PDA

Bekijk Volledige Versie : Dalaï lama ontmoedigt westerlingen om zich te bekeren tot boedhisme



Marsipulami
19-11-05, 12:55
Dalaï lama ontmoedigt westerlingen om zich te bekeren tot boedhisme


Geplaatst op 19/11 '05 om 11:18u
Door Theo Borgermans (Bron: AFP)



EDINBURGH (RKnieuws.net) - De Dalaï-lama, de spirituele leider van de Tibetanen, heeft de westerlingen vrijdag aangeraden hun eigen traditionele religies "oprecht" te beoefenen, eerder dan zich te bekeren tot het boedhisme dat meer en meer populair is geworden in het westen. Door journalisten ondervraagd in het Schotse Edinburgh over de groeiende populariteit van het boedhisme in het westen antwoordde de Nobelprijswinnaar voor de Vrede 1989: "De westerlingen hebben hun eigen tradities, de joods-christelijke godsdiensten".


"Het is altijd beter zijn eigen godsdiensten te behouden. Veranderen van godsdienst is niet makkelijk. De westerlingen moeten goede en oprechte christenen zijn", zo voegde de spirituele leider van het Tibetaans boedhisme er aan toe. De Dalaï lama onderstreepte de "gemeenschappelijke waarden" van alle godsdiensten. "Alle godsdiensten delen dezelfde principes: medelijden, liefde, vergeving, zelfdiscipline", zo zei hij.

"Voor sommige personen betekent de laiciteit het verwerpen van de godsdiensten. In Azië betekent dit het respect voor alle godsdiensten", aldus de Dalaï lama.

"Ik hou van kruiden in de keuken zoals de Indianen, anderen houden er niet van. In een restaurant discussiëren over de over voor- en nadelen van gekruide gerechten heeft geen zin. Dat geldt ook voor de godsdienst: het is een persoonlijke zaak". (tb)

MaRiaH
19-11-05, 13:57
Kijk en dat is nu verstandig opgemerkt van deze Dalai Lama

100% eens.

Mill
19-11-05, 14:03
Ik vind het maar raar. Die godsdiensten kunnen niet allemaal tegelijk gelijk hebben, elke vindt z'n eigen profeten en goden de enige echten. De Lama moedigt dus mensen aan om een leugen te leven.

Dutchguy
19-11-05, 14:14
Geplaatst door MaRiaH
Kijk en dat is nu verstandig opgemerkt van deze Dalai Lama

100% eens.
Nu de paus nog.

MaRiaH
19-11-05, 14:16
Geplaatst door Mill
Ik vind het maar raar. Die godsdiensten kunnen niet allemaal tegelijk gelijk hebben, elke vindt z'n eigen profeten en goden de enige echten. De Lama moedigt dus mensen aan om een leugen te leven.


je hebt duidelijk niet begrepen wat de boodschap is.

MaRiaH
19-11-05, 14:18
Geplaatst door Dutchguy
Nu de paus nog.

Tja, zo onzelfzuchtig als de bhoeddisten is geen enkel geloof..
ze hebben nog veel te leren..
al zie ik enige vooruitgang ;)

Mill
19-11-05, 14:26
Geplaatst door MaRiaH
je hebt duidelijk niet begrepen wat de boodschap is.

Jawel hoor. Ik vind hem alleen raar.

Je kunt wel een beetje bête over "gemeenschappelijke waarden" praten, maar de strekking van godsdiensten is toch echt dat ze de enige waarheid zijn en dat de rest dwaalt. Christenen denken dat moslims, joden en hindoes naar de hel gaan omdat ze het bij het verkeerde eind hebben, en vice versa.

Er kan er maximaal één gelijk hebben, en waarschijnlijk verkondigen ze allemaal flauwekul. Dus zeggen dat iedereen z'n geërfde religie moet volgen, zoals de Lama doet, is minstens miljarden mensen aanmoedigen om een leugen te leven.

Raar hoor.

Cherry Bo
19-11-05, 14:39
Geplaatst door Mill
Jawel hoor. Ik vind hem alleen raar.

Je kunt wel een beetje bête over "gemeenschappelijke waarden" praten, maar de strekking van godsdiensten is toch echt dat ze de enige waarheid zijn en dat de rest dwaalt. Christenen denken dat moslims, joden en hindoes naar de hel gaan omdat ze het bij het verkeerde eind hebben, en vice versa.



Ja, maar dan heb je het nu niet over de godsdienst zelf, zoals hij oorspronkelijk bedoeld is, maar over de ménsen die de godsdienst belijden.
En daar praat de Daila Lama niet over.

Als je godsdiensten (ook het boedhisme) terugvoert naar de oorspronkelijke bedoeling en losziet van wat mensen er in de loop van de eeuwen van gemaakt hebben, komen ze allemaal op hetzelfde neer.
Delen ze inderdaad gemeenschappelijke waarden.

Dat is waar de Daila Lama op doelt.

Ik vind het een hele wijze boodschap. :nerd:

Mill
19-11-05, 14:46
Geplaatst door Cherry Bo
Ik vind het een hele wijze boodschap.

Ik vind het obligaat gewauwel. Clarence Seedorf die zegt dat alles begint bij respect, die reuk heeft het een beetje.

Cherry Bo
19-11-05, 14:50
Geplaatst door Mill
Ik vind het obligaat gewauwel. Clarence Seedorf die zegt dat alles begint bij respect, die reuk heeft het een beetje.

Dat kan.
Maar dat maakt het niet minder waar.

Ik denk trouwens (maar dat weet ik natuurlijk niet) dat hij niet eens letterlijk bedoeld dat mensen zich moeten bekeren tot, of terug moeten keren naar hun eigen godsdiensten, maar wil overbrengen dat mensen moeten ophouden met dat hokjesdenken in het zoeken naar "waarheid".

Olive Yao
19-11-05, 15:10
Boeddhisme is geen godsdienst. Ik zou het ook geen religie noemen, maar een filosofische levens- en wereldbeschouwing.

Mill
19-11-05, 15:15
Geplaatst door Olive Yao
Boeddhisme is geen godsdienst.

No shit, Sherlock.

Olive Yao
19-11-05, 15:21
Is Europa christelijk?

De joods-christelijke godsdiensten zijn niet de westerse traditie bij uitstek. Het westen heeft ook andere tradities.
Aan welke traditie moeten we precies vasthouden? Waarom juist aan de joods-christelijke?
Waarom moeten westerlingen goede en oprechte christenen zijn?

Amenzu
19-11-05, 15:22
Geplaatst door Marsipulami
Dalaï lama ontmoedigt westerlingen om zich te bekeren tot boedhisme


Geplaatst op 19/11 '05 om 11:18u
Door Theo Borgermans (Bron: AFP)



EDINBURGH (RKnieuws.net) - De Dalaï-lama, de spirituele leider van de Tibetanen, heeft de westerlingen vrijdag aangeraden hun eigen traditionele religies "oprecht" te beoefenen, eerder dan zich te bekeren tot het boedhisme dat meer en meer populair is geworden in het westen. Door journalisten ondervraagd in het Schotse Edinburgh over de groeiende populariteit van het boedhisme in het westen antwoordde de Nobelprijswinnaar voor de Vrede 1989: "De westerlingen hebben hun eigen tradities, de joods-christelijke godsdiensten".


"Het is altijd beter zijn eigen godsdiensten te behouden. Veranderen van godsdienst is niet makkelijk. De westerlingen moeten goede en oprechte christenen zijn", zo voegde de spirituele leider van het Tibetaans boedhisme er aan toe. De Dalaï lama onderstreepte de "gemeenschappelijke waarden" van alle godsdiensten. "Alle godsdiensten delen dezelfde principes: medelijden, liefde, vergeving, zelfdiscipline", zo zei hij.

"Voor sommige personen betekent de laiciteit het verwerpen van de godsdiensten. In Azië betekent dit het respect voor alle godsdiensten", aldus de Dalaï lama.

"Ik hou van kruiden in de keuken zoals de Indianen, anderen houden er niet van. In een restaurant discussiëren over de over voor- en nadelen van gekruide gerechten heeft geen zin. Dat geldt ook voor de godsdienst: het is een persoonlijke zaak". (tb)

AMAZIGH (de vrije mens)

Een concertenreeks met vier joodse zangeressen, vier christelijke zangers en zangeressen en vier islamitische zangers. Samen met de dirigent Jan Goovaerts, Els zelf en een multi-instrumentalist treden ze op in synagogen, moskeeën en kerken.Bedoeling is aan te tonen dat we in wezen allemaal hetzelfde zijn. We hebben hooguit een andere ‘verpakking’ en een unieke manier om ons te uiten. Wat ons bindt is dat we mensen zijn: we willen niet lijden en we zoeken geluk. We hebben dezelfde verzuchtingen en dezelfde wensen. Wat ons bindt is de muziek. We zingen over dezelfde thema’s. In elke cultuur en elke religie vind je liederen over God, vrede, oorlog, vreugde, liefde, feest, geboorte en dood. Deze liederen brengt Els en haar zangers in de concertenreeks. Door alle culturen en religies heen doorlopen ze de ‘éénheid in verscheidenheid’. In de hoop dat er daardoor meer eerbied ontstaat voor elkaar en in de wetenschap dat het geen enkele zin heeft om elkaar te bevechten. Want als we vechten tegen een ander, bekampen slechts ons eigen spiegelbeeld.

Meer:
http://www.elsdeschepper.com


http://www.merlyn.be/afbeeldingen/aanrader-elsdeschepper.jpg

Orakel
19-11-05, 17:07
Geplaatst door Marsipulami
Dalaï lama ontmoedigt westerlingen om zich te bekeren tot boedhisme


Geplaatst op 19/11 '05 om 11:18u
Door Theo Borgermans (Bron: AFP)



EDINBURGH (RKnieuws.net) - De Dalaï-lama, de spirituele leider van de Tibetanen, heeft de westerlingen vrijdag aangeraden hun eigen traditionele religies "oprecht" te beoefenen, eerder dan zich te bekeren tot het boedhisme dat meer en meer populair is geworden in het westen. Door journalisten ondervraagd in het Schotse Edinburgh over de groeiende populariteit van het boedhisme in het westen antwoordde de Nobelprijswinnaar voor de Vrede 1989: "De westerlingen hebben hun eigen tradities, de joods-christelijke godsdiensten".


"Het is altijd beter zijn eigen godsdiensten te behouden. Veranderen van godsdienst is niet makkelijk. De westerlingen moeten goede en oprechte christenen zijn", zo voegde de spirituele leider van het Tibetaans boedhisme er aan toe. De Dalaï lama onderstreepte de "gemeenschappelijke waarden" van alle godsdiensten. "Alle godsdiensten delen dezelfde principes: medelijden, liefde, vergeving, zelfdiscipline", zo zei hij.

"Voor sommige personen betekent de laiciteit het verwerpen van de godsdiensten. In Azië betekent dit het respect voor alle godsdiensten", aldus de Dalaï lama.

"Ik hou van kruiden in de keuken zoals de Indianen, anderen houden er niet van. In een restaurant discussiëren over de over voor- en nadelen van gekruide gerechten heeft geen zin. Dat geldt ook voor de godsdienst: het is een persoonlijke zaak". (tb)

Volgens mijn is de Lama bang voor inflatie van het Boedhisme.

Mill
19-11-05, 17:14
Geplaatst door Orakel
Volgens mijn is de Lama bang voor inflatie van het Boedhisme.

Verlichten kennen geen angst. :o

Orakel
19-11-05, 17:25
Geplaatst door Mill
Verlichten kennen geen angst. :o

:nerveus:

Hij houdt de duisternis uit de verlichting dan?
Scheidt de duistere bokken van de verlichte schapen?

:chinees:

Mill
19-11-05, 17:28
Geplaatst door Orakel
:nerveus:

Hij houdt de duisternis uit de verlichting dan?
Scheidt de duistere bokken van de verlichte schapen?

:chinees:

Of hij is gewoon een Jomanda in schaapstoga...