend zijn aan kritiek, sarcasme en de geldende beleefdheidsvormen.

Er zijn er dan inderdaad wel weer een paar met een erg kort lontje die het recht in eigen willen nemen, helaas.

Dan hebben de moslima's ook zeker last van machogedrag dat ze voor hun geloof opkomen.

De groeten
17-11-05, 14:46
Geplaatst door Mill
Wel zorgvuldig blijven, Reformatorisch Dagblad. Hij is niet vrijgesproken. De term 'vrijgesproken ' komt niet van het Reformatorisch Dagblad, naar mijn idee, maar van de wat onzorgvuldige topic-opener.

Zwarte Schaap
17-11-05, 14:46
Geplaatst door echnaton
Als hij hetzelfde over de islamitische Allah had gezegd, had hij nu lijfwachten in kunnen huren.

De bedreigingen en kogelbrieven komen natuurlijk eenzijdig voor rekening van de moslims in Nederland.

De bewaking van linkse politici kwam ook door de moslimbedreigingen.

Zwarte Kat
17-11-05, 14:55
Geplaatst door vlegeltje
Een mooi voorbeeld van een pleonasme.

Van een watte?...

waterfiets
17-11-05, 15:05
Ik vind het sowieso belachelijk om Godslastering strafbaar te stellen. Want wat is dat eigenlijk? Je hebt mensen die zich verbaal godslasterlijk uiten maar die goed en barmhartig zijn en je hebt ook mensen die zich vroom en goed voordoen en ondertussen de meest vreselijke dingen uithalen. En daar zou dan iemand over moeten oordelen die rechten gestudeerd heeft? Laat dat oordeel maar aan God over zou ik zeggen.

echnaton
17-11-05, 15:57
Geplaatst door Zwarte Kat
Van een watte?...

Hij vindt "islamitische Allah" een pleonasme. Maar ik vind dat niet.

Mill
17-11-05, 16:04
Geplaatst door echnaton
Hij vindt "islamitische Allah" een pleonasme. Maar ik vind dat niet.

Je bedoelt, want soefisten en alevieten aanbidden ook Allah, maar dat zijn geen echte islamieten (en Sjiieten eigenlijk ook niet), dus hun Allah is geen islamitische Allah, waarmee "islamitische Allah" niet meer dubbelop is, en dus ook geen pleonasme?

_h4T3D_sE7eN
17-11-05, 16:07
Geplaatst door vlegeltje
Een mooi voorbeeld van een pleonasme.


Ik wilde nog gaan reageren ...

Prlwytzkofski
17-11-05, 16:07
Geplaatst door waterfiets
Ik vind het sowieso belachelijk om Godslastering strafbaar te stellen.

Het idee, dat God juridische bescherming nodig zou hebben heeft op zichzelf iets godslasterlijks.
Bestraffing van godslastering werd bij de oude Romeinen, clevere wetgevers als ze waren, dan ook aan de Goden overgelaten.

echnaton
17-11-05, 16:13
Geplaatst door Mill
Je bedoelt, want soefisten en alevieten aanbidden ook Allah, maar dat zijn geen echte islamieten (en Sjiieten eigenlijk ook niet), dus hun Allah is geen islamitische Allah, waarmee "islamitische Allah" niet meer dubbelop is, en dus ook geen pleonasme?

Ik bedoel dat God zeker niet gelijkstaat aan de islamitische God.

Mill
17-11-05, 16:14
Geplaatst door echnaton
Ik bedoel dat God zeker niet gelijkstaat aan de islamitische God.

Ah, je beschouwt "Allah" gewoon als het Arabische woord voor "God".

Is ook iets voor te zeggen.

_h4T3D_sE7eN
17-11-05, 16:14
Geplaatst door echnaton
Ik bedoel dat God zeker niet gelijkstaat aan de islamitische God.


Zeg eerlijk, dit was jij, hé? ---> Klik (http://www.elqalem.com/elqalem/aspx/template.aspx?item_id=309&category_id=46&group_id=5)

Mill
17-11-05, 16:18
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zeg eerlijk, dit was jij, hé? ---> Klik (http://www.elqalem.com/elqalem/aspx/template.aspx?item_id=309&category_id=46&group_id=5)

Dat was waarschijnlijk Wizdom.

_h4T3D_sE7eN
17-11-05, 16:20
Geplaatst door Mill
Dat was waarschijnlijk Wizdom.


Die bidt volgens mij niet voor het eten. Altijd achteraf, om een slag om de arm te houden. :hihi:

vlegeltje
17-11-05, 16:24
Geplaatst door Zwarte Kat
Van een watte?...

Witte sneeuw.

Een oude bejaarde.

vlegeltje
17-11-05, 16:25
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ik wilde nog gaan reageren ...

Niets houdt je tegen.

Mill
17-11-05, 16:25
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Die bidt volgens mij niet voor het eten. Altijd achteraf, om een slag om de arm te houden. :hihi:

Trouwens, een chick die op Buffy lijkt mag van mij de lafste haatpreken uitslaan. I'll still love her. :Iluvu:

vlegeltje
17-11-05, 16:28
Geplaatst door echnaton
Ik bedoel dat God zeker niet gelijkstaat aan de islamitische God.

De joodse god en de christelijke god staan dan dus ook niet gelijk volgens jou??

echnaton
17-11-05, 16:30
Geplaatst door vlegeltje
De joodse god en de christelijke god staan dan dus ook niet gelijk volgens jou??


Hoe bedoel je "dus"?
Natuurlijk zijn die twee dezelfde.

vlegeltje
17-11-05, 16:57
Geplaatst door echnaton
Hoe bedoel je "dus"?
Natuurlijk zijn die twee dezelfde.

Dat vind jij.

Volgens jou is de god van de moslims een andere god dan de god van de christenen. Begrijp ik jou nu goed?

En de god van de christenen is dezelfde als de god van de joden.

echnaton
17-11-05, 17:00
Geplaatst door vlegeltje
Dat vind jij.

Volgens jou is de god van de moslims een andere god dan de god van de christenen. Begrijp ik jou nu goed?

Ja


En de god van de christenen is dezelfde als de god van de joden.

Jazeker, dat zegt ons christelijk geloof.

vlegeltje
17-11-05, 17:28
Geplaatst door echnaton
Ja



Jazeker, dat zegt ons christelijk geloof.

Waarvan akte.

Kan ik nu concluderen dat je een polytheist bent? Of is het zo dat jij vindt dat de god van de moslims niet bestaat.

Ron Haleber
17-11-05, 18:04
Geplaatst door vlegeltje
Waarvan akte.

Kan ik nu concluderen dat je een polytheist bent? Of is het zo dat jij vindt dat de god van de moslims niet bestaat.

Je kunt hem beter vragen wie voor hem de laatste definitieve profeet is...! :loog: Dat schept pas duidelijkheid! :loog:

vlegeltje
17-11-05, 18:41
Geplaatst door Ron Haleber
Je kunt hem beter vragen wie voor hem de laatste definitieve profeet is...! :loog: Dat schept pas duidelijkheid! :loog:

Hij heeft me eens verteld dat ie een agnost is.

Dat maakt hem een agnostische christen en een atheistische moslim :)

Ron Haleber
17-11-05, 20:15
Geplaatst door vlegeltje
Hij heeft me eens verteld dat ie een agnost is.

Dat maakt hem een agnostische christen en een atheistische moslim :)

Onjuist! Onze mod Freya heeft een geheel andere - veel juistere - visie op G J...! Zij gelooft niet in zijn smoesjes... :strik:

MaRiaH
17-11-05, 22:21
Geplaatst door Elien
klinkklare onzin meid wat je nou zegt
wat maakt volgens jou godslastering dan? is alles macho gedrag?...waar wordt de grens getrokken?

ik heb het helemaal niet over godslastering in die post.
nog een keer lezen? :knipoog:

MaRiaH
17-11-05, 22:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan hebben de moslima's ook zeker last van machogedrag dat ze voor hun geloof opkomen.

Zijn er ook moslima's die bedreigen en doden voor hun geloof? :wow:


(Laat mij nou ook eens een keer generaliseren.. :fpuh:

er komen minder reacteis op dan verwacht.. :hihi:)