PDA

Bekijk Volledige Versie : 5 jaar cel voor Murat D.



tr_imparator
22-11-05, 18:08
Definitief vijf jaar cel voor Murat D.

Uitgegeven: 22 november 2005 12:40
Laatst gewijzigd: 22 november 2005 13:46

DEN HAAG - De straf van Murat D., die in januari 2004 conrector Hans van Wieren op het Haagse Terra College doodschoot, is definitief vijf jaar cel en tbs met dwangverpleging. De Hoge Raad maakte dinsdag bekend dat hij het cassatieberoep tegen deze straf heeft verworpen.

De advocaat van Murat, A. Moszkowicz, had namens hem bij de Hoge Raad geprotesteerd tegen de straf, omdat de jongen pas zestien was toen hij de onderdirecteur van zijn school van dichtbij door het hoofd schoot. De rechtbank en het gerechtshof legden hem echter straf op volgens het strafrecht voor volwassenen. In het jeugdstrafrecht had Murat maximaal twee jaar cel en zes jaar tbs kunnen krijgen.




De Hoge Raad stelt dat een rechter een volwassen straf mag opleggen aan een minderjarige verdachte, als die tussen de zestien en achttien jaar oud is. Het gerechtshof strafte D. eind 2004 als volwassene omdat het om een zeer ernstige misdaad ging. Bovendien heeft het hof gekeken naar de persoonlijkheid van de Hagenaar en besloten dat zes jaar tbs waarschijnlijk niet genoeg is om van Murat een normaal functionerende burger te maken. De Hoge Raad heeft geen fouten in die afweging gevonden.

Zwakbegaafde jongen

Het gerechtshof stelde destijds dat een vonnis op basis van het jeugdstrafrecht "onaanvaardbare risico's" voor de samenleving met zich mee zou brengen. Gedragsdeskundigen typeerden D. als een enigszins zwakbegaafde jongen, die ten tijde van de schietpartij enigszins verminderd toerekeningsvatbaar was. Hij had volgens hen leer-, agressie- en ontwikkelingsproblemen.

Murat verklaarde zelf bij de rechter dat hij Van Wieren een lesje wilde leren en dat het niet de bedoeling was om hem in zijn hoofd te schieten. De jongen was boos op Van Wieren omdat die hem van school wilde schorsen. Murat was onder invloed van alcohol toen hij de leraar in de kantine voor de ogen van veel medescholieren neerschoot. Van Wieren overleed later op de dag.

Ourzazate
22-11-05, 18:18
Die 5 jaar is toch echt te weinig voor zo'n brute moordaanslag die veel impact heeft gehad in NL. Zo'n 20 jaar leek mij meer op z'n plaats...:).

En tegenwoordig is het respect voor een docent helemaal verdwenen, het grappige is: vaak bij allochtonen. In Marokko wordt je tot op de dag van vandaag in elkaar gemept als je je huiswerk niet af hebt of te laat aan komt kakken op school. En dan moet je maar hopen dat de leraar z'n mond houdt en niets vertelt aan je moeder anders kan je daar ook een paar klappen van ontvangen. Zo hoort het ook wat mij betreft...:).

wytze
22-11-05, 18:35
Geplaatst door Ourzazate



En tegenwoordig is het respect voor een docent helemaal verdwenen, het grappige is: vaak bij allochtonen. In Marokko wordt je tot op de dag van vandaag in elkaar gemept als je je huiswerk niet af hebt of te laat aan komt kakken op school. En dan moet je maar hopen dat de leraar z'n mond houdt en niets vertelt aan je moeder anders kan je daar ook een paar klappen van ontvangen. Zo hoort het ook wat mij betreft...:).




Of dat nu de oplossing is??
De middelbare school waar ik op zat waren de meeste leraren redelijk streng (voor hollandse begrippen). Kwam er een jonge leraar die de boel vrij gaf. Dat heeft ie geweten want daar waren wij helemaal niet aan gewend.
Die arme man was binnen een jaar weer weg.
Wij onze eigen glazen ingegooid want eigenlijk was ie de beste.

MaRiaH
22-11-05, 21:17
Geplaatst door Ourzazate
Die 5 jaar is toch echt te weinig voor zo'n brute moordaanslag die veel impact heeft gehad in NL. Zo'n 20 jaar leek mij meer op z'n plaats...:).



vijf jaar cel en tbs met dwangverpleging!!

dus eerst 5 jaar cel en tbs (soms mogen ze daar eerder aan beginnen)
die is voor de eerste 10-12 jaar weg hoor en misschien wel langer...
afhankelijk van zijn vorderingen.