PDA

Bekijk Volledige Versie : VVD weet zich geen raad met kemphanen



Alim
25-11-05, 07:05
Van onze redactie politiek
De VVD baalt van de ruzie tussen Wiegel en Hirsi Ali. Niet alleen de toon, ook de inhoud van hun debat geeft blijk van een diepgaand meningsverschil over het bijzonder onderwijs. Tweespalt dreigt hierdoor in de partij. Voorman Jozias van Aartsen moet alle zeilen bijzetten.
De forse politieke en persoonlijke meningsverschillen tussen partijgenoten Ayaan Hirsi Ali en coryfee Hans Wiegel hebben grote verdeeldheid gezaaid in de VVD.

Bij de partij stromen de mailtjes en opgewonden telefoontjes binnen. VVD-fractievoorzitter Van Aartsen probeerde gisteren de gemoederen te sussen, nadat media de open brieven van Hirsi Ali en Wiegel hadden gepubliceerd. Daarin pakten de twee liberalen elkaar stevig aan, persoonlijk en over de kwestie van artikel 23, het grondwetsartikel dat de vrijheid van onderwijs regelt.

In de ochtenduren voerde Van Aartsen uitgebreid telefonisch overleg met Wiegel, en op zijn kamer met Hirsi Ali. Ook in de fractievergadering werd de kwestie besproken.

Aan het begin van de middag wilde Van Aartsen slechts een paar woorden kwijt aan de media. ,,We moeten in de VVD een beetje normaal en met respect met elkaar omgaan, en dat geldt voor beiden.’’

Hij benadrukte gisteren vooral dat Hirsi Ali het Liberaal Manifest onderschrijft. De liberalen stellen daarin dat de vrijheid van onderwijs niet aan banden hoeft te worden gelegd. In haar open brief echter schrijft Hirsi Ali toch artikel 23 te willen schrappen, omdat de integratie van moslim-leerlingen wordt belemmerd. Ook haar fractiegenoten wilden van Hirsi Ali weten hoe dit standpunt valt te rijmen met het partijstandpunt dat artikel 23 niet hoeft te worden geschrapt. Volgens haar woordvoerster betrof het hier een privé-mening.

De kwestie verdeelt de partij. Erelid Henk Vonhoff zei gisteren dat de ,,toonhoogte weliswaar verkeerd is’’, maar als hij kijkt naar de inhoud „Hirsi Ali meer gelijk heeft dan Wiegel”. Een andere partijgenoot, voormalig staatssecretaris en oud-senator Ginjaar-Maas, steunt Wiegel ten volle. ,,Hirsi Ali snapt er niets van. Zij zit weer te pulken aan artikel 23. Veel VVD’ers zijn daar erg ontsteld over, omdat zij de keuzevrijheid van ouders aan banden wil leggen. Die vrijheid is zeer verweven met de cultuur van dit land en dat snapt zij blijkbaar niet.’’

Bron: Trouw
Over integratie gesproken!!!

TonH
25-11-05, 07:33
Geplaatst door Alim
Over integratie gesproken!!!

Ja, die Wiegel moet maar snel eens naar een inburgeringscursus...

Reve
25-11-05, 08:34
deze oude mannen moeten vanuit hun buitenverblijven zich niet te veel bemoeien met de haagse politiek, laat ze maar wegschimmelen in de 1e kamer.

Ook de oude VVD´ers moeten beseffen dat Hirshi Ali ook voor oude partijstandpunten geen zachte heelmeester is

Alim
25-11-05, 08:49
Geplaatst door TonH
Ja, die Wiegel moet maar snel eens naar een inburgeringscursus...


Dit opmerking sloeg op AHA en niet op de heer Wiegel, want die begrijpt tenminste wel de intentie van Ayaan Hirshi Ali.

TonH
25-11-05, 09:01
Geplaatst door Alim
Dit opmerking sloeg op AHA en niet op de heer Wiegel, want die begrijpt de intentie van Ayaan Hirshi Ali.

Sarcasme herkennen... blijft moeilijk he? :D

Alim
25-11-05, 09:07
Geplaatst door TonH
Sarcasme herkennen... blijft moeilijk he? :D

Ik heb sterk de indruk dat je in een vreemd wereld leeft.. en volledig de klus kwijt bent..

Derrick
25-11-05, 09:24
Geplaatst door Alim
Ik heb sterk de indruk dat je in een vreemd wereld leeft.. en volledig de klus kwijt bent..

Ik heb sterk de indruk dat je voor de vorm in iedere post een medelander-gerelateerde schrijffout maakt; je doet het erom

Alim
25-11-05, 11:41
Geplaatst door Derrick
Ik heb sterk de indruk dat je voor de vorm in iedere post een medelander-gerelateerde schrijffout maakt; je doet het erom

Bemoei er niet met de zaken die je niet aangaan. Ik vraag me telkens weer af waarom zulke figuren zo als jij hier eigenlijk doen. Ik weet dat je niet veel te doen hebt in je dagelijks leven.
Misschien kun je hier wat meer onderwerpen vinden die bij jou passen en meer bij jou ideeën aansluiten. http://www.nieuwrechts.nl/indexnr.html
Veel succes

TonH
25-11-05, 17:47
Geplaatst door Alim
Ik heb sterk de indruk dat je in een vreemd wereld leeft.. en volledig de klus kwijt bent..

Wat geeft je dat idee?