PDA

Bekijk Volledige Versie : VN: vrouwenbesnijdenis wijdverbreider dan gedacht



Tomas
24-11-05, 12:20
VN: vrouwenbesnijdenis wijdverbreider dan gedacht
CAIRO - Vrouwenbesnijdenis komt meer voor dan tot nu toe is aangenomen. De verminking van de genitaliën van meisjes en vrouwen is een groeiend wereldwijd probleem.


Deze waarschuwingen uitte de VN-organisatie Unicef in een donderdag gepubliceerd rapport. Volgens het kinderfonds zijn jaarlijks alleen al in Afrika drie miljoen vrouwen de dupe van de schadelijke praktijk. De organisatie spreekt over een fundamentele schending van de rechten van meisjes en vrouwen.

Naar schatting ondergingen op de hele wereld 100 tot 140 miljoen vrouwen een of andere vorm van genitale verminking.

(c) www.telegraaf.nl

Pixelshade
24-11-05, 13:08
ik hoorde het op de radio, het schijnt in Egypte voor te komen :/

Dolle Fatima
24-11-05, 13:12
Geplaatst door Pixelshade
ik hoorde het op de radio, het schijnt in Egypte voor te komen :/

Daar schijnt het te zijn ontstaan ten tijde van de Farao's.

Tomas
24-11-05, 13:41
Geplaatst door Dolle Fatima
Daar schijnt het te zijn ontstaan ten tijde van de Farao's.

Het lijkt echter wel grotendeels door de Islam te worden verspreid. Zo kan je er goedkeurende fatwa's over vinden en volgt het ook enigszins de islamitishe expansie. Je kunt het dus tegenwoordig ook in indonesie vinden.

Maar ik heb begrepen dat er recent een krachtige fatwa tegen uitgesproken is. Is er al iets te zeggen over de kracht van die fatwa? Wordt die breed aanvaard? Kan daar uberhaupt iets over gezegd worden?

IbnRushd
24-11-05, 14:07
Geplaatst door Tomas
Maar ik heb begrepen dat er recent een krachtige fatwa tegen uitgesproken is. Is er al iets te zeggen over de kracht van die fatwa? Wordt die breed aanvaard? Kan daar uberhaupt iets over gezegd worden?

Heb je die fatwa nog? Link?

Pixelshade
24-11-05, 14:07
Geplaatst door Tomas
Het lijkt echter wel grotendeels door de Islam te worden verspreid. Zo kan je er goedkeurende fatwa's over vinden en volgt het ook enigszins de islamitishe expansie. Je kunt het dus tegenwoordig ook in indonesie vinden.

Maar ik heb begrepen dat er recent een krachtige fatwa tegen uitgesproken is. Is er al iets te zeggen over de kracht van die fatwa? Wordt die breed aanvaard? Kan daar uberhaupt iets over gezegd worden?

of een fatwa uberhaupt wordt opgevolgd ligt ook aan de verspreiding ervan, ik kan ook met fatwa's gaan strooien, maar niemand die ze hoort. In Egypte zijn het ook hoogstwaarschijnlijk bepaalde stammen die zich er mee bezig houden, wijdverspreid is het zeker niet.

Tomas
24-11-05, 14:15
Geplaatst door IbnRushd
Heb je die fatwa nog? Link?

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2374474#post2374474

Tomas
24-11-05, 14:16
Geplaatst door Pixelshade
of een fatwa uberhaupt wordt opgevolgd ligt ook aan de verspreiding ervan, ik kan ook met fatwa's gaan strooien, maar niemand die ze hoort. In Egypte zijn het ook hoogstwaarschijnlijk bepaalde stammen die zich er mee bezig houden, wijdverspreid is het zeker niet.

Valt er dan iets te zeggen over de verspreiding van een fatwa?

IbnRushd
24-11-05, 14:25
Geplaatst door Tomas
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2374474#post2374474

Ziet er niet krachtig uit. Maar steun die fatwa wil. Gewoon om het simpele feit dat er geen authentieke bronnen bestaan die vrouwenbesnijdenis legaliseren.

et_2000nl
24-11-05, 15:04
Geplaatst door Tomas
Het lijkt echter wel grotendeels door de Islam te worden verspreid. Zo kan je er goedkeurende fatwa's over vinden en volgt het ook enigszins de islamitishe expansie. Je kunt het dus tegenwoordig ook in indonesie vinden.

Maar ik heb begrepen dat er recent een krachtige fatwa tegen uitgesproken is. Is er al iets te zeggen over de kracht van die fatwa? Wordt die breed aanvaard? Kan daar uberhaupt iets over gezegd worden?

De Islam, net zoals de RK, heeft altijd lokale gebruiken, zelfs als ze 'heidens' zouden zijn, ingesloten in de religie. Ff een kromme vergelijking, de kerstboom in de RK met kerstmis. Ook andere lokale gebruiken, zoals het boze oog, symbool van de hand enz, zijn geen oorspronkelijk islamitische tradities maar vnl afrikaanse tradities die via de expansie van de Islam meegereisd zijn. De stelling van sommige dat het dus een islamitisch fenomeen is, is strikt genomen onjuist. Daar hebben die vrouwen die het overkomt geen fuck aan dat besef ik.

Het is dus een zeer traditioneel fenomeen. Weer die kromme vergelijking. Als de RKK de kerstboom zou verbieden, wat zou het resultaat zijn. Ik vrees dus dat de impact van die fatwa minimaal zal zijn.

mark61
24-11-05, 15:11
Geplaatst door Pixelshade
of een fatwa uberhaupt wordt opgevolgd ligt ook aan de verspreiding ervan, ik kan ook met fatwa's gaan strooien, maar niemand die ze hoort. In Egypte zijn het ook hoogstwaarschijnlijk bepaalde stammen die zich er mee bezig houden, wijdverspreid is het zeker niet.

Ik heb hier nu al 5 keer betrouwbare gegevens gepost waaruit blijkt dat ca. 90% van de Egyptenaren eraan doen. Kan er niks aandoen dat de vrouwen in je omgeving dat jou niet aan je neus hebben gehangen.

@Tomas: die fatwa komt van de al-Azhar, dus in principe zeer prestigieus, maar is niet vreselijk krachtig. Te betwijfelen valt bovendien hoeveel % van de gelovigen in de regio hem gaan horen of lezen, en hoeveel % dat wat interesseert.

Las wel laatst (hier?) iets over een club Somalische imams die zich scherp hadden uitgesproken tegen.

EDIT: oh, ik zie dat je het over die Somaliërs had. Een jaar geleden ofzo heeft de al-Azhar universiteit in Caïro zich ermee bemoeid. In tamelijk afkeurende, maar zeker niet met hel en verdoemenis dreigende bewoordingen.

Tomas
24-11-05, 15:12
Geplaatst door et_2000nl
De Islam, net zoals de RK, heeft altijd lokale gebruiken, zelfs als ze 'heidens' zouden zijn, ingesloten in de religie. Ff een kromme vergelijking, de kerstboom in de RK met kerstmis. Ook andere lokale gebruiken, zoals het boze oog, symbool van de hand enz, zijn geen oorspronkelijk islamitische tradities maar vnl afrikaanse tradities die via de expansie van de Islam meegereisd zijn. De stelling van sommige dat het dus een islamitisch fenomeen is, is strikt genomen onjuist. Daar hebben die vrouwen die het overkomt geen fuck aan dat besef ik.

Het is dus een zeer traditioneel fenomeen. Weer die kromme vergelijking. Als de RKK de kerstboom zou verbieden, wat zou het resultaat zijn. Ik vrees dus dat de impact van die fatwa minimaal zal zijn.

Ben het niet helemaal met je eens. Ik ken geen enkele kerk of christelijk instituut die b.v. de kerstboom als iets christelijks erkent. Ik ken echter wel islamitische imam's, fatwa's en ook moslims op deze site die vrouwenbesnijdenis als iets eervol's beschouwen. In tegenstelling tot mannen besnijdenis dat dan verplicht zou zijn. Dankzij deze islamitische visie is het verder verspreid. Je kunt het zien als een secte, een dwaling of whatever.

En als de kerstboom veel schade zou aanbrengen en de RK kerk zou dat daarom verbieden lijkt mij dat geen verkeerd iets. Ongeacht of er veel navolging aan zouden geven.

A_Sweet_Lady
24-11-05, 15:14
Geplaatst door Tomas
Het lijkt echter wel grotendeels door de Islam te worden verspreid. Zo kan je er goedkeurende fatwa's over vinden en volgt het ook enigszins de islamitishe expansie. Je kunt het dus tegenwoordig ook in indonesie vinden.

Maar ik heb begrepen dat er recent een krachtige fatwa tegen uitgesproken is. Is er al iets te zeggen over de kracht van die fatwa? Wordt die breed aanvaard? Kan daar uberhaupt iets over gezegd worden?



Het lijkt....men denkt...ik heb begrepen..... :wtf:

Ik vind het zo'n zonde om te zeggen dat het verspreid wordt door de ISLAM....en dat men het zelfs niet kan bewijzen...er wordt zoveel gezegd in de media, moet men dit allemaal als 'waarheid' gaan beschouwen?...

Lees de koran, lees vertaalde versies...

en laat je niet misleiden door één of ander onbetrouwbare bron...

Het heeft niets met islam te maken...het wordt in bepaalde streken gewoon uitgevoerd ( traditie) en men beschouwt het als een rechtvaardiging....

Islam gaat vooral om respect...ook respect voor het lichaam.

mark61
24-11-05, 15:14
Geplaatst door Tomas
Ben het niet helemaal met je eens. Ik ken geen enkele kerk of christelijk instituut die b.v. de kerstboom als iets christelijks erkent.

Dat ligt hier altijd wat moeilijk, het gegeven dat veel islamitische besnijders m/v zich op de islam beroepen.

mark61
24-11-05, 15:17
Geplaatst door A_Sweet_Lady
Het lijkt....men denkt...ik heb begrepen..... :wtf:

Ik vind het zo'n zonde om te zeggen dat het verspreid wordt door de ISLAM....en dat men zelfs het niet kan bewijzen...

Zulke dingen zijn nou eenmaal niet te bewijzen, maar in dit geval is het erg ws. als je kijkt naar de verspreiding van de islam en de verspreiding van fgm in Azië.

Intussen is het 50% isl 50% niet-isl, overall.


Lees de koran, lees certaalde versies...

Daar staat nou net niets in over fgm. Er zijn wel hadiths over.

In dit verband zijn de WHO, de VN als geheel en diverse int. vrouwenorganisaties heel betrouwbare bronnen. Denk ik dan.

Tomas
24-11-05, 15:18
Geplaatst door A_Sweet_Lady
Het lijkt....men denkt...ik heb begrepen..... :wtf:


Nou laat ik het dan zo zeggen:

Het verspreid zich met de islam. Je ziet dat aan de geografische verspreiding van het fenomeen, dat gelijke tred houdt aan de verpsreiding van de islam als belangrijkste religieuze stroming in dat gebied en aan het feit dat er fatwa's bestaan die het goedkeuren en/of propageren.

Zo duidelijk genoeg?

Tomas
24-11-05, 15:20
Geplaatst door mark61
Dat ligt hier altijd wat moeilijk, het gegeven dat veel islamitische besnijders m/v zich op de islam beroepen.

I know.

A_Sweet_Lady
24-11-05, 15:21
[QUOTE]Geplaatst door mark61

Daar staat nou net niets in over fgm.


Simpel toch: Je hebt het antwoord zelf geformuleerd!

IbnRushd
24-11-05, 15:30
Geplaatst door mark61




Daar staat nou net niets in over fgm. Er zijn wel hadiths over.



Behalve dat deze hadiths niet authentiek zijn.

mark61
24-11-05, 15:36
Geplaatst door A_Sweet_Lady
[QUOTE]Geplaatst door mark61

Daar staat nou net niets in over fgm.

Simpel toch: Je hebt het antwoord zelf geformuleerd!

Fantastisch! Je bent er weer van af! Gefeliciteerd!

Hoe kan ik nou zo stom zijn? :vreemd:

Alleen jammer voor die ca. 60 miljoen moslima's die wel in naam van het geloof besneden zijn.

Ja ja, zegt sweet lady dan, het staat toch ook niet in de Koran. Nee sl, er staat zoveel niet in de Koran dat moslims wel doen alsof het er wel in staat.

A_Sweet_Lady
24-11-05, 15:36
Vrouwenbesnijdenis komt al langer voor dan de islam bestaat, maar het gebruik ervan wordt wel vaak gerelateerd met de islam! :rolleyes:

et_2000nl
24-11-05, 15:42
Geplaatst door Tomas
Ben het niet helemaal met je eens. Ik ken geen enkele kerk of christelijk instituut die b.v. de kerstboom als iets christelijks erkent. Ik ken echter wel islamitische imam's, fatwa's en ook moslims op deze site die vrouwenbesnijdenis als iets eervol's beschouwen. In tegenstelling tot mannen besnijdenis dat dan verplicht zou zijn. Dankzij deze islamitische visie is het verder verspreid. Je kunt het zien als een secte, een dwaling of whatever.

En als de kerstboom veel schade zou aanbrengen en de RK kerk zou dat daarom verbieden lijkt mij dat geen verkeerd iets. Ongeacht of er veel navolging aan zouden geven.

Risico van een verkeerd voorbeeld/kromme vergelijk.

Idd, het niet afzweren maakt je verantwoordelijk.

A_Sweet_Lady
24-11-05, 15:43
Geplaatst door mark61
Fantastisch! Je bent er weer van af! Gefeliciteerd!

Hoe kan ik nou zo stom zijn? :vreemd:

Alleen jammer voor die ca. 60 miljoen moslima's die wel in naam van het geloof besneden zijn.

Ja ja, zegt sweet lady dan, het staat toch ook niet in de Koran. Nee sl, er staat zoveel niet in de Koran dat moslims wel doen alsof het er wel in staat.


Een beetje beleefd blijven...is niet veel gevraagd.

Trouwens om te veralgemenen en een vuile vinger te wijzen naar de islam is héél gemakkelijk gedaan, zoals jij bezig bent...!? Ik zou zeggen...leg nader uit dan enkel te verwijzen...zonder zeker te zijn, of het wel bestaat of ergens vermeld staat.

Maw: WEES DUIDELIJK


doei

mark61
24-11-05, 15:47
Geplaatst door IbnRushd
Behalve dat deze hadiths niet authentiek zijn.

Ook daar hebben ca. 120 miljoen moslims schijt aan.

Ik weet het, de werkelijkheid is weerbarstig (en onaangenaam). Maar je kop in het zand steken helpt niet.

mark61
24-11-05, 15:49
Geplaatst door A_Sweet_Lady
Vrouwenbesnijdenis komt al langer voor dan de islam bestaat, maar het gebruik ervan wordt wel vaak gerelateerd aan de islam! :rolleyes:

Ja!

Maar wat wou je daarmee zeggen? 'Gerelateerd aan' is namelijk een nogal nietszeggende kreet.

Maar speciaal voor jou nog een keer: Tientallen miljoenen moslims rechtvaardigen fgm met hun geloof. De grootste religieuze autoriteiten blijven weigeren het verboden te verklaren.

mark61
24-11-05, 15:51
Geplaatst door A_Sweet_Lady
Een beetje beleefd blijven...is niet veel gevraagd.

Hoezo ben ik niet beleefd?


Trouwens om te veralgemenen en een vuile vinger te wijzen naar de islam is héél gemakkelijk gedaan, zoals jij bezig bent...!?

Waar heb je het over? Wat veralgemeniseer ik? Ik heb het over 120 miljoen moslims op 1 mld. Wat is precies gemakkelijk?


Ik zou zeggen...leg nader uit dan enkel te verwijzen...zonder zeker te zijn, of het wel bestaat of ergens vermeld staat.

Ik verwees al naar WHO, VN en de 5 (vijf) keer dat ik die info hier heb gepost.


Maw: WEES DUIDELIJK

Duidelijker kan niet.


doei

Hoi

et_2000nl
24-11-05, 15:58
Geplaatst door mark61
Fantastisch! Je bent er weer van af! Gefeliciteerd!

Hoe kan ik nou zo stom zijn? :vreemd:

Alleen jammer voor die ca. 60 miljoen moslima's die wel in naam van het geloof besneden zijn.

Ja ja, zegt sweet lady dan, het staat toch ook niet in de Koran. Nee sl, er staat zoveel niet in de Koran dat moslims wel doen alsof het er wel in staat.

"In de naam van". Zo gevaarlijk om te gebruiken. Door voor- en tegenstanders. Er is niemand op dit forum voor, moslim of niet.
"In de naam van", gebruiken mensen slechts als rechtvaardiging voor hun daden. Dat zegt niks over de Islam, niks over wat dan ook, slechts iets over het feit dat Moslims ook mensen zijn.

mark61
24-11-05, 16:05
Geplaatst door et_2000nl
"In de naam van". Zo gevaarlijk om te gebruiken. Door voor- en tegenstanders. Er is niemand op dit forum voor, moslim of niet.
"In de naam van", gebruiken mensen slechts als rechtvaardiging voor hun daden. Dat zegt niks over de Islam, niks over wat dan ook, slechts iets over het feit dat Moslims ook mensen zijn.

Tis allemaal waar. Al zie ik niet in hoe rechtvaardiging 'slechts' kan zijn. Het zegt wel wat over de islam als gezaghebbende ulema er niets aan doen.

Dat de hele discussie exotisch is voor NL Marokkanen weet ik ook wel. Kweenie waarom het onderwerp in de herhaling is.

et_2000nl
24-11-05, 16:13
Geplaatst door mark61
Tis allemaal waar. Al zie ik niet in hoe rechtvaardiging 'slechts' kan zijn. Het zegt wel wat over de islam als gezaghebbende ulema er niets aan doen.

Dat de hele discussie exotisch is voor NL Marokkanen weet ik ook wel. Kweenie waarom het onderwerp in de herhaling is.

Verwijder woordje 'slechts'. Niet waar lees postings terug. Er een fatwa over uitspreken lijkt me toch ook echt een daad. Als het vernauwd kon worden tot een islamitisch probleem zouden alle moslims het goedkeuren. Dat is niet zo.

T'is niet exotisch voor mij. Vind het net zo erg als die mishandelde kinderen door paters in brazilie. Het probleem vernauwen tot een probleem van de RKK, zijn aanhangers of het geloof draagt niet bij tot de oplossing.

Ik denk dat het verstandig is om het verkeerde fenomeen aan te pakken. Vrouwenbesnijdenis, pedofilie. Religie is daar een veel te overschatte factor in. Zonder de Islam zou er geen vrouwenbesnijdenis meer zijn, zonder RKK geen pedofilie?

et_2000nl
24-11-05, 16:25
Geplaatst door mark61
Dat ligt hier altijd wat moeilijk, het gegeven dat veel islamitische besnijders m/v zich op de islam beroepen.

Bush beroept zich op de democratie in zijn land en de bedreiging op zijn land om te rechtvaardigen Irak binnen te vallen. Resultaat 90.000 burgerdoden en wat soldaten.

Conlusie, de democratie is slecht?

Tomas
24-11-05, 16:33
Geplaatst door et_2000nl

Conlusie, de democratie is slecht?

Dit kan je alleen maar stellen, lijkt mij althans, als je hier iemand hebt zien schrijven dat de Islam slecht is. Ik heb dat nergens. Ik heb alleen weer dezelfde reacties gezien: "Nee, 't is geen Islam!" En de ergernis dat het zo snel en makkelijk wordt afgeschoven.

Van mij hoef de RK ook niet afgeschaft te worden. Wel zou ik ze graag het celibaat willen zien afschaffen als iets archaisch ende mislukts. Net zoals ik graag zou willen zien dat er nog veel meer fatwa's tegen vrouwenbesnijdenis kwamen.

et_2000nl
24-11-05, 16:39
Geplaatst door Tomas
Dit kan je alleen maar stellen, lijkt mij althans, als je hier iemand hebt zien schrijven dat de Islam slecht is. Ik heb dat nergens. Ik heb alleen weer dezelfde reacties gezien: "Nee, 't is geen Islam!" En de ergernis dat het zo snel en makkelijk wordt afgeschoven.

Van mij hoef de RK ook niet afgeschaft te worden. Wel zou ik ze graag het celibaat willen zien afschaffen als iets archaisch ende mislukts. Net zoals ik graag zou willen zien dat er nog veel meer fatwa's tegen vrouwenbesnijdenis kwamen.

Ik probeerde, misschien onbeholpen, aan te geven dat de islam niet de bepalende faktor is in vrouwenbesnijdenis. Ik denk dat ik inmiddels op het juiste lijstje sta om me niet met de goed/slecht discussie bezig te houden. Doe ik wel met mijn dochters in alle varianten, welles/nietus. Moet toegeven soms is het best leuk, vooral als je wellus zegt als je nietus moet zeggen. Nee pappa, je moet nietus zeggen. Kinderen en maroc.nl, une toute meme. :hihi:

Eens, eens, eens, met afschaffing (en mijn insziens onderdrukking) van religie bereik je je doel niet.

Pixelshade
24-11-05, 18:26
Geplaatst door mark61
Ik heb hier nu al 5 keer betrouwbare gegevens gepost waaruit blijkt dat ca. 90% van de Egyptenaren eraan doen. Kan er niks aandoen dat de vrouwen in je omgeving dat jou niet aan je neus hebben gehangen.


nou post die links dan ff bink, als 90% procent van de egyptische vrouwen word besneden, neukt 90% van de turken hun grootvader in de kont

Rabi'ah.
24-11-05, 18:58
Geplaatst door Pixelshade
of een fatwa uberhaupt wordt opgevolgd ligt ook aan de verspreiding ervan, ik kan ook met fatwa's gaan strooien, maar niemand die ze hoort. In Egypte zijn het ook hoogstwaarschijnlijk bepaalde stammen die zich er mee bezig houden, wijdverspreid is het zeker niet.

Wijdverspreid is het zeker wel. In Egypte is de overgrote meerderheid van de vrouwen genitaal verminkt, in verschillende gradaties. Een percentage dat even hoog ligt als in Somalië.

Lees deze link maar eens:

http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/dm00062.html

Rabi'ah.
24-11-05, 18:59
Geplaatst door mark61
De grootste religieuze autoriteiten blijven weigeren het verboden te verklaren.

Niet waar. Er zijn de laatste jaren fatawa uitgegeven door sjeichs van de Al Azhar die fgm veroordelen en ook in Somalië hebben geleerden het veroordeeld.

knuppeltje
24-11-05, 19:01
Geplaatst door et_2000nl
Ik probeerde, misschien onbeholpen, aan te geven dat de islam niet de bepalende faktor is in vrouwenbesnijdenis. Ik denk dat ik inmiddels op het juiste lijstje sta om me niet met de goed/slecht discussie bezig te houden. Doe ik wel met mijn dochters in alle varianten, welles/nietus. Moet toegeven soms is het best leuk, vooral als je wellus zegt als je nietus moet zeggen. Nee pappa, je moet nietus zeggen. Kinderen en maroc.nl, une toute meme. :hihi:

Eens, eens, eens, met afschaffing (en mijn insziens onderdrukking) van religie bereik je je doel niet.


Heb toch een klein vraagje.

Hoe komt het toch dat door die missionarissen binnen de korste keren al die naaktlopers een broek aan der kont deden zonder daarvoor straffe methoden te gebruiken, en dat die islamitische leiders het na eeuwen staatsgodsdienst daar nog niet voor elkaar kregen om dat gruwelijke besnijdenisfenomeen uit te roeien, terwijl dat naaktgeloop volgens mij er al veel en veel eerder was ingeroest dan dat gemartel.

Iets weggehaald- handje eraf, of voetje. Overspel- stenigen en koppensnellen. Twee jongetjes die met elkaar iets doen wat niet mag- ophangen. Dat kan en gebeurt allemaal nog steeds in naam van de koran en zijn profeet.

Maar blijkbaar is het levensgevaarlijk blijvend verminken van vrouwen nooit een ernstig vergrijp gevonden door de plaatselijke islamleiders.

Wat hebben die mullah's, ayatollah's, moefties en al dat ander gespuis daar gedaan om dit kwaad in naam van de islam de wereld uit te bannen?

Geen ene fuck volgens mij.


Groetjes.

mark61
24-11-05, 19:02
Geplaatst door Pixelshade
nou post die links dan ff bink, als 90% procent van de egyptische vrouwen word besneden, neukt 90% van de turken hun grootvader in de kont

Ook dat is niet uit te sluiten. Maar ik word niet door google betaald. Do it yourself.

mark61
24-11-05, 19:08
Geplaatst door et_2000nl
Verwijder woordje 'slechts'. Niet waar lees postings terug. Er een fatwa over uitspreken lijkt me toch ook echt een daad.

Zeker, vooral als ie van je landgenoten komt, zoals in dit geval. Maar ik verwijt de wijzen van de al-Azhar dat ze erg slap doen. Met homo's hebben ze het way drukker.


Als het vernauwd kon worden tot een islamitisch probleem zouden alle moslims het goedkeuren. Dat is niet zo.

Dat kan alleen al niet omdat er geen centrale autoriteit in 'de' islam is. Het probleem is dat locale islamitische geestelijk-gezagsdragers er tot vorige week bitter weinig aan deden.


T'is niet exotisch voor mij. Vind het net zo erg als die mishandelde kinderen door paters in brazilie. Het probleem vernauwen tot een probleem van de RKK, zijn aanhangers of het geloof draagt niet bij tot de oplossing.

Er is geen pater die beweert dat Jezus dat heeft aanbevolen. Voor mij zijn beide verschijnselen exotisch overigens.


Ik denk dat het verstandig is om het verkeerde fenomeen aan te pakken. Vrouwenbesnijdenis, pedofilie. Religie is daar een veel te overschatte factor in. Zonder de Islam zou er geen vrouwenbesnijdenis meer zijn, zonder RKK geen pedofilie?

Das ook allemaal waar, maar een krachtige stellingname van alle imams, mufti's, fqihs etc. zou zeker een verschil maken. As it is zwerven er zelfs 'aanmoedigende' hadiths rond.

mark61
24-11-05, 19:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Niet waar. Er zijn de laatste jaren fatawa uitgegeven door sjeichs van de Al Azhar die fgm veroordelen en ook in Somalië hebben geleerden het veroordeeld.

Ze hebben gezegd dat het niet tot de verplichtingen in de islam hoort en wellicht zelfs dat het ietwat af te raden is. That's all. Dat was dan een meerderheidsstandpunt, een minderheid is het er niet mee eens. Tantawi ofzo.

mark61
24-11-05, 19:13
Geplaatst door et_2000nl
Bush beroept zich op de democratie in zijn land en de bedreiging op zijn land om te rechtvaardigen Irak binnen te vallen. Resultaat 90.000 burgerdoden en wat soldaten.

Conlusie, de democratie is slecht?

Ik beweer hier nergens dat de islam slecht is en het zou werkelijk ook niet bij mij opkomen.

Rabi'ah.
24-11-05, 19:28
Geplaatst door mark61
Ze hebben gezegd dat het niet tot de verplichtingen in de islam hoort en wellicht zelfs dat het ietwat af te raden is. That's all. Dat was dan een meerderheidsstandpunt, een minderheid is het er niet mee eens. Tantawi ofzo.

Nee, ik heb het over veroordelende fatawa en die zijn de laatste jaren weldegelijk uitgegeven. Die fatawa uit Somalië zijn zelfs in het nieuws geweest, het heeft hier nog op pb gestaan geloof ik.

mark61
24-11-05, 19:53
Geplaatst door BiL@L
Besnijdenis van vrouwen kwam al voor de christelijke jaartelling voor. En naar mijn vermoeden werd het in eerste instantie niet verricht om het uiteindelijk helemaal dicht te maken of om een stuk af te snijden. Veeleer werd er een klein sneetje aangebracht dat na een natuurlijke genezing enigszins de gevoeligheid van de clitoris weg neemt maar niet geheel weg neemt. Dit werd ws. alleen toegepast in streken waar 40 graden celcius normaal is en het daardoor heel praktisch kon zijn om zo'n ingrijp te ondergaan. Met name bij vrouwen die veel vocht verliezen als gevolg van opwinding. Het klimaat draagt er namelijk aan toe bij dat opwinding zich sneller kan voor doen met name bij wrijvingen. Warmte doet ook het vlees uitzetten. Dat het zich ontwikkelt heeft tot wat hierboven staat is natuurlijk niet goed te praten, maar enig licht tegen waar het vandaan komt en waarom kan geen kwaad...

:hihi: :hihi: :hihi:

Ik geef hier 10 punten voor. Hij kan in zijn geheel op de maroc.nl woordenlijst.

Verzin jij zulke dingen nou zelf of lees je die ergens?

Olive Yao
24-11-05, 19:53
Geplaatst door BiL@L
(...)
Bil@l, goed dat je terug bent!

Olive Yao
24-11-05, 20:01
Geplaatst door BiL@L
Besnijdenis van vrouwen kwam al voor de christelijke jaartelling voor. (...) Dat het zich ontwikkelt heeft tot wat hierboven staat is natuurlijk niet goed te praten, maar enig licht tegen waar het vandaan komt en waarom kan geen kwaad ...
Tuurlijk kan dat geen kwaad.

Kep de hele topic nog niet gelezen, maar er wordt toch hopelijk niet weer een verband juist tussen de islam en besnijdenis gelegd?


Geplaatst door Bil@l
En naar mijn vermoeden werd het in eerste instantie niet verricht om het uiteindelijk helemaal dicht te maken of om een stuk af te snijden. Veeleer werd er een klein sneetje aangebracht dat na een natuurlijke genezing enigszins de gevoeligheid van de clitoris weg neemt maar niet geheel weg neemt. Dit werd ws. alleen toegepast in streken waar 40 graden celcius normaal is en het daardoor heel praktisch kon zijn om zo'n ingrijp te ondergaan. Met name bij vrouwen die veel vocht verliezen als gevolg van opwinding. Het klimaat draagt er namelijk aan toe bij dat opwinding zich sneller kan voor doen met name bij wrijvingen. Warmte doet ook het vlees uitzetten.

Geplaatst door Olive Yao
En naar mijn vermoeden werd het in eerste instantie niet verricht om het uiteindelijk helemaal dicht te maken of om een stuk af te snijden. Veeleer werd er een klein sneetje aangebracht dat na een natuurlijke genezing enigszins de gevoeligheid van de eikel weg neemt maar niet geheel weg neemt. Dit werd ws. alleen toegepast in streken waar 40 graden celcius normaal is en het daardoor heel praktisch kon zijn om zo'n ingrijp te ondergaan. Met name bij mannen die veel vocht verliezen als gevolg van opwinding. Het klimaat draagt er namelijk aan toe bij dat opwinding zich sneller kan voor doen met name bij wrijvingen. Warmte doet ook het vlees uitzetten
Zoek de verschillen.

et_2000nl
24-11-05, 20:28
Geplaatst door knuppeltje
Heb toch een klein vraagje.

Hoe komt het toch dat door die missionarissen binnen de korste keren al die naaktlopers een broek aan der kont deden zonder daarvoor straffe methoden te gebruiken, en dat die islamitische leiders het na eeuwen staatsgodsdienst daar nog niet voor elkaar kregen om dat gruwelijke besnijdenisfenomeen uit te roeien, terwijl dat naaktgeloop volgens mij er al veel en veel eerder was ingeroest dan dat gemartel.

Iets weggehaald- handje eraf, of voetje. Overspel- stenigen en koppensnellen. Twee jongetjes die met elkaar iets doen wat niet mag- ophangen. Dat kan en gebeurt allemaal nog steeds in naam van de koran en zijn profeet.

Maar blijkbaar is het levensgevaarlijk blijvend verminken van vrouwen nooit een ernstig vergrijp gevonden door de plaatselijke islamleiders.

Wat hebben die mullah's, ayatollah's, moefties en al dat ander gespuis daar gedaan om dit kwaad in naam van de islam de wereld uit te bannen?

Geen ene fuck volgens mij.


Groetjes.

Vrouwenbesnijdenis moet verbannen worden.

Lees de boeken van van Dantzig over kindermishandeling en pedofilie in Nederland. Ik vind het allemaal verschrikkelijk. Er is geen politieke prioriteit noch publieke interesse daar iets aan te doen anders dan af en toe ohhhhh en ahhhh te roepen.
Als jij je er comfortabel bij voelt om te roepen dat het door imams komt, de religie, gebrek aan weerstand, ik vind het prima. Je doet maar. Het zal de oplossing niet dichter bij brengen. Ik ben een moslim, je woorden raken me niet anders dan holle retoriek. Wil je me overtuigen dat de Islam slecht is?
Kindermishandeling en pedofilie zijn toch verboden zul je zeggen, wat zeik je nou. Het gaat er niet om of iets verboden of gedoogd is, slechts wat de leiders er mee doen en de prioriteit die ze er aan stellen. Dat is hun verantwoordelijkheid. Dat is onafhankelijk van de religie, land of andere entiteit die je er aan wil geven. Slechts een gebrek aan MENSELIJKE normen en waarde.
Mag ik heel Nederland verantwoordelijk houden voor het totaal falen voor dat beleid? En als ik dat doe, welk resultaat levert dat op. Idd, niks. We hebben dus samen vast gesteld dat het niet productief is. Zelfs contra-productief.

Amin

Olive Yao
24-11-05, 21:02
De fout die hier zoals altijd weer gemaakt wordt is dat men zoekt naar een verband tussen “de islam” en besnijdenis. “De islam” is alleen een verzamelbegrip.


A_Sweet_Lady
Lees de koran, lees vertaalde versies...
Precies, Sweet_Lady, staat geen woord over besnijdenis in en dat is belangrijk!
In een ideaal van de islam is de koran nog altijd de belangrijkste bron.


Geplaatst door Mark61
Ja ja, zegt sweet lady dan, het staat toch ook niet in de Koran. Nee sl, er staat zoveel niet in de Koran dat moslims wel doen alsof het er wel in staat.
Misschien, maar zeggen of denken moslims dat meisjesbesnijdenis in de koran staat? Dát is de vraag.


Geplaatst door Tomas
Je ziet dat aan de geografische verspreiding van het fenomeen, dat gelijke tred houdt aan de verpsreiding van de islam als belangrijkste religieuze stroming in dat gebied
Dit is riskant. Dat twee verschijnselen samen optreden (islam en besnijdenis) betekent nog niet dat er oorzakelijk verband tussen is.

We hebben vele verhitte discussies gevoerd over oorzakelijk verband tussen “de islam” en allerlei maatschappelijke en culturele verschijnselen.

Bijvoorbeeld in Orakels topic Al-Azm: Arabieren en de moderniteit

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=134604

Een hoofdlijn in die discussie is, dat oorzakelijk verband tussen “de islam” en “moderniteit” moeilijk aan te wijzen is.
O. a. jij neemt dat standpunt in, Mark61.

Waarom nemen mensen dan zo gemakkelijk aan dat er bij meisjesbesnijdenis wel oorzakelijk verband is?

Moslimse gemeenschappen blinken in het algemeen nou niet direct uit in sexuele autonomie van vrouwen.
Meisjesbesnijdenis past daar wel bij, denk ik.

Maar daarmee is nog steeds niets gezegd over samenhang met “de islam”.


Geplaatst door Ibn Rushd
Ziet er niet krachtig uit. Maar steun die fatwa wil. Gewoon om het simpele feit dat er geen authentieke bronnen bestaan die vrouwenbesnijdenis legaliseren.
Is dan ook een cultureel gebruik.
Als het in authentieke moslimse bronnen gelegaliseerd was, hoe zou je er dan over denken?

assassijn
24-11-05, 21:17
Waarom bepaalde mensen vrouwenbesnijdenis linken aan de islam is voor mij nog steeds een groot vraagteken. Je zou nu toch wel denken dat mensen zich erin verdiept zouden hebben en iets meer zouden weten over dit onderwerp. Helaas is niets minder waar.

Vrouwenbesnijdenis is puur Afrikaanse cultuur en heeft niets met religie te maken. Het gebeur in een een bepaald gebied in Afrika, en wordt gedaan bij zowel, Christelijke, Joodse als Islamitische Afrikanen.

Amenzu
24-11-05, 21:23
Eerst moeten de mensen begrijpen dat het verminking is. Je moet de mentaliteit veranderen.

Islam bestaat uit interpertaties. Er zijn moslims die een rijbewijs voor vrouwen niet toestaan, terwijl de meeste een ander interpertatie op na houden. In Turkije worden honderden eermoorden per jaar gepleegd in de naam van islam. Het zelfde geldt voor Pakistaan, zelfs in Marokko komt het wel eens voor en natuurlijk in andere landen. Het zelfde geldt voor vrouwenbesnijdenis. Het rechtvaardigen van dit soort zaken uit de islam wil niet zeggen dat ze allemaal hun oorsprong daarin vinden.

David
24-11-05, 21:23
Geplaatst door BiL@L
ws. alleen toegepast in streken waar 40 graden celcius normaal is en het daardoor heel praktisch kon zijn om zo'n ingrijp te ondergaan. Met name bij vrouwen die veel vocht verliezen als gevolg van opwinding. Het klimaat draagt er namelijk aan toe bij dat opwinding zich sneller kan voor doen met name bij wrijvingen. Warmte doet ook het vlees uitzetten. Dat het zich ontwikkelt heeft tot wat hierboven staat is natuurlijk niet goed te praten, maar enig licht tegen waar het vandaan komt en waarom kan geen kwaad...


Bilal, geloof je dit zelf????? Kom op!!!!

Olive Yao
24-11-05, 21:27
Geplaatst door David
Bilal, geloof je dit zelf????? Kom op!!!!
Wat?


Geplaatst door Bil@l
dat opwinding zich sneller kan voor doen met name bij wrijvingen. Warmte doet ook het vlees uitzetten.
Dit?

David
24-11-05, 21:30
Geplaatst door Olive Yao
Wat?


Dit?


Dan weer uitkomingen door koude, dan weer vochtverlies bij veertig graden. Die gozer lijkt wel een thermometer! :cheefbek:

et_2000nl
24-11-05, 21:33
Geplaatst door David
Dan weer uitkomingen door koude, dan weer vochtverlies bij veertig graden. Die gozer lijkt wel een thermometer! :cheefbek:

Als ik begin te lekken weet ik ook altijd hoe heet het is.

Tomas
24-11-05, 21:51
Geplaatst door Olive Yao
Dit is riskant. Dat twee verschijnselen samen optreden (islam en besnijdenis) betekent nog niet dat er oorzakelijk verband tussen is.

We hebben vele verhitte discussies gevoerd over oorzakelijk verband tussen “de islam” en allerlei maatschappelijke en culturele verschijnselen.


Het maakt niet uit of er een oorzakelijk verband is. Zoek eens op female, circumcision en islam op google. (Ja zelf) Dan zie je dat de meeste sites er mild over spreken en een aantal het nog altijd eervol vinden. Negatieve uitspraken over vrouwen besnijdenis kan je tellen op de vingers van 1 vinger.

Ik weet ook niet of er een oorzakelijk verband is tussen het celibaat en kindermisbruik in de rk-kerk. Toch zou ik het toejuichen als de kerk daar of eens serieus over zou nadenken of zou afschaffen.

Soms maakt het mij niet uit of er een oorzakelijk verband is. Als de moeite om er mogelijkerwijs iets tegen te doen is, zo eenvoudig is. Voor een imam of wat dan ook is het zo eenvoudig om te zeggen dat het niet mag, niet moet, niet hoeft en/of gevaarlijk is. Wat houdt ze tegen? Dat jongensbesnijdenis ook niet in de Koran staat? En dat het een glijdende schaal zou kunnen zijn?

mark61
24-11-05, 22:00
Geplaatst door Olive Yao
De fout die hier zoals altijd weer gemaakt wordt is dat men zoekt naar een verband tussen “de islam” en besnijdenis. “De islam” is alleen een verzamelbegrip.

goed lezen wat ik schrijf.

mark61
24-11-05, 22:00
Geplaatst door assassijn
Waarom bepaalde mensen vrouwenbesnijdenis linken aan de islam is voor mij nog steeds een groot vraagteken. Je zou nu toch wel denken dat mensen zich erin verdiept zouden hebben en iets meer zouden weten over dit onderwerp. Helaas is niets minder waar.

Vrouwenbesnijdenis is puur Afrikaanse cultuur en heeft niets met religie te maken. Het gebeur in een een bepaald gebied in Afrika, en wordt gedaan bij zowel, Christelijke, Joodse als Islamitische Afrikanen.

ook goed lezen wat ik skrijf.

Muslimaah
24-11-05, 22:12
Geplaatst door mark61
Ik heb hier nu al 5 keer betrouwbare gegevens gepost waaruit blijkt dat ca. 90% van de Egyptenaren eraan doen. Kan er niks aandoen dat de vrouwen in je omgeving dat jou niet aan je neus hebben gehangen.

@Tomas: die fatwa komt van de al-Azhar, dus in principe zeer prestigieus, maar is niet vreselijk krachtig. Te betwijfelen valt bovendien hoeveel % van de gelovigen in de regio hem gaan horen of lezen, en hoeveel % dat wat interesseert.

Las wel laatst (hier?) iets over een club Somalische imams die zich scherp hadden uitgesproken tegen.

EDIT: oh, ik zie dat je het over die Somaliërs had. Een jaar geleden ofzo heeft de al-Azhar universiteit in Caïro zich ermee bemoeid. In tamelijk afkeurende, maar zeker niet met hel en verdoemenis dreigende bewoordingen.

Als die vrouwen het aan niemands neus hangen hoe komt men aan dat 90%.

Waar staat onderzoek waar jij het over hebt? :)

brammetje
24-11-05, 22:16
Geplaatst door Tomas
Het maakt niet uit of er een oorzakelijk verband is. Zoek eens op female, circumcision en islam op google. (Ja zelf) Dan zie je dat de meeste sites er mild over spreken en een aantal het nog altijd eervol vinden. Negatieve uitspraken over vrouwen besnijdenis kan je tellen op de vingers van 1 vinger.

Ik weet ook niet of er een oorzakelijk verband is tussen het celibaat en kindermisbruik in de rk-kerk. Toch zou ik het toejuichen als de kerk daar of eens serieus over zou nadenken of zou afschaffen.

Soms maakt het mij niet uit of er een oorzakelijk verband is. Als de moeite om er mogelijkerwijs iets tegen te doen is, zo eenvoudig is. Voor een imam of wat dan ook is het zo eenvoudig om te zeggen dat het niet mag, niet moet, niet hoeft en/of gevaarlijk is. Wat houdt ze tegen? Dat jongensbesnijdenis ook niet in de Koran staat? En dat het een glijdende schaal zou kunnen zijn?

Wat ik me afvraag , als een kind zou mogen kiezen op pak weg 14 jarige leeftijd al dan niet besneden te worden , zowel jongens en meisjes ,dan blijven er verrekt weinig verminkten kinderen over , en ik heb het dus over ALLE kinderen dus ook JOODSE , jochies die gillend en krijsend deze goedbedoelde marteling ondergaan.
En dan heb ik het over kinderen die ook over voldoende water beschikken om zich op een meer natuurlijke manier te reinigen .
Want hoe je het ook bekijkt het is en blijft een onnodige verminking van het lichaam , als GOD dit had bedoelt waren we allemaal wel zonder voorhuid of schaamlippen geboren.

Muslimaah
24-11-05, 22:21
Trouwens vind men dat er verschil kan zijn tussen besnijdenis en genitale verminking?

Olive Yao
24-11-05, 22:21
Geplaatst door Tomas
Het maakt niet uit of er een oorzakelijk verband is. Zoek eens op female, circumcision en islam op google. (Ja zelf) Dan zie je dat de meeste sites er mild over spreken en een aantal het nog altijd eervol vinden. Negatieve uitspraken over vrouwen besnijdenis kan je tellen op de vingers van 1 vinger.

Ik weet ook niet of er een oorzakelijk verband is tussen het celibaat en kindermisbruik in de rk-kerk. Toch zou ik het toejuichen als de kerk daar of eens serieus over zou nadenken of zou afschaffen.

Soms maakt het mij niet uit of er een oorzakelijk verband is. Als de moeite om er mogelijkerwijs iets tegen te doen is, zo eenvoudig is. Voor een imam of wat dan ook is het zo eenvoudig om te zeggen dat het niet mag, niet moet, niet hoeft en/of gevaarlijk is. Wat houdt ze tegen? Dat jongensbesnijdenis ook niet in de Koran staat? En dat het een glijdende schaal zou kunnen zijn?
slippery slope bedoel je? (bekend amerikaans reactionair argument)

Maar hier zeg je – terecht – dat er wel oorzakelijk verband is. Er mild over spreken, het eervol vinden, nalaten om ertegen te fulmineren, het tolereren is zeker mede oorzaak.

Mijn punt is dat er daarmee nog geen verband is tussen “de islam” in het algemeen en meisjesbesnijdenis.

Volgens mij is het van vitaal belang om de elementen, thema’s en vormen van de islam aan te wijzen die verband houden met meisjesbesnijdenis. Die kunnen we dan bekritiseren.
Als je dat niet doet, en “de islam” aanvalt - dat is contraproductief.

Volgens mij maken veel moslims deze fout ook. Ze zien “de islam” als één ding, en zijn moeilijk in staat tot kritiek op onderdelen ervan. “De islam” als geheel is volmaakt.

Olive Yao
24-11-05, 22:28
Geplaatst door BiL@L
Zo, zekerweten.
Je spreekt jezelf tegen:


Geplaatst door Bil@l
Don't innovate, imitate..
Innovatieve vormen van islam keur je af.

touché, mon garçon

Maar ik zei het ook niet goed. Onder elkaar leveren ze wel felle kritiek op elkaars stromingen en sectes. Jegens de buitenwereld niet. Begrijpelijk.

Olive Yao
24-11-05, 22:34
Geplaatst door Muslimaah
Trouwens vind men dat er verschil kan zijn tussen besnijdenis en genitale verminking?
Bedoel je dat besnijdenis nog geen verminking hoeft te zijn?

Zwarte Kat
24-11-05, 22:42
Geplaatst door Olive Yao
Volgens mij maken veel moslims deze fout ook. Ze zien “de islam” als één ding, en zijn moeilijk in staat tot kritiek op onderdelen ervan. “De islam” als geheel is volmaakt.

Hoe kan het geheel volmaakt zijn wanneer blijkt dat sommige onderdelen niet volmaakt zijn? :argwaan:

Olive Yao
24-11-05, 22:44
Geplaatst door BiL@L
Oh, maar ik innoveer ook niet. Analogie is geen innovatie.
Je innoveert niet, dat bedoel ik juist. Innovatieve vormen en uitingen van de islam behoren wel tot "de islam" als verzamelbegrip. Dus jij vindt niet "de islam" als geheel goed.

Natuurlijk kun jij dan zeggen dat die innovatieve vormen geen "ware islam" zijn, maar daar zullen andere moslims anders over denken en het wordt moeilijk om ze buiten het verzamelbegrip te houden.

Olive Yao
24-11-05, 22:48
Geplaatst door Zwarte Kat
Hoe kan het geheel volmaakt zijn wanneer blijkt dat sommige onderdelen niet volmaakt zijn? :argwaan:
Precies. Maar erkennen moslims vaak jegens de buitenwereld dat sommige onderdelen niet volmaakt zijn?
Welke moslims erkennen dat de hudud-verordening in Pakistan niet deugt?
Dat komt tegenwoordig wel op gang, dat wel.

Olive Yao
24-11-05, 22:54
Geplaatst door BiL@L
Oh, maar ik innoveer ook niet. Analogie is geen innovatie. Niet dat ik in staat ben om fatawa uit te vaardigen:

The advice of 'Umar ibn al-Khattaab to aboo Moosaa al-Ash'aree wat als voetnoot in een uitleg daarop verklaard wordt;

'Umar ibn al-Khattaab zei (extract) tegen aboo Moosaa al-Ash'aree:

Take to having a deep understanding of those matters that your heart is hesitant about, and which are obscure to you - i.e. those matters which have not been specifically revealed in the Book, nor has the Sunnah brought forth.

And recognise those matters that are similar and alike and then make analogies between them. Then look to see which is the closest to Allaah and most closely resembles the Truth. Then follow that and rely upon that.[1]

[1] Ibn Qayyim al-Jawzeeyah said in I'laam al-Muwaqqi'een (1/130-131): "This is one of the things that the people who often use Qiyaas within the Sharee'ah rely upon. They say This is the book of 'Umar to aboo Moosaa, and none of the Sahaabah disputed it. Rather, they were united upon the permissibility of Qiyaas, and it is one of the principles of the Sharee'ah which no scholar who has understanding can do without. And Allaah, the Most High, has guided His slaves to the use of Qiyaas in other places in His Book. For instance He made an analogy (did Qiyaas) between the second life to come and the first life in this world, in order to show that He has the ability to bring forth the Hereafter. (Translator's Note: Refer to Soorah al-'Ankaboot [29:20]). And He made the first life to be the first matter, and then He derived the fact of the second life from it. And He made an analogy (did Qiyaas) between the resurrection of the dead people back to life, with how the earth is revived after all its plants have died off. Then again, He did Qiyaas between the new creation (i.e. the creation that will be resurrected after death), which His enemies deny, with the creation of the heavens and the earth. (Translators note: Refer to Soorah ar-Ra'd [13:5]). Hence He made Qiyaas, concluding the first matter via the second matter just as He showed His Ability to bring forth the second life, by mentioning His ability to create the first life. And He drew analogies (did Qiyaas) between the life after death and how one awakes after being asleep - expounding a number of examples and explaining them through different ways. And all of these are intellectual analogies, which He used to point out to His slaves that a matter can be judged by considering the ruling that applies to another similar matter. Indeed all the examples and parables are instances where Qiyaas is used, whereby one comes to know the ruling about a matter, by considering a matter that is like it. And the Qur'aan has included over forty examples that consist of resembling a matter with something similar to it, and then giving it the same status and ruling.

And He, the Most High, said:

And these are the similtudes We have put forward to mankind. But none understands them except those who have knowledge (of Allaah and His Signs). Soerah al-'Ankaboot [29:43]

So the use of Qiyaas in putting forward examples, parables and similtudes, is something specific to the intellect. And Allaah has planted into the natural disposition of mankind, and into their intellects, that they should think the same about two similar, alike matters, and reject differentiating between them. And He also planted into them that they should think differently about two different matters and reject uniting them and considering them to be the same."

Uit "Words of Advice from the Salaf" - Pag. 53-55

Zo zit analogie in de authentieke Islam in elkaar.
Prima, nou verder:
Wijs bronnen in de koran aan die je via een analogische redenatie tegen meisjesbesnijdenis kunt aanvoeren.


Niet dat ik in staat ben om fatawa uit te vaardigen
Komop, beetje meer lef. Vaardig je analogische fatwa tegen besnijdenis uit. Zet je 'm gewoon op internet.

Ff serieus, als je je hierin zou verdiepen, waarom zou je dan niet iets goeds kunnen schrijven? De erkende methode van redeneren heb je al.

Olive Yao
24-11-05, 23:02
Geplaatst door BiL@L
Dat wanneer het gaat om aanbidding, dat daar niets van toegestaan is en ook niets van aanvaard wordt door Allaah, tenzij daar een bewijs voor geleverd kan worden uit de Qor-aan en de Soennah.
Lees je dat, Sweet_Lady?


good night

David
24-11-05, 23:11
Geplaatst door BiL@L
dat moet gewoon strafbaar zijn wanneer deze mensen weten dat dit niet toegestaan is.

Van mij mag het ook strafbaar zijn als ze niet weten dat het niet is toegstaan. Komen ze er snel genoeg achter.

brammetje
24-11-05, 23:21
Geplaatst door Muslimaah
Trouwens vind men dat er verschil kan zijn tussen besnijdenis en genitale verminking?

Dit bedoelde ik ook ,zie geen verschil .

brammetje
24-11-05, 23:32
Geplaatst door David
Van mij mag het ook strafbaar zijn als ze niet weten dat het niet is toegstaan. Komen ze er snel genoeg achter.

Dat is het punt zolang als sommige landen, en geloven een besnijdenis op hun reportoire hebben staan , kan je het een niet goed en het andere afkeuren , tenzij zoals ik al opperde het op vrijwillige basis gebeurt en ook op een leeftijd dat de jongen /meisje zelf kan beslissen , nogmaals ik vermoed dat honderden zoniet duizenden kinderen er van af zouden zien . En niet zoals b.v het zogenaamde Aangenomen worden wat bij de R.K wel gebeurt ,maar ook op een leeftijd van ong 12jaar dat het kind net nog niet beseft dat ie daarmee voor z,n leven lang als R,K te boek staat . Hetgeen op zich minder erg is als een vermingking.

mark61
24-11-05, 23:41
Geplaatst door Muslimaah
Als die vrouwen het aan niemands neus hangen hoe komt men aan dat 90%.

Waar staat onderzoek waar jij het over hebt? :)

Aan geen man zijn neus.

Zie link Rabi`ah.

JHvandenHeuvel
25-11-05, 00:17
VN: vrouwenbesnijdenis wijdverbreider dan gedacht[/B]

Het is jammer dat in deze discussie zo weinig is gesproken over de (jongens)besnijdenissen die uit hoofde van het Joodse geloof plaatsvinden. Volgens mij gebeurt dat toch ook niet helemaal vrijwillig......

~Panthera~
25-11-05, 00:23
Geplaatst door JHvandenHeuvel

VN: vrouwenbesnijdenis wijdverbreider dan gedacht

Het is jammer dat in deze discussie zo weinig is gesproken over de (jongens)besnijdenissen die uit hoofde van het Joodse geloof plaatsvinden. Volgens mij gebeurt dat toch ook niet helemaal vrijwillig...... [/B]


Zou ik, als ik jou was, ook maar niet over beginnen, anders ben je een anti semiet.

brammetje
25-11-05, 00:57
Geplaatst door ~Panthera~
Het is jammer dat in deze discussie zo weinig is gesproken over de (jongens)besnijdenissen die uit hoofde van het Joodse geloof plaatsvinden. Volgens mij gebeurt dat toch ook niet helemaal vrijwillig......


Zou ik, als ik jou was, ook maar niet over beginnen, anders ben je een anti semiet. [/B][/QUOTE]

O vandaar dat ik geen commentaar kreeg .

Zwarte Kat
25-11-05, 01:50
Geplaatst door brammetje

O vandaar dat ik geen commentaar kreeg .

Ik denk dat je geen kommetaar kreeg omdat jouw diskussie-insteek al meerdere malen hier eerder heeft plaatsgevonden. Ik kreeg dan ook flashbacks bij het lezen van jouw opmerkingen. :p

Zwarte Kat
25-11-05, 02:04
Geplaatst door BiL@L
Vrijwilligheid is een illusie, daar begint vrijheid. Ouders hebben het recht alles te doen voor hun kinderen waarvan ze denken/geloven dat het goed voor hen is tenzij het leidt tot letsel dat normaal functioneren onmogelijk maakt dan wel hetzelfde als gevolg heeft zonder dat er sprake is van letsel.

Nog afgezien van het feit dat een besneden penis ervoor zorgt dat de seksuele gevoeligheid beduidend minder wordt dan bij een onbesneden penis wil jij dus eigenlijk zeggen dat mutilatie is toegestaan mits de "normale functinaliteit" van het lichaam niet onmogelijk wordt gemaakt.
Dat is zéér, zéér ernstig wat je daar beweerd!


Het huidige verloederingsprobleem in de samenleving komt doordat vrijwilligheid niet als een illusie beschouwt wordt, en daarmee de vrijheid een verkeerde zitplaats heeft toegekend.

Ik heb geen flauw idee wat je probeert te zeggen maar ik vermoed dat het weinig te maken heeft met het mutileren van een kind.


Nog even en het kind gaat voor de ouder bepalen wat goed en wat slecht is als het zo door gaat en als daar al geen sprake van is...

Ja stel je voor zeg dat het kind zo hondsbrutaal is dat het voor zijn eigen lichaam wil opkomen. Die kinderen van tegenwoordig ook!
Hoe halen ze het in hun hoofd dat ze weleens gebruik zouden kunnen maken van het zelfbeschikkingsrecht dat ieder mens heeft.
Nee, daarom laten ze die kinderen al vlak na de geboorte mutileren zodat die kinderen er geen enkele inspraak in kunnen hebben wat er met hun eigen lichaam gebeurt.

Soldim
25-11-05, 03:12
Geplaatst door BiL@L
Vrijwilligheid is een illusie, daar begint vrijheid. Ouders hebben het recht alles te doen voor hun kinderen waarvan ze denken/geloven dat het goed voor hen is tenzij het leidt tot letsel dat normaal functioneren onmogelijk maakt dan wel hetzelfde als gevolg heeft zonder dat er sprake is van letsel.


Dus letsel dat functioneren niet hinderd mag?

Ik vind dit een van de meest zorgwekkende uitspraken die ik in lange tijd gezien heb op maroc.nl. Iets dergelijks is een vrijbrief voor mishandeling. Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkend mens een dergelijke uitspraak doet.





Het huidige verloederingsprobleem in de samenleving komt doordat vrijwilligheid niet als een illusie beschouwt wordt, en daarmee de vrijheid een verkeerde zitplaats heeft toegekend.

Klinkt wel filosophies, maar snijdt verder geen hout. Vrijheid is een reeel iets ipv een illusie, wanneer je dat niet in kunt zien of in wilt zien heb je een probleem.

knuppeltje
25-11-05, 21:40
Geplaatst door et_2000nl
Vrouwenbesnijdenis moet verbannen worden.

Lees de boeken van van Dantzig over kindermishandeling en pedofilie in Nederland. Ik vind het allemaal verschrikkelijk. Er is geen politieke prioriteit noch publieke interesse daar iets aan te doen anders dan af en toe ohhhhh en ahhhh te roepen.
Als jij je er comfortabel bij voelt om te roepen dat het door imams komt, de religie, gebrek aan weerstand, ik vind het prima. Je doet maar. Het zal de oplossing niet dichter bij brengen. Ik ben een moslim, je woorden raken me niet anders dan holle retoriek. Wil je me overtuigen dat de Islam slecht is?
Kindermishandeling en pedofilie zijn toch verboden zul je zeggen, wat zeik je nou. Het gaat er niet om of iets verboden of gedoogd is, slechts wat de leiders er mee doen en de prioriteit die ze er aan stellen. Dat is hun verantwoordelijkheid. Dat is onafhankelijk van de religie, land of andere entiteit die je er aan wil geven. Slechts een gebrek aan MENSELIJKE normen en waarde.
Mag ik heel Nederland verantwoordelijk houden voor het totaal falen voor dat beleid? En als ik dat doe, welk resultaat levert dat op. Idd, niks. We hebben dus samen vast gesteld dat het niet productief is. Zelfs contra-productief.

Amin



Als je goed had gelezen dan had je ook gezien dat ik niet de islam als schuldige aanwees maar juist al dat zich zelf benoemde personeel [zoals mullah's, ayatollah's en dergelijke] van Allah verweet om geen fuck te hebben gedaan om dit kwaad uit te roeien. Maar wel de doodstraf uitspreken bij overspel of homoseksualiteit bv. Of handje hakken en voetje kappen bij diefstal.

Zij hebben in naam van Allah er geen fuck aan gedaan.

brammetje
26-11-05, 00:19
Geplaatst door JHvandenHeuvel

VN: vrouwenbesnijdenis wijdverbreider dan gedacht

Het is jammer dat in deze discussie zo weinig is gesproken over de (jongens)besnijdenissen die uit hoofde van het Joodse geloof plaatsvinden. Volgens mij gebeurt dat toch ook niet helemaal vrijwillig...... [/B]

Nee natuurlijk niet , geen idee op welke leeftijd dat het bij de JODEN als regel word gedaan, maar ik heb een keer jongetje ,vermoeddelijk Turks of Marokkaans horen krijsen n.b in het ziekenhuis de besnijdenis was al gebeurt , een big die zonder verdoving word gecastreerd kan het niet winnen zo vreselijk ging dat arme kind te keer .
Elk mens heeft van nature een angst voor alles wat met afsnijden en of knippen te maken heeft , of het nu je haar is of nagels en zeker als het met bloedden gepaart gaat , het is dan ook een tegennatuurlijke en onnodige kwelling en dan heb ik het dus niet over haar of nagels , maar over de duizenden onnodige verminkingen van het menselijk lichaam , waar als het ff kan ook nog een feestje aan verbonden word.
Aan het slachtoffer word niets gevraagd uiteraard, het hoort tog zo !

:(

Rabi'ah.
26-11-05, 08:48
Voor meer info over dit onderwerp: Zie het standaardwerk De gesluierde Eva van Nawal el Saadawi.

lebanese
26-11-05, 11:07
Geplaatst door knuppeltje
Als je goed had gelezen dan had je ook gezien dat ik niet de islam als schuldige aanwees maar juist al dat zich zelf benoemde personeel [zoals mullah's, ayatollah's en dergelijke] van Allah verweet om geen fuck te hebben gedaan om dit kwaad uit te roeien. Maar wel de doodstraf uitspreken bij overspel of homoseksualiteit bv. Of handje hakken en voetje kappen bij diefstal.

Zij hebben in naam van Allah er geen fuck aan gedaan.


Geplaatst door knuppeltje Als je goed had gelezen dan had je ook gezien dat ik niet de islam als schuldige aanwees maar juist al dat zich zelf benoemde personeel [zoals mullah's, ayatollah's en dergelijke] van Allah verweet om geen fuck te hebben gedaan om dit kwaad uit te roeien.

ayatollahs enzo,kunnen aan me reet likken,dat zijn de shieten die dit praktiseren ,ze zijn minderheid in de islam(als je ze wel moslims kunt noemen) die de koran totaal verkeerd praktiseren


Geplaatst door knuppeltje Maar wel de doodstraf uitspreken bij overspel of homoseksualiteit bv. Of handje hakken en voetje kappen bij diefstal.

weet wel dat handje hakken en voetje kappen wel DE OPLOSSING is voor het verminderen van diefstal,diefstal in saudi arabie komt veeeeeeel minder voor vergeleken met de vs en europa,sterker nog,als het gebedstijd aabreekt in mekka,gaat iedereen naar het gebedsplaats in mekka bij dat zwarte grote kubus om te bidde,terwijl goudwinkels enzo gewoon wagenwijd open zijn met niemand erin,simpelweg,niemand durft te stelen! DE OPLOSSING! :stout:

knuppeltje
26-11-05, 11:45
Geplaatst door lebanese
ayatollahs enzo,kunnen aan me reet likken,dat zijn de shieten die dit praktiseren ,ze zijn minderheid in de islam(als je ze wel moslims kunt noemen) die de koran totaal verkeerd praktiseren



weet wel dat handje hakken en voetje kappen wel DE OPLOSSING is voor het verminderen van diefstal,diefstal in saudi arabie komt veeeeeeel minder voor vergeleken met de vs en europa,sterker nog,als het gebedstijd aabreekt in mekka,gaat iedereen naar het gebedsplaats in mekka bij dat zwarte grote kubus om te bidde,terwijl goudwinkels enzo gewoon wagenwijd open zijn met niemand erin,simpelweg,niemand durft te stelen! DE OPLOSSING! :stout:


Nu doen ze dat handjehakken, voetjekappen, staalkabeltjegeselen, steentjegooien en koppiesnellen al eeuwenlang volgens mij. En aangezien ze het nog steeds doen- heeft het ook niet veel geholpen denk ik. Maar goed, wel veel primitief volksvermaak voor zo'n strafuitvoering toch? Overegens hebben ze ook mij wel eens gezakkenrold in zo'n islamitiesch land.

Maar wat heeft dat er allemaal mee van doen met het feit dat al die islamitische geestelijk leiders al die eeuwen geen ene moer hebben gedaan om dat afschuwelijk en beestachtig en levensgevaarlijk gebruik van vrouwenverminking uit te bannen?

Niet meer dan dat het een godspe is dat ze wel deze straffen hebben aangewend voor de meest kleine vergrijpen, en voor de meest afschuwelijke en misdadige vrouwonderdrukkende barbaarsheden gewoon hun ogen hebben gesloten, inplaats van in naam van hun islam er alles aan te doen om het de wereld uit te helpen, om over hun eigen normen en waarden maar niet te spreken.

Is het dan echt zo gek dat hele volksstammen die niet veel van de islam weten- er van overtuigd zijn dat het allemaal volgens die religie is?

Tenslotte is in veel landen waar deze praktijken gemeengoed zijn- de islam al eeuwen staatsgodsdienst nummer een.

Wie zijn er nu allemaal medeverantwoordelijk voor het instand houden van die vooroordelen denk je?


Groetjes.

lebanese
26-11-05, 12:22
Geplaatst door knuppeltje
Nu doen ze dat handjehakken, voetjekappen, staalkabeltjegeselen, steentjegooien en koppiesnellen al eeuwenlang volgens mij. En aangezien ze het nog steeds doen- heeft het ook niet veel geholpen denk ik. Maar goed, wel veel primitief volksvermaak voor zo'n strafuitvoering toch? Overegens hebben ze ook mij wel eens gezakkenrold in zo'n islamitiesch land.

Maar wat heeft dat er allemaal mee van doen met het feit dat al die islamitische geestelijk leiders al die eeuwen geen ene moer hebben gedaan om dat afschuwelijk en beestachtig en levensgevaarlijk gebruik van vrouwenverminking uit te bannen?

Niet meer dan dat het een godspe is dat ze wel deze straffen hebben aangewend voor de meest kleine vergrijpen, en voor de meest afschuwelijke en misdadige vrouwonderdrukkende barbaarsheden gewoon hun ogen hebben gesloten, inplaats van in naam van hun islam er alles aan te doen om het de wereld uit te helpen, om over hun eigen normen en waarden maar niet te spreken.

Is het dan echt zo gek dat hele volksstammen die niet veel van de islam weten- er van overtuigd zijn dat het allemaal volgens die religie is?

Tenslotte is in veel landen waar deze praktijken gemeengoed zijn- de islam al eeuwen staatsgodsdienst nummer een.

Wie zijn er nu allemaal medeverantwoordelijk voor het instand houden van die vooroordelen denk je?


Groetjes.


Geplaatst door knuppeltje Nu doen ze dat handjehakken, voetjekappen, staalkabeltjegeselen, steentjegooien en koppiesnellen al eeuwenlang volgens mij. En aangezien ze het nog steeds doen- heeft het ook niet veel geholpen denk ik. Maar goed, wel veel primitief volksvermaak voor zo'n strafuitvoering toch? Overegens hebben ze ook mij wel eens gezakkenrold in zo'n islamitiesch land.[/B]


criminaliteit is er natuurlijk altijd,en dat blijft altijd,maar nogmaals,in saudi arabie word VEEEEEEL minder gejat als in de VS en EUROPA,dus handje hakke en voetje kappe werkt,al eeuwenlang werkt het!


Geplaatst door knuppeltje Maar wat heeft dat er allemaal mee van doen met het feit dat al die islamitische geestelijk leiders al die eeuwen geen ene moer hebben gedaan om dat afschuwelijk en beestachtig en levensgevaarlijk gebruik van vrouwenverminking uit te bannen?[/B]

in geen 1 arabish land komt dit voor,behalve in egypte onder de christelijke bevolking,in het zuiden en sudan onder de christenen in het zuiden idem tito,geen 1 MOSLIM in deze 2 arabishe landen doet vrouwenbesnijdenis, dieper in afrika,congo,zimbabwe,mozambique trinidad tobago,somalie,eritrea ethiopie togo enz. allemaal landen waar de AFRIKAANSE traditie word voortgezet,onder christenen en moslims,islamietishe geestelijke leiders hbben geen moer gedaan om dat te verbannen,net zoals christelijke pastoren enzo niks gedaan hebben,dat van christenen vind je niet belangrijk,aangezien je dat niet erbij hebt gezet in je zin



[i]Is het dan echt zo gek dat hele volksstammen die niet veel van de islam weten- er van overtuigd zijn dat het allemaal volgens die religie is?[/B]

sorry maar elke moslim die wat ouder is,kent de hele koran uit zn kop of BIJNA helemaal,dat is dan ook meteen 1 van de reden dat de koran nooit veranderd is,aangzien veel het uit zn kop kent,en een verandering gelijk opgemerkt word,dus sorry,wat je zei is BULLSHIT


[i]Tenslotte is in veel landen waar deze praktijken gemeengoed zijn- de islam al eeuwen staatsgodsdienst nummer een.[/B]

dt is dus 1 groot leugen,in ethiopie gebeurd dit soort dingen het MEEST(bijna heel ehtiope) en het is christelijk,in eritrea gebeurd dit ook heel veel(christelijk),ik weet niet of je het weet,er zijn maar par landen in afrika die niet arabish zijn,die staatsgodsdienst ,islam op nummer 1 heeft die dit soort dingen praktiseren(Somalië, Djibouti,Soedan)

en hier heb ik link bijgezet waar je per land ALLE info kunt krijgen en je kunt zien dat de meeste afrikaanse landen waar het vrouwenbesnijdeinis wordgepraktiseerd,BIJNA ALLEMAAL religie=traditioneel(natuur religie) op numer 1 heeft staan en het christendom op nummer 2 en andersom ,er zijn maar paar bij die islam als nummer 2 of als nummer 1 heeft staan!

http://www.meisjesbesnijdenis.nl/afrika.html


[i]Wie zijn er nu allemaal medeverantwoordelijk voor het instand houden van die vooroordelen denk je?.[/B]

de meerderheid van afrika is christelijk,dus vraag jezelf eens af,mr stigma

groetjes,

:fpuh:

knuppeltje
26-11-05, 12:37
Geplaatst door lebanese
criminaliteit is er natuurlijk altijd,en dat blijft altijd,maar nogmaals,in saudi arabie word VEEEEEEL minder gejat als in de VS en EUROPA,dus handje hakke en voetje kappe werkt,al eeuwenlang werkt het!



in geen 1 arabish land komt dit voor,behalve in egypte onder de christelijke bevolking,in het zuiden en sudan onder de christenen in het zuiden idem tito,geen 1 MOSLIM in deze 2 arabishe landen doet vrouwenbesnijdenis, dieper in afrika,congo,zimbabwe,mozambique trinidad tobago,somalie,eritrea ethiopie togo enz. allemaal landen waar de AFRIKAANSE traditie word voortgezet,onder christenen en moslims,islamietishe geestelijke leiders hbben geen moer gedaan om dat te verbannen,net zoals christelijke pastoren enzo niks gedaan hebben,dat van christenen vind je niet belangrijk,aangezien je dat niet erbij hebt gezet in je zin




sorry maar elke moslim die wat ouder is,kent de hele koran uit zn kop of BIJNA helemaal,dat is dan ook meteen 1 van de reden dat de koran nooit veranderd is,aangzien veel het uit zn kop kent,en een verandering gelijk opgemerkt word,dus sorry,wat je zei is BULLSHIT



dt is dus 1 groot leugen,in ethiopie gebeurd dit soort dingen het MEEST(bijna heel ehtiope) en het is christelijk,in eritrea gebeurd dit ook heel veel(christelijk),ik weet niet of je het weet,er zijn maar par landen in afrika die niet arabish zijn,die staatsgodsdienst ,islam op nummer 1 heeft die dit soort dingen praktiseren(Somalië, Djibouti,Soedan)

en hier heb ik link bijgezet waar je per land ALLE info kunt krijgen en je kunt zien dat de meeste afrikaanse landen waar het vrouwenbesnijdeinis wordgepraktiseerd,BIJNA ALLEMAAL religie=traditioneel(natuur religie) op numer 1 heeft staan en het christendom op nummer 2 en andersom ,er zijn maar paar bij die islam als nummer 2 of als nummer 1 heeft staan!

http://www.meisjesbesnijdenis.nl/afrika.html



de meerderheid van afrika is christelijk,dus vraag jezelf eens af,mr stigma

groetjes,

:fpuh:



Heb je ook gezien dat bij die landen met de hoogste prcentages besnijdenissen als eerste godsdienst de islam of de traditionele wordt vermeld?

lebanese
26-11-05, 12:42
Geplaatst door knuppeltje
Heb je ook gezien dat bij die landen met de hoogste prcentages besnijdenissen als eerste godsdienst de islam of de traditionele wordt vermeld?

heb je ook gezien dat die landen de meeste inwonders hebben,grote landen zijn?

en heb je ook gezien dat over de grote linie,bijmekaar opgeteld toch de christenen en tradionel de meeste zijn die dat doen?

knuppeltje
26-11-05, 13:19
Geplaatst door lebanese
criminaliteit is er natuurlijk altijd,en dat blijft altijd,maar nogmaals,in saudi arabie word VEEEEEEL minder gejat als in de VS en EUROPA,dus handje hakke en voetje kappe werkt,al eeuwenlang werkt het!



in geen 1 arabish land komt dit voor,behalve in egypte onder de christelijke bevolking,in het zuiden en sudan onder de christenen in het zuiden idem tito,geen 1 MOSLIM in deze 2 arabishe landen doet vrouwenbesnijdenis, dieper in afrika,congo,zimbabwe,mozambique trinidad tobago,somalie,eritrea ethiopie togo enz. allemaal landen waar de AFRIKAANSE traditie word voortgezet,onder christenen en moslims,islamietishe geestelijke leiders hbben geen moer gedaan om dat te verbannen,net zoals christelijke pastoren enzo niks gedaan hebben,dat van christenen vind je niet belangrijk,aangezien je dat niet erbij hebt gezet in je zin




sorry maar elke moslim die wat ouder is,kent de hele koran uit zn kop of BIJNA helemaal,dat is dan ook meteen 1 van de reden dat de koran nooit veranderd is,aangzien veel het uit zn kop kent,en een verandering gelijk opgemerkt word,dus sorry,wat je zei is BULLSHIT



dt is dus 1 groot leugen,in ethiopie gebeurd dit soort dingen het MEEST(bijna heel ehtiope) en het is christelijk,in eritrea gebeurd dit ook heel veel(christelijk),ik weet niet of je het weet,er zijn maar par landen in afrika die niet arabish zijn,die staatsgodsdienst ,islam op nummer 1 heeft die dit soort dingen praktiseren(Somalië, Djibouti,Soedan)

en hier heb ik link bijgezet waar je per land ALLE info kunt krijgen en je kunt zien dat de meeste afrikaanse landen waar het vrouwenbesnijdeinis wordgepraktiseerd,BIJNA ALLEMAAL religie=traditioneel(natuur religie) op numer 1 heeft staan en het christendom op nummer 2 en andersom ,er zijn maar paar bij die islam als nummer 2 of als nummer 1 heeft staan!

http://www.meisjesbesnijdenis.nl/afrika.html



de meerderheid van afrika is christelijk,dus vraag jezelf eens af,mr stigma

groetjes,

:fpuh:



Ik moet toegeven, een heel leerzaam lijstje. Behoudens enkele uitschieters heb je dus gelijk als je stelt dat de landen met de grootste bevolking overwegend niet islamitisch zijn. Maar Nigeria heeft er bv net zoveel als vele andere landen bij elkaar nl 108.000.000 inwoners en altijd nog 50% besnijdenissen van meisjes. Egypte, 59.000.000 inwoners en 97% besnijdenissen van meisjes. De andere landen hebben allemaal veel en veel minder inwoners. Zelfs Ethyopie heeft altijd nog veel minder inwoners dan Egypte, 50.000.000, nog altijd heel wat.

Dus rest de conclusie dat alle godsdienstige leiders van de islam en andere monotheistische godsdiensten die er hun intreden deden er na eeuwen niet in zijn geslaagd om dergelijke traditionele gebruiken de kop in te drukken.

Maar goed, bedank voor de les.


Groetjes.

lebanese
26-11-05, 13:28
Geplaatst door knuppeltje
Ik moet toegeven, een heel leerzaam lijstje. Behoudens enkele uitschieters heb je dus gelijk als je stelt dat de landen met de grootste bevolking overwegend niet islamitisch zijn. Maar Nigeria heeft er bv net zoveel als vele andere landen bij elkaar nl 108.000.000 inwoners en altijd nog 50% besnijdenissen van meisjes. Egypte, 59.000.000 inwoners en 97% besnijdenissen van meisjes. De andere landen hebben allemaal veel en veel minder inwoners. Zelfs Ethyopie heeft altijd nog veel minder inwoners dan Egypte, 50.000.000, nog altijd heel wat.

Dus rest de conclusie dat alle godsdienstige leiders van de islam en andere monotheistische godsdiensten die er hun intreden deden er na eeuwen niet in zijn geslaagd om dergelijke traditionele gebruiken de kop in te drukken.

Maar goed, bedank voor de les.


Groetjes.


[i]Ik moet toegeven, een heel leerzaam lijstje.[/B]

toegeven is een teken van volwassenheid!


[i]Egypte, 59.000.000 inwoners en 97% besnijdenissen van meisjes. .[/B]

dit klopt niet

dus vlieg voortaan niet de islam naar de hals, laat dit 1 les zijn,en weet dat het christendom veel op de islam lijkt,dat is echt irritant,altijd maar moslim dit en moslim dat

maar komt ook door stukje onwetenheid denk ik

in ieder geval

groetjes,

knuppeltje
26-11-05, 13:48
Geplaatst door lebanese
toegeven is een teken van volwassenheid!



dit klopt niet

dus vlieg voortaan niet de islam naar de hals, laat dit 1 les zijn,en weet dat het christendom veel op de islam lijkt,dat is echt irritant,altijd maar moslim dit en moslim dat

maar komt ook door stukje onwetenheid denk ik

in ieder geval

groetjes,



Die cijfers staan echt bij Egypte vermeld. Als dit niet juist is dan moeten we de anderen misschien ook wel vergeten en zijn we weer terug bij af?

Als ik het maar niet om de hals hoef te vallen. [grapje]

Groetjes.

lebanese
26-11-05, 14:22
Geplaatst door knuppeltje
Die cijfers staan echt bij Egypte vermeld. Als dit niet juist is dan moeten we de anderen misschien ook wel vergeten en zijn we weer terug bij af?

Als ik het maar niet om de hals hoef te vallen. [grapje]

Groetjes.

ik heb net aan me pa gevraagd,die heeft het bevestigd,heb ik ook iets bijgeleerd! :lole:


maar in ieder geval,het is een afrikaanse traditie,waar zowel christenen,moslims en natuurgelovigen aan meedoen

knuppeltje
26-11-05, 17:56
Geplaatst door lebanese
ik heb net aan me pa gevraagd,die heeft het bevestigd,heb ik ook iets bijgeleerd! :lole:


maar in ieder geval,het is een afrikaanse traditie,waar zowel christenen,moslims en natuurgelovigen aan meedoen


Yep, volkomen Afrikaans, helemaal mee eens. Vind ik wel leuk dat je het aan je vader hebt gevraagd. En neem maar van deze ouwe aan, we zijn nooit te oud om te leren.


Groetjes.

lebanese
26-11-05, 19:32
Geplaatst door knuppeltje
Yep, volkomen Afrikaans, helemaal mee eens. Vind ik wel leuk dat je het aan je vader hebt gevraagd. En neem maar van deze ouwe aan, we zijn nooit te oud om te leren.


Groetjes.

helemaal goed :duim: