PDA

Bekijk Volledige Versie : Pakistaanse man hakt benen van zus af



Elien
28-11-05, 08:18
Pakistaanse man hakt benen van zus af
Een afschuwelijk staaltje van eerwraak heeft een Pakistaanse vrouw haar benen gekost.

Ernstig gewond
Een Pakistaanse man sneed de benen van zijn 20-jarige zus af nadat de vrouw was getrouwd met een man van haar eigen keuze. De vrouw en haar 25-jarige man waren op het land aan het werk toen de oudere broer haar met een groepje mannen aanviel en haar benen afhakte. De vrouw is zwaargewond in een ziekenhuis opgenomen.

Familie-eer
Geweld tegen vrouwen is een groot probleem in de door mannen gedomineerde Pakistaanse samenleving. Het komt dagelijks voor dat mannen vrouwelijke familieleden doden omdat ze de familie-eer zouden hebben aangetast, bijvoorbeeld door in plaats van een gearrangeerd huwelijk een man van eigen keuze te trouwen.

750 doden
Eerwraak heeft het laatste anderhalf jaar al aan meer dan 750 personen in het streng islamitische land het leven gekost.

IbnRushd
28-11-05, 09:34
Geplaatst door Elien
Pakistaanse man hakt benen van zus af
Een afschuwelijk staaltje van eerwraak heeft een Pakistaanse vrouw haar benen gekost.

Ernstig gewond
Een Pakistaanse man sneed de benen van zijn 20-jarige zus af nadat de vrouw was getrouwd met een man van haar eigen keuze. De vrouw en haar 25-jarige man waren op het land aan het werk toen de oudere broer haar met een groepje mannen aanviel en haar benen afhakte. De vrouw is zwaargewond in een ziekenhuis opgenomen.

Familie-eer
Geweld tegen vrouwen is een groot probleem in de door mannen gedomineerde Pakistaanse samenleving. Het komt dagelijks voor dat mannen vrouwelijke familieleden doden omdat ze de familie-eer zouden hebben aangetast, bijvoorbeeld door in plaats van een gearrangeerd huwelijk een man van eigen keuze te trouwen.

750 doden
Eerwraak heeft het laatste anderhalf jaar al aan meer dan 750 personen in het streng islamitische land het leven gekost.

Effe voor de duidelijkheid: Eerwraak is geen onderdeel van de islam, maar hooguit iets cultureels die óók voorkomt in niet-moslim-landen.

nard
28-11-05, 09:43
Geplaatst door IbnRushd
Effe voor de duidelijkheid: Eerwraak is geen onderdeel van de islam, maar hooguit iets cultureels die óók voorkomt in niet-moslim-landen.

Welke culturen en/of godsdiensten hakken nog meer benen af van jonge vrouwen omdat ze hun eigen wederhelft wensen te kiezen?

IbnRushd
28-11-05, 09:51
Geplaatst door nard
Welke culturen en/of godsdiensten hakken nog meer benen af van jonge vrouwen omdat ze hun eigen wederhelft wensen te kiezen?

Nou ja.. benen afhakken..

In ieder geval eerwraak kwam in de jaren zestig van 20ste eeuw ook voor onder christenen in Zuid-Europa. Tegenwoordig in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, het Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan.

Verder informatie zie Eerwraak (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak)

nard
28-11-05, 10:01
Geplaatst door IbnRushd
Nou ja.. benen afhakken..


Das nog een lichte straf hoor. Het doden is nog waarschijnlijker.



In ieder geval eerwraak kwam in de jaren zestig van 20ste eeuw ook voor onder christenen in Zuid-Europa.


Niet zomaar knippen-plakken uit wikipedia.
- Bronnen?
- Wat waren de sancties dan?
- Kom 't nu nog steeds voor onder christenen?
- Kom 't onder christenen nog steeds voor in gelijke omvang als bij moslims?

Verderop in het Wiki-stuk, dat stuk dat jij hier niet gebruikt hebt, wordt aangegeven dat zelfs de Oud-Testamentische legitimatie zeer twijfelachtig is.(Om over t NT maar niet te spreken)



Tegenwoordig in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, het Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan.

Verder informatie zie Eerwraak (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak)

Tja, dat zijn allemaal landen met een moslimse dominantie, ook al zegt wikipedia dat de sharia het pertinent afwijst. Behalve Israël dan, maar dat zou ik graag onderbouwd willen zien op een gelijke wijze als eerwraak bij christenen.

Maar tussen die geografische incidentie enerzijds én de islamitische dominantie mag geen verband worden gelegd, begrijp ik?

IbnRushd
28-11-05, 10:05
Geplaatst door nard
Das nog een lichte straf hoor. Het doden is nog waarschijnlijker.



Niet zomaar knippen-plakken uit wikipedia.
- Bronnen?
- Wat waren de sancties dan?
- Kom 't nu nog steeds voor onder christenen?
- Kom 't onder christenen nog steeds voor in gelijke omvang als bij moslims?

Verderop in het Wiki-stuk, dat stuk dat jij hier niet gebruikt hebt, wordt aangegeven dat de Oud-Testamentische legitimatie zeer twijfelachtig is.



Tja, dat zijn allemaal landen met een moslimse dominantie, ook al zegt wikipedia dat de sharia het pertinent afwijst. Behalve Israël dan, maar dat zou ik graag onderbouwd willen zien op een gelijke wijze als eerwraak bij christenen.

Maar tussen die geografische incidentie enerzijds én de islamitische dominantie mag geen verband worden gelegd, begrijp ik?

Beste Nard,

Je komt met discussiepunten waar ik geen woord over gerept heb. Het enige punt dat ik genoemd heb is dat eerwraak ook in andere land(en) voorkomen behalve in moslim-landen en dat er geen islamitische wortels bestaan die zoiets toejuicht. :)

nard
28-11-05, 10:10
Geplaatst door IbnRushd
Beste Nard,

Je komt met discussiepunten waar ik geen woord over gerept heb. Het enige punt die ik genoemd heb is dat eerwraak ook in andere land(en) voorkomen behalve in moslim-landen en dat er geen islamitische wortels bestaan die zoiets toejuicht. :)

Jawel joh.

1. je noemde christenen, waar ik onderbouwing bij verzoek
2. je noemt landen, waar ik een bepaalde "kleur" aan geef. En me vervolgens afvraag of ik een bepaald verband nou wel of niet mag zien van je.

Volgens mij gaat't precies waar het over moet gaan/

mulan
28-11-05, 10:16
Geplaatst door nard
Jawel joh.

1. je noemde christenen, waar ik onderbouwing bij verzoek
2. je noemt landen, waar ik een bepaalde "kleur" aan geef. En me vervolgens afvraag of ik een bepaald verband nou wel of niet mag zien van je.

Volgens mij gaat't precies waar het over moet gaan/

In Zuid-Europa kwam het gewoon voor hoor,Griekenland,Italie,Spanje en dat weet jij best.Ik snap die enge drang van jou dan ook niet om het per se te willen verbinden aan de Islam.

nard
28-11-05, 10:20
Geplaatst door mulan
In Zuid-Europa kwam het gewoon voor hoor,Griekenland,Italie,Spanje en dat weet jij best.Ik snap die enge drang van jou dan ook niet om het per se te willen verbinden aan de Islam.

Dat jij mijn gedrag eng vindt, is niet belangrijk voor deze discussie. Evenmin als jouw conclusie dat ik 't perse aan de islam wil verbinden.

Blijft over: "In Zuid-Europa kwam het gewoon voor hoor,Griekenland,Italie,Spanje en dat weet jij best"

Nou, dat weet ik dus niet.
Voor mijn vragen verwijs ik je naar mijn eerdere reactie.

IbnRushd
28-11-05, 10:20
Geplaatst door nard
Jawel joh.

1. je noemde christenen, waar ik onderbouwing bij verzoek
2. je noemt landen, waar ik een bepaalde "kleur" aan geef. En me vervolgens afvraag of ik een bepaald verband nou wel of niet mag zien van je.

Volgens mij gaat't precies waar het over moet gaan/

Nee joh :)

1. Ik citeerde christenen, evenals - eerder - moslims. De laatstgenoemde heb ik een toelichting gegeven omtrent of het geloof een onderdeel in speelde. Bij christenen heb ik geen achtergrond gegevens. Dat zuig je gewoon uit je duim.

Je verzocht een onderbouwing, maar wie zegt dat ik daar een discussiepunt van heb gemaakt? Of het christendom eerwraak legaliseert, boeit mij niet eens. En geloof me, je hebt een verkeerde discutant voor je.

2. Dat is je terechte mening. Ik citeerde slechts wat wikipedia te vertellen heeft. Onder jouw ogen hebben ze het hoogwaarschijnlijk bij het verkeerde eind. Vreemd dat de meeste prikkers wikipedia wel als een betrouwbaar 'encyclopedie' site zien. Maar jij mag wel een onderbouwing geven waar zij verkeerd zitten. Daar wacht ik op.

Gelukkig volgens jou... Verder alles goed?

nard
28-11-05, 10:28
Geplaatst door IbnRushd
Nee joh :)

1. Ik citeerde christenen, evenals - eerder - moslims. De laatstgenoemde heb ik een toelichting gegeven omtrent of het geloof een onderdeel in speelde. Bij christenen heb ik geen achtergrond gegevens. Dat zuig je gewoon uit je duim.

Je verzocht een onderbouwing, maar wie zegt dat ik daar een discussiepunt van heb gemaakt? Of het christendom eerwraak legaliseert, boeit mij niet eens. En geloof me, je hebt een verkeerde discutant voor je.

2. Dat is je terechte mening. Ik citeerde slechts wat wikipedia te vertellen heeft. Onder jouw ogen hebben ze het hoogwaarschijnlijk bij het verkeerde eind. Vreemd dat de meeste prikkers wikipedia wel als een betrouwbaar 'encyclopedie' site zien. Maar jij mag wel een onderbouwing geven waar zij verkeerd zitten. Daar wacht ik op.

Gelukkig volgens jou... Verder alles goed?

O. Oké. Dus het aanhalen van Wikipedia moet ik niet zien als jouw eigen mening? Het kan dus heel goed zijn dat je WPedia aanhaalt terwijl je't daar eigenlijk niet mee eens bent?
Boeiende redetwist wordt't dan. Ik weet dus feitelijk nooit écht wat je vindt.

punt 2. Je speelt de bal terug naar me.

Over alles begrijp ik dus dat je de gedachtenwisseling liever niet aan wilt gaan.
Wat daar de reden van moge wezen, ik vind t allemaal goed hoor.

mulan
28-11-05, 10:31
Geplaatst door nard
Dat jij mijn gedrag eng vindt, is niet belangrijk voor deze discussie. Evenmin als jouw conclusie dat ik 't perse aan de islam wil verbinden.

Blijft over: "In Zuid-Europa kwam het gewoon voor hoor,Griekenland,Italie,Spanje en dat weet jij best"

Nou, dat weet ik dus niet.
Voor mijn vragen verwijs ik je naar mijn eerdere reactie.

Dat ik jouw gedrag eng vind,is wel van belang voor mij omdat ik daarom jouw intenties wat betreft het zoeken naar informatie niet serieus kan nemen. Lees het boek eerwraak zou ik zeggen als je echt geinteresseerd bent.Ik heb geen zin om te gaan googlen voor je,misschien iemand anders wel.

mulan
28-11-05, 10:33
Geplaatst door sjeng
vast een zionisitsch complot

Dit begint zo doorzichtig te worden.Was het maar grappig,zelfs dat is het niet.

IbnRushd
28-11-05, 10:35
Geplaatst door nard
O. Oké. Dus het aanhalen van Wikipedia moet ik niet zien als jouw eigen mening? Het kan dus heel goed zijn dat je WPedia aanhaalt terwijl je't daar eigenlijk niet mee eens bent?
Boeiende redetwist wordt't dan. Ik weet dus feitelijk nooit écht wat je vindt.

punt 2. Je speelt de bal terug naar me.

Over alles begrijp ik dus dat je de gedachtenwisseling liever niet aan wilt gaan.
Ook goed hoor.

Ik vroeg niet om een discussie. Kennelijk heb jij moeite met terugkijken. Mijn statement was duidelijk. Dat jij vragen stelde wat mij eigenlijk niet zo boeide, heb je aan jezelf te danken. Je vroeg om nog meer culturen of godsdiensten waarop ik een antwoord heb gegeven. Dat jij dan opeens zeer moeilijk doet en alsof 't mijn eigen woorden zijn, blijkt maar weer eens hoe groot jouw vooroordelen zijn.

Vanuit jouw 'geleerde' oogpunt heeft wikipedia bij het verkeerde eind. Kun jij dan met een goede onderbouwing komen? Want daar wacht ik op.

nard
28-11-05, 10:35
Geplaatst door mulan
Dat ik jouw gedrag eng vind,is wel van belang voor mij omdat ik daarom jouw intenties wat betreft het zoeken naar informatie niet serieus kan nemen. Lees het boek eerwraak zou ik zeggen als je echt geinteresseerd bent.Ik heb geen zin om te gaan googlen voor je,misschien iemand anders wel.

Laat dat eerste nou maar weg joh. Je hebt nog een beeld van mijn bedoelingen ook. 't Is gewoon vermakelijk!

Dus wederom op inhoud: je bronvermelding is heel flauw en er is niet echt een touw aan vast te knopen.

En voor't vervolg: niet zo venijnig doen. Dat doe ik ook niet en ik ben er niet zo gevoelig voor.

mulan
28-11-05, 10:38
Geplaatst door nard
Laat dat eerste nou maar weg joh. Je hebt nog een beeld van mijn bedoelingen ook. 't Is gewoon vermakelijk!

Dus wederom op inhoud: je bronvermelding is heel flauw en er is niet echt een touw aan vast te knopen.

En voor't vervolg: niet zo venijnig doen. Dat doe ik ook niet en ik ben er niet zo gevoelig voor.

Allereerst is het maandagmorgen,ik heb het recht dus om venijnig te doen.Mijn bronvermelding is er niet.Ik zeg gewoon als jij je interesseert voor eerwraak en die is oprecht volgens jou dan lees je toch dat onderzoeksboek over eerwraak.

mulan
28-11-05, 10:40
Blijf ik mij afvragen hoe het komt dat zo'n intelligent belezen mannetje als Nard niet op de hoogte is van het eerwraakverschijnsel in Zuid-Europa.

nard
28-11-05, 10:43
Geplaatst door mulan
Allereerst is het maandagmorgen,ik heb het recht dus om venijnig te doen.Mijn bronvermelding is er niet.Ik zeg gewoon als jij je interesseert voor eerwraak en die is oprecht volgens jou dan lees je toch dat onderzoeksboek over eerwraak.

Ah, oké. Maandagmorgen.

Tja, dan snap ik het helemaal. Geen kruid tegen gewassen.




Eén die niet echt vindt wat'ie meent, een ander die met een maandagmorgen-syndroom toch graag wat wil roepen, .......


Met onwillige honden is het kwaad hazen vangen. :Iluvu:

nard
28-11-05, 10:44
Geplaatst door mulan
Blijf ik mij afvragen hoe het komt dat zo'n intelligent belezen mannetje als Nard niet op de hoogte is van het eerwraakverschijnsel in Zuid-Europa.

Wat ik weer wél snap is dat ik blijkbaar doelwit ben geworden van jou maandagmorgen-syndroom.

Ga nog even door zo. Ik vermaak me prima.

:)

mulan
28-11-05, 10:52
Geplaatst door nard
Wat ik weer wél snap is dat ik blijkbaar doelwit ben geworden van jou maandagmorgen-syndroom.

Ga nog even door zo. Ik vermaak me prima.

:)

Maandagavond heb ik nog steeds dezelfde vraag hoor.

nard
28-11-05, 10:56
Geplaatst door mulan
Maandagavond heb ik nog steeds dezelfde vraag hoor.

Als ik even zo vrij mag wezen; als't op dinsdagmorgen nog niet over is word je niet ongerust??

mulan
28-11-05, 10:57
Geplaatst door nard
Als ik even zo vrij mag wezen; als't op dinsdagmorgen nog niet over is word je niet ongerust??

Nee niet echt.Jij wel zeker?

nard
28-11-05, 10:59
Geplaatst door mulan
Nee niet echt.Jij wel zeker?

Hmm, opmérkelijk.
Nee hoor, ik ook niet. Zijn er dan redenen waarom ik ongerust over jou zou moeten zijn?

_h4T3D_sE7eN
28-11-05, 10:59
Geplaatst door mulan



Is het weer zover, meid ? :hihi:

mulan
28-11-05, 11:00
Geplaatst door Elien
Pakistaanse man hakt benen van zus af
Een afschuwelijk staaltje van eerwraak heeft een Pakistaanse vrouw haar benen gekost.

Ernstig gewond
Een Pakistaanse man sneed de benen van zijn 20-jarige zus af nadat de vrouw was getrouwd met een man van haar eigen keuze. De vrouw en haar 25-jarige man waren op het land aan het werk toen de oudere broer haar met een groepje mannen aanviel en haar benen afhakte. De vrouw is zwaargewond in een ziekenhuis opgenomen.

Familie-eer
Geweld tegen vrouwen is een groot probleem in de door mannen gedomineerde Pakistaanse samenleving. Het komt dagelijks voor dat mannen vrouwelijke familieleden doden omdat ze de familie-eer zouden hebben aangetast, bijvoorbeeld door in plaats van een gearrangeerd huwelijk een man van eigen keuze te trouwen.

750 doden
Eerwraak heeft het laatste anderhalf jaar al aan meer dan 750 personen in het streng islamitische land het leven gekost.

Pas 20 jaar! Ongelofelijk,zij moet dus de rest van haar leven zonder benen en met de gedachte dat haar broer daarvoor verantwoordelijk is.

mulan
28-11-05, 11:01
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Is het weer zover, meid ? :hihi:

Met mij is alles ok.Volgens Nard niet. :wohaa:

mulan
28-11-05, 11:02
Geplaatst door nard
Hmm, opmérkelijk.
Nee hoor, ik ook niet. Zijn er dan redenen waarom ik ongerust over jou zou moeten zijn?

Niet echt.Moet ik me zorgen maken over jou?

nard
28-11-05, 11:05
Geplaatst door mulan
Niet echt.Moet ik me zorgen maken over jou?

Als je je dat op dit moment af moet vragen, terwijl je het weekend nog door zit te slikken, laat dan maar.

Is de spontaniteit eraf he....

mulan
28-11-05, 11:07
Geplaatst door nard
Als je je dat op dit moment af moet vragen, terwijl je het weekend nog door zit te slikken, laat dan maar.

Is de spontaniteit eraf he....

Nee hoor,ik ben oprecht geinteresseerd hoe het gaat met jou. :engel:

nard
28-11-05, 11:08
Geplaatst door mulan
Nee hoor,ik ben oprecht geinteresseerd hoe het gaat met jou. :engel:

Besef je wel dat ik dit heel, heel fijn vind??!

Tomas
28-11-05, 11:08
Hoe zit het eigenlijk met die benen?

mulan
28-11-05, 11:09
Geplaatst door nard
Besef je wel dat ik dit heel, heel fijn vind??!

Nee.

nard
28-11-05, 11:09
pfffft, geen poot meer om op te staan.

Doe jij maar verder. Je bent hier beter in dan ik.

mulan
28-11-05, 11:10
Geplaatst door Tomas
Hoe zit het eigenlijk met die benen?

Ja inderdaad in plaats daarvan staat mijn psychische gesteldheid centraal.

mulan
28-11-05, 11:12
Geplaatst door nard
pfffft, geen poot meer om op te staan.

Doe jij maar verder. Je bent hier beter in dan ik.

Ik ben nergens beter in. (zo he k ben hier echt beter in)

nard
28-11-05, 11:13
Geplaatst door mulan
Ik ben nergens beter in. (zo he k ben hier echt beter in)

Ik geloof je direct, maar t was eigenlijk gericht aan Tomas.

mulan
28-11-05, 11:16
Geplaatst door nard
Ik geloof je direct, maar t was eigenlijk gericht aan Tomas.

Ja dat had ik ook wel door hoor. :moe:
(jee soms ga ik te langzaam en nu voor de verandering iemand anders,ben toch nog trots op mezelf op deze maandagmiddag inmiddels)

mulan
28-11-05, 11:16
Geplaatst door nard
Ik geloof je direct, maar t was eigenlijk gericht aan Tomas.

Ja dat had ik ook wel door hoor. :moe:
(jee soms ga ik te langzaam en nu voor de verandering iemand anders,ben toch nog trots op mezelf op deze maandagmiddag inmiddels)

nard
28-11-05, 11:18
Geplaatst door mulan
Ja dat had ik ook wel door hoor. :moe:
(jee soms ga ik te langzaam en nu voor de verandering iemand anders,ben toch nog trots op mezelf op deze maandagmiddag inmiddels)

Uiteraard had jij dat door.
Je gaat inmiddels zo snel dat je direct maar berichten dubbel neerplakt.

mulan
28-11-05, 11:20
Geplaatst door nard
Uiteraard had jij dat door.
Je gaat inmiddels zo snel dat je direct maar berichten dubbel neerplakt.

Niet uiteraard,meestal niet zei ik.Maar wil je dat ik m uitleg?

(Die vriendelijkheid van jou blijft overigens ook niet lang,toch niet last van eenzelfde stoornis als die van mij?)

nard
28-11-05, 11:23
Geplaatst door mulan
Niet uiteraard,meestal niet zei ik.Maar wil je dat ik m uitleg?

(Die vriendelijkheid van jou blijft overigens ook niet lang,toch niet last van eenzelfde stoornis als die van mij?)


Ik ben heel vriendelijk. Nog steeds. Als altijd.

Dat verbaast mezelf, gezien het karakter van de draad. En de manier waarop er mee wordt omgegaan.

mulan
28-11-05, 11:27
Geplaatst door nard
Ik ben heel vriendelijk. Nog steeds. Als altijd.

Dat verbaast mezelf, gezien het karakter van de draad. En de manier waarop er mee wordt omgegaan.

Mijn excuses. (aangezien ik de enige ben hier die nog reageert en jij zeker niet medeschuldig zou kunnen zijn hieraan).

nard
28-11-05, 11:33
Geplaatst door mulan
Mijn excuses. (aangezien ik de enige ben hier die nog reageert en jij zeker niet medeschuldig zou kunnen zijn hieraan).

"De enige die nog reageert......." :D
Hoeveel hebben al serieus gereageerd dan? Is meestal een veeg teken op maroc.nl

Maar ik geloof dat ik op jou reageer. En aangezien ik toch al van plan was om er een punt aan te draaien.......
Komt goed uit, nietwaar?

:)

Succes verder met het te boven komen van je maandagmorgen en het verdere omzeilen van heikele thema's.

Mijn vragen staan nog steeds. Onbeantwoord.

Joesoef
28-11-05, 11:40
Geplaatst door nard
Welke culturen en/of godsdiensten hakken nog meer benen af van jonge vrouwen omdat ze hun eigen wederhelft wensen te kiezen?


Wat was het ook alweer. Hindoeisme, die andere religieuze groep in India die regelmatig vrouwen toetakelen?

Het is niet het geloof, het zijn de mensen. Nog even en we roepen dat christenen notoire hardrijders zijn, PvDA stemmers alcoholisten, AH klanten teveel verdienende juppen etc etc etc.

mulan
28-11-05, 11:51
Ja lijkt me het beste ja.Anders kom ik zo kinderachtig over.Jij niet,jij hebt een staat van dienst.

Even voor de goede orde.Jij gelooft dus dat het in verband staat met de Islam? Ik zeg dat het in verband staat met man vrouw verhouding in vooral medetiraan gebied maar ook in Zuid-Amerika.Dat het nu vooral in landen voorkomt waar grotendeels moslims wonen staat los van het feit dat het niet zou voorkomen onder niet-moslims.Ja en nu moet ik hier nog bronnen bijzoeken.Moeilijk jij.