PDA

Bekijk Volledige Versie : KIJKTIP: Kiezen voor de islam, Netwerk



freya
20-11-05, 15:29
NETWERK uitzending:

Onderwerp: Kiezen voor de islam

starttijd=00:00:35&speelduur=00:27:22

Sommige Nederlanders bekeren zich tot de islam. In Netwerk een portret van drie Nederlandse vrouwen die voor die religie hebben gekozen. Ze leggen uit waarom en vertellen hoe het is om als moslima te leven in Nederland.

Niet geregistreerd
Het is niet bekend hoeveel Nederlandse moslims er zijn. Ze worden niet geregistreerd, in tegenstelling tot christenen. Volgens een schatting van het Rotterdams Dagblad hebben 10.000 Nederlanders zich bekeerd tot de islam. Tweederde van hen is vrouw.

Waarom Nederlandse vrouwen moslim worden
Volgens Karin van Nieuwkerk van de Radboud Universiteit Nijmegen zijn er drie redenen te onderscheiden waarom Nederlandse vrouwen moslim worden. Een eerste is dat de islam houvast geeft na een persoonlijke crisis. “Als een vrouw iets ingrijpends meemaakt, gaat ze op zoek naar meer houvast. De islam kan dat bieden,” zei Van Nieuwkerk afgelopen mei in het Rotterdams Dagblad.

Persoonlijke ruimte
Een tweede motief is dat sommige vrouwen zich onprettig voelen bij de man-vrouwverhouding in Nederland. De derde reden kan zijn dat vrouwen persoonlijke ruimte willen creëren. Van Nieuwkerk meent dat vrouwen zich willen losmaken van hun familie of zich afzetten tegen de Nederlandse individualistische samenleving.

Nieuw leven
Wat doet je besluiten om je als Nederlandse vrouw tot de islam te bekeren? Hoe vullen vrouwen hun nieuwe leven als moslima in? Hoe reageren familie en vrienden?

Zestien jaar geleden
In Netwerk vertellen Ceylan Pektas, Hlya en Linda hun verhaal. Ceylan is voorzitter van Al Nisa, de organisatie voor Nederlandse moslimvrouwen. Ze is geboren en getogen in Nederland en ging oorspronkelijk door het leven als Joyce. Zestien jaar geleden besloot ze moslim te worden.

Naam niet veranderd
Hlya, haar Nederlandse naam is Tjitske, sprak zeventien jaar geleden de geloofsgetuigenis uit en ging over tot de islam. De acttienjarige Linda heeft haar naam niet veranderd. Zij koos twee jaar geleden voor een ander leven.

Hoeveel islamieten?
Verder aandacht voor moslims in Nederland. Hoeveel islamieten telt Nederland? Waar wonen ze? Hoeveel moskeeën zijn er in ons land? Netwerk sprak erover met Nico Landman, islamoloog aan de Universiteit Utrecht.

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=201122

Uitzenddatum: Zo. 20 november 2005, 20.15u

Verslaggeving: Ines ten Berge en Gabrielle van Gelderen en Herman Vijlbrief

Julien
20-11-05, 15:35
een vierde reden is natuurlijk dat nederlandse vrouwen moslima worden omdat ze met een moslim trouwen, en dat zeg maar van hen geëist wordt (niet met dwang hoor, maar ik geloof ook niet dat deze vrouwen moslima waren geworden als ze nooit hun man op 't witte paard waren tegengekomen)

beetje vreemd dat deze reden niet genoemd wordt.

maar het lijkt me een interessante reportage, 't is toch niet van de EO?!

Oeroeboeroe
20-11-05, 15:37
Geplaatst door freya
De achttienjarige Linda heeft haar naam niet veranderd.


Ondanks dit hoopvolle bericht lijkt het me nogal een vrouwenprogramma. Er is vast ook wel ergens voetbal te zien ofzo om 20.15 uur ofzo. Met mannen ofzo. Waar ik me in kan verplaatsen ofzo.

Niet de Islam, maar de vrouwentelevisiemaffia bedreigt onze samenleving.

freya
20-11-05, 15:42
Geplaatst door Julien
een vierde reden is natuurlijk dat nederlandse vrouwen moslima worden omdat ze met een moslim trouwen, en dat zeg maar van hen geëist wordt (niet met dwang hoor, maar ik geloof ook niet dat deze vrouwen moslima waren geworden als ze nooit hun man op 't witte paard waren tegengekomen)

beetje vreemd dat deze reden niet genoemd wordt.

maar het lijkt me een interessante reportage, 't is toch niet van de EO?!

Ik ken een bekeerde moslima die idd zich bekeerde na een huwelijk met een moslim.
En weet je waarom?

Zij had een streng katholieke opvoeding genoten, zelfs op een meisjeskostschool gezeten, waarbij zij geleerd had dat alle sex vies en taboe was en uitsluitend als huwelijkse plicht gezien moest worden.
Toen ze van haar man hoorde dat moslims in de koran worden aangespoord om binnen het huwelijk te genieten van elkaar, hoefde ze niet lang na te denken voor zij zich bekeerde :D

Ze zijn al zeker 20 jaar heel gelukkig getrouwd inmiddels :)

Julien
20-11-05, 15:45
Geplaatst door freya
Ik ken een bekeerde moslima die idd zich bekeerde na een huwelijk met een moslim.
En weet je waarom?

Zij had een streng katholieke opvoeding genoten, zelfs op een meisjeskostschool gezeten, waarbij zij geleerd had dat alle sex vies en taboe was en uitsluitend als huwelijkse plicht gezien moest worden.
Toen ze van haar man hoorde dat moslims in de koran worden aangespoord om binnen het huwelijk te genieten van elkaar, hoefde ze niet lang na te denken voor zij zich bekeerde :D

Ze zijn al zeker 20 jaar heel gelukkig getrouwd inmiddels :)

hm ja ik geloof je ook wel
(overigens er is niet zoveel verschil in de manier waarop katholieken naar sex kijken als moslims)

maar ik ken ook genoeg bekeerde moslimas die puur moslima zijn geworden omdat ze met een moslim gingen trouwen. En ze gaven ook toe dat ze niet denken dat ze moslima waren geworden als ze hun man nooit waren tegengekomen. Het is dus wel een belangrijke reden.

Oeroeboeroe
20-11-05, 15:56
Geplaatst door freya
Ze zijn al zeker 20 jaar heel gelukkig getrouwd inmiddels :)

Kan je ook bereiken met een bosje bloemen op zijn tijd.

Dolle Fatima
20-11-05, 16:34
Geplaatst door freya
Ik ken een bekeerde moslima die idd zich bekeerde na een huwelijk met een moslim.
En weet je waarom?

Zij had een streng katholieke opvoeding genoten, zelfs op een meisjeskostschool gezeten, waarbij zij geleerd had dat alle sex vies en taboe was en uitsluitend als huwelijkse plicht gezien moest worden.
Toen ze van haar man hoorde dat moslims in de koran worden aangespoord om binnen het huwelijk te genieten van elkaar, hoefde ze niet lang na te denken voor zij zich bekeerde :D

Ze zijn al zeker 20 jaar heel gelukkig getrouwd inmiddels :)

Goeie reden :hihi:

Rabi'ah.
20-11-05, 17:03
Geplaatst door Dolle Fatima
Goeie reden :hihi:

:D

Rabi'ah.
20-11-05, 17:09
Maar ff alle gekheid op een stokje: De meeste Nederlandse moslima's die ik ken zijn inderdaad moslim geworden nadat ze hun (islamitische) man hebben leren kennen.

Deze vrouwen zijn meestal zeer gelovige, overtuigde en praktiserende moslims, soms meer nog dan hun man.

Het is dus een hardnekkig vooroordeel dat Nederlandse moslima's zich OM hun man zouden bekeren.

De man is meestal alleen de aanleiding om zich in de islam te verdiepen, of de manier waarop ze met de islam in contact zijn gekomen.

Desalniettemin komen "bekeringen" om een man (of vrouw) weleens voor. Heb ik weleens grappige verhalen over gehoord.

NL vrouw wordt moslim, gaat hijab dragen, bidden, vasten, etc. En als het huwelijk niks wordt gaan de hijab en het gebedskleedje de deur uit en is het dag Ramadan. :moe:

Maar dit soort types zijn gelukkig een minderheid.

Ontopic: Ik ga zeker kijken. :)

Dolle Fatima
20-11-05, 17:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar ff alle gekheid op een stokje: De meeste Nederlandse moslima's die ik ken zijn inderdaad moslim geworden nadat ze hun (islamitische) man hebben leren kennen.

Deze vrouwen zijn meestal zeer gelovige, overtuigde en praktiserende moslims, soms meer nog dan hun man.

Het is dus een hardnekkig vooroordeel dat Nederlandse moslima's zich OM hun man zouden bekeren.

De man is meestal alleen de aanleiding om zich in de islam te verdiepen, of de manier waarop ze met de islam in contact zijn gekomen.

Desalniettemin komen "bekeringen" om een man (of vrouw) weleens voor. Heb ik weleens grappige verhalen over gehoord.

NL vrouw wordt moslim, gaat hijab dragen, bidden, vasten, etc. En als het huwelijk niks wordt gaan de hijab en het gebedskleedje de deur uit en is het dag Ramadan. :moe:

Maar dit soort types zijn gelukkig een minderheid.

Ontopic: Ik ga zeker kijken. :)

Ik ken een veel leuker verhaal:
Vrouw leert Moslimman kenne, verdiept zich in Islam, wordt Moslim. Na een tijdje vind ze haar man echter niet praktiserend genoeg en vraagt scheiding aan. Ze scheidt van hem en legt via internet contact met een echtpaar in Brussel. Uiteindelijk trouwt ze met de man van het stel en trekt als tweede vrouw van de man des huizes bij hun in..........

Maar uehm, ik ga ook kijken

Dolle Fatima
20-11-05, 17:38
Geplaatst door Rabi'ah.
:D

Eej girl, zet je msn is aan

lebanese
20-11-05, 17:43
hoe laat begint netwerk vandaag,ik kijk het heeeeel af en toe

Dolle Fatima
20-11-05, 17:59
Geplaatst door lebanese
hoe laat begint netwerk vandaag,ik kijk het heeeeel af en toe

20:15 staat er

lebanese
20-11-05, 18:03
tnx

Amparo
20-11-05, 18:12
Die vlijtige proselieten zijn wel een goeie compensatie voor alle moslims die niet des islams leven.

Rabi'ah.
20-11-05, 20:16
Al met al vond ik het een mooie documentaire. Voor elk van de 3 dames had de islam duidelijk een eigen, specifieke betekenis en invulling.

Ook vond ik dat ze heel openhartig en eerlijk en ook kritisch naar zichzelf vertelden. Persoonlijk sprak het verhaal van Ceylan Pektas me het meeste aan, maar ook in het verhaal van die Linda kon ik wel een aantal dingen herkennen.

Absoluut de moeite waard dus. :duim:

Spitsboef
20-11-05, 20:24
Ik vonUm klasse :argwaan:

Rabi'ah.
20-11-05, 20:26
Geplaatst door Spitsboef
Ik vonUm klasse :argwaan:

Ik ook.

Spitsboef
20-11-05, 20:27
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik ook.

Ik ga morgen naar de Islamitische Uni!
:argwaan:

Rabi'ah.
20-11-05, 20:28
Geplaatst door Spitsboef
Ik ga morgen naar de Islamitische Uni!
:argwaan:

:hihi:

Succes!

Goodnight
20-11-05, 20:39
Geplaatst door Julien
een vierde reden is natuurlijk dat nederlandse vrouwen moslima worden omdat ze met een moslim trouwen, en dat zeg maar van hen geëist wordt (niet met dwang hoor, maar ik geloof ook niet dat deze vrouwen moslima waren geworden als ze nooit hun man op 't witte paard waren tegengekomen)

beetje vreemd dat deze reden niet genoemd wordt.

maar het lijkt me een interessante reportage, 't is toch niet van de EO?!

Een beetje bevooroordeeld vind je ook niet, deze opmerking?

Ik ken genoeg vrouwen/mannen die zich bekeren tot de Islam zonder dat hier een partner aan te pas komt.

Spitsboef
20-11-05, 20:41
Geplaatst door Rabi'ah.
:hihi:

Succes!

Ga je mee? :o

Rabi'ah.
20-11-05, 20:43
Geplaatst door Spitsboef
Ga je mee? :o

Durf je niet alleen dan? :p

Spitsboef
20-11-05, 20:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Durf je niet alleen dan? :p

Nee, mag niej van mama met vreemden praten!
:duits:

Oeroeboeroe
20-11-05, 20:47
Nou, toch stukje gekeken hoor.


Bladiebladiebladiebla-ik heb een hoofddoek op, en dat wil ik nou eenmaal graag om geloofsredenen-bladiebladiebladiebla-[Oeroe denkt: oké.]-bladiebladieblablabladiebla-[klik].

Hoofddoekdiscussies zijn zóóóó jaren 90.

Wizdom
20-11-05, 21:33
'K heb nooit geweten dat er tot 50.000 Nederlanders bekeert zijn tot de Islam onder deze zware omstandigheden... Maar ja... Elk nadeel heeft zijn voordeel....

Julien
20-11-05, 22:05
Geplaatst door Goodnight
Een beetje bevooroordeeld vind je ook niet, deze opmerking?

Ik ken genoeg vrouwen/mannen die zich bekeren tot de Islam zonder dat hier een partner aan te pas komt.

Dat zeg ik toch ook. Ik noem het alleen maar als extra reden, aangezien deze reden - om wat voor reden dan ook - niet genoemd wordt.