PDA

Bekijk Volledige Versie : Stel je voor



Spitsboef
20-11-05, 20:08
Dat je iemand op tv ziet en haar graag wil ontmoeten. Hoe doe je dat?

:droef:

Spitsboef
20-11-05, 20:10
Onderwerp: Kiezen voor de islam

Uitzenddatum: Zo. 20 november 2005, 20.15u

Verslaggeving: Ines ten Berge en Gabrielle van Gelderen en Herman Vijlbrief

Reageer: Reactie aan de makers









Sommige Nederlanders bekeren zich tot de islam. In Netwerk een portret van drie Nederlandse vrouwen die voor die religie hebben gekozen. Ze leggen uit waarom en vertellen hoe het is om als moslima te leven in Nederland.



Niet geregistreerd
Het is niet bekend hoeveel Nederlandse moslims er zijn. Ze worden niet geregistreerd, in tegenstelling tot christenen. Volgens een schatting van het Rotterdams Dagblad hebben 10.000 Nederlanders zich bekeerd tot de islam. Tweederde van hen is vrouw.



Waarom Nederlandse vrouwen moslim worden
Volgens Karin van Nieuwkerk van de Radboud Universiteit Nijmegen zijn er drie redenen te onderscheiden waarom Nederlandse vrouwen moslim worden. Een eerste is dat de islam houvast geeft na een persoonlijke crisis. “Als een vrouw iets ingrijpends meemaakt, gaat ze op zoek naar meer houvast. De islam kan dat bieden,” zei Van Nieuwkerk afgelopen mei in het Rotterdams Dagblad.



Persoonlijke ruimte
Een tweede motief is dat sommige vrouwen zich onprettig voelen bij de man-vrouwverhouding in Nederland. De derde reden kan zijn dat vrouwen persoonlijke ruimte willen creëren. Van Nieuwkerk meent dat vrouwen zich willen losmaken van hun familie of zich afzetten tegen de Nederlandse individualistische samenleving.



Nieuw leven
Wat doet je besluiten om je als Nederlandse vrouw tot de islam te bekeren? Hoe vullen vrouwen hun nieuwe leven als moslima in? Hoe reageren familie en vrienden?



Zestien jaar geleden
In Netwerk vertellen Ceylan Pektas, Hlya en Linda hun verhaal. Ceylan is voorzitter van Al Nisa, de organisatie voor Nederlandse moslimvrouwen. Ze is geboren en getogen in Nederland en ging oorspronkelijk door het leven als Joyce. Zestien jaar geleden besloot ze moslim te worden.



Naam niet veranderd
Hlya, haar Nederlandse naam is Tjitske, sprak zeventien jaar geleden de geloofsgetuigenis uit en ging over tot de islam. De acttienjarige Linda heeft haar naam niet veranderd. Zij koos twee jaar geleden voor een ander leven.



Hoeveel islamieten?
Verder aandacht voor moslims in Nederland. Hoeveel islamieten telt Nederland? Waar wonen ze? Hoeveel moskeeën zijn er in ons land? Netwerk sprak erover met Nico Landman, islamoloog aan de Universiteit Utrecht.


Links:
Stichting Nederlandse moslimvrouwen Al Nisa

Verhalen van nieuwe moslima’s

Islamitische Universiteit Rotterdam

Cijfers over aantal islamieten in Nederland

Rabi'ah.
20-11-05, 20:18
Geplaatst door Spitsboef
Dat je iemand op tv ziet en haar graag wil ontmoeten. Hoe doe je dat?

:droef:

Wie zou je dan willen ontmoeten? :zozo:

Spitsboef
20-11-05, 20:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Wie zou je dan willen ontmoeten? :zozo:

Linda :D

Rabi'ah.
20-11-05, 20:24
Geplaatst door Spitsboef
Linda :D

Dacht ik al. :wink:

Haar verhaal trof me trouwens wel. Bij haar zag je het duidelijkst hoe iemands leven positief beïnvloed kan worden door een keuze voor de islam en hoe je daaruit troost en kracht kunt putten. :)

Spitsboef
20-11-05, 20:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Dacht ik al. :wink:

Haar verhaal trof me trouwens wel. Bij haar zag je het duidelijkst hoe iemands leven positief beïnvloed kan worden door een keuze voor de islam en hoe je daaruit troost en kracht kunt putten. :)

Jij snapt ém!

haar verhaal raakte me ook aan!

:D

Rabi'ah.
20-11-05, 20:27
Geplaatst door Spitsboef
Jij snapt ém!

haar verhaal raakte me ook aan!

:D

Ja, absoluut, was heftig wat ze allemaal mee had gemaakt. Maar het verhaal van Ceylan sprak me het meest aan, omdat ik daarin erg veel van mezelf kon herkennen.

Spitsboef
20-11-05, 20:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, absoluut, was heftig wat ze allemaal mee had gemaakt. Maar het verhaal van Ceylan sprak me het meest aan, omdat ik daarin erg veel van mezelf kon herkennen.

Inderdaad!

Ceylan? :p

Ik luisterde aandachtig naar Linda!

Rabi'ah.
20-11-05, 20:30
Geplaatst door Spitsboef
Inderdaad!

Ceylan? :p

Ik luisterde aandachtig naar Linda!

Spitsboef: :verliefd: "Ceylan? Huh, wie is dat?"


:p

Joesoef
20-11-05, 20:32
Geplaatst door Spitsboef
Inderdaad!

Ceylan? :p

Ik luisterde aandachtig naar Linda!


:hihi:


Hoe kan je nu luisteren als je met je hoofd in de wolken zit met roze vlindertjes er om heen.

Spitsboef
20-11-05, 20:40
Geplaatst door Rabi'ah.
Spitsboef: :verliefd: "Ceylan? Huh, wie is dat?"


:p

Ik wil halal doen hoor! :jammer:

Je noemde net Ceylan enZo?

@Joesoef: ik weeNiej maar ze heeft gewoon iets. Dan heb ik het niej over de vlinders &Co! Maar gewoon de wijze van denken :zweep:

Rabi'ah.
20-11-05, 20:42
Geplaatst door Spitsboef
Ik wil halal doen hoor! :jammer:

Je noemde net Ceylan enZo?

@Joesoef: ik weeNiej maar ze heeft gewoon iets. Dan heb ik het niej over de vlinders &Co! Maar gewoon de wijze van denken :zweep:

Jaja we plagen je maar. Kan me helemaal voorstellen dat je geraakt bent door haar verhaal.

Dus ik zou zeggen, stuur een mailtje naar de programmamakers. :)

Joesoef
20-11-05, 20:43
Geplaatst door Spitsboef
Ik wil halal doen hoor! :jammer:

Je noemde net Ceylan enZo?

@Joesoef: ik weeNiej maar ze heeft gewoon iets. Dan heb ik het niej over de vlinders &Co! Maar gewoon de wijze van denken :zweep:


:jaja:


:p

Spitsboef
20-11-05, 20:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Jaja we plagen je maar. Kan me helemaal voorstellen dat je geraakt bent door haar verhaal.

Dus ik zou zeggen, stuur een mailtje naar de programmamakers. :)
:engel:

Done!
''''''''''

Gezien het groeiende aantal e-mails dat onze redactie bereikt, zijn wij helaas niet in staat iedereen een persoonlijk antwoord te sturen.

Wat doen we wel met uw mail?

*Alle mail wordt gelezen.
*Wanneer wij een suggestie voor een onderwerp voor de uitzending passend vinden, zal een redacteur contact met u opnemen.

*Vragen die betrekking hebben op de uitzendingen, bijvoorbeeld over gedraaide muziek of over een besproken boek, worden zo spoedig mogelijk beantwoord.

*Reacties en op- of aanmerkingen worden tijdens evaluaties besproken.

De Netwerk-redactie

Rabi'ah.
20-11-05, 20:45
Geplaatst door Spitsboef
:engel:

Done!
''''''''''

Gezien het groeiende aantal e-mails dat onze redactie bereikt, zijn wij helaas niet in staat iedereen een persoonlijk antwoord te sturen.

Wat doen we wel met uw mail?

*Alle mail wordt gelezen.
*Wanneer wij een suggestie voor een onderwerp voor de uitzending passend vinden, zal een redacteur contact met u opnemen.

*Vragen die betrekking hebben op de uitzendingen, bijvoorbeeld over gedraaide muziek of over een besproken boek, worden zo spoedig mogelijk beantwoord.

*Reacties en op- of aanmerkingen worden tijdens evaluaties besproken.

De Netwerk-redactie

Ok. En nu nog afwachten wat voor antwoord je krijgt......