PDA

Bekijk Volledige Versie : Jiskefet stopt ermee



Bofko
18-11-05, 15:29
HILVERSUM (ANP) - Jiskefet stopt na ruim vijftien jaar met het maken van televisieprogramma's. Dat heeft de VPRO vrijdag bekendgemaakt.
Kees Prins, Herman Koch en Michiel Romeyn laten in een verklaring van de omroep weten: ,,Als je al zo lang programma's met elkaar maakt, komt onvermijdelijk het moment waarop het genoeg geweest is.''
Volgens de VPRO, die het besluit spijtig noemt, hoeven de kijkers Jiskefet de komende jaren niet helemaal te missen. ,,We zullen de schatkamer Jiskefet die in de loop der jaren goed gevuld is geraakt, zeker openen.''
Wat het trio wel gaat doen is slechts ten dele bekend. Volgens een woordvoerster van Jiskefet was Koch al bezig met het schrijven van boeken en columns en gaat hij daarmee door. Prins zal zich onder meer gaan toeleggen op theaterregie. Wat de plannen van Romeyn zijn, is onbekend.

nu.nl

Ik heb me 10-15 jaar geleden bescheurd om dit drietal, maar dat werd allengs minder.
Ik vond ze trendsettend in hun absurdisme en proletenhumor. Overgenomen door vele cabaretiers zoals o.a. Hans Teeuwen.

Wide-O
18-11-05, 15:31
Ik las het net.

Jiskefet stopt ermee


Liefhebbers van satire en absurde humor uit de lage landen zullen het niet graag horen, maar het is echt waar: het trio Herman Koch, Michiel Romeyn en Kees Prins, alias Jiskefet, stopt na ruim vijftien jaar met het maken van televisieprogramma's. Dat heeft de VPRO bekendgemaakt.

Het drietal laat in een verklaring van de omroep weten: ,,Als je al zo lang programma's met elkaar maakt, komt onvermijdelijk het moment waarop het genoeg geweest is.''
Volgens de VPRO, die het besluit spijtig noemt, hoeven de kijkers Jiskefet de komende jaren niet helemaal te missen. ,,We zullen de schatkamer Jiskefet die in de loop der jaren goed gevuld is geraakt, zeker openen.'' Wat het trio nu gaat doen, is slechts ten dele bekend. Volgens een woordvoerster van Jiskefet was Koch al bezig met het schrijven van boeken en columns en gaat hij daarmee door. Prins zal zich onder meer gaan toeleggen op theaterregie. Wat de plannen van Romeyn zijn, is onbekend.

Jiskefet werd vooral bekend met de series Debiteuren/Crediteuren, uit 1995 en De Lullo's van een jaar later. De begroetingen Goeiesmorgens en Hé Lullo zijn wellicht voor eeuwig en altijd onderdeel van het (Noord-)Nederlands. Drie met bier volgestouwde studenten die aan elkaar vragen of ze nog geneukt hebben, of twee kantoorklerken die juffrouw Jannie voor de duizendste keer 'goeiesmorreges' groeten. Wie kon er niet om lachen?

Met Jiskefet, Fries voor prullenbak, had de VPRO in 1990 vanaf dag 1 een kijkcijferkanon in huis. Zo'n half miljoen mensen zaten elke zondagavond aan de buis gekluisterd om te kijken naar De Heeren van de Bruyne Ster. Een half miljoen was heel wat in die dagen voor de VPRO. Ook in de jaren nadien bleven de de kijkcijfers hoge toppen scheren. Maar ook de video- en DVD-verkoop deed het zeer goed. Al jaren staan de Jiskefet dvd'tjes in de toptien van bestverkochte DVD's van Nederland. En je kunt zelfs ringtones van de Lullo's of Debiteuren, Crediteuren bestellen.

Wide-O
18-11-05, 15:33
Geplaatst door Bofko

Ik heb me 10-15 jaar geleden bescheurd om dit drietal, maar dat werd allengs minder.


Is ergens wel logisch. Volgens mij was de drive er een beetje uit. Dat gevoel had ik ook in de laatste 2 jaren van Koot&Bie.

Bofko
18-11-05, 15:37
Geplaatst door Wide-O
Is ergens wel logisch. Volgens mij was de drive er een beetje uit. Dat gevoel had ik ook in de laatste 2 jaren van Koot&Bie.

Natuurlijk. Je zag ze heel lang teruggrijpen op succesvolle typetjes uit het verleden.Ik vond ze op hun best in de beginperiode.

Hier een heel ouwe :D

----------------------------------

NORENHATER

Seizoen 1990/1991
Aflevering 1

Wat me nog het meest ergert, is die uitstraling van ze... als of ze iets proberen te bewijzen... door hier zo nadrukkelijk als Nóren aanwezig te zijn...

Die, die, die... die veel te blonde hoofden, die hebben allemaal dat zelfgenoegzame... alsof het een hele prestatie zou zijn om hélemaal uit Noorwegen hier naar toe te komen om óns een beetje voor de voeten te gaan lopen...

En dan... hun lengte... kijk, nee? Kijk... ze zijn niet gewoon lang... maar nét vervélend lang... snap je? En die taal van ze, met al die o's met die schuine streepjes d'r doorheen... daar zit een hoop aandachttrekkerij bij, hoor...

En dan heb ik het nog niet eens over die fjorden... daar kan je me echt witheet mee krijgen hoor... dat vind ik zó mákkelijk... dat vind ik zó mákkelijk... d'r is toch niks makkelijker dan uit een land komen, met allemaal van die fjorden d'r in? Ik bedoel, de hele wereld weet wat een fjord is, maar dat interesseert toch niemand? Dat ze... nee... en dan laten zij zich d'r op voorstaan... snap je? Dat zij uit zo'n land komen, waar ze die fjorden hebben... dat is toch van een grúwelijke armoede, hè... terwijl, wat is een fjord? Wat is een fjord? Wat is een fjord? Dat is toch gewoon een doodeenvoudige zeeinham... misschien een beetje groot uitgevallen, ok... maar... een zeeinham, een z-e-e-i-n-h-a-m... Wat is er nou dommer dan een zeeinham? Maar nee, de hele wereld weet wat een fjord is, hoor... dat is toch... dan denk ik rot toch op met je fjorden, denk ik dan...

Ik heb de hele tijd al zitten kijken, maar die twee hier... die zijn ook heel erg hoor... hier achter, die twee... zijn heel erg...

Interviewer: Maar dat zijn toch geen Noren?

Wat?

Interviewer: Dat zijn toch geen Noren?

Je hebt er geen oog voor! Natuurlijk zijn het Noren! Ik ruik Noren op een kilometer afstand! Hier, moet je kijken... moet jij opletten wat er gebeurt... NOREN! N-O-R-E-N! FJORDENNEUKEURS! OPROTTEN! Nou, nou zeggen ze niks terug, snap je? Want je kan namelijk met een fjord ook geen discussie aangaan... maar wel híer alle café-tafeltjes bezet houden, terwijl d'r ook Nederlanders hadden kunnen zitten... maar nee, d'r zitten Noren met hun Noren-gedoe! Begrijp je?

Interviewer: Bent u zelf wel eens in Noorwegen geweest?

Jij begrijpt het echt niet, geloof ik hè? Jij begrijpt echt niet waar het over gaat... Kíjk dan man! Je ziet het toch zelf! Dat is toch wel overduidelijk... die Noren daar... met dat Noren-gedoe... het is toch gewoon zielig... zielig is 't...
------------------------------------

Wide-O
18-11-05, 15:42
:D

Cherry Bo
18-11-05, 15:47
Geplaatst door Bofko

HILVERSUM (ANP) - Jiskefet stopt na ruim vijftien jaar met het maken van televisieprogramma's.



Ja kut eigeluk. (http://www.jiskefet.vuurwerk.nl/wav/j_jakuteigeluk.wav)

Bofko
18-11-05, 15:51
Beste Hoerenman,

Deze zomer was ik een week in Bangkok in Thailand.

Daar ben ik meegegaan met twee meisjes die volgens mijn eigen indrukken niet ouder dan een jaar of twaalf, dertien geweest kunnen zijn.

De dingen die wij van tevoren hadden afgesproken, werden niet of anders maar zeer ten dele gedaan, terwijl na afloop wel het volledige bedrag moest worden afgerekend, wat je zo ver van huis dan toch maar voldoet, om erger te voorkomen.

Beste Hoerenman, na mijn thuiskomst constateerde de huisarts bovendien een zeer gemene aandoening, waarbij hij mij voor de totale behandeling, inclusief antibiotica etc, een rekening van maarliefst 199,50 voorschotelde. De reisorganisatie en het Thaise consulaat gaven na schrijven mijnerzijds niet thuis.

Ik ben ten einde raad, beste Hoerenman.

Mijn vraag is: Hoe kan ik dergelijke kosten op de direct betrokkenen verhalen?

Cherry Bo
18-11-05, 16:00
:haha: