PDA

Bekijk Volledige Versie : Karen Armstrong in Netwerk



freya
23-11-05, 16:17
Onderwerp: Interview met Karen Armstrong

Uitzenddatum: Wo. 23 november 2005, 20.30u

Verslaggeving: Robbert ter Weijden


Ex-non Karen Armstrong schrijft al tientallen jaren over de grote wereldreligies en hun onderlinge strijd. Ze waarschuwt voor verharding tegen de islam. De VN heeft haar gevraagd deel te nemen aan een commissie die een brug moet slaan tussen beschavingen en religies. In Netwerk een interview met de schrijfster.

Op zoek naar God
De Britse schrijfster ging als zeventienjarige het klooster in, op zoek naar God. Zuster Martha, zoals ze heette, vond God niet en ‘was in de verste verte niet toegekomen aan de totale overgave’. Ze trad op haar 24e uit.

Voor de klas
Ze vervolgde haar studie in Oxford; de orde liet haar in haar tijd in het klooster studeren. Daarna stond ze voor de klas. In 1981 verscheen Armstrongs eerste boek, Door de nauwe poort, over haar jaren in het klooster.

Grote godsdiensten
Armstrong ging zich steeds meer in andere religies verdiepen en heeft inmiddels een aantal boeken over de grote godsdiensten op haar naam staan.

Leugens
Onlangs gaf ze in een uitverkocht Felix Meritis een lezing over haar nieuwste boek De grote transformatie. “In de westerse cultuur doen veel leugens en ontkenningen over de islam de ronde. Daar wil ik iets tegenover stellen. Het liefst in boekvorm, want ik hou helemaal niet zo van die lezingen. Ik ben in wezen heel verlegen,” vertelde ze onlangs aan Trouw.

'Groot gevaar'
In Netwerk zegt ze vanavond: “We zijn in groot gevaar. Over twintig jaar zijn we er wellicht niet meer. In ieder geval zijn we zeer beschadigd. Dat geldt voor het milieu, maar ik bedoel het ook in politieke termen. In een oorlog, wat een smerige zaak is, worden beide kampen besmeurd en geen van beiden heeft het moraal nog aan zijn kant.”

Kloof
Secretaris-Generaal van de VN, Kofi Annan, heeft Karen Armstrong in juli persoonlijk gevraagd deel te nemen aan een commissie die de kloof tussen beschavingen en religies moet dichten. Samen met andere prominenten zoals theoloog Desmond Tutu spreekt ze deze maand over de kwestie. Eind van het jaar komt de groep met een rapport.

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=201728

Het_Is_Lent
23-11-05, 16:21
Als ik de afstandsbediening het eerst kan bemachtigen ga ik kijken :D .

L@vita