PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslima heeft genoeg van liefdeloos Nederland



Alim
21-11-05, 13:53
door Ria Saanen

HELMOND - Het is niet zo dat ze Nederland een vervelend land vindt. Ze heeft hier eigenlijk alles wat ze wil. Alleen: het gevoel dat ze niet als volwaardig Nederlands burger wordt gezien, dat blijft knagen. Dat geworstel wil ze haar vier kindjes niet aandoen. Daarom gaat de 31-jarige moslima Ayter Köse terug naar Turkije. Of terug? Dat is niet eens goed gezegd. Ze heeft nooit in Turkije gewoond.



,,Ik ben Helmondser dan wie ook'', had ze door de telefoon al gemeld. Ayter Köse is geboren en getogen in Helmond. Haar inmiddels overleden vader kwam een jaar of 38 geleden hierheen om te werken, haar moeder volgde zes jaar later.

,,Ik heb hier de kleuterschool en de basisschool doorlopen en ik heb mijn atheneum-diploma behaald op het Jan van Brabant College. Nederlandser kan niet'', meent ze. ,,Ik denk ook dat het Nederlands mijn moedertaal is, niet het Turks. Ik betrap mezelf er op dat ik vaak in het Nederlands denk.''

Toch gaat ze verhuizen naar Turkije, samen met haar man en haar vier kinderen van 2, 4, 7 en 10 jaar oud. ,,Nee, ik word niet echt gediscrimineerd. Natuurlijk, er wordt gescholden, maar dat ben ik gewend. Het is meer het gevoel dat ik niet als volwaardig Nederlands burger geaccepteerd word.''

,,Waarom moet ik na 31 jaar nog steeds uitleggen wat de ramadan inhoudt? Waarom reageren mensen nog steeds verbaasd als ze horen dat ik Nederlands spreek of als ze zien dat ik autorijd? Waarom wordt mij een stageplek geweigerd omdat ik een hoofddoek draag?''

,,Ik woon hier al 31 jaar, ik ben een Nederlandse. Waarom nog al die vragen en waarom nog dat onbegrip? Dat voelt vreemd, hoor. Ik zie mezelf als een Nederlander, dit is mijn land. Een Poolse die nauwelijks een woord Nederlands spreekt, wordt als volwaardiger beschouwd dan ik.''

Dat Ayter nu pas last krijgt van het gevoel niet als volwaardig burger te worden beschouwd, heeft te maken, zo denkt ze, met het feit dat ze nu weer aan het studeren is en meer deelneemt aan de maatschappij dan de afgelopen tien jaar.


Verkering

Na het atheneum voer ze namelijk een eigen koers: net uit de schoolbanken trouwde ze en op haar 21e had ze haar eerste kind. ,,Ik heb mijn man tijdens vakanties in Turkije leren kennen. Ik mocht hem graag en de enige mogelijkheid om bij hem te zijn, was met hem te trouwen. In Turkije kennen ze dat niet: verkering hebben en samen dingen doen. Het is een goede keuze geweest, we zijn nog steeds verliefd.''

Haar nieuwbakken echtgenoot had in Turkije willen blijven, maar Ayter wist hem over te halen naar haar land te verhuizen. ,,Hier was het beter, zei ze tegen mij. Nederland zou veel democratischer zijn'', verklaart echtgenoot Hakan zijn keuze. Met zijn niet-afgemaakte Turkse hogeschool-opleiding kon hij hier niets beginnen. Na een beroepsopleiding houtbewerking en een cursus Nederlands vond hij vrij snel een baan bij een Helmondse houthandel.

,,Hij had graag gezien dat ik door ging studeren, dat ik kinderarts zou worden'', vertelt Ayter over hun eerste huwelijksjaren. ,,Ik was zelfs ingeloot voor de studie medicijnen, maar ik had geen zin meer in studeren. Ik wilde graag kinderen.''

Haar wens ging in vervulling: binnen zeven jaar kregen ze vier kinderen, twee jongens en twee meisjes. ,,Ik heb tien jaar lang alleen maar de kinderen gehad, ik kwam nauwelijks ergens.'' Toen de jongste een jaar was, begon Ayters echtgenoot opnieuw over studeren te praten. ,,Ja, ik weet dat Turkse mannen niet als geëmancipeerd te boek staan, maar dat is niet zo.''


Leraar

Ayter Köse koos uiteindelijk voor een deeltijd-lerarenopleiding. ,,Ik wilde iets met kinderen, daar ben ik nu eenmaal dol op, en ik wilde iets dichtbij huis. Het moest een beetje passen binnen mijn verplichtingen als moeder. De kinderen gaan voor, altijd.''

De opleiding bevalt haar prima, ze heeft er bijna de helft opzitten. Ze heeft al wel een forse hindernis moeten overwinnen. De eerste stageschool was de fusiepartner van de school waar ze zelf op had gezeten, De Cajuit in Helmond. ,,Het kennismakingsgesprek liep voortreffelijk. De directeur vroeg nog aan een van de leraren: ken je haar nog? Goeie leerlingen vergeet je nooit, was het antwoord.''

,,Mooi dat ik de volgende dag toch een telefoontje kreeg: als ik mijn hoofddoek niet af zou doen, mocht ik geen stage komen lopen. Ik was geschokt, wist niet wat ik moest zeggen. Ik heb een andere school gezocht, want ik ben geen klein kind meer. Ik draag bewust een hoofddoek, daarvoor heb ik op mijn vijftiende gekozen.''

Dat was het eerste incident, dat haar aan het denken zette. Het tweede vond plaats op straat: ,,Het stelde eigenlijk niet eens zoveel voor. Ik fietste met mijn zoontje door een straat, waar een paar tieners aan het voetballen waren. Ze riepen de gebruikelijke dingen, zoals Holland- volland. Normaal reageer ik daar altijd op. Alleen toen niet, omdat ik niet wilde dat mijn zoontje zou voelen dat er zoiets bestaat als discriminatie. Door niets te zeggen, deed ik mezelf weer tekort.''


Terrorist

Diezelfde avond kondigde Ayter thuis aan dat ze naar Turkije wilde. Haar man had er wel oren naar, die wilde altijd al terug. ,,Want ik heb niet ervaren dat Nederland een democratisch land is'', zegt hij. ,,Bovendien word ik nog steeds gezien als iemand die niets kan of weet. Zodra er iets gebeurt, bijvoorbeeld de dood van Van Gogh, word ik voor terrorist uitgemaakt. Door mijn eigen collega's nog wel.''

Inmiddels hebben Ayter en haar man de zomervakantie benut om zich te oriënteren in hun nieuwe land. Ze gaan overigens pas over twee jaar, als Ayter haar opleiding voltooid heeft en hebben hun zinnen gezet op een stad ter grootte van Helmond. De familie van haar man woont er.

,,Ik realiseer me heus wel dat ik het daar niet gemakkelijk zal krijgen'', zegt ze. ,,Het valt me ook zwaar om te gaan, liever bleef ik hier. Dit is mijn land, maar als ik in 31 jaar niet heb kunnen bereiken dat ik als volwaardige Nederlander word beschouwd, zal dat mijn kinderen ook niet lukken.''

Of ze in Turkije haar draai zal vinden? Ze is er optimistisch over. ,,Mijn moeder zegt dat het niks wordt. Ze denkt dat ik me niet zal kunnen aanpassen, omdat ik te Nederlands ben. Misschien is dat wel zo, hoewel: we gaan in een stad wonen, dat is toch heel anders dan het Turkse platteland.''

,,Ik ben niet veeleisend. Ik heb maar één doel: dat mijn kinderen als volwaardige burgers worden gezien. Ik wil niet dat ze hier hetzelfde gevoel krijgen als ik, dat ze niet meetellen. Als het niet lukt, komen we terug. We hebben allemaal een Nederlands paspoort.''

wytze
21-11-05, 13:56
Triest en Treurig.

observer
21-11-05, 14:01
om vervolgens erachter te komen dat als lerares je met een hoofddoek in turkije niet voor de klas mag staan

mark61
21-11-05, 14:06
Voordat in Turkije mensen als volwaardige burgers worden gezien zijn wel nog wel een paar decennia verder. Vooral in 'een stad ter grootte van Helmond'. Brrr.

Maar ik wens haar veel succes en geluk. Niet alle mensen op de wereld kunnen moeiteloos uit 2 landen kiezen om te wonen.

Bar
21-11-05, 14:08
Geplaatst door observer
om vervolgens erachter te komen dat als lerares je met een hoofddoek in turkije niet voor de klas mag staan

En je kinderen ongelukkig maken in een vreemd land vanwege je hoofddoek-obsessie.

Alim
21-11-05, 14:18
Geplaatst door mark61
Voordat in Turkije mensen als volwaardige burgers worden gezien zijn wel nog wel een paar decennia verder. Vooral in 'een stad ter grootte van Helmond'. Brrr.

Maar ik wens haar veel succes en geluk. Niet alle mensen op de wereld kunnen moeiteloos uit 2 landen kiezen om te wonen.

Ik vind je heel erg kortzichtig hoe je over dat soort dingen denkt. In plaats van dat je racisme en discriminatie veroordeelt, ga je met je onzin verwijzen naar Turkije. Nederland is geen Turkije in eerste plaats. Mensen zoals jij hebben altijd groot mond over Turkije dat het geen democratisch land is en waar geen mensenrechten worden gerespecteerd enz enz.. .
Nederland is geen haar beter dan Turkije als het gaat om mensenrechten.
Dus die vergelijking vind ik niet op z’n plaat.

waterfiets
21-11-05, 14:33
Wel een triest verhaal inderdaad. Dat gezeur over die hoofddoek altijd! Enerzijds een lerares die niet les mag geven op een islamitische school omdat ze deze niet op wil doen en nu weer dit. Het zal wel een paar generaties nodig hebben voordat ook nederlanders volledig ingeburgerd zijn.

Maar er gaan nu ook veel turken terug omdat de economie daar booming is.

Mill
21-11-05, 14:33
Geplaatst door Alim
Nederland is geen haar beter dan Turkije als het gaat om mensenrechten.
Dus die vergelijking vind ik niet op z’n plaat.

Midnight Express II speelt dan ook in Assen.

mark61
21-11-05, 14:38
Geplaatst door Alim
Ik vind je heel erg kortzichtig hoe je over dat soort dingen denkt. In plaats van dat je racisme en discriminatie veroordeelt,


Stel je niet aan en lees wat van mijn 25000 posts. Voorzover ze niet worden weggehaald. :vreemd:


Mensen zoals jij hebben altijd groot mond over Turkije dat het geen democratisch land is en waar geen mensenrechten worden gerespecteerd enz enz.. .

En dat is verboden? Onjuist? Wie zijn mensen als ik?


Nederland is geen haar beter dan Turkije als het gaat om mensenrechten.

Ik ben blij voor je dat je geen idee hebt van waar je het over hebt. Dan zou je wel anders piepen. Typisch van dat westerse volgevreten commentaar van bij de cv.

Dat dat commentaar in dit geval ws. van islamitische danwel nlmarokkaanse zijde komt verandert er niets aan, toont alleen de mate van assimilatie aan.


Dus die vergelijking vind ik niet op z’n plaat.

Ik adviseer een ontmoeting met de Turkse politie en een weekje in de cel aldaar.

Rourchid
21-11-05, 15:05
Geplaatst door mark61

Ik adviseer een ontmoeting met de Turkse politie en een weekje in de cel aldaar.
Irrelevante vergelijking.
Het gaat niet om het vergelijken van ontmoetingen met de Nederlandse en/of Turkse politie, maar om het vergelijken van ontmoetingen met de Nederlandse burgers en/of Turkse burgers.

Bofko
21-11-05, 15:07
ik denk als ze vanuit een Helmond eerst eens een andere Nederlandse stad uitkiest, dat ze dan aardig opknapt.

et_2000nl
21-11-05, 15:23
Als je de stelling inverteerd, een beetje vrij. Nederland is heel liefdevol voor moslims. Ja dat is een betere afspiegeling. Nou ben ik hier niet zo lang, slechts mijn hele leven, en Nawijn is hier langer en vind dat ie daar allerlei rechten uit moet halen. Boefje die Nawijn. Nou of ie me liefdevol behandeld of niet, ik blijf hier lekker toch.... :ego:

Cherry Bo
21-11-05, 15:29
Geplaatst door observer
om vervolgens erachter te komen dat als lerares je met een hoofddoek in turkije niet voor de klas mag staan

Precies.
Mij benieuwe hoe ze dát dan gaat interpreteren.
Het "geen volwaardig burger" verhaal gaat dan alvast niet meer op.

et_2000nl
21-11-05, 15:47
Geplaatst door Marruecos
Zwak. Heel erg zwak.

Mijn punt? Till death do us part. :verliefd:

Verzoek je om concentratie kampen? :verward:

Hey waarom ligt die server steeds plat?

Hoefnix
21-11-05, 16:00
Geplaatst door Alim
Alleen: het gevoel dat ze niet als volwaardig Nederlands burger wordt gezien, dat blijft knagen.

Dat gevoel hebben veel autochtonen ook. Wel een beetje karakter tonen hoor. Marshmellow-ruggegraat.

et_2000nl
21-11-05, 16:09
Geplaatst door Marruecos
Jep, mét een niet-rokers-gedeelte.




Deedee loopt hier vrij rond.


http://img.photobucket.com/albums/v200/stuffbox/Deedee.jpg

Sjips ik rook, vraag de bewaker wel om een aansteker, die handelt altijd adequat. Dood aan kanker of dood aan DE vuur, wat maakt het uit, slechts de factor tijd. Snap die hele heisa niet. Jij?

Wie is DeeDee?

David
21-11-05, 16:16
Geplaatst door et_2000nl
Wie is DeeDee?


Zangeres. Had solo hit met 'I put a spell on you' in de jaren zeventig. Werd later lid van Vulcano. Na enkele engelstalige flops ('Shut up and boogie', 'Superman') ging het viertal over op nederlandstalig, en had enkele hits met 'Als je haar maar goed zit' en 'Een beetje van dit, een beetje van dat'. Deed mee aan het natonale songfestival, zowel solo ('Ik speel de clown') als met Vulcano. Deedee, inmiddels in de vijftig, treedt nog steeds dapper op.

Cherry Bo
21-11-05, 16:18
Geplaatst door David
Zangeres. Had solo hit met 'I put a spell on you' in de jaren zeventig. Werd later lid van Vulcano. Na enkele engelstalige flops ('Shut up and boogie', 'Superman') ging het viertal over op nederlandstalig, en had enkele hits met 'Als je haar maar goed zit' en 'Een beetje van dit, een beetje van dat'. Deed mee aan het natonale songfestival, zowel solo ('Ik speel de clown') als met Vulcano. Deedee, inmiddels in de vijftig, treedt nog steeds dapper op.

Een fan! :strik:

et_2000nl
21-11-05, 16:21
Geplaatst door David
Zangeres. Had solo hit met 'I put a spell on you' in de jaren zeventig. Werd later lid van Vulcano. Na enkele engelstalige flops ('Shut up and boogie', 'Superman') ging het viertal over op nederlandstalig, en had enkele hits met 'Als je haar maar goed zit' en 'Een beetje van dit, een beetje van dat'. Deed mee aan het natonale songfestival, zowel solo ('Ik speel de clown') als met Vulcano. Deedee, inmiddels in de vijftig, treedt nog steeds dapper op.

Pfff sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.... :ego:

et_2000nl
21-11-05, 16:22
Geplaatst door Cherry Bo
Een fan! :strik:

Er zat een ondertoon van liefde en respect in inderdaad. Die moeten we koesteren....

David
21-11-05, 16:24
Geplaatst door et_2000nl
Pfff sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.... :ego:


Ik of DeeDee?

et_2000nl
21-11-05, 16:34
Geplaatst door David
Ik of DeeDee?

DeeDee natuurlijk, jij bent een hopeloos geval. Maar wel ONS hopelose geval....

David
21-11-05, 16:36
Geplaatst door et_2000nl
DeeDee natuurlijk, jij bent een hopeloos geval. Maar wel ONS hopelose geval....



:lole:

et_2000nl
21-11-05, 16:49
Geplaatst door David
:lole:

Lief he, wel gelogen, maar dat maakt niet uit, geef toe, het gaf je ff een goed gevoel.

mark61
21-11-05, 18:46
Geplaatst door Joacim
Irrelevante vergelijking.
Het gaat niet om het vergelijken van ontmoetingen met de Nederlandse en/of Turkse politie, maar om het vergelijken van ontmoetingen met de Nederlandse burgers en/of Turkse burgers.

Irrelevante opmerking.
'Mensenrechten' verwijst naar overheidshandelen, niet of de buren wel aardig tegen je doen.

mark61
21-11-05, 18:49
Geplaatst door et_2000nl
Lief he, wel gelogen, maar dat maakt niet uit, geef toe, het gaf je ff een goed gevoel.

Jij bent helemaal niet aardig. Waar moek nou heen emigreren?

et_2000nl
21-11-05, 18:52
Geplaatst door mark61
Jij bent helemaal niet aardig. Waar moek nou heen emigreren?

Sjips, we zijn tot elkaar veroordeelt en blijven gewoon allemaal. T'is niet anders Mark, hoe zeer het me ook spijt. Homo-homohater, moslim-islamhater, t'is een grote familie.

mark61
21-11-05, 18:56
Geplaatst door et_2000nl
Sjips, we zijn tot elkaar veroordeelt en blijven gewoon allemaal. T'is niet anders Mark, hoe zeer het me ook spijt. Homo-homohater, moslim-islamhater, t'is een grote familie.

Geef niks, das het aloude principe 'he/you may be a s.o.b., but he/you is/are OUR s.o.b.'

contradictio
21-11-05, 18:58
Geplaatst door Alim
door Ria Saanen

........
,,Ik ben niet veeleisend. Ik heb maar één doel: dat mijn kinderen als volwaardige burgers worden gezien. Ik wil niet dat ze hier hetzelfde gevoel krijgen als ik, dat ze niet meetellen. Als het niet lukt, komen we terug. We hebben allemaal een Nederlands paspoort .''

tja, het gras van de buurman... alsof je daar als "halve-kaaskop" wel wordt geaccepteerd.. laat staan dat je daar je hoofddoek mag ophouden als je aan het werk wilt als docente. En dan ook nog met kinderen die daar helemaal opnieuw moeten beginnen en ervan uitgaan dat je ze als het niet lukt wel mee terug sleept. 3la mentaliteit. en waarom? omdat men geen zin heeft om de eigen plek OP TE EISEN en om een paar keer extra uit te leggen wat ramadan is enzo.

.. laten we het erop houden, hopelijk mag je dat paspoort blijven houden.

Dutchguy
21-11-05, 19:02
Geplaatst door contradictio
tja, het gras van de buurman... alsof je daar als "halve-kaaskop" wel wordt geaccepteerd.. laat staan dat je daar je hoofddoek mag ophouden als je aan het werk wilt als docente. En dan ook nog met kinderen die daar helemaal opnieuw moeten beginnen en ervan uitgaan dat je ze als het niet lukt wel mee terug sleept. 3la mentaliteit. en waarom? omdat men geen zin heeft om de eigen plek OP TE EISEN en om een paar keer extra uit te leggen wat ramadan is enzo.

.. laten we het erop houden, hopelijk mag je dat paspoort blijven houden.
Dacht hetzelfde, ik durf te voorspellen dat ze binnen een jaar weer terug is. Met name omdat ze hier geboren is.

Tomas
21-11-05, 19:05
Wat is dat ramadan dan?

mark61
21-11-05, 19:11
Geplaatst door Tomas
Wat is dat ramadan dan?

Jij jaagt perfect geďntegreerde medeburgers naar gruwelijke 3e-wereldlanden met die hatelijke vragen van je.

Tomas
21-11-05, 19:13
Geplaatst door mark61
Jij jaagt perfect geďntegreerde medeburgers naar gruwelijke 3e-wereldlanden met die hatelijke vragen van je.

Niet spieken in mijn agenda(s) aub.

mark61
21-11-05, 19:23
Geplaatst door Tomas
Niet spieken in mijn agenda(s) aub.

Vroeger wilde je ze nog wel s verbergen.

contradictio
21-11-05, 19:29
Geplaatst door Dutchguy
Dacht hetzelfde, ik durf te voorspellen dat ze binnen een jaar weer terug is. Met name omdat ze hier geboren is.

'k weet niet hoor, mensen kunnen zich soms jarenlang blind en oostindisch doof zijn voor de vooroordelen en bekrompenheid in eigen kring alleen maar omdat het "het eigen volk" betreft en het "eigen nest" wat men niet mag bevuilen..... dus wie weet hoelang ze het daar wel weet te verdragen.

laila_2003
21-11-05, 19:29
Ik kan de beleving en het gevoel van Ayter Köse helemaal volgen en vind het logisch dat ze een dergelijk stap heeft gemaakt. Maar wil nog niet zeggen dat het een goede keuze is, vooral voor haar kinderen. Het is mogelijk dat ze een goede keuze heeft gemaakt, want Turkije is de laatste jaren positief veranderd.

mark61
21-11-05, 19:32
Geplaatst door contradictio
'k weet niet hoor, mensen kunnen zich soms jarenlang blind zijn en oostindisch doof zijn voor de vooroordelen en bekrompenheid in eigen kring alleen maar omdat het "het eigen volk" betreft en het "eigen nest" wat men niet mag bevuilen..... dus wie weet hoelang ze dat wel weet te verdragen.

oei auw niet zegge.

contradictio
21-11-05, 19:46
Geplaatst door mark61
oei auw niet zegge.


ja, ik weet het. Die weerspiegeling is pijnlijk naar beide kanten toe.

mark61
21-11-05, 19:49
Geplaatst door contradictio
ja, ik weet het. Die weerspiegeling is pijnlijk naar beide kanten toe.

:)

Amenzu
21-11-05, 21:00
Dat is de werkelijkheid. Dat moeten we acepteren. Als ik qua rechten tussen Turkije en nederland mag kiezen dan de keuze makkelijk gemaakt.

Ik zal het maar niet hebben over de discriminatie van de koerden. Maar over meisjes die niet kunnen studeren omdat ze een hoofdoek dragen. Er worden jaarlijks honderden meisjes in het oosten vermoord om de eer van de familie te redden., erwijl dezelfde regering daar weinig tegen onderneemt , omdat het erg gevoelig ligt. De mannen (en zelfs vrouwen) laten geen mogelijkheid voorbij gaan om te zeggen dat ze de eer van hun familie moeten redden zoals het een goede moslim betaamt.

Je moet niet doen of Turkije alleen uit die populaire (ordinaire) en vooral goedkope plaatsje, die het westen voorgeschoteld krijgen, zoals antalya, alanya.



Geplaatst door Alim
Ik vind je heel erg kortzichtig hoe je over dat soort dingen denkt. In plaats van dat je racisme en discriminatie veroordeelt, ga je met je onzin verwijzen naar Turkije. Nederland is geen Turkije in eerste plaats. Mensen zoals jij hebben altijd groot mond over Turkije dat het geen democratisch land is en waar geen mensenrechten worden gerespecteerd enz enz.. .
Nederland is geen haar beter dan Turkije als het gaat om mensenrechten.
Dus die vergelijking vind ik niet op z’n plaat.

Rourchid
21-11-05, 23:40
Geplaatst door mark61
Irrelevante opmerking.
'Mensenrechten' verwijst naar overheidshandelen, niet of de buren wel aardig tegen je doen.
Als je vindt dat alleen de overheid verantwoordelijk is voor de mensenechten kan je beter emigreren naar N-Korea.

Bucephalus
21-11-05, 23:46
Geplaatst door Joacim
Als je vindt dat alleen de overheid verantwoordelijk is voor de mensenechten kan je beter emigreren naar N-Korea.

Overheid maakt beleid, grondwet bepaalt de rechten, mensen zelf manoeuvreren ertussen, eromheen en daarbuiten.
Natuurlijk heb jij geen idee waar mensenrechten zijn ontstaan en worden gehandhaafd :)

Rourchid
22-11-05, 02:15
Geplaatst door Bucephalus

Natuurlijk heb jij geen idee waar mensenrechten zijn ontstaan en worden gehandhaafd :)
De Grondwet van Medina (2/624).

mark61
22-11-05, 07:38
Geplaatst door Joacim
De Grondwet van Medina (2/624).

:corcky: