PDA

Bekijk Volledige Versie : Oh wat zijn de krakers stil



Gerard074
24-11-05, 10:13
door Sylvain Ephimenco


De moord op activist en publicist Louis Sévèke doet sterk denken aan de executie van Pim Fortuyn meer dan drie jaar geleden. Althans in de uitvoering. In die zin is het een afschuwelijke moord op een nietsvermoedend en onschuldig slachtoffer, die een diep gevoel van weerzin en verontwaardiging oproept.
Verschillen zijn er ook. Fortuyn genoot landelijk bekendheid, terwijl Sévèke vooral in en rond Nijmegen actief was. Bovendien is er volgens de onderzoekers nog geen enkel aanknopingspunt gevonden dat in de richting van een nieuwe politieke moord wijst.

Wat mij opvalt, is de buitengewone terughoudendheid die dit drama kenmerkt. Sévèke was een publieke figuur, ook al was zijn bekendheid vooral lokaal, die politiek zeer geëngageerd was. Zowel familie, vrienden als de burgemeester van Nijmegen Guusje ter Horst hebben gewaarschuwd voor ’opgeklopte speculaties’ over de aanslag op Louis Sévèke. Als deze oproep bedoeld is om het klimaat van polarisatie niet te laten escaleren dat momenteel het politieke debat beheerst, kan ik er wel in komen. Er zijn op diverse internetfora en condoleanceregisters al tal van hatelijke reacties gesignaleerd zonder een gram van piëteit jegens het slachtoffer. Rechts tegen links, of andersom.

Opvallend ook is de zwijgzaamheid van Sévèke’s politieke entourage. Krakersbolwerken zijn meestal vrij bekwaam in het uitbuiten van incidenten en het ophangen van paranoïde spandoeken. En terwijl de tragische Schiphol-brand door krakers en activisten bijna onmiddellijk met het predikaat moord werd vertaald, wordt deze echte moord op een geestverwant zeer terughoudend behandeld. Geen spandoeken in ieder geval als ’Sévèke opgeruimd, AIVD bedankt’. Gelukkig maar.

Wat de redenen voor deze zelfopgelegde stilte ook mogen zijn, het lijkt me dat een verbod op speculaties niet lang stand kan houden. Een ander woord voor speculatie zou hypothese kunnen zijn. En bij een totale radiostilte van de politie lijkt me dat het de taak van de pers is om dieper te gaan graven en ieder element en zelfs ieder gerucht zelf te gaan onderzoeken. Voorlopig is de stilte in de media vooral verpletterend. Verder dan met kwalificaties als ’integer en lief’ over het slachtoffer, komen de kranten niet.

Toch heb ik hier en daar op internet suggesties gelezen volgens welke Sévèke aanwezig zou zijn geweest in Kedichem toen in de jaren tachtig een aanslag op Hans Janmaat werd gepleegd. Klopt dat? En mogen we ook meer vernemen over de activiteiten van het slachtoffer rond de detentie van Mohammed B.? Sévèke zou ’op de achtergrond’ betrokken zijn geweest bij een actie om de gevangenschap in afzondering van de moordenaar van Theo van Gogh aan de kaak te stellen. Er zijn ook geruchten over onderzoeken van de activist binnen de ’vastgoedmaffia’. Speculeren heeft misschien een negatieve connotatie, maar hypotheses uitwerken behoort wel tot de taak van de journalist.

wytze
24-11-05, 10:20
De dader loopt nog vrij rond, dus speculeren heeft weinig zin.
wat mij wel verbaast is dat er geen compositietekening van de dader is getoond. of is dat wel gebeurd in Opsporing verzocht?

Gerard074
24-11-05, 11:17
Geplaatst door wytze
De dader loopt nog vrij rond, dus speculeren heeft weinig zin.
wat mij wel verbaast is dat er geen compositietekening van de dader is getoond. of is dat wel gebeurd in Opsporing verzocht?

Nee speculeren heeft idd totaal geen nut, alleen een paar spandoeken zullen er toch wel zijn gemaakt??? :confused:

et_2000nl
24-11-05, 11:31
Wat is het ook een ongelovelijk schizofrene rat die Ephimenco.

Eerst concludeerd ie dat:

vrij bekwaam in het uitbuiten van incidenten en het ophangen van paranoïde spandoeken.

Vervolgens vraagt ie:

’Sévèke opgeruimd, AIVD bedankt’. Gelukkig maar.

Iemand die van selectieve verontwaardiging zijn patent heeft gemaakt, verwijt selectieve verontwaardiging bij andere.

Enige reflectie van zijn eigen beperkingen op andere heeft ie dus ook geen last van.

Een normaal menselijk fenomeen is dat als mensen zo in hun direkte omgeving getroffen worden hun verontwaardiging en rouwen de prioriteit heeft boven provocerende reacties. Die komen altijd uit de tweede lijn, nooit de eerste.

Geef iemand een cursus correct spellen, geef ze een pen, voor je het weet maskeert half intellectueel gelul de boodschap van een onderontwikkeld persoon. Way to go Ephimenco....

wytze
24-11-05, 11:51
Geplaatst door Gerard074
Nee speculeren heeft idd totaal geen nut, alleen een paar spandoeken zullen er toch wel zijn gemaakt??? :confused:



ja een spandoek met de tekst:
als die dader niet op de camerabeelden terug te zien is, waarom hangen die dingen daar dan? of zijn jullie blind?

speciaal voor je collega's in Nijmegen.

Gerard074
24-11-05, 12:04
Geplaatst door wytze
ja een spandoek met de tekst:
als die dader niet op de camerabeelden terug te zien is, waarom hangen die dingen daar dan? of zijn jullie blind?



die camerabeelden worden uit piëteit niet gebruikt, mensen die daar altijd zo tegen zijn geweest moet je niet na de dood daarmee belasten. :)

wytze
24-11-05, 12:43
Geplaatst door Gerard074
die camerabeelden worden uit piëteit niet gebruikt, mensen die daar altijd zo tegen zijn geweest moet je niet na de dood daarmee belasten. :)




jij vindt t echt leuk he? hebben jullie op het bureau een feestje gevierd toen je van z'n dood hoorde?


waarom denk ik toch dat die dader nooit gepakt gaat worden?

Zwarte Kat
24-11-05, 12:48
Geplaatst door wytze
waarom denk ik toch dat die dader nooit gepakt gaat worden?

:hihi: Niet gaan speculeren heh....

Voor de rest sluit ik me aan bij et-2000nl

wytze
24-11-05, 12:51
Geplaatst door Zwarte Kat
:hihi: Niet gaan speculeren heh....

Voor de rest sluit ik me aan bij et-2000nl



tis meer een hypothese.


er is ook geen fatsoenlijk sporenonderzoek geweest.
dat gebeurde pas een dag later.

het enige waar de smeris heel snel mee was, was het in beslag nemen van z'n computer.

et_2000nl
24-11-05, 12:55
Geplaatst door wytze
tis meer een hypothese.


er is ook geen fatsoenlijk sporenonderzoek geweest.
dat gebeurde pas een dag later.

het enige waar de smeris heel snel mee was, was het in beslag nemen van z'n computer.

Cover-ups bestaan niet in Nederland. Jij denkt te veel in complot theorien. :moe:

Over 20 jaar zullen we achter de werkelijke reden en dader komen. Dan zullen mensen met gewetenswroeging gaan praten. Voordeel van democratie, na 20 jaar word je dan niet meer afgeknalt itt een dictatuur. Daar vliegen de kogels minder selectief rond.

Gerard074
24-11-05, 13:11
Geplaatst door wytze
jij vindt t echt leuk he? hebben jullie op het bureau een feestje gevierd toen je van z'n dood hoorde?




Ik zal je uit de droom helpen, ik had nog nooit van die man gehoord.


De dood van iemand is nooit "leuk".

wytze
24-11-05, 13:15
Geplaatst door et_2000nl
Cover-ups bestaan niet in Nederland. Jij denkt te veel in complot theorien. :moe:

Over 20 jaar zullen we achter de werkelijke reden en dader komen. Dan zullen mensen met gewetenswroeging gaan praten. Voordeel van democratie, na 20 jaar word je dan niet meer afgeknalt itt een dictatuur. Daar vliegen de kogels minder selectief rond.



ik betwijfel of dit land over 20 jaar nog een democratie is.

nard
24-11-05, 14:22
Geplaatst door wytze
De dader loopt nog vrij rond, dus speculeren heeft weinig zin.
wat mij wel verbaast is dat er geen compositietekening van de dader is getoond. of is dat wel gebeurd in Opsporing verzocht?

Wat ben jij ineens ingetogen zeg......

:stout:

et_2000nl
24-11-05, 14:26
Geplaatst door wytze
ik betwijfel of dit land over 20 jaar nog een democratie is.

Die is er in vele vormen en maten. In de definitie zit niet opgesloten dat je minderheden gelijke kansen moet bieden dan de meerderheid. Daar zal in gerommeld gaan worden. Is het nog steeds een democratie.