PDA

Bekijk Volledige Versie : Egyptische journaliste over vrouwenbesnijdenis.



Rabi'ah.
27-11-05, 19:16
Female genital mutilation : Heroes in the fight against a rite that maims women

By Mona Eltahawy International Herald Tribune

Tuesday, February 11, 2003

Heroes are hard to come by at the best of times. When I found myself sitting across a table from not one but four of them, I knew I was privileged. The married couple from Ethiopia and the two young sisters from Kenya had bucked the burden of centuries of tradition to say "No" to the practice of female genital mutilation.
.
When she got married last year in Kembatta, Ethiopia, Genet Girma wore a placard that said "I am not circumcised, learn from me." Adisie Abosie, her groom, wore a placard saying, "I am very happy to be marrying an uncircumcised woman." Genet had broken with a rite of passage for girls and young women in that part of Ethiopia which subjects them to what is known as step-two female genital mutilation: the clitoris and the inner and outer labia are removed.
.
I know women who at the age of 6 or 7 almost bled to death from the genital mutilation. Government statistics in Egypt, my country, estimate that 95 percent of women have been mutilated. In the face of such sobering figures, I know that it is only an accident of birth that spared me.
.
How did Genet and Adisie escape? At their schools, the Kembatta Women's Group helped them make the connection between genital mutilation and the difficult childbirths they had seen their mothers suffer.
.
Genet ran away from home to escape mutilation. Her family and Adisie's disowned the couple but they persevered and held their wedding in public to spread their message. Some 2,000 people attended the ceremony, which was covered extensively by Ethiopia's media. Since their public stand, 10 other couples have followed suit by rejecting mutilation.
.
My other two heroes are Edna and Beatrice Kandie, sisters from Kenya. Not only can they happily claim to have saved themselves, four younger sisters and many other girls from genital mutilation but they can also boast of changing the law in their country.
.
After learning from a pastor at their church that the Bible prescribed circumcision for boys only, the sisters told their father they would not undergo the ritual. "Our father was very hostile at first and we had to run away from home," said Beatrice, 15. "Most of our friends and the whole community abandoned us because they didn't like what we were doing but they've accepted us now. Since our case, nobody in our village has been circumcised. I'm happy."
.
After they ran away from home, she and Edna contacted the human rights activist and lawyer Ken Wafula, who helped secure a court protection order that forbade their father from forcing them to undergo mutilation. That precedent led to legislation in Kenya that criminalizes genital mutilation.
.
Genet, Adisie, Edna and Beatrice, who were brought to the United States by the women's rights organization Equality Now, are at the vanguard of a small movement in sub-Saharan Africa that is slowly chipping away at this rarely questioned custom.
.
The practice is not exclusive to one religion or social class. It is older than Christianity and Islam. Egyptian mummies are said to display characteristics of mutilation. And as recent as the 1950s, partial or total removal of the clitoris was prescribed in western Europe and the United States in response to hysteria, epilepsy, mental disorders, masturbation, nymphomania, melancholia and lesbianism. .

Today, girls and women are subjected to genital mutilation in at least 28 countries, mostly in Africa. Some immigrants have taken the practice with them to Western countries. It is carried out for several reasons, including control of women's sexuality and initiation into womanhood. Doctors say genital mutilation causes lasting psychological trauma, extreme pain, chronic infections, bleeding, abscesses, tumors, urinary tract infections and infertility. .

The international community must speak out on behalf of girls and women and demand that governments criminalize genital mutilation, launch educational programs to combat the practice and offer communities alternative rites of passage.
.
Those who hesitate to criticize genital mutilation out of reverence for other cultures should listen to Bogaletch Gebre, director of the Kembatta Women's Self-Help Center, who was mutilated at the age of 6: "When culture affects one's human integrity, when it violates it — be it in terms of gender or in terms of ethnic group — that culture should be condemned, because whenever one of us is hurt or violated, all of us are violated."
.

http://www.iht.com/articles/2003/02/11/edmona_ed3_.php
*

mark61
27-11-05, 22:05
Held(inn)en


Geplaatst door Rabi'ah.
Government statistics in Egypt, my country, estimate that 95 percent of women have been mutilated.

Nee joh, de regering liegt, Pixelshade weet zeker dat het alleen ergens in het diepe zuiden bij een paar stammen gebeurt.

incubus
27-11-05, 22:26
Geplaatst door mark61
Held(inn)en



Nee joh, de regering liegt, Pixelshade weet zeker dat het alleen ergens in het diepe zuiden bij een paar stammen gebeurt.


Psies, allemaal westerse propaganda! De vrouwen in die landen lijden gewoon aan zelfmutulatie :D

sjaen
27-11-05, 22:27
Geplaatst door Rabi'ah.
Female genital mutilation : Heroes in the fight against a rite that maims women


Those who hesitate to criticize genital mutilation out of reverence for other cultures should listen to Bogaletch Gebre, director of the Kembatta Women's Self-Help Center, who was mutilated at the age of 6: "When culture affects one's human integrity, when it violates it — be it in terms of gender or in terms of ethnic group — that culture should be condemned, because whenever one of us is hurt or violated, all of us are violated."
.

http://www.iht.com/articles/2003/02/11/edmona_ed3_.php
*


Frits Bolkestein in Buitenhof "i.p.v. over de vorm c.q. de toon van Hirshi Ali te vallen zou men het beter over de inhoud moeten hebben"

Ik bedoel maar..........

mark61
27-11-05, 22:30
Geplaatst door sjaen
Frits Bolkestein in Buitenhof "i.p.v. over de vorm c.q. de toon van Hirshi Ali te vallen zou men het beter over de inhoud moeten hebben"

Ik bedoel maar..........

Hij was weer heel parmantig. Als je naar de inhoud van AHA's gebabbel kijkt is de score nog lager.

In NL lopen naar schatting ca. 75 meisjes het risico besneden te worden. Of doen ze in Den Haag ook wetgeving voor Egypte maken?

sjaen
27-11-05, 22:37
Geplaatst door mark61
Hij was weer heel parmantig. Als je naar de inhoud van AHA's gebabbel kijkt is de score nog lager.

In NL lopen naar schatting ca. 75 meisjes het risico besneden te worden. Of doen ze in Den Haag ook wetgeving voor Egypte maken?

Waar wil je naartoe, omdat het er 'maar' 75 zijn, moet men het er niet over hebben?

mark61
27-11-05, 22:40
Geplaatst door sjaen
Waar wil je naartoe, omdat het er 'maar' 75 zijn, moet men het er niet over hebben?

Ik wil toe naar: veel geschreeuw en weinig wol.

sjaen
27-11-05, 22:45
Geplaatst door mark61
Ik wil toe naar: veel geschreeuw en weinig wol.

Blaah, blaah

Ik niet, Europa, Nederland moet hier een duidelijk statement afgeven, dat werkt via familie kontakten door, ................ hoop ik.

mark61
28-11-05, 07:25
Geplaatst door sjaen
Blaah, blaah

Ik niet, Europa, Nederland moet hier een duidelijk statement afgeven, dat werkt via familie kontakten door, ................ hoop ik.

Denk je echt?

Lamenietlachen.

Pixelshade
28-11-05, 10:31
Geplaatst door mark61
Held(inn)en



Nee joh, de regering liegt, Pixelshade weet zeker dat het alleen ergens in het diepe zuiden bij een paar stammen gebeurt.

wat ik nu zeker weet is dat jij een paar keer teveel in je kont bent gepakt

ik geloof die cijfers nog steeds niet, klaar

Rabi'ah.
28-11-05, 10:36
Geplaatst door Pixelshade

ik geloof die cijfers nog steeds niet, klaar

Dus de Egyptische overheid, een vooraanstaande journaliste, internationale vrouwenorganisaties, de WHO en Nawal el Saadawi liegen allemaal? :rolleyes:

Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om te horen dat er zulke vreselijke misstanden in je eigen land bestaan, maar het vervolgens gaan ontkennen is geen zinnige reactie.

Ik vind het lot van miljoenen onschuldige vrouwen die voor het leven verminkt zijn en bij wie geprobeerd wordt de seksualiteit te vernietigen, wel net even iets belangrijker dan het feit dat jij hierdoor gechoqueerd bent.

Dat jij het niet ziet, wil nog niet zeggen dat het er niet is en door te doen alsof problemen niet bestaan los je ze niet op, maar blijven ze voortbestaan. :jammer:

nard
28-11-05, 10:37
Geplaatst door sjaen
Blaah, blaah

Ik niet, Europa, Nederland moet hier een duidelijk statement afgeven, dat werkt via familie kontakten door, ................ hoop ik.

Je gelooft dat écht?

We hebben onze eigen zaakjes, hierzo op NL grondgebied, niet eens onder controle.

et_2000nl
28-11-05, 10:43
De hele vrouwenbesnijdenis discussie word slechts gebruikt ter bevestiging van een vooroordeel. In Nederland lijkt het me geen issue dacht ik. Hoe verschrikkelijk het ook is, het is geen groter nederlands probleem dan de 8 miljoen mensen die jaarlijks sterven per jaar van honger. Dit vult af en toe een achter pagina. Door wie is de vrouwenbesnijdenis op de politieke en dus ook media gezet? Ohhhh, die. En waarom?

Waarom importeren we overdreven emotie maar Nederland? Zoeken we ergens bevestiging naar. Als vrouwenbesnijdenis en islam 1 zou zijn, zou dat toch ook een werkelijk probleem in Nederland moeten zijn? Doe in de hele intieme prive sfeer af een toe een onderzoek, heb van die problematiek nog nooit iets gemerkt.

Als je angst hebt zoek je om bewijzen. Die kun je altijd vinden, anders was er geen angst.

Vecht tegen dit onrecht, maar misbruik het niet voor een discussie over de Islam in Nederland. Iets zegt mij dat als we vrouwenbesnijdenis bannen uit de wereld, dat we geen mm dichterbij zijn in de acceptatie van de Islam in Nederland.

PS, ik heb tegen mijn familie in Marokko gezegd dat ze het moeten verbannen. Ik ben redelijk suuccesvol geweest.

PPS, als ik nu zeg dat AHA een vreslijk misvormd ***-wijf is, gaan we daarna over de vorm praten.

Rabi'ah.
28-11-05, 10:46
Geplaatst door et_2000nl
De hele vrouwenbesnijdenis discussie word slechts gebruikt ter bevestiging van een vooroordeel. In Nederland lijkt het me geen issue dacht ik. Hoe verschrikkelijk het ook is, het is geen groter nederlands probleem dan de 8 miljoen mensen die jaarlijks sterven per jaar van honger. Dit vult af en toe een achter pagina. Door wie is de vrouwenbesnijdenis op de politieke en dus ook media gezet? Ohhhh, die. En waarom?

.....................

PPS, als ik nu zeg dat AHA een vreslijk misvormd ***-wijf is, gaan we daarna over de vorm praten.

Ik vind dat je zowel de anti-islamhetze als vrouwenbesnijdenis moet bestrijden.

Maar dit topic gaat over vrouwenbesnijdenis, niet over islamofobie of AHA.

Dus alsjeblieft, laten we het nu even hebben over het eigenlijke onderwerp van het topic en niet meer dat stompzinnge "welles-nietes" blabla spelletje spelen. :student:

IbnRushd
28-11-05, 10:54
Ik heb eerder beweerd dat er geen authentieke bronnen bestaan die vrouwenbesnijdenis toestaat. Helaas had ik 't fout. Bij deze neem ik mijn woorden terug. :)

Wide-O
28-11-05, 10:55
Geplaatst door et_2000nl
Vecht tegen dit onrecht, maar misbruik het niet voor een discussie over de Islam in Nederland.

Hink op twee gedachten hierover. Ik had er vroegah nog nooit van gehoord. Ja, bij jongetjes, soms. En bij hele enge kleine net ontdekte stammen ergens in een ontuitspreekbaar bos of zo.

Ik sta nog steeds te kijken van de toch redelijk wijde verspreiding van het fenomeen, net zoals van de onwaarschijnlijke mutilatie. Dat het zover ging. Ik word onpasselijk als ik het lees.

Natuurlijk wordt dit misbruikt. Elk onderwerp wordt misbruikt voor propaganda en ideologie. Zelfs smurfen, bij wijze van spreken.

Ik denk dat het goed is dat het op de agenda staat, uiteindelijk. Het is tenslotte een gruwelijke verminking, zonder enig doel. Het enige wat ik me kan voorstellen is een soort angst voor vrouwelijke sexualiteit.

Juist het er niet over hebben omdat het in verband gebracht wordt met Islam zou juist de verdenking kunnen wekken "dat het daar allemaal wel goed geacht wordt". En dat wordt dan ook weer misbruikt.

Rabi'ah.
28-11-05, 10:59
Geplaatst door IbnRushd
Ik heb eerder beweerd dat er geen authentieke bronnen bestaan die vrouwenbesnijdenis toestaat. Helaas had ik 't fout. Bij deze neem ik mijn woorden terug. :)

Mooi, je bent tenminste eerlijk.

Maar trek je hier nog enige consequentie uit, of ben je alleen geïnteresseerd in het "het mag wel of niet in de islam"-verhaal?

Rabi'ah.
28-11-05, 11:00
Geplaatst door Wide-O
Hink op twee gedachten hierover. Ik had er vroegah nog nooit van gehoord. Ja, bij jongetjes, soms. En bij hele enge kleine net ontdekte stammen ergens in een ontuitspreekbaar bos of zo.

Ik sta nog steeds te kijken van de toch redelijk wijde verspreiding van het fenomeen, net zoals van de onwaarschijnlijke mutilatie. Dat het zover ging. Ik word onpasselijk als ik het lees.

Natuurlijk wordt dit misbruikt. Elk onderwerp wordt misbruikt voor propaganda en ideologie. Zelfs smurfen, bij wijze van spreken.

Ik denk dat het goed is dat het op de agenda staat, uiteindelijk. Het is tenslotte een gruwelijke verminking, zonder enig doel. Het enige wat ik me kan voorstellen is een soort angst voor vrouwelijke sexualiteit.

Juist het er niet over hebben omdat het in verband gebracht wordt met Islam zou juist de verdenking kunnen wekken "dat het daar allemaal wel goed geacht wordt". En dat wordt dan ook weer misbruikt.

Grotendeels eens.

Maar vrouwenbesnijdenis wordt trouwens ook toegepast als initiatieritueel.

et_2000nl
28-11-05, 11:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vind dat je zowel de anti-islamhetze als vrouwenbesnijdenis moet bestrijden.

Maar dit topic gaat over vrouwenbesnijdenis, niet over islamofobie of AHA.

Dus alsjeblieft, laten we het nu even hebben over het eigenlijke onderwerp van het topic en niet meer dat stompzinnge "welles-nietes" blabla spelletje spelen. :student:

Dan heb je me niet goed begrepen, of ik het niet duidelijk geschreven, of beide. De prioriteit op dit moment heeft niks te maken met het oplossen van het probleem. Het is zelfs contra-productief mijn insziens. Dat heb ik beschreven.

Om er tegen te strijden, zal je met je poten in de modder moeten gaan staan. Ook religie uit de discussie halen. Anders vernauw je het tot Islam welles/nietes, goed/slecht discussie. Daar doen wij beide niet aan mee lijkt mij zo.

In feite heb je gelijk, door te zeggen wat ik zeg, legitimeer je dat het een integrale discussie is/word, in ieder geval in stand word gehouden. Helaas is dat een feit. Het is een randdiscussie die wel degelijk het doel beinvloed.

Om dit probleem van menselijke verminking aan te vechten, moet je je strijd voeren op vele fronten. Een daarvan is dat je de strijd moet aangaan dat dit geen islamitisch probleem is, maar een van mensen. Als je dat accepteert is de oplossing ook weer een stukje dichterbij.

PS, Ik doe niet aan "stompzinnge "welles-nietes" blabla spelletjes". Maar ga er geen welles-nietus spelletje van maken.

Wide-O
28-11-05, 11:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar vrouwenbesnijdenis wordt trouwens ook toegepast als initiatieritueel.

Dat snap ik. Ik heb ook gehoord/gelezen dat het evengoed vrouwen zijn (moeders) die het gebruik in stand houden. Dat maakt het voor mij nog onbegrijpelijker eigenlijk.

Respect voor tradities en cultuur, ja. Maar dit ... :jammer:

IbnRushd
28-11-05, 11:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Mooi, je bent tenminste eerlijk.

Maar trek je hier nog enige consequentie uit, of ben je alleen geïnteresseerd in het "het mag wel of niet in de islam"-verhaal?

Het is vrij simpel. Als de vrouw lichamelijke klachten krijgt of gevaar vormt voor haar gezondheid, dan lijkt me duidelijk dat het tegenstrijdig is met de Koran. Maar als men met accurate manier haar behandeld, wat voordeliger voor haar lijkt te zijn, dan zie ik het punt niet.


Dr. Haamid al-Ghawaabi says:

The secretions of the labia minora accumulate in uncircumcised women and turn rancid, so they develop an unpleasant odour which may lead to infections of the vagina or urethra. I have seen many cases of sickness caused by the lack of circumcision.

Circumcision reduces excessive sensitivity of the clitoris which may cause it to increase in size to 3 centimeters when aroused, which is very annoying to the husband, especially at the time of intercourse.

Another benefit of circumcision is that it prevents stimulation of the clitoris which makes it grow large in such a manner that it causes pain.

Circumcision prevents spasms of the clitoris which are a kind of inflammation.

Circumcision reduces excessive sexual desire.

Then Dr al-Ghawaabi refutes those who claim that female circumcision leads to frigidity by noting:

Frigidity has many causes, and this claim is not based on any sound statistics comparing circumcised women with uncircumcised women, except in the case of Pharaonic circumcision which is where the clitoris is excised completely. This does in fact lead to frigidity but it is contrary to the kind of circumcision enjoined by the Prophet of mercy (peace and blessings of Allaah be upon him) when he said: “Do not destroy” i.e., do not uproot or excise. This alone is evidence that speaks for itself, because medicine at that time knew very little about this sensitive organ (the clitoris) and its nerves.

From Liwa’ al-Islam magazine, issue 8 and 10; article entitled Khitaan al-Banaat (circumcision of girls).

The female gynaecologist Sitt al-Banaat Khaalid says in an article entitled Khitaan al-Banaat Ru’yah Sihhiyyah (Female circumcision from a health point of view):

For us in the Muslim world female circumcision is, above all else, obedience to Islam, which means acting in accordance with the fitrah and following the Sunnah which encourages it. We all know the dimensions of Islam, and that everything in it must be good in all aspects, including health aspects. If the benefits are not apparent now, they will become known in the future, as has happened with regard to male circumcision – the world now knows its benefits and it has become widespread among all nations despite the opposition of some groups.

Then she mentioned some of the health benefits of female circumcision and said:

It takes away excessive libido from women

It prevents unpleasant odours which result from foul secretions beneath the prepuce.

It reduces the incidence of urinary tract infections

It reduces the incidence of infections of the reproductive system.

In the book on Traditions that affect the health of women and children, which was published by the World Health Organization in 1979 it says:

Tomas
28-11-05, 11:12
Geplaatst door Wide-O
Dat snap ik. Ik heb ook gehoord/gelezen dat het evengoed vrouwen zijn (moeders) die het gebruik in stand houden. Dat maakt het voor mij nog onbegrijpelijker eigenlijk.

Respect voor tradities en cultuur, ja. Maar dit ... :jammer:

Ik heb begrepen dat het juist vooral de vrouwen zijn die het doorgeven. Ik zag een tijdje terug een docu waarin zo'n oma vertelde waarom het zo normaal is om te doen. Ze schetste een beeld van het hebben van een clitoris dat nogal onsmakelijk was. Je zult maat zo'n ding tussen je benen hebben bungelen. Bah. De bij haar aanwezig meisjes gruwelden bij het idee alleen al om zo'n ding mee te moeten torsen.

Was eigenlijk best wel fascinerend hoe sterk beelden/fantasieen werken als het over zulke door taboes beheerschte delen van je eigen lichaam gaan. Ik moest ook heel sterk denken aan hoe hier over jongensbesnijdenis wordt geschreven. De hygiene fabeltjes etc.

Tomas
28-11-05, 11:14
Geplaatst door IbnRushd
Het is vrij simpel. Als de vrouw lichamelijke klachten krijgt of gevaar vormt voor haar gezondheid, dan lijkt me 't duidelijk dat het tegenstrijdig is met de Koran. Maar als men met accurate manier haar behandeld, wat voordeliger voor haar lijkt te zijn, dan zie ik het punt niet.

Ben jij nu omgeturnd van "ontkenner" naar "tolereerder"?

Rabi'ah.
28-11-05, 11:15
Geplaatst door et_2000nl
Dan heb je me niet goed begrepen, of ik het niet duidelijk geschreven, of beide. De prioriteit op dit moment heeft niks te maken met het oplossen van het probleem. Het is zelfs contra-productief mijn insziens. Dat heb ik beschreven.

Om er tegen te strijden, zal je met je poten in de modder moeten gaan staan. Ook religie uit de discussie halen. Anders vernauw je het tot Islam welles/nietes, goed/slecht discussie. Daar doen wij beide niet aan mee lijkt mij zo.

In feite heb je gelijk, door te zeggen wat ik zeg, legitimeer je dat het een integrale discussie is/word, in ieder geval in stand word gehouden. Helaas is dat een feit. Het is een randdiscussie die wel degelijk het doel beinvloed.

Om dit probleem van menselijke verminking aan te vechten, moet je je strijd voeren op vele fronten. Een daarvan is dat je de strijd moet aangaan dat dit geen islamitisch probleem is, maar een van mensen. Als je dat accepteert is de oplossing ook weer een stukje dichterbij.

PS, Ik doe niet aan "stompzinnge "welles-nietes" blabla spelletjes". Maar ga er geen welles-nietus spelletje van maken.

Ik bedoelde niet dat jij welles-nietesspelletjes speelde, maar ik was bang dat de discussie een bepaalde kant opging, snap je.........:wink:

Vrouwenbesnijdenis als vorm van gendergerelateerd geweld moet hoe dan ook bestreden worden en zeker niet doodgezwegen worden onder het mom van "anders wordt de islam in een kwaad daglicht gesteld".

Simpelweg erkennen dat 20% van de moslima's inderdaad verminkt is en dat dat vaak gebeurt met een (misplaatst) beroep op de religie en zowel het misbruik van de godsdienst als de anti-islamhetze veroordelen en erop wijzen dat vrouwen van alle godsdiensten hier slachtoffer van worden en het dus in zowel theorie als praktijk geen "islamitisch" probleem is, lijkt me afdoende.

En er natuurlijk veel informatie en voorlichting over geven en aandacht voor vragen d.m.v. petities en acties.

Rabi'ah.
28-11-05, 11:20
Geplaatst door IbnRushd
Het is vrij simpel. Als de vrouw lichamelijke klachten krijgt of gevaar vormt voor haar gezondheid, dan lijkt me duidelijk dat het tegenstrijdig is met de Koran. Maar als men met accurate manier haar behandeld, wat voordeliger voor haar lijkt te zijn, dan zie ik het punt niet.

Lichamelijke klachten en gevaar voor de gezondheid zijn inherent aan iedere vorm van vrouwenbesnijdenis, behalve dan een klein sneetje boven de clitoris, dat o.a. in Indonesië voorkomt.

De vormen die wij hier bespreken, zijn de vormen waarbij (een deel van) de clitoris en de kleine schaamlippen worden weggehaald, of erger, zoals b.v. de infibulatie, waarbij alle uitwendige primaire geslachtsdelen worden verwijderd.

Die tekst van die "geleerde" van je vergoelijkt vrouwenbesnijdenis op basis van medische fabeltjes en bevat de grootst mogelijke nonsens.

IbnRushd
28-11-05, 11:21
Geplaatst door Tomas
Ben jij nu omgeturnd van "ontkenner" naar "tolereerder"?

'Ontkenner' heeft zo zijn redenen. Aangezien ik eerst geen authentieke overleveringen tegenkwam ook fatwa's waarin onauthentieke overleveringen stonden, leek een ontkennende conclusie haast niet weg te denken. Echter, heb ik recent wel een authentieke overlevering waargenomen van ene Abu Dawood, geclassificeerd door al-Albaani (haditspecialist) tot authentiek.

Of ik tolereer: no comment.

IbnRushd
28-11-05, 11:22
Geplaatst door Rabi'ah.


Die tekst van die "geleerde" van je vergoelijkt vrouwenbesnijdenis op basis van medische fabeltjes en bevat de grootst mogelijke nonsens.

En waar baseer je dat op? :tik:

Btw: een stukje tekst vergeten:


In the book on Traditions that affect the health of women and children, which was published by the World Health Organization in 1979 it says:

With regard to the type of female circumcision which involves removal of the prepuce of the clitoris, which is similar to male circumcision, no harmful health effects have been noted.

Vreemd dat je geen opmerking hebt gegeven. Vraag me dan wel of je 't wel gelezen hebt. :)

Wide-O
28-11-05, 11:22
Geplaatst door Tomas
Ik moest ook heel sterk denken aan hoe hier over jongensbesnijdenis wordt geschreven. De hygiene fabeltjes etc.

Toch is die discussie van een andere orde vind ik, als je naar de gevolgen kijkt, en het radicale van de ingreep.

Maar ik lees nu alweer dat het best kén, als't maar goed gedaan wordt.

Brrr.

Tomas
28-11-05, 11:28
Geplaatst door Wide-O
Toch is die discussie van een andere orde vind ik, als je naar de gevolgen kijkt, en het radicale van de ingreep.

Maar ik lees nu alweer dat het best kén, als't maar goed gedaan wordt.

Brrr.

Ja, andere orde. In principe is het wat mij betreft hetzelfde. Kinderen zouden van mij niet door hun ouders -om wat voor een reden dan ook en in welke mate dan ook- verminkt mogen worden. Maar qua prioriteit is meisjes besnijdenis van een compleet andere orde. Dat wel.

et_2000nl
28-11-05, 13:24
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik bedoelde niet dat jij welles-nietesspelletjes speelde, maar ik was bang dat de discussie een bepaalde kant opging, snap je.........:wink:

Vrouwenbesnijdenis als vorm van gendergerelateerd geweld moet hoe dan ook bestreden worden en zeker niet doodgezwegen worden onder het mom van "anders wordt de islam in een kwaad daglicht gesteld".

Simpelweg erkennen dat 20% van de moslima's inderdaad verminkt is en dat dat vaak gebeurt met een (misplaatst) beroep op de religie en zowel het misbruik van de godsdienst als de anti-islamhetze veroordelen en erop wijzen dat vrouwen van alle godsdiensten hier slachtoffer van worden en het dus in zowel theorie als praktijk geen "islamitisch" probleem is, lijkt me afdoende.

En er natuurlijk veel informatie en voorlichting over geven en aandacht voor vragen d.m.v. petities en acties.

We zijn het eens dat weet ik....

Wide-O heeft een goed punt opgebracht. Kennis is het belangrijkste om onwetendheid te bestrijden. Mits die kennis word gebruikt voor het doel, het bestrijden en bevechten van het aangedane onrecht en niet om persoonlijk belang voor een andere agenda. Dat laatste spuug ik op en voel de noodzaak het te ontmantelen.

Heb die docu waar Tomas het over had ook gezien. Het zieke is, vrouwen zetten zelf de traditie voort. Je zou toch denken dat die zich er tegen zouden verzetten. Maar met een misvormd beeld, kun je niemand verwijten tradities voort te zetten. Goede voorlichting is dus essentieel.

Fatwas leveren niks op, mensen kiezen toch selectief welke ze willen volgen. Ze volgen traditie en zoeken er de onderzoeken, fatwas, whatever dragen maar heel beperkt bij. De enige oplossing is de mensen die de traditie in stand houden te overtuigen dat het als geweld en onderdrukking gezien word, niet door mij of iemand anders, maar door hunzelf. Dat is (helaas) een zeer lange weg.

"anders wordt de islam in een kwaad daglicht gesteld" is heel treffend, fuck hen die willen geloven dat dit islam gerelateerd is en zij die de islam gebruiken dit voort te zetten of er een taboe van maken.

We zijn het eens, maar eensgezindheid is de moord op een goed debat/goede discussie....

Kal-El B.V
28-11-05, 13:51
95 % van de Egyptische vrouwen besneden ?

Ik weet het niet hoor, dat is wel erg veel, ik kan het me echt niet voorstellen. Is het niet een typfout van degene die het artikel heeft opgemaakt ? Heeft deze mevrouw misschien iets anders gezegd en heeft degene die dit schreef het niet goed verstaan ?

95 % is wel erg veel. Ik vertouw het niet. Call me crazy.

sienia
28-11-05, 14:00
Je kunt er lang en breed over blijven kletsen (daar is nvdd dan ook voor), maar wat gaan we er eens aan doen? De activistes in dergelijke landen steunen lijkt me al een een eerste aanzet, voor zover dit niet gebeurt. En als het ons echt aan het hart gaat dan moesten we maar druk op de regeringen uitoefenen om met maatregelen te komen.

Die 75 meisjes in Nederland die het risico lopen, lijken me vrij behapbaar in de zin van voorkomen.

mark61
28-11-05, 14:02
Geplaatst door Pixelshade
wat ik nu zeker weet is dat jij een paar keer teveel in je kont bent gepakt

Hoezo en hoe kom je erop?

Als een feit je niet bevalt ga je de boodschapper maar uitschelden?

Imbeciele kleuter.

Kijk, ik kan het ook. Maar dan in overeenstemming met de werkelijkheid.

mark61
28-11-05, 14:06
Geplaatst door et_2000nl
PS, ik heb tegen mijn familie in Marokko gezegd dat ze het moeten verbannen. Ik ben redelijk suuccesvol geweest.

:hihi: lullo

mark61
28-11-05, 14:07
Geplaatst door IbnRushd
Ik heb eerder beweerd dat er geen authentieke bronnen bestaan die vrouwenbesnijdenis toestaat. Helaas had ik 't fout. Bij deze neem ik mijn woorden terug. :)

Das netjes van je.

Maar wat betekent dat voor de vrouwen?

mark61
28-11-05, 14:09
Geplaatst door IbnRushd
Het is vrij simpel. Als de vrouw lichamelijke klachten krijgt of gevaar vormt voor haar gezondheid, dan lijkt me duidelijk dat het tegenstrijdig is met de Koran. Maar als men met accurate manier haar behandeld, wat voordeliger voor haar lijkt te zijn, dan zie ik het punt niet.

Nou hier ziet men nu de link met de islam in actie. De islam ziet er geen been in.

Als het ware.

mark61
28-11-05, 14:22
Geplaatst door sienia
Je kunt er lang en breed over blijven kletsen (daar is nvdd dan ook voor), maar wat gaan we er eens aan doen? De activistes in dergelijke landen steunen lijkt me al een een eerste aanzet, voor zover dit niet gebeurt. En als het ons echt aan het hart gaat dan moesten we maar druk op de regeringen uitoefenen om met maatregelen te komen.

Die 75 meisjes in Nederland die het risico lopen, lijken me vrij behapbaar in de zin van voorkomen.

Dat strandde dan weer op het non-discriminatiebeginsel. Je mag de wetenschap dat het in NL alleen voorkomt bij Afrikaanse beneden de Sahara / Somalischen niet gebruiken om die meisjes 'uit de rij' te pikken. Dus nou moeten alle meisjes met de benen wijd. En dat gaat natuurlijk niet door.

Het laatste was geloof ik een voorlichtingscampagne over hoe verboden het wel niet is in NL. Ik geloof niet dat er nu wat aan gebeurt, actueel. Sinds eind 2004 hoor ik niks meer uit Den Haag.

sienia
28-11-05, 14:35
Geplaatst door mark61
Dat strandde dan weer op het non-discriminatiebeginsel. Je mag de wetenschap dat het in NL alleen voorkomt bij Afrikaanse beneden de Sahara / Somalischen niet gebruiken om die meisjes 'uit de rij' te pikken. Dus nou moeten alle meisjes met de benen wijd. En dat gaat natuurlijk niet door.

Het laatste was geloof ik een voorlichtingscampagne over hoe verboden het wel niet is in NL. Ik geloof niet dat er nu wat aan gebeurt, actueel. Sinds eind 2004 hoor ik niks meer uit Den Haag.

Hopelijk gebeurt er op kleine schaal meer in de zin van voorlichting en discussie binnen de eigen gemeenschap. Ik heb hier in mijn omgeving nauwelijks Somalische vrouwen.

Vwb de islam, waarom heeft onze schepper alle moeite gedaan om ons met clitoris te scheppen als wij, de mens, zijn werk weer ongedaan maken? Waarom zou de vrouw niet van sex mogen genieten? Weer zo'n voorrecht van de man?
Nog maar te zwijgen over het ongemak en alle andere ellende.

sjaen
28-11-05, 14:39
Geplaatst door IbnRushd
Het is vrij simpel. Als de vrouw lichamelijke klachten krijgt of gevaar vormt voor haar gezondheid, dan lijkt me duidelijk dat het tegenstrijdig is met de Koran. Maar als men met accurate manier haar behandeld, wat voordeliger voor haar lijkt te zijn, dan zie ik het punt niet.



[QUOTE]The female gynaecologist Sitt al-Banaat Khaalid says in an article entitled Khitaan al-Banaat Ru’yah Sihhiyyah (Female circumcision from a health point of view):

For us in the Muslim world female circumcision is, above all else, obedience to Islam, which means acting in accordance with the fitrah and following the Sunnah which encourages it. We all know the dimensions of Islam, and that everything in it must be good in all aspects, including health aspects. If the benefits are not apparent now, they will become known in the future, as has happened with regard to male circumcision – the world now knows its benefits and it has become widespread among all nations despite the opposition of some groups. [QUOTE]

Wat een kwakzalver!

mark61
28-11-05, 14:46
Geplaatst door sienia
Hopelijk gebeurt er op kleine schaal meer in de zin van voorlichting en discussie binnen de eigen gemeenschap. Ik heb hier in mijn omgeving nauwelijks Somalische vrouwen.

Nee, die zitten al lang en breed in Engeland vrijelijk multiculti te verminken. :) Enfin, daar loopt de discussie ook.


Vwb de islam, waarom heeft onze schepper alle moeite gedaan om ons met clitoris te scheppen als wij, de mens, zijn werk weer ongedaan maken? Waarom zou de vrouw niet van sex mogen genieten? Weer zo'n voorrecht van de man?
Nog maar te zwijgen over het ongemak en alle andere ellende.

Tsja ik weet het mfouw. Vertel het de Ibn Rushds / Pixelshades van dit forum en deze wereld. See no evil hear no evil.

mark61
28-11-05, 14:50
Geplaatst door sjaen
The female gynaecologist Sitt al-Banaat Khaalid says in an article entitled Khitaan al-Banaat Ru’yah Sihhiyyah (Female circumcision from a health point of view):

For us in the Muslim world female circumcision is, above all else, obedience to Islam, which means acting in accordance with the fitrah and following the Sunnah which encourages it. We all know the dimensions of Islam, and that everything in it must be good in all aspects, including health aspects. If the benefits are not apparent now, they will become known in the future, as has happened with regard to male circumcision – the world now knows its benefits and it has become widespread among all nations despite the opposition of some groups.

Kijk, O gelovigen. Leggen jullie het je zuster even uit?


Wat een kwakzalver!

Euh, kwaktheologe?

sienia
28-11-05, 14:58
Geplaatst door mark61


Tsja ik weet het mfouw. Vertel het de Ibn Rushds / Pixelshades van dit forum en deze wereld. See no evil hear no evil.
Ben het gezeik ook zooooo zat.
Ik heb op mn elfde ofzo De gesluierde Eva gelezen. Ik had een oudere zus die haar boeken liet slingeren. :hihi:
Was best in shock.
Na al die jaren is er nog geen ruk veranderd, juist meer mannen die die zich verschuilen achter geleerden uit verweggistan die roepen dat het aanbevelingswaardig, zo niet verplicht is in de islam.

Gaan we ons druk maken over in welk slecht daglicht de islam in het westen wel niet staat.
Zijn we zelf schuldig aan lijkt me zo.
En als je dan zo'n schurfthekel hebt aan het westen, wat maakt het dan voor ene ruk uit wat die westerlingen van je denken?

Het eerste wat onze geliefde profeet zo'n beetje deed was vrouwen eindelijk rechten geven. Daarmee liep de islam ver vooruit op het westen.
Wat doen deze miezerige sukkels die eigenwaarde ontlenen aan het onderdrukken van vrouwen? Alles zo snel mogelijk terugdraaien.


:D

mark61
28-11-05, 15:09
Geplaatst door sienia
En als je dan zo'n schurfthekel hebt aan het westen, wat maakt het dan voor ene ruk uit wat die westerlingen van je denken?

Das een beetje dubbel. Mja. :hihi:


Wat doen deze miezerige sukkels die eigenwaarde ontlenen aan het onderdrukken van vrouwen? Alles zo snel mogelijk terugdraaien.

Roestig, roestig mevrouw, niet hartinfarct krijgen. Van de week de eerste Ethiopische man Die Een Onbesneden Vrouw Wilde. Het komt wel, heus.

sienia
28-11-05, 15:13
Geplaatst door mark61
Das een beetje dubbel. Mja. :hihi:



Roestig, roestig mevrouw, niet hartinfarct krijgen. Van de week de eerste Ethiopische man Die Een Onbesneden Vrouw Wilde. Het komt wel, heus.

In bredere zin komt het heus wel, Moslima die hun eigen keuzes maken. Onafwendbare ontwikkeling. Het duurt even, maar het proces is eenmaal in gang gezet.

Beste meneer, ik zie niet zou gauw wat een beetje dubbel is?
(Jemig, moet ik me dom gaan voelen?)

mark61
28-11-05, 15:25
Geplaatst door sienia
In bredere zin komt het heus wel, Moslima die hun eigen keuzes maken. Onafwendbare ontwikkeling. Het duurt even, maar het proces is eenmaal in gang gezet.

Dat is het snelste als ze hun geboortegrond ontvluchten, lijkt het zo.

Misschien dat de omslag in Egypte gaat beginnen. Hoewel, in Senegal zijn ze al echt serieus bezig met verandering van mentaliteit op dorpsniveau. Zitten local NGO's en de overheid zelfs achteraan. Niet nadrukkelijk iets van dappere imams, zoals in Somalië, geloof ik.


Beste meneer, ik zie niet zou gauw wat een beetje dubbel is?
(Jemig, moet ik me dom gaan voelen?)

Gewoon, wat je zegt. Je kan niet tegelijk hekel hebben aan en gevoelig zijn voor mening van.

sienia
28-11-05, 15:39
Geplaatst door mark61
Dat is het snelste als ze hun geboortegrond ontvluchten, lijkt het zo.

Zou je denken toch?
Denk zelf wel eens, als we het over Marokko hebben en de hier aanwezige Marokkanen, dat het voor ons weer eens niet opgaat.


Geplaatst door mark61


Gewoon, wat je zegt. Je kan niet tegelijk hekel hebben aan en gevoelig zijn voor mening van.
Ik interpreteerde het anders. :nerveus:

Muslimaah
28-11-05, 16:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Dus de Egyptische overheid..

Ik begrijp 100% dat er getwijfeld kan worden aan de onafhankelijkheid van een dictatoriale systeem. Als deze in staat is verkiezingen te frauderen hoe geloofwaardig kan deze zijn? Hoe ernstig genitale verminkingen ook zijn, dat hoeft ons niet te verblinden.

Mevrouw de journalist had zich op onafhankelijke bronnen moeten beroepen en niet op een mensenrechtenschendende systeem ala Mubarak en de 40 rovers.

En als het werkelijk zo zou zijn, dat 95% vd vrouwen een besnijdenis ondergaat hoe kan het dan zijn dat het hoewel het een geaccepteerd iets is, een publiek geheim is :D

T lijkt wel of wij hiee in europa beter weten wie besneden is , dan de besneden vrouw herself :D

mark61
28-11-05, 18:27
Geplaatst door sienia
Zou je denken toch?
Denk zelf wel eens, als we het over Marokko hebben en de hier aanwezige Marokkanen, dat het voor ons weer eens niet opgaat.

Ja gek, jullie emigreerden naar vrouwenbesnijdenis toe. :cool: Maar dat bedoelde je zeker niet? :vreemd:


Ik interpreteerde het anders. :nerveus:

Kan gebeuren. Nu ik erover nadenk gebruikte ik 'dubbel' in de Surinaamse betekenis van 'tegenstrijdig'. Sorry. ;)

mark61
28-11-05, 18:34
Geplaatst door Muslimaah
Ik begrijp 100% dat er getwijfeld kan worden aan de onafhankelijkheid van een dictatoriale systeem. Als deze in staat is verkiezingen te frauderen hoe geloofwaardig kan deze zijn? Hoe ernstig genitale verminkingen ook zijn, dat hoeft ons niet te verblinden.

Het ligt zeeeer voor de hand dat de Egyptische overheid, zoals alle overheden, dingen die het land in westerse en wellicht ook sommige eigen ogen een negatief beeld geven liever ontkent of bagatelliseert. Denk je ook niet?


Mevrouw de journalist had zich op onafhankelijke bronnen moeten beroepen en niet op een mensenrechtenschendende systeem ala Mubarak en de 40 rovers.

We kunnen u voor de #ste keer verwijzen naar de gegevens van de WHO. Als die wat waard zijn in jouw ogen.


En als het werkelijk zo zou zijn, dat 95% vd vrouwen een besnijdenis ondergaat hoe kan het dan zijn dat het hoewel het een geaccepteerd iets is, een publiek geheim is :D

Treed binnen in de wondere wereld der taboes. 'Publiek geheim' betekent overigens dat iedereen het weet, maar het niet officiëel wil toegeven. Zo is het bijvoorbeeld een 'publiek geheim' dat de NL overheid het goed vindt dat de CIA burgers van een ander land ontvoert en in NL tussenlandingen maakt.


T lijkt wel of wij hiee in europa beter weten wie besneden is , dan de besneden vrouw herself :D

Weet je wat? Ga het ze zelf s vragen. Nawal es-Saadawi, of die dame die Sjaen hierboven quoot.

Waarom is het toch zo moeilijk om simpele waarheden te accepteren? Omdat ze te gruwelijk zijn? Omdat het jou persoonlijk in een kwaad daglicht stelt? Dat is toch niet zo?

Rabi'ah.
28-11-05, 19:14
Ik sluit me aan bij Sienia.

@ M61: Goed dat er eindelijk wat gebeurt in Senegal en Somalië. Overigens wordt in Burkina Faso ook steeds minder besneden, dankzij een effectieve overheidscampagne. Ook in Eritrea schijnt het gebruik minder voor te komen.

Dus er is hoop. Wou ik maar ff zeggen. :wink:

Rabi'ah.
28-11-05, 19:17
Geplaatst door Muslimaah
Ik begrijp 100% dat er getwijfeld kan worden aan de onafhankelijkheid van een dictatoriale systeem. Als deze in staat is verkiezingen te frauderen hoe geloofwaardig kan deze zijn? Hoe ernstig genitale verminkingen ook zijn, dat hoeft ons niet te verblinden.



Zie de post van Mark61, het jarenlange uitgebreide onderzoek van Nawal el Saadawi, internationale vrouwenorganisaties, de WHO en Amnesty International.

Alleen omdat jij het bent en omdat het onderwerp me zeer aan het hart gaat, plaats ik de links nog maar eens:

http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/dm00062.html
www.meisjesbesnijdenis.nl/afrika

Pixelshade
28-11-05, 20:02
Geplaatst door Kal-El B.V
95 % van de Egyptische vrouwen besneden ?

Ik weet het niet hoor, dat is wel erg veel, ik kan het me echt niet voorstellen. Is het niet een typfout van degene die het artikel heeft opgemaakt ? Heeft deze mevrouw misschien iets anders gezegd en heeft degene die dit schreef het niet goed verstaan ?

95 % is wel erg veel. Ik vertouw het niet. Call me crazy.

95% is gewoon bullshit, totdat elke vrouw in Egypte dr kut laat zien geloof ik er geen flikker van

En mark knijp je anus dicht anders zal ik die op de Egyptische manier besnijden

mark61
28-11-05, 20:05
Geplaatst door Pixelshade
95% is gewoon bullshit, totdat elke vrouw in Egypte dr kut laat zien geloof ik er geen flikker van

En mark knijp je anus dicht anders zal ik die op de Egyptische manier besnijden

Allesj got?

Soldim
28-11-05, 20:13
Geplaatst door Pixelshade
95% is gewoon bullshit, totdat elke vrouw in Egypte dr kut laat zien geloof ik er geen flikker van


Lekker blijven ontkennen, dat houdt het bestaande systeem in stand!

Rabi'ah.
28-11-05, 20:25
Geplaatst door Pixelshade
95% is gewoon bullshit, totdat elke vrouw in Egypte dr kut laat zien geloof ik er geen flikker van

En mark knijp je anus dicht anders zal ik die op de Egyptische manier besnijden

Moet je, als je argumenten op zijn, nou echt je toevlucht nemen tot schelden?

Come on Pix, ben ik niet van je gewend. :jammer:

Pixelshade
28-11-05, 22:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Moet je, als je argumenten op zijn, nou echt je toevlucht nemen tot schelden?

Come on Pix, ben ik niet van je gewend. :jammer:

Kheb niet echt zin om een 20 pagina's lange discussie te krijgen, laten we het erop houden dat die cijfers bullshit zijn, ik geloof er niks van, voor de rest nog veel plezier in deze topic

SalmayaSale
29-11-05, 09:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Moet je, als je argumenten op zijn, nou echt je toevlucht nemen tot schelden?

Come on Pix, ben ik niet van je gewend. :jammer:



Ik weet het niet maar die 95% lijkt me ook overdreven.
Ik ontken nog onderschat het probleem maar het klinkt gewoon onwaarschijnlijk.
Ik ken heel veel egyptenaressen en geen een is besneden of kent iemand die besneden is.
Die 95% zit mij toch dwars.

mark61
29-11-05, 18:10
Geplaatst door SalmayaSale
Ik weet het niet maar die 95% lijkt me ook overdreven.
Ik ontken nog onderschat het probleem maar het klinkt gewoon onwaarschijnlijk.
Ik ken heel veel egyptenaressen en geen een is besneden of kent iemand die besneden is.
Die 95% zit mij toch dwars.

Het zou kunnen zijn dat zij net uit een hogere klasse komen die onderhand afscheid aan het nemen is van de gewoonte.

Het kan ook dat ze niet helemaal eerlijk zijn?

Hoeveel ken je er precies?

Rabi'ah.
29-11-05, 20:27
Geplaatst door SalmayaSale
Ik weet het niet maar die 95% lijkt me ook overdreven.
Ik ontken nog onderschat het probleem maar het klinkt gewoon onwaarschijnlijk.
Ik ken heel veel egyptenaressen en geen een is besneden of kent iemand die besneden is.
Die 95% zit mij toch dwars.

Dan ken jij misschien toevallig vrouwen uit de gelukkige minderheid die niet verminkt is. (De schrijfster van het artikel is b.v. ook niet besneden)

Persoonlijke ervaring zegt wel wat, maar niet alles.

Zo schijnt huiselijk geweld in de Surinaamse gemeenschap bijvoorbeeld een enorm probleem te zijn, terwijl ik niet, of nauwelijks Surinaamse vrouwen ken die mishandeld zijn/worden.

Karin.N
29-11-05, 20:44
Geplaatst door SalmayaSale
Ik weet het niet maar die 95% lijkt me ook overdreven.
Ik ontken nog onderschat het probleem maar het klinkt gewoon onwaarschijnlijk.
Ik ken heel veel egyptenaressen en geen een is besneden of kent iemand die besneden is.
Die 95% zit mij toch dwars.

Heb zelf een tijd gewoond in Egypte en helaas het komt daar wel degelijk voor, evenals Pakistan en ook Saudie Arabië. Van deze drie landen weet ik het 100% zeker. Teveel meisjes ontmoet daar bij wie het gebeurde en dan veelal in opdracht van moeders of oma :mad:

Rabi'ah.
29-11-05, 20:47
Geplaatst door Karin.N
Heb zelf een tijd gewoond in Egypte en helaas het komt daar wel degelijk voor, evenals Pakistan en ook Saudie Arabië. Van deze drie landen weet ik het 100% zeker. Teveel meisjes ontmoet daar bij wie het gebeurde en dan veelal in opdracht van moeders of oma :mad:

Van Saudi-Arabië wist ik het, maar daar passen ze toch een lichtere vorm toe? Alleen een sneetje boven de clitoris? En Pakistan? :schok: Daar wist ik het helemaal niet van......

En ja, sad but true, vrouwen werken het hardst mee aan de onderdrukking van vrouwen; het zijn niet alleen die boze gemene mannen. Hoezo "vrouwensolidariteit"?

Karin.N
29-11-05, 20:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Van Saudi-Arabië wist ik het, maar daar passen ze toch een lichtere vorm toe? Alleen een sneetje boven de clitoris? En Pakistan? :schok: Daar wist ik het helemaal niet van......

En ja, sad but true, vrouwen werken het hardst mee aan de onderdrukking van vrouwen; het zijn niet alleen die boze gemene mannen. Hoezo "vrouwensolidariteit"?

In SA wordt idd ook de lichtere vorm veel toegepast maar helaas ken ook meisjes waarbij rond het 10 - 12de jaar veel tot alles is weggesneden.

Het geven van voorlichting lijkt mij het allerbelangrijkst. In een paar gevallen hebben we door intensief met de moeder te praten, kunnen voorkomen dat de dochter werd besneden.

S@deeQ
29-11-05, 21:02
:auw2: In nederland worden tegenwoordig ook veel hollandse vrouwen besneden.

een piercing door het clitje is ook een vorm van besneden :auw2:

Rabi'ah.
29-11-05, 21:04
Geplaatst door Karin.N
In SA wordt idd ook de lichtere vorm veel toegepast maar helaas ken ook meisjes waarbij rond het 10 - 12de jaar veel tot alles is weggesneden.

Vreselijk. :droef:



Geplaatst door Karin.N

Het geven van voorlichting lijkt mij het allerbelangrijkst. In een paar gevallen hebben we door intensief met de moeder te praten, kunnen voorkomen dat de dochter werd besneden.

Dat geeft dan in ieder geval hoop. Wat voor argumenten geven jullie dan? En wie zijn "we" als ik vragen mag?

Zwarte Kat
29-11-05, 21:12
Geplaatst door S@deeQ
:auw2: In nederland worden tegenwoordig ook veel hollandse vrouwen besneden.

een piercing door het clitje is ook een vorm van besneden :auw2:

Met dat verschil dat je hier in Nederland onder de 18 jaar geen genitale piercings kunt laten zetten.

Rabi'ah.
29-11-05, 21:13
Geplaatst door Zwarte Kat
Met dat verschil dat je hier in Nederland onder de 18 jaar geen genitale piercings kunt laten zetten.

Dat lijkt me niet eens het belangrijkste verschil.

Overigens is fgm (=female genital mutilation, vrouwenbesnijdenis) in veel landen weldegelijk bij wet verboden, maar gebeurt het toch.

S@deeQ
29-11-05, 21:15
Geplaatst door Zwarte Kat
Met dat verschil dat je hier in Nederland onder de 18 jaar geen genitale piercings kunt laten zetten.

:lekpuh: Geen idee !! ik bekijk alleen clitjes van 20 + :chef:

Ansari
30-11-05, 00:18
Geplaatst door IbnRushd


Then she mentioned some of the health benefits of female circumcision and said:

It takes away excessive libido from women

It prevents unpleasant odours which result from foul secretions beneath the prepuce.

It reduces the incidence of urinary tract infections

It reduces the incidence of infections of the reproductive system.

In the book on Traditions that affect the health of women and children, which was published by the World Health Organization in 1979 it says:



Zie hier ook westerse bronnen:

Female Circumcision: A Factual Bibliography with Annotation
by K. N. Wheeler

I. Personal reports
As far as I know, there have only been two published personal reports (both by the same woman) by someone who has actually had the surgery. Both were by Cathrine Kellison, and both were published in Playgirl magazine. The second article substantially repeats what was published in the first article. Kellison claims to know several women who had the surgery, and claims that she and all of these other women have all enjoyed substantial erotic benefits as a result of the surgery.

Kellison, Cathrine. "Circumcision for Women." Playgirl 1.5 (October, 1973). 76, 124-125.
"$100 Surgery for a Million-Dollar Sex Life." Playgirl 2.12 (May, 1975). 52-55.

II. Medical Studies
To the best of my knowledge, there have been four medical studies of circumcision of the clitoral hood (prepuce). The earliest report concerns a procedure that does not actually remove the clitoral prepuce, but stretches it in such a way as to obtain the result that "It is seldom that the prepuce will overgrow again once it has been opened." The other three report on results obtained from the actual surgical removal of the clitoral prepuce. All four report a striking percentage of those who had the procedure done experience enhanced sexual enjoyment.

McDonald, C. F. "Circumcision of the Female." General Practitioner 18.3 (September, 1958). 98-99.
(Claims to have circumcised "perhaps 40 patients," including some adult women. Among the adult women who underwent the procedure, "Very thankful patients were the reward. For the first time in their lives, sex ambition became normally satisfied" [98].)

Rathmann, W. G. "Female Circumcision, Indications and a New Technique." General Practitioner 20.3 (September, 1959). 115-120.
(Sent out a questionnaire to women whose prepuces he had removed, and received 112 replies. Of the 72 women who reported having never experienced an orgasm prior to the surgery, 9 [12.4%] reported continued failure to achieve orgasm; 64 [87.6%] reported successful achievement of orgasm after the surgery. Of the 39 who reported achieving orgasm only with difficulty prior to the surgery, 5 [12.5%] reported no improvement; 34 [87.5%] reported improvement after the surgery. Rathmann provides a number of indications and contraindications for the surgery, and invented a new clamp for the procedure.

Wollman, Leo."Hooded Clitoris: Preliminary Report." The Journal of the American Society of Psychosomatic Dentistry and Medicine 20.1 (1973), 3-4.
(Provides a "Statistical analysis of one hundred cases." Not clear whether the statistics Wollman reports include all one hundred women [32 of whom were not circumcisedösee below] or a statistical report of those who were circumcised. In this study, he reports the frequency of sexual intercourse before treatment as 3 times per week on average; after treatment as 5 times per week on average. 49 women were able to attain orgasm prior to treatment; 92 after. 92 subjectively report improvement in intensity of sexual response, rapidity of sexual response, and/or greater number of orgasms; 7 subjectively report no change, and 1 subjectively reports being worse off. The longest time since treatment was 20 years; 64 patients were followed up after 5 years since treatment. The treatment occurred in Wollman's office 98 times; in the hospital [at patient's request] 2 times.)

_______. "Female Circumcision." The Journal of the American Society of Psychosomatic Dentistry and Medicine 20.4 (1973), 130-131.
(Reports on one hundred consecutive patients referred to him by psychoanalysts and clinical psychologists. "Sixty eight benefited by surgical female circumcision: of the remaining thirty-two, twenty-eight showed no need for this procedure; four refused to be treated by this technique.")

Crist, Takey. "Female Circumcision." Medical Aspects of Human Sexuality 11.8 (August, 1977), 77.
(Reports on Crist's circumcision of fifteen women, and provides a list of four conditions for when the surgery would be indicated: "a) they could achieve orgasm only by masturbation and/or oral sex, b) they could have orgasm in the lateral or female-superior positions only, c) they stated, "it feels good, I get there, but suddenly it's over," d) they had a positive cotton-tip test, where patients felt a distinct difference when a cotton-tipped applicator was applied directly to the clitoris when the foreskin was retracted as opposed to application to the foreskin" [77]. Crist's study concludes, "Patients who have undergone this procedure have generally commented that they have enhanced sexual response.")

III. Comparison of the Glans of the Clitoris with the Glans of the Penis
Scott, F. Brantley. "Nerve Endings in Glans Clitoris vs. Glans Penis." Medical Aspects of Human Sexuality. 15.7 (July, 1981), 88.
(Several argumentsösome, by famous sexologists, such as Masters and Johnsonöhave been published over the years claiming that the removal of the clitoral hood should not be compared to the removal of the male foreskin, on the ground that the clitoral glans was much more sensitive to stimulation than the male glans. Scott's brief answer to a question sent to the journal would appear to count against any such claim: "Anatomic studies have shown that on a per centimeter surface area, the number of nerve endings in the glans clitoris is equal to that in the same surface area of the glans penis" [88]. The same evidence would seem to support the surgical removal of the clitoral hood, for women who find its presence has the effect of dampening stimulation, on the simple ground that the clitoral glans is so much smaller, and thus offers less opportunity for stimulation than does the male glans.)

IV. Published Opinions
I do not list these in the bibliography, though several have been published, because they are generally not supported by either the personal experience of their authors, or by epidemiological medical studiesöor if such evidence is cited, the citations are all to the above materials, or else to others' statements of opinion.

Ansari
30-11-05, 00:33
Geplaatst door Karin.N
Heb zelf een tijd gewoond in Egypte en helaas het komt daar wel degelijk voor, evenals Pakistan en ook Saudie Arabië. Van deze drie landen weet ik het 100% zeker. Teveel meisjes ontmoet daar bij wie het gebeurde en dan veelal in opdracht van moeders of oma :mad:
Wat is je bron voor Pakistan? Zijn daar uberhaubt cijfers van bekend? Want andere bronnen verklaren het tegenovergestelde. Of zijn er paar gevallen bekend, en dus komt het dan voor (wat dus dan voor elk land geldt)?

Karin.N
30-11-05, 10:05
Geplaatst door Ansari
Wat is je bron voor Pakistan? Zijn daar uberhaubt cijfers van bekend? Want andere bronnen verklaren het tegenovergestelde. Of zijn er paar gevallen bekend, en dus komt het dan voor (wat dus dan voor elk land geldt)?

Mijn bron in Pakistan is mijn eigen ervaring! Ik weet niet hoeveel het er totaal zijn in Pakistan. Maar meerdere gevallen in Pakistan meegemaakt en wat mij betreft is elke besnijdenis er 1 teveel!

Exacte gegevens van hoeveel vrouwen er zijn besneden lijkt mij moeilijk te achterhalen. Je zou dan iedere vrouw moeten onderzoeken.

Jammere van de hele aandacht van de vrouwenbesnijdenis vind ik, dat het voornamelijk wordt gebruikt om de islam negatief neer te zetten.

Van wat ik heb meegemaakt is het m.i. een zaak van de slechte positie die vrouwen hebben en heeft het niets met religie te maken. Weliswaar zijn er mensen die een religie gebruiken voor het rechtvaardigen van hun handelen, maar dat zegt dan nog niets over de religie zelf.

Wat er zou moeten veranderen is de positie van vrouwen. In verschillende landen is deze ronduit slecht. Helaas is er wereldwijd weinig animo om dit te veranderen.

Bij de inval van USA in Afghanistan wordt er door o.a. Bush aandacht geschonken aan de slechte positie van de vrouw aldaar, maar dat is alleen om zijn eigen aanval op Afghanistan te rechtvaardigen. De rechten van vrouwen laten hem verder koud, zie zijn verdere regeringsbeleid!

Zwarte Schaap
30-11-05, 14:22
Geplaatst door S@deeQ
:auw2: In nederland worden tegenwoordig ook veel hollandse vrouwen besneden.

een piercing door het clitje is ook een vorm van besneden :auw2:

In de westerse wereld snijdt men al jarenlang de schaamlippen weg uit cosmetische en/of praktische overwegingen.

Waarschuwing: Onderstaande websites bevatten beelden die niet voor iedereen geschikt zijn.

http://www.wellnesskliniek.com/N_schaamlipverkleining.htm

http://www.medinova.com/Content.aspx?cid=377

mark61
30-11-05, 14:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de westerse wereld snijdt men al jarenlang de schaamlippen weg uit cosmetische en/of praktische overwegingen.

Weer zo'n non-argument dat niets met het onderwerp te maken heeft.

Weer zo'n, jawel, hoogst hypocriet doen alsof je niet begrijpt waar het over gaat.

~Panthera~
30-11-05, 14:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de westerse wereld snijdt men al jarenlang de schaamlippen weg uit cosmetische en/of praktische overwegingen.

Waarschuwing: Onderstaande websites bevatten beelden die niet voor iedereen geschikt zijn.

http://www.wellnesskliniek.com/N_schaamlipverkleining.htm

http://www.medinova.com/Content.aspx?cid=377


:schok: moet er niet aan denken !!

Aan de andere kant: als ze over de grond slepen, dan lijkt me een ietwat verkleinen niet zo gek.
Maar goed, dat doen mensen vrijwillig en niet gedwongen, dat is toch het verschil.

Zwarte Schaap
30-11-05, 14:38
Geplaatst door mark61
Weer zo'n non-argument dat niets met het onderwerp te maken heeft.

Weer zo'n, jawel, hoogst hypocriet doen alsof je niet begrijpt waar het over gaat.

Welk stelling en argument geef ik dan?

SalmayaSale
30-11-05, 14:51
Geplaatst door mark61
Het zou kunnen zijn dat zij net uit een hogere klasse komen die onderhand afscheid aan het nemen is van de gewoonte.

Het kan ook dat ze niet helemaal eerlijk zijn?

Hoeveel ken je er precies?



Het zijn gewoon middenklassers.
Ik ken ongeveer 10.
Ik ontken het probleem niet, alleen die 95%............tja, moeilijk te geloven.

Tomas
30-11-05, 15:02
Geplaatst door SalmayaSale
Het zijn gewoon middenklassers.
Ik ken ongeveer 10.
Ik ontken het probleem niet, alleen die 95%............tja, moeilijk te geloven.


Misschien zijn sommige heel vaak besneden.

SalmayaSale
30-11-05, 15:10
Geplaatst door Tomas
Misschien zijn sommige heel vaak besneden.


Wat valt het er nog te besnijden naar de eerste keer? :kwaad:

Tomas
30-11-05, 15:12
Geplaatst door SalmayaSale
Wat valt het er nog te besnijden naar de eerste keer? :kwaad:

Kweenie, misschien hanteren ze de kaasschaafmethode?

SalmayaSale
30-11-05, 15:14
Geplaatst door Tomas
Kweenie, misschien hanteren ze de kaasschaafmethode?



Op een bepaalde moment is de kaas ook op of niet? :cheefbek:

Tomas
30-11-05, 15:15
Geplaatst door SalmayaSale
Op een bepaalde moment is de kaas ook op of niet? :cheefbek:

Ja, maar je kunt ze wel vaak meetellen in de statistieken.

Wide-O
30-11-05, 15:20
Geplaatst door Tomas
Ja, maar je kunt ze wel vaak meetellen in de statistieken.

Mag je je ook niet blind op staren vind ik. Stel dat het geen 95 % is. Maar 60% of 49,9% Verandert op zich niets aan het debat toch ?

Tomas
30-11-05, 15:24
Geplaatst door Wide-O
Mag je je ook niet blind op staren vind ik. Stel dat het geen 95 % is. Maar 60% of 49,9% Verandert op zich niets aan het debat toch ?

Nee, niet veel. Het vervelende is juist dat onbetrouwbare statistieken de aandacht heel erg af weten te houden van het werkelijke probleem.

Maar eigenlijk lig ik niet zo heel erg wakker van toestanden in egypte. Mij baart de reactie van een nederlandse Ibn enzo meer zorgen. Ik geef toe da's meten met twee maten. Maar zo denk ik nu eenmaal. Wat hier en nu plaats vind gaat mij nader aan het hart dan vage verre onduidelijke gewoontes in een raar land vol met puntige ouwe stenenzooi.

Bofko
30-11-05, 15:24
Geplaatst door Tomas
Ja, maar je kunt ze wel vaak meetellen in de statistieken.

Misschien is op die 40 miljoen Egyptische vrouwen 1 vrouw 39 miljoen keer besneden. Kom je ook op 95% maar waar praten we dan nog over ?

mark61
30-11-05, 17:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Welk stelling en argument geef ik dan?

Geen enkel. Het is een louter suggestieve post. Wat je ermee wilt behalve zogeheten 'maatschappijkritiek' is mij dan ook volledig onduidelijk. In any case slaat de geleverde info als een tang op een varken.

mark61
30-11-05, 17:09
Geplaatst door Tomas
Nee, niet veel. Het vervelende is juist dat onbetrouwbare statistieken de aandacht heel erg af weten te houden van het werkelijke probleem.

Maar eigenlijk lig ik niet zo heel erg wakker van toestanden in egypte. Mij baart de reactie van een nederlandse Ibn enzo meer zorgen. Ik geef toe da's meten met twee maten. Maar zo denk ik nu eenmaal. Wat hier en nu plaats vind gaat mij nader aan het hart dan vage verre onduidelijke gewoontes in een raar land vol met puntige ouwe stenenzooi.

Heb ik ook last van. Vreemd, wellicht, maar tis niet anders.

mark61
30-11-05, 17:11
Geplaatst door SalmayaSale
Het zijn gewoon middenklassers.
Ik ken ongeveer 10.
Ik ontken het probleem niet, alleen die 95%............tja, moeilijk te geloven.

Hopelijk geeft jouw ervaring aan dat de gewoonte op de terugtocht is. Ik ben wel benieuwd wat jouw vriendinnen over het onderwerp te melden hebben. Ze zullen toch niet beweren dat ze er nog nooit van gehoord hebben denk ik.

sjaen
30-11-05, 21:08
Geplaatst door sjaen
[QUOTE]The female gynaecologist Sitt al-Banaat Khaalid says in an article entitled Khitaan al-Banaat Ru’yah Sihhiyyah (Female circumcision from a health point of view):

For us in the Muslim world female circumcision is, above all else, obedience to Islam, which means acting in accordance with the fitrah and following the Sunnah which encourages it. We all know the dimensions of Islam, and that everything in it must be good in all aspects, including health aspects. If the benefits are not apparent now, they will become known in the future, as has happened with regard to male circumcision – the world now knows its benefits and it has become widespread among all nations despite the opposition of some groups. [QUOTE]



Is het zoals hierboven gesteld wordt nu vanuit de Islam verplicht of juist niet?

mark61
30-11-05, 22:16
Geplaatst door sjaen
Is het zoals hierboven gesteld wordt nu vanuit de Islam verplicht of juist niet?

'De islam' bestaat niet dus de vraag is verkeerd geformuleerd.

sjaen
30-11-05, 22:31
Geplaatst door mark61
'De islam' bestaat niet dus de vraag is verkeerd geformuleerd.

Dat weet ik, tenminste?.........blijf het wel raar vinden wanneer deze vrouwelijke gynaecologe dit uit de Koran vertaald als zijnde een verplichting voor moslima's valt hier niemand over, terwijl zij hierin nog explicieter dan Ayaan Hirsi Ali is! http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/d075.gif

Rabi'ah.
01-12-05, 14:19
Geplaatst door sjaen
Dat weet ik, tenminste?.........blijf het wel raar vinden wanneer deze vrouwelijke gynaecologe dit uit de Koran vertaald als zijnde een verplichting voor moslima's valt hier niemand over, terwijl zij hierin nog explicieter dan Ayaan Hirsi Ali is! http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/d075.gif

Het verhaal dat het op de Qor'an gebaseerd is, een op seksisme, vervalsingen en verdraaiingen gebaseerde leugen.

Het komt NERGENS voor in de Qor'an.

Ansari
01-12-05, 19:17
Geplaatst door sjaen
Is het zoals hierboven gesteld wordt nu vanuit de Islam verplicht of juist niet?
In de shafi'itische wetschool (dat in egypte, jemen, zuid-oost azie in landen zoals indonesie, singapore, malesie en omstreken gevolgd wordt) wordt het als verplicht (wajib) beschouwd. Dit staat ook beschreven in umdat as-salik, een standaard shafi'i fiqh tekst dat vertaald is naar het Engels door de shadhilli sufi shaykh Nuh

Maar het oordeel heeft niks met verminking of schade aan de vrouw te maken.

Dolle Fatima
01-12-05, 19:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Het verhaal dat het op de Qor'an gebaseerd is, een op seksisme, vervalsingen en verdraaiingen gebaseerde leugen.

Het komt NERGENS voor in de Qor'an.

Precies!


En de enkele hadieth die erover bekekend is, spreken er eerder tegen, dan voor.

wat wil je, het is een puur heidens gebruik dat in de cultuur is blijven hangen

mark61
02-12-05, 08:13
Geplaatst door Dolle Fatima
Precies!


En de enkele hadieth die erover bekekend is, spreken er eerder tegen, dan voor.

wat wil je, het is een puur heidens gebruik dat in de cultuur is blijven hangen


In de shafi'itische wetschool (dat in egypte, jemen, zuid-oost azie in landen zoals indonesie, singapore, malesie en omstreken gevolgd wordt) wordt het als verplicht (wajib) beschouwd.

"Maar het oordeel heeft niks met verminking of schade aan de vrouw te maken."

Nee joh. :vreemd:

Dames heren ook, trekt uw eigen conclusie.

Zwarte Schaap
02-12-05, 12:40
Geplaatst door mark61
Geen enkel. Het is een louter suggestieve post. Wat je ermee wilt behalve zogeheten 'maatschappijkritiek' is mij dan ook volledig onduidelijk. In any case slaat de geleverde info als een tang op een varken.

Ik geef geen argument en geef geen stelling, hoe kun jij dan weten of het een suggestieve post is? Als je goed leest zou je kunnen zien dat ik reageer op Sadeeq en voor een aanvulling zorg. Kun je het niet hebben dat er in de genitalien van Nederlandse vrouwen gesneden wordt? Moeten dergelijke ingrepen alleen de niet-westerse culturen aangerekend worden.

What the fuck hebben wij marokkanen met vrouwenbesnijdenissen te maken. Waarom moeten Marokkanen discusseren over ingrepen die wij helemaal niet kennen? Dat zijn pas suggestieve discussies van autochtonen om constant bij dergelijke vrouwenbesnijdenissen de Marokkanen alhier mee lastig te vallen. Dan discusseer ik liever over Nederlandse vrouwen die hun schaamlippen laten besnijden uit cosmetische overwegingen.

Rourchid
02-12-05, 14:23
Geplaatst door mark61
'De islam' bestaat niet dus de vraag is verkeerd geformuleerd.
De waarneming wordt met de verkeerde parameters gedefinieerd:
De islam is als verwijzing één, maar de invulling veronderstelt dat wij rekening houden met de geschiedenis en de maatschappelijke en de culturele ruimte waarin de islam beleden wordt.

Nelis70
02-12-05, 14:57
Geplaatst door Pixelshade
wat ik nu zeker weet is dat jij een paar keer teveel in je kont bent gepakt

oeh, wat ben jij stoer man.


ik geloof die cijfers nog steeds niet, klaar
En dat de aarde rond is geloof je zeker ook niet.

Rourchid
02-12-05, 15:04
Geplaatst door Zwarte Kat

Met dat verschil dat je hier in Nederland onder de 18 jaar geen genitale piercings kunt laten zetten.


Indien een vijftienjarige de behoefte voelt om een knoepert van een piercing door haar clitoris te jetsen dan wordt er een knoepert van een piercing door haar clitoris gejetst en als het even kan wordt de gebeurtenis op DVD vastgelegd.

Nelis70
02-12-05, 15:08
Geplaatst door IbnRushd
Het is vrij simpel. Als de vrouw lichamelijke klachten krijgt of gevaar vormt voor haar gezondheid, dan lijkt me duidelijk dat het tegenstrijdig is met de Koran. Maar als men met accurate manier haar behandeld, wat voordeliger voor haar lijkt te zijn, dan zie ik het punt niet.

Van die geleerde die je aanhaalt moet ze zijn hersenen eruit snijden. Daar worden namelijk 'excessive desires' gevormd. Wat een bullshit verhaal zeg. Dit geloof je toch niet?

Rourchid
02-12-05, 15:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de westerse wereld snijdt men al jarenlang de schaamlippen weg uit cosmetische en/of praktische overwegingen.

Waarschuwing: Onderstaande websites bevatten beelden die niet voor iedereen geschikt zijn.

http://www.wellnesskliniek.com/N_schaamlipverkleining.htm

http://www.medinova.com/Content.aspx?cid=377
Ook wordt de doelgroep van bovenstaande vergroot.
Met het steeds pornografischer aangezicht van onze samneleving wordt, als begin van het invullen van het schoonheidsideaal, de zogeheten 'geschoren poes' intensief aangeprezen. Nevengevolg van een kale venusheuvel is de grotere zichtbaarheid van het een en ander enzovoort enzovoort.

Zwarte Kat
02-12-05, 16:29
Geplaatst door Joacim
Ook wordt de doelgroep van bovenstaande vergroot.
Met het steeds pornografischer aangezicht van onze samneleving wordt, als begin van het invullen van het schoonheidsideaal, de zogeheten 'geschoren poes' intensief aangeprezen. Nevengevolg van een kale venusheuvel is de grotere zichtbaarheid van het een en ander enzovoort enzovoort.

Geef mij maar de jaren 70 toen de vrouwen gewoon nog naturel waren. Dat schaamhaar heeft ook een belangrijke functie: het beschermt de vagina tegen stof en vuil.
Maar ja, als vrouwen zich willen scheren of ze willen wat dan ook aan hun lichaam veranderen dan is dat hun keuze. Voorzover ik weet hoef je als vrouw niet bij de chirurg aan te komen om cosmetische operaties te ondergaan als je nog minderjarig bent.

Rabi'ah.
02-12-05, 16:45
Dit ter informatie: In zijn laatste boek Mijn leven met de islam maakte Nasr Abou Zaid ook gewag van vrouwenbesnijdenis in Egypte en veroordeelde het zeer.

Rourchid
02-12-05, 18:12
Geplaatst door MuMu
Idd.
Er zijn daardoor veel meer vrouwen die infecties oplopen aan hun vagina. Door kleine wondjes bij het scheren kan er van alles mis gaan, maar aangezien ze zich sexueel zo bevrijd voelen door het scheren, hebben ze alle ellende er natuurlijk best voor over.
:wink:
Deze trend is al jaren aan de gang en wordt steeds manifester onderdeel van de culturele kolonisatie; doe je er niet aan mee dan krijg je op het damestoilet als gauw 'oerwoudvenusheuvelk*twijf' naar je hoofd geslingerd.
(Het zou je maar overkomen)

incubus
11-12-05, 17:42
Geplaatst door Joacim
Deze trend is al jaren aan de gang en wordt steeds manifester onderdeel van de culturele kolonisatie; doe je er niet aan mee dan krijg je op het damestoilet als gauw 'oerwoudvenusheuvelk*twijf' naar je hoofd geslingerd.
(Het zou je maar overkomen)


'k lees dat zo'n schaamlipverkleining E. 1.650,- kost. Nou, dan toch maar liever op z'n Somalisch; op de keukentafel met eigen snijgerei, uitgevoerd door mamlief of omalief zelf. En uiteraard, onvrijwillig, he. De familie maakt zelf wel uit of je je clit en schaamlippen mag houden. Inleveren die hap!

Zou een mooie boel worden als iedereen zich maar beroept op artikel 11. " recht op onaantastbaarheid van eigen lichaam". :rolleyes: