PDA

Bekijk Volledige Versie : Deng’-lezers verkiezen Philip Dewinter tot ergste Belg



Juliette
23-11-05, 14:21
Jeroen de Preter

Vlaams Belang-voorman Philip Dewinter is door de lezers van het maandblad Deng verkozen tot Ergste Belg.

Dewinter won de verkiezing met een kleine straatlengte voorsprong.

Van de bijna 10.000 uitgebrachte stemmen ging maar liefst 27,3 procent naar het boegbeeld van extreem rechts in Vlaanderen. Het podium wordt vervolledigd door Marc Dutroux, tweede met 20 procent, en Leopold II, derde met 11,4 procent.

Deng ‘viert’ de overwinning van Dewinter met een opmerkelijke stunt. “Wegens walgelijke cover is Dengdeze maand te koop voor de helft van de normale prijs”, vertelt hoofdredacteur Danny Ilegems.

“Bij ons zijn Dewintersolden dus al begonnen.”

Dewinter wint afgetekend van een kinderbeul en een massamoordenaar.

Een twijfelachtige keuze, toch?

Ilegems: “Dat weet ik nog zo niet. Ik denk dat onze lezers Dewinter erkend hebben als de erfgenaam van de nazistische traditie die hij is. Dutroux heeft kinderen verkracht en vermoord, maar volgens het gerecht is hij, anders dan Dewinter, een ‘geďsoleerde’ pervert. Wat niet wegneemt dat ook Dutroux absoluut thuishoort in de top drie.

Het is een top drie waar ik me goed in kan vinden. Ik ben trots op onze lezers.”

Op vier vinden we Jean-Marie Pfaff, die het nipt haalt van Gert Verhulst, voorman van Studio 100 en nu vijfde Ergste Belg.

“Ja, en dat was spannend. Luister, we hebben van bij het begin duidelijk gemaakt dat deze verkiezing een spelletje is. Je kunt iemand als Leopold II, die een genocide op zijn kerfstok heeft, niet vergelijken met een nitwit als Gert Verhulst. Ik vind dat onze lezers dat goed begrepen hebben en van die hele top tien een mooie mix van schurken en ergerlijke figuren hebben gemaakt.”

Denkt u dat Philip Dewinter van deze verkiezing wakker ligt?

“Of hij wakker ligt dan wel slaapt, is het allerlaatste van mijn zorgen. Alhoewel, ik heb misschien toch liever dat hij slaapt.”

Krijgt hij een prijs?

“Wij zetten hem op gepaste wijze in de bloemetjes. Ik verneem dat De Grootste Belg een standbeeld krijgt, maar u begrijpt dat wij de openbare pleinen en parken van dit land niet lelijker willen maken dan ze al zijn.

Dus hebben we wat anders bedacht, waarmee we hem toch onder het volk brengen.

onder het volk brengen.

Zo zit er in de nieuwe Deng een graffitisjabloon waarmee iedereen naar hartenlust Dewinters beeltenis op zijn muur kan spuiten. Verder kun je bij ons ook een Dewinter-wc-vizier bestellen: een sticker met zijn aangezicht erop, aan te brengen in elk willekeurig urinoir, om zodoende het cordon sanitaire in ere te herstellen. Deze maand mag Dewinter bij hoge uitzondering op onze cover staan. Illustrator Jan De Maesschalck maakte een prachtig monsterlijk portret van hem. Om de pil wat te vergulden verkopen we Deng uitzonderlijk tegen de helft van de normale prijs.”

Het Ergste Belgnummer van Deng kost 2,5 euro en ligt vanaf morgen in de winkel

Copyright De Morgen

~Panthera~
23-11-05, 14:24
u begrijpt dat wij de openbare pleinen en parken van dit land niet lelijker willen maken dan ze al zijn.


:lol:

Zwarte Kat
23-11-05, 15:45
Toch knap dat ie Leopold en Dutroux achter zich weet te laten....

Juliette
23-11-05, 15:47
Geplaatst door Zwarte Kat
Toch knap dat ie Leopold en Dutroux achter zich weet te laten....

Het was dan ook een loodzware campagne. :roker:

Zwarte Kat
23-11-05, 16:11
Geplaatst door Juliette
Het was dan ook een loodzware campagne. :roker:

Wat voor soort tijdschrift is het eigenlijk en wat voor soort lezerspubliek hebben ze?
Want ik neem aan dat er ook veel Belgen zijn die Leopold hoog hebben zitten ondanks de miljoenen Afrikanen die hij het graf in heeft gestuurd.

Wide-O
23-11-05, 17:13
Geplaatst door Zwarte Kat
Wat voor soort tijdschrift is het eigenlijk en wat voor soort lezerspubliek hebben ze?
Want ik neem aan dat er ook veel Belgen zijn die Leopold hoog hebben zitten ondanks de miljoenen Afrikanen die hij het graf in heeft gestuurd.

Het is een relatief links blad, en ik denk niet dat ze een erg grote oplage hebben. Bij veel krantewinkels of supermarkten is het niet eens te krijgen. Ik probeer het wel altijd te lezen.

Objectief gezien zou de Leo I de grootste schurk moeten zijn. Hoezeer ik ook een afkeer heb van Dewinter en zijn ideeën, had ie hier in principe op een derde plaats moeten komen. Enfin, voorlopig dan toch. Of een joint first place for alle drie :moeilijk:

TonH
23-11-05, 17:41
Het demoniseren is nou ook al in België doorgedrongen. Terwijl iedereen daar lachtte en het taaltje was zo zacht. :jammer:

Wide-O
23-11-05, 17:44
Geplaatst door TonH
Terwijl iedereen daar lachtte en het taaltje was zo zacht. :jammer:

Het is een sgande.