PDA

Bekijk Volledige Versie : Checkpoint (verneder point)



delirious
18-11-05, 00:28
Checkpoint (donderdag 17 november)
De Westelijke Jordaanoever en de Gaza-strook staan al sinds 1967 onder Israëlisch militair gezag. Meer dan drie miljoen Palestijnen leven in deze bezette gebieden. Wanneer zij zich willen verplaatsen naar een ander dorp of stad om familie te bezoeken of om naar hun werk te gaan, moeten ze langs de Israëlische checkpoints. Regisseur Yoav Shamir filmde tussen 2001 en 2003 wat er zoal voorvalt bij deze controleposten. Het werd een verslag van een treurig makende reeks ontmoetingen. De algehele indruk is die van een uitzichtloze situatie, waarin mensen aan twee kanten in een rol worden geduwd die weinig aan menselijke waardigheid overlaat.

Checkpoint won in 2003 de VPRO Joris Ivens Award voor beste lange documentaire. Tegenlicht zond eerder de ingekorte versie van de documentaire uit. Nu alsnog, voor het eerst op de Nederlandse televisie; de originele versie van 80'. Een week later is de film ook nog te zien op de digitale zender Hollanddoc.


Een staaltje apartheid, en vernedering op het laagste niveau.
Een oud Palestijns mannetje van ong. 70 jaar, werd tot op het bot vernederd door een Israelisch broekie van amper 25 jaar.
Vrouwen werden lastig gevallen en mannen werd het zwijgen opgelegd. En maar af vragen waar die haat van de Palestijnen vandaan komt?
Om te :kotsen: deze shit

Zwarte Schaap
18-11-05, 01:35
Geilen op angstige palestijnse schoolmeisjes en die eruit pikken en apart houden voor een praatje.

waterfiets
18-11-05, 07:42
Ik heb de film opgenomen. Is ie goed ?

Dutchguy
18-11-05, 08:39
Geplaatst door waterfiets
Ik heb de film opgenomen. Is ie goed ?
Jazeker, ik had 'em al eens gezien. Inderdaad schrijnend om te zien maar er zit ook een heel vreemd en komisch moment in, zal het niet verklappen maar het heeft met sneeuw te maken. Gaf wel aan hoe paranoide de situatie daar is dat fragment.
Maar zeker kijken.

micha4
18-11-05, 11:23
De film geeft een goed beeld van wat er in die periode bij een wegversperring gebeurde. Midden in de laatste intifada ging het hard tegen hard. Veel van deze kleine versperringen zijn nu opgeruimd. De klus wordt nu voor een deel geklaard door de muur en enkele zeer grote moderne versperringen die meer op grensovergangen lijken. De capaciteit is groter en het verloopt wat sneller en professioneler. Maar de kleine posten zijn er nog steeds.

Ik heb daar vroeger ook vaak zelf gestaan. Een onmogelijke positie die tot grove situaties leidt, zelfs als je beleefd wilt blijven. Maar dat lukt vaak niet want iedereen wordt op een gegeven moment geirriteerd of boos. Wij hebben onze veiligheidsbelangen. Dat betekent dat er niet alleen overlast is. Maar ook dat die overlast onvoorspelbaar moet blijven om maximaal effect te hebben op het terugdringen van terreur. De rechtmatige belangen van de bevolking komen hoe dan ook in de knel. En dat wordt het beuken op elkaar. Ik ben nu 5 jaar uit dienst door mijn leeftijd. Ik heb overal gevochten, maar de dienst bij de wegversperringen geeft mij 5 jaar later nog steeds reden om bijna dagelijks aan terug te denken. Vreselijk.

De film die jullie op de TV hebben gezien, is een aantal jaren gebruikt bij de opleiding van officieren die verantwoordelijk zijn voor het functioneren van de wegversperringen. Gedurende de laatste 2 jaar was er een programma waarbij oudere reserveofficieren werden aangesteld boven de soldaten die bij de machsom het werk doen. De aanwezigheid van oudere officieren deed het aantal schendingen van mensenrechten dalen. Maar vorige week werd aangekondigd dat dit extra programma in de komende bezuinigingsronde op het leger wellicht zal verdwijnen.

Micha

et_2000nl
18-11-05, 13:10
Een zeer shockerende docu over mensen over wiens leven beslist word, uit wiens naam gemoord....