PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskee voor 40.000 mensen in Londen



Morosian
28-11-05, 19:05
Een reusachtige moskee die plaats biedt aan 40.000 gelovigen, dient in 2012 pal naast het olympische stadion in Londen te verrijzen. Dat meldt The Sunday Times.

Het hele complex van moskee en omringende gebouwen moet 70.000 mensen kunnen bevatten. Ter vergelijking: de grootste Britse Christelijke kerk, de anglicaanse kathedraal van Liverpool, biedt plaats aan drieduizend gelovigen.

Uit: Het Parool


Een fraai staaltje vrijheid en verdraagzaamheid.

Hoe zouden ze in Iran, Afghanistan of Saoedie-Arabië reageren als je daar als Christen een Christelijke kathedraal naast een stadion zou willen bouwen die ruimte biedt aan meer dan twintig keer zoveel gelovigen als de grootste moskee in het land?

S@deeQ
28-11-05, 19:29
Geplaatst door Morosian
[i]

Een fraai staaltje vrijheid en verdraagzaamheid.

Hoe zouden ze in Iran, Afghanistan of Saoedie-Arabië reageren als je daar als Christen een Christelijke kathedraal naast een stadion zou willen bouwen die ruimte biedt aan meer dan twintig keer zoveel gelovigen als de grootste moskee in het land?

:hihi: De iraakse kathedraal herbergt meer dan 250.000 gristenen die amper kunnen bidden :auw2:

Morosian
28-11-05, 19:43
Geplaatst door S@deeQ
:hihi: De iraakse kathedraal herbergt meer dan 250.000 gristenen die amper kunnen bidden :auw2:

Geloof je het zelf?

Morosian
29-11-05, 07:59
Wat ik al dacht. Een bericht dat een positief geluid laat horen over een Westers democratisch land waar moslims, ondanks hun eigen complottheorie, geen strobreed in de weg wordt gelegd om hun religie op megalomane manier te belijden, wordt gewoonweg genegeerd.

Elien
29-11-05, 08:17
Geplaatst door Morosian
Wat ik al dacht. Een bericht dat een positief geluid laat horen over een Westers democratisch land waar moslims, ondanks hun eigen complottheorie, geen strobreed in de weg wordt gelegd om hun religie op megalomane manier te belijden, wordt gewoonweg genegeerd.


dit slaat dus helemaal nergens op....kom er net vandaan en geloof me de pamfletten die daar hangen om de bouw tegen te houden zijn walgelijk...er wordt erg veel weerstand geboden om deze moskee te laten komen...maar toch is het absoluut een positief punt dat deze komt ..maar ga nou niet gelijk schijnheilig doen dat niemand positief op je topic reageert

Morosian
29-11-05, 08:31
Geplaatst door Elien
dit slaat dus helemaal nergens op....kom er net vandaan en geloof me de pamfletten die daar hangen om de bouw tegen te houden zijn walgelijk...er wordt erg veel weerstand geboden om deze moskee te laten komen...maar toch is het absoluut een positief punt dat deze komt ..maar ga nou niet gelijk schijnheilig doen dat niemand positief op je topic reageert

Dat er weerstand wordt geboden is niet meer dan normaal. Mensen zijn immers per definitie bang voor verandering.

Het blijft echter een feit dat moslims meer mogelijkheden krijgen om hun godsdienst te belijden in de democratische Westerse landen, dan Christenen in Islamitische landen.

Een Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië?

Elien
29-11-05, 08:53
Geplaatst door Morosian
Dat er weerstand wordt geboden is niet meer dan normaal. Mensen zijn immers per definitie bang voor verandering.

Het blijft echter een feit dat moslims meer mogelijkheden krijgen om hun godsdienst te belijden in de democratische Westerse landen, dan Christenen in Islamitische landen.

Een Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië?

domste opmerking van de dag echt waar....en over andere landen gesproken..keep your eyes open in sommige steden van arabische landen heb je genoeg andere geloofsvormen en kerken.. en allemaal toegestaan..hier hoor je niks over omdat er geen issue van gemaakt wordt..hier wel

Morosian
29-11-05, 09:16
Geplaatst door Elien
domste opmerking van de dag echt waar....en over andere landen gesproken..keep your eyes open in sommige steden van arabische landen heb je genoeg andere geloofsvormen en kerken.. en allemaal toegestaan..hier hoor je niks over omdat er geen issue van gemaakt wordt..hier wel

Ik zou die Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië graag een keer bezoeken. Kun je me het adres misschien even geven?

Elien
29-11-05, 09:24
Geplaatst door Morosian
Ik zou die Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië graag een keer bezoeken. Kun je me het adres misschien even geven?

die staat er niet omdat SA en vooral mekka een bedevaarstoord voor alle moslims is, je komt er niet eens in als toerist denk je dat er een kathedraal zal zijn? en ga niet meteen over democratie lullen, want geen een moslim zou in SA iets anders willen zien dan een moskee..zie jij in het vaticaan een moskee staan ? of zeiken we nu alleen de moslims af?

Derrick
29-11-05, 09:27
Geplaatst door Morosian
Ik zou die Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië graag een keer bezoeken. Kun je me het adres misschien even geven?

het schijnt een kubistisch vormgegeven in donkere toon gekleurd heiligdom zijn ergens in de buurt van het stadje Mekka (grapje)

Elien
29-11-05, 09:35
Geplaatst door Derrick
het schijnt een kubistisch vormgegeven in donkere toon gekleurd heiligdom zijn ergens in de buurt van het stadje Mekka (grapje)

beetje respect graag schat

David
29-11-05, 09:54
Geplaatst door Morosian
Een fraai staaltje vrijheid en verdraagzaamheid.

Hoe zouden ze in Iran, Afghanistan of Saoedie-Arabië reageren als je daar als Christen een Christelijke kathedraal naast een stadion zou willen bouwen die ruimte biedt aan meer dan twintig keer zoveel gelovigen als de grootste moskee in het land?


Je moet het er vooral steeds bij vermelden dat je zo vreselijk vrij en verdraagzaam bent, en mensen vooral ook steeds inwrijven dat het elders zoveel slechter is! Dat siert je echt!

bamajob.nl
29-11-05, 09:58
Geplaatst door Morosian
Dat er weerstand wordt geboden is niet meer dan normaal. Mensen zijn immers per definitie bang voor verandering.

Het blijft echter een feit dat moslims meer mogelijkheden krijgen om hun godsdienst te belijden in de democratische Westerse landen, dan Christenen in Islamitische landen.

Een Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië?
Wat lul je nou weer man. Als je zo praat, lijkt het alsof je nooit in je leven in een islamitische land bent geweest. Om je maar een voorbeeld te geven. De stad waar ik vandaan kom telt ongeveer 60.000 inwoners. Midden in de stad , naast een basisschool staat er al meer dan 50 jaar een rooms katholieke kerk. Er was geen protest, en er waren geen pamfletten.

Europeanen moeten juist leren van de tolerantie die in islamitische landen heerst, in plaats zich te laten beheersen door schijnheiligheid.

_h4T3D_sE7eN
29-11-05, 10:08
Geplaatst door bamajob.nl


Bespaar jezelf de moeite met hem.

Morosian
29-11-05, 13:41
Geplaatst door Elien
die staat er niet omdat SA en vooral mekka een bedevaarstoord voor alle moslims is, je komt er niet eens in als toerist denk je dat er een kathedraal zal zijn? en ga niet meteen over democratie lullen, want geen een moslim zou in SA iets anders willen zien dan een moskee..zie jij in het vaticaan een moskee staan ? of zeiken we nu alleen de moslims af?

Vragen of er in het Vaticaan een moskee staat is hetzelfde als vragen of er in Mekka een Kathedraal staat.

Ik snap best dat Mekka, net als het Vaticaan heilig is. Maar dat Mekka in Saoedie-Arabië ligt, maakt heel SA nog niet heilig, net zo min als dat heel Italië heilig is omdat het Vaticaan er staat.

Dat er geen toerist in Mekka wordt toegelaten geeft weer precies het verschil aan. Het Vaticaan wordt werkelijk platgelopen door toeristen - gelovigen én ongelovigen.

Je zegt dat geen een moslim in SA iets ander zou willen zien dan een moskee. Kennelijk geen probleem voor je. Wat zou je ervan vinden als de Christenen in Nederland niets anders zouden tolereren dan een kerk?

Uit het feit dat je over afzeiken begint, maak ik op dat je je erg aangevallen voelt. Dat was niet de bedoeling hoor. Toen ik het bericht las, vond ik het interessant de boel eens om te draaien. We moeten per slot van rekening wel altijd proberen alles in het juiste perspectief te blijven zien en niet alleen maar in ons eigen straatje te blijven redeneren.

Morosian
29-11-05, 13:52
Geplaatst door David
Je moet het er vooral steeds bij vermelden dat je zo vreselijk vrij en verdraagzaam bent, en mensen vooral ook steeds inwrijven dat het elders zoveel slechter is! Dat siert je echt!

Ik kan me vergissen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ergens heb vermeld dat ik zo vreselijk vrij en verdraagzaam ben. Misschien kun je nog even aangeven waar ik dat heb gedaan.

Wel heb ik gezegd dat ik het een fraai staaltje van vrijheid en verdraagzaamheid vind dat er in Londen een moskee komt voor 40.000 mensen. Notal bene in een stad waar onlangs een paar verstandelijk gehandicapten uit naam van de Islam de nodige bomaanslagen hebben gepleegd.

Ik probeer ook niemand in te wrijven dat het elder zoveel slechter is zoals je beweert. Ik probeer wel een verbreding aan te brengen in het perspectief. Het is bijkans usance in dit forum om landen als Amerika en Engeland te demoniseren, en dat is prima, maar ik hoor weinig kritische geluiden over Islamitische landen, alsof die boven alle kritiek verheven zijn.

Elien
29-11-05, 14:02
Geplaatst door Morosian
Ik kan me vergissen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ergens heb vermeld dat ik zo vreselijk vrij en verdraagzaam ben. Misschien kun je nog even aangeven waar ik dat heb gedaan.

Wel heb ik gezegd dat ik het een fraai staaltje van vrijheid en verdraagzaamheid vind dat er in Londen een moskee komt voor 40.000 mensen. Notal bene in een stad waar onlangs een paar verstandelijk gehandicapten uit naam van de Islam de nodige bomaanslagen hebben gepleegd.

Ik probeer ook niemand in te wrijven dat het elder zoveel slechter is zoals je beweert. Ik probeer wel een verbreding aan te brengen in het perspectief. Het is bijkans usance in dit forum om landen als Amerika en Engeland te demoniseren, en dat is prima, maar ik hoor weinig kritische geluiden over Islamitische landen, alsof die boven alle kritiek verheven zijn.

er is genoeg mis in de islamitische landen,niemand beweert anders, kom er zelf uit 1 en geloof me daar is nog veel werk te doen, 1x in de zoveel tijd aan komen waaien en dit blerren schiet je niks mee op, als je wat vaker de tijd wil nemen om hier langs te komen zul je zien dat er genoeg over geprikt wordt

Morosian
29-11-05, 14:04
Geplaatst door bamajob.nl
Europeanen moeten juist leren van de tolerantie die in islamitische landen heerst, in plaats zich te laten beheersen door schijnheiligheid.

Mijn vrouw mocht in Qatar niet autorijden omdat ze een vrouw is. Heel tolerant.

Elien
29-11-05, 14:06
Geplaatst door Morosian
Mijn vrouw mocht in Qatar niet autorijden omdat ze een vrouw is. Heel tolerant.


ik mag hier in nl niet met een hoofddoek op werken als teamleidster..heel tolerant

jan1974
29-11-05, 14:10
Geplaatst door Morosian
Mijn vrouw mocht in Qatar niet autorijden omdat ze een vrouw is.......
Ik kan ze soms niet helemaal ongelijk geven, die arabieren, ik vind al die vrouwen achter het stuur ook geen aanwinst.

Maar even ontopic:
40.000 man dat is veel te groot, veel te massaal. Zoiets kan nooit lang goed gaan volgens mij. Ik ben er dus ook zwaar op tegen.

Elien
29-11-05, 14:13
Geplaatst door jan1974
Ik kan ze soms niet helemaal ongelijk geven, die arabieren, ik vind al die vrouwen achter het stuur ook geen aanwinst.

Maar even ontopic:
40.000 man dat is veel te groot, veel te massaal. Zoiets kan nooit lang goed gaan volgens mij. Ik ben er dus ook zwaar op tegen.

Yep 40.000 man met 40.000 bommen, nee inderdaad

Morosian
29-11-05, 14:13
Geplaatst door Elien
1x in de zoveel tijd aan komen waaien en dit blerren schiet je niks mee op, als je wat vaker de tijd wil nemen om hier langs te komen zul je zien dat er genoeg over geprikt wordt

Zoals je kunt zien, bezoek ik dit forum pas sinds Augustus van dit jaar, een kleine drie maanden. In die drie maanden heb ik volgens de cijfertjes bij mijn naam 157 berichten geplaatst. Dat zijn er zo'n 52 per maand.

Ik zie dat jij sinds November 2001 actief bent op dit forum. Gefeliciteerd, dat betekent deze maand precies vier jaar. In die vier jaar heb je volgens de cijfertjes bij je naam 1348 berichtjes geknutseld. Dat zijn er zo'n 337 per jaar, zo'n 28 per maand.

Ik begrijp niet zo goed waarom je tegen iemand die bijna twee keer zo actief is op het forum zegt, dat hij vaker de tijd moet nemen om hier langs te komen.

Morosian
29-11-05, 14:14
Geplaatst door Elien
ik mag hier in nl niet met een hoofddoek op werken als teamleidster..heel tolerant

Dat mag in Islamitisch Turkije ook niet, maar ik neem aan dat dat even aan je selectieve geheugen was ontglipt.

bamajob.nl
29-11-05, 14:15
Geplaatst door Elien
Yep 40.000 man met 40.000 bommen, nee inderdaad

Je bedoelt 40.000 mannen met ballen. Dat zijn dus 80.000. Je komt wel eens iemand tegen die maar een of geen bal heeft. Hoeveel zouden het zijn?

Elien
29-11-05, 14:15
Geplaatst door Morosian
Zoals je kunt zien, bezoek ik dit forum pas sinds Augustus van dit jaar, een kleine drie maanden. In die drie maanden heb ik volgens de cijfertjes bij mijn naam 157 berichten geplaatst. Dat zijn er zo'n 52 per maand.

Ik zie dat jij sinds November 2001 actief bent op dit forum. Gefeliciteerd, dat betekent deze maand precies vier jaar. In die vier jaar heb je volgens de cijfertjes bij je naam 1348 berichtjes geknutseld. Dat zijn er zo'n 337 per jaar, zo'n 28 per maand.

Ik begrijp niet zo goed waarom je tegen iemand die bijna twee keer zo actief is op het forum zegt, dat hij vaker de tijd moet nemen om hier langs te komen.



hoelang deed je daar nou over dat rekenen? erg stoer hoor, nogmaals hou je ogen open en minder blerren

Elien
29-11-05, 14:17
Geplaatst door Morosian
Dat mag in Islamitisch Turkije ook niet, maar ik neem aan dat dat even aan je selectieve geheugen was ontglipt.

nou ik leef en woon hier.....

Morosian
29-11-05, 14:18
Geplaatst door Elien
Yep 40.000 man met 40.000 bommen, nee inderdaad

Mag een moslim zijn bommen meenemen in de moskee?

Morosian
29-11-05, 14:20
Geplaatst door Elien
nou ik leef en woon hier.....

Gedraag je daar dan ook naar.

Elien
29-11-05, 14:29
Geplaatst door Morosian
Gedraag je daar dan ook naar.

zou ik van jouw wijf ook moeten zeggen

Elien
29-11-05, 14:30
Geplaatst door Morosian
Mag een moslim zijn bommen meenemen in de moskee?

vraag het jan jullie 2 weten toch zoveel?

et_2000nl
29-11-05, 14:32
Gatverdegatver, exhibionisme.

Wat is er mis met een sober moslim te zijn en niet mee te willen doen aan het showen van je pracht en je pralen. Als je dat nodig hebt voor het bevestigen van je identiteit is het droevig met je gesteld. :moe:

Morosian
29-11-05, 14:33
Geplaatst door Elien
hoelang deed je daar nou over dat rekenen? erg stoer hoor, nogmaals hou je ogen open en minder blerren

Nou, dat valt wel mee hoor met dat stoer. Ik heb het gewoon op mijn calculator op mijn computer ingetikt. Ik denk dat het bij elkaar ongeveer 20 seconden heeft gekost.

Ik heb dat woord 'blerren' opgezocht, maar kon het nergens vinden. Wat voor een taal is het? En wat betekent het precies?

Morosian
29-11-05, 14:34
Geplaatst door Elien
vraag het jan jullie 2 weten toch zoveel?

Jan, mag een moslim zijn bommen meenemen in de moskee?

Morosian
29-11-05, 14:37
Geplaatst door et_2000nl
Gatverdegatver, exhibionisme.

Wat is er mis met een sober moslim te zijn en niet mee te willen doen aan het showen van je pracht en je pralen. Als je dat nodig hebt voor het bevestigen van je identiteit is het droevig met je gesteld. :moe:

Ik neem aan dat je met het showen van je pracht en praal die megalomane moskee bedoelt?

et_2000nl
29-11-05, 14:43
Geplaatst door Morosian
Ik neem aan dat je met het showen van je pracht en praal die megalomane moskee bedoelt?

Yep, niet de mijne.... Ze doen maar hoor, ik heb aan een kleedje met handig ingenaaid compas genoeg.

Elien
29-11-05, 14:46
Ik heb dat woord 'blerren' opgezocht, maar kon het nergens vinden. Wat voor een taal is het? En wat betekent het precies? [/B][/QUOTE]

al die moeite voor mij? :haha: :haha:

et_2000nl
29-11-05, 14:51
Geplaatst door Morosian
Jan, mag een moslim zijn bommen meenemen in de moskee?

Waarom word ik buiten de discussie gehouden, ik weet namelijk ook heel erg veel.... :ego:

Het naar binnen brengen van bommen in moskeeen is vooral een bezigheid die amerikaanse soldaten bezigen. Ik denk dat ze het eigenlijk ook niet mogen, maar de boefjes doen het toch. En waarom niet, gestrafd word je niet. Ik raad deze boefjes aan, om geheel volgens islamitische traditie, de bommen om hun lichaam te binden, er een onsteking mechanisme inclusief draadje, aan te plaatsen, en vervolgens voortaan persoonlijk die bommen als een soort DHL te gaan afleveren. En vooral, goed controleren of ze het wel doen.

Gezocht: 100 lege 'moskeen' in Irak?

et_2000nl
29-11-05, 14:54
Geplaatst door Elien
Ik heb dat woord 'blerren' opgezocht, maar kon het nergens vinden. Wat voor een taal is het? En wat betekent het precies?

al die moeite voor mij? :haha: :haha: [/B][/QUOTE]

Gevonden, stond in een boek van TvG:

Blerren word vooral gebezigd door slachtoffers van hen die een geit ....... Vreemd fenomeen is dat de daders vaak vrolijk mee doen.

Elien
29-11-05, 15:00
Geplaatst door et_2000nl
al die moeite voor mij? :haha: :haha:

Gevonden, stond in een boek van TvG:

Blerren word vooral gebezigd door slachtoffers van hen die een geit ....... Vreemd fenomeen is dat de daders vaak vrolijk mee doen. [/B][/QUOTE]



:hihi:

Morosian
29-11-05, 15:19
Geplaatst door Elien
al die moeite voor mij? :haha: :haha:

Ben je niet gewend dat mensen moeite voor je doen?

freya
29-11-05, 15:37
Geplaatst door Morosian
Ik zou die Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië graag een keer bezoeken. Kun je me het adres misschien even geven?

ga dan gelijk even langs bij de moskee in vaticaanstad

jan1974
29-11-05, 15:42
Geplaatst door Morosian
Jan, mag een moslim zijn bommen meenemen in de moskee?
In de praktijk ga ik daar niet over. 40.000 man dat is een voetbalstadion vol.

Stel er is een foute Engelse politieman die een onschuldige moslim neerschiet. De eerste vrijdag voelen een paar moslims zich aangetast in hun eer en gaat pro-actief hun gelijk halen. Voordat je het weet heb je Sheffield-achtige toestanden.

oke, oke, misschien zie ik spoken, maar toch.

Alim
29-11-05, 15:56
Geplaatst door Morosian
Dat er weerstand wordt geboden is niet meer dan normaal. Mensen zijn immers per definitie bang voor verandering.

Het blijft echter een feit dat moslims meer mogelijkheden krijgen om hun godsdienst te belijden in de democratische Westerse landen, dan Christenen in Islamitische landen.

Een Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië?

Dan moet je in Marokko gaan kijken in het bijzonder in de stad Tetouan waar ik oorspronkelijk vandaan kom en waar ik geboren ben. Midden in de stad een heel groot kerk, mooiste gebouw die de stad kent, en niemand die zich daar over heeft geklaagd. Dat kunnen we niet zeggen over Rotterdam waarbij ieder keer smoesjes worden bedacht door Leefbaar Rotterdam in het bijzonder de heer Marco Pastors die constant smoesje bedenkt om bouw van moskee te verhinderen, Om maar te zwijgen over het constant stigmatiseren van moslims door, hoe kan het anders de heer Marco Pastors.

freya
29-11-05, 15:59
Geplaatst door jan1974
In de praktijk ga ik daar niet over. 40.000 man dat is een voetbalstadion vol.

Stel er is een foute Engelse politieman die een onschuldige moslim neerschiet. De eerste vrijdag voelen een paar moslims zich aangetast in hun eer en gaat pro-actief hun gelijk halen. Voordat je het weet heb je Sheffield-achtige toestanden.

oke, oke, misschien zie ik spoken, maar toch.

Op een EOjongerendag heb je een stadion vol christenen, waarom vind je dat geen beangstigende gedachte?

Zijn moslims per definitie gevaarlijke mensen waar je mee moet oppassen? En christenen, ondanks IRA en Ku Klux Klan niet?

jan1974
29-11-05, 16:03
Geplaatst door freya
Op een EOjongerendag heb je een stadion vol christenen, waarom vind je dat geen beangstigende gedachte?.........

Omdat het al jaren goed gaat (dwz geen Sheffield achtige toestanden).

freya
29-11-05, 16:09
Geplaatst door jan1974
Omdat het al jaren goed gaat (dwz geen Sheffield achtige toestanden).

Wat is er in Sheffield gebeurd dan?

et_2000nl
29-11-05, 16:16
Geplaatst door freya
Wat is er in Sheffield gebeurd dan?

Staat een snelle kweek reaktor of opwerkingsfabriek. Heet nu Shellafield geloof ik. En ze hebben dat ding niet eens verplaatst. Verwarrend is het wel allemaal.

Weet je toch?

freya
29-11-05, 16:37
Geplaatst door et_2000nl
Staat een snelle kweek reaktor of opwerkingsfabriek. Heet nu Shellafield geloof ik. En ze hebben dat ding niet eens verplaatst. Verwarrend is het wel allemaal.

Weet je toch?

En dat was een islamitisch complot, bekokstooft in een stadion ofzo?

:strik:

jan1974
29-11-05, 16:41
Geplaatst door freya
Wat is er in Sheffield gebeurd dan?
Nee sorry, ik ben helemaal in de war. Ik bedoel het Heyselstadion drama.

freya
29-11-05, 16:45
Geplaatst door jan1974
Nee sorry, ik ben helemaal in de war. Ik bedoel het Heyselstadion drama.

Daar brak toch paniek uit omdat voetbalhooligans met elkaar op de vuist gingen?

Vreemde vergelijking met gelovigen die komen bidden :rolleyes: :moe:

et_2000nl
29-11-05, 16:51
Geplaatst door freya
En dat was een islamitisch complot, bekokstooft in een stadion ofzo?

:strik:

Als je het complot niet wil zien, ben je doof, blind en stom..... :ego:

et_2000nl
29-11-05, 16:52
Geplaatst door jan1974
Nee sorry, ik ben helemaal in de war.

:lole:

Sorry, kon het niet laten....

Morosian
29-11-05, 16:59
Geplaatst door freya
ga dan gelijk even langs bij de moskee in vaticaanstad

Dat je Mekka met Vaticaanstad vergelijkt zou ik nog kunnen begrijpen, maar SA en Vaticaanstad?

Eerst nadenken, dan typen.

Morosian
29-11-05, 17:03
Geplaatst door freya
Op een EOjongerendag heb je een stadion vol christenen, waarom vind je dat geen beangstigende gedachte?

Ik vind een stadion vol Christenen ook een bijzonder beangstigende gedachte.

S@deeQ
29-11-05, 17:04
Geplaatst door Morosian
Dat je Mekka met Vaticaanstad vergelijkt zou ik nog kunnen begrijpen, maar SA en Vaticaanstad?

Eerst nadenken, dan typen.

foei sadeeq, niet nog een keer graag [freya]

als er ooit 1 miljoen christenen in SA gaan wonen ,dan kunnen ze ook hun eigen kerkje daar bouwen .

Morosian
29-11-05, 17:13
Geplaatst door S@deeQ
Achterlijke imbeciel

Een imbeciel is per definitie achterlijk. Als je beter had opgelet in de klas, dan had je dat geweten.

Het is wel treurig dat je mij zo meent te moeten aanspreken. Is dat een gebruikelijke Islamitische groet?


[i]als er ooit 1 miljoen christenen in SA gaan wonen ,dan kunnen ze ook hun eigen kerkje daar bouwen . [/B]

Onlangs werd een SA leraar die in zijn les over de Bijbel praatte door zijn leerlingen aangeklaagd en vervolgens opgepakt. Dat lijken me niet de omstandigheden die het toestaan dat er een miljoen Christenen zich vestigen in dat land.

freya
29-11-05, 17:13
Geplaatst door Morosian
Dat je Mekka met Vaticaanstad vergelijkt zou ik nog kunnen begrijpen, maar SA en Vaticaanstad?

Eerst nadenken, dan typen. de vergelijking gaat wel op SA is een islamitisch bolwerk zonder kerken en Vaticaanstad is een katholiek bolwerk zonder moskeeen.

Beide zijn ook even uniek in de wereld.

Ik ken geen ander islamitisch land zonder kerken.

Morosian
29-11-05, 17:42
Geplaatst door freya
de vergelijking gaat wel op SA is een islamitisch bolwerk zonder kerken en Vaticaanstad is een katholiek bolwerk zonder moskeeen.

Vaticaanstad is niets meer dan een grote kerk. Misschien moet je er eens een kijkje gaan nemen. In tegenstelling tot Mekka ben je er als toerist van harte welkom.

Vaticaanstad kan je niet serieus vergelijken met een land, en toch zeker niet met een land met de afmetingen van SA.

Arvid
29-11-05, 21:08
Vaticaanstad (ben er zelf ook geweest) is idd geen land, maar een zeer klein autonoom gebiedje. Volgens wikipedia wonen er maar 921 mensen en heeft het maar een oppervlakte van 0,44 km2.
Saudi-Arabie daarentegen is volgens mijn calculator 4 miljoen keer zo groot als Vaticaanstad en heeft 23 miljoen inwoners.

Oftewel totaal niet te vergelijken met elkaar omdat er in Vaticaanstad letterlijk geen ruimte is voor een moskee, laat staan een ander gebouw. In Saudi-Arabie kunnen zeker wel 100000 kerken worden gebouwd. Zelfs in Noord-Korea staan kerken, ik denk dat wel genoeg zegt.

Rabi'ah.
29-11-05, 21:12
Geplaatst door Arvid
Vaticaanstad (ben er zelf ook geweest) is idd geen land, maar een zeer klein autonoom gebiedje. Volgens wikipedia wonen er maar 921 mensen en heeft het maar een oppervlakte van 0,44 km2.
Saudi-Arabie daarentegen is volgens mijn calculator 4 miljoen keer zo groot als Vaticaanstad en heeft 23 miljoen inwoners.


Vaticaanstad is, los van de grootte ervan, volkenrechtelijk gezien gewoon een onafhankelijke staat, evenals Saudi-Arabië.

Dus in die zin gaat de vergelijking weldegelijk op.

S@deeQ
29-11-05, 21:20
Geplaatst door Arvid
Vaticaanstad (ben er zelf ook geweest) is idd geen land, maar een zeer klein autonoom gebiedje. Volgens wikipedia wonen er maar 921 mensen en heeft het maar een oppervlakte van 0,44 km2.
Saudi-Arabie daarentegen is volgens mijn calculator 4 miljoen keer zo groot als Vaticaanstad en heeft 23 miljoen inwoners.

Oftewel totaal niet te vergelijken met elkaar omdat er in Vaticaanstad letterlijk geen ruimte is voor een moskee, laat staan een ander gebouw. In Saudi-Arabie kunnen zeker wel 100000 kerken worden gebouwd. Zelfs in Noord-Korea staan kerken, ik denk dat wel genoeg zegt.

:lachu: Voor wie moeten ze kerken gaan bouwen in SA ? voor kamelen zeker :D :D

Arvid
29-11-05, 21:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Vaticaanstad is, los van de grootte ervan, volkenrechtelijk gezien gewoon een onafhankelijke staat, evenals Saudi-Arabië.

Dus in die zin gaat de vergelijking weldegelijk op.

Volkenrechtelijk misschien wel, het heeft bijvoorbeeld een eigen euro die ik overigens voor mijn collectie nog zoek, maar je beseft ook wel dat Vaticaanstad fysiek geen moskee of wat dan ook kan herbergen. Zelfs de grootste satanist kan vrijelijk rondlopen in Vaticaanstad. Heb zelf die weg afgelegd, je loopt simpelweg van een straat in Rome zo het terrein op.

Saudi-Arabie daarentegen heeft de ruimte van de wereld, waarom kan daar geen kerk worden gebouwd?

freya
29-11-05, 21:50
Geplaatst door Morosian
Vaticaanstad is niets meer dan een grote kerk. Misschien moet je er eens een kijkje gaan nemen. In tegenstelling tot Mekka ben je er als toerist van harte welkom.

Vaticaanstad kan je niet serieus vergelijken met een land, en toch zeker niet met een land met de afmetingen van SA.

Toch gaat het om hetzelfde principe.

SA neemt een bijzondere plaats in in de islamitische wereld en het blijft bijzonder kinderachtig om steeds weer dat land als typisch voorbeeld van een islamitisch land aan te voeren.

Soldim
29-11-05, 22:08
Geplaatst door freya
Toch gaat het om hetzelfde principe.

SA neemt een bijzondere plaats in in de islamitische wereld en het blijft bijzonder kinderachtig om steeds weer dat land als typisch voorbeeld van een islamitisch land aan te voeren.

Volgens mij is die bijzondere plaats die SA inneemt in de Islamitische wereld juist het gevolg dat SA als voorbeeld aan gevoert wordt.

Overigens is het allemaal nogal hypocriet, er mogen in SA wellicht geen Christelijke kergen worden gebouwd, maar VS soldaten op hun bases houden wel elke zondag hun kerkdiensten ... zo principieel is men dus ook weer niet ;)

Arvid
29-11-05, 22:08
Geplaatst door freya
Toch gaat het om hetzelfde principe.

SA neemt een bijzondere plaats in in de islamitische wereld en het blijft bijzonder kinderachtig om steeds weer dat land als typisch voorbeeld van een islamitisch land aan te voeren.

Waarom kan de vraag waarom daar geen andere geloofsgebouwen gebouwd mogen worden niet beantwoord worden? Dat is toch niet kinderachtig? Misschien is dat offtopic maar jij begon ook te dwepen met het voorbeeld van Vaticaanstad.

Arvid
29-11-05, 22:14
Geplaatst door Soldim

Overigens is het allemaal nogal hypocriet, er mogen in SA wellicht geen Christelijke kergen worden gebouwd, maar VS soldaten op hun bases houden wel elke zondag hun kerkdiensten ... zo principieel is men dus ook weer niet ;)

Levert het regime geld op. Tevens steunt de VS het het regime, om te voorkomen dat een Taliban-ideologie de macht grijpt. De Taliban waren fervent tegenstander van de koninklijke familie die daar geld als water verprutsen. Eigenlijk kan Saudi-Arabie met zo'n ontzettend veel oliegeld een fantastisch land opbouwen, elke bewoner kan bij wijze van spreken in een villa wonen met 2 auto's. Maar ja, het regime is niet bepaald democratisch.

Orakel
29-11-05, 23:12
Geplaatst door Morosian
geen strobreed in de weg wordt gelegd om hun religie op megalomane manier te belijden,.


Geplaatst door Morosian
Dat er weerstand wordt geboden is niet meer dan normaal. Mensen zijn immers per definitie bang voor verandering.


:loens:

Elien
30-11-05, 07:52
Geplaatst door Soldim
Volgens mij is die bijzondere plaats die SA inneemt in de Islamitische wereld juist het gevolg dat SA als voorbeeld aan gevoert wordt.

Overigens is het allemaal nogal hypocriet, er mogen in SA wellicht geen Christelijke kergen worden gebouwd, maar VS soldaten op hun bases houden wel elke zondag hun kerkdiensten ... zo principieel is men dus ook weer niet ;)

ga een basis voor soldaten nou niet vergelijken met SA, kom met betere argumenten, ik begrijp volkomen dat veel mensen het niet snappen waarom er geen ander geloof geaccepteerd wordt in SA, maar dit is een heilige land voor moslims, hier is de islam ontstaan en voor vele niet moslims is dat niet acceptabel maar dat komt meer omdat deze ook niet begrijpen hoe heilig Mekka en SA voor ons is.

Morosian
30-11-05, 08:16
Geplaatst door Elien
ga een basis voor soldaten nou niet vergelijken met SA, kom met betere argumenten

Vreemd dat je niets van je liet horen toen een kerk met een land werd vergeleken.

Maar het blijft natuurlijk grappig dat uitgerekend de Amerikanen een legerbasis hebben in SA, terwijl toeristen niet eens worden toegelaten. Een dergelijk gedrag zou in Nederland onmiddelijk met dubbele moraal worden bestempeld.

mark61
30-11-05, 08:19
Bij mijn weten is er geen islamitisch land waar christenen niet op de een of andere manier worden geziekt. In Noord-Afrika nog het minst, terwijl het daar dan nog een (her-)importgodsdienst is. Ik zou kunnen begrijpen dat je in dat geval kerken als (neo-)kolonialistische bouwwerken beschouwt die zo snel mogelijk gesloopt moeten worden, bij gebrek aan een gemeenschap van gelovigen met enige omvang bovendien.

Maar tis al vreselijk kinderachtig om pal tegenover een kerk een moskee met een net iets hogere minaret te bouwen, wat je in Marokko nog al s ziet. Heb je dat nodig om de superioriteit van je geloof te 'bewijzen'? Sjeezus.

Zelfs in een relatief seculier land als Turkije wordt de orthodoxe kerk nog steeds geziekt: het mag geen seminarie heropenen, zodat de hele kerk bedreigd wordt. Ziekelijke toestand. 10.000 christenen als bedreiging voor 80 miljoen moslims. Wat is die infantiele neiging toch?

mark61
30-11-05, 08:20
Geplaatst door Morosian
Vreemd dat je niets van je liet horen toen een kerk met een land werd vergeleken.

Maar het blijft natuurlijk grappig dat uitgerekend de Amerikanen een legerbasis hebben in SA, terwijl toeristen niet eens worden toegelaten. Een dergelijk gedrag zou in Nederland onmiddelijk met dubbele moraal worden bestempeld.

In NL hebben we de bek vol van Rechtsstaat en Mensenrechten en laten ondertussen vrolijk de CIA rondbaggeren met door hen ontvoerde en gemartelde burgers. En doen dan nog alsof we van niks weten ook.

Bofko
30-11-05, 08:26
Geplaatst door mark61

Maar tis al vreselijk kinderachtig om pal tegenover een kerk een moskee met een net iets hogere minaret te bouwen, wat je in Marokko nog al s ziet. Heb je dat nodig om de superioriteit van je geloof te 'bewijzen'? Sjeezus.

Het is bekend dat de minaretten van de nieuwe Essalam-moskee boven het Feyenoord-stadion gaan pieken.En dat stadion was tot de bouw van de ArenA de hoogste aller voetbaltempels. :o

Morosian
30-11-05, 08:30
Geplaatst door mark61
Zelfs in een relatief seculier land als Turkije wordt de orthodoxe kerk nog steeds geziekt: het mag geen seminarie heropenen, zodat de hele kerk bedreigd wordt. Ziekelijke toestand. 10.000 christenen als bedreiging voor 80 miljoen moslims. Wat is die infantiele neiging toch?

Dat is nou die veelgeprezen tolerantie van de Islamitische landen waar Nederland een voorbeeld aan schijnt te moeten nemen.

Elien
30-11-05, 08:50
Geplaatst door Morosian
Vreemd dat je niets van je liet horen toen een kerk met een land werd vergeleken.

Maar het blijft natuurlijk grappig dat uitgerekend de Amerikanen een legerbasis hebben in SA, terwijl toeristen niet eens worden toegelaten. Een dergelijk gedrag zou in Nederland onmiddelijk met dubbele moraal worden bestempeld.



jij komt steeds met vergelijkingen die niet met elkaar zijn TE vergelijken, NL is geen heilig land niet voor de moslims joden christenen of katholieken. een toerist komt voor een andere doel dan een soldaat toch?
In nl is iedereen het over eens dat de buitenlanders zich moeten aanpassen aan de nl wetten, cultuur,normen en waarden en deze respecteren, wat mij betreft prima. maar als het over een ander land gaat en het liefst een islamitische land dan kunnen die wetten en normen en waarden de prullenbak in, omdat dit niet overeenkomt met het "westerse" beeld

Wortel
30-11-05, 08:57
Kun je mij eens uitleggen waar hem die heiligheid van SA in zit, Elien?
Want het is in Islamitische landen helaas zo zoals Mark61 hierboven schetst. Een besef van heiligheid is hopelijk toch wat anders dan smetvrees voor anders- of nietgelovigen.

Elien
30-11-05, 09:05
Geplaatst door Wortel
Kun je mij eens uitleggen waar hem die heiligheid van SA in zit, Elien?
Want het is in Islamitische landen helaas zo zoals Mark61 hierboven schetst. Een besef van heiligheid is hopelijk toch wat anders dan smetvrees voor anders- of nietgelovigen.


voor een moslim is Mekka en SA heilig daar is onze godienst onstaan, de koran geopenbaard, onze profeet (SWT) heeft zijn reis van Mekka naar Medina gemaakt, de profeet (SWT) ligt daar begraven,vanuit SA is de islam de wereld overgegaan, misschien voor jou of ieder ander niet belangrijk, maar voor ons wel en dat moet je als medemens respecteren net zoals ik de nl wetten cultuur, normen en waarden naleef en respecteer.Een ander islamitische land heeft deze geschiedenis niet en een ander land is ook geen bedevaarts oord voor alle moslims...

mark61
30-11-05, 09:07
Geplaatst door Bofko
Het is bekend dat de minaretten van de nieuwe Essalam-moskee boven het Feyenoord-stadion gaan pieken.En dat stadion was tot de bouw van de ArenA de hoogste aller voetbaltempels. :o

De Brutaliteit!

mark61
30-11-05, 09:16
Geplaatst door Elien
voor een moslim is Mekka en SA heilig daar is onze godienst onstaan, de koran geopenbaard, onze profeet (SWT) heeft zijn reis van Mekka naar Medina gemaakt, de profeet (SWT) ligt daar begraven,vanuit SA is de islam de wereld overgegaan, misschien voor jou of ieder ander niet belangrijk, maar voor ons wel en dat moet je als medemens respecteren net zoals ik de nl wetten cultuur, normen en waarden naleef en respecteer.Een ander islamitische land heeft deze geschiedenis niet en een ander land is ook geen bedevaarts oord voor alle moslims...

Het 'land' Saoedi-Arabië bestaat welbeschouwd nog geen 100 jaar. De grenzen zijn vrij willekeurig, dwz. volgens de uitkomst van allerlei oorlogen en beslissingen van koloniale machten getrokken. Dus wat maakt dat plekje zand aan deze kant van de grens met Yemen / Oman / Jordanië nou net heilig en dat plekje a/d andere kant niet?

Het gaat hier gewoon om een moderne, nationalistisch tot fascistische opvatting in een islamitisch jasje.

Het enige dat er heilig is, het woord zegt het eigenlijk al, is al-Haramayn, de 'Twee Verboden Steden'.

De rest is boelsjit van achterlijke bedoeïnen. Kan er niet meer van maken. Hoewel, nationalisme was ooit heel voorlijk.

mark61
30-11-05, 09:17
Geplaatst door Morosian
Dat is nou die veelgeprezen tolerantie van de Islamitische landen waar Nederland een voorbeeld aan schijnt te moeten nemen.

Turkije is niet echt een islamitisch land. In de zin dat de staat uit alle macht seculier probeert (probeerde) te zijn en in ieder geval de controle over de islam uitoefent, en niet andersom.

Tis meer een soort xenofobie dat je in NL ook wel ziet, denk ik.

et_2000nl
30-11-05, 09:23
Geplaatst door mark61
De Brutaliteit!

Ik snap zelf werkelijk ook niet waarom minaretten steeds hoger moeten worden in Nederland. Het getuigt mij van een enorm exhibionisme. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat het ook vaak losgeslagen architecten zijn, vaak niet moslim nederlanders, die er zelf ook wel heel erg op geilen om in hun ogen hoge gebouwen te ontwerpen. De architect vind de discussie over hoogte wel fijn, gratis marketing, terwijl het moskee bestuur niks snapt van al die aandacht in ene. Raar fenomeen dit....

Soberheid straalt mijn insziens veel meer uit.

Elien
30-11-05, 09:23
Geplaatst door mark61
Het 'land' Saoedi-Arabië bestaat welbeschouwd nog geen 100 jaar. De grenzen zijn vrij willekeurig, dwz. volgens de uitkomst van allerlei oorlogen en beslissingen van koloniale machten getrokken. Dus wat maakt dat plekje zand aan deze kant van de grens met Yemen / Oman / Jordanië nou net heilig en dat plekje a/d andere kant niet?

Het gaat hier gewoon om een moderne, nationalistisch tot fascistische opvatting in een islamitisch jasje.

Het enige dat er heilig is, het woord zegt het eigenlijk al, is al-Haramayn, de 'Twee Verboden Steden'.

De rest is boelsjit van achterlijke bedoeïnen. Kan er niet meer van maken. Hoewel, nationalisme was ooit heel voorlijk.


als jij het bullshit vindt jongen go ahead who cares

Morosian
30-11-05, 09:28
Geplaatst door Elien
voor een moslim is Mekka en SA heilig daar is onze godienst onstaan, de koran geopenbaard, onze profeet (SWT) heeft zijn reis van Mekka naar Medina gemaakt, de profeet (SWT) ligt daar begraven,vanuit SA is de islam de wereld overgegaan, misschien voor jou of ieder ander niet belangrijk, maar voor ons wel en dat moet je als medemens respecteren net zoals ik de nl wetten cultuur, normen en waarden naleef en respecteer.Een ander islamitische land heeft deze geschiedenis niet en een ander land is ook geen bedevaarts oord voor alle moslims...

Dat SA en Mekka volgens moslims heilig zijn, dat weten we nu wel. Waar we alleen nog erg nieuwsgierig naar zijn, is waarom er zo vijandig gedaan wordt naar niet- of andersgelovigen.

Er zijn 15 grote wereldgodsdiensten, de Islam is er slechts één van. Die 14 andere godsdiensten hebben ook hun heilige plekjes, met dat verschil dat je daar wel welkom bent.

Als er van de Islam wordt gezegd dat het zo'n tolerante godsdienst is, dan is het toch op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat nota bene het belangrijkste land voor de Islam daar totaal geen blijk van geeft.

Het Christendom heeft ook de nodige bedevaartsoorden, maar daar ben je als moslim of ongelovige wel welkom.

Morosian
30-11-05, 09:30
Geplaatst door Elien
als jij het bullshit vindt jongen go ahead who cares

Zijn punt over de totstandkoming van de grenzen is anders erg interessant. Ik kan me voorstellen dat je daar even over moet nadenken.

Wortel
30-11-05, 09:36
voor een moslim is Mekka en SA heilig daar is onze godienst onstaan, de koran geopenbaard, onze profeet (SWT) heeft zijn reis van Mekka naar Medina gemaakt, de profeet (SWT) ligt daar begraven,vanuit SA is de islam de wereld overgegaan, misschien voor jou of ieder ander niet belangrijk, maar voor ons wel en dat moet je als medemens respecteren net zoals ik de nl wetten cultuur, normen en waarden naleef en respecteer.Een ander islamitische land heeft deze geschiedenis niet en een ander land is ook geen bedevaarts oord voor alle moslims...

Deze dingen zijn mij in al mijn contacten met moslims en mijn studie van de Islam zeker bekend. Het is wat mij betreft ook geen kwestie van wel of geen respect maar van een trachten te begrijpen wat ik op dit moment niet begrijp. Daarom mijn vraag naar wat die heiligheid van binnenuit nu eigenlijk inhoudt. Zelf ben ik een praktizerend christen die op zijn manier ook heel wel een besef heeft van wat heiligheid in zou kunnen houden. Wat mij echter bevreemdt -en daar informeer ik dus naar- is dat er temidden van een zeker idee van wat heiligheid in zou houden klaarblijkelijk daarnaast geen plaats mag zijn voor anders- of nietgelovigen. Waarom zou die aanwezigheid, die op dit moment dus niet mogelijk is, die heiligheid bezoedelen? Of is het inderdaad ook xenofobie, zoals Mark61 stelt?


Dat is mijn vraag.

et_2000nl
30-11-05, 09:57
Geplaatst door mark61
Het 'land' Saoedi-Arabië bestaat welbeschouwd nog geen 100 jaar. De grenzen zijn vrij willekeurig, dwz. volgens de uitkomst van allerlei oorlogen en beslissingen van koloniale machten getrokken. Dus wat maakt dat plekje zand aan deze kant van de grens met Yemen / Oman / Jordanië nou net heilig en dat plekje a/d andere kant niet?

Het gaat hier gewoon om een moderne, nationalistisch tot fascistische opvatting in een islamitisch jasje.

Het enige dat er heilig is, het woord zegt het eigenlijk al, is al-Haramayn, de 'Twee Verboden Steden'.

De rest is boelsjit van achterlijke bedoeïnen. Kan er niet meer van maken. Hoewel, nationalisme was ooit heel voorlijk.

Wat vooral gerespecteerd moet worden is dat SA een autonoom land is die zelf uit maakt of zij hun land heilig vinden of niet. Daar gaat de vergelijking op met bijv het vaticaan. Wat jij en ik daar van vinden en welke geschiedenis dat heeft is voor de discussie niet interessant.

Groot verschil is wel dat het vaticaan een theocratie is en SA een monarchie, zonder de discussie op te starten of het huidige konigshuis, enz.

Wat wel interessant is welke consequenties de interpratie van heilig heeft en of dat intolerantie en schending van mensen rechten rechtvaardigd. Mijn insziens niet.

Een ander fenomeen is dat het amerikaanse leger SA uitgeflikkert zijn. Dat heeft de hele 'heilig' discussie opgelaaid. Ik denk persoonlijk dat het SA koningshuis geen keus had gezien de enorme druk, dus een politieke in plaats van een religieuse reden. Mijn insziens misbruikt het SA kongingshuis de 'heilig' status te vaak voor politieke doeleinden.

Laat onverlet dat alle moslims SA als heilig zien. Dat wil niet zeggen dat je het SA koningshuis en hun methodes verheerlijkt.

mark61
30-11-05, 09:57
Geplaatst door Elien
als jij het bullshit vindt jongen go ahead who cares

Wat is dat nou voor bezopen commentaar?

Ik lees: 'ik sta met mijn mond vol tanden'.

mark61
30-11-05, 10:03
Geplaatst door et_2000nl
Laat onverlet dat alle moslims SA als heilig zien.

Is dat zo? Dat hoor ik voor het eerst. Ik zie veel moslims op dit forum alleen al op SA schelden of kritiek hebben. Da kan niet als iets heilig is.

Voor baas Osama en zijn vrienden is het zeker niet heilig. Voor allerlei volk dat ooit (bom-)aanslagen pleegde / wilde plegen in Mekka ook niet. Die beschouwden zichzelf ook als moslim.

De hele notie van SA als compleet 'heilig' land is voor mij overigens volkomen nieuw.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre 'heilig' de juiste vertaling is van hetzij Haram hetzij Sharaf, waarvan het geloof ik de vertaling moet zijn. 'Sharaf' betekent in ieder geval helemaal niet 'heilig'.

et_2000nl
30-11-05, 10:14
Geplaatst door Morosian
Dat SA en Mekka volgens moslims heilig zijn, dat weten we nu wel. Waar we alleen nog erg nieuwsgierig naar zijn, is waarom er zo vijandig gedaan wordt naar niet- of andersgelovigen.

Er zijn 15 grote wereldgodsdiensten, de Islam is er slechts één van. Die 14 andere godsdiensten hebben ook hun heilige plekjes, met dat verschil dat je daar wel welkom bent.

Als er van de Islam wordt gezegd dat het zo'n tolerante godsdienst is, dan is het toch op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat nota bene het belangrijkste land voor de Islam daar totaal geen blijk van geeft.

Het Christendom heeft ook de nodige bedevaartsoorden, maar daar ben je als moslim of ongelovige wel welkom.

Medina en Mekka zijn geen toeristische attracties en zullen het nooit worden. Je denkt dat het Euro Disney is. Dat kun je willen bediscusieren, ik denk dat respect gepast is, is je eigen keuze, veranderen doe je het niet.

Het is niet waar dat alle andere religies toeristische attracties maken van hun heilige locaties, of het maar voor iedereen behalve eensgezinden openstelt. Google ff zou ik zeggen.

Of SA de aanwezigheid van andere religies in het land zou moeten tolereren is een goede discussie. Het is afhankelijk van of er echt behoefte aan is. Is dat het geval dan vind ik persoonlijk dat dat mogelijk moet zijn, mits de heilge status van de Islam gerespecteerd word. Vergelijk het met de status die de CPN gehad heeft in de nederlandse politie. Moest allemaal binnen het democratische kader staan. Als de partij er op uit was openlijk en praktiserend om de democratie om ver te werpen, zou die zijn verboden.

De hele discussie is wel een beetje hypocriet, hebben de Joden niet hun heilige en beloofde land terug gekregen na een europees geinitieerd conflictje? Ove autonoom gesproken. :moe:

Elien
30-11-05, 10:19
Geplaatst door Morosian
Zijn punt over de totstandkoming van de grenzen is anders erg interessant. Ik kan me voorstellen dat je daar even over moet nadenken.

nee hoor schat, maar bedankt voor je care, het boeit me niet dat hij het bullshit vindt, ieder zijn mening toch?

Elien
30-11-05, 10:20
Geplaatst door mark61
Wat is dat nou voor bezopen commentaar?

Ik lees: 'ik sta met mijn mond vol tanden'.


:lol:

et_2000nl
30-11-05, 10:23
Geplaatst door mark61
Is dat zo? Dat hoor ik voor het eerst. Ik zie veel moslims op dit forum alleen al op SA schelden of kritiek hebben. Da kan niet als iets heilig is.

Voor baas Osama en zijn vrienden is het zeker niet heilig. Voor allerlei volk dat ooit (bom-)aanslagen pleegde / wilde plegen in Mekka ook niet. Die beschouwden zichzelf ook als moslim.

De hele notie van SA als compleet 'heilig' land is voor mij overigens volkomen nieuw.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre 'heilig' de juiste vertaling is van hetzij Haram hetzij Sharaf, waarvan het geloof ik de vertaling moet zijn. 'Sharaf' betekent in ieder geval helemaal niet 'heilig'.

Je verwart mijn insziens, zoals ik heb proberen aan te geven, heilige status en de politieke agenda, die de heilige status gebruikt en exploiteerd. Dat is mijn insziens de kritiek van OBL op die heilige status.

Waar die 'heilige' grens ligt is vooral een vraag van praktische aard in het huidige politieke denken. Ik denk zelf dat om diezelfde praktische reden de politieke en 'heilige' grens gelijk moeten zijn, simpelweg om Israelische toestanden te vermijden.

mark61
30-11-05, 12:09
Geplaatst door et_2000nl
Je verwart mijn insziens, zoals ik heb proberen aan te geven, heilige status en de politieke agenda, die de heilige status gebruikt en exploiteerd. Dat is mijn insziens de kritiek van OBL op die heilige status.

Waar die 'heilige' grens ligt is vooral een vraag van praktische aard in het huidige politieke denken. Ik denk zelf dat om diezelfde praktische reden de politieke en 'heilige' grens gelijk moeten zijn, simpelweg om Israelische toestanden te vermijden.

Nou die vind ik erg moeilijk, daar moet ik over nadenken.

et_2000nl
30-11-05, 13:40
Geplaatst door mark61
Nou die vind ik erg moeilijk, daar moet ik over nadenken.

Hey, het is me gelukt.... Dat op zichzelf is een nominatie waard.... :hihi:

Ik zeg het wel vaker, wij zijn getuige van berichtgeving gevoed door politieke agenda's en conformistische media/opinie makers, van beide kampen in welke discussie ook. Dat vormt onze mening. Naar de mening van non-conformisten moet je zoeken, internet helpt maar ook daar zitten vaak politieke agenda's achter. Het is geen complot, slechts een constatering. Wat gebeurd er met de non-conformisten in onze samen leving. Ik noem Fisk, M Moore, Patch Adams, Prof v Dantzig, die niet in die politieke agenda passen?

De hele clash tussen moslims en niet moslims, is die nou werkelijk van de bevolking, of is dat een politieke clash. Is het antwoord daarop, politiek, en alles wijst daarop mijn insziens, dan zijn wij niet anders dan de makke lammetjes die de politieke agenda volgen.

Spitsboef
30-11-05, 13:44
Geplaatst door Morosian
Ik zou die Christelijke kathedraal in Saoedie-Arabië graag een keer bezoeken. Kun je me het adres misschien even geven?

:/
Blijf toch lekker thuis!

Morosian
30-11-05, 13:52
Geplaatst door Spitsboef
:/
Blijf toch lekker thuis!

Nog meer Islamitische gastvrijheid. Hartverwarmend.

et_2000nl
30-11-05, 13:54
Geplaatst door Spitsboef
:/
Blijf toch lekker thuis!

We weten nu gewoon de reden waarom er geen cathedraal in SA staat, sommige bezoekers zijn gewoon niet welkom en daar hebben ze alles voor over.... :ego:

Spitsboef
30-11-05, 13:55
Geplaatst door et_2000nl
We weten nu gewoon de reden waarom er geen cathedraal in SA staat, sommige bezoekers zijn gewoon niet welkom en daar hebben ze alles voor over.... :ego:

Je kan toch ook thuis bidden.
En btw je gaat alleen op Zondag naar de Kerk en naar alle waarschijnlijkheid zit je nog in je nest...
:strik:

et_2000nl
30-11-05, 14:04
Geplaatst door Spitsboef
Je kan toch ook thuis bidden.
En btw je gaat alleen op Zondag naar de Kerk en naar alle waarschijnlijkheid zit je nog in je nest...
:strik:

Watjes, bidden maar 1x per week, als ze zich idd niet verslapen, en eisen gelijk een cathedraal op. Voor de rest heb ik wel eens gehoord dat die dingen echt nooit vol zijn, hooguit procent of 10. Welke idioot haalt het nou in zijn hoofd een cathedraal te gaan bouwen die altijd leeg staat.

Maar, ik denk eigenlijk, puur als symbool, dat SA er verstandig aan doet een cathedraal te bouwen die altijd leeg staat.

Wortel
30-11-05, 14:49
Watjes, bidden maar 1x per week, als ze zich idd niet verslapen, en eisen gelijk een cathedraal op. Voor de rest heb ik wel eens gehoord dat die dingen echt nooit vol zijn, hooguit procent of 10. Welke idioot haalt het nou in zijn hoofd een cathedraal te gaan bouwen die altijd leeg staat.

Nog meer politiek, et?

Soldim
30-11-05, 15:19
Geplaatst door Elien
ga een basis voor soldaten nou niet vergelijken met SA, kom met betere argumenten,


Gotcha! 't Is een heiligland, en dus worden andere geloven niet geaccepteerd, totdat de SAers het niet meer alleen af kunnen, dan mogen er een aantal 10.000den anders gelovigen gelegerd worden, en vrij hun godsdienst belijden ;)



ik begrijp volkomen dat veel mensen het niet snappen waarom er geen ander geloof geaccepteerd wordt in SA, maar dit is een heilige land voor moslims, hier is de islam ontstaan en voor vele niet moslims is dat niet acceptabel maar dat komt meer omdat deze ook niet begrijpen hoe heilig Mekka en SA voor ons is.

Ik vind het nogal vies, dat soort gedachten. Doet me ook aan een andere situatie denken, waar mensen roepen dat ze een heiligland hebben en anders gelovigen moeten oprotten. Heb jij natuurlijk alle begrip voor! :ego:

et_2000nl
30-11-05, 15:51
Geplaatst door Wortel
Nog meer politiek, et?

Symbool politiek, het duurt ff, maar je begint het te leren.... :duim:

:hihi:

Bar
30-11-05, 16:17
Geplaatst door Soldim

Ik vind het nogal vies, dat soort gedachten. Doet me ook aan een andere situatie denken, waar mensen roepen dat ze een heiligland hebben en anders gelovigen moeten oprotten. Heb jij natuurlijk alle begrip voor! :ego:

Waar zijn die christenen en joden uit vroeger dagen in SA eigenlijk gebleven?

Oh ja, ik weet het alweer. Ze waren geen moslim en hadden geen zin het te worden.

Soldim
30-11-05, 16:25
Geplaatst door Bar
Waar zijn die christenen en joden uit vroeger dagen in SA eigenlijk gebleven?

Oh ja, ik weet het alweer. Ze waren geen moslim en hadden geen zin het te worden.

't Waren het meest Hindoe's daar, trouwens. Wilden een aantal jaren geleden graag nog een historische Hindoe tempel in Mekka bezoeken voor 't een of het ander onderzoek. Mocht niet, want Mekka was een heilige stad. Vonden die Hindoe's ook, vanuit hun eigen religie, geloof ik ;)

Wortel
30-11-05, 16:58
Symbool politiek, het duurt ff, maar je begint het te leren....

Aha, symboolpolitiek. Nu heb ik hem door, inderdaad. Dat is trouwens toch de politiek correcte term voor opportunistische beeldvorming onder de paraplu van "colours of convenience"? Ongeveer zoals die liberalen die met een cubaanse sigaar in de mond en een glas Jack Daniels whiskey in de hand lopen te orakelen dat ze geen cent willen geven aan al die vreselijke verslavende drugs? :loens:

mark61
30-11-05, 17:33
Geplaatst door et_2000nl
Wat vooral gerespecteerd moet worden is dat SA een autonoom land is die zelf uit maakt of zij hun land heilig vinden of niet.

Daar fiets je toch wat makkelijk over een paar dingen heen. Ten eerste denk ik niet dat de wereldlijke heersers van een land kunnen bepalen of hun land 'heilig' is volgens een bepaalde godsdienst. In de islam ligt dat helemaal al moeilijk omdat er geen autoriteit is als het Vaticaan die dat kan bepalen. Laat staan dus een seculiere overheid.

Ten tweede dacht ik altijd dat de meeste moslims de twee steden als heilig beschouwen (net als bijvoorbeeld al-Quds), en niet de landen/staten eromheen.

En ik weet dus niet wat 'heilig' wel niet betekent, en wat voor consequenties dat wel niet heeft.

Het valt me alleen op dat niet-Saoedi's hier meegaan in de heiligverklaring van een compleet land, dat for all practical purposes een land is als ieder ander.

Tot ongeveer 1914 was het Osmaanse rijk Hoeder van de Heilige Steden; dat maakt het Osmaanse rijk ook niet heilig, ook niet volgens henzelf.


Daar gaat de vergelijking op met bijv het vaticaan. Wat jij en ik daar van vinden en welke geschiedenis dat heeft is voor de discussie niet interessant.

Nou, ik dacht het wel. Vooral wat gelovigen zelf vinden is bijzonder belangrijk, ja, het enige criterium.


Groot verschil is wel dat het vaticaan een theocratie is en SA een monarchie, zonder de discussie op te starten of het huidige konigshuis, enz.

SA is een schijn-theocratie door de alliantie tussen de wereldlijke en geestelijke heersers aldaar. Dat wringt in de praktijk, maar goed.


Wat wel interessant is welke consequenties de interpratie van heilig heeft en of dat intolerantie en schending van mensen rechten rechtvaardigd. Mijn insziens niet.

Neuh inderdaad.


Mijn insziens misbruikt het SA kongingshuis de 'heilig' status te vaak voor politieke doeleinden.

Mwah, volgens mij hebben de meeste moslims schijt aan de SA sjeiks. Vooral die niet-SA moslims die in SA leven.


Laat onverlet dat alle moslims SA als heilig zien.

Geloof ik niet. Maar misschien vergis ik me. Zal het de moslims in mijn omgeving s vragen.

mark61
30-11-05, 17:35
Geplaatst door et_2000nl
Het is afhankelijk van of er echt behoefte aan is.

Ik vind dat een moreel principe als 'tolerantie' onafhankelijk is en moet zijn van de vraag of er in de praktijk behoefte aan is. Dan is het geen principe meer, maar een practisch iets. In de praktijk wonen er zeer veel niet-moslims in SA, die daar door de Saoedi's zelf heen gesleept zijn.

mark61
30-11-05, 17:36
Geplaatst door Elien
:lol:

qed

mark61
30-11-05, 17:37
Geplaatst door et_2000nl
Je verwart mijn insziens, zoals ik heb proberen aan te geven, heilige status en de politieke agenda, die de heilige status gebruikt en exploiteerd. Dat is mijn insziens de kritiek van OBL op die heilige status.

Waar die 'heilige' grens ligt is vooral een vraag van praktische aard in het huidige politieke denken. Ik denk zelf dat om diezelfde praktische reden de politieke en 'heilige' grens gelijk moeten zijn, simpelweg om Israelische toestanden te vermijden.

Ik zou politiek en heilig maar heel erg scheiden. Komt alleen maar ellende van.

mark61
30-11-05, 17:54
Geplaatst door et_2000nl
Hey, het is me gelukt.... Dat op zichzelf is een nominatie waard.... :hihi:

Jongen toch, jouw commentaar is altijd heel erg moeilijk. Ik kan je maar nauwelijks volgen. En niet omdat je wartaal uitslaat.


Ik noem Fisk, M Moore, Patch Adams, Prof v Dantzig, die niet in die politieke agenda passen?

Jaha, das lastig volk. :hihi:


De hele clash tussen moslims en niet moslims, is die nou werkelijk van de bevolking, of is dat een politieke clash.

In NL: werkelijk, maar emotioneel. Het gaat niet eens over islam. Het gaat over wij en zij, over inboorlingen en 'vreemdelingen' die ook wel s als inboorlingen gezien willen gaan worden. Waarop het antwoord van de inboorlingen dan weer is: 'maar dan moet je je ook als een inboorling gedragen.' Waarop de 'vreemdeling' vraagt: 'wat is dan de definitie van een inboorling? Wanneer ben ik in jouw ogen ooit een inboorling?' Inboorling: '???'

Daar zitten we nu in de discussie. Een discussie die elke keer weer in duizend-en-één vormen op dit prikbord terugkomt. Inboorlingen die vinden dat ze overspoeld worden door vreemdelingen, vreemdelingen die eigenlijk zichzelf als inboorlingen zouden willen zien, maar niet als zodanig geaccepteerd worden. Kan je me nog volgen? Dit is de essentie van waar maroc.nl om draait, denk ik dan. Maar het is taboe, je mag er niet over praten. Veel te pijnlijk.

Een Hollander kan zichzelf helemaal niet definiëren, althans niet op zo'n manier dat moslims as a whole er buiten vallen. En met name NLMarokkanen zitten in de knel: jullie weten dat het een illusie is om jezelf als Marokkaan te blijven zien, maar als Hollander, brrrr, nee bedankt. If only die verdomde Hollanders je s zouden accepteren als 'erbij horend'. NL-Turken dromen nog even door over hun vermeende Turkse identiteit. In reality gaat 95% van de zogenaamde Turken het geen dag overleven in Turkije. Ze zijn te Nederlands.

Voor mijzelf is het simpel: alle NL-Something (Mar, Tur, Sur, whatever) horen erbij. Dr is geen weg terug. NL-Holland moet er nog ff aan wennen. Komt wel. Verandering gaat per generatie, niet sneller.

Je ziet het in het taalgebruik. Alleen hardcore NLers praten nog over 'buitenlanders', die zijn echt maf. Minder bar is al 'allochtonen'. Maar je ziet en hoort de aarzeling, in het nieuws of welk programma ook. Een spreekpauze, 'hoe noem je die lui'. Meer dan de helft van de Hollanders heeft nu toch wel door dat jullie hier gaan blijven en deel uitmaken van de maatschappij. Maar hoe noem je 'jullie'?


Is het antwoord daarop, politiek, en alles wijst daarop mijn insziens, dan zijn wij niet anders dan de makke lammetjes die de politieke agenda volgen.

Dat is bij gebrek aan betere omschrijving, uit angst.

Internationaal is er een clash tussen het westen en de have-nots. De moslims onder de have-nots hebben dan een gewelddadig, maar enigszins stuurloos antwoord gevonden.

Als ik de bekende vraag naar niet-moslim verzet tegen westerse dominantie hier stel, wat ik al een paar keer gedaan heb, blijft het angstvallig stil van de kant van de Marokkanen.

Ik weet niet waarom. Het enige dat ik kan bedenken is dat Marokkanen niet zo fanatiek en martial, oorlogszuchtig en gewelddadig zijn als pakweg Vietnamezen, Nicaraguanen en Salvadoranen.

Als ik Marokkaan te Marokko was zou ik nooit de voortdurende dominantie van Frankrijk en de Franse cultuur en economische macht accepteren. Tis absurd dat een soeverein niet-Francofoon land Frans accepteert als semi-officiële taal en de Fransen als Rulers van de Economie. Die kerken zou ik ook gelijk opblazen. Teer op met je reli-imperialisme.

Ik ben bloedserieus.

In andere Afrikaanse landen begint het besef door te dringen. In backwater landen als Mali en Niger leren steeds meer mensen Engels om niet afhankelijk te blijven van wat baas Parijs aan korstjes voor je overlaat.

Ah well. Begrijpt iemand hier iets van?

mark61
30-11-05, 17:57
Geplaatst door Spitsboef
:/
Blijf toch lekker thuis!

Wil jij naar SA?

mark61
30-11-05, 18:02
Geplaatst door Spitsboef
Je kan toch ook thuis bidden.
En btw je gaat alleen op Zondag naar de Kerk en naar alle waarschijnlijkheid zit je nog in je nest...
:strik:

Ik heb juist de indruk dat toen het christendom nog 'heerste' in NL/Europa er een veel groter deel van de bevolking naar de kerk ging dan nu moslims naar de moskee. Sociale controle 100%.

Dan heb ik het niet over moslims hier, maar in islamitische landen. In Marokko, Turkije en Indonesië (ik laat de Afrikaanse landen waar ik geweest ben maar even weg) zie je alleen het gepensioneerde deel der thee- danwel koffiehuizenbewoners zich naar de moskee spoeden als de adhan klinkt. Nog afgezien van het feit dat aanwezigheid van de vrouwen sowieso volledig onbelangrijk lijkt. De overige theeleuten leken oostindisch doof voor de Roep.

Maar ja, moet je gelovigheid afmeten aan de wil samen elke 'dienst' bij te wonen?

Soldim
30-11-05, 18:04
Geplaatst door mark61



Geplaatst door mark61



Geplaatst door mark61



Geplaatst door mark61



Geplaatst door mark61


Ken je al die antwoorden nu niet in een berichtje plaatsen?? Is het een stuk makkelijker om over te slaan :blowen:

mark61
30-11-05, 18:04
Geplaatst door et_2000nl
Maar, ik denk eigenlijk, puur als symbool, dat SA er verstandig aan doet een cathedraal te bouwen die altijd leeg staat.

Ik zie 10.000en Filippijnse nannies naar die kathedraal gaan op zondag. Als ze niet opgesloten zitten danwel net verkracht worden door hun bazen.

Een mandir zou ook niet gek zijn voor de aanwezige hindoes.

Tis niet zo interessant, dat SA.

Absurd is intussen wel dat Turkije, onze hoofddoekvretende seculiere natie, alles in het werk stelt om de orthodoxe patriarch weg te pesten en ervoor te zorgen dat hij geen opvolger krijgt.

Absurd, echt, ik heb er geen ander woord voor.

Niet jouw probleem, maar sorry, het topic roept dat op.

mark61
30-11-05, 18:12
Geplaatst door Soldim
Ken je al die antwoorden nu niet in een berichtje plaatsen?? Is het een stuk makkelijker om over te slaan :blowen:

Nee, dat ken ik niet. Fascist US WASP pig. :hihi:

mark61
30-11-05, 18:26
Even een vraagje: zou die moskee ooit vol komen met 40.000 gelovigen? Als de islam in GB er net zo uitziet als die in NL zijn de moslims net zo verdeeld dat je er nooit 40.000 door één deur krijgt.

Soldim
30-11-05, 18:31
Geplaatst door mark61
Nee, dat ken ik niet. Fascist US WASP pig. :hihi:

:D 'k ben geen protestant, dank u ;)

mark61
30-11-05, 18:35
Geplaatst door Soldim
:D 'k ben geen protestant, dank u ;)

Maar je laaft jezelf aan Het Systeem, varken. :hihi: Moet jij trouwens niet aan het werk? Het is al 10.30!

Je zit toch in Californië? Proposition hoeveel is het onderhand?

Soldim
30-11-05, 18:42
Geplaatst door mark61
Maar je laaft jezelf aan Het Systeem, varken. :hihi: Moet jij trouwens niet aan het werk? Het is al 10.30!

Je zit toch in Californië? Proposition hoeveel is het onderhand?

10:40 al ;) , werk doen we tussen door.

Weedikveel welke proposition ze zo'n beetje zijn. Arnie wilde 76-79 er door drukken, maar dat is hem niet gelukt. Volgens mij beginnen ze gewoon weer bij 1 als ze de 100 bereikt hebben. Hier in San Diego worden de locale propositions A, B etc. gelabeld ... elke verkiezing wordt weer met A begonnen. 'k Snap nooit waar ze nu voor of tegen stemmen :D

mark61
30-11-05, 19:02
Geplaatst door Soldim
10:40 al ;) , werk doen we tussen door.

Weedikveel welke proposition ze zo'n beetje zijn. Arnie wilde 76-79 er door drukken, maar dat is hem niet gelukt. Volgens mij beginnen ze gewoon weer bij 1 als ze de 100 bereikt hebben. Hier in San Diego worden de locale propositions A, B etc. gelabeld ... elke verkiezing wordt weer met A begonnen. 'k Snap nooit waar ze nu voor of tegen stemmen :D

Sukkelaar. Je mag niet eens meestemmen en die Oostenrijkse anabolenslikker is governator van je Staat?

Wortel
30-11-05, 20:11
Daar zitten we nu in de discussie. Een discussie die elke keer weer in duizend-en-één vormen op dit prikbord terugkomt. Inboorlingen die vinden dat ze overspoeld worden door vreemdelingen, vreemdelingen die eigenlijk zichzelf als inboorlingen zouden willen zien, maar niet als zodanig geaccepteerd worden. Kan je me nog volgen? Dit is de essentie van waar maroc.nl om draait, denk ik dan. Maar het is taboe, je mag er niet over praten. Veel te pijnlijk.

Zoals Luitenant-Kolonel Frank Slade in de film "Scent of a woman" eens zei: WOOHAAA!


Een Hollander kan zichzelf helemaal niet definiëren, althans niet op zo'n manier dat moslims as a whole er buiten vallen. En met name NLMarokkanen zitten in de knel: jullie weten dat het een illusie is om jezelf als Marokkaan te blijven zien, maar als Hollander, brrrr, nee bedankt. If only die verdomde Hollanders je s zouden accepteren als 'erbij horend'. NL-Turken dromen nog even door over hun vermeende Turkse identiteit. In reality gaat 95% van de zogenaamde Turken het geen dag overleven in Turkije. Ze zijn te Nederlands.

Voor mijzelf is het simpel: alle NL-Something (Mar, Tur, Sur, whatever) horen erbij. Dr is geen weg terug. NL-Holland moet er nog ff aan wennen. Komt wel. Verandering gaat per generatie, niet sneller.

Je ziet het in het taalgebruik. Alleen hardcore NLers praten nog over 'buitenlanders', die zijn echt maf. Minder bar is al 'allochtonen'. Maar je ziet en hoort de aarzeling, in het nieuws of welk programma ook. Een spreekpauze, 'hoe noem je die lui'. Meer dan de helft van de Hollanders heeft nu toch wel door dat jullie hier gaan blijven en deel uitmaken van de maatschappij. Maar hoe noem je 'jullie'?

WOOHAAA!!


Internationaal is er een clash tussen het westen en de have-nots. De moslims onder de have-nots hebben dan een gewelddadig, maar enigszins stuurloos antwoord gevonden.

Als ik de bekende vraag naar niet-moslim verzet tegen westerse dominantie hier stel, wat ik al een paar keer gedaan heb, blijft het angstvallig stil van de kant van de Marokkanen.

Ik weet niet waarom. Het enige dat ik kan bedenken is dat Marokkanen niet zo fanatiek en martial, oorlogszuchtig en gewelddadig zijn als pakweg Vietnamezen, Nicaraguanen en Salvadoranen.

Als ik Marokkaan te Marokko was zou ik nooit de voortdurende dominantie van Frankrijk en de Franse cultuur en economische macht accepteren. Tis absurd dat een soeverein niet-Francofoon land Frans accepteert als semi-officiële taal en de Fransen als Rulers van de Economie. Die kerken zou ik ook gelijk opblazen. Teer op met je reli-imperialisme.

Ik ben bloedserieus.

In andere Afrikaanse landen begint het besef door te dringen. In backwater landen als Mali en Niger leren steeds meer mensen Engels om niet afhankelijk te blijven van wat baas Parijs aan korstjes voor je overlaat.

Ah well. Begrijpt iemand hier iets van?

WOOHAAA!!

Kortom: Ik hoor heel goed wat je zegt, en er is geen speld tussen te krijgen...

mark61
30-11-05, 20:42
Geplaatst door Wortel
Zoals Luitenant-Kolonel Frank Slade in de film "Scent of a woman" eens zei: WOOHAAA!

WOOHAAA!!
WOOHAAA!!
Kortom: Ik hoor heel goed wat je zegt, en er is geen speld tussen te krijgen...

Grazie molto.
Tesekkür ederiz.
Shukran
Hvala lepo

en Dank u wel. En nu nog 16 miljoen sukkelaars.

Spitsboef
30-11-05, 21:11
Geplaatst door Morosian
Nog meer Islamitische gastvrijheid. Hartverwarmend.

Doe es even Normaal, dan doe je al gek genoeg!

Islamitische? Waarom link je mij daar aan?
Huh...

:moe:

Spits GastVrijheid!

Spitsboef
30-11-05, 22:44
Geplaatst door et_2000nl
Watjes, bidden maar 1x per week, als ze zich idd niet verslapen, en eisen gelijk een cathedraal op. Voor de rest heb ik wel eens gehoord dat die dingen echt nooit vol zijn, hooguit procent of 10. Welke idioot haalt het nou in zijn hoofd een cathedraal te gaan bouwen die altijd leeg staat.

Maar, ik denk eigenlijk, puur als symbool, dat SA er verstandig aan doet een cathedraal te bouwen die altijd leeg staat.

Oke Oke :jammer:
Ik als woordvoeRder van Buitenlandse zaken(SA).
Heb het volgende te zeggen over een eventuele bouw!

Ten eerste, wij zijn niej tegen de bouw,noch tegen jullie religie.

Maar jullie moeten GVD zelf eentje bouwen en belasting over betalen.

Ten tweede: ik heb slaap GVD :fpimp:
Slaap lekker :hihi:

TENACH
30-11-05, 23:08
Geplaatst door mark61
Even een vraagje: zou die moskee ooit vol komen met 40.000 gelovigen? Als de islam in GB er net zo uitziet als die in NL zijn de moslims net zo verdeeld dat je er nooit 40.000 door één deur krijgt.

As het te druk wordt kunnen ze nog altijd in de olympische stadion bidden. :lole:

Al Sawt
01-12-05, 01:25
Geplaatst door Alim
[B][QUOTE]Dan moet je in Marokko gaan kijken in het bijzonder in de stad Tetouan waar ik oorspronkelijk vandaan kom en waar ik geboren ben. Midden in de stad een heel groot kerk, mooiste gebouw die de stad kent, en niemand die zich daar over heeft geklaagd.


Gezien ik me steeds begin aan te passen aan de Hollandse tolerantie, krijg ik steeds lage tolerantiegrens voor die Kathedraal.

Al Sawt
01-12-05, 01:25
Geplaatst door Alim
[B][QUOTE]Dan moet je in Marokko gaan kijken in het bijzonder in de stad Tetouan waar ik oorspronkelijk vandaan kom en waar ik geboren ben. Midden in de stad een heel groot kerk, mooiste gebouw die de stad kent, en niemand die zich daar over heeft geklaagd.


Gezien ik me steeds begin aan te passen aan de Hollandse tolerantie, krijg ik steeds lage tolerantiegrens voor die Kathedraal.

Al Sawt
01-12-05, 01:35
Geplaatst door mark61
Bij mijn weten is er geen islamitisch land waar christenen niet op de een of andere manier worden geziekt. In Noord-Afrika nog het minst, terwijl het daar dan nog een (her-)importgodsdienst is. Ik zou kunnen begrijpen dat je in dat geval kerken als (neo-)kolonialistische bouwwerken beschouwt die zo snel mogelijk gesloopt moeten worden, bij gebrek aan een gemeenschap van gelovigen met enige omvang bovendien.

Maar tis al vreselijk kinderachtig om pal tegenover een kerk een moskee met een net iets hogere minaret te bouwen, wat je in Marokko nog al s ziet. Heb je dat nodig om de superioriteit van je geloof te 'bewijzen'? Sjeezus.

Zelfs in een relatief seculier land als Turkije wordt de orthodoxe kerk nog steeds geziekt: het mag geen seminarie heropenen, zodat de hele kerk bedreigd wordt. Ziekelijke toestand. 10.000 christenen als bedreiging voor 80 miljoen moslims. Wat is die infantiele neiging toch? In Tetouan staan alle moskeen in een zijstraatje en dat geldt ook voor Tanger. Nergens zijn de minaretten van een moskee in Tanger hoger dan die van Kathedraal.

Wat betreft de Christelijke minderheden in Islamitische wereld?


Christenen hebben het als minderheid moeilijk. Dat klopt en het is ook nog eens logisch. Want in een land met sociale ellende, hoge mate van onderdrukking en een koloniale geschieden en erfenis van heers en verdeel, zal altijd voor etnische en religieuze spanningen zorgen.

Jammer, maar het is een feit. Het heeft niets te maken met Islam.

Al Sawt
01-12-05, 01:47
Geplaatst door Spitsboef
Doe es even Normaal, dan doe je al gek genoeg!

Islamitische? Waarom link je mij daar aan?
Huh...

\ Dat komt door zijn Islamofobe gedachtegang.

Meneer Morosian, is nergens geinteresseerd dan in het voeren van een kippenhok discussie.

Aan een inhoudelijke discussie zal hij zich niet wagen. Want dan zal hij inhoudelijk worden afgebrand (als hij het maar niet linkt naar Islamitische gastvrijheid).

Elien
01-12-05, 07:35
Geplaatst door mark61
qed

deq

Elien
01-12-05, 07:38
Geplaatst door mark61
Even een vraagje: zou die moskee ooit vol komen met 40.000 gelovigen? Als de islam in GB er net zo uitziet als die in NL zijn de moslims net zo verdeeld dat je er nooit 40.000 door één deur krijgt.

hoelang heb je over deze mop gedaan?

Wortel
01-12-05, 12:03
hoelang heb je over deze mop gedaan?

Deze mop heeft hij niet zelf bedacht, maar van horen zeggen en kijken zien.

Maar troost je, dit is in alle levensbeschouwelijke gemeenschappen van toepassing. :wink:

Spitsboef
01-12-05, 12:17
Geplaatst door Al Sawt
Dat komt door zijn Islamofobe gedachtegang.

Meneer Morosian, is nergens geinteresseerd dan in het voeren van een kippenhok discussie.

Aan een inhoudelijke discussie zal hij zich niet wagen. Want dan zal hij inhoudelijk worden afgebrand (als hij het maar niet linkt naar Islamitische gastvrijheid).

Ik kom hier zelden en zodoende!

:)

mark61
01-12-05, 17:00
Geplaatst door Al Sawt
In Tetouan staan alle moskeen in een zijstraatje en dat geldt ook voor Tanger. Nergens zijn de minaretten van een moskee in Tanger hoger dan die van Kathedraal.

Wat betreft de Christelijke minderheden in Islamitische wereld?


Christenen hebben het als minderheid moeilijk. Dat klopt en het is ook nog eens logisch. Want in een land met sociale ellende, hoge mate van onderdrukking en een koloniale geschieden en erfenis van heers en verdeel, zal altijd voor etnische en religieuze spanningen zorgen.

Jammer, maar het is een feit. Het heeft niets te maken met Islam.

Je hebt importchristenen, zoals in Marokko, en oorspronkelijke christenen, in het MO. Dat ze in Marokko / Algerije / Tunesië die kerken laten staan snap ik niet zo.

In mijn voorbeeld Turkije zijn er geen spanningen tussen christenen en moslims (meer). Toch doet de staat idioot.

Ik wijt dat allemaal niet aan 'de' islam, maar aan de mensen die dat doen. Ik weet niet wat hen bezielt.