PDA

Bekijk Volledige Versie : TE NAIMA OF TE LATEN. Drie Musketiers op schoolreis



Wide-O
22-11-05, 08:27
TE NAIMA OF TE LATEN. Drie Musketiers op schoolreis

De overvloedige aandacht die ze ons schenken, beginnen we te beschouwen als een compliment. Geef toe: ze denken wel heel vaak aan ons. Ikzelf denk niet zo vaak aan ons. Ze mijmeren zo diep en zo vaak over ons aller welzijn dat ik begin te twijfelen of hun eigen volk wel op de eerste plaats komt.


De Drie Musketiers Vanhecke, Dewinter en Annemans hadden geen slechter ogenblik kunnen kiezen om hun megalomane campagne in de hoofdstad van Marokko te starten. Want van alle landen in de wereld waar vreemdelingen vandaan zouden kunnen komen, koos Dewinter Marokko uit als zijn absolute favoriet om er de autoriteiten de les te gaan spellen. Ze zijn van plan om in verschillende kranten en tijdschriften te adverteren om mensen af te raden te emigreren naar België. Overmoedig als altijd zullen ze folders en pamfletten gaan uitdelen in de straten van Rabat, handelingen waarvoor enkele decennia geleden mensen zomaar in helse oorden zoals Tazmamart en Bir Jdid werden gegooid. Alleen al daarom is het jammer dat Dewinter met zijn ingenieus plan niet vijftien jaar geleden op de proppen kwam. Dan had hij aan den lijve kunnen ondervinden hoe weinig de toenmalige vorst opgezet was met inmenging in binnenlandse aangelegenheden.

Nooit eerder heeft een Vlaamse partij, in alle kleinheid en bescheidenheid, het zich in het hoofd gehaald om op deze manier tewerk te gaan. Helemaal naar het land van herkomst gaan om mensen te gaan zeggen: ,,Jullie zijn niet welkom in ons land. We zeggen het vooraf." Dat eenieder het recht heeft om zich vrij te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke staat en om zijn land te verlaten, vindt Dewinter niet belangrijk. Dat mensen die besluiten hun land te verlaten dit meestal niet doen omdat de situatie in eigen land zo denderend is, kan hij ook niet echt vatten. Waarschijnlijk denkt hij dat hij ze zal afschrikken met wat hij te vertellen heeft: ,,We willen ze vertellen dat ze in de praktijk terechtkomen in gettowijken, dat ze heel weinig kans op een job zullen hebben, dat het leven hier niet rooskleurig zal zijn." Boe.

Het leven op zich is niet rooskleurig, maar dat terzijde. Dat het met een Vlaams Belang aan de macht nog minder vrolijk zal zijn voor vreemdelingen, zeggen ze er nog net niet bij. De toekomst voor vele Marokkaanse jongeren is er uitzichtlozer dan hier ooit het geval zou kunnen zijn. Ik kan me niet eens de frustratie inbeelden van de jongeren die met een licentie rechten of wiskunde op zak, zich niet te beroerd voelen om aardappelen op de markt te verkopen. Wanneer er één vacature vrijkomt in de hoofdstad, komen vijfduizend sollicitanten aangerend om te vechten voor die baan. Thema's zoals werk, onderwijs en huisvesting zijn er bijzonder gevoelig. Dat de voorman van een partij die niet eens deelneemt aan de macht in een klein land hen daarover de les zal komen spellen, kunnen ze op dit ogenblik missen als kiespijn. Daarom twijfel ik er ook aan dat ze met open armen zullen ontvangen worden.

In Rabat zijn ze dezer dagen voornamelijk bezig met allerlei festiviteiten op touw te zetten om vijftig jaar onafhankelijkheid te vieren. Een onafhankelijkheid die ook in vraag zou kunnen worden gesteld aangezien Spanje en vooral Frankrijk nooit echt zijn weggeweest tijdens die vijftig jaar. Echt erg lijken ze het niet te vinden. De vorst blijft toenadering zoeken tot het Noorden en durft zelfs hardop te dromen van een toetreding tot de Europese Unie. Reden te meer voor Dewinter om af te reizen naar dat land en er zijn boodschap te gaan verkondigen.

Ik kan niet geloven dat het Vlaams Belang echt resultaten denkt te zullen boeken met zijn schoolreisje. Met de verkiezingen in het vooruitzicht willen ze alleen hun achterban tonen dat ze desnoods zelf naar al die vreemde landen afreizen om de legale en illegale toestroom een halt toe te roepen. Als ze met zulke campagnes willen beginnen, hebben ze nog veel werk voor de boeg. Ze zullen ze nog vele reizen moeten maken om overal ter wereld mensen af te raden Vlaanderen als eindbestemming te kiezen.

,,Assimileer je, dan reiken we je de hand wel. Je bent echt wel welkom, zolang je je lot aan het onze wenst te verbinden en onze waarden en normen wenst te delen.'' Ze beginnen wartaal uit te slaan omdat ze te veel willen. Te veel ineens. Ze willen de problemen hier oplossen en ginder. De wortels ervan verwijderen en mensen afraden ooit nog voet in België te zetten. Zolang de kloof tussen Noord en Zuid zo gapend blijft, kan in een globaliserende wereld niet vermeden worden dat mensen hun land verlaten voor een ander. We zouden het Vlaams Belangers dan ook van grootheidswaanzin kunnen betichten of ze uitlachen omwille van hun naïviteit, maar dat willen we hen niet aandoen.

Naima Albdiouni debuteert dit jaar als romanschrijfster bij Meulenhoff-Manteau. ,,Te Naima of te laten'' verschijnt maandelijks op maandag.

www.standaard.be/naima

Naima Albdiouni

et_2000nl
22-11-05, 08:33
Alsof het voorspiegelen van de 'hel' ooit iemand gestopt heeft naar Belgie cq Nederland te emigreren....

freya
22-11-05, 09:27
Geplaatst door et_2000nl
Alsof het voorspiegelen van de 'hel' ooit iemand gestopt heeft naar Belgie cq Nederland te emigreren....

Nou, dan moet ik toch even denken aan het verhaal van Epyptische vrienden van me die een kennis er op het nippertje van kunnen hebben weerhouden zijn tandartspraktijk in Cairo te verkopen en op de bonnefooi naar Nederland te vertrekken. :cheefbek:

Vooral mijn vriendin werd fel "ben je helemaal gek geworden, wil je in Holland WC's gaan boenen idioot" zoiets moet ze geroepen hebben. Het maakte wel indruk :D

Diezelfde vrouw vertelde over haar schoonzusje, die hier in Nederland idd schoonmaakster is en die als ze in Egypte is op hoge hakjes en met gelakte nageltjes in nieuwe kleren rondloopt en weigert ook maar een vinger uit te steken. Uiteraard denkt iedereen daar dat ze het hier helemaal gemaakt heeft :maf2:

En zo wordt er wel een mythe in stand gehouden.


Maar goed de Winter is dus op kruistocht :hihi:

Zijn er geen foto's van?

Wide-O
22-11-05, 09:35
Ze vertrekken pas op 8 december geloof ik.

et_2000nl
22-11-05, 09:44
Geplaatst door freya
Nou, dan moet ik toch even denken aan het verhaal van Epyptische vrienden van me die een kennis er op het nippertje van kunnen hebben weerhouden zijn tandartspraktijk in Cairo te verkopen en op de bonnefooi naar Nederland te vertrekken. :cheefbek:

Vooral mijn vriendin werd fel "ben je helemaal gek geworden, wil je in Holland WC's gaan boenen idioot" zoiets moet ze geroepen hebben. Het maakte wel indruk :D

Diezelfde vrouw vertelde over haar schoonzusje, die hier in Nederland idd schoonmaakster is en die als ze in Egypte is op hoge hakjes en met gelakte nageltjes in nieuwe kleren rondloopt en weigert ook maar een vinger uit te steken. Uiteraard denkt iedereen daar dat ze het hier helemaal gemaakt heeft :maf2:

En zo wordt er wel een mythe in stand gehouden.


Maar goed de Winter is dus op kruistocht :hihi:

Zijn er geen foto's van?


Ik snap het ook werkelijk niet. Ik ken het leven van Marokko alleen uit de grote steden omdat daar mijn familie woont. Maar als je eens wist hoeveel een totaal verkeerd beeld hebben en de european dream ze totaal blind maakt. Zal vast wel komen door de BMW's en Mercedessen die elk jaar in de zomer door marokko rijden. Ze denken vast dat we al dat goud voor ons zelf willen houden. :moe:

freya
22-11-05, 09:49
Geplaatst door et_2000nl
Ik snap het ook werkelijk niet. Ik ken het leven van Marokko alleen uit de grote steden omdat daar mijn familie woont. Maar als je eens wist hoeveel een totaal verkeerd beeld hebben en de european dream ze totaal blind maakt. Zal vast wel komen door de BMW's en Mercedessen die elk jaar in de zomer door marokko rijden. Ze denken vast dat we al dat goud voor ons zelf willen houden. :moe:

Die busjes volgeladen met kadootjes voor het hele dorp speelden ook een rol denk ik :loens:

Ik kende iig een paar Turkse families die maar om de paar jaar gingen en al die tijd bezig waren geld voor al die troep bij elkaar te schrapen.
Vaker gaan konden ze vanwege die kado-verplichting niet veroorloven :cheefbek: Maar aan familie vertelden ze natuurlijk dat ze geen vrij konden krijgen van hun werk :moe:

et_2000nl
22-11-05, 10:01
Geplaatst door freya
Die busjes volgeladen met kadootjes voor het hele dorp speelden ook een rol denk ik :loens:

Ik kende iig een paar Turkse families die maar om de paar jaar gingen en al die tijd bezig waren geld voor al die troep bij elkaar te schrapen.
Vaker gaan konden ze vanwege die kado-verplichting niet veroorloven :cheefbek: Maar aan familie vertelden ze natuurlijk dat ze geen vrij konden krijgen van hun werk :moe:

Rabat is in mijn geval net ff een iets te groot dorp om mijn bezittingen mee te delen....

Mijn eega heeft daar ook zo'n tik van, hele jaar kado's kopen en zo. Uit europa is beter roept ze dan. Maar diezelfe "Made in china" zooi kun je ook in Marokko kopen. Dus ik heb er uitgelegd dat een credit kaart ook in Marokko werkt em dat dat ons heel veel gestruin op markten en stoffige winkeltjes bespaart. Ik denk dat ze om is, maar zeker weten doe ik het niet, ze vertelde net dat ze met mijn credit card ff ging shoppen. Denk dat ze de helft van het verhaal maar begrepen heeft.... :moe: Vrouwen!!!! :hihi:

Rabi'ah.
22-11-05, 18:58
Geplaatst door freya
Nou, dan moet ik toch even denken aan het verhaal van Epyptische vrienden van me die een kennis er op het nippertje van kunnen hebben weerhouden zijn tandartspraktijk in Cairo te verkopen en op de bonnefooi naar Nederland te vertrekken. :cheefbek:

Vooral mijn vriendin werd fel "ben je helemaal gek geworden, wil je in Holland WC's gaan boenen idioot" zoiets moet ze geroepen hebben. Het maakte wel indruk :D

Diezelfde vrouw vertelde over haar schoonzusje, die hier in Nederland idd schoonmaakster is en die als ze in Egypte is op hoge hakjes en met gelakte nageltjes in nieuwe kleren rondloopt en weigert ook maar een vinger uit te steken. Uiteraard denkt iedereen daar dat ze het hier helemaal gemaakt heeft :maf2:

En zo wordt er wel een mythe in stand gehouden.


Ach, ik ken zelfs iemand die aan de Al Azhar gestudeerd heeft en hier pizzabakker is.


Men denkt in Suriname/Marokko/Egypte/vul maar in dat het geld in het Westen op straat ligt en dat je, je in het Westen woont, je rijk bent. Ok, dat ben je natuurlijk ook in vergelijking met hen.

Maar dat betekent niet dat het geld je op je rug groeit en dat je maar onbeperkt geld kunt blijven geven.

Dat beeld wordt natuurlijk in stand gehouden door patsers die in het land van herkomst mensen die nauwelijks te vreten hebben de ogen uitsteken. :moe:

En ook door de mensen die in Suriname voor een paar honderd euro aan vakantiegeld uitgeven. Maar men ziet niet hoe die mensen het jaar daarvoor krom hebben gelegen, de eindjes aan elkaar hebben moeten knopen en zich in de schulden hebben gestoken alleen maar om hun familie te kunnen zien.

Maar dat idee zit bij sommigen kennelijk zo diep, dat er zelfs mensen zijn die het in hun eigen land redelijk goed hebben, die toch hier willen komen om als illegaal gediscrimineerd en uitgekotst hebben.

Dolle Fatima
22-11-05, 19:02
lo, me msn is aan, moet je ff wat vragen............

et_2000nl
22-11-05, 19:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Ach, ik ken zelfs iemand die aan de Al Azhar gestudeerd heeft en hier pizzabakker is.


Men denkt in Suriname/Marokko/Egypte/vul maar in dat het geld in het Westen op straat ligt en dat je, je in het Westen woont, je rijk bent. Ok, dat ben je natuurlijk ook in vergelijking met hen.

Maar dat betekent niet dat het geld je op je rug groeit en dat je maar onbeperkt geld kunt blijven geven.

Dat beeld wordt natuurlijk in stand gehouden door patsers die in het land van herkomst mensen die nauwelijks te vreten hebben de ogen uitsteken. :moe:

En ook door de mensen die in Suriname voor een paar honderd euro aan vakantiegeld uitgeven. Maar men ziet niet hoe die mensen het jaar daarvoor krom hebben gelegen, de eindjes aan elkaar hebben moeten knopen en zich in de schulden hebben gestoken alleen maar om hun familie te kunnen zien.

Maar dat idee zit bij sommigen kennelijk zo diep, dat er zelfs mensen zijn die het in hun eigen land redelijk goed hebben, die toch hier willen komen om als illegaal gediscrimineerd en uitgekotst hebben.

Zelf de bijstand klinkt als een paradijs, wat ze niet beseffen is de kosten van huur, verzekeringen, algemeen het kosten van leven. Hoe hard het ook is, mss is het goed voor dat misplaatste beeld dat een aantal terug gaan om ze van die droom af te helpen.

Ik begrijp dat ik mezelf net zo schuldig maak tijdens mijn jaarlijkse bezoekjes aan het instand houding van die droom. Ik rij niet bepaald in een 30 jaar oude peugeot 404. Maar ik blijf er bij dat voor vele marokkanen, (ik ben niet bekend met de rif), ze in totaliteit een rijker leven hebben dan in Europa, geld is daar slechts een heel klein onderdeel van.